eitaa logo
انسان شناسی
3.3هزار دنبال‌کننده
172 عکس
144 ویدیو
31 فایل
📚این کانال تاملاتی است درباره: 🔷 انسان؛ اوصاف و احوال آن. ✍️احمد شه گلی:(دکتری فلسفه-عضو هیئت علمی) 🆔 @a_shahgoli آدرس سایت https://ahmadshahgoli.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ گزارش کرسی ترویجی 🔰به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، کرسی ترویجی «آیا نفس و بدن بعد از مرگ با یکدیگر ارتباط دارند؟» با ارائه دکتر احمد شه گلی به شرح زیر ارائه شد: 🔹– تاکنون مسئله ارتباط نفس با بدن بعد از مرگ به صورت مستقل و منقح با ذکر دلایل و شواهد صورت‌بندی نشده، بلکه در ضمن آثار حکما مختصراً اشاراتی به آن شده است. 🔹– تلقی فلسفه رایج بر این است که بعد از مرگ این تعلق به طور کلی قطع می‌­شود. 🔹– برخی دیگر از فلاسفه، مانند غیاث‌الدین دشتکی، آقاعلی مدرس، علامه طباطبایی و رفیعی قزوینی و دیگران اشاراتی به نوعی ارتباط بعد از مرگ بین نفس و بدن کرده­‌اند. آقاعلی مدرس تلاش کرده که تبیینی فلسفی از ارتباط نفس و بدن ارائه دهد. 🔹– این مسئله تاکنون به طور مستقل مورد توجه قرار نگرفته و تبیین دقیقی از موضوع بیان نشده است. 🔹– این ارتباط منوط به وجود یک جزء اصلی برای بدن است. این رابطه در انسان‌های مختلف، متفاوت است. هرچه نفس قوی‌تر باشد این ارتباط شدیدتر است. نفوس قوی پس از سالهای طولانی از مرگ، مانع از هم پاشیدن بدن می­‌شوند. این ارتباط اوائل مرگ، قوی­تر است. 🔹– در یک سطح می­‌توان از سنخیت تکوینی بین نفس و بدن بعد از مرگ سخن گفت؛ زیرا بدن دارای یک جزء اصلی است و از طرف دیگر بدن به جهت انس با نفس و انتقال آثار و ودایع از نفس به بدن تشخص خاصی پیدا کرده است. بر همین اساس این امور وجه مصحح ارتباط تکوینی آن دو با یکدیگر است. 🔹– علاوه بر سنخیت بین نفس و بدن، بعد از مرگ، نفس نوعی تعلق، توجه و التفات به بدن دارد. در ابتدا این تعلق بسیار شدید است. با گذر زمان، این ارتباط کمتر می­‌شود. 🔹– البته به لحاظ عقلی نمی­‌توان سخن از توجه به بدن بعد از فروپاشیدن اجزاء بدن داشته باشیم؛ زیرا راهی برای اثبات این موضوع نیست، اما بر اساس متون دینی می‌توان نوعی توجه نفس به بدن بعد از فروپاشی اجزاء آن پذیرفت. تأکید فراوان بر زیارت قبور، روایات ناظر بر حضور ارواح بر کنار قبور خود در ایام خاص، احکام مربوط به دفن و کفن، تطهیر بدن میت، تلقین و خطاب برخی از شواهد دینی بر وجود نوعی ارتباط است. سالم ماندن بدن مطهر امام حسین (علیه السلام)، شیخ صدوق، قطب راوندی و امین الاسلام طبرسی به روایت تاریخ و نیز سالم بودن برخی از اجساد مطهر شهدا در جنگ تحمیلی بعد از گذشت سال‌ها، شاهدی بر وجود نوعی ارتباط بین نفس و بدن بعد از مرگ است. 👇👇 https://ahmadshahgoli.ir/2022/11/06/1273/ 🌐 🆔@ahmad_shahgoli
💢 موضوع ارائه «آیا وجود خدا در قرآن اثبات شده است؟ » 🔰ارائه دهندگان: 🔹احسان کردی اردکانی(عضو هیئت علمی دانشگاه اردکان) 🔹احمد شه گلی(عضو هیئت علمی موسسه حکمت و فلسفه ایران) 🔹ناقد: دکتر محمد جواد فلاح( عضو هیئت علمی دانشگاه معارف اسلامی) 🔹دبیر علمی: روح الله سوری ( عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی) ⌚️زمان: شنبه 21 آبان ساعت 13 🔸حضوری و مجازی آدرس (قم، بلوار شهید صدوقی، خیابان حضرت ابوالفضل (ع)، خ دانش، کوچه دانش 3، پلاک 71) 📌لینک کرسی 👇 🆔www.irip.ac.ir/u/136 🌐 🆔@ahmad_shahgoli
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
و لحظه مرگ 🔹مضمون این آیات که با صدای زیبای عبدالباسط قرائت می شود خیلی عمیق است. 🔹مرگ واقعی ترین مسئله زندگی و غفلت آمیز ترین موضوعی است که با آن مواجهه می شود. ✅به یاد اموات، ذوی الحقوق و شهدای این مرز و بوم خصوصا که در این توسط اراذل و اوباش به شکل غریبانه ای شهید شدند، قرائت بفرمائید. 🌐 🆔@ahmad_shahgoli
اطوار اغواء.mp3
2.68M
💠تاثیر شیطان بر اندیشه و انگیزه انسان 🎙آيت الله جوادی آملی 🌐 🆔@ahmad_shahgoli
💢 🔥(به مناسبت بزرگداشت علامه طباطبایی) 🔰علامه طباطبایی(ره) یکی از بزرگترین فیلسوفان انسان شناس است. مطالبی که این حکیم بزرگ در مورد انسان مطرح کرده به درستی از بنیادین ترین مباحث و واقع گرایانه ترین شناخت درباره انسان است. 📚برخی از خصوصیات مباحث انسان شناسی ایشان چنین است: 🔹انکشاف و گشایش افق های نوین از اوصاف و احوال انسان. 🔹اشراف ایشان به مبانی فلسفی، عرفانی و دینی انسان شناسی. 🔹نگرش کل نگرایانه و جامع علامه طباطبایی به ابعاد و ساحات مختلف انسان. 🔹استفاده تلفیقی از رویکرد و روش عقلی، عرفانی، تجربی و دینی در شناخت انسان. 🔹 عرضه و کاربست مباحث انسان شناسی فلسفی و عرفانی به دین. 🔹همراهی انسان شناسی با انسان سازی. 🔹همراهی علم النفس با معرفت النفس. 🔹گذار از مباحث نظری انسان شناسی به مباحث عملی. 🔹امتداد دادن به مباحث انسان شناسی در حوزه تربیت و اخلاق. 🔹گذار از مباحث انتزاعی به مباحث انضمامی انسان شناسی. 🔹اهمیت و تاکید خاص علامه به مباحث دینی و قرآنی انسان شناسی. 🔴و در یک جمله انسان شناسی علامه، انسان شناسی بنیادی،کارآمد، مفید و جامع است. ✍️یادداشت: احمد شه گلی 🌐 🆔@ahmad_shahgoli
🔥حیات و ممات فلسفه (به مناسبت روز جهانی فلسفه) ✍️یادداشت: احمد شه گلی ✅حیات و آثار حیاتی فلسفه به تعامل آن با سایر علوم، پویایی مسائل، طرح موضوعات کاربردی،پیوند با جامعه است. دانش ها به مثابه «اکوسیستم طبیعی» هستند. در «اکوسیستم طبیعی»حیاتمندی یک موجود در نسبت با سایر موجودات تعریف می شود. وقتی این ارتباط سیستماتیک از بین برود، حیاتمندی موجود در چرخه اکوسیستم از بین می رود. اکوسیستم_معرفتی به مثابه اکوسیستم طبیعی، حیات و پویایی آن به ارتباط علوم با یکدیگر و پیوند با مسائل عینی و انضمامی است. 💠هنگامیکه فلسفه ارتباط خود را با سایر علوم، مسائل انسان و جامعه قطع کند، در این صورت حیات معرفتی و اجتماعی ندارد. 🔹فلسفه_اسلامی یک سنت فلسفی اصیل و بنیادین است که سیر تاریخی آن همانند یک نهال در حال رشد، حرکت جوهری اشتدادی داشته است. این فلسفه در مباحث الهیات، هستی شناسی،انسان شناسی و ارائه چهاچوب کلی از هستی توفیقات فراوانی داشته است. فضل دیگر این فلسفه، تدوین آن به دست حکیمانی است که خود از وارستگان و پرهیزکاران تاریخ بشریت بوده اند. پیوند آن با وحی و دین اصیل اسلام، فضل و توفیق دیگری برای فلسفه اسلامی است که البته ذکر فضائل و توانمندیهای آن مجال دیگری می طلبد. 🔶در عین حال این فلسفه، دارای نقص ها و کاستی هایی است. این کاستی ها بیش از آنکه ناشی از حکمای گرانقدر سلف باشد، حاصل کوتاهی و قصور ما است.ما میراث حکمای اسلام را در حوزه های عملی، عینی و کاربردی بسط نداده ایم. 💢مهترین چالش فلسفه اسلامی معاصر؛ رویکردِ صرفا انتزاعی به مسائل، عرضه نکردن موضوعات فلسفی در قالبی نوین، عدم ورود به مسائل و موضوعات انسان و جهان جدید، قطع ارتباط با علوم انسانی و تجربی است. 🔳حکمای گرانقدر اسلام، رسالت تاریخی خود را به خوبی ادا کرده اند. برخی از دغدغه معرفتی آنها معطوف به آرا متکلمین زمانه خود بوده و اکنون نه از آن متکلمین و نه از آرا آنها خبری هست. اما ما در همان دوره بدون نظر به علم و عالم جدید سیر می کنیم و این یعنی رکود فلسفه. 🔹 اکنون اگر ابن_سینا حضور داشت، به جای «رجل همدانی» از «رجل آلمانی» سخن می گفت. 🔹اکنون اگر حکیم ملاصدرا حضور داشت به جای اینکه ذهن و ضمیر خود را درگیر شبهه "چگونگی اندراج مقوله جوهر ذهنی تحت عرض و کیف" کند،از مسئله چگونگی"تطابق ذهن و عین"سخن می گفت. 🔹اکنون اگر حاجی_سبزواری حضور داشت، به جای اینکه در مورد شبهه چگونگی«اندارج جوهر ذهنی تحت مقوله عرض» بگوید:«فهذا الإشكال جعل‏ العقول‏ حيارى و الأفهام صرعى»(شرح المنظومة، ج‏2، 128) این تعبیر را برای مسائل چالشی معرفت شناسی جدید بکار می گرفت. 🔸اکنون کسی در دنیا با شبهه_ابن_کمونه به وحدانیت خدا اشکال نمی کند، ابن کمونه درگذشت، شبهه او نیز بازاری ندارد. این شبهه که روزگاری آن را «افتخار شیاطین» میدانستند، اکنون، قرن هاست شیاطین از این قبیل شبهات عبور کرده اند و در بازار الحاد القائات نوینی را به آدمیان عرضه نموده اند. و در آخر اینکه؛ 📌اگر مطابق سخنی از امام_علی(ع) که فرمود:کسی که عالم به زمان خود نباشد،حوادث به او هجوم می آورند، در مورد فلسفه نیز می توان گفت: 🔆فلسفه ای که ناظر به زمان خود نباشد، منزوی می شود. 🔰منبع: 👇👇 https://ahmadshahgoli.ir/2021/05/02/life-and-death-of-philosophy/ 🌐 🆔@ahmad_shahgoli
✍️؟ توی روان‌شناسی یه بحث پر آوازه‌ای میان روان‌شناسان هست در باب «زمان شکل‌گیری شخصیت انسان» و اینکه توی چه زمانی واقعاً شخصیت انسان کامل میشه و دیگه کاری نمیشه کرد؟ 🔸یه عده از روان‌شناسان ( و پیروان ) معتقدند بیشترین نقش در شکل‌گیری شخصیت مربوط به دوران کودکی آدماست و حالا وقتی فرد بزرگ شده و از ویژگی‌های فعلی خودش ناراحته، چاره‌ای نیست و باید برگرده به گذشتش، هرچی بوده تو گذشته‌های نه چندان نزدیک اتفاق افتاده و حالا یا می‌تونه دوباره اون گذشته رو بازسازی کنه و حالش خوب بشه و یا... هیچی دیگه! باید این«جبر گذشته» رو بپذیره و همین‌طور به زندگیش ادامه بده! 🔹یه عده دیگه از روان‌شناسان معتقدند نه بابا! اینجوریا هم نیست که همش ما «مقهور در گذشته» باشیم. «اینجا و اکنون» را دریاب! همین «زمان حال» مگه چشه؟ که نتونه نقشی توی شکل‌گیری شخصیت انسان ایفا بکنه؟! فرد الان هم تحت تأثیر عوامل شکل‌گیری شخصیته و میتونه تغییرات رو ایجاد کنه! ولی دیگه از آینده خبری نیست! 🔸عده سومی هم (شاید ) با داد و فریاد سر دو گروه قبلی که «هی! چه نشسته‌اید که به تاراج رفت توانمندی‌ها و قابلیت‌های انسان!!» بابا! چرا شماها گیر دادید به گذشته و حال؟ چرا همش دنبال مطالعه آدم‌های مریض هستید؟ مگه انسان‌ها قراره همشون مریض باشن که حالا دنبال این باشیم که این از گذشتشه یا از زمان حاله؟ «آینده!» بله آینده است که خیلی اتفاق‌ها میتونه برای این آدمیزاد رخ بده! آره همین بشر دوپا توانمندی‌های بالقوه‌ای داره که میتونه اون‌ها رو «شکوفا» کنه و خلاصه خیلی قراره خوش بگذره به این آدمیزاد توی «آینده»!! البته از نظر اینا، مرز جغرافیایی این«آینده» همین دنیاست! 💥خب تا اینجای بحث رو داشته باشین. چند روز پیش، داشتم باخودم فکر می‌کردم که دین ما «اسلام» که این همه از ویژگی‌های انسان صحبت کرده و یک‌سری تکالیف دنیایی براش تعیین کرده، نمیشه درباره موضوعی به این مهمی (شکل‌گیری و تغییر و تحول شخصیت) نظری نداشته باشه! یه چیزهایی به ذهنم رسید. 💁‍♂️به نظرم میرسه: 🕋 توی دین اسلام هم به «گذشته» اهمیت داده شده، هم به زمان «حال» و هم «آینده». به عبارت دیگه به خاطر قدرتی که خدای متعال تو وجود ما آدم‌ها قرار داده به نام ، انسان میتونه از این قدرت استفاده بکنه و توی این زمان‌ها سیر بکنه و به «بازبینی» ، «بازسازی» و «بازپردازی» شخصیت اقدام کنه. ✅ در آموزه‌های اسلام، سخن از گرفتن از گذشته و درس گرفتن از های شخصی است که تو گذشته اتفاق افتاده(بازبینی و بازسازی)، سخن از است( بازسازی و بازپردازی) ، سخن از هست(بازبینی گذشته). ✅ توی دین اسلام سخن از و هست که به زمان حال مربوط میشه، و همچنین اعمال و عباداتی که هر شب و روز افراد واجبه که انجام بدن و مرتب معیارها رو یادآوری کنن(مثل نماز) که تآثیر تو شخصیت افراد میذاره. ✅ توی دین اسلام به این موضوع هم توجه شده که آدم‌ها به آینده هم سرک بکشن، در موردش فکر کنن و به واسطه اون تصمیم بگیرن. صحبت از (دوراندیشی)، (ترس از تنبیه های آینده)، و (امیدواری به پاداشهای آینده)... . 🔴 خلاصه اینکه اگه از همه زمانها سخن به میان میاد پس: 1️⃣ یعنی انسان این توانایی‌ها را دارد که در همه زمانها حضور داشته باشد 2️⃣ در هرکدام از این زمانها نقش ایفا بکند 3️⃣ شخصیتش می‌تواند از همه زمان‌ها تأثیر بپذیرد. 💥💥 اما هرچه هست افراد همه این کارها را در «زمان حال» انجام می‌دهند آنها در هر لحظه در زمان حال هستند پس همین الان می‌توانند رشد کنند، متوقف بشوند یا عقب گرد کنند . ⚡️⚡️البته که همین طور که داریم بزرگ و بزرگ‌تر می‌شویم جهت و مسیر تغییرات هم خودش را نشان می‌دهد. به قول اندیشمند بزرگ اسلامی؛ داریم خودمان را یا به نزدیک و نزدیک‌تر می‌کنیم یا به ؛ ما از ابتدای تولد در یک قرار گرفته ایم! eitaa.com/Mohyiee 🌐 🆔@ahmad_shahgoli
💢برگزاری مراسم «روز جهانی فلسفه» با همکاری مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران و مجمع عالی حکمت اسلامی قم 🏷 بزرگداشت روز جهانی فلسفه با عنوان «فلسفه و اخلاق اجتماعی» و با همکاری مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران و مجمع عالی حکمت اسلامی قم، در روز پنج‌شنبه سوم آذرماه 1401 ساعت 9 صبح برگزار می‌شود. سخنرانان مراسم به قرار زیر خواهند بود: 🔅حجت‌الاسلام دکتر جمال سروش 🔅 حجت‌الاسلام دکتر بهروز محمدی 🔅 آقای دکتر احمد شه‌گلی 🔅حجت‌الاسلام دکتر عبدالله محمدی 📌همچنین، دبیر علمی این مراسم نیز آقای دکتر حسن لاهوتیان است. 🏘مکان برگزاری همایش: قم، میدان جهاد، مجمع آموزش عالی امام خمینی، طبقه همکف، سالن شهید آیت‌الله محمدباقر صدر 🌐علاقه‌مندان می‌توانند از طریق این لینک، به صورت مجازی نیز در این مراسم شرکت نمایند. https://hekmateislami/live
⛅️ انسان شناسی امروزه در حجاب است. دانش های که به این نام مشهور هستند، خیلی با شناخت حقیقی و بنیادین از انسان فاصله دارند. برای اهمیت این بحث به نقل قولی از یکی از دانشمندان غربی می پردازیم: 🔰"هیچ وقت در عرصه تاریخ آن چنانکه ما می شناسیم، انسان این قدر برای خود مسأله نبوده ، که امروزه هست. امروزه انسان شناسی علمی، فلسفی و انسان شناسی متکی به الهیات، نسبت به یکدیگر و متقابلأ یک سره بی اعتنا هستند. با این وصف، تصور و تلقی واحدی از انسان نداریم، علاوه بر این علوم تخصصی که پیوسته تعداد آنها رو به افزایش است و با مسائل انسان سر و کار دارند، بیشتر پنهان گر ذات انسان، در پرده حجابند تا روشنگر آن" (کاسیرر، رساله ای در باب انسان، ص 47-46). 🌐 🆔@ahmad_shahgoli
🔰قدر و اندازه ی من 📐 آدمى به سادگى احساس مى‏ كند كه لبخند، محبت، بدگويى و دشمنى و چيزها و كسانى در او اثر مى‏ گذارند، او را خوشحال و يا رنجور مى‏ سازند و انسان اين مؤثرها و اين تأثير را بلاواسطه در وضعيت ذهنى خود منعكس مى‏ بيند. 📐 حالا نوبت تفكر و محاكمه همين تأثيرهاى طبيعى و همين جريان‏هاى مشهود است. چرا اينها در من اثر گذاشته‏اند؟ 📐 هر چه در من اثر بگذارد، نشان مى‏ دهد كه من همان قدر هستم. 📐 خودشناسى يعنى همين جمع بندى و محاسبه! هنگامى كه كفش پاره من و يا ماشين سوخته من، مرا به گريه، به رنج مى‏ اندازد، اين نشان مى‏ دهد كه من در سطح كفش و ماشينم، من خودم را همين قدر مى‏ دانم. 📐 آنچه ديروز مرا مى‏رنجاند امروز كه خودم را بالاتر مى‏دانم و مهم‏ تر مى‏ شناسم، برايم رنج‏ آور نيست. 📐 پس رنج‏ هاى من شاهدان اندازه وجود من هستند و گواهان صادقى هستند كه مرا به خودم نشان مى‏ دهند. 📐 و اگر من خودم را در مقايسه با اينها جلوتر و بيشتر مى‏ دانم، اين رنج‏ هاى طبيعى، ديگر توجيهى برنمى‏ دارند و به تدريج كنار مى‏ روند. 📐 گفتم به تدريج، چون‏ آنچه ريشه‏ دار است، به تدريج كنترل مى‏ شود و در عمل محدود مى‏ گردد. آنچه راحت فهم مى‏ شود، به همان راحتى عمل نخواهد شد. ❛❛ عین‌صاد 📚 انسان در دو فصل | ص۷۰ 🌐 🆔@ahmad_shahgoli
به گزارش روابط عمومی و امور بین‌­الملل مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، کرسی ترویجی «آیا وجود خدا در قرآن اثبات شده است؟» در تاریخ شنبه ۲۱ آبان ۱۴۰۱ برگزار شد. ارائه­‌دهندگان این کرسی دکتر احسان کردی اردکانی (استادیار دانشگاه اردکان) و دکتر احمد شه­‌گلی (استادیار فلسفه مؤسسه حکمت و فلسفه ایران) بوده و هم­چنین ناقد کرسی دکتر محمدجواد فلاح (دانشیار دانشگاه معارف اسلامی) و مدیر کرسی دکتر روح‌­الله سوری (استادیار فلسفه دانشگاه خوارزمی) بودند. 📌گزارش متن نشست علمی👇 https://b2n.ir/s04299 🌐 🆔@ahmad_shahgoli
🔰گزارش کرسی اثبات خدا از دیدگاه قرآن 🔹دکتر کردی: مسئله وجود خدا یکی از مسائل بنیادین فلسفی کلامی است که از دوران کهن تا کنون کانون توجه بوده است. برخی وجود خدا را نیازمند اثبات دانسته و برخی دیگر آن را بدیهی و بی‌­نیاز از اثبات می‌­دانند. یکی از پرسش­‌های مهم آن است که خود خداوند در قرآن کریم، چه روی­کردی را برگزیده است. علامه طباطبایی بر آن است که وجود خدا در قرآن اثبات نشده، بل­که بدیهی قلم­داد شده است. به­ باور ایشان فطرت انسان با پذیرش خداوند، عجین شده است و ازاین­‌رو قرآن نیازی به اثبات آن نمی­‌بیند. آن­چه در آیات الهی دیده می­‌شود سراسر بحث از صفات الهی و پاسخ به برخی شبهات در این­ باره است. اما اصل وجود خدا فطری و بی­‌نیاز از اثبات، گرفته شده است. این دیدگاه مخالفانی دارد که نقل و نقد دیدگاه ایشان به پرورش و تکامل دیدگاه علامه کمک می­‌کند. هم­چنین برای امتداد و پرورش بهتر این دیدگاه لازم است دلالت­‌ها و پیامدهای آن نیز بررسی شود. ازاین­‌رو دکتر اردکانی و دکتر شه­‌گلی در ادامه سخنان خود بر این دو ستون مهم توجه نمودند. البته فطری بودن وجود خدا، تنها بی­‌نیازی از اثبات را روشن می­‌کند اما دلیل بر اثبات­‌ناپذیری آن نیست. بنابراین برهان­‌های فلسفی اثبات خدا، که خود علامه طباطبایی نیز در کتاب­‌های فلسفی برپا نموده­‌اند، از اعتبار نمی‌­افتد. این برهان­‌ها می‌توانند فطرت­‌های غبار گرفته از شبهات را غبارروبی کنند و آنها را به دارایی درونی خویش توجه دهند. ازاین­‌رو آن­‌دست از بیان­‌های قرآنی که به­‌عنوان برهان اثبات خدا، قلم­داد شده‌­اند، درواقع وصفی از اوصاف الهی را به اثبات می‌­رسانند، نه اصل ذات را. 🔹 در ادامه دکتر شه­‌گلی دلیل نپرداختن قرآن به اثبات خدا را توضیح داده و دو وجه برای آن ذکر کردند: ۱. بداهت عقلی مسئله در سطح عالی آن ۲. فطری بودن مسئله در سطح عالی آن. بر اساس آموزه‌های دینی انسان برای فهم و پذیرش حقایق و از جمله حقیقت رسالت انبیا باید جان خود را از یکسری عیوب مثل تقلید، تکبر و لجاجت پاک کند. در غیر این صورت مخالف حق عمل می‌کند. همان‌گونه که برای دیدن باید چشم سالم باشد فرد نابینا حقایق را نمی تواند ببیند. برای پذیرش حق نیز سلامت نفس از عیبی نظیر تکبر و عناد لازم است. بر اساس آموزه های دینی گناه و عصیان یکی از عوامل انکار وجود خدا، توحید و رسالت است. با مراجعه به تاریخ ملحدان می­‌توان نتیجه گرفت انکار آنها عمدتاَ از بحران­‌های زندگی و روحیات اخلاقی آنها ناشی شده است، نه آنکه دچار شبهه علمی در این موضوع شده باشند. کسانی چون سارتر تصریح دارند که من مسئله را در دوازده سالگی برای خود حل کردم. بعدها استدلال‌های الحادی را مطالعه کردم. 📌متن نشست👇 https://b2n.ir/s04299 🌐 🆔@ahmad_shahgoli
🔰؟ 🔹شرح "ما رایت الا جمیلا" 🌷 به مناسبت سالروز ولادت حضرت زینب کبری (سلام الله علیها) رک:👇👇 http://mehrnews.com/xxm2H 🌐 🆔@ahmad_shahgoli
💢 موضوع: ✅«مناسبات و (1) (مطالعه موردی بخش علم‌النفس)» 👤سخنران: دکتر احمد شه‌گلی (عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران ) 📆سه‌شنبه 15 آذرماه ۱۴۰۱ ⏰ساعت 15 الی 16 🔹حضوری و مجازی آدرس (قم، بلوار شهید صدوقی، خیابان حضرت ابوالفضل (ع)، خ دانش، کوچه دانش 3، پلاک 71) 📌 لینک مجازی https://www.skyroom.online/ch/irip/mt
🔴ضعف مطالعات تجربی در «علم‌النفس فلسفی» 🖊احمدحسین شریفی (عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره) ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ یکی از نقدها و نقص‌های مهم میراث علم‌النفسی فیلسوفان مسلمان را می‌تواند ناظر به بخش‌‌های تجربی این دانش دانست. مع الاسف باید گفت که فلسفي، در بخش‌هاي زیادی از مباحث خود، در سطح و دایره معلومات تجربی يونان باستان متوقف شده است! مثلاً در بحث قواي نفس و تعداد آنها و کارکردهاي آنها هنوز هم همان تحقیقات تجربی یونانیان که در سخنان ارسطو منعکس شده است محور مباحث قرار می‌گیرد. مع الاسف هیچ کدام از متخصصان علم‌النفس فلسفي در دوران معاصر تلاش قابل ذکري براي تکميل دانش تجربي يونانيان يا حداکثر دانش تجربي ابن‌سينا، در اين باره، نکرده‌اند! به تعبیر دیگر هنوز هم متأثر از طبيعيات قديم، به تحليل قواي نفس انساني مي‌پردازند در حالي که در اين زمينه در روان‌شناسي تجربي و علوم شناختي پيشرفت‌هاي فراواني صورت گرفته است که توجه به آنها مي‌تواند مباحث علم النفس فلسفي را بالکل متحول کند. 🌐 🆔@ahmad_shahgoli
📌معرفی کتاب 📚«انسان از منظر قرآن» انسان‌شناسی شهید آیت‌الله دکتر بهشتی 🔰دفتر نشر معارف 💢موضوعات کتاب: 🔹انسان عصر ما 🔹فصل اول: آفرینش انسان (نظریه تکامل، آفرینش انسان از دیدگاه اسلام، خلقت حوا، عالم ذر) 🔹فصل دوم: هویت انسان ( انسان در مکاتب معاصر، انسان در قرآن، انسان موجودی دو ساحتی) 🔹فصل سوم: فطرت (چیستی فطرت، فطرت؛ عنصر مشترک همه انسان‌ها، فطرت و اراده آزاد انسانی، خداشناسی فطری) 🔹فصل چهارم: ویژگی‌های انسان (عقل نظری، عقل عملی و عشق، اختیار و انتخاب، مسئولیت، ابتکار و خلاقیت) 🔹فصل پنجم: فرد و جامعه (اصالت فرد و جامعه، انسان از دیدگاه ماتریالیسم دیالکتیک، نظام اجتماعی، انتخاب‌گری انسان و صلاح جامعه) 🌐 🆔@ahmad_shahgoli
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥دستگاه عظیم خلقت بدن انسان. 🔰وَفِي أَنْفُسِكُمْ ۚ أَفَلَا تُبْصِرُونَ. در وجود خود شما (نیز آیاتی است)؛ آیا نمی‌بینید؟! ✅ در یک فعل ساده ای مانند غذا خوردن هزار فعالیت در بدن اتفاق می افتد، تا این کار در بدن انجام می شود. 🌐 🆔@ahmad_shahgoli
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥دستگاه عظیم خلقت بدن انسان(2) 🔰وفِي أَنْفُسِكُمْ ۚ أَفَلَا تُبْصِرُونَ. در وجود خود شما (نیز آیاتی است)؛ آیا نمی‌بینید؟! 🌐 🆔@ahmad_shahgoli
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰نسبت حقیقت انسان با مذکر و مونث 🎙آیت الله جوادی آملی 🌐 🆔@ahmad_shahgoli
کارگاه روش مطالعه و پژوهش در فلسفه اسلامی 🔴برگزارکننده: انجمن علمی معارف دانشگاه شهید بهشتی با همکاری موسسه حکمت و فلسفه ایران ✔️با حضور: دکتر احمد شه گلی 📅زمان: ۲۶ آذر تا ۴ دی ماه (چهار جلسه) ساعت ۱۵:۳۰ 📌با اعطای به شرکت کنندگان 👈سامانه ثبت نام (ابتدا در سایت ثبت نام کرده سپس کارگاه موردنظر را انتخاب کنید): https://evnd.co/W13GS 📞راهنما: شماره 09124512156
انسانی موجودی خودساز.mp3
541.3K
✅خودسازی انسان 🔹علامه حسن‌زاده آملی: ما دائما در حال ساختن خود هستیم. انسان مهمان سفره خودش است. 🌐 🆔@ahmad_shahgoli
✅گزارشی از نشست «مناسبات فلسفه و روان‌شناسی (۱) (مطالعه موردی بخش علم‌النفس)» 📌احمد شه‌گلی: انسان‌شناسی یکی از محوری‌ترین مباحث فلسفی بوده و نقطه اتصال فلسفه و روان‌شناسی است. 🔰برای دیدن متن گزارش 👇👇 🆔https://b2n.ir/u77046 🌐 🆔@ahmad_shahgoli
✅سقوط انسانيت در دنیای مدرن 🔰گفتار استاد مطهری درباره موقعیت انسان در جهان مدرن: 🔹سقوط انسانيت غير از شكل فلسفى و شكل بيولوژى و نژادى او، شكلهاى ديگر هم پيدا كرد از نظر توجيه غرايز و محركات وجودى‏اش. علاوه بر اينكه سابقه‏اش و مقامش در جهان و تخمه و نژادش تنزل كرد، پرونده‏اش هم خراب شد، تاريخش هم لكه‏ دار شد و از درخشندگى افتاد. بشر بسيار دم زده بود از نيكى، خدمت، دانش دوستى، عشق به خدا . فلسفه‏ ها و فرضيه‏ ها پيدا شد كه مدعى شد انسان پا از دايره محركات شكم و پايين‏تر از شكم بيرون نمیگذارد. بشريت به شكل ديگرى سقوط كرد. ماترياليسم و ادعاى ماشينى بودن انسان و اينكه تار و پود انسان را تنها تركيبات فيزيكى و شيميايى تشكيل میدهد و انسان جز ماشينى پيوسته و بهم بسته از قطعات ماده نيست، اين نيز به نحوى ديگر و آخرين ضربه را به مقام نيمه خدايى انسان وارد كرد و او را تا سرحد يك جماد پايين آورد. پس تغيير فرضيه بطلميوسى بشر را از مقام مركزيت جهان خارج كرد، نظريه بيولوژى تبدل انواع شرافت نژادى و فرشته نژادى او را محو كرد، ماترياليسم تاريخى و فرويديسم پرده از روى پرونده خراب و عمليات درخشان و قدس مآب او برداشت و او را تا سرحد حيوان تنزل داد، بالاخره ماترياليسم فلسفى او را با يك جماد از نظر ارزش ذاتى و معنوى برابر كرد.(مطهری، يادداشت‏ها، ج‏1، صص398- 397 ) 🌐 🆔@ahmad_shahgoli
🔰علم النفس و معرفت النفس 🔹علامه طباطبایی(ره): 🔹«معمولًا علم نفس به فنى گفته مى‏شود كه از نفس و مسائل مربوط به آن و خواص آن بحث می كند و معرفةالنفس به شناسايى واقعيت نفس از راه مشاهده و عيان گفته میشود. شناسايى نفس از راه علم نفس، «شناسايى فكرى» است و از راه معرفةالنفس «شناسايى شهودى» (طباطبایی، بررسی‌های اسلامي، ج‏2، ص 207). 🌐 🆔@ahmad_shahgoli