eitaa logo
احمدحسین شریفی
6.2هزار دنبال‌کننده
364 عکس
380 ویدیو
26 فایل
حاوی سخنرانیها و نوشته ها و معرفی آثار و فعالیتهای استاد شریفی. عضو هیئت علمی و استاد تمام فلسفه موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم ادمین کانال: @Mahdiadmin2
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴«جزءنگري» و «کل‌نگري» در شناخت 🖊احمدحسين شريفي 🔸با توجه به ارتباط تنگاتنگ ظاهر و باطن انسان، يا گفتار و رفتار او از يک طرف و احساسات و گرايش‌ها و باورهايش از طرف ديگر، معلوم مي‌شود که براي شناخت حقيقت و هويت انسان و براي شناخت شخصيت انسان، در عين جزءنگري، بايد کل‌نگر هم بود. 🔸به تعبير ديگر، نه نگاه جزء‌نگر به تنهايي مي‌تواند و هويت انسان را براي ما مشخص کند، آنگونه که رفتارگراها مي‌پنداشتند. و نه نگاه کل‌نگر به تنهايي مي‌تواند شخصيت و هويت واقعي انسان را به ما نشان دهد، آنگونه که گشتالتي‌ها، و برخي ديگر از روان‌شناسان مثل آدلر، مزلو و راجرز مي‌پنداشتند. 🔸به تعبير آلپورت: «هر چند واحد تشکيل دهندة شخصيت، صفت است. اما به صرف بررسي صفات نمي‌توان حقيقت انسان را شناخت بلکه «زيربناي عناصر مختلف (صفات)، وجود يکپارچه و کل‌نگر (نفس) است که دربردارندة همة جنبه‌هاي شخصيتي است که وحدت دروني را شکل مي‌دهند.» (درسهای انسانشناسی و علوم انسانی، ۱۳۹۶) 🆔کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964 🔹ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat 🌹‌
1_436041453.mp3
12.59M
🎤فایل صوتی 🔴 "ناکارآمدی روش تجربی در مطالعات علوم انسانی" 🔴ضرورت کثرتگرایی روشی در تحقیقات علوم انسانی 🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🔷 ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat
🔴فصل مميز از نگاه 🖊احمدحسين شريفي 🔸فهم تفاوت و تمايز انسان با ساير موجودات،‌ يکي از دغدغه‌هاي هميشگي فيلسوفان و انديشمندان بوده است. در اين ميان، دو سر طيف و دو طرف مقايسه عبارت بودند از «خدا» و «حيوان». يعني سؤال مهم اين بود که از يک طرف چه ارتباطي ميان انسان و خدا وجود دارد و از طرف ديگر، ارتباط ميان انسان و حيوان چگونه است؟ اين سؤال از آنجا اهميت دارد که هم ويژگيها و اوصاف الهي در انسان مشاهده مي‌شود و هم ويژگي‌ها و اوصاف حيواني. 🔸عامة مردم به هنگام تعريف انسان، تمايزي جدي و عالمانه ميان او و حيوانات قائل نيستند. به تعبير عبدالرحمان جامي: حد انسان به مذهب عامه حيوانيست مستوي القامه پهن ناخن برهنه‌پوست ز موي به دو پا رهسپر به خانه و کوي هر که را بنگرند کاينسان است مي‌برندش گمان که انسان است 🔸اما اديان و فرزانگان و قاطبة فيلسوفان، انسان را موجودي الهي دانسته و ابعاد الهي و خداگونگي او را برجسته مي‌کنند. باز هم به تعبير جامي: آدمي چيست برزخي جامع صورت خلق و حق در او واقع نسخه مجمل است و مضمونش ذات حق و صفات بي‌چونش متصل با دقايق جبروت مشتمل بر حقايق ملکوت باطنش در محيط وحدت غرق ظاهرش خشک لب به ساحل فرق يک صفت نيست از صفات خدا که نه در ذات او بود پيدا هم عليم است و هم سميع و بصير متکلم مريد و حي و قدير همچنين از حقايق عالم همه چيزي بود در او مدغم خواهي افلاک و خواهي ارکان گير خواه کان يا نبات و حيوان گير صورت نيک و بد نوشته در او سيرت ديو و دد سرشته در او [توجه: منظور از ارکان يعني عناصر اربعه: آب، خاک، هوا و آتش] (درسهاي انسان‌شناسي و علوم انساني، 1396) 🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🔷 ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat
🔴 "معیار داوری در علوم انسانی: عمومیت یا کاشفیت؟" 🔹پاسخی به استدلال دکتر سروش بر ضرورت انحصار روش علوم انسانی در تجربه 🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964 فایل صوتی 👇👇
احمدحسین شریفی
🔴 "معیار داوری در علوم انسانی: عمومیت یا کاشفیت؟" 🔹پاسخی به استدلال دکتر سروش بر ضرورت انحصار روش ع
1_437333786.mp3
12.02M
🎤فایل صوتی 🔴 "معیار داوری در علوم انسانی: عمومیت یا کاشفیت؟" 🔹پاسخی به استدلال دکتر بر ضرورت انحصار روش علوم انسانی در تجربه 🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964 🔷 ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat
🔴توصيه به فراگيري دانش‌هاي سودمند 🖊احمدحسين شريفي 🔸اسلام و اولياي دين تأکيد فراواني بر تحصيل «علوم نافع» دارند و از ياددهي و فراگيري علوم غير سودمند به شدت پرهيز داده‌اند. 🔸حقيقتاً خسران بزرگي است که علي‌رغم نيازمندی‌هاي بسيار زياد مادي و معنوي انسان‌ها و جوامع اسلامي، وقت خود را صرف کسب دانش‌هايي کنيم که دانستن آنها، صرفاً بار اطلاعاتي ما را افزايش مي‌دهد و هيچ تأثيري در سعادت دنيوي و اخروي خود ما يا ديگرانندارند. 🔸امام علي(ع) در اين باره، به همگان توصيه مي‌کند: «الْعِلْمُ‏ أَكْثَرُ مِنْ‏ أَنْ‏ يُحَاطَ بِهِ‏ فَخُذُوا مِنْ كُلِّ شَيْ‏ءٍ أَحْسَنَه‏؛ دانش‌ها بيشتر از آنند که بتوان همة آنها را فراگرفت و بر آنها احاطه يافت؛ پس از هر دانشي بهترين‌هاي آن را انتخاب کنيد» 🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🔷 ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat
🔴 "علوم انسانی اسلامی: تک منبعی یا کثرت منابع و روشهای شناخت؟" 🔹پاسخ به نقدهای شبستری و دکتر پایا به ایده علوم انسانی اسلامی 🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964 فایل صوتی 👇👇
احمدحسین شریفی
🔴 "علوم انسانی اسلامی: تک منبعی یا کثرت منابع و روشهای شناخت؟" 🔹پاسخ به نقدهای شبستری و دکتر پایا
1_438347682.mp3
15.91M
🎤 فایل صوتی 🔴 "علوم انسانی اسلامی: تک منبعی یا کثرت منابع و روشهای شناخت؟" 🔹پاسخ به نقدهای و دکتر به ایده علوم انسانی اسلامی 🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964 🔹 ارتباط با ادمین :👇 @mjbayat
⚫️ضرورت احياي عرفان و معنویت حسینی ✍احمدحسین شریفی 🔹 و (ع)، ظرفيتي بي‌نظير براي انسان‌سازي، جامعه‌سازي و تمدن‌سازي است. اين نيروي بي‌نظير در برهه‌هاي مختلفي از تاريخ اسلام، گوشه‌هاي کوچکي از خود را نشان داده است. في‌المثل، حدود دو دهه قبل از پيروزي انقلاب اسلامي، احياي بعد انقلابي، حماسي و ظلم‌ستيزانة عاشورا موجب پيروزي انقلاب بي‌نظير اسلام شد. 🔹در دوران کنوني لازم است ابعاد ديگر قيام حسيني از جمله بعد عدالت‌خواهي آن، بعد حکومت‌سازي (حکومت اسلامي و ديني)، بعد انسان‌سازي و جامعه‌سازي آن را احيا و ترويج نمود. 🔹در اين ميان، به اعتقاد من، نگاه عرفاني و معنوي به حادثة عاشورا و شهداي والا مقام عاشورايي مي‌تواند يک نهضت معنوي عظيم پديد آورد. ابعاد عرفاني و معنوي زندگي امام حسين و سخنان عاشورايي او، اگر بيشتر از ابعاد سياسي و مبارزاتي آن حضرت نباشد کمتر نيست. اين لايه از قيام حسيني و اين بعد از شخصيت امام حسين و شهداي کربلا هنوز بکر و دست‌نخورده باقي مانده است. بايد آن را احيا کرد. 🔹عرفان و معنويت حسيني، عرفاني همه‌جانبه است: همراهي عرفان و حماسه، عرفان و عقلانيت، عرفان و جهاد، عرفان و مديريت، و عرفان و جامعه‌سازي را به وضوح مي‌توان در عرفان عاشورايي و حسيني مشاهده کرد. عرفان حسيني، با انزواطلبي و گوشه‌گيري و بي‌تفاوتي اجتماعي، هيچ ميانه‌اي ندارد. 🔹البته اين نوع نگاه به قيام حسيني بعضاً در لابلاي سخنان برخي از عارفان و معنويان پيشين مطرح بوده است؛ به عنوان مثال، (م 1322ق) چنين نوع نگاهي را مطرح مي‌کند و يا پيش از او در ديوان شمس و همچنين در مثنوي معنوي اين نوع نگاه را مطرح مي‌کند. اما متأسفانه مشکل آنان اين بود که اينها هم چشم يک‌سونگر داشتند. تنها همين بعد را مي‌ديدند و حتي نتوانستند نگاهي درست و دقيق از همين يک بعد نيز ارائه دهند. که بررسي و تحليل نگاه آنان، فرصتي ديگر مي‌خواهد. 🔘تذکر: منظور بنده اين نيست که فقط اين لايه از زندگي امام حسين و شهداي کربلا را ببينيم و دچار افراط و تفريط در اين زمينه شويم، عرض بنده اين است که بايد نگاه جامع به عاشورا و قيام حسيني و زندگي اسوه‌هايمان داشته باشيم. بايد نگاهي کل‌نگر داشته باشيم تا بتوانيم براي همة ابعاد وجودي‌مان و همة ساحت‌هاي زندگي‌مان از اين الگوها بهره‌مند شويم. انشاءالله در پيام‌هاي بعدي حقايق بيشتري از عرفان عاشورايي را مطرح خواهم کرد. 🆔کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🔷 ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat
1_439307768.mp3
32.67M
🎤فایل صوتی 🔴موضوع: عرفانهای کاذب و معنویتهای نوپدید.(قسمت چهاردهم) (مکتب پائولو کوئلیو) 3️⃣ ✅ تاريخ ارائه اين مباحث سال 1390 بوده است. 🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🔷 ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat
⚫️مؤلفه‌هاي عرفان و معنویت حسيني(1): توحيد و خدامحوري ✍️احمدحسین شریفی 🔹يکي از شاخصه‌هاي عرفان‌هاي نوظهور و معنويت‌هاي سکولار، نفي توحيد و يا ناديده گرفتن آن است (براي مطالعه بيشتر، ر.ک: درآمدي بر عرفان حقيقي و عرفان‌هاي کاذب، احمدحسين شريفي)؛ 🔹اما مهم‌ترين شاخصة و و عاشورايي، محوريت توحيد و است. دو منبع مهم براي فهم عرفان حسيني، يکي دعاي عرفه است و ديگري حالات امام در شب و روز عاشورا. 🔹از نگاه امام حسين، راه رهايي از همة گناهان فردي و اجتماعي، باور راستين به توحيد و معاد است. فردي به محضر (ع) آمد و راهي براي رهايي از زندگي گناه‌آلود خود طلب کرد. امام، در پاسخ، نسخه‌اي شامل پنج دستور که سه‌تا مربوط به توحيد و دو تا مربوط به معاد بود، ارائه دادند: پنج کار را انجام بده و هر گناهي که مي‌خواهي نيز انجام بده: 1. رزق خدا را نخور؛ و هر گناهي که دوست داري انجام بده؛ 2. از تحت سلطة خدا خارج شو؛ و هر گناهي که دوست داري انجام بده؛ 3. جايي برو که خدا ترا نبيند؛ و هر گناهي که دوست داري انجام بده؛ 4. زماني که ملک الموت براي قبض روحت آمد، جان به او نده؛ و هر گناهي که دوست داري انجام بده؛ 5. زماني که مالک جهنم مي‌خواهد ترا روانة دوزخ کند، نرو؛ و هر گناهي که دوست داري انجام بده. آخرين جملات لحظات پاياني عمر مبارک آن حضرت در گودال قتلگاه نيز اين بود: إلَهِى رِضًى بقَضَاكَ تَسلِيمًا لِأَمرِكَ‏ لا مَعبُودَ سِوَاكَ يَا غِياثَ المُستَغِيثِين‏ اگر نيک بنگريم، همة‌ حقايق عرفان عملي در اين جمله کوتاه، جمع‌اند: «معرفت، محبت و عبوديت» يا «توحيد، تسليم، رضا و بندگي». 🆔کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964 🔹 ارتباط با ادمین :👇 @mjbayat
⚫️مؤلفه‌هاي عرفان و معنویت حسینی(2): خيرخواهي و خدمت 🖊احمدحسین شریفی ◾️ و ، عرفان و معنویت خدمت، محبت، خيرخواهي و فداکاري نسبت به خلق است. ◾️منطق حسين(ع) اين است که نياز ديگران به ما، از نعمت‌هاي الهي است که بايد به استقبال آن رفت. و در اين راه نبايد هرگز احساس ملالت و خستگي کرد: «إِنَّ حَوَائِجَ النَّاسِ إِلَيْكُمْ‏ مِنْ نِعَمِ اللَّهِ عَلَيْكُمْ فَلَا تَمَلُّوا النِّعَمَ. فَتَتَحَوَّلَ إِلَى غَيْرِكُم» در بخشي از دعاي عرفه، از خداوند مي‌خواهد: «اقْضِ‏ لَنَا الْخَيْرَ وَ اجْعَلْنَا مِنْ أَهْلِ الْخَيْر؛ خداي براي ما خير مقرر کن و ما را از اهل خير قرار ده» ◾️ (ع) در وصيت‌نامه‌ خود خطاب به محمد حنفيه نوشت: «من براي خوشگذراني و خودخواهي و فساد و ظلم قيام نکرده‌ام؛ فلسفة قيام من تلاش در جهت رستگاري و خير و مصلحت امت پيامبر است؛ من مي‌خواهم امر به معروف و نهي از منکر کرده و به سيرة جدم رسول‌الله عمل کنم» ◾️وقتي بني‌اسد مي‌خواستند پيکر بي‌سر ابي‌عبدالله را دفن کنند، در کنار همة زخم‌هايي که بر بدن مبارک آن حضرت وارد شده بود، بر روي دوش آن حضرت آثار زخم کهنه مشاهده کردند؛ از امام زين العابدين علت را جويا شدند، آن حضرت فرمود: «اين آثار بردوش کشيدن صدقات و مايحتاج زندگي زنان بي‌سرپرست، يتيمان و تنگدستان است که آن حضرت در مدينه انجام مي‌داد.» 🆔کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964 🔹 ارتباط با ادمین :👇 @mjbayat