4_5956325083487142432.mp3
8.93M
💎 راه نیل به دیدار حضرت مهدی ارواحنافداه در زمان غیبت - ۱
دیدار با امام دو شرط دارد:
▪️۱- سنخیّت
▪️۲- محبّت و عشق خالصانه
▫️ماجرای پیرمرد قفل ساز
▫️تشرّفات سیّد بن طاووس و...
🎤 استاد مهدی طیّب
#جان_جهان
@ahlevela_channel
هدایت شده از کانال اهل ولاء
🌿 مراقبه عصر جمعه و نسیم رحمت خدا
🔅 از حضرت امام موسی کاظم عليه السّلام روايت شده است:
🔅خدا را در روز جمعه هزار نسيم رحمت است كه هر بنده را آنچه خواهد از آن رحمتها عطا فرمايد.
🔅پس هر كه بعد از عصر روز جمعه صد مرتبه سوره قدر (اِنّا اَنْزَلْناهُ) را بخواند حقّ تعالی آن هزار رحمت را مضاعف گرداند و به او عطا فرمايد.
💫بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم
إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ فِی لَیْلَةِ الْقَدْرِ ﴿١﴾ وَمَا أَدْرَاکَ مَا لَیْلَةُ الْقَدْرِ ﴿٢﴾ لَیْلَةُ الْقَدْرِ خَیْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ ﴿٣﴾ تَنَزَّلُ الْمَلائِکَةُ وَالرُّوحُ فِیهَا بِإِذْنِ رَبِّهِمْ مِنْ کُلِّ أَمْرٍ ﴿٤﴾ سَلامٌ هِیَ حَتَّى مَطْلَعِ الْفَجْرِ ﴿٥﴾ 💫
منبع: مفاتیحالجنان
#مراقبات_روز_جمعه
@ahlevela_channel
هدایت شده از کانال اهل ولاء
38.52M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 صلوات ابوالحسن ضرّاب اصفهانی
✔️ هرگز این صلوات را در عصر جمعه ترک نکنید
☀️ صلواتى كه به ابوالحسن ضرّاب اصفهانى منسوب است و شيخ طوسى و سيّد ابن طاووس آن را در اعمال عصر روز جمعه آوردهاند.
▫️سيّد ابن طاووس فرموده:
☀️ اين صلوات مروی از مولای ما حضرت مهدی صَلَواتُ اللهِ عَلَيْه است و اگر ترک كردی تعقيب عصر روز جمعه را به جهت عذری، پس ترک مكن اين صلوات را هرگز، به جهت امری كه مُطَّلِع كرده ما را خداوند جَلَّ جَلالُه به آن.
▫️شيخ طوسى در مصباح فرموده:
☀️ اين صلوات مروی از حضرت صاحب الزّمان عليهالسّلام است كه بيرون آمده به سوی ابوالحسن ضَرّاب اصفهانی به مكّه.
🎤 استاد مهدی طیّب
📚 مفاتیحالجنان، اعمال روز جمعه
#مراقبات_روز_جمعه
@ahlevela_channel
💠 اوّلين وظيفهای كه شيعيان درقبال امام عصر ارواحنافداه خواهند داشت، معرفة الحجّة و كسب شناخت نسبت به آن حضرت است.
اين معرفت دو بعد دارد:
▪️يكی معرفت ظاهری است كه مستلزم مطالعه و تحقيق و درس آموختن و استاد دیدن است و بیتردید کسب آن بر همۀ شیعیان واجب شرعی است.
▫️هر كس با مراجعه به خويش به ميزان برخورداری خود از اين معرفت و تلاشی که در این جهت کرده، پی خواهد برد.
▫️به راستی هر یک از ما تاکنون چند کتاب و مقاله برای شناخت امام زمان خویش خواندهایم؟ در چند کلاس درس و جلسه درزمینۀ معرفت امام عصر ارواحنافداه شرکت کردهایم؟
▪️دوم معرفت باطنی و شهودی است كه برای نیل به آن، سالک باید از راه بندگی و طاعت حضرت حق و تهذيب و تزکیۀ نفس و دلدادگی، دلسپردگی و عشق به خدا و پیامبر و ائمّه علیهمالسّلام از حجابها رهایی یابد و به ملاقات باطنی و درونی امام عصر ارواحنافداه نائل شود و حجّت خدا را به معرفت قلبی بشناسد و با دیدۀ دل ببیند.
📔 جانِ جهان
تألیف استاد مهدی طیّب
#جان_جهان
@ahlevela_channel
کانال اهل ولاء
💠#حديث ۳٦٨٨ بنا به نقل، حضرت اميرالمؤمنين علی عليه السّلام فرمودند: بهترين عدالت يارى مظلوم است. 🔅
💠#حديث ۳٦٨٩
بنا به نقل، پيامبر اكرم صلّی الله عليه و آله و سلّم فرمودند: هر كس داد مظلوم را از ظالم بگيرد، در بهشت با من يار و همنشين باشد.
🔅 مَنْ أَخَذَ لِلْمَظْلومِ مِنَ الظّالِمِ كانَ مَعىَ فِى الْجَنَّةِ تَصاحُبا.
بحارالانوار، ج ٧٥، ص ٣٥٩
@ahlevela_channel
۞ به زبان آوردن و لَب، خیلی مؤثّر است. اگر گفتی اَلحَمدُ ِللهِ، فرج حاصل میشود و اگر فال خوب زدی، همانطور میشود.
۞ صاحب نور غیر روحانی نداریم، ولی روحانی بینور داریم. بعضیها به قدرتها و مراتب بالای روحی رسیدهاند؛ امّا نور ندارند. یک ذرّه نور به دریاها روح میارزد.
۞ روح و نور دو چیز مجزّا است. بعضی از اشخاص روحانی که اهل تجرّدند، نور ندارند. روحانی به نور نیاز دارد، روح و تجرّد مثل چشم است. چشم بدون نور قادر به دیدن نیست. دوست اهل بیت علیهم السّلام نور دارد.
▪️عارف باللّه مرحوم حاج اسماعیل دولابی▪️
📙 مصباح الهدی
تٱلیف استاد مهدی طیّب
@ahlevela_channel
💠 رحلت امامزاده موسی مبرقع علیهالسّلام
▪️امامزاده موسى مبرقع علیهالسّلام فرزند حضرت امام جواد علیهالسّلام و جدّ سادات رضوى هستند.
▪️امامزاده موسی مبرقع علیهالسّلام در سال ۲۱۴ هجری قمری و دو سال بعد از برادرشان امام هادی علیهالسّلام در مدینه متولد شده و مادر بزرگوار ایشان حضرت سمانه نام دارد که بانویی باتقوا بوده و لقب سیّده به ایشان اعطا شده است.
▪️امامزاده موسی مبرقع علیهالسّلام در سن ۴۲ سالگی و در سال ۲۵۶ هجری قمری بعد از به امامت رسیدن برادرشان امام هادی علیهالسّلام، وارد قم شدند. امام هادی علیهالسّلام به ایشان ماموریت میدهند تا به شهر قم آمده، به ترویج دین بپردازند و پاسخگوی سوالات و شبهات مردم باشند.
▪️ایشان زمانی که به قم آمدند در خانه ابوخالد اشعری ساکن شدند؛ ابوخالد از یاران و وفاداران امام رضا علیهالسّلام بود، به همین دلیل منزل خود را در خدمت نوه امام رضا علیهالسّلام قرار داده و ایشان ۴۰ سال در این خانه زندگی کردند.
▫️علت نامگذاری ابو احمد موسی علیهالسّلام به مبرقع :
▪️اولاد ائمه علیه السّلام همگی دارای جمال ظاهری و كمال باطنی بودند ولی در ميان آنان بعضی فوقالعاده بوده و گوی سبقت را از همگان ربوده بودند مانند حضرت قاسم بن الحسن و حضرت علی اكبر و عبدالله الباهر فرزند امام زينالعابدين علیهمالسّلام.
▪️جناب موسی مبرقع علیهالسّلام فرزند حضرت امام جواد علیهالسّلام نیز به قدری زيباروی بوده و طلعتی نورانی و رخسارهای جذاب و سيمایی ملكوتی و صورتی دلربا و رویی گشاده و مليح داشتند که او را تشبيه به يوسف صديق مینمودند، چون كه اشعهای از انوار ولايت در صورت وی هويدا بود. به همين جهت وقتی از منزل بيرون آمده و در كوچه و بازار عبور میكردند قطع طريق میشد و همه دست از تجارت و كسب برمیداشتند و با صلوات بر روح جدّش حضرت رسول اكرم صلّی الله علیه وآله وسلّم برای تماشای فرزند گرامی حضرت جواد علیهالسّلام سبقت میگرفتند و بدين جهت همواره در كوچهها و معابر برقع بر روي خويش میافكندند تا خود را از چشم زن و مرد تحفّظ نمايند، از اين جهت ایشان را مبرقع میگفتند.
▪️امامزاده موسی مبرقع علیهالسّلام با علم حدیث و درایه آشنا بوده و همچنین راوی حدیث بودهاند. شیخ طوسی در کتاب تهذیب، شیخ مفید در الاختصاص، و ابن شعبه حرانی در کتاب تحف العقول از وی حدیث نقل کردهاند.
▪️امامزاده موسی مبرقع علیهالسّلام در طی ۴۰ سال حضور در قم به طور مرتب به زیارت عمه بزرگوارشان خانم حضرت معصومه سلام الله علیها مشرف میشدند و خادم حرم ایشان بودند و به همراه خواهرشان بانو زینب سلام الله علیها، با اموال خودشان گنبد و حرم حضرت را بازسازی کردند.
▪️جناب موسى مبرقع علیهالسّلام در ۲۲ ربیع الثانی سال ۲۹۶ هـ.ق از دنيا رفتند و در منزل خویش ـ مزار کنونی ایشان در محله چهل اختران ـ دفن گردیدند. در کنار ایشان يکى از فرزندانشان به نام شاهزاده احمد فرزند محمد بن موسى که مردى عابد و با سخاوت و کريم بود، مدفون گرديد.
▪️پس از گذشت چند سال از حضور این بزرگوار در قم، دخترشان و خواهرانشان زینب، امّ محمد و میمونه (دختران امام جواد علیهالسّلام) به قم آمدند و پس از وفات در کنار حضرت معصومه سلام الله علیها به خاک سپرده شدند.
▪️همچنین تعدادی از خاندان و نزدیکانشان هم به قم سفر کرده و با مرور زمان و فوت آنها پیکرهای مطهرشان در نزدیکی همین مکان به خاک سپرده شد و به همین دلیل نام این مکان به «چهل اختران» معروف است و در آن پیکرهای مردان و زنان و نوزادانی دیده شده است.
▪️امامزاده موسی مبرقع علیهالسّلام به عنوان یکی از شخصیتهای برجسته بعد از حضرت معصومه علیهاالسّلام در قم معروف هستند و همواره در طول زمان مورد توجه علما و فضلا قرار داشتند. نقل شده است آیتالله بهجت بسیار به زیارت امامزاده موسی مبرقع علیهالسّلام میرفتند و حتی میهمانان و بستگان خودشان را نیز سفارش به زیارت ایشان میکردند؛ آیتالله بهجت روزهای شهادت امام جواد علیهالسّلام به زیارت این مرقد مشرف میشدند و چند ساعتی را در این مکان، خلوت کرده و به زیارت مشغول میشدند
▪️آستان امامزاده موسی مبرقع علیهالسّلام در جوار بقعه «چهل اختران» در شهر قم، خیابان طالقانی واقع شده است...
@ahlevela_channel
▪️آستان امامزاده موسی مبرقع علیه السّلام در جوار بقعه «چهل اختران» در شهر قم، خیابان طالقانی واقع شده است...
@ahlevela_channel
کانال اهل ولاء
💠#حديث ۳٦٨٩ بنا به نقل، پيامبر اكرم صلّی الله عليه و آله و سلّم فرمودند: هر كس داد مظلوم را از ظالم
💠#حديث ۳٦٩٠
بنا به نقل، حضرت اميرالمؤمنين علی عليه السّلام فرمودند: هر كس به عدالت رفتار كند، خداوند حكومتش را حفظ خواهد كرد.
🔅 مَنْ عَمِلَ بِالْعَدْلِ حَصَّنَ اللّه ُ مُلْكَه.
غررالحكم، ص ٣٥٥
@ahlevela_channel
۞ اشخاصی که اطرافت هستند، دو دستهاند: دست چپیها، که وقتی میگیرند که میگیرند و وقتی هم میدهند، باز میگیرند (ایمانت را میگیرند) و دست راستیها، که وقتی میدهند که میدهند و وقتی هم میگیرند، باز هم میدهند (اجر و ثواب میدهند). سعی کن تو هم از دست راستیها باشی.
۞ یک نفر که راه بیابد و بخواهد با خدا ملاقات کند، همهی خلق، حتّی کفار را با خودش تا دم در میبرد.
▪️عارف باللّه مرحوم حاج اسماعیل دولابی▪️
📙 مصباح الهدی
تٱلیف استاد مهدی طیّب
@ahlevela_channel
💥 پرسش: میگویند همه چیز از پیش در لوح محفوظ نوشته شده است. آیا این با اختیار تضاد ندارد؟
📝 پاسخ: خیر؛ تضاد ندارد. لوح محفوظ به این معناست که هرچه در عالم واقع میشود، قبلاً در علم خدا وجود داشته است و خداوند میدانسته که چه خواهد شد. اینجا ممکن است این اشکال در ذهن انسان ایجاد شود که اگر خدا از قبل میدانست، پس من نمیتوانم خلاف آنچه خدا میدانست عمل کنم. این اشکال سابقه دارد و خیّام هم در اشعارش آن را مطرح کرده است.
من مِی خورم و هرکه چو من اهل بود
مِی خـوردن مـن به نــزد او سـهل بـود
مِی خـوردن من حـقّ ز ازل میدانست
گر مِی نخـورم علـم خـدا جـهـل بـود
البتّه اگر کسی دو تا سیلی در گوش او میخواباند و میگفت:
من میزنم و هرکه چـو مـن اهـل بـود
سیــلـی زدنـم بـه نـزد او ســهـل بــود
سیــلی زدنـم حــقّ ز ازل میدانــسـت
گر مـن نـزنم علـم خـدا جــهـل بــود
آنگاه چنین حرفی نمیزد! مشکل خیّام یا هرکه این سؤال به ذهنش میآید، این است که نتوانسته علم ازلی الهی را از علم اکتسابی بشری تفکیک کند. علم انسان فرع بر معلوم است؛ یعنی اوّل معلوم وجود دارد، بعد ما به آن علم پیدا میکنیم. امّا علم ازلی، علم بلامعلوم و قبلالمعلوم است؛ علمی است قبل از پدید آمدن معلوم. علم ازلی الهی با علم ما فرق دارد. لذا در پاسخ خیّام گفتهاند:
عـلـم ازلـی عـلّــت عصـیـان کـردن
نــزد عـقـلا ز غـایــت جــهـل بــود
حتّی در علم بشری هم خودِ علم الزاماً دلیل وقوع چیزی نیست. اگر من بدانم که فردا صد درصد چه اتّفاقی میافتد، آیا علم من علّت آن اتّفاق خواهد بود؟ ممکن است اینگونه نباشد. برای مثال دانشمندان محاسبه میکنند و با قاطعیّت میگویند، در فلان ماه و فلان روز و ساعت، خورشید گرفتگی رخ میدهد. آیا علم این دانشمندان سبب و علّت خورشید گرفتگی میشود؟ اگر این را نمیدانستند خورشید نمیگرفت؟ دانشمندان به علل و عوامل خورشید گرفتگی واقف شدند و از قبل فهمیدند که در چه روز و ساعتی خورشید خواهد گرفت؛ امّا خورشید طبق علل و عوامل کیهانی خودش گرفت؛ علم دانشمندان سبب خورشید گرفتگی نشد.
مثال دیگر اینکه معلّم وقتی یکی دو جلسه از ترم میگذرد، میفهمد چه کسی آخر ترم نمرهی الف میگیرد و چه کسی نمرهی ب؛ یا چه کسی مردود میشود و ترم بعد دوباره مهمان این کلاس است. آیا بهسبب دریافت معلّم، این دانشجو شاگرد اوّل شد و آن دیگری از درسش افتاد؟ آنها با علل و عوامل اختیاری خودشان شاگرد اوّل شدند یا افتادند؛ امّا معلّم به آن علل و عوامل واقف و مُشرِف شد؛ مثلاً دید این دانشجو یک جلسه درمیان غایب است؛ جلساتی هم که حاضر است دیر به کلاس میآید؛ وسط کلاس به بهانهی آب خوردن بیرون میرود؛ وقتی هم حضور دارد ته کلاس چرت میزند و دفتر و قلمی هم با خود نمیآورد. برای معلّم بدیهی است که این دانشجو ترم آینده هم مهمان همین کلاس است. یک دانشجوی دیگر تمام جلسات سر وقت به کلاس میآید؛ ردیف اوّل مینشیند و دقیق گوش میدهد و نکتهها را یادداشت میکند. وارد بحث و گفتگو میشود؛ از معلّم سؤال میکند؛ به پرسشهای او جواب میدهد؛ در پایان کلاس منابع مطالعاتی بیشتری درخواست میکند. برای معلّم روشن است که این دانشجو آخر ترم با نمرهی عالی قبول میشود. نمرات این دانشجویان معلول این نبود که معلّم از پیش خبردار بود؛ آنها طبق علل و عوامل خودشان نمره گرفتند.
بنابراین هر علم پیشینی سبب نمیشود حوادث جبری باشند. خدا از پیش میدانست هر یک از ما چه خواهیم کرد؛ امّا به این معنی که او آگاه است ما با اختیار و آزادی خودمان چگونه رفتار خواهیم کرد و در نتیجه چگونه خواهیم شد. این علم هیچ تعارضی با اختیار و آزادی انسان ندارد.
📔طبیب عشق
تألیف استاد مهدی طیّب
#طبیب_عشق
@ahlevela_channel
کانال اهل ولاء
💠#حديث ۳٦٩٠ بنا به نقل، حضرت اميرالمؤمنين علی عليه السّلام فرمودند: هر كس به عدالت رفتار كند، خداوند
💠#حديث ۳۶۹۱
بنا به نقل، پيامبر اكرم صلّی الله عليه و آله و سلّم فرمودند: صدقه بلا را برطرف مىكند و مؤثرترينِ داروست. همچنين، قضاى حتمى را برمىگرداند و درد و بيمارىها را چيزى جز دعا و صدقه از بين نمىبرد.
🔅 الصَّدَقَةُ تَدْفَعُ الْبَلَاءَ وَ هِيَ أَنْجَحُ دَوَاءً وَ تَدْفَعُ الْقَضَاءَ وَ قَدْ أُبْرِمَ إِبْرَاماً وَ لَا يَذْهَبُ بِالْأَدْوَاءِ إِلَّا الدُّعَاءُ وَ الصَّدَقَة.
بحارالانوار، ج ٩٣، ص ١٣٧
@ahlevela_channel
۞ هر اندکی اندک نیست. یک سیر طلا اندک است؟ یک خورده عقل که به انسان داده شده، اندک است؟
پس هر اندکی اندک نیست. چیزهایی که خدا داده و بقا دارد، اندک نیست.
۞ هر کس راه به خدا داشته باشد، مالک نفس و مال مردم است. خوشا به حال شخصی که نصیبش شود چنین کسی مال و نفس او را بگیرد.
▪️عارف بالله مرحوم حاج اسماعیل دولابی▪️
📙 مصباح الهدی
تٱلیف استاد مهدی طیّب
@ahlevela_channel
💥 پرسش: حوادثی که برای انسانها پیش میآید، نتیجهی تصمیمهای نادرست خودشان است. حوادثی که برای اولیاء و انبیاء پیش میآید، چگونه است؟
📝 پاسخ: حوادث چند دسته هستند؛ مثل داروها.
برخی داروها آنتیبیوتیک و میکروبکش هستند؛ عفونتی در بدن وجود دارد و آن دارو میکروب را از بین میبرد. برخی حوادث هم اینگونهاند و میخواهند در درون شخص عدم تعادلی را به تعادل تبدیل کنند. این برای کسی است که با رفتارهای بیرویّه و تصمیمهای غلط، خودش را از تعادل خارج کرده است.
امّا معصوم اینچنین نیست. نمیتوانیم بگوییم، تصمیم غلطی گرفته و روحش از تعادل خارج شده است و خدا میخواهد با این حادثه روح او را به تعادل برساند. او در نهایتِ تعادل است. حادثهها برای این روح نقش داروهای تقویتی را دارد؛ مثل مولتی ویتامین. حوادث برای آنها باعث رفعت است.
▪️در حدیث آمده است اتّفاقاتی که پیش میآید بر سه دستهاند:
▫️برای اشقیا عقوبت است.
▫️برای مؤمنان کفّارهی گناهان است و مثل میکروبکش آنها را پاک میکند.
▫️برای اولیاء باعث رفعت مقام است، مثل داروی تقویتی
📔طبیب عشق
تألیف استاد مهدی طیّب
#طبیب_عشق
@ahlevela_channel
کانال اهل ولاء
💠#حديث ۳۶۹۱ بنا به نقل، پيامبر اكرم صلّی الله عليه و آله و سلّم فرمودند: صدقه بلا را برطرف مىكند و
💠#حديث ۳۶۹۲
بنا به نقل، امام صادق علیه السّلام فرمودند: نيكوكارى و خوش اخلاقى، خانهها را آباد و عمرها را طولانى مىكنند.
🔅 اَلبِرُّ وَ حُسنُ الخُلقِ يَعمُرانِ الدّيارَ وَ يَزيدانِ فِى الاعمارِ.
کافی، ج ۲، ص ۱۰۰
@ahlevela_channel
۞ انبیا و امامان به خاطر ما و به دنبال ما به دنیا آمدهاند. در روایت آمده است اگر به خاطر شیعیان نبود، اذاً لَرَفَعَنَا اللهُ اِلَیهِ: در آن صورت خداوند ما را (از بین خلق) به نزد خویش بالا میبرد.
۞ مستمعین طالب خیر سبب شدند انبیا پایین بیایند والّا آنها چه کار داشتند به زمین بیایند؟ دوستان خوشگِل (طینت) و انبیا هم خوشگل پرست بودند. این بود که انبیا به دنبال خوشگلها به زمین فرود آمدند.
▪️عارف بالله مرحوم حاج اسماعیل دولابی▪️
📙 مصباح الهدی
تٱلیف استاد مهدی طیّب
@ahlevela_channel
💠 عزم و نیّت درونی
▫️عزم و نیّت، کشش قوی درون انسان برای انجام عمل است که شخص را به انجام عمل برمیانگیزد و سوق میدهد.
▫️برای مثال یک دانشجو صبح از خواب بیدار میشود و به یاد میآورد که امروز در دانشکده درس دارد و تصوّر حضور در کلاس به ذهن او راه پیدا میکند. ولی او بهجای رفتن به کلاس کار دیگری هم میتواند انجام دهد؛ مثلاً میتواند استراحت کند یا به خانهی بستگانش برود. با اینکه گزینههای مختلفی به ذهنش میآید، در مقایسه، حضور در کلاس را انتخاب و تأیید میکند و مصمّم میشود در کلاس حضور پیدا کند. او، هم حضور در کلاس را تصوّر کرد و هم آن را تصدیق کرد و بر حضور در کلاس مصمّم شد. این عزم و نیّت درون او شکل گرفت؛ درحالیکه هنوز در خانه است.
💎 تفاوت عزم و تصمیم با تمایل
▫️ذکر این نکته ضروری است که عزم و نیّت و تصمیم، با تمایل فرق دارد.
▫️تمایل، کششی ضعیف بهسمت یک کار است؛ امّا قدرت ندارد انسان را به راه اندازد. ممکن است کسی بیمیل نباشد نقاط دیدنی ایران را ببیند؛ امّا هیچوقت راه نیفتاده تا به آن نقاط سفر کند و آنها را ببیند؛ یعنی تمایل چنان قوی نیست که او را راهی کند. کارهای زیادی وجود دارد که ما بیمیل نیستیم انجام دهیم؛ امّا هرگز انجام نمیدهیم.
▫️درحالیکه عزم و تصمیم و نیّت، کشش قوی انسان برای عمل است و اگر مانع خارجی سدّ راه انسان نشود، قطعاً به عمل منجر میشود.
📙 طبیب عشق
تألیف استاد مهدی طیّب
#طبیب_عشق
@ahlevela_channel
کانال اهل ولاء
💠#حديث ۳۶۹۲ بنا به نقل، امام صادق علیه السّلام فرمودند: نيكوكارى و خوش اخلاقى، خانهها را آباد و عمر
💠#حديث ۳٦٩٣
بنا به نقل، حضرت اميرالمؤمنين علی عليه السّلام فرمودند: عدالت را اجرا كن و از زورگويى و ستمگرى بپرهيز. زيرا زورگويى، مردم را به ترک از وطن وامىدارد و ستم، آنان را به قيام مسلّحانه مىكشاند.
🔅 اِسْتَعْمِلِ الْعَدْلَ وَاحْذَرِ الْعَسْفَ وَالْحَيْفَ فَاِنَّ الْعَسْفَ يَعودُ بِالْجَلاءِوَالْحَيْفَ يَدْعوا اِلَى السَّيْفِ.
نهجالبلاغه، حكمت ٤٧٦
@ahlevela_channel
۞ کلام حق را همهی ماسوا کمکدهنده هستند و اَصلُها ثابِت یعنی ریشهدار است؛ امّا باطل ریشهاش روی خاک است: اِجتُثَّت مِن فَوقِ الأَرضِ مَا لَها مِن قَرارٍ: از بالای زمین کنده شده و ثباتی ندارد.
▪️عارف بالله مرحوم حاج اسماعیل دولابی▪️
📙 مصباح الهدی
تٱلیف استاد مهدی طیّب
@ahlevela_channel
💠 نیّت هویّتبخش عمل
▫️آنچه هویّتبخش عمل ماست، عزم و نیّت است. نیّت انگیزانندهی ما در انجام عمل است و به عمل ما هویّت میبخشد.
▫️فرض کنید در زمان رسولالله صلّی الله عليه و آله و سلّم مسلمانان در مسجد پیامبر با آن حضرت نماز میخوانند. در این نماز جماعت، هم امیرالمؤمنین علیّ بن ابیطالب عليه السّلام به پیامبر اقتدا کرده و در صف نماز ایستاده است، هم رئیس المنافقین عبدالله بن اُبَی. ظاهر نماز این دو نفر پشت سر رسولالله صلّی الله عليه و آله و سلّم مثل هم است. پیامبر تکبیرۀالاحرام میگویند؛ حضرت علی عليه السّلام و عبدالله بن اُبَی هم تکبیرۀ الاحرام میگویند. پیامبر به رکوع میروند؛ آنها هم به رکوع میروند. پیامبر سجده میکنند؛ آنها هم سجده میکنند. پیغمبر تشهّد میخوانند؛ آنها هم میخوانند.
🔸 ظاهر نماز علیّ بن ابیطالب عليه السّلام و عبدالله بن اُبَی یکی است و درست مثل هم است؛ تفاوت نماز آنها در این است که حضرت علی عليه السّلام بهخاطر عشق به خدا و برای اینکه حقّ بندگی خدا را ادا کند، به نماز ایستاده است؛ ولی عبدالله بن اُبَی بهخاطر کینهای که نسبت به اسلام و مسلمانان دارد؛ به نماز ایستاده است تا از این طریق اعتماد مسلمانان را جلب کند و در صفوف آنها رخنه کند و از پشت خنجری کاریتر به پیکر اسلام و مسلمانان بزند.
▫️درعین اینکه ظاهر نماز این دو مثل هم است؛ آیا نماز حضرت علی عليه السّلام و عبدالله بن اُبَی یکی است؟
▫️بدیهی است که بین این دو نماز زمین تا آسمان فرق است؛ امّا این تفاوت در کجاست؟ تکبیرۀالاحرام آنها یکی بود؛ رکوع و سجود و تشهّد هم یکی بود؛ فرق در نیّت آنها بود. پس چیزی که به عمل هویّت میدهد، نیّت است.
▫️پیامبر اکرم صلّی الله عليه و آله و سلّم نیز فرمودند:
اِنَّمَا اْلاَعمالُ بِالنّیّاتِ
همانا اعمال وابسته به نیّتهاست؛ یعنی نیّت است که هویّتبخش عمل است.
📙 طبیب عشق
تألیف استاد مهدی طیّب
#طبیب_عشق
@ahlevela_channel
کانال اهل ولاء
💠#حديث ۳٦٩٣ بنا به نقل، حضرت اميرالمؤمنين علی عليه السّلام فرمودند: عدالت را اجرا كن و از زورگويى و
💠#حديث ۳٦٩٤
بنا به نقل، پيامبر اكرم صلّی الله عليه و آله و سلّم فرمودند: در بهشت سرايى است به نام دارُالفَرَحِ (شادى سرا) كه تنها كسانى وارد آن شوند كه يتيمان مؤمنان را شاد كنند.
🔅 إنّ في الجَنَّةِ دارا يُقالُ لَها دارُ الفَرَحِ لا يَدخُلُها إلاّ مَن فَرَّحَ يَتامَى المؤمنينَ.
نهج الفصاحه، ص ٣٢٩
@ahlevela_channel
۞ هر کمالی که در این عالم است، حقیقت آن در عالم بالاست که ده بار، یکدهم شده (یک ده میلیاردم) و در این عالم ظاهر شده است. اگر ده بار در ده ضرب شود، به حقیقت اوّلی خودش باز میگردد. اِنّا ِللهِ وَ اِنّا اِلَیهِ راجِعُونَ.
۞ هر چه در عالم خارج هست، چه در ملائک و چه در جنها و چه در حیوانات و چه در گیاهان و چه در جمادات، همه سایهی عالم حقیقت و عالم انسانیّت است. کسی که به عالم حقیقت راه پیدا کرده است، همهی اسرار عالم خارج برایش آشکار و روشن است.
۞ هر چه در این عالم مشاهده میشود، سایه و عکسی است از آنچه در عالم حقیقت و انسانیّت وجود دارد؛ لذا برای کسی که به عالم انسانیّت راه پیدا کرده و به حقایق آن عالم پی برده است، همه چیز این عالم معنیدار و قابل فهم است و راز و رمزهای آن برای او مکشوف و هویدا است. اگر بعضی اوقات برای توضیح حقایق انسانیّت به چیزهایی از این عالم ظاهر مثال میزنم، گمان نکنید از این چیزها به آن حقایق پی بردهام، بلکه چون آن حقایق را خدا نشانم داده است، آنچه سایه و عکس آنها در این عالم است را دریافتهام و برای شما بازگو میکنم.
▪️عارف بالله مرحوم حاج اسماعیل دولابی▪️
📙 مصباح الهدی
تٱلیف استاد مهدی طیّب
@ahlevela_channel
قطعهای از سخنان استاد مهدی طیّب در جلسات این هفتۀ اهل ولاء - دوشنبه ۱۴۰۳/۰۸/۰۷
⬇️ ⬇️ ⬇️
@ahlevela_channel
shokr-tamam-ayar-14030807.mp3
11.42M
💠 شکرِ تمامعیار
شکر نعمتهای الهی، ادای حقّ آنها و تأمین مقصودی است که مُنعِم از اِعطای آنها داشته است.
شکر اسلام، ایمان، ولایت و معرفت اهلبیت عصمت و طهارت صلواتاللهعلیهماجمعین وقتی بهجا آورده میشود که حقّش ادا شود.
اسلام آمده تا بندۀ مسلم بسازد؛ اگر اهل تسلیم حقّ متعال شدیم و از سیطره و سلطنت نَفس و شیطان رها شده و سر تسلیم در پیشگاه الهی فرود آوردیم و با اوامر و اولیای الهی از در سِلم و صلح وارد شدیم، مسلم هستیم.
ادای حقّ اسلام، مسلم شدن و ادای حقّ ایمان، مؤمن شدن است.
مسلمان کسی است که دیگران از دست و زبان او در امان باشند.
مؤمن کسی است که علاوه بر دست و زبان، از قلب، نیّت و باطن او هم در اَمن و امان باشند.
خودمان را محک بزنیم ببینیم دیگران در کنار ما احساس امنیّت میکنند یا نه. اگر این امنیّت، ناشی از باور به خدا و اولیای خدا در ما محقّق شد، مؤمن هستیم.
ادای شکر ایمان این است که ظاهر و باطنمان برای دیگران امن باشد. نیّت سوء، غرض و حسدی در وجود ما نسبت به دیگران نباشد.
شکر ولایت این است که حقّ متعال بر وجود ما حکومت کند، نه نفس ما. اولیای خدا بر وجود ما حاکم باشند، نه شیطان.
اقتضای شناخت و محبّت و دلباختن به اهلبیت علیهمالسّلام، همرنگی و سنخیّت با آن بزرگواران است و این سنخیّت پیدا کردن، شکر است.
هدف میانی شرکت در جلسات معرفتی، شناخت بهتر مکتب قرآن و اهلبیت علیهمالسّلام و مقصد غایی آن است که وجود شایستهای شویم و حقایق آموزههای دینی در وجود ما مصداق پیدا کند.
شکر شرکت در جلسات، ساخته شدن و متحوّل شدن است.
🎤 استاد مهدی طیّب
۱۴۰۳/۰۸/۰۷
@ahlevela_channel