🔴«اخلاق» و «مسألهشناسي»
🖊احمدحسين شريفي
🔸نخستين گام هر نوع و هر سطحي از تحقيق علمي، مسألهشناسي و انتخاب مسألة تحقيق است. مسائل بيشماري در عالم وجود دارد، اما همة آنها براي تحقيق انتخاب نميشوند. هر محققي مسأله يا مسائل خاصي را براي پژوهش خود انتخاب ميکند.
🔸انتخاب مسأله را نميتوان ضابطهمند کرد؛ زيرا متأثر از شبکهاي از عواملي غيراختياري و غيرانتخابي مثل عوامل محيطي، سازماني، جغرافيايي، تاريخي، اجتماعي و امثال آن است؛ اما جاي اين سؤال هست که از ميان انبوه مسائل موجود، چرا مسأله يا مسائل خاصي از سوي يک محقق براي تحقيق و بررسي انتخاب ميشود و چرا بعضي از مسائل آگاهانه يا ناآگاهانه از سوي يک محقق طرد ميشوند؟
🔸عامل اصلي انتخاب يک مسأله، «نياز» است؛ اعم از نيازهاي دروني (يعني نيازهاي قواي مختلف انساني) و نيازهاي بيروني که به يک معنا بازگشت به همان نيازهاي دروني ميکنند. از ابتداييترين شناخت و ادراکها و دانشهاي آدميان تا پيچيدهترين آنها همگي معلول «نياز»اند، اعم از نيازهاي واقعي يا پنداري.
🔸«نياز» هم، به عنوان نخستين عامل حرکت علمي، حقيقتي «وابسته» است. معلول و محصول عوامل غريزي، فرهنگي، اجتماعي، اقتصادي، رواني، ارزشي و حتي اقليمي است. در اين ميان، يکي از مهمترين عوامل تأثيرگذار در شکلگيري يک نياز، عوامل اخلاقي است. تخلق به فضايل و دوري از رذايل اخلاقي نيازهاي ما را به سمت و سويي خاص جهتدهي ميکنند.
🔸نقش اخلاق در اين مرحله از فرايند پژوهش و نظريهپردازي، به اين شکل است که اخلاق فاضله، با تعديل قواي مختلف دروني، موجب ميشود، نيازهاي قواي آدمي نيازهايي واقعي باشند. اخلاق فاضله موجب ميشود، مسير حرکت علمي و فرايند تشخيص نيازهاي واقعي، به انحراف کشيده نشود. زيرا اگر قواي انساني به درستي تعديل نشوند يا توجه ناعادلانهاي به برخي از آنها شود، و برخي ديگر ناديده گرفته شوند، انحراف در انديشه رخ خواهد داد.
🔸از طرفي، توجه ويژه به احساسات و اميال و خواستههاي شهواني و غضبي موجب برجستهسازي غيرواقعي نيازها و خواستههاي حيواني و متداني خواهد شد و به تبع آن مسائل تحقيقي نيز از همان سنخ خواهند شد و در نتيجه مسير علم و تحقيقات علمي در خدمت توسعة بُعد حيواني انسان خواهد بود. اما اگر شهوت و غضب در خدمت عقل قرار گيرند و خواستهها و نيازهاي آنها، خواستهها و نيازهايي عقلاني شود، در آن صورت مسائل علمي نيز در خدمت توسعه عقلانيت، حکمت و انسانيت خواهند بود.
#اخلاق
#اخلاق_پژوهش
#روش_تحقيق
🆔کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
🔹ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
🌹
XiaoYing_Video_1595894049121(2).mp3
34.87M
🎤فايل صوتي
🔴موضوع: نقد سخنان کرونائی جناب سيد کمال حيدری
1. کرونا و شکسته شدن شاخ غرور انسان غربی و علم مدرن!
2. کرونا و اثبات ناتوانی قرائت رسمی دين!
3. کرونا و اثبات عدم امتياز اسلام و تشيع نسبت به ساير اديان مذاهب!
4. کرونا و بطلان ادعای توانايی اسلام بر اداره و مديريت جهان!
5. کرونا و ناتوانی امام زمان نسبت به حل مشکلات بشر!
6. کرونا و تعطيلی مسجد الحرام برای اولين بار در تاريخ اسلام!
✅ اينها ادعاهايی است که جناب #سيد_کمال_حيدری با تحليل ويروس کرونا مطرح کردهاند.
✅جناب استاد #احمدحسين_شريفی در اين فايل صوتي به بيان ملاحظات خود در اين شش مسأله پرداختهاند.
🔶اميدواريم که جناب سيدکمال حيدری به دعوت پايانی استاد شريفی مبنی بر برگزاری يک #مناظره يا گفتگوی علمی در اين موضوع پاسخ مثبت بدهند و جامعه علمی ما شاهد يک مناظره جدی و عالمانه در موضوع "کرونا و دين و معرفت دينی و دعا و توسل و امثال آن" باشد.
#کرونا
#شبهات_دينی
🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
🔹ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
🌹
علوم انساني اسلامي از نگاه مقام معظم رهبري بخش دوم.mp3
10.55M
🎤فایل صوتی
🔴موضوع: "علوم انسانی اسلامی از نگاه مقام معظم رهبری ": بخش دوم
✅ نشست علمی "علوم انسانی اسلامی از نگاه مقام معظم رهبری " در جمع دانشجويان و محققان مرکز معهد المعارف الاسلاميه
در تاريخ دی ماه 1397
#علوم_انسانی
#علوم_انسانی_اسلامی
#مقام_معظم_رهبری
🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🔷 ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
🔴قوانين #زيست_اخلاقی
🔹قسمت ششم: بيتوجهي به داوريهاي ديگران
🖊احمدحسين شريفي
انسان اخلاقي کسي است که
33. در عين عشق و محبت به همه مردم، هرگز دنبال کسب رضايت آنان نيست؛ چون ميداند که:
اولاً، چنين هدفي، هرگز دستيافتني نيست؛ به تعبير امام علي(ع): «رِضَي النّاسِ غَايَةٌ لا تُدْرَک؛ رضايت مردم هدفي دستنايافتني است.» زيرا هم خواستهها و توقعات آنها بيپايان است و هم کاري که موجب رضايت فرد يا گروهي ميشود، ممکن است موجب نارضايتي فرد يا گروهي ديگر شود.
ثانياً، ميداند که خوشايند يا بدآيند ديگران، تأثيري در خوب بودن يا بد بودن رفتار او ندارد. داوري ديگران دربارة خوبي يا بدي فعل ما، هرگز نميتواند واقعيت آن را تغيير دهد.
و ثالثاً، دغدغة داوريهاي ديگران را داشتن، به معناي اصالت دادن به آنها و ترجيح دادن داوريهاي مردم، بر داوريهاي الهي و همچنين داوريهاي دروني و حکم وجدان اخلاقي است؛ که هيچ انسان اخلاقي به آن راضي نميشود، خوشايندها يا بدآيندهاي ديگران ممکن است مدتي کوتاه پردهاي از غفلت بر وجدان اخلاقي ما بيافکند، اما دير يا زود آن پرده کنار خواهد رفت و حقيقت رفتار ما دست کم براي خودمان آشکار خواهد شد.
نکته: بيتوجهي به خواستهها و داوريهاي ديگران، هرگز به معناي مخالفت کردن دائمي با آنها نيست؛ انگشتنما شدن و تکروي هم هرگز مطلوب يک انسان فرزانه و اخلاقي نيست.
#قواعد_اخلاقی
#اخلاق
#داوري_اخلاقی
#زیست_اخلاقی
🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🔷 ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
2323.mp3
7.83M
🎤فایل صوتی
🔴موضوع: #جنگ_نرم
🔶 #قسمت_بیست_و_سوم :
🔷چگونگی جنگ نرم
🔸راهبرد های دشمن در جنگ نرم :
راهبرد دین سازی 2️⃣
مجموعه سخنرانیهای استاد شریفی درباره "جنگ نرم" که در سال ۱۳۹۱ ایراد گردیده است و در همان سال از رادیو معارف در برنامه "نیمه پنهان" پخش شد.
🆔کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
🔹ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
🌹
قوانين #زيست_اخلاقي
قسمت هفتم: #لذتجويي
احمدحسين شريفي
انسان اخلاقي کسي است که
34. هرگز غريزه و ميل خدادادي لذتجويي را ناديده نميگيرد و آن را سرکوب نميکند.
35. هرگز در تأمين غريزة لذتجويي، به لذتهاي آني و زودگذر و جسماني اکتفا نميکند؛ بلکه همواره در جستجوي والاترين، خالصترين و پايدارترين لذتهاست.
36. اگر در جايي به لذتهاي مادي و جسماني بيتوجهي ميکند؛ بدان سبب است که آنها را با لذتهاي والا و اصيل انساني در تعارض ميبيند.
37. از لذت مناجات با خدا غافل نيست؛ محرومترين انسانها کسانياند که از چنين لذتي محروماند. و حسين(ع) در روز عرفه چه نجواي زيبا و حکيمانهاي با خداي بزرگ داشت که: «مَا ذَا وَجَدَ مَنْ فَقَدَكَ وَ مَا الَّذِي فَقَدَ مَنْ وَجَدَكَ لَقَدْ خَابَ مَنْ رَضِيَ دُونَكَ بَدَلا؛ آن که تو را ندارد، چه دارد؟ و آن که تو را دارد، چه ندارد؟ به حقيقت، کسي که به غير تو راضي شد، زيان کرد و باخت»
38. به همين دليل، انسان اخلاقي کسي است که غير از انجام وظايف اجتماعي و خانوادگي، لحظاتي از شبانهروز خود را صرف گفتگو و راز و نياز با خدا ميکند. امام سجاد(ع) در مناجات الذاکرين ميگويد: «أَسْتَغْفِرُكَ مِنْ كُلِّ لَذَّةٍ بِغَيْرِ ذِكْرِكَ وَ مِنْ كُلِّ رَاحَةٍ بِغَيْرِ أُنْسِكَ وَ مِنْ كُلِّ سُرُورٍ بِغَيْرِ قُرْبِكَ وَ مِنْ كُلِّ شُغُلٍ بِغَيْرِ طَاعَتِك؛ پروردگارا، از هر لذتي جز ياد تو، و از هر آسايشي جز انس با تو، و از هر شادي و سروري جز قرب به تو، و از هر مشغولیتی جز طاعت تو، از تو آمرزش ميطلبم».
#قواعد_اخلاقی
#اخلاق
#زیست_اخلاقی
🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🔷 ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
7 اکنکار 7777 قسمت 7.mp3
40.46M
🎤فایل صوتی
🔴موضوع: عرفان های کاذب و معنویت های نوپدید.(قسمت هفتم)
(عرفان اکنکار) 1️⃣
✅ تاريخ ارائه اين مباحث سال 1390 بوده است.
#عرفان
#عرفانهای_کاذب
#معنویت
#معنویتهای_نوپدید
#اکنکار
#عرفان_اکنکار
🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🔷 ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
🔴انسان، عشق و عشقورزي؛ از نگاه عارفان
🖊احمدحسين شريفي
🔸يکي از ويژگيهاي بارز انسان که حتي عدهاي آن را به عنوان «فصل مميز» انسان از ساير حيوانات در نظر گرفته اند، مسألة «عشق» و «عشقورزي» و «مهر» و «مهرورزي» است. مولوي، حافظ، عبدالرحمن جامي و شيخ بهاءالدين عاملي از جملة کسانياند که بر اين ويژگي از انسان تأکيدي ويژه داشتهاند.
🔸مولوي ميگفت:
اين چنين خاصيتي در آدمي است
مهر حيوان را کم است آن از کمي است
يا در جايي ديگر ميگفت:
مهر و رقت وصف انساني بود
خشم و شهوت وصف حيواني بود
🔸حافظ معتقد بود که عشق از ويژگيهاي خاص آدميان است. حتي فرشتگان نيز از عشق بويي نبردهاند:
جلوهاي کرد رخش ديد ملک عشق نداشت
عين آتش شد از آن غيرت و بر آدم زد
در غزلي ديگر ميگويد:
فرشته عشق نداند که چيست، قصه مخوان
بخواه جام و گلابي به خاک آدم ريز
🔸عبدالرحمن جامي نيز در کتاب ليلي و مجنون از هفت اورنگ حکايت جالبي را نقل ميکند:
آرند که واعظي سخنور
بر مجلس وعظ سايهگستر
از دفتر عشق نکته ميراند
و افسانه عاشقي همي خواند
خرگمشدهاي بر او گذر کرد
وزگمشدة خودش خبر کرد
زد بانگ که کيست حاضر امروز
کز عشق نبوده خاطر افروز
ني محنت عشق ديده هرگز
ني جور بتان کشيده هرگز
برخاست ز جاي سادهمردي
هرگز ز دلش نزاده دردي
کآنکس منم اي ستودة دهر
کز عشق نبوده هرگزم بهر
خرگمشده را بخواند کاي يار
اينک خر تو بيار افسار
🔸شيخ بهائي نيز در مثنوي نان و حلوا ميگويد:
وه چه خوش ميگفت در راه حجاز
آن عرب شعري به آهنگ حجاز
کل من لم يعشق الوجه الحسن
قَرِّب الرحل اليه و الرسن
يعني آن کس را که نبود عشق يار
بهر او پالان و افساري بيار ...
هر که نبود مبتلاي ماه رو
اسم او از لوح انساني بشو
دل که خالي باشد از مهر بتان
لتة حيض به خون آغشته دان
سينة خالي ز مهر گلرخان
کهنه انباني بود پر استخوان
سينه گر خالي ز معشوقي بود،
سينه نبود، کهنه صندوقي بود ...
دل که فارغ شد ز مهر آن نگار
سنگ استنجاي شيطانش شمار
(درسهاي انسانشناسي و علوم انساني، 1396)
🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🔷 ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
🔴توفيق تشخيص وظيفه
🖊احمدحسين شريفي
🔸به نظر اين بنده يکي از مهمترين کليدهاي شخصيت استاد عزيزم، علامه مصباح يزدي روحي له الفداء، «وظيفهشناسي و عمل به وظيفه» است. او در همه کنشها و واکنشهاي فرهنگي و اجتماعي و سياسي خود، تنها و تنها دنبال عمل به وظيفه است. و یکی از درسهای بزرگي هم که ميتوان از زندگي ايشان گرفت همين است: «تلاش و جديت در جهت فهم و تشخيص وظيفه و کوشش در جهت عمل به آن، عليرغم خوشايندها و بدآيندهاي ديگران.»
🔸چند سال قبل، براي چهارمين بار قصد سفر عمره داشتم؛ (در حالي که در آن زمان علاوه بر عضويت در هيئت علمي و اشتغالات آموزشي و پژوهشي، مسؤوليت معاونت پژوهش مؤسسة آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) را هم بر عهده داشتم) براي خداحافظي خدمت استاد عزيزم آيتالله مصباح يزدي رسيدم. ايشان بعد از سکوتي تقريباً يکدقيقهاي (!) فرمودند، «خداوند به شما توفيقات زيادي داده است؛ از جمله اينکه خيلي راحت ميتوانيد وظيفه و اولويت زندگي خود را تشخيص دهيد! اما من براي آنکه در ميان واجبات متعددي که بر عهدة خود احساس ميکنم، اولويتبندي کنم، بعضاً ساعتها فکر ميکنم. حال اگر در آنجا حالي دست داد، مرا هم دعا کنيد تا خداوند قدرت تشخيص وظيفه را به من بدهد!»
🔸منظور ايشان را فهميدم. آري هريک از ما واجبات اجتماعي و علمي و فرهنگي و سياسي فراواني برعهده داريم؛ با وجود اينها، آيا نوبت به انجام مستحباتي مثل عمره و سفرهاي دوم و سوم و ... حج و ... ميرسد؟
🔸اما همة مقدمات سفر فراهم شده بود و کمتر از 12 ساعت ديگر بايد پرواز ميکردم؛ درعين حال، سخنان ايشان آرامشم را ربوده بود؛به همین دلیل بلافاصله پس از انجام اعمال عمره، به بعثة مقام معظم رهبري مراجعه کردم و درخواست بازگشت سريعتر به ايران را داشتم؛ و نهايتاً توانستم چند روز زودتر با کارواني از اصفهان به وطن برگردم. و اين آخرين سفر عمرة بنده بود.
يکي از دعاهاي هميشگيمان اين باشد که خدايا توفيق تشخيص وظيفه و عمل به آن را به ما عطا کن. در دعاي ابوحمزه ثمالي ميخوانيم: «وَ أَلْهِمْنِي الْخَيْرَ وَ الْعَمَلَ بِه؛ خدايا کار خير و عمل به آن را به من الهام کن»
#مصباح_یزدی
#وظیفه_گرایی
🆔کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
🔹ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
🌹
2424.mp3
10.13M
🎤فایل صوتی
🔴موضوع: #جنگ_نرم
🔶 #قسمت_بیست_و_چهارم :
🔷چگونگی جنگ نرم
🔸راهبرد های دشمن در جنگ نرم :
راهبرد دین سازی 3️⃣
مجموعه سخنرانیهای استاد شریفی درباره "جنگ نرم" که در سال ۱۳۹۱ ایراد گردیده است و در همان سال از رادیو معارف در برنامه "نیمه پنهان" پخش شد.
🆔کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
🔹ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
🌹
احمدحسین شریفی_ نقد سخنان سیدکمال حیدری درباره نقش امام زمان در مشکل گشایی.mp3
14.54M
🎤فایل صوتی
🔴موضوع: نقد سخنان جناب #سید_کمال_حیدری درباره "جایگاه مهدویت، دعا و توسل به امام زمان در مواجهه با کرونا"
1️⃣ نقد قرائت رسمی از دین یا نقد برخی از اخباریان؟
2️⃣آیا دیدگاه محدث نوری، قرائت رسمی از دین است؟
3️⃣آیا نقل داستانهایی درباره ملاقات با امام زمان به معنای این است که توسل به امام زمان علت تامه حل مشکلات بشر است؟
4️⃣آیا جناب سیدکمال حیدری صداقت و انصاف در نقد را مراعات کرده است؟
✅اینها مسائلی است که استاد شریفی در نقد سخنرانی جدید جناب سیدکمال حیدری با عنوان "جایگاه مهدویت و دعا و توسل در مواجهه با کرونا"، بیان کرده اند.
🆔کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
🔹ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
🌹
🔴قوانين #زيست_اخلاقي
🔹قسمت دهم: گشودگي به تجربه
🖊احمدحسين شريفي
انسان اخلاقي کسي است که:
42. از تجربههاي جديد استقبال ميکند. گشودگي به تجربه از ويژگيهاي فرزانگان و حکميان و اخلاقيان است. اينان همواره تجربههاي جديد را دوست دارند. زيرا به خوبي ميدانند که
اولاً، دوري از تجربههاي جديد به رکود يا جمود فکري ميانجامد. و به تعبير باربارا تاکمن در کتاب «تاريخ بيخردي»، «رکود يا جمود فکري، کشتزاري بارور براي بيخردي است.»
ثانياً، تجربه، نوعي علم است؛ و هيچ انسان خردمندي هرگز راه آموختن حقايق جديد را بر خود نميبندد. تعصب و خشکمغزي، محروم ساختن خود از حقايق را در پي دارد.
43.انسانهاي اخلاقي، هرگز اهل تعصب و خشکمغزي نيستند؛ چرا که نتيجه چنين حالتي، چيزي جز محروم ساختن خود از حقايق نيست؛
توجه: گشودگي به تجربه و استقبال از انديشهها و سبکهاي جديد، هرگز به معناي پذيرش بدون تأمل آنها و پيروي کورکورانه از آنها نيست؛ انسان اخلاقي کسي است که ضمن استقبال از تجربههاي جديد، بهترين آنها را برميگزيند: «فَبَشِّرْ عِباد الَّذينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ أُولئِكَ الَّذينَ هَداهُمُ اللَّهُ وَ أُولئِكَ هُمْ أُولُوا الْأَلْباب؛ (زمر، 18) پس بندگان مرا بشارت ده! همان كسانى كه سخنان را مىشنوند و از نيكوترين آنها پيروى مىكنند؛ آنان كسانى هستند كه خدا هدايتشان كرده، و آنها خردمندانند.»
و به تعبير امام علي(ع): «ثَمَرَةُ التَّجْرِبَةِ حُسْنُ الِاخْتِيَار؛ ثمره تجربه، انتخابِ خوب است»
#قواعد_اخلاقی
#اخلاق
#زیست_اخلاقی
🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🔷 ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat