💠 جلسۀ هفتگی خواهران اهلولاء در روز دوشنبه ٩ آبان ١٤٠١ در مهدیّۀ اهلولاء با حضور استاد مهدی طیّب برگزار شد - بخش اوّل
▫️در ابتدای جلسه، بهمناسبت شرایط کنونی جامعه استاد مطالبی فرمودند که به یکی از آنها اشاره میشود:
▫️این روزها با شرایط پیچیدهای در جامعه مواجه هستیم. این تلاطم جامعه، بستری شده برای اینکه هرکس حقیقت خود و عمق اندیشه، روحیّات، باورها و ارزشهای خود را آشکار کند؛ مانند حوض آبی که متلاطم میشود و هرچه در عمق آن بوده بالا میآید.
▫️یکی از اساتید رشتۀ توسعه اخیراً مقالهای نوشته و با ذوقزدگی عنوان کرده که راهی را که غرب طیّ چهارصد سال طی کرد، ایران طیّ چهل سال طی کرد و حتّی فراتر از آن رفت! غرب طیّ چهارصد سال به سکولاریسم و به جدایی دین از سیاست و از زندگی بشری رسید؛ ولی ما در ایران طیّ چهل سال فراتر رفتیم و حتّی ایمان دینی را از شریعت جدا کردیم و سنّت را که مانع توسعه است، کنار زدیم. حافظان سنّت یعنی مراجع تقلید و روحانیون توسّط خود حکام دینی و نیز عملکرد روحانیون حکومتی، جایگاه استوار خود را در بین مردم از دست دادند و حالا هم دین و معنویّت از سنّت و شریعت جدا و دینباوری و احساسهای معنوی بدون پایبندی به سنّت و شریعت رسماً و عملاً مصداق یافت. بنابراین همۀ سدها که ناشی از سنّت و شریعت بود، از جلوی پای توسعۀ کشور برداشته شد.
▫️برای فهم اشتباه نویسندۀ آن مقاله که ظاهراً مدّعی مسلمان بودن هم هست، بسیار متأثّر شدم! چگونه کسی میتواند مسلمان باشد و معتقد باشد شریعت و تقیّد به انجام احکام و دستورات الهی را باید ترک کرد؟! البتّه از گذشته هم با جلوههای ترک شریعت در حوزههایی مثل تصوّف مواجه بودیم که معتقد بودند اهل طریقت نیازی به شریعت ندارند و در مرتبۀ بعد، کسانی که واصل به حقیقت میشوند، نیازی به آداب طریقت هم ندارند. اینکه کسی مطرح کند ایمان از شریعت قابل تفکیک است، شکل تازهای از همان انحراف دینی است و نشاندهندۀ ناآگاهی شخص است.
▫️بارها گفتهایم و نوشتهایم که وجود انسان مراتبی دارد و این مراتب در هم تأثیر و تأثّر متقابل دارند. هر آنچه در مرتبهای از وجود انسان باشد، آثار آن در مراتب دیگر وجود او هم ظهور پیدا میکند. اگر کسی قلبش، قلب ایمانی باشد، دلباختۀ خدا و مرتبط و متوجّه و ذاکر خدای متعال باشد، قطعاً روحیّات، خلقیّات، و نهایتاً رفتارهایش هم متناسب با آن خواهد شد. از کوزه همان برون تراود که در اوست. شریعت، رفتارهای یک انسان باایمان است.
▫️چگونه ممکن است قلب مؤمنِ به خدا قائل شود که به دستورات خدا بیاعتنایی کنیم، و فقط ایمانِ به خدا داشته باشیم؟! این چه نوع ایمانی است که با بیاعتنایی و زیر پا گذاشتن دستورات خداوند قابل جمع است؟! چگونه میتوان قلباً مؤمن بود، امّا هر چیزی را، ولو مورد نفرت و غضب خدا باشد، بر خود مباح شمرد؟! اباحیگری با سرسپردگی و دلدادگیِ به خدای متعال در تعارض است. چگونه میتوان به دین باور داشت و آن را از حوزۀ سیاست و زندگی بیرون راند و شریعت را نیز از حوزۀ دین خارج کرد و دین را به احساسها و حالات روحی و درونی و توجّه به معنویّت محدود دانست و آن را از اخلاقیّات و عبادیّات و احکام عملی تهی کرد؟!
ادامه دارد….
#جلسات_هفتگی
@ahlevela_channel
@OstadMahdiTayyeb
eitaa.com/ahlevela_channel
instagram.com/ahlevela
💠 جلسۀ هفتگی خواهران اهلولاء در روز دوشنبه ٩ آبان ١٤٠١ در مهدیّۀ اهلولاء با حضور استاد مهدی طیّب برگزار شد - بخش دوّم
▫️جای شگفتی است که دانشگاههای ما بعضاً اساتیدی را در خود دارند که تا این حد سطحیانگارند! اینگونه اساتید ظاهراً مشکلشان این است که بین اولویّت و اوّلیّت اشتباه کردهاند. نیازهایی هست که اوّلیّت دارد؛ امّا اولویّت ندارد. کمااینکه نیازهایی هست که اولویّت دارد؛ ولی اوّلیّت ندارد. این را باید درک کنیم. قطعاً اوّلین نیاز انسان این است که به آب و هوا و غذا دسترسی پیدا کند تا زنده بماند؛ این اوّلیّت دارد؛ امّا آیا آب و هوا و غذا بلندترین و عالیترین نیاز اوست؟ متعالیترین نیاز اوست؟ قطعاً خیر! روشن است که اوّل باید نیازهای حیاتی فرد تأمين شود تا بتواند علم بیاموزد و معرفت و سجایای انسانی را کسب کند. غذا، آب و هوا شرط زنده بودن است و اولیّت دارد؛ امّا قطعاً اولویّت ندارد. متأسفانه این دسته از نویسندگان و اساتید، بین این دو مسأله اشتباه کردهاند. تأمین نیازهای اقتصادی اوّلیّت دارد؛ یعنی ابتدا باید به آن پرداخت تا زمینۀ مساعدی برای تعالی فراهم شود؛ امّا مهمترین امر توسعۀ اقتصادی نیست.
▫️به تعبیر امام خمینی رضوان الله تعالی علیه در تفسیر سورۀ حمدشان، انبیاء نیامدند که دنیا را آباد کنند! بشر خودش هم میتوانست دنیا را آباد کند. انبیاء آمدند حقیقت نهفته در باطن انسان را شکوفا کنند و انسان بالقوّه را بالفعل و او را انسان الهی کنند. اینکه ما تأمين آب و نان انسان را مهمترین امر بشماریم، ناشی از این است که اصلاً در فضای تفکّر الهی تنفّس نکردهایم.
▫️البتّه نیازهای اقتصادی جامعه باید تأمين شود. مردم باید غذا، آب، هوا، مسکن، شغل و امکانات زندگی مادّی مناسب داشته باشند تا بتوانند به کمال و تعالی برسند. امّا اینها اولویّت ندارند. آنچه سزاوارتر، اولی و مهمتر است، کمالات انسانی، تعالی انسان، تقرّب الیالله، متّصف شدن به صفاتالله و متخلّق شدن به اخلاقالله است.
▫️چیزی که اولویّت دارد و مهمترین است، مقصد است و بقیۀ چیزها وسیله و ابزارند و باید در راه مقصد هزینه و قربانی شوند. اگر کسی نیازهای اوّلیّه زیستی را مهمتر بداند، توسعۀ اقتصادی را اولویّت میگیرد و همهچیز را در راه آن قربانی میکند. اگر مقصد را توسعۀ اقتصادی تلقّی کنیم، باید دین، معنویّت، فضیلت، اخلاق و همۀ سجایای انسانی را در پای رسیدنِ به آن و در مسلخ آن ذبح و قربانی کنیم. اگر میبینیم کسانی به شوق آمدهاند که دین دارد از صحنۀ سیاست بیرون رانده میشود و حتّی در بین افراد معتقد به خدا و معنویّت، سنّت و شریعت دارد کنار گذاشته میشود و یک نوع ایمان بدون شریعت جایگزین ایمان توأم با شریعت میشود، ناشی از این درک خطایی است که متأسّفانه وجود دارد.
▫️به هر تقدیر امیدواریم در این بحرانها و شرایط آشفتۀ اجتماعی، بتوانیم خردمندانه مسائل را تجزیه و تحلیل کنیم، و راه درست را در پیش بگیریم. طوری نشود که تحتتأثیر یک خواستۀ برنیامده، یک انتقاد و ایراد بدون پاسخ، یا برخی رفتارهای نسنجیده و نادرست و معیوب که در ادارۀ کشور وجود دارد، همهچیز را زیر پا بگذاریم و با دشمنان ولایت و تشیّع و دشمنان خدا که از آنسوی مرز برنامهریزی میکنند تا ریشۀ دین را از این سرزمین برکنند، همسو شویم. البتّه به یُمن عنایات حضرت بقیّةالله ارواحنافداه آنها ناکام خواهند ماند؛ امّا ما باید بدانیم که چه داریم میکنیم و خدای نکرده تحتتأثیر نقدهای درست و وارد، به جاهایی کشیده نشویم که باطل و نادرست باشد.
▫️امیدواریم جامعۀ ما به عقلانیّت بیشتر و به صلاح و فضیلت رهنمون شود و تحت تأثیر هیجانات و احساسات برانگیخته شده، ناخواسته و بیتوجّه، به آنچه نه درست است و نه به مصلحت مردم و کشور، و تنها به سود و مورد نظر دشمنان ملّت و میهن و دین است، کشیده نشود.
#جلسات_هفتگی
@ahlevela_channel
@OstadMahdiTayyeb
eitaa.com/ahlevela_channel
instagram.com/ahlevela
کانال اهل ولاء
💠#حديث ۳٠١٨ بنا به نقل، پيامبر اكرم صلّي الله عليه و آله و سلّم فرمودند: هنگامی که خدا را میخوانید
💠#حديث ۳٠١٩
بنا به نقل، پيامبر اكرم صلّی الله عليه و آله و سلّم فرمودند: تا میتوانی زیاد دعا کن، تو چه میدانی دعایت در چه وقت به اجابت خواهد رسید؟
🔅اَكثِرْ مِنَ الدُّعاءِ فَاِنّكَ لاتدَری مَتی یستجابُ لَكَ؟
تحفالعقول، ص ٣٤
@ahlevela_channel
✔️ وقتی خواستید دعایتان گیرا شود، دوستان و همسایگان و اهل مملکتتان را جلو بیندازید و اوّل برای آنها دعا کنید.
🔻عارف بالله مرحوم حاج اسماعیل دولابی🔻
🔸امَّن یُجیبُ المُضطَرَّ اِذَا دَعاهُ وَ یَکشِفُ السُّوءَ: یا کیست آن که وقتی شخص مضطر او را میخواند، اجابتش میکند؟ همهی عالم مضطرّند، ولی درک و شعور اضطرار خود را ندارند. آن مضطرّی اجابت میشود که اضطرار خود را درک کند، لذا فرمود: اِذا دَعاهُ: یعنی وقتی که اضطرارش را درک کرد و برای نجات خود دست به دعا برداشت.
🔸وقتی خواستید دعایتان گیرا شود، دوستان و همسایگان و اهل مملکتتان را جلو بیندازید و اوّل برای آنها دعا کنید.
🔺مصباح الهدی - تألیف استاد مهدی طیّب🔺
#دعا
@ahlevela_channel
maslahat-tabsare-kenare-doaha-860922.mp3
2.45M
💎 کنار دعاهایمان تبصرهای بگذاریم؛ مصلحت
▫️الحاح و اصرار در دعا خوب است، امّا همیشه باید این تبصره در کنارش باشد، والّا خطرناک است... وقتی یکسره فشار میآوریم که خدایا این کار را انجام بده، از دو حال خارج نیست: ...
۸۶/۰۹/۲۲
#دعا
@ahlevela_channel
کانال اهل ولاء
💠#حديث ۳٠١٩ بنا به نقل، پيامبر اكرم صلّی الله عليه و آله و سلّم فرمودند: تا میتوانی زیاد دعا کن، تو
💠#حديث ۳٠٢٠
بنا به نقل، پيامبر اكرم صلّی الله عليه و آله و سلّم فرمودند: هر كس دوست دارد خداوند هنگام سختىها و گرفتارىها دعاى او را اجابت كند، در هنگام آسايش، دعا بسيار كند.
🔅مَن سَرَّهُ أن يَستَجيبَ اللّه لَهُ عِندَ الشَّدائِدِ وَالكَربِ فَليُكثِرِ الدُّعاءَ فِى الرَّخاءِ.
نهج الفصاحه، ص ٧٧٠
@ahlevela_channel
✔️ دعا بکن، ولی اگر اجابت نشد، با خدا دعوا نکن و میانهات به هم نخورد. چون تو جاهلی و او خبیر و عالم است.
🔻عارف بالله مرحوم حاج اسماعیل دولابی🔻
🔸شاید اهل بیت علیهم السّلام تاکنون هیچ یک از خواستههای دنیوی ما را برآورده نکرده باشند و اگر میبینی چیزی از آنها را هم دادهاند، قبل از درخواست ما تقدیر شده و مقدّر ما بوده است و ما خیال کردهایم که خواستهی ما برآورده شده است. این بدان خاطر است که آنها دلسوز ما هستند و میدانند که غالب خواستههای جاهلانهی ما به صلاح ما نیست. اصلاً همهی تلاش آنها این بوده است که دل ما را از دنیا بکنند و به سمت بهشت و آخرت توجّه دهند، آنوقت ما به زور دعا و توسّل میخواهیم در را بشکنیم و خود را به آتش جهنّم دنیا بیندازیم، لذا آنها نمیگذارند. در دعای مأثور آمده است: اَلحَمدُ ِللهِ الّّذی یَفعَلُ ما یَشاءُ وَ لا یَفعَلُ مَا یَشاءُ غَیرُهُ: سپاس خدایی را که هر چه خود میخواهد انجام میدهد و آنچه را دیگری میخواهد، انجام نمیدهد.
🔸دعا بکن، ولی اگر اجابت نشد، با خدا دعوا نکن و میانهات به هم نخورد. چون تو جاهلی و او خبیر و عالم است. خدا کاری را اشتباه نکرده است که با دعای تو به اشتباهش پی ببرد و آن را درست کند، بخل هم نورزیده است که با التماس تو دست از بخل بر دارد و آنچه را که مصلحت تو بود و در اثر بخل نداده بود، به تو بدهد.
🔺مصباح الهدی - تألیف استاد مهدی طیّب🔺
#دعا
@ahlevela_channel
Doa-1.mp3
7.82M
💎 اگر هر آنچه در زندگی ما اتفاق میافتد بهترین است، دعا برای چیست؟ آیا از خدا میخواهیم بهترین را ببرد و چیز بدی را جایگزین کند؟!
▫️دعا سه ضلع دارد:
۱- دعا کننده
۲- خدا
۳- آنچه از خدا درخواست میکنیم
▪️دعا؛ تنها از خدا خواستن است.
▫️کسی تنها از خدا میخواهد، که یقین دارد غیرخدا کارهای نیست.
▫️دعا؛ خواستنِ با تمامِ وجود است.
▫️دعا؛ خواندن و گفتن و به زبان راندن نیست، خواستنِ با تمام وجود است.
▪️سطوح مختلف دعا...
▫️دعای افراد و خواستههای حقیقی آنها تابعی از سطح معرفت، درک و شناخت آنهاست.
▪️چرا در دعاهای پیامبر و ائمه علیهم السّلام خواستههای دنیوی هم مطرح هست؟
▪️اجابت دعا....
#دعا
@ahlevela_channel
کانال اهل ولاء
💠#حديث ۳٠٢٠ بنا به نقل، پيامبر اكرم صلّی الله عليه و آله و سلّم فرمودند: هر كس دوست دارد خداوند هنگا
💠#حديث ۳٠٢١
بنا به نقل، حضرت اميرالمؤمنين علي عليه السّلام فرمودند: گناه، مانع اجابت مىشود.
🔅المَعصِیةُ تَمنَعُ الإِجابَةَ.
غررالحكم، ح ٧٩٢
@ahlevela_channel
✔️ اوّل اجابت است و بعد دعا. دعایی که در عبد ظاهر میشود، از آثار اجابتی است که قبلاً شده است.
🔻عارف بالله مرحوم حاج اسماعیل دولابی🔻
🔸اوّل اجابت است و بعد دعا. دعایی که در عبد ظاهر میشود، از آثار اجابتی است که قبلاً شده است. هر که را دعا داده شد، قبلاً اجابت داده شده است. به وجود آمدن حالت دعا در عبد از آثار این است که خدا میخواهد آنچه را خواستش در عبد به وجود آمده است، به او بدهد.
🔸خداوند فرمود: اُجیبُ دَعوَةَ الدّاعِ اِذَا دَعانِ: اجابت میکنم دعوت (دعای) دعوتکننده (دعا کننده) را هنگامی که مرا دعوت میکند (میخواند). اینکه اُجیبُ را مقدّم بر دعوت (دعا کردن) ذکر فرمود، یعنی اوّل اجابت الهی است و بعداً دعوت (دعای) عبد. اصلاً به وجود آمدن خواست و دعوت عبد (دعا) از آثار اجابت الهی است. عمل صالح و عبادتی که موفّق به انجام آن شدی، از آثار قبول الهی است. قبول او مقدّم بر عمل توست. پس حالا که انجام دادی، مطمئن باش که او قبول کرده است و این خودت هستی که باید عمل خودت را قبول کنی.
🔺مصباح الهدی - تألیف استاد مهدی طیّب🔺
#دعا
@ahlevela_channel
💠#حديث ۳٠٢٢
بنا به نقل، امام سجّاد عليه السّلام فرمودند: دعای مؤمن خالی از یکی از این سه بهره نیست: یا برای آخرت او ذخیره میشود و یا حاجتش برآورده میگردد و یا بلائی که مقدر بوده به او برسد از او دفع خواهد شد.
🔅المؤمِنُ مِن دُعائِهِ علی ثلاثٍ: اِمّا أَنْ یدَّخَرَ لَهُ و اِمّا أَن یعَجَّل لَهُ وَ اِمّا أَن یدفعَ عَنهُ بَلاءٌ یرید أَنْ یصیبَهُ.
تحفالعقول، ص ٢٨٧
@ahlevela_channel