🔴«بهار طبیعت»، «بهار ایمان» و «بهار جان»
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
از جمله اوصاف و اسمای الهی که قرآن کریم و همچنین ادعیه و مناجاتهای مأثوره از معصومین علیهم السلام اصرار فراوانی بر تکرار آنها دارند «محیی و ممیت» است. قرآن کریم سنت زندگی بخشیدن و میراندن را از آیات بزرگ الهی برای شناخت خداوند و قدرت و عظمت او معرفی میکند.
إِنَّ في خَلْقِ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ اخْتِلافِ اللَّيْلِ وَ النَّهارِ وَ الْفُلْكِ الَّتي تَجْري فِي الْبَحْرِ بِما يَنْفَعُ النَّاسَ وَ ما أَنْزَلَ اللَّهُ مِنَ السَّماءِ مِنْ ماءٍ فَأَحْيا بِهِ الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِها وَ بَثَّ فيها مِنْ كُلِّ دابَّةٍ وَ تَصْريفِ الرِّياحِ وَ السَّحابِ الْمُسَخَّرِ بَيْنَ السَّماءِ وَ الْأَرْضِ لَآياتٍ لِقَوْمٍ يَعْقِلُونَ (بقره: 164)
در برخی دیگر از آیات سنت زنده کردن و میراندن را به عنوان نمونه و الگویی کوچک از رستاخیر بزرگ معرفی میکند و میفرماید:
اللَّهُ الَّذي أَرْسَلَ الرِّياحَ فَتُثيرُ سَحاباً فَسُقْناهُ إِلى بَلَدٍ مَيِّتٍ فَأَحْيَيْنا بِهِ الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِها كَذلِكَ النُّشُور (فاطر، ۹)
قرآن کریم فراوان از پدیدههای طبیعی یاد میکند به ویژه از تجدید حیات زمین (حدود ۱۵ نوبت) یاد میکند و از مؤمنان میخواهد که در اطراف این تغییر و تبدیلها بیاندیشند و از آنها درس خداشناسی بگیرند. همانطور که موجودات طبیعی از فصل بهار بهره میگیرند و سرسبز میشوند و رشد میکنند بهره انسان هم باید سرسبزی ایمانی و رشد معنوی و اخلاقی باشد و بهره او از تغییر و تحویل فصول سال نباید همچون بهره گل و گیاه و گاو و الاغ باشد. روح انسان نیز زمستان و بهار و کهنگی و نوشوندگی دارد. اسلام برای نوسازی معنویت و زنده کردن قلب و روح، اوقات و ایام خاصی را معرفی میکند: مثل شب و روز جمعه، ماه رمضان و تلاوت قرآن و ...:
امیرالمؤمنین(ع) میفرماید: وَ تَعَلَّمُوا الْقُرْآنَ فَإِنَّهُ أَحْسَنُ الْحَدِيثِ وَ تَفَقَّهُوا فِيهِ فَإِنَّهُ رَبِيعُ الْقُلُوبِ؛ قرآن را بیاموزید چرا که بهترین سخن است و در آن نیک بیندیشید چرا که بهار دلهاست.
امام باقر(ع): لِكُلِّ شَيْءٍ رَبِيعٌ وَ رَبِيعُ الْقُرْآنِ شَهْرُ رَمَضَانَ؛ هر چیزی بهاری دارد و بهار قرآن، ماه رمضان است.
#عید
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
يَا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ وَ الْأَبْصَارِ يَا مُدَبِّرَ اللَّيْلِ وَ النَّهَارِ يَا مُحَوِّلَ الْحَوْلِ وَ الْأَحْوَالِ حَوِّلْ حَالَنَا إِلَى أَحْسَنِ الْحَال
فرارسیدن بهار طبیعت و سال نو را تبریک میگویم. قرآن کریم «تحولات طبیعت» را نشانهای از «قدرت و عظمت و حقانیت خداوند» دانسته و از انسانها میخواهد که در اطراف حکمتهای این تحولات و تغییرات تعقل کنند. همچنین «سرسبزی زمین» بعد از «خواب زمستانی» را نشانهای کوچک از «رستاخیر بزرگ» معرفی میکند و از ما میخواهد همسو با تغییرات طبیعت، درون خود را نیز با نور ایمان و قرآن، بهاری و سرسبز کنیم.
از خداوند میخواهم به همه ما «وجودی سازگار و سامانمند» عطا کند و همانگونه که فیالواقع «طبیعت» و «فطرت» و «شریعت» همسو و سازگارند، ما نیز این سازگاری را درک کنیم و با عمل به تکتک دستورات الهی همراه با همه کائنات، به تسبیح و تقدیس عملی پروردگار مشغول شویم. از «تدبیرگر کائنات» و «تحویلکننده ساعات» میخواهم «قلبی روشنبین»، «دیدهای حقبین» و «حالی خدابین» به همه ما عطا کند و سال جدید را برای همه «دوستان» و «برادران و خواهران ایمانی» و «همنوعانم» مبارک گرداند.
✍️احمدحسین شریفی
#عید
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
حق ذات پاک الله الصمد
که بود به مار بد از یار بد
مار بد جانی ستاند از سلیم
یار بد آرد سوی نار مقیم
از قرین، بیقول و گفت و گوی او
خو بدزدد دل نهان از خوی او
چونک او افکند بر تو سایه را
دزدد آن بیمایه از تو مایه را
#اخلاق
#اخلاق_معاشرت
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
14.26M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
خدایا اسلام و مسلمین را از دست «احمقان مدعی علم» نجات بده
#عید
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
جهالت و نادانی، شیعه و سنی ندارد. نگاه سطحی به دین چنین پدیدههایی را تحویل جامعه میدهد.
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴عبودیت؛ سازگاری با جریان کلی آفرینش
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
در منطق قرآن کریم «عبودیت» خدای متعال و «تسلیم» اوامر او شدن و تنظیم رفتارهای خود بر اساس آموزههای اسلام،
اولاً، حرکت در مسیر جریان نظم و انضباط آفرینش است. زیرا بر اساس جهانبینی قرآنی همه هستی، تسلیم امر الهی و در حال عبودیت و پرستش خدای متعالاند: أَ فَغَيْرَ دِينِ اللَّهِ يَبْغُونَ وَ لَهُ أَسْلَمَ مَنْ فِي السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ (آلعمران، ۸۲)
و ثانیاً، پاسخی درست به پیام فطرت و نیازهای وجودی آدمی است: فَأَقِمْ وَجْهَكَ لِلدِّينِ حَنِيفاً فِطْرَتَ اللَّهِ الَّتِي فَطَرَ النَّاسَ عَلَيْها؛
#اخلاق
#عبادت
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
15.89M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴اشتراک «سیما و سینمای جمهوری اسلامی» و «دولت اسلامستیز فرانسه» در عفتزدایی!
🔸دولت فرانسه به شرطی به زنان اجازه گدایی میدهد که مانند زنان مسلمان حجاب داشته باشند! درصورتی که اصلا مسلمان نیستند!
🔷در اغلب سریالها و فیلمهای سینمایی جمهوری اسلامی هم غالب زنان معتاد و زندانی و فقیر و بیفرهنگ و ... چادریاند! اما زنان تحصیلکرده و بافرهنگ و متشخص و ... بیچادر و بلکه بدحجاب!
چه اشتراک عجیبی!!
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
در این کلیپ کوتاه چقدر زیبا تفاوت دو نوع جهانبینی و نظام ارزشی و تفاوت «سیاست کدخدامحور» و «سیاست خدامحور» آشکار میشود.
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اوج «عرفان سیاسی» و «عرفان حماسی» تربیت یافتگان خمینی کبیر را در این جملات کوتاه شهید حمید هاشمی ملاحظه کنید.
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴روایت ابوسعید ابوالخیر از گفتگوی امیرمؤمنان با فردی یهودی در مورد خداشناسی
🔶ابوسعید ابوالخیر میگوید:
مردی از جهودان نزدیک امیرالمؤمنین علی رضی الله عنه آمد، گفت:
«یا امیرالمؤمنین خدای ما جل جلاله کی بود و چگونه بود؟»
گونهی روی امیرالمؤمنین علی رضی الله عنه بگشت. گفت:
«خدای بُوَد بیصفت بودن و بیچگونگی و بُوَد چنانک همیشه بود و بیچگونه بُوَد او را پیش نیست و از پیش همیشه پیشهاست. بیغایت و بیمنتهاست. همه غایتها دونِ او منقطع و ناپیداست زیرا که او غایتِ غایتهاست. بدانستی یا یهودی یا نه؟»
یهودی گفت:
«گواهی دهم که بر روی زمین هر که جز چنین گوید باطل است و اَنا اَشهَدِ اَن لااِلهَ الا اللهُ و اَنَّ محمداً رسولُ الله»
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴بازخوانی یک نامه سرنوشتساز در ۶ فروردین ۱۳۶۸؛ روز نجات انقلاب از چنگ سادهلوحان و لیبرالمسلکان
🔸در ششم فروردین سال ۶۸ امام در نامه ای به آیت الله حسینعلی منتظری که آن زمان در سمت قائم مقامی رهبری بودند، عدم صلاحیت ایشان برای رهبری جمهوری اسلامی را اعلام کردند، متن نامه امام در ادامه آمده است:
"بسم اللّه الرحمن الرحیم
جناب آقای منتظری
با دلی پر خون و قلبی شکسته چند کلمه ای برایتان می نویسم تا مردم روزی در جریان امر قرار گیرند. شما در نامۀ اخیرتان نوشته اید که نظر تو را شرعاً بر نظر خود مقدم می دانم؛ خدا را در نظر می گیرم و مسائلی را گوشزد می کنم.
از آنجا که روشن شده است که شما این کشور و انقلاب اسلامی عزیز مردم مسلمان ایران را پس از من به دست لیبرال ها و از کانال آنها به منافقین می سپارید، صلاحیت و مشروعیت رهبری آیندۀ نظام را از دست داده اید. شما در اکثر نامه ها و صحبت ها و موضعگیری هایتان نشان دادید که معتقدید لیبرال ها و منافقین باید بر کشور حکومت کنند. به قدری مطالبی که می گفتید دیکته شدۀ منافقین بود که من فایده ای برای جواب به آنها نمی دیدم. مثلاً در همین دفاعیۀ شما از منافقین تعداد بسیار معدودی که در جنگ مسلحانه علیه اسلام و انقلاب محکوم به اعدام شده بودند را منافقین از دهان و قلم شما به آلاف و الوف رساندند و می بینید که چه خدمت ارزنده ای به استکبار کرده اید. در مسئلۀ مهدی هاشمیِ قاتل، شما او را از همۀ متدینین متدینتر می دانستید و با اینکه برایتان ثابت شده بود که او قاتل است مرتب پیغام می دادید که او را نکشید.
از قضایای مثلِ قضیۀ مهدی هاشمی که بسیار است و من حالِ بازگو کردن تمامی آنها را ندارم. شما از این پس وکیل من نمی باشید و به طلابی که پول برای شما می آورند بگویید به قم منزل آقای پسندیده و یا در تهران به جماران مراجعه کنند. بحمداللّه از این پس شما مسئلۀ مالی هم ندارید. اگر شما نظر من را شرعاً مقدم بر نظر خود می دانید (که مسلماً منافقین صلاح نمی دانند و شما مشغول به نوشتن چیزهایی می شوید که آخرتتان را خرابتر می کند) با دلی شکسته و سینه ای گداخته از آتش بیمهریها با اتکا به خداوند متعال به شما که حاصل عمر من بودید چند نصیحت می کنم دیگر خود دانید:
۱ ـ سعی کنید افراد بیت خود را عوض کنید تا سهم مبارک امام بر حلقوم منافقین و گروه مهدی هاشمی و لیبرال ها نریزد.
۲ ـ از آنجا که سادهلوح هستید و سریعاً تحریک می شوید در هیچ کار سیاسی دخالت نکنید، شاید خدا از سر تقصیرات شما بگذرد.
۳ ـ دیگر نه برای من نامه بنویسید و نه اجازه دهید منافقین هر چه اسرار مملکت است را به رادیوهای بیگانه دهند.
۴ ـ نامهها و سخنرانی های منافقین که به وسیلۀ شما از رسانه های گروهی به مردم می رسید؛ ضربات سنگینی بر اسلام و انقلاب زد و موجب خیانتی بزرگ به سربازان گمنام امام زمان ـ روحی له الفداء ـ و خون های پاک شهدای اسلام و انقلاب گردید؛ برای اینکه در قعر جهنم نسوزید خود اعتراف به اشتباه و گناه کنید، شاید خدا کمکتان کند.واللّه قسم، من از ابتدا با انتخاب شما مخالف بودم، ولی در آن وقت شما را سادهلوح می دانستم که مدیر و مدبر نبودید ولی شخصی بودید تحصیلکرده که مفید برای حوزه های علمیه بودید و اگر اینگونه کارهاتان را ادامه دهید مسلماً تکلیف دیگری دارم و میدانید که از تکلیف خود سرپیچی نمی کنم. واللّه قسم، من با نخست وزیری بازرگان مخالف بودم ولی او را هم آدم خوبی می دانستم. واللّه قسم، من رأی به ریاست جمهوری بنیصدر ندادم و در تمام موارد نظر دوستان را پذیرفتم.
سخنی از سرِ درد و رنج و با دلی شکسته و پر از غم و اندوه با مردم عزیزمان دارم: من با خدای خود عهد کردم که از بدی افرادی که مکلف به اغماض آن نیستم هرگز چشمپوشی نکنم. من با خدای خود پیمان بسته ام که رضای او را بر رضای مردم و دوستان مقدم دارم؛ اگر تمام جهان علیه من قیام کنند دست از حق و حقیقت برنمیدارم.من کار به تاریخ و آنچه اتفاق می افتد ندارم؛من تنها باید به وظیفۀ شرعی خود عمل کنم. من بعد از خدا با مردم خوب و شریف و نجیب پیمان بسته ام که واقعیات را در موقع مناسبش با آنها در میان گذارم. تاریخ اسلام پر است از خیانت بزرگانش به اسلام؛ سعی کنند تحت تأثیر دروغ های دیکته شده که این روزها رادیوهای بیگانه آن را با شوق و شور و شعف پخش می کنند نگردند.
از خدا می خواهم که به پدر پیر مردم عزیز ایران صبر و تحمل عطا فرماید و او را بخشیده و از این دنیا ببرد تا طعم تلخ خیانت دوستان را بیش از این نچشد. ما همه راضی هستیم به رضایت او؛ از خود که چیزی نداریم، هر چه هست اوست. والسلام.
یکشنبه ١٣۶٨/۰١/۰۶
روحاللّه الموسوی الخمینی"
صحیفه امام؛ ج ۲۱، ص ۳۳۰-۳۳۲
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴زن؛ «ریحانه» یا «قهرمانه»؟
نقدی بر ترجمهای از کتاب علامه تهرانی
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــ
به دلیل تشابهات فراوان زبان فارسی و عربی، به ویژه در سدههای اخیر، بعضاً مشاهده میشود برخی از افراد حتی در ترجمه آیات و روایات معنای فارسی و عربی برخی از واژگان را خلط میکنند و بعضاً به خلط و خطاهای بزرگی دچار میشوند.
فيالمثل، در حديث بسيار مشهوري از امام علي(ع) دربارة زنان ميخوانيم: «فَإِنَّ الْمَرْأَةَ رَيْحَانَةٌ، وَ لَيْسَتْ بِقَهْرَمَانَةٍ». اما بسياري از افراد، حتي برخي از مشاهير علمي، حديث را به زبان فارسي چنين ترجمه ميکنند که زن گلي خوشبو است نه قهرمان و پهلوان و روئينتن.
مرحوم #علامه_تهرانی در کتابی با عنوان رساله بدیعه که در تفسیر آیه الرجال قوامون علی النساء نوشته است، ضمن نقل این حدیث، در توضيح آن چنين آورده است: «مطلبى لطيف: در استعارهاى كه امام عليه السّلام بكار برده، و زن را ريحانه خوانده، سرّ عجيبى نهفته است كه تمام سخنان گذشته ما را از لطافت، رقّت و احساس و ساير صفات زن، در بر ميگيرد. زيرا ريحان يعنى گياه خوشبو مانند گل است. و ريحانه در لغت به دسته گياه خوشبو و گياه معطّر معروف ميگويند. و شادابى و طراوت وى تا وقتى است كه در بوستان و باغ و بر شاخسار يعنى محيط طبيعى خود بماند، و در كنار درخت و اصل خويش زندگى كند. و به سبب همين لطافت بسيار است كه بادى شديد، گلبرگهايش را مىپراكند و لطافت و بويش را از بين ميبرد. و آن را به وادى تباهى ميرساند. همينطور زن، چون قهرمان روئينتن خلق نشده، كه تحمّل شدائد را داشته باشد و مشكلات رتق و فتق امور را تحمّل كند، بايد در گلزار خانوادگى خود به حفظ شخصيّت و كرامت خود بپردازد و از اين حدّ تجاوز نكند. ولى اگر در اجتماع مردان داخل شود، و در كار آنان دخالت كند، و متصدّى امور مهمّ گردد، باد كشندة مهالك و آفات و انحرافات، بر وى وزيدن گيرد، و وجودش را درهم شكند، و سجاياى فطرى و خدادادى و غرائز لطيف و مناسب در او را از وى بگيرد، و بوى خوش نفسانيش از بين برود. در نتيجه وجود عزيز و صفات ويژه و خلق نيكوى او به پستى گرايد و ضايع گردد؛ و اين مطلب ظلمى نابخشودنى در حقّ او است.»
این در حالي است که «قهرمانة» هر چند در اصل، لغتي فارسي بوده و به عربي وارد شده است (به اصطلاح، معرَّب است) اما هرگز به معناي پهلوان نبوده و نيست. بلکه به معناي «وكيل مخارج» و يا «متصدى امور دريافت و پرداخت» و يا «خادم و پيشخدمت» است. به تعبير خليل «القهرمان: هو المسيطرُ الحفيظُ على ما تحت يديه». و به تعبير ابن اثير: «هو كالخازن و الوكيل و الحافظ لما تحت يده، و القائم بامور الرجل». کليني در کافي نقل ميکند که «اسْتَقْرَضَ قَهْرَمَانٌ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع مِنْ رَجُلٍ طَعَاماً لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ ...؛ قهرمان امام صادق(ع) از مردي مقداري غذا براي امام صادق قرض گرفته بود ...» روشن است که در اينجا منظور يکي از خادمان يا پيشخدمتان امام صادق و يا يکي از متصديان امور دريافت و پرداخت آن حضرت بوده است؛ و نه پهلوان او! امام صادق پهلواني نداشته است و اگر هم ميداشت، تناسبي ميان پهلواني و استقراض طعام نيست!
#زن
#اجتهاد
#فهم_دین
@Ahmadhoseinsharifi
🌹