خدای سقیفه و خدای غدیر.pdf
335.5K
#خدای_سقیفه_و_خدای_غدیر
#پرسش_بشر_از_خدای_سقیفه: به مناسبت غدیر
⛔️من خدای سقیفه را نمی خواهم، خدای سقیفه، خدای بی حکمت است. او کشتی بشریت را در میان امواج سهمگین اقیانوس، بی ناخدا رها کرده است.
✅ من خدای غدیر را می خواهم که حکیم است و برای کشتی بشریت ناخدا تعیین کرده و در مصاف با ظلم و ظالمان، بشر را بی رهبر رها نکرده است.
🆔@shahgoli
🔷پرسش و تفکر
#علم_بی_باور
✅ ما انسان ها هم به چیزهایی علم و آگاهی داریم و هم باور و اعتقاد. مثلاً الان هوا گرم است. ما هم علم به گرمی هوا داریم و هم به این موضوع باور داریم، لذا لباس مناسب با گرمی هوا می پوشیم! تا اینجا مسئله ای نیست. اما برخی مسائل وجود دارند که به آنها علم و آگاهی داریم و از نظر علمی و معرفتی آنها را درست و صحیح می دانیم اما باور و اعتقاد نداریم.
اکنون سوال⁉️
🔵آیا می توانید برای این موضوع نمونه هایی ذکر کنید؟
🔵براستی چرا چنین است؟ چرا ما به چیزهایی علم داریم ولی باور نداریم ؟ به نظر شما دلیل این موضوع چیست؟
🆔@ahmad_shahgoli
سخنرانی_آیت_الله_جوادی_آملی_درباره_بهترین_راه_انسان_شناسی_auto.mp3
45.36M
🔊سخنرانی علمی
❇️#بهترین_راه_انسان_شناسی: آیت الله جوادی آملی
🆔@ahmad_shahgoli
📚#انسان_و_علم_بی_باور
🔖در ادامه مطلب قبلی گفته شد برخی مسائل وجود دارند که ما انسان ها به آن ها علم و آگاهی داریم، ولی باور نداریم . مثل وجود خدا. ما به وجود خدا ما علم داریم، ولی باور و اعتقاد نداریم، لذا عمل ما متناسب با باورمندی به خدا نیست. نمونه دیگر آن مرگ است انسان ها علم به مرگ دارند، ولی باور به آن ندارند. لذا کسی آن را جدی نمی گیرد. ما علم به معاد داریم، ولی باور و اعتقاد نداریم.
🔺️دلیل وجود علم بی باور در انسان عدم هماهنگی علم با عمل و عمل با علم است. توضیح آنکه هر علمی عمل مناسب با خود می طلبد و هر عملی لازم است متناسب با علم باشد. در نوع انسان ها علم مطابق با عمل نیست و عمل آنها نیز بر اساس علم صورت نمی گیرد. تضاد بین نظر و عمل سبب شکل گیری این موضوع می شود.
🔷برای تبدیل علم و باور باید چند کار صورت گیرد:
🔹الف- تقویت علم: تمرکز و التفات آگاهانه به علم سبب تقویت علم و اگاهی انسان می شود. مثلا در مسئله مرگ ، مرگ اندیشی و تفکر و تامل درباره آن، فهم و آگاهی انسان را از مرگ تقویت می کند.
🔸ب-انجام عمل: نکته دیگر اینکه باید عمل مناسب با علم انجام شود. اگر علم به مرگ داریم، باید عمل نیز مناسب با این موضوع باشد و تدابیر و عملکردها در راستای این واقعیت انجام شود.
🔹ج-تکرار عمل: علاوه بر انجام عمل، تکرار عمل نیز مهم است. تکرار عمل سبب اشتداد و تقویت علم نیز می شود. همان گونه که رانندگی زیاد سبب ملکه شدن این موضوع در انسان می شود، با تکرار رفتارها و اعمال نیز از حالت گذرا و مقطعی به حالت ثابت و دائمی و ملکه تبدیل می شود
🔸د- ترک عمل مضاد با علم و عمل: برخی اعمال خلاف علم سبب تضعیف علم انسان می شود. بعنوان مثال اگر رویه و رفتار زندگی انسانی در تضاد با واقعیت مرگ اندیشی باشد. این موضوع سبب کمرنگ شدن علم می شود.
✍یادداشت و تحلیل:احمد شه گلی
🆔️@ahmad_shahgoli
مکتب شناسی زیر شاخه انسان شناسی.mp3
5.49M
🎙فایل صوتی
🔴#مکتب_شناسی_زیر_شاخه_انسان_شناسی
🔹آیت الله جوادی آملی
🔥به مناسبت عاشورا🔥
🆔@ahmad_shahgoli
تبیین فلسفی از رابطه غذا با روح و اندیشه.pdf
603.7K
📚#تاثیر_غذا_بر_اندیشه
✍️نویسنده: احمد شه گلی
🔰مجله انسان پژوهشی دینی
✅آیا غذا بر اندیشه تاثیر می گذارد؟
🔵این گفتار تبیین فلسفی از چگونگی تاثیر غذا بر اندیشه است.
🌐#کانال_انسان_شناسی
🆔@ahmad_shahgoli
🔴#شکل_وجودی_انسان_در_هستی
🔰الإمامُ عليٌّ( ع):النُّفُوسُ أشكالٌ، فما تَشاكَلَ مِنها اتَّفَقَ و الناسُ إلى أشكالِهِم أميَلُ.(بحار الأنوار/ ۷۴/ 188)
🔹ترجمه:
انسان ها «أشکال» مختلف هستند. آنان كه هم شكل يكديگرند، با هم موافقت دارند و انسان ها، به هم شكلان خود، گرايش بيشترى دارند.
✅مراد از «شکل» در این روایت چیست؟
✅ شکلِ من و شکلِ شکلِ من چیست؟
✅نقش شناخت «شکل»در خود شناسی چیست؟
🔰در پست بعدی راجع به این موضوع توضیح داده می شود؟👇
🆔@ahmad_shahgoli
🔴#شکل_وجودی_انسان_در_هستی
🔰الإمامُ عليٌّ( ع):النُّفُوسُ أشكالٌ، فما تَشاكَلَ مِنها اتَّفَقَ و الناسُ إلى أشكالِهِم أميَلُ.(بحار الأنوار/ ۷۴/ 188)
💬ترجمه:انسان ها اشکال مختلفی هستند. آنان كه هم شكل يكديگرند، با هم موافقت دارند و انسان ها، به هم شكلان خود، گرايش بيشترى دارند.
🔍شرح و توضیح:
🔹 «شَّكْل» به فتح به معنی شبیه، مثل، شکل و هیئت ، چیزی را با علامتی مشخص کردن و بستن پای چهارپایان است. طنابى را که با آن پاى چهارپا را مىبندند «شکال» مىگویند. (ر.ک: لسان العرب، ج11، 356) «شاکله» نیز ار این کلمه گرفته شده است.
🔹مراد از «شَّكْل» شکل ظاهری نیست. با توجه به کاربردهای متعدد می توان «شَّكْل» را در نسبت با انسان چنین معنا کرد: «شَّكْل» ساختار و شاکله خاص هر کس در جهان هستی است که متشکل از ادراکات، باورها، ملکات و رفتارهای و به طور کلی شخصیت خاص هر انسانی است که او را از دیگران متمایز کرده است آن گونه که اشکال هندسی از یکدیگر متمایز می شوند.
🔹معنی حدیث این است که هر انسانی، شکل خاص خود را دارد که شبیه و نظیری مانند او در خصوصیات و سجایا و خلقیات و... برای او یافت می شود. هر چه شکل انسان ها به همدیگر شبیه تر باشد انس و الفت آنها به همدیگر بیشتر است. انسان هایی که هم سنخ یکدیگر اند گرایش بیشتری به یکدیگر دارند. مضمون این روایت با روایاتی نظیر «الأرواح جنود مجندة » همپوشانی دارد.
🔹این حدیث دو دلالت دارد: الف)هر انسانی در هستی دارای شکل وجودی خاصی است. ب) برای هر کس در هستی نظیر و شبیهی که مناسب با شاکله او است وجود دارد. در این صورت مضمون این روایت به این روایت نزدیک است: إِنَّ اللَّهَ- تَبَارَكَ وَ تَعَالى- لَمْ يَخْلُقْكَ حَتّى خَلَقَ لَكَ مَا يَحْتَمِلُكَ مِنْ شَكْلِكَ. (كافي، ج10، ص: 602 )
🔹این حدیث گزارش از واقعیت است. معنی آن تایید هر نوعی از روابط انسان ها با یکدیگر نیست. ممکن است کسی شکل وجودی او جنبه سلبی داشته باشد. در این حالت به طور طبیعی به هم شکل و هم سنخ خود گرایش بیشتری دارد. اما این شخص برای اصلاح خود باید به ضد شکل وجودی خود ارتباط برقرار کند. اگر چه میل طبیعی او به جنبه سلبی بیشتر است.
✳️نکات کاربردی
1️⃣برای شناخت نظیر شکل وجودی خودمان در هستی،باید ابتدا شکل خود را بشناسیم. تا من شکل خودم را نیابم نمی توانم شبیه شکل خودم را پیدا کنم! از این جا اهمیت خود شناسی روشن می شود.
2️⃣در انتخاب دوست و انتخاب همسر به شبیه شکل وجودی خود توجه کنیم.
3️⃣ بر روابط افراد انسانی در اجتماع بشری اصل موانست و موافقت در شخصیت حاکم است. به این معنی که برخی افراد با یکدیگر مانوس تر و برخی نامانوس هستند و همین سبب شکل گیری و استمرار روابط افراد با همدیگر می شود. برخی وقت ها ما انسان ها بدون دلیل احساس می کنیم با کسی مانوس تر و راحت تر هستیم. همچنین گاهی احساس می کنیم علاقه ای به برخی از اشخاص نداریم. در هر دو نوع علت آن دوری و نزدیکی افراد در شکل و شاکله وجودی است.
4️⃣شهودهای درونی افراد درباره موانست یا عدم موانست با دیگران، گاه کاملا درست و گاه کاملا غلط و متاثر از قضاوت زود هنگام، سطحی بینی، پیش فرض و سایر امور منحرف کننده گواهی دل است.
5️⃣اگر ابعاد شخصیتی انسان درست و متعادل رشد کرده باشد، معمولا شهود های او نیز صحیح است. در برخی از اشخاص چنین است که به جهت فراست شخصیتی که دارند می توانند در برخورد های اولیه، شناخت مناسبی از شاکله شخصیتی افراد به دست آورند و در برخی از افراد نیز با وجود ارتباط طولانی نمی توانند درک درستی از فرد داشته باشند.
6️⃣اگر شکل وجودی انسانی در برخی از جهات، منفی است باید در همان جنبه با کسی که ضد آن حالت را دارد، ارتباط داشته باشد، تا آن حالت در انسان تضعیف شود. کسی که شجاع نیست باید با شخص شجاع ارتباط داشته باشد. شخص تنبل باید با زرنگ و زیرک تعامل داشته باشد. اگر چه به لحاظ طبیعی میل به زرنگی ندارد.
✍یادداشت و تحلیل: احمد شه گلی
🆔@ahmad_shahgoli
#ارزش_انسان_به_چیست؟
✅علامه محمد تقی جعفری:
🔰اگر ميخواهيد بدانيد يک انسان چقدر ارزش دارد، ببينيد به چه چيزي علاقه دارد و به چه چيزي عشق میورزد. کسي که عشقش ماشينش است، ارزشش به همان ميزان است. اما کسي که عشقش خدای متعال است، ارزشش به اندازه خداست.
🆔@ahmad_shahgoli
🌍#انسان_و_رذائلِ_فضیلت_نما
📑بعضی وقت ها ما انسان ها در صدد انجام کارهایی هستیم، اما روحیه دیگری در انسان وجود دارد که مانع انجام آن کار می شود. مثلاْ شخصی ممکن است خیلی تمایل به پرخاشگری داشته باشد ولی ترس و اموری از این قبیل مانع بروز حالت وی می شود. کسی که انسان فروتن و متواضعی است گاه این موضوع ناشی از روحیه خجالت و شرم وی است، نه اینکه واقعا متواضع باشد. بعضی وقت ها پاسخ ندادن به طرف مقابل از روی ترس است، نه از روی گذشت و بزرگواری. این موضوع مورد توجه علمای اخلاق بوده است. علمای اخلاق نام این حالت را «شبه فضائل»می نامند. یعنی اینکه چیزی ظاهرا فضیلت به شمار می رود ولی واقعا فضیلت نیست.
🔴لیست برخی از اعمال فضیلت نما عبارتند از:
1. حیا ناشی از روحیه ترس
2. دقت زیاد ناشی از وسواس فکری
3. شجاعت ناشی از جهالت و نادانی
4. اطاعت پذیری ناشی از ضعف شخصیت
5. رها کردن دنیا به جهت تنبلی و بی اراده بودن
6. ترک لذات دنیوی به جهت حفظ مقام و موقعیت.
۷. دیر عصبانی شدن به جهت وجود روحیه بی تفاوتی
8- کم حرفی ناشی از تکبر یا آگاهی نداشتن
9- کم خوری ناشی از اشتها نداشتن
10- کم خوابی ناشی از بی خوابی و احساس خواب نداشتن.
📖پیام بحث
نکته این موضوع این است که همواره باید توجه به این موضوع داشته باشیم که چنین نیست هر حالت خوبی در ما واقعا نشانه فضیلت است بلکه گاه نوعی رذیلت است که باید در صدد کشف و اصلاح آن بود.
📚یادداشت: احمد شه گلی
🔸برای اطلاع بیشتر رجوع کنید به مقاله «اعمال فضیلت نما» از دکتر سعید انواری: 👇👇
👉https://www.cgie.org.ir/fa/news/154108
🆔@ahmad_shahgoli
11.36M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌗#خلق_دوباره_خود
🎙انسان باید دوباره خود را خلق کند.
🔴دکتر غلامحسین دینانی
🆔@ahmad_shahgoli
🌍 #تجلی_هستی_در_انسان
📚 ملاصدرا، حکیم بزرگ جهان اسلام:
👁🗨 آنچه انسان در هستی مشاهده می کند، در ذات و عالم خودش وجود دارد. (مجموعه رسائل، ص 308)
🆔@ahmad_shahgoli