eitaa logo
انسان شناسی
3.3هزار دنبال‌کننده
185 عکس
153 ویدیو
32 فایل
📚این کانال تاملاتی است درباره: 🔷 انسان؛ اوصاف و احوال آن. ✍️احمد شه گلی:(دکتری فلسفه-عضو هیئت علمی) 🆔 @a_shahgoli آدرس سایت https://ahmadshahgoli.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
💢 🔥(به مناسبت بزرگداشت علامه طباطبایی) 🌐 🆔@ahmad_shahgoli
✅انسان از آغاز تا انجام ✍نویسنده : علامه سید محمدحسین طباطبایی 🔰ترجمه و تعلیقات : صادق آملی لاریجانی 🔹ناشر: بوستان کتاب قم 🌐 🆔@ahmad_shahgoli
📚لیستِ مطالب کانال ||هشتگ مورد نظر را لمس کنید|| (به مناسبت بزرگداشت سهروردی) (به مناسبت عاشورای حسینی) (به مناسبت اربعین حسینی) (به مناسبت بزرگداشت حافظ) (به مناسبت رحلت پیامبر اکرم(ص)) (به مناسبت شهادت امام رضا (ع)) (به مناسبت سالگرد علامه طباطبایی (ره)) 🌐 ✍🏻احمد شه گلی (دکتری فلسفه_عضو هیئت علمی) 🌹 🌿 🌾💐 🍃☘️🍄 💐🌾🌺🍃🌱🌴🆔@ahmad_shahgoli
🔎در چند پست آینده درصدد باز کردن پرونده ویژه ای در رابطه با مسئله" انسان و تنوع" هستیم. 🔰 مسئله «تنوع در انسان» یکی موضوعات مهم انسان شناسی است که مثل خیلی از مسائل با وجود اهمیت آن کمتر مورد بحث واقع شده است. 📌برخی از مباحث این پرونده عبارتند از: 1⃣حکمت و ضرورت تنوع 2⃣تنوع انسان از منظر دین 3⃣تنوع اوصاف انسان ها و مسئله تعلیم و تربیت 4⃣تنوع استعداد انسان ها و نظام آموزشی 5⃣جایگاه تنوع انسانی در دوران مدرن 🌐 🆔@ahmad_shahgoli
✅همان گونه که اشیا در جهان از جهات مختلف متنوع خلق شده اند، انسان ها نیز متنوع و متفاوت آفریده شده اند. 🔵تنوع در انسان جنبه های مختلفی دارد. تنوع به اعتبار خصایص جسمی، تنوع به اعتبار خصایص روانی، تنوع به اعتبار زبان و لغت، تنوع به اعتبار فرهنگ، تنوع به اعتبار اندیشه و ادراک، تنوع به اعتبار قومیت و نژاد و... هر یک از این اقسام به اقسام جزئی تری تقسیم می شود. 🔵 تنوع در ساحت جسمی ابعاد و اقسام وسیعی دارد به عنوان مثال این قسم شامل مواردی نظیر تنوع در ذکوریت و انوثیت، تنوع در شکل و هیات بدنی، تنوع در اندازه و حجم، تنوع در قدرت جسمانی افراد، تنوع در لحن صدای افراد و... می شود. 🔵تنوع در ساحت روانی نیز ابعاد گسترده ای دارد که شامل تنوع در خصوصیات روانی افراد، تنوع در علایق و سلایق، تنوع در دغدغه و انگیزه ها می شود. هر یک از این اقسام نیز دارای مصادیق و مراتب متفاوتی هستند. 🔵تنوع در شکل و هیات انسان ها به حدی گسترده است که تقریباً به تعداد انسان های کره زمین تنوع در شکل و هیات وجود دارد. با ترکیب تنوعات مختلف با یکدیگر و تفاوت آنها در بهرمندی از این مراتب، تمایز هر یک از افراد با دیگران، بیش از پیش آشکار می شود. 🔰برای تفصیل بیشتر ر.ک: ✍شه گلی،احمد، مسئله تنوع در انسان، مجله مشکات.👇👇 👉http://mishkat.islamic-rf.ir/article_109369.html 🌐 🆔@ahmad_shahgoli
🔰 (1) 🔵خداوند متعال هفت بار از تعبیر «» موجودات در قرآن استفاده کرده است. در قرآن از تنوع جنبدگان(فاطر، 27-28)، تنوع چهار پایان(فاطر، 27-28)، میوه ها(فاطر، 27-28)، کوه ها(فاطر، 27-28) و همه موجودات زمینی(نحل ،13) اشاره شده است و در دو مورد به تنوع انسان(روم،22)، (فاطر، 27-28)، اشاره شده است. کثرت بکارگیری این تعابیر بیانگر اهمیت این موضوع است. 🔴در آیه 22 سوره روم به طور خاص از «» انسانی بحث کرده است: 💠 «وَ مِنْ آيَاتِهِ خَلْقُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَاخْتِلَافُ أَلْسِنَتِكُمْ وَأَلْوَانِكُمْ إِنَّ فِي ذَلِكَ لَآيَاتٍ لِلْعَالِمِينَ»(الروم، 22) 🔆در این آیه مسئله اختلاف الوان انسانی را آیه و نشانه برای دانشمندان و عالمان ذکر کرده است. 🌍در آیه 28 سوره فاطر تنوع الوان انسانی در ضمن تنوع جنبندگان و چهارپايان ذکر شده است. «مِنَ النَّاسِ وَالدَّوَابِّ وَالْأَنْعَامِ مُخْتَلِفٌ أَلْوَانُهُ»( فاطر، 27-28) از انسانها و جنبندگان و چهارپايان انواعى با مختلف، آفریده شده است. 📌📌در پست بعدی توضیح داده معنای دقیق بر خلاف تصور رایج چیست و چگونه این آیات دلالت بر تنوع دارند. ✍️ر.ک:شه گلی احمد، مسئله در انسان، مجله مشکات.👇👇 👉http://mishkat.islamic-rf.ir/article_109369.html 🌐 🆔@ahmad_shahgoli
🔰 (2) 🔸 یکی از رایج ترین معانی "" رنگ است. بر همین اساس عمده مفسرین «لون» را به همین معنا در آیات مذکور معنا کرده اند.بنابراین اختلاف الوان انسانی در آیات مذکور یعنی اختلاف در سفیدی، سیاهی، سرخی و زردی است. یکی دیگر از معانی لون، "" است. در لغتنامه ها لون علاوه بر معنای رنگ، به معنای «نوع» نیز آمده است. «لون» هر چیزی یا هر آنچه مایه جدایی و امتیاز شی از غیر آن می شود، میگویند.( ابن منظور، 1414، ج‏13: 393) 🔹این معنا از رنگ در روایات و استعمالات عربی فراوان بکار رفته است. به عنوان مثال تعبیر «» در عبارت«سُبْحَانَ‏ مَنْ‏ لَا يُؤَاخِذُ أَهْلَ الْأَرْضِ بِأَلْوَانِ الْعَذَاب» ِ(الراوندي، 1366، 93 ) و در تعبیر «الوان من الطعام» به معنای نوع بکار رفته است. 🔸برخی از مفسرین مانند ، و ، «مختلف الوان» را به معنی «مختلف الانواع» دانسته اند. نیز این دیدگاه را محتمل می داند(طباطبائی، 1371، ج12: 215). 📌 در تفسیر این است که «» در آیه شریفه به معنی اختلاف در نوع(به معنی عرفی و نه منطقی) و به طور کلی تمایز یک شی از شی دیگر دانسته شود. 🔹دلالت اختلاف نوعی موجودات بر قدرت خدواند ظاهرتر و آشکارتر از اختلاف آنها در رنگ است. ضمن اینکه انحصار اختلاف الوان را به اختلاف در رنگ سبب محدود کردن انواع تنوعات مختلف به یک نوع تنوع و غفلت از سایر تنوع ها می شود اما اگر به معنای نوع بکاربرده شود، تنوعات و تفاوت های دیگر را مانند تفاوت در هیئات، شکل و رنگ را شامل شود و هر نوعی که از نوع دیگر متمایز می شود، نوع آن مختلف است. 🔸قرینه دیگری که آیه دلالت بر اختلاف نوعی و نه اختلاف در رنگ ناظر است، کاربرد آن در آیات دیگر است، تعبیر «» در آیه 13 سوره نحل«وَمَا ذَرَأَ لَكُمْ فِي الْأَرْضِ مُخْتَلِفًا أَلْوَانُهُ» بکار رفته است. با توجه به اینکه آیه در صدد تبیین خصوصیات خلق الهی در زمین است، بنابراین مناسب است بگوید انواع خلقت خداوند متعال مختلف است، نه الوان آنها. البته اختلاف در الوان یکی از مصادیق اختلاف انواع و تمایز اشیا با یکدیگر است. 🔹اختلاف در ها خصوصیت خاصی ندارد که مراد صرفاً این نوع تمایز باشد. بلکه اختلاف در هیات و اشکال انسان ها برجسته تر و عینی تر است. تفاوت در رنگ در مقایسه با تفاوت در هیات و شکل بسیار محدودتر است. ✍️برای تفصیل بیشتر ر.ک: شه گلی احمد، مسئله در انسان، مجله مشکات.👇👇 👉http://mishkat.islamic-rf.ir/article_109369.html 🌐 🆔@ahmad_shahgoli
📚 🔰حکیمی را پرسیدند: 🔸زندگی به جبر است یا به اختیار؟ پاسخ داد: 💠امروز را به اختیار است تا چه بکارم. اما فردا جبر است. زیرا که به اجبار باید درو کنم هر آنچه به اختیار کاشتم. 🌐 🆔@ahmad_shahgoli
🔰 از منظر قرآن (1) 🔹در مطالب قبلی اشاره شد که خداوند متعال در قرآن در موارد متعددی تصریح بر انسان ها در خلقت دارد و گفته شد دامنه این تنوع فراتر از رنگ است. 🔸سنت دیگری که بر خلقت است در تنوع است. مراد از این تعبیر این است که خداوند متعال انسان ها را در ، ، مهارت و... بر همدیگر برتری داده است. در آیه 32 سوره زخرف اشاره به این نوع برتری دارد. مطابق این آیه خداوند متعال از برتری برخی از موجودات بر برخی دیگر به جهت تسخیر و بکارگیری یکدیگر سخن به میان آورده است: 💠«نَحْنُ قَسَمْنَا بَيْنَهُمْ مَعِيشَتَهُمْ فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَ لِيَتَّخِذَ بَعْضُهُمْ بَعْضًا سُخْرِيًّا» 🔶 این برتری یک دو جانبه است که مبتنی بر حکمت بالغه الهی است. مراد از این برتری نیز ارزشی نیست بلکه برتری در توانایی و مهارت ها و استعدادهای افراد در امور دنیوی است. 📌مفسران این برتری را در اموری مانند تخالف بین ها و انگیزه ها(قمی، 1404، ج2: 283) تفاوت در ضعف و قوت، علم و جهل، و بلاهت، شهوت و خمول دانسته اند. (نووی، 1417، ج2: 383) ✍️برای تفصیل بیشتر ر.ک: شه گلی احمد، مسئله در انسان، مجله مشکات.👇👇 👉http://mishkat.islamic-rf.ir/article_109369.html 🌐 🆔@ahmad_shahgoli
🔰 🔹اگر همه انسانها ها و توانایی های یکسان داشته باشند، نظام اجتماعی که نیازمند تنوع در مهارت ها و توانایی ها است، مختل می شود. 🔹اگر همه انسان ها و سلایق یکسان داشته باشند،نظام اجتماعی که نیازمند تنوع در علایق و سلایق است، نمی تواند تداوم پیدا کند. 🔹اگر همه انسان ها به یکسانی اشتغال بورزند، سایر شغل های تعطیل می شود. 🔹اگر همه انسان ها باشند، نظام اجتماعی شکل نمی گیرد. 🔹اگر همه انسان ها باشند، نظام اجتماعی شکل نمی گیرد. 🔹اگر انسان ها در و یکسان باشند، جامعه مختل می شود. 🔹اگر انسان ها در شبیه یکدیگر باشند تمایز آنها از همدیگر میسر نمی شود. 🔹اگر صدای افراد یکسان بود، انسان ها در روابط اجتماعی دچار مشکل می شوند. ♨️اگر همه های دنیا یکسان باشند....؟؟؟ به شما چه می شود؟ ✍️ر.ک: ،احمد، مسئله در انسان،مشکات.👇👇 👉http://mishkat.islamic-rf.ir/article_109369.html 🌐 🆔@ahmad_shahgoli
📌ترجمه: را که خداوند برای بعضی از شما بر بعضی دیگر قرار داده آرزو نکنید! 🔰عبارت فوق بخشی آیه ۳۲ سوره نساء است. شان نزول آیه مربوط به اعتراض تعدادی از زنان برای تفضیل مردان بر آنها است. 🔹به مقتضای عمومیت آیه، هم شامل امتیازی های تشریعی و هم برتری های تکوینی میشود. 🔸بر اساس قواعد تفسیر می توان مفاد بخش اول آیه را عام و تام دانست در این صورت تمنای تفضیل زن و مرد نسبت به همدیگر یکی از مصادیق این حکم کلی است. بنابراین آیه شامل نهی از تمنای همه افراد نسبت به یکدیگر می شود. 💢 ها به جای تمنای داشتن توانایی ها و تفاوت های خلقتی دیگران، توانایی ها خود را در مسیر درستی بکار گیرند. ☀️آیه شریفه به طور تلویحی در صدد تنبه بشر به حکمت وجود و به تعبیر قرآنی تفضیل برخی افراد بر برخی دیگر است این امر لازمه کمال و حیات اجتماع است. 📌از آیه چنین استفاده می شود که خداوند متعال بر اساس حکمت، ها را در توانایی ها، ، مهارت ها و اوصاف روحی و جسمی متفاوت خلق کرده و آنها را بر همدیگر از جهات مختلف داده است. ✍️ر.ک: ،احمد، مسئله در انسان،مشکات.👇👇 👉http://mishkat.islamic-rf.ir/article_109369.html 🌐 🆔@ahmad_shahgoli
1⃣در اثر مشاهده موجودات باور به قدرت و حکمت افزایش می یاید. 2⃣مواجهه معقول با اصل و اینکه تفاوت و تنوع انسان ها با یکدیگر لازمه حیات انسانی است. 3⃣فهم این نکته که هر دارای توانمندی خاصی است که ممکن است در سایرین نباشد و در دیگران نیز توانایی هایی است که ممکن است در من نباشد. 4⃣بر اساس این رویکرد، متولیان و تربیت نباید تحت تاثیر رسانه ای، مشاغل خاصی را هدف همه افراد قرار دهند. بلکه باید متنوع انسانی را در عرصه های مختلف به رسمیت بشناسند و افراد را بر اساس توانمندی در جایگاه واقعی قرار دهند. 5⃣در یک جامعه ، دینداران علاوه بر وجود اشتراک در اصول و مبانی، نحوه فعالیت دیندارنه هر یک متناسب با روحیات خاص متدینین است. این تفاوت ها تا زمانیکه مبتنی بر اصول و مبانی است، مشکلی ندارد و گروه دینداران نباید همدیگر را طرد و نفی کنند. 6⃣هر کسی استعداد و روحیه خاصی دارد. فعالیت های تربیتی نیز باید مناسب با ظرفیت و افراد باشد. در فعالیت های تنوع در بیان و تنوع در انتقال پیام در هدایت انسان تاثیر گذار است. 7⃣ ها به لحاظ و حافظه قابلیت های متفاوتی دارند. هر نظام آموزشی که بتواند اصل استعدادهای انسانی را بهتر اجرا کند، کارآمدتر است. ✍️ر.ک: ، مسئله تنوع در انسان،مشکات.👇👇 👉http://mishkat.islamic-rf.ir/article_109369.html 🌐 🆔@ahmad_shahgoli