یادداشتهای تبلیغی رمضان در مینسک (۳)؛ روز قدس
🔹زمانی که خارج از کشور هستید به مراتب میزان تأثیرگذاری و نفوذ دیدگاه های ایران در جهان را متفاوت خواهید دید؛ هنگامی که روز قدس در کشوری مانند بلاروس، سفرا، دیپلمات ها و اندیشمندان گرد هم می آیند و برای مسأله فلسطین گفتگو می کنند. و زیباتر و غرورانگیزتر آنجاست که بیشتر سخنرانان در ارائه خود، نقش امام خمینی و ایران را در باب روز قدس و حمایت از فلسطین صراحتا بیان میدارند.
🔸شاید در ذهن ما اینگونه بگذرد که تأثیر این جلسات یا راهپیمایی ها یا محکوم کردن ها در حل مسأله فلسطین چیست اما باید بدانیم شرط اول حل مسأله ای در سطح جهانی با این پیچیدگی تبدیل آن به گفتمان است؛ همانطور که رهبری فرمودند هدف باید «ایجاد فضای فکری و گفتمان عمومی در جهان اسلام، درباره اولویت قضیه فلسطین» باشد. این فضای فکری اکنون در بسیاری از ملت ها و حتی دولت ها شکل گرفته است و ان شاءالله بزودی به مرحله عمل می رسد.
🔹در این جلسه که بیشتر سفرا حضور داشتند، در باب عدالت جهانی صحبت کردم، حدیث «من أصبح و لم یهتم...» را توضیح دادم و از مثال «جامعه جهانی به مثابه کشتی» استفاده کرده و گفتم اگر بی تفاوت باشیم، روزی نوبت همه میرسد.
🔸این مراسم به میزبانی سفارت ایران در بلاروس برگزار شد و برخی سفرا، نماینده ادیان و اندیشمندان بلاروسی صحبت کردند.
@ahmad_olyaei
یادداشت های تبلیغی رمضان در مینسک(۴)؛ دانشجوی ایرانی، اقتصاد و تبلیغ
🔹آمار های غیر رسمی حکایت ازین دارد که حدود پنجاه هزار دانشجوی ایرانی در خارج از ایران تحصیل می کنند. ظرفیت عجیبی که می توان برای آن ها برنامه ریزی کرد.
🔸اینجا در بلاروس حدود دویست دانشجوی ایرانی تحصیل میکنند که بیشتر آن ها در رشته دندانپزشکی و پزشکی هستند. بسیاری از آنها با اعتقادات مذهبی و نظام جمهوری اسلامی همراهند اما وقتی با آن ها صحبت می کنیم می بینیم شرایط اقتصادی در نگاه های آن ها بی تأثیر نیست.
🔹هزینه تحصیل عمده این دانشجویان را خانواده های آنان در ایران تأمین می کنند. بعضی از آن ها سال ۹۶ که دلار زیر پنج هزار تومان بوده اینجا دانشجو شدند و سالی حدود دو هزار دلار برای تحصیل می دادند. یعنی خانواده ها در ایران حدود ده میلیون تومان برای آن ها هزینه می کردند. اما الان که نیمه راه هستند همان عدد در ایران دوازده برابر شده است و خانواده آن ها و خودشان را بشدت در تنگنا قرار داده است.
🔸رفتارهای دینی همیشه ناشی از عوامل معرفتی (اعتقاد و علم و ...) نیست و بیشتر موارد ناشی از عوامل غیر معرفتی (مانند رسانه، خانواده، ویژگی های فردی، تأثیر فشار اقتصادی و ...) است. مبلغ به ویژه در تبلیغ بین الملل باید به این عوامل غیر معرفتی توجه زیادی داشته باشد.
🔹توجه به تأثیر عوامل غیر معرفتی در مخاطب، منحصر در تبلیغ بین الملل نیست بلکه در داخل کشور هم بسیار پیش میآید که فرد تحت تأثیر این عوامل، رفتار یا کنشی متفاوت از رفتار مطلوب دینی از او سر می زند.
🔸با این حال، در اینجا بسیارند دانشجویانی که در برابر تأثیر عامل اقتصادی بر نگرش های دینی و سیاسی خود مقاومت می کنند و همچنان به عنوان یک مسلمان ایرانی، خوب زندگی کرده و خوب می درخشند.
@ahmad_olyaei
1_10676833031.MP3
13.31M
#صوت
#فلسطین
✍ این ارائه کوتاه، ارائه دکتر مختار شیخ حسینی عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در هم اندیشی قدس الأمة که پنجشنبه ۱۶ فروردین برگزار شد، است. بحث تفاوت مسألهبودگی قضیه فلسطین درنظر دولتها و ملتها در جهان عرب و ایران را تبیین می کند. پیشنهاد می شود گوش دهید.
🌐کانال رادیو پژوهش جهت شنیدن بقیه ارائه ها در این نشست؛
https://eitaa.com/isca_seda/8018
@ahmad_olyaei
یادداشتهای تبلیغی رمضان در مینسک (۵)؛ دانشجویان انجمن اسلامی
🔹اینجا دانشجویانی دارد که انسان بدانها غبطه می خورد. حفظ دین و به نوعی زیست مذهبی در شرایطی که برای ما در ایران مهیاست شاید خیلی هنر نباشد اما برای دانشجویانی که همه چیز از نوع بدش برای آن ها حاضر است و محیط مذهبی نیز موجود ندارد، واقعا ستودنی ست.
🔸دانشجویانی که نه تنها تلاش میکنند دین خود را حفظ کنند، گرد هم آمده و در نگهداشت و ارتقای عرق دینی و حتی علاقمندی دوستان خود به نظام میکوشند.
🔹یکی از علقه هایی که این عزیزان را حفظ کرده است، محبت اهل بیت علیهم السلام است. در شهری که شب ها زیست شبانه آغاز می شود و مظاهر لذت چشم نوازی میکند، این دانشجویان در محلی بنام بیت الزهرا سلام الله علیها در مناسبتها گرد هم می آیند و برای شهادت یا ولادت حضرات معصومین علیهم السلام برنامه میگیرند.
سعی میکنند با برنامه هایی مانند دورهمی و فوتبال و ...، دیگر دانشجویان را نیز به بیت الزهرا جذب کنند.
🔸فارغ از اینکه در ایران باید برنامه ریزی دقیق و دائمی برای ارتباط حضوری طلاب کارآمد، با این دانشجویان وجود داشته باشد، میبایست در نهادهای مرتبط با تبلیغ بینالملل فرایند پشتیبانی علمی و محتوایی ازینها نیز صورت گیرد.
پ.ن: تصویر اول مربوط به اعضای انجمن اسلامی دانشجویان ویتبسک (شهر دیگری در بلاروس) در بیت الزهرای مینسک.
تصویر دوم مربوط به مراسم احیا با دانشجویان
@ahmad_olyaei
یادداشتهای تبلیغی رمضان در مینسک (۶)؛ دفاع مقدس
🔹ما درون ایران شاید اینگونه فکر کنیم که مفاهیمی مانند مقاومت، دفاع مقدس، شهدا و مانند اینها یک مفهوم اسلامی یا شیعی یا ایرانی ست و حال آنکه این مفهوم را می توان در کشورهای دیگر مانند بلاروس هم دید.
🔸بلاروس در جنگ جهانی دوم حدود دو میلیون کشته داده است که همه در مقابل هجوم آلمان نازی و در بستر مقاومت بوده است. زمانیکه از موزه جنگ بلاروس بازدید کردم، کاملا واضح بود که پیام اصلی موزه، دفاع مقدس است. دفاعی که تا آخرین لحظه و تا پای جان در مقابل دشمن رخ داده است.
🔹عبارات متعددی شبیه مفهوم «شهدا زنده اند» که مفهوم تقدس بخش این مبارزه است، در سراسر موزه به چشم می خورد.
🔸در سراسر شهر مینسک یادبود کشته شدگان وجود دارد و مردم به زیارت آنان می روند. گل برده و شمع روشن می کنند.
🔹نکته دیگر، مفهوم «مادر شهید یا همسر شهید» است که برجسته سازی آن هم در موزه و هم سطح شهر دیده میشود.
🔸در تبلیغ بین الملل (برای مخاطب غیر ایرانی) و ارتباطات بین المللی فرهنگی استفاده از این مفهوم مشترک، احساس و زبان مشترک ایجاد میکند و حتی میتواند یک استراتژی برای تقویت جبهه مقاومت جهانی در برابر استکبار باشد. و البته منحصر در تبلیغ خارج نیست. مبلغان درون کشور نیز می توانند مفاهیم مشترک و دارای اهمیت محل تبلیغ را بیابند و محتوا را با تکیه بر آن ببندند.
پ.ن:
تصویر۱:یادبود کشته شدگان و یک خلبان با نماد مادران آن ها (حجاب هم دارند جالب است)
تصویر۲:موزه جنگ، نام کشته شدگان و تعداد ذکر شده
تصویر۳: یک یادبود و قبور در مرکز شهر
تصویر۴:ورودی موزه جنگ
@ahmad_olyaei
هدایت شده از دیدهبان اندیشه
#پرونده_ویژه
❇️ از خَلوَت تا جَلوَت؛ همراه با مسافر سوادکوه
✴️ برخی از مهمترین عناوین دیدهبان ۵۰
🖇 کوچ از علم به عشق؛ میراث عماد؛
📌سردبیر
🖇 در رثای روشنفکر تراز انقلاب اسلامی؛
📌محسن الویری
🖇 مبناگرایی در عین ساختارشکنی؛
📌سید عباس صالحی
🖇 در تکاپوی عدالتطلبی فرهنگی؛
📌احمد اولیایی
🖇 فرار از ماکیاولیسم مذهبی؛
📌محسن ابراهیمی
🖇 عماد علوم اجتماعی انقلاب اسلامی؛
📌علی اصغر اسلامیتنها
🖇 آشتی پستمدرنیسم با الهیات؛
📌حسیب احسانی
🖇 موتور محرکه طراحی مُد؛
📌ناهید موسوی
🆔 @Didebane_Andisheh