4_5803296090220400384.mp3
2.73M
🎶ای دوستان من کیستم؟
🔴 شعر از : علامه حسن زاده آملی(ره)
🌸🌸🌸🌸
ای دوستان ای دوستان من کیستم من کیستم
ای بلبلان بوستان من کیستم من کیستم؟
اطوار خلقت را ببین انوار رحمت را ببین
در این جهان بیکران من کیستم من کیستم
گاهی چرا آشفته ام گاهی چرا بشکفته ام
گاهی نه این هستم نه آن من کیستم من کیستم
شادان و خندانم چرا ؟ گویان و بریانم چرا ؟
بهر چه خواهم آب و نان من کیستم من کیستم
دست و دهان و گوش چیست عقل و شعور و هوش چیست
🌐#کانال_انسان_شناسی
🆔@ahmad_shahgoli
✅حکیم فردوسی؛ از آنگونه که بود تا آنگونه که شد.
🔹(به مناسبت سالروز بزرگداشت حکیم فردوسی)
📌در کنار مطالعه اشعار اساطیری و پهلوانی شاهنامه، به آخرین اشعار حکیم فردوسی، مبنی بر ندامت وی از صرف عمر در احوال شاهان و افسانه ها، توجه شود. در این اشعار تنبه آمیز، حکیم فردوسی، از صرف عمر در افسانه ها و اساطیر و قصه شاهان، اظهار پشیمانی می کند.
من از هر دری گفته دارم بسی شنیدند گفتار من هر کسی
سخنهای شاهان با رأی و داد به سخت و به سست و بلند و گشاد
بسی گوهر داستان سفتهام بسی نامه باستان گفتهام
به بزم و به رزم و به کین و به مهر یکی از زمین و یکی از سپهر
از آن تخم کشتن پشیمان شدم زبان و دهان را گره بر زدم
نگویم کنون نامهای دروغ سخن را ز گفتار ندهم فروغ
نکارم کنون تخم رنج و گناه که آمد سپیدی به جای سیاه
دلم سیر گشت از فریدون گُرد مرا زآنچه کو تخت ضحّاک برد
گرفتم دل از ملکت کیقباد همان تخت کاوس کی برد باد
ندانم چه خواهد بدن جز عذاب ز کیخسرو و جنگ افراسیاب
بر این میسزد گر بخندد خرد زمن خود کجا کی پسندد خرد
که یک نیمه از عمر خود کم کنم جهانی پر از نام رستم کنم
دلم گشت سیر و گرفتم ملال هم از گیو و طوس و هم از پور زال
ز من دست گیتی به دزدید مشک بجایش پراکنده کافور خشک
کنون چارهای بایدم ساختن دل از کار گیتی بپرداختن
گرفتن یکی راه فرزانگان نرفتن به آئین دیوانگان
سر از راه واژونه بر تافتم که کم شد ز من عمر و غم یافتم
کنون گر مرا روز چندی بقاست دگر نسپرم جز همه راه راست
نگویم دگر داستان ملوک دلم سیر شد ز آستان ملوک
نگویم سخنهای بیهوده هیچ به بیهوده گفتن نگیرم بسیج
که آن داستانها دروغ است پاک دو صد زان نیرزد به یک مشت خاک
ز پیغمبران گفت باید سخن که جز راستیشان نبد بیخ و بن
پی نوشت:
🔹این اشعار در کتاب«یوسف و زلیخا» ذکر شده است.
🔹كتاب «يوسف و زليخا» ، اثر فردوسي، به اهتمام دكتر حسين محمدزاده صديق در انتشارات آفرينش چاپ شده است.
🔹دکتر حسین محمد زاده صدیق در تصحیح کتاب«یوسف و زلیخای فردوسی» با اسناد و مدراک قوی توضیح داده اند که این مثنوی از آنِ ابوالقاسم فردوسی است و دلایل انکار کنندگان آن، جنبه علمی ندارد.
🌐#کانال_انسان_شناسی
🆔@ahmad_shahgoli
🔹تغییر سرشت اولیه انسان
📚امام صادق (علیه السلام)
إِزَالَةُ اَلْجِبَالِ أَهْوَنُ مِنْ إِزَالَةِ قَلْبٍ عَنْ مَوْضِعِهِ.
برکندن كوه ها آسانتر از تكان دادن قلب از جايگاهش است.(سختی دل کندن و تغییر عادت)
📌پیام روایت
🔹به نظر می رسد، این روایت ناظر به سختی تغییر خوی ها و خصلت هایی است که در انسان عادت و ملکه شده است.
🔹یکی از بزرگان در سنین پیری گفته بود: الان بعد از 25 سال زحمت تازه می توانم ادعا کنم حسادت را از قلبم بیرون کرده ام.
🔹با توجه به سختی و دشواری تغییر خصلت ها و عادات نفسانی، ضرورت دارد انسان در مقام شناخت، محاسبه، اصلاح و بهبود خصلت های نفسانی اهتمام جدی داشته باشد.
🌐#کانال_انسان_شناسی
🆔@ahmad_shahgoli
قدرت روح .mp3
1.84M
💠 قدرت روح از دیدگاه امام صادق (علیه السلام)
🎙 آیت الله جوادی آملی
▫️ این از غرر روایات امام صادق (سلام الله علیه) است؛ فرمود: «مَا ضَعُفَ بَدَنٌ عَمَّا قَوِیتْ عَلَیهِ النِّیةُ»؛ فرمود اگر #اراده_قوی بود، بدن اطاعت می كند. بدن را روح می سازد؛ اگر روح، توانمند باشد، بدن را سالم نگه می دارد و خوب هم می سازد.
اگر استخری یك مقدار آب داشته باشد و بماند، بو می گیرد اما اگر آب چشمه ای مرتب وارد استخر بشود و از راه دیگر بگذرد كه این هرگز بو نمی گیرد؛ این روح به چشمه ای وصل است كه دائماً از آن جا فیض می گیرد و به این بدن می رساند.
🌐#کانال_انسان_شناسی
🆔@ahmad_shahgoli
✅سنخشناسی شخصیتها در کلام حضرت صادق(سلاماللهعلیه)
✍️حجت الاسلام دکتر حمید رفیعی هنر
🔹شخصیت؛ ساختمان وجودی افراد است؛ شاکله وجودی است؛ درخت تنومند روان آدمی است.
امّا بنای این ساختمان چگونه شکل میگیرد و پایههای آن بر چه استوار است؟
در روانشناسی شخصیت نظریههای مختلفی وجود دارد.
🔸از نظر برخی، پایه های این شخصیت را #نیازها تشکیل دادهاند؛
از نظر برخی #شناختها،
از نظر برخی #عادتها؛
و از نظر برخی #صفتها.
آنهایی که قائلاند شخصیت ما از مجموعه صفتها تشکیل شدهاند به رویکرد صفات معروفاند.
✅ آموزههای اسلامی هرچند نقش نیازها، شناختها، و عادات را انکار نمیکند؛ امّا گو اینکه به صفات اهمیت ویژهای میدهد.
در برخی آموزههای اسلامی صفات شخصیتی به دو دسته کلی سرشتی و انسانی تقسیم شده است:
1️⃣ صفات سرشتی که نام آن را #سجیّتی میگذارم ویژگیهای فطری و باخودآورده فرد است
2️⃣ امّا صفات انسانی؛ که نام #نیّتی بر آن میگذارم حاصل تصمیم، تلاش و تمرین فرد است.
این برخلاف نظر برخی روانشناسان معروف شخصیت، همچون ریموند کتل است که صفات را به سرشتی و محیطی تقسیم کرده؛ و عملاً #نقش_خود را کمرنگ کردهاند.
در آموزههای اسلامی صفاتی که با تلاش خود فرد ساخته میشود و فرد را در مسیر اهداف متعالی قرار میدهد بسیار ارزشگذاری شده است.
💐یکی از مستندات سخنان بالا؛ این روایت امام صادق علیه السلام است:
🌺 الْخُلُقُ مِنْحَةٌ يَمْنَحُهَا اَللَّهُ مَنْ شَاءَ مِنْ خَلْقِهِ
فَمِنْهُ #سَجِيَّةٌ وَ مِنْهُ #نِيَّةٌ
قُلْتُ فَأَيُّهُمَا أَفْضَلُ؟
قَالَ صَاحِبُ اَلنِّيَّةِ أَفْضَلُ
فَإِنَّ صَاحِبَ اَلسَّجِيَّةِ هُوَ اَلْمَجْبُولُ عَلَى اَلْأَمْرِ اَلَّذِي لاَ يَسْتَطِيعُ غَيْرَهُ
وَ صَاحِبَ اَلنِّيَّةِ هُوَ اَلَّذِي يَتَصَبَّرُ عَلَى اَلطَّاعَةِ فَيَصْبِر
فَهَذَا أَفْضَلُ (بحار الأنوار ج۶۸ ص۳۹۵):
ویژگیهای خٌلقی بخششى است از جانب خدا كه او را بهكسى كه ميخواهد ميدهد. بعضى از خوىها طبيعى و جزء سرشت، و بعضى از آن مربوط به تصميم و تمرين است.(سوال کننده میگوید) عرض كردم كدام يك از اين دو نوع با ارزشتر است؟
(امام) فرمود آن كس كه با تصميم و ارادۀ خود ویژگی را كسب ميكند برتر است چون كسى كه خوى و اخلاقى در سرشت و طبيعت او است غير آن روش را نميتواند داشته باشد، ولى آن كس كه با ارادۀ خود روش نيكى را اتخاذ مينمايد بر خلاف طبع خود مشكلات اطاعت را تحمل ميكند و صبر در او نهادینه میشود، پس او برتر است.
eitaa.com/Mohyiee
🌐#کانال_انسان_شناسی
🆔@ahmad_shahgoli
13M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💟 ظرافت قلب انسان
🎙آیت الله جوادی آملی
🌐#کانال_انسان_شناسی
🆔@ahmad_shahgoli
بسم الله الرحیم الرحیم
با عرض سلام و احترام
✳️ ضمن سپاس از نظر لطف برخی از عزیزان، مسائل و مطالب در مورد انسان زیاد است، سعی بر آن است که مطالب نافع و سودمند ارائه شود.
📌 به حسب وظیفه همگانی ما در قبال مسئله #جهاد_تبیین، برخی از پست ها با عنوان #جهاد_تبیین و برخی با عنوان #حکیمانه#نقد و... در کانال قرار داده می شود. اینگونه پست ها موقت است و بعد از مدتی حذف می شود.
🌐#کانال_انسان_شناسی
🆔@ahmad_shahgoli
دفع دشمن.mp3
682.2K
✅اهمیت معرفت النفس
🎙علامه حسن زاده آملی(ره)
🌐#کانال_انسان_شناسی
🆔@ahmad_shahgoli
202030_1051819333.mp3
11.51M
✅هدف خلقت انسان(2)
#استاد_الهی_قمشهای
#استاد_شجاعی
چرا بشر ، با وجود ۱۲۴ هزار پیامبر ، و ۱۴ معصوم در تاریخ ، هنوز نسبت به حقایق زیر در جهل بسر میبرد؟
ریشهی این جهل یا کج فهمیها کجاست؟
➖چرا انسانها قادر نیستند ، بر اساس شرایطِ نَفْس در مختصاتِ خودشان ، درست را از غلط تشخیص دهند؟
#خودشناسی
#انسان_شناسی
🌐#کانال_انسان_شناسی
🆔@ahmad_shahgoli
5.64M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴 ما، فضای مجازی و سلبریتی ها
📺تبیین زیبایی از وضعیت ما و سلبریتیها و فضای_مجازی.
📌لطفا کلیپ را کامل گوش دهید. از کلیپ هایی است که ارزش دارد بارها گوش دهیم.
🔹#نشر_حداکثری
🌐#کانال_انسان_شناسی
🆔@ahmad_shahgoli
💠 معنای مستویالخلقه بودن روح انسان
💬آیتالله جوادی آملی
🔹 چه کسی است که نفهمد که عدل خوب است و ظلم بد است؟ سوگند یاد کرد، فرمود: ﴿وَ نَفْسٍ وَ ما سَوَّاها﴾؛[1] قسم به جان آدمی و قسم به کسی که انسان را مستویالخلقه خلق کرد! یک وقت است یک کسی بدنش سالم نیست ـ عیب ندارد ـ اما به هر حال جانش سالم است.
🔸معنای مستوی الخلقه بودن چیست؟ ﴿وَ نَفْسٍ وَ ما سَوَّاها﴾، این «فاء»، فای فصیحیه است؛ یعنی تسویه روح را تفسیر می کند. روح «مستوی الخلقه» است یعنی چه؟ روح که بدن نیست، روح که دست و پا ندارد! بدن دست و پا دارد یا «مستوی الخلقه» است یا نیست؛ اما روح «مستوی الخلقه» است یعنی چه؟
🔹 فرمود من روح را مستوی خلق کردم، بیعیب خلق کردم، بی نقص خلق کردم، ﴿وَ نَفْسٍ وَ ما سَوَّاها﴾، این «فاء» تفسیر می کند، ﴿فَأَلْهَمَهَا فُجُورَهَا وَتَقْوَاهَا﴾؛[2] یعنی به او گفتم چه بد است چه خوب است؟ هیچ کس نیست در این هفت میلیارد افرادی که روی زمین اند که ندانند عدل چیز خوبی است و ظلم چیز بدی است، سرقت چیز بدی است و اختلاس چیز بدی است. آن جزئیات را انسان یاد می گیرد، ولی خطوط کلی را بلد است.
[1] . سوره شمس، آیه7.
[2] . سوره شمس، آیه8.
🆔@zendegi_filsofaneh
🌐#کانال_انسان_شناسی
🆔@ahmad_shahgoli