eitaa logo
انسان شناسی
3.3هزار دنبال‌کننده
172 عکس
144 ویدیو
31 فایل
📚این کانال تاملاتی است درباره: 🔷 انسان؛ اوصاف و احوال آن. ✍️احمد شه گلی:(دکتری فلسفه-عضو هیئت علمی) 🆔 @a_shahgoli آدرس سایت https://ahmadshahgoli.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
📣 ضرورت در شرایط کنونی 📌(به بهانه شرایط اخیر کشور) 🔺 قلب امت اسلامی آکنده از مصیبت است. هتک حرمت های بسیاری رخ داده است که جان دادن از غم آنها رواست. جبهه‌ی باطل که ابتدا قرآن بر نیزه کرده بود، نقاب افکند و قرآن سوزاند و توهین‌ها بر تمام مقدسات روا داشت. 🔺 اکنون که نقاب از چهره‌ی گرگ‌ها، کنار رفته و دلهای مردم مومن، مصیبت زده شده است، آیا میتوان نشست و نخروشید؟ آیا میشود سکوت پیشه کرد تا کفتاران تجزیه طلب، سلاح به دست گیرند و با ترساندن مردم، پرچم مقدس لا اله الا الله و بیرق زیبا و با عظمت و افتخار جمهوری اسلامی ایران را به آتش بکشند؟ 🔺 در شرایط امروز، این به میدان آمدن مردم اگر همراه با جهاد تبیین نباشد، اثرش بسیار کوتاه و گذرا خواهد بود. جهاد تبیین، ماهیت اصلی تنازع ما با غرب و جبهه استکبار است؛ باید برای آن تجهیز شد. هیات‌ها، در این برهه، نقشی ویژه و تاریخ‌ساز دارند؛ چه در جهاد تبیین و چه در به میدان آوردن مردم. 🔺 با این جهاد تبیین مردمیِ تمام عیار، میتوان در این جنگ بزرگ، در برابر امپریالیسم رسانه‌ای، مقاومت کرد و سر تسلیم فرود نیاورد و با نصرت‌های الهی، غلبه را رقم زد. کانال http://eitaa.com/joinchat/963837952Cb758f6bd13
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰استعداد انسان ها و دریافت فیض الهی ✴️ هر موجودی، مطابق استعدادش ، عطیّه الهی را می‌گیرد... 🌐 🆔@ahmad_shahgoli
مرواریدهای بی نشان - ناصر کاوه.pdf
23.42M
انتشار رایگان pdf کتاب تمام رنگی، «»، بمناسبت هفته دفاع مقدس و «کتاب شهدای زنان» 🌐 🆔@ahmad_shahgoli
📌 ✍️یادداشت: احمد شه گلی ☀️یکی از درس های کاربردی پذیرش و باور قلبی امکان انحراف و اشتباه انسان های بزرگ است. ♨️برای ما انسان ها معمولا سخت است بپذیریم انسان بزرگ و خصوصا کسانی که به آنها ارادت داریم، منحرف می شوند. 🌀دستگاه نوع انسان ها چنین حالتی دارند. در برخی از افراد که این حالت خیلی شدید است چنان شیفته فرد میشوند که واضح ترین مسائل را نیز انکار می کنند این اشخاص فرد را معیار می دانند نه حق را معیار افراد. این افراد از آن جا که شدت تعجب و انکار آنها خیلی زیاد است، دچار سردرگمی و حیرت و تردید در مواجهه با واقعیات می شوند. 🔴این ریشه در بسیار بزرگ دیدن فرد، دیگر بزرگ بینی و خودکوچک بینی، سادگی فرد نسبت به شناخت افراد، عدم تفکیک بین جنبه های شخصی افراد، عدم توجه به سرعت عوامل سقوط و در مجموع شخصیت زدگی فرد دارد. 🔹همان گونه که بارها دیده ایم، فردی سالم یکباره دچار مرگ یا بیماری خطرناک می شود در مسائل روحی نیز ممکن یک فرد خوب و ظاهر الصلاحی در یک آزمایش دچار شدیدترین سقوط ها شود و بعد از مدتی که ما با او ارتباط می گیریم مشاهده می کنیم اوضاع وی به کلی عوض شده است. این همان چیزی است که ما در روابط اجتماعی می گوییم اصلا فکر نمی کردیم این شخص چنین کاری انجام دهد. این موضوع مبانی دارد. 💢 در اینجا دو مسئله وجود دارد. سقوط انسان بزرگ و باور این سقوط. موضوع ما بحث دوم است. اگر باور این سقوط برای ما خیلی سخت باشد، در مواردی خود ما نیز سقوط می کنیم. ✔️راه حل این عیب، تفکر و تامل در تاریخ و بررسی سقوط انسان ها است. تاریخ درس صعود و سقوط انسان ها است. تامل در تاریخ پذیرش انسان ها را سهل می گرداند. 🔶اگر متون دینی نگفته بود هیچ وقت ما انسان ها باور نمی کردیم، چندین هزار سال خداوند را عبادت کرده و بعد از این همه عبادت گمراه شده است. 🔷شاید بگوییم شیطان از گروه جنیان بوده است و با ما انسان ها فرق دارد، ولی خداوند با ذکر را بر انسان ها تمام کرده است. خداوند در قرآن ما را به تامل در سرگذشت باعورا فرا می خواند. بلعم باعورا بر اساس نقلی از نوادگان حضرت لوط(ع) بوده، وی شخصی الدعوه، برخودار از ، دهنده، اخبار غیبی و خلاصه انسانی عارف و کامل بوده است. بر اساس تاریخ وی در سراسرمنطقه آن روزگار به تقوا و کرامات شهرت داشته است. در قرآن درباره وی گفته است «وَ اتْلُ عَلَيْهِمْ نَبَأَ الَّذي آتَيْناهُ آياتِنا»"و بر آنها بخوان سرگذشت آن کس را که آیات خود را به او دادیم ولی ( سرانجام ) خود را از آن تهی ساخت و شیطان در پی او افتاد ، و از گمراهان شد!" آیه می فرماید ما از جمله از خود را به داده ایم و برخی از مفسران گفته اند مراد از آیه اسم اعظم بوده است. در ادامه آیه آمده است به دنبال وی افتاد نه وی به دنبال شیطان بیفتد! 💭 بزرگ هستند اما اشتباهات و انحرافات آنها نیز بزرگ است. اگر صعود کنند مراتب بالایی پیدا می کنند و اگر سقوط کنند مانند افراد عادی سقوط نمی کنند بلکه بسیارشکننده تر و عمیق تر سقوط می کنند. 🔰بنابراین ما باید روی دستگاه باوری و شناختاری خود کار کنیم تا بپذیریم ممکن است خطای بزرگ داشته باشد و در اوج قله منکر وجود خدا شود و ممکن است بزرگی انحرافات شدیدی پیدا کند و بپذیریم کراماتی که داشته بسیاری از بزرگانی که گمراه می شوند، ندارد. تعبیر قرآن را مجددا مرور کنیم.«وَ اتْلُ عَلَيْهِمْ نَبَأَ الَّذي آتَيْناهُ آياتِنا» اصلاح این حالت فهم ما را در مواجهه با برخی از واقعیات تسهیل می بخشد و از تردید و حیرت ذهنی نجات می یابیم. اللّهُمَّ اجْعَلْ عَواقِبَ امُورِنا خَیْراً آدرس لینک:👇👇 https://b2n.ir/s78494 🌐 🆔@ahmad_shahgoli
✅انسان کامل و آخرین حجت خدا 📜شیخ سعد الدین حموی می فرماید...اسم "ولی" در دین محمد پدید آمد.خدای تعالی دوازده کس را از امت محمد برگزید و مقرب خود گردانید و به ولایت خود مخصوص کرد و ایشان را نائبان حضرت محمد گردانید که "العلماء ورثه الانبیاء". و در حق این دوازده کس فرمود"علماء امتی کانبیاء بنی اسرائیل".به نزدیک شیخ، ولی در امتّ محمد، همین دوازده کس بیش نیستند و ولی آخرین که ولی دوازدهم باشد، خاتم اولیاست و مهدی و صاحب الزمان نام اوست. ای درویش!شیخ سعدالدین در حق این صاحب زمان کتاب ها ساخته است و مدح وی بسیار گفته است.فرموده است که علم به کمال و قدرت به کمال دارد... ای درویش! هر چه صفت قدرت وی کنم از هزار یکی نگفته باشم این بیچاره در خراسان در خدمت شیخ سعدالدین بودم، و شیخ بسیار مبالغت می کرد در حق این صاحب زمان، از قدرت و کمال وی چنان که از فهم ما بیرون می رفت و عقل ما به آن نمی رسید. 📘الانسان الکامل،عزیزالدین نسفی،ص۳۲۰-۳۱۹ https://t.me/JAMEOLASRAR110 🌐 🆔@ahmad_shahgoli
37.13M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅تو چه کسی هستی؟ 🔹تحلیلی درباره اینکه من چه چیزی نیستم و چه چیزی هستم. 🌐 🆔@ahmad_shahgoli
🔴«یکپارچگی» یا «از هم‌ گسیختگی» وجودی 🖊احمدحسین شریفی(عضو هیئت علمی فلسفه موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)) ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ آدمیان دارای ساحت‌های وجودی گوناگون و متعدد و به تعبیر دیگر لایه‌های وجودی مختلفی‌اند. با بهره‌گیری از اصلاحات فلسفی و روان‌شناختی می‌توان گفت هر انسانی دارای چهار ساحت بینش، گرایش، انگیزش و کنش است. ساحت بینش‌ یا نگرش، که از جمله‌ مهم‌ترین ساحت‌های وجودی انسان است، مشتمل بر همه باورها و اعتقادات و انديشه‌های آدمی اعم از يقين‌ها، ظن‌ها، شک‌ها، ادراکات خیالی، وهمی، عقلی، شهودی، حدس‌ها، تخمين‌ها، استدلال‌ها و امثال آن است. ساحت گرایش مشتمل بر همه احساسات، عواطف و هيجانات؛ اعم از عشق‌، نفرت‌، دوستي، دشمني، آرامش، تشويش، اميد، نااميدي، شادي، اندوه، خشم، خشنودي، ترس و امثال آن است. منظور از ساحت انگیزش عبارت است از خواست‌ها، اراده‌ها و مطلوبات و غايات و مقاصد و انگيزه‌ها و آرمان‌ها و اهداف. و بالاخره ساحت کنش، که محسوس‌ترین ساحت وجودی آدمی است مشتمل است بر گفتارها و کردارها. سه ساحت اول ساحت‌هاي دروني آدمي‌اند و ساحت آخر، نيز ساحت‌ بيروني وجود آدمي‌ است. برخي از روان‌شناسان از آن سه ساحت دروني به «ذهن» تعبير مي‌کنند و ساحت بيروني را «رفتار» مي‌گويند. ناسازگاری و تضاد این ساحت‌ها، موجب ناسازگاری و ناآرامی وجودی آدمی است. تشویش و اضطراب و عدم ثبات شخصیت همگی معلول ناسازگاری و ناهمخواهی این ساحت‌های وجودی است. تضاد میان این ساحت‌ها موجب درگیری مدام آدمی با خودش می‌شود. آرامش و سکینه و طمئنینه را از آدمی می‌گیرد. یکی از مهم‌ترین وظایف هر انسانی در برابر خودش این است که این ساحت‌ها را با هم سازگار و همسو کند. شکاف میان باورها و گرایش‌هایش را از میان بردارد، تضاد میان ارزش‌ها و رفتارهایش را به آشتی تبدیل کند. این کار موجب یکپارچگی و انسجام شخصیت او شده و آرامش و سکینه و طمئنینه درونی را در پی دارد. وقتی همه طبقات ساختمان وجودی آدمی و همه ساکنان این طبقات همسو و سازگار باشند، شخصیتی هماهنگ و ثابت و آرام و باوقار را پدید خواهند آورد. @Ahmadhoseinsharifi 🌐 🆔@ahmad_shahgoli
✅ابعاد جهانی رفتار انسان: درسی انسان شناسانه از یک واقعیت اجتماعی 🔰رفتار و اعمال انسانی یکی از بارزترین نمودهای انسان است. گاه یک رفتار ظاهرا کوچک در تعیین سرنوشت یک جامعه تاثیر گذار است. اگر به تاریخ مراجعه کنیم، می بینیم ، یک اقدام یک فرد یا گروه در تغییر سرنوشت یک ملت موثر بوده است. این پدیده را «اثر پروانه ای» می نامند که بر اساس نام آن ناظر به این است که «بال زدن یک پروانه در گوشه ای از جهان در سایر مناطق جهان نیز می تواند تاثیرگذار باشد.» برای این موضوع می توان مثال های گوناگونی ذکر کرد. 🔵 در تاریخ اسلام، جریان سقیفه به ظاهراً حرکتی سادۀ بود، اما جریان سقیفه در تغییر سرنوشت همه مسلمان در کل طول تاریخ اسلام تاثیر عمیقی داشت. اقدام خوارج در مقابل امام علی (علیه السلام)، حمله مغول به ایران، آراء و اندیشه های ابن تیمیه و پیدایش وهابیت، ترور فرانتس فردیناند و پیدایش جنگ جهانی اول، اشتباه سخنگو و نقش آن در فرو ریختن دیوار برلین و موارد زیاد دیگری وجود دارد که یک حرکت کوچک تاثیرات گسترده ای در تاریخ دارد. 🔹حوادثی که در کشور ما مهرماه 1401 رخ داد، شبیه چنین موضوعی است. موضوع فوت مهسا امینی نیز یک واقعه شخصی بود که با زمینه های اجتماعی و تبلیغات سنگین دشمن، جهانی گردید. 📌آنچه از این واقعه قابل توجه است، نحوه مواجهه پدر مهسا امینی، که در تشدید بحران در کشور موثر بود. اقدام به موقع ایشان در دفاع از موقعیت حساس کشور، می توانست مانع ریختن خون صدها نفر شود. حتی اگر فرض کنیم حق با ایشان بوده، وی می توانست برای حفظ منافع ملت و جلوگیری از قتل های بیشتر به طور قاطع از پیگیری این موضوع توسط دیگران صرف نظر کند. ایشان نه تنها این کار را انجام نداد و به موقع دفاع نکرد، بلکه با کتمان بیماری دختر خود، زمینه اغتشاش علیه کشور خود را فراهم آورد. او پس از آشکار شدن اسناد پزشکی قانونی مبنی وجود سابقه بیماری دخترش و آشکار شدن نامه وی خطاب به تامین اجتماعی در مورد بیماری دختر خود، دیر هنگام به بیماری دختر خود اعتراف کرد. با این اعتراف دیر هنگام نه تنها حق دختر وی احیا نشد، بلکه سبب خسارت جبران ناپدیری در کشور و زمینه قتل صدها فرد بی گناه را رقم زد. 🔰پيامبر خدا صلّى اللّه عليه و اله فرمود: «هركس شهادتى را كتمان كند ... روز قيامت در حالى او را مى‌آورند كه صورتش را تا فاصله ديد چشم تاريكى فراگرفته است و زخمى در چهره اوست كه مردم او را به اسم و نسب‌اش مى‌شناسند.»(ترجمه فروع کافی، ج ۱۰ ص ۳۹۹) 📌عبرت از این موضوع این است که اقدامات به موقع و به جا، اهمیت اساسی در زندگی فردی و حیات اجتماعی دارد. در موقعیت های مهم زندگی فردی و اجتماعی رفتارهای کوچک و به هنگام می تواند زمینه بسیاری از آسیب ها و بحران ها را از بین ببرد. لذا توجه به رفتار ها، اقدامات، حسن احتیاط، شجاعت اقدام و آگاهی از ابعاد قضیه می تواند، در انتخاب احسن کار تاثیر گذار باشد. 🌐 🆔@ahmad_shahgoli
💢 موضوع ارائه «آیا نفس و بدن بعد از مرگ با یکدیگر ارتباط دارند؟» ✅ ارائه دهنده: دکتر احمد شه‌گلی عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران 🔹ناقد: دکتر رضا درگاهی‌فر پژوهشگر وابسته به مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران. 🔹ناقد: دکتر محمد میری عضو هیئت علمی دانشگاه تهران 🔹دبیر کرسی: دکتر هادی قهار پژوهشگر وابسته به مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران 🔸حضوری و مجازی آدرس (قم، بلوار شهید صدوقی، خیابان حضرت ابوالفضل (ع)، خ دانش، کوچه دانش 3، پلاک 71) 📌از طریق این لینک در این سخنرانی شرکت نمایند. https://www.skyroom.online/ch/irip/ch 🌐 🆔@ahmad_shahgoli
🌎من در اسارت جهان خود هستم! ✍یادداشت: احمد شه گلی 🔴«من» دارای اندیشه ها، باورها، عقاید، احساسات، تمایلات، علایق و ....هستم. گاه برخی از همین اندیشه ها و باورها و ....سبب اسارت «من» در بند خودم می شود. این نوع اسارت سخت ترین و پیچیده ترین اسارت انسانی است که عمدتا انسان ها در هنگام ابتلا، از آن آگاه نیستند. انسانی که وسواس دارد، یک حالتی دارد که سبب اسارت خود او شده است و دیگران که چنین حالتی ندارند از چنین اسارتی رها هستند. 🔴هر انسانی در اسارت چیزی قرار دارد؛ اسارت اندیشه ها، باورها، امیال و.... کمال انسان در رهایی از اسارتی است که او را محاصره کرده است. 🔴 وقتی انسانی در اسارت خود است، به گونه ای سبب اسارت دیگران نیز می شود. 🔥پس علاوه بر خودم، دیگران هم نیز در اسارت جهان من هستند. 📌تفکر، تامل و محاسبه در خود آگاهی انسان و فهم اموری که سبب اسارت وی شده اند موثر است. 🌐 🆔@ahmad_shahgoli
🔰ناکامی روان پزشکی مدرن از درمان انسان 📚دکتر ویلیام گلسر؛ روان پزشک مشهور آمریکایی و صاحب کتاب «تئوری انتخاب»: "در زمینه مشاوره موفقیت های بسیاری داشته‌ام ولی هنوز صدای استاد راهنمایم دکتر جی. ال. هرینگتون، ماهر ترین روانپزشکی که تاکنون شناخته ام، را می شنوم که می گفت «اگر تمام متخصصان رشته ما ناگهان ناپدید شوند دنیا متوجه غیبت آنها نمی شود» البته منظور تحقیر کار ما نبود بلکه منظورش این بود که اگر هدف روانپزشکان کاهش بدبختی و ناخشنودی در دنیا و کمک به مردم برای بهتر کنار آمدن با یکدیگر است، تلاش‌های آنها چندان موثر نبوده است."(گلسر، تئوری انتخاب، ترجمه دکتر علی صاحبی ، صفحه ۲۸ ) 🌐 🆔@ahmad_shahgoli
🌍 📚 ملاصدرا، حکیم بزرگ جهان اسلام: 👁‍🗨 آنچه انسان در هستی مشاهده می کند، در ذات و عالم خودش وجود دارد. (مجموعه رسائل، ص 308) 🌐 🆔@ahmad_shahgoli
📚کانال ، تأملاتی است درباره: 🌍؛ اوصاف و احوال آن. 🔰با رویکرد 📌لینک عضویت ایتا👇👇👇 👉https://eitaa.com/joinchat/2600337464C9b945cb3d1 🌿 🌾💐 🍃☘️🍄 💐🌾🌺🍃🌱
📚لیستِ مطالب کانال ||هشتگ مورد نظر را لمس کنید|| (به مناسبت بزرگداشت سهروردی) (به مناسبت عاشورای حسینی) (به مناسبت اربعین حسینی) (به مناسبت بزرگداشت حافظ) (به مناسبت رحلت پیامبر اکرم(ص)) (به مناسبت شهادت امام رضا (ع)) (به مناسبت سالگرد علامه طباطبایی (ره)) 🌐 ✍🏻احمد شه گلی (دکتری فلسفه_عضو هیئت علمی) 🌹 🌿 🌾💐 🍃☘️🍄 💐🌾🌺🍃🌱🌴🆔@ahmad_shahgoli
📚لیستِ مطالب کانال ||هشتگ مورد نظر را لمس کنید|| (1) (2) (1) » 🌐 ✍🏻احمد شه گلی (دکتری فلسفه_عضو هیئت علمی) 🌹 🌿 🌾💐 🍃☘️🍄 💐🌾🌺🍃🌱🌴🆔@ahmad_shahgoli
✅ کارکرد قلب، عقل و تجربه در انسان 🌷(به مناسبت میلاد باسعادت امام حسن عسکری(علیه السلام) ✔️امام حسن عسکری – علیه السلام – فرمود: 🔹للقُلوبِ خَواطِرٌ مِن الهَوی و العُقُول تَزجُر و تزادُ فِی التَّجارُبِ عِلمً مُستَأنَف و الإعتِبار یُفِید الرّشاد 🔹دل ها را خاطره هایی از هوا و هوس است، ولی عقل ها مانع می شوند و در کوران تجربه ها، دانش تازه ای به دست می آید. پند و عبرت گرفتن، مایه هدایت است. نزهة الناظر، ص ۷۲ 🌐 🆔@ahmad_shahgoli
💠 سرمایه انسان 🔹 انسان ها با خلق شدند، هیچ انسانی بدون سرمایه آفریده نشده است؛ هم سرمایه معرفتی و شناخت دارد هم سرمایه گرایشی و روش‌مند بودن؛ هم بخش را با سرمایه مجهّز كرد كه او با خلق شد: ﴿فِطْرَتَ اللَّهِ الَّتِی فَطَرَ النَّاسَ عَلَیهَا﴾ هم بخش را با گرایش آفرید: ﴿فَأَلْهَمَهَا فُجُورَهَا وَتَقْوَاهَا﴾. آن علوم حوزوی و دانشگاهی است که كسبی است اما این دانش توحیدی و گرایش اخلاقی در درون همه هست. 🔹 هم سوره «روم» انسان را از نظر سرمایه ‌دار معرفی كرد فرمود: ﴿فَأَقِمْ وَجْهَكَ لِلدِّینِ حَنِیفاً فِطْرَتَ اللَّهِ الَّتِی فَطَرَ النَّاسَ عَلَیهَا﴾ هم سوره مباركه «شمس» انسان را با معرفی كرد فرمود: ﴿وَنَفْسٍ وَمَا سَوَّاهَا ٭ فَأَلْهَمَهَا فُجُورَهَا وَتَقْوَاهَا﴾، بنابراین انسان جاهلاً به دنیا نیامده (یك)، بی‌ تفاوت هم خلق نشده (دو)؛ هم با خلق شده هم با . انبیا آمدند هم این بخش دانش او را اثاره كردند ثوره كردند شكوفا كردند که «وَ یثیرُوا لَهُمْ دَفائِنَ الْعُقُولِ» و هم آن بخش گرایشش را. 🔹 این اصول درباره همه انسان ها در هر عصر و مصری هست یعنی هم است هم ؛ هیچ انسانی نیست كه این دو سرمایه را نداشته باشد چه در گذشته چه در حال چه در آینده؛ لذا همه به اندازه سرمایه مكلّف ‌اند. 📚 سوره مبارکه شعرا جلسه 5 تاریخ: 1390/12/23 🌐 🆔@ahmad_shahgoli
✅ گزارش کرسی ترویجی 🔰به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، کرسی ترویجی «آیا نفس و بدن بعد از مرگ با یکدیگر ارتباط دارند؟» با ارائه دکتر احمد شه گلی به شرح زیر ارائه شد: 🔹– تاکنون مسئله ارتباط نفس با بدن بعد از مرگ به صورت مستقل و منقح با ذکر دلایل و شواهد صورت‌بندی نشده، بلکه در ضمن آثار حکما مختصراً اشاراتی به آن شده است. 🔹– تلقی فلسفه رایج بر این است که بعد از مرگ این تعلق به طور کلی قطع می‌­شود. 🔹– برخی دیگر از فلاسفه، مانند غیاث‌الدین دشتکی، آقاعلی مدرس، علامه طباطبایی و رفیعی قزوینی و دیگران اشاراتی به نوعی ارتباط بعد از مرگ بین نفس و بدن کرده­‌اند. آقاعلی مدرس تلاش کرده که تبیینی فلسفی از ارتباط نفس و بدن ارائه دهد. 🔹– این مسئله تاکنون به طور مستقل مورد توجه قرار نگرفته و تبیین دقیقی از موضوع بیان نشده است. 🔹– این ارتباط منوط به وجود یک جزء اصلی برای بدن است. این رابطه در انسان‌های مختلف، متفاوت است. هرچه نفس قوی‌تر باشد این ارتباط شدیدتر است. نفوس قوی پس از سالهای طولانی از مرگ، مانع از هم پاشیدن بدن می­‌شوند. این ارتباط اوائل مرگ، قوی­تر است. 🔹– در یک سطح می­‌توان از سنخیت تکوینی بین نفس و بدن بعد از مرگ سخن گفت؛ زیرا بدن دارای یک جزء اصلی است و از طرف دیگر بدن به جهت انس با نفس و انتقال آثار و ودایع از نفس به بدن تشخص خاصی پیدا کرده است. بر همین اساس این امور وجه مصحح ارتباط تکوینی آن دو با یکدیگر است. 🔹– علاوه بر سنخیت بین نفس و بدن، بعد از مرگ، نفس نوعی تعلق، توجه و التفات به بدن دارد. در ابتدا این تعلق بسیار شدید است. با گذر زمان، این ارتباط کمتر می­‌شود. 🔹– البته به لحاظ عقلی نمی­‌توان سخن از توجه به بدن بعد از فروپاشیدن اجزاء بدن داشته باشیم؛ زیرا راهی برای اثبات این موضوع نیست، اما بر اساس متون دینی می‌توان نوعی توجه نفس به بدن بعد از فروپاشی اجزاء آن پذیرفت. تأکید فراوان بر زیارت قبور، روایات ناظر بر حضور ارواح بر کنار قبور خود در ایام خاص، احکام مربوط به دفن و کفن، تطهیر بدن میت، تلقین و خطاب برخی از شواهد دینی بر وجود نوعی ارتباط است. سالم ماندن بدن مطهر امام حسین (علیه السلام)، شیخ صدوق، قطب راوندی و امین الاسلام طبرسی به روایت تاریخ و نیز سالم بودن برخی از اجساد مطهر شهدا در جنگ تحمیلی بعد از گذشت سال‌ها، شاهدی بر وجود نوعی ارتباط بین نفس و بدن بعد از مرگ است. 👇👇 https://ahmadshahgoli.ir/2022/11/06/1273/ 🌐 🆔@ahmad_shahgoli
💢 موضوع ارائه «آیا وجود خدا در قرآن اثبات شده است؟ » 🔰ارائه دهندگان: 🔹احسان کردی اردکانی(عضو هیئت علمی دانشگاه اردکان) 🔹احمد شه گلی(عضو هیئت علمی موسسه حکمت و فلسفه ایران) 🔹ناقد: دکتر محمد جواد فلاح( عضو هیئت علمی دانشگاه معارف اسلامی) 🔹دبیر علمی: روح الله سوری ( عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی) ⌚️زمان: شنبه 21 آبان ساعت 13 🔸حضوری و مجازی آدرس (قم، بلوار شهید صدوقی، خیابان حضرت ابوالفضل (ع)، خ دانش، کوچه دانش 3، پلاک 71) 📌لینک کرسی 👇 🆔www.irip.ac.ir/u/136 🌐 🆔@ahmad_shahgoli
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
و لحظه مرگ 🔹مضمون این آیات که با صدای زیبای عبدالباسط قرائت می شود خیلی عمیق است. 🔹مرگ واقعی ترین مسئله زندگی و غفلت آمیز ترین موضوعی است که با آن مواجهه می شود. ✅به یاد اموات، ذوی الحقوق و شهدای این مرز و بوم خصوصا که در این توسط اراذل و اوباش به شکل غریبانه ای شهید شدند، قرائت بفرمائید. 🌐 🆔@ahmad_shahgoli
اطوار اغواء.mp3
2.68M
💠تاثیر شیطان بر اندیشه و انگیزه انسان 🎙آيت الله جوادی آملی 🌐 🆔@ahmad_shahgoli
💢 🔥(به مناسبت بزرگداشت علامه طباطبایی) 🔰علامه طباطبایی(ره) یکی از بزرگترین فیلسوفان انسان شناس است. مطالبی که این حکیم بزرگ در مورد انسان مطرح کرده به درستی از بنیادین ترین مباحث و واقع گرایانه ترین شناخت درباره انسان است. 📚برخی از خصوصیات مباحث انسان شناسی ایشان چنین است: 🔹انکشاف و گشایش افق های نوین از اوصاف و احوال انسان. 🔹اشراف ایشان به مبانی فلسفی، عرفانی و دینی انسان شناسی. 🔹نگرش کل نگرایانه و جامع علامه طباطبایی به ابعاد و ساحات مختلف انسان. 🔹استفاده تلفیقی از رویکرد و روش عقلی، عرفانی، تجربی و دینی در شناخت انسان. 🔹 عرضه و کاربست مباحث انسان شناسی فلسفی و عرفانی به دین. 🔹همراهی انسان شناسی با انسان سازی. 🔹همراهی علم النفس با معرفت النفس. 🔹گذار از مباحث نظری انسان شناسی به مباحث عملی. 🔹امتداد دادن به مباحث انسان شناسی در حوزه تربیت و اخلاق. 🔹گذار از مباحث انتزاعی به مباحث انضمامی انسان شناسی. 🔹اهمیت و تاکید خاص علامه به مباحث دینی و قرآنی انسان شناسی. 🔴و در یک جمله انسان شناسی علامه، انسان شناسی بنیادی،کارآمد، مفید و جامع است. ✍️یادداشت: احمد شه گلی 🌐 🆔@ahmad_shahgoli
🔥حیات و ممات فلسفه (به مناسبت روز جهانی فلسفه) ✍️یادداشت: احمد شه گلی ✅حیات و آثار حیاتی فلسفه به تعامل آن با سایر علوم، پویایی مسائل، طرح موضوعات کاربردی،پیوند با جامعه است. دانش ها به مثابه «اکوسیستم طبیعی» هستند. در «اکوسیستم طبیعی»حیاتمندی یک موجود در نسبت با سایر موجودات تعریف می شود. وقتی این ارتباط سیستماتیک از بین برود، حیاتمندی موجود در چرخه اکوسیستم از بین می رود. اکوسیستم_معرفتی به مثابه اکوسیستم طبیعی، حیات و پویایی آن به ارتباط علوم با یکدیگر و پیوند با مسائل عینی و انضمامی است. 💠هنگامیکه فلسفه ارتباط خود را با سایر علوم، مسائل انسان و جامعه قطع کند، در این صورت حیات معرفتی و اجتماعی ندارد. 🔹فلسفه_اسلامی یک سنت فلسفی اصیل و بنیادین است که سیر تاریخی آن همانند یک نهال در حال رشد، حرکت جوهری اشتدادی داشته است. این فلسفه در مباحث الهیات، هستی شناسی،انسان شناسی و ارائه چهاچوب کلی از هستی توفیقات فراوانی داشته است. فضل دیگر این فلسفه، تدوین آن به دست حکیمانی است که خود از وارستگان و پرهیزکاران تاریخ بشریت بوده اند. پیوند آن با وحی و دین اصیل اسلام، فضل و توفیق دیگری برای فلسفه اسلامی است که البته ذکر فضائل و توانمندیهای آن مجال دیگری می طلبد. 🔶در عین حال این فلسفه، دارای نقص ها و کاستی هایی است. این کاستی ها بیش از آنکه ناشی از حکمای گرانقدر سلف باشد، حاصل کوتاهی و قصور ما است.ما میراث حکمای اسلام را در حوزه های عملی، عینی و کاربردی بسط نداده ایم. 💢مهترین چالش فلسفه اسلامی معاصر؛ رویکردِ صرفا انتزاعی به مسائل، عرضه نکردن موضوعات فلسفی در قالبی نوین، عدم ورود به مسائل و موضوعات انسان و جهان جدید، قطع ارتباط با علوم انسانی و تجربی است. 🔳حکمای گرانقدر اسلام، رسالت تاریخی خود را به خوبی ادا کرده اند. برخی از دغدغه معرفتی آنها معطوف به آرا متکلمین زمانه خود بوده و اکنون نه از آن متکلمین و نه از آرا آنها خبری هست. اما ما در همان دوره بدون نظر به علم و عالم جدید سیر می کنیم و این یعنی رکود فلسفه. 🔹 اکنون اگر ابن_سینا حضور داشت، به جای «رجل همدانی» از «رجل آلمانی» سخن می گفت. 🔹اکنون اگر حکیم ملاصدرا حضور داشت به جای اینکه ذهن و ضمیر خود را درگیر شبهه "چگونگی اندراج مقوله جوهر ذهنی تحت عرض و کیف" کند،از مسئله چگونگی"تطابق ذهن و عین"سخن می گفت. 🔹اکنون اگر حاجی_سبزواری حضور داشت، به جای اینکه در مورد شبهه چگونگی«اندارج جوهر ذهنی تحت مقوله عرض» بگوید:«فهذا الإشكال جعل‏ العقول‏ حيارى و الأفهام صرعى»(شرح المنظومة، ج‏2، 128) این تعبیر را برای مسائل چالشی معرفت شناسی جدید بکار می گرفت. 🔸اکنون کسی در دنیا با شبهه_ابن_کمونه به وحدانیت خدا اشکال نمی کند، ابن کمونه درگذشت، شبهه او نیز بازاری ندارد. این شبهه که روزگاری آن را «افتخار شیاطین» میدانستند، اکنون، قرن هاست شیاطین از این قبیل شبهات عبور کرده اند و در بازار الحاد القائات نوینی را به آدمیان عرضه نموده اند. و در آخر اینکه؛ 📌اگر مطابق سخنی از امام_علی(ع) که فرمود:کسی که عالم به زمان خود نباشد،حوادث به او هجوم می آورند، در مورد فلسفه نیز می توان گفت: 🔆فلسفه ای که ناظر به زمان خود نباشد، منزوی می شود. 🔰منبع: 👇👇 https://ahmadshahgoli.ir/2021/05/02/life-and-death-of-philosophy/ 🌐 🆔@ahmad_shahgoli
✍️؟ توی روان‌شناسی یه بحث پر آوازه‌ای میان روان‌شناسان هست در باب «زمان شکل‌گیری شخصیت انسان» و اینکه توی چه زمانی واقعاً شخصیت انسان کامل میشه و دیگه کاری نمیشه کرد؟ 🔸یه عده از روان‌شناسان ( و پیروان ) معتقدند بیشترین نقش در شکل‌گیری شخصیت مربوط به دوران کودکی آدماست و حالا وقتی فرد بزرگ شده و از ویژگی‌های فعلی خودش ناراحته، چاره‌ای نیست و باید برگرده به گذشتش، هرچی بوده تو گذشته‌های نه چندان نزدیک اتفاق افتاده و حالا یا می‌تونه دوباره اون گذشته رو بازسازی کنه و حالش خوب بشه و یا... هیچی دیگه! باید این«جبر گذشته» رو بپذیره و همین‌طور به زندگیش ادامه بده! 🔹یه عده دیگه از روان‌شناسان معتقدند نه بابا! اینجوریا هم نیست که همش ما «مقهور در گذشته» باشیم. «اینجا و اکنون» را دریاب! همین «زمان حال» مگه چشه؟ که نتونه نقشی توی شکل‌گیری شخصیت انسان ایفا بکنه؟! فرد الان هم تحت تأثیر عوامل شکل‌گیری شخصیته و میتونه تغییرات رو ایجاد کنه! ولی دیگه از آینده خبری نیست! 🔸عده سومی هم (شاید ) با داد و فریاد سر دو گروه قبلی که «هی! چه نشسته‌اید که به تاراج رفت توانمندی‌ها و قابلیت‌های انسان!!» بابا! چرا شماها گیر دادید به گذشته و حال؟ چرا همش دنبال مطالعه آدم‌های مریض هستید؟ مگه انسان‌ها قراره همشون مریض باشن که حالا دنبال این باشیم که این از گذشتشه یا از زمان حاله؟ «آینده!» بله آینده است که خیلی اتفاق‌ها میتونه برای این آدمیزاد رخ بده! آره همین بشر دوپا توانمندی‌های بالقوه‌ای داره که میتونه اون‌ها رو «شکوفا» کنه و خلاصه خیلی قراره خوش بگذره به این آدمیزاد توی «آینده»!! البته از نظر اینا، مرز جغرافیایی این«آینده» همین دنیاست! 💥خب تا اینجای بحث رو داشته باشین. چند روز پیش، داشتم باخودم فکر می‌کردم که دین ما «اسلام» که این همه از ویژگی‌های انسان صحبت کرده و یک‌سری تکالیف دنیایی براش تعیین کرده، نمیشه درباره موضوعی به این مهمی (شکل‌گیری و تغییر و تحول شخصیت) نظری نداشته باشه! یه چیزهایی به ذهنم رسید. 💁‍♂️به نظرم میرسه: 🕋 توی دین اسلام هم به «گذشته» اهمیت داده شده، هم به زمان «حال» و هم «آینده». به عبارت دیگه به خاطر قدرتی که خدای متعال تو وجود ما آدم‌ها قرار داده به نام ، انسان میتونه از این قدرت استفاده بکنه و توی این زمان‌ها سیر بکنه و به «بازبینی» ، «بازسازی» و «بازپردازی» شخصیت اقدام کنه. ✅ در آموزه‌های اسلام، سخن از گرفتن از گذشته و درس گرفتن از های شخصی است که تو گذشته اتفاق افتاده(بازبینی و بازسازی)، سخن از است( بازسازی و بازپردازی) ، سخن از هست(بازبینی گذشته). ✅ توی دین اسلام سخن از و هست که به زمان حال مربوط میشه، و همچنین اعمال و عباداتی که هر شب و روز افراد واجبه که انجام بدن و مرتب معیارها رو یادآوری کنن(مثل نماز) که تآثیر تو شخصیت افراد میذاره. ✅ توی دین اسلام به این موضوع هم توجه شده که آدم‌ها به آینده هم سرک بکشن، در موردش فکر کنن و به واسطه اون تصمیم بگیرن. صحبت از (دوراندیشی)، (ترس از تنبیه های آینده)، و (امیدواری به پاداشهای آینده)... . 🔴 خلاصه اینکه اگه از همه زمانها سخن به میان میاد پس: 1️⃣ یعنی انسان این توانایی‌ها را دارد که در همه زمانها حضور داشته باشد 2️⃣ در هرکدام از این زمانها نقش ایفا بکند 3️⃣ شخصیتش می‌تواند از همه زمان‌ها تأثیر بپذیرد. 💥💥 اما هرچه هست افراد همه این کارها را در «زمان حال» انجام می‌دهند آنها در هر لحظه در زمان حال هستند پس همین الان می‌توانند رشد کنند، متوقف بشوند یا عقب گرد کنند . ⚡️⚡️البته که همین طور که داریم بزرگ و بزرگ‌تر می‌شویم جهت و مسیر تغییرات هم خودش را نشان می‌دهد. به قول اندیشمند بزرگ اسلامی؛ داریم خودمان را یا به نزدیک و نزدیک‌تر می‌کنیم یا به ؛ ما از ابتدای تولد در یک قرار گرفته ایم! eitaa.com/Mohyiee 🌐 🆔@ahmad_shahgoli