eitaa logo
احمدحسین شریفی
6.2هزار دنبال‌کننده
364 عکس
377 ویدیو
26 فایل
حاوی سخنرانیها و نوشته ها و معرفی آثار و فعالیتهای استاد شریفی. عضو هیئت علمی و استاد تمام فلسفه موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم ادمین کانال: @Mahdiadmin2
مشاهده در ایتا
دانلود
الهیات کاربردی در اندیشه علامه مصباح یزدی (Trimmed).mp3
41.87M
🎤احمدحسين شريفي 🔴نشست علمي "الهيات کاربردي در انديشه علامه مصباح يزدي" 🔶علامه مصباح يزدي نه تنها بنيانگذار فلسفه‌هاي مضاف اسلامی بود؛ بلکه او را را مي‌توان "پدر الهيات کاربردي در تفکر شيعي دانست» 🔸تاريخ 8 بهمن 1399 🔸با حضور محققان و دانش‌پژوهان «مرکز تخصصی کلام اسلامی و تفسیر؛ واحد کرمانشاه» 🔹با عرض پوزش از دوستان عزيز، چند ثانيه از ابتداي بحث ضبط نشده است؛ هر چند اخلالي در اصل بحث ايجاد نکرده است. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴درس‌هايي که بايد از علامه مصباح آموخت 🔸درس نوزدهم: اخلاص و کار براي خدا 🖊احمدحسين شريفي 🔸او که در انديشه اخلاقي خود معيار فضيلت را تقرب به خدا مي‌دانست در عمل نيز همين‌گونه بود؛ از جمله پربسامدترين توصيه‌هاي آيت‌الله مصباح به شاگردان و دوستان و همکاران خود، اخلاص در عمل بود. خود او نيز در زندگي علمي و عملي‌شان همينگونه بود؛ هيچ کاري را براي سود مادي يا جلب توجه ديگران يا خوشايند زيد و بکر انجام نمي‌داد. 🔸خشم و غضبش براي خدا و اسلام بود؛ مهر و عطوفتش براي خدا و اسلام بود؛ درس گفتنش براي خدا بود؛ نشست و برخاستش براي خدا بود. در همه رفتارهاي فردي و اجتماعي و علمي و مديريتي خود فقط و فقط رضايت خدا را جستجو مي‌کرد. 🔸همگان مي‌دانيم که آيت‌الله مصباح يک فقيه طراز اول بود؛ هشت سال درس فقه آيت‌الله بروجردي؛ هشت سال درس فقه و اصول امام خميني و پانزده سال درس فقه آيت‌الله بهجت، از او يک فقيه برجسته و مجتهد طراز اول ساخته بود. اما هيچ گاه حاضر نشد درس خارج فقه يا اصول ارائه دهد. 🔸حتي چند سال قبل وقتي عده‌اي از دوستان خيلي اصرار کردند که درس خارج فقه يا اصولي را ارائه دهند، ايشان نپذيرفت و مي‌فرمود هيچ حجت شرعي‌اي براي اين کار ندارم؛ درس‌هاي فقه و اصول به اندازه کفايت و بلکه بيش از اندازه کفايت داير است؛ از آن طرف کارهاي زمين‌مانده ديگري هست که نياز حياتي جامعه اسلامي و جمهوري اسلامي است اما کمتر مورد اهتمام ديگران هستند؛ و عندالله هيچ حجتي براي تمرکز بر مباحث فقهي، آن هم به شکل مرسوم (فقه طهارات و نجاسات و فقه عبادات و معاملات و ...) ندارم. 🔸او دقيقاً‌ مي‌دانست که برخي از فعاليت‌هاي اجتماعي و فرهنگي و سياسي‌اش، او را مبغوض پاره‌اي از گروه‌ها مي‌کند و او را آماج تيرهاي زهرآلود تروريست‌هاي روشنفکرمآب و تيره‌بختان و تيره‌روزان شفافيت‌خواه مي‌کند، اما چيزي که براي او مطرح نبود و به محاسبه نمي‌آورد همين اعتبارات اجتماعي و امثال آنها بود. او به تنها چيزي که مي‌انديشيد خدا و دين خدا و انقلاب اسلامي و خدمت علمي و فرهنگي به جامعه اسلامي بود. جان و مال و آبرو و حيثيت و اعتبار اجتماعي خود را مخلصانه و بدون هيچ چشم‌داشتي هزينة اسلام و انقلاب و ولايت و خدمات فرهنگي و معرفتي به جامعه کرد. 🔸البته گفتن و نوشتن از اخلاص آسان است؛ اما حقيقت آن بسيار دشوار است؛ اينکه يک انديشمند و فيلسوف نوآور، نظريه‌پرداز و ساختارساز؛ و يک عالم و فقيه و مفسر کم‌نظير، همه اعتبار علمي و اجتماعي خود را کف دست بگيرد و تنها و تنها به خشنودي و رضايت الهي بيانديشد و هيچ پروايي از چنين مسائلي نداشته باشد، کاري به غايت دشوار است؛ همين است که ايشان را حقيقتاً مصباحي فروزان و فزاينده براي حق‌خواهان و حق‌جويان و خداخواهان کرده است. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴درس‌هايي که بايد از علامه مصباح آموخت 🔸درس بيستم: پرهيز از خودنمايي 🖊احمدحسين شريفي 🔸يکي از بارزترين سجاياي اخلاقي آيت‌الله مصباح که با معاشرتي اندک و کوتاه به چشم مي‌آمد، اين بود که ايشان مطلقا اهل خودنمايي نبودند. به تعبير مرحوم سيدهادي خسروشاهي در مقدمه کتاب انتقام، «ايشان در هيچ زمينه‌اي (زمينه‌هاي علمي، فلسفي، سياسي و ...) مايل نبود «خودي» نشان بدهد.» مهمترين استراتژي رفتاري ايشان «کار براي خدا» و «در راه خدا» و «براساس تکاليف الهي»‌ بود. بنده به خاطر ندارم علامه مصباح در مباحث علمي يا مديريتي و يا فرهنگي و اجتماعي تعبير «من» را به کار گرفته باشد. يعني مثلاً بگويد «نظر من اين است» يا «من اين کار را کردم» يا «من کسي‌ام که در مقابل انحرافات ايستادم» يا «من کسي‌ام که در راه انقلاب هر تهمت و افترايي را تحمل کردم» ... او حقيقتاً اهل خودنمايي نبود. و اين تواضع و فروتني را هرگز تصنعي به کار نمي‌گرفت؛ باور قلبي او بود. او روحي بزرگ داشت. 🔸در جلسات عمومي و مهم که خبرنگاران و ارباب جرايد حضور داشتند، وقتي به هر دليلي مجبور مي‌شد در جايگاهي بنشيند که در معرض دوربين‌ها و در لنز عکاسان است، سعي مي‌کرد جوري بنشيند که بوي خودنمايي نداشته باشد. 🔸ديدارشان با را تا قبل از رحلتشان اجازه پخش ندادند. برخوردي که ايشان با شهيد سليماني و متقابلاً شهيد سليماني با ايشان داشت (بوسيدن پيشاني يکديگر) کم‌نظير بود؛ اما آيت‌الله مصباح هرگز نخواست از شهرت و نام آن مرد بزرگ، و از محبوبيت آن سردار رشيد اسلام، براي خودش قبايي بدوزد. تا پيش از رحلت ايشان، حتي برخي از صميمي‌ترين شاگردان علامه نمي‌دانستند که ايشان ارتباطات صميمانه و تنگاتنگي با شهيد سليماني و نيروي قدس داشته‌اند. نردبان خلق اين ما و مني است عاقبت زين نردبان افتادني است هر که بالاتر رود ابله‌تر است کاستخوان او بتر خواهد شکست اين فروعست و اصولش آن بود کاين ترفع شرکت يزدان بود @Ahmadhoseinsharifi 🌹
علامه 4 (Trimmed).mp3
41.69M
🎤احمدحسين شريفي 🔴سلسله‌ نشست‌هاي علمي «تحول در علوم انساني» در جمع تعدادي از اساتيد دانشگاه علامه طباطبائي 🔴جلسه چهارم: بیان دیدگاه مورد قبول؛ چیستی شناسی علوم انسانی 🔸تاريخ 16 آذر 1399 🆔 https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964 🌹
🔴درس‌هايي که بايد از علامه مصباح آموخت 🔸درس بيست‌ و يکم: صفا و محبت 🖊احمدحسين شريفي 🔸رهبر معظم انقلاب در توصيفي از آيت‌الله مصباح فرمودند: «سه جهت در ایشان جمع است: هم «علم»، هم «بصیرت» به معنای حقیقی کلمه، هم «صفا». این سه تا با هم در وجود ایشان خیلی ارزشمند است.» (رهبر انقلاب در دیدار آیت‌الله مصباح و خانواده‌شان در منزل ایشان، 20 بهمن، 1389) 🔸يکي از ويژگي‌هاي سلوک عملي آيت‌الله مصباح اين بود که محضر او مجلس صفا و صداقت و پاکي بود. براي نشستن در محضرش، لازم نبود دغدغه آداب و ترتيب خاصي داشته باشي. او چنان با گشودگي چهره با مراجعه‌کنندگان برخورد مي‌کرد که هر کسي او را بهترين و صميمي‌ترين دوست و همراز خود به شمار مي‌آورد. 🔸هرگز کسي را براي لغزش در سخن سرزنش نمي‌کرد؛ هرگز در غياب کسي، دربارة او سخن نمي‌گفت يا اجازة بدگويي از کسي را نمي‌داد؛ از کوچک‌ترين کاري که براي او صورت گرفته بود، بيشترين سپاسگزاري‌ها را مي‌کرد؛ او يکي از جلوه‌هاي اسم «شکور» خداوند بود. 🔸 او حتي براي هدايت و عاقبت‌ به خيري ناسزاگويان به خود نيز دعا مي‌کرد. هيچ آثاري از خشم و نفرت و کينه نسبت به آنها در وجود اين مرد نبود. بلکه حتي الامکان رفتار آنها را حمل بر صحت مي‌کرد. 🔸در سال 84 که موج سوم حملات بسيار سهمگين تروریستهای فکر و فرهنگ عليه ايشان شروع شده بود، در ايامي که آيت‌الله مصباح حدود ده روز ايران نبود، بعد از بازگشت، در جلسه‌اي شاهد بودم که وقتي يک از دوستان، گزارشي از تهمت‌هاي بسيار ناروايي که توسط برخي از به اصطلاح مدعيان پيروي از خط امام(!) عليه ايشان زده شده بود، بيان کرد، ايشان البته از اينکه آن دوستِ ما، نام افراد را در جمع ذکر کرد، ناراحت شد و فرمودند من کراراً گفته‌ام که با افراد و اشخاص کاري نداشته باشيد؛ نام آنها را ذکر نکنيد! و سپس خيلي آرام و با طمأنينه‌اي مثال‌زدني فرمودند: «من شکي در اخلاص و نيت خوب اين آقايان ندارم، آنها گمان مي‌کنند من براي انقلاب و اسلام ضرر دارم و خود را موظف به مقابله با من مي‌دانند؛ مهم اين است که ما تلاش کنيم وظيفة ديني و اسلامي و انقلابي خود را بفهميم و در عمل به آن از هيچ کوششي کوتاهي نکنيم. و اهميتي به چنين سخناني ندهيد.» نيم ذره تيرگي و خشم نه غير مهر و رحم و آبِ چشم نه 🔸هرگز اجازه نداد حقايق و واقعيت‌ها دربارة پاره‌اي از شاگردان قديمي او که بعد از جداشدن از موسسه نادرست‌ترين و ناجوانمردانه‌ترين تهمت‌ها و دروغ‌ها را به ايشان و موسسه امام خميني زدند، بيان شود. هيچگاه هيچ سخن بدي دربارة آنها يا حتي گلايه‌اي کوچک از آنها هم بيان نکرد. حتي از شنيدن پاره‌اي از مشکلات خانوادگي و بيماري‌هايي که براي آنها و بستگانشان پيش آمده بود، به شدت غمگين مي‌شد و براي سلامتي آنها دعا مي‌کرد. او حقيقتاً روحي بزرگ داشت. درود و سلام پاکان الهي بر روح پاک و مطهرش باد. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
8.24M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴دیدگاه فرانسیس فوکویاما، نظریه پرداز "پایان تاریخ"! درباره سرنوشت "لیبرال دموکراسی" و "مدل زیست آمریکائی" @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🌺 رضوان الهی بر باد که درباره هدف اصلی انقلاب اسلامی میفرمود: "گفته ها و عملکردهای امام خمینی در تمام دوران مبارزه با رژیم پهلوی ـ و نیز پس از آن ـ به روشنی گواهی می دهد که "احیای دین و مبارزه با دین ستیزان" بزرگترین هدف او از تشکیل و ادامه نهضت 15 خرداد 42 بوده است. سخنرانیها،‌ بیانیه ها،‌ اعلامیه ها، و نیز وصیتنامه تاریخی ایشان شاهدان صدق این مدعایند." (کتاب "عبرت های خرداد" ص 110) @Ahmadhoseinsharifi 🌹🌹🌹
🔴درس‌هايي که بايد از علامه مصباح آموخت 🔸درس بيست و دوم: صمت و سکوت 🖊احمدحسين شريفي 🔸اولياء الله گفته‌اند از جملة مهم‌ترين امور در تحصيل معارف الهي و درک و فهم حقايق رباني، «ترک سخن مالايعني و طلب خاموشي» است: صبر و خاموشي جذوب رحمت است وين نشان جستن نشان حکمت است 🔸آيت‌الله مصباح هر چند بسيار خوش‌مشرب و اهل صفا و صميمت بود؛ اما اين بدان معنا نبود که حتي در مجلس شاگردان خود نيز، به اصطلاح، نبض جلسه را به دست بگيرد و فراوان سخن بگويد. او بسيار کم‌سخن بود. او در دوستانه‌ترين و صميمانه‌ترين جلسات نيز جز به ضرورت سخن نمي‌گفت، او حقيقتاً اهل صمت و سکوت بود. 🔸زماني مي‌فرمود يکي از ويژگي‌هاي مهم امام خميني، سکوت‌هاي طولاني‌مدت و کم‌گويي و البته گزيده‌گويي ايشان بود. او شيفتة اين ويژگي امام بود؛ و البته خود نيز حقيقتاً اهل اين ويژگي بود؛ او اين ويژگي‌ بزرگ را از استاداني چون امام خميني، علامه طباطبائي و آيت‌الله بهجت به ارث برده بود؛ او اهل سکوت‌هاي طولاني‌مدت بود. جز به ضرورت سخن نمي‌گفت و جز سخنان ضروري هم نمي‌گفت. 🔸وقتي سخن مي‌گفت، حقيقتاً لجام زبان را کاملاً در اختيار عقل و وحي قرار مي‌داد. سخني که خلاف اين دو باشد، بر زبان جاري نمي‌کرد. هرگز سخن لغو نمي‌گفت؛ هرگز سخني از سر بدخواهي و کينه‌ورزي نگفت؛ هرگز از روي شهوت و حرص و طمع سخني بر زبان جاري نکرد؛ بلکه هرگز سخني که براي گفتنش حجتي نداشت، بر زبان جاري نمي‌کرد. سخندان پرورده پير کهن بينديشد آنگه بگويد سخن مزن بي‌تأمل به گفتار دم نکو گوي اگر دير گويي چه غم بينديش و آنگه برآور نفس وزان پيش بس کن که گويند بس به نطق، آدمي بهتر است از دواب دواب از تو به گر نگويي صواب 🔸خود آن عزيز سفرکردة ما، دربارة آثار سکوت مي‌گفت: 🌺«از آثار سکوت آن است که انرژي ذهني انسان براي کارهاي مثبت و ثمربخش ذخيره مي‌گردد. کساني که زياد حرف مي‌زنند، فعاليت‌هاي ذهني‌شان پراکنده مي‌گردد و از قدرت تفکر و تمرکزشان کاسته مي‌شود. وقتي انسان سعي کند کم حرف بزند و از حرف‌هاي بي‌فايده اجتناب کند، انرژيي که صرف حرف زدن مي‌گشت، صرف فکر کردن و دستيابي به آگاهي بيشتر مي‌گردد. ... کسي از علامه طباطبائي پرسيد: چه کنم تا در نماز حضور قلب داشته باشم؟ ايشان فرمودند: .. کم حرف بزن. توضيح روان‌شناختي اين مطلب اين است که وقتي انسان زياد حرف مي‌زند ذهنش به امور گوناگون مشغول مي‌گردد و در نتيجه‌ي پراکنده‌نگري، قدرت تمرکز از او گرفته مي‌شود، لذا در نماز نيز نمي‌تواند حواسش را جمع کند و فکرش پراکنده مي‌گردد. اما وقتي عادت کرد جلوي زبانش را بگيرد و هر حرفي را نزند، قدرت بر تمرکز پيدا مي‌کند.»(راهيان کوي دوست، ص199-200.) دم مزن تا بشنوي از دم‌زنان آنچ نامد در زبان و در بيان دم مزن تا بشنوي زان آفتاب آنچ نامد در کتاب و در خطاب دم مزن تا دم زند بهر تو روح آشنا بگذار در کشتي نوح 🔸او در عين علامه بودن و حکمت‌هاي بي‌نظيري که از دل او بر زبانش جاري مي‌شد، نه تنها اصراري بر سخن گفتن نداشت که اگر ضرورتي بر سخن گفتن نمي‌ديد، سخن نمي‌گفت: بر لبش قفل است و در دل رازها لب خموش و دل پر از آوازها عارفان که جام حق نوشيده‌اند رازها دانسته و پوشيده‌اند @Ahmadhoseinsharifi 🌹
Ayatollah Mesbah Yazdi .mp3
1.78M
🔴نقش کنشهای انحرافی در تغییر بینشهای اسلامی از نگاه علامه مصباح 🔶رفتار زشت، عقاید انسان را هم ضعیف می کند؛ از جمله مهمترین دلایل گرایش به باورها و ارزشهای غیراسلامی، رفتارهای ناصوابی بوده است که آرام آرام به تضعیف باورها و ارزشهای دینی منجر شده است. 🔶از جمله واجبترین و مؤکدترین واجبات برای عالمان دینی تشریح علمی مباحث اخلاقی اسلام و همچنین اقدام عملی در جهت نهادینه سازی اخلاق در افراد و جامعه است. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
پرسشهاي علامه 4 (Trimmed).mp3
38.24M
🎤احمدحسين شريفي 🔴سلسله‌ نشست‌هاي علمي «تحول در علوم انساني» در جمع تعدادي از اساتيد دانشگاه علامه طباطبائي 🔴جلسه چهارم: 🔸پرسش‌ها و پاسخ‌هاي جلسه چهارم 🔸تاريخ 16 آذر 1399 🆔 https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964 🌹
🔴درسهایی که باید از علامه مصباح آموخت 🔶درس بیست و سوم: قانون‌گرايي 🖊احمدحسین شریفی 🔷رهبر معظم انقلاب حضرت امام خامنه ای، در پیام تسلیت خود به مناسب درگذشت علامه مصباح یزدی در توصیف ایشان فرمودند: «ایشان متفکری برجسته، مدیری شایسته، دارای زبان گویائی در اظهار حق و پای با استقامتی در صراط مستقیم بودند» تلاش میکنم به اندازه تجربه و فهم ناقص خود و به اقتضای فضای مجازی، چند درس از سبک و روش مدیریتی ایشان را بیان کنم: 🔶سبک مديريتي علامه مصباح، سبکي قانون‌ محورانه بود. ايشان در اجراي قانون بسيار جدي بودند و در برابر کوچکترين تخلفات قانوني نيز سخت‌گيرانه و با صلابت برخورد مي‌کردند. در اين جهت حقيقتاً کم‌نظير بود. 🔶من کراراً گفته‌ام که کار اجرايي با آيت‌الله مصباح هم بسيار راحت و هم براي پاره‌اي از افراد بسيار سخت و دشوار بود؛ براي کساني که مي‌خواستند بر اساس قانون عمل کنند، بسيار راحت بود؛ ايشان هيچ مطالبه‌اي جز اجراي قانون نداشتند. اما براي کساني که احياناً توقعات فراقانوني داشتند و يا مي‌خواستند در مسائل اجرایی و اداری موسسه براساس سلايق و علايق شخصي عمل کنند، بسيار دشوار بود؛ چرا که ايشان هيچ مطالبه‌اي را جز مطالبات قانوني نمي‌پذيرفتند. 🔶به خاطر دارم زماني را که يکي از دوستان مخلصي که سالياني به خواسته و سفارش خود حضرت استاد و البته با رضايت آن دوست عزيز، مشغول کارهاي اجرايي شده بود، و بعدها در دوره دکترا شرکت کرده و همه مراحل را با موفقيت پشت سر گذاشته بود اما به دليل مشغله‌هاي کاري نتوانسته بود در موعد مقرر و قانوني از رساله دکتري خود دفاع کند و طبيعتاً انتظار داشت که ارفاقي خاص براي ايشان در نظر گرفته شود، و مسؤولان آموزش هم در هيئت رئيسه موسسه درخواست ارفاق براي ايشان کردند؛ اما حضرت استاد به هيچ وجه نپذيرفتند و بلکه قاطعانه چنین درخواستی را رد کردند؛ و در ميان تعجب همه دوستان، ايشان فرمودند، ما هرگز نمي‌توانيم خلاف قانون عمل کنيم؛ اگر قانون چنين اجازه‌اي مي‌دهد فبها و الا هرگز. آنچه که مسلم بود اينکه ايشان هيچ استثنايي در اجراي قانون نمي‌پذيرفت. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴درس‌هایی که باید از علامه مصباح آموخت 🔶درس بیست و چهارم: تفکر تشکیلاتی و گروهی 🖊احمدحسین شریفی 🔶از جمله ویژگی‌های مهم مدیریتی آيت‌الله مصباح این بود که تلاش می‌کرد کارها را به صورت گروهی و جمعی اداره کند. يکي از مسائلي که ایشان همواره بابت آن تأسف شديد مي‌خورد، اين بود که در مراکز علمي کشور ما، اعم از حوزه و دانشگاه، کارها و پژوهش‌هاي گروهي اهميت خود را نيافته‌اند و فردگرايي و گريز از فعاليت‌هاي تشکيلاتي و گروهي و سازماني اصالت یافته است. اما خود ايشان در اغلب قریب به اتفاق فعاليت‌هاي آموزشي و پژوهشي و مديريتي تلاش می‌کرد کارها را به صورت گروهی جلو ببرد. از تک‌روی و تک‌اندیشی پرهیز می‌داد و می‌فرمود تک‌روی نهایتا به خودمحوری منجر می‌شود. افزون بر آن، تک‌روی در کارهای پژوهشی موجب افزایش اختلاف‌ها و فاصله گرفتن پژوهشگران از همدیگر می‌شود. وی به جد بر این باور بود که هر چند «اين خردها چون مصابيح انور است» اما «بيست مصباح از يکي روشن‌تر است». 🔶به همين دليل حتي از دوران جواني خود دائماً در انديشه کارها و فعاليت‌هاي گروهی و تشکيلاتي بود و از تک‌روی و خودمحوری به شدت گریزان. در سن 29 سالگي پيشنهاد شکل‌گيري اولين تشکل رسمي حوزوي مشهور به «تشکل يازده‌ نفري» را به منظور جلوگيري از پراکنده‌کاري و فعاليت‌هاي سليقه‌اي و پيشبرد بهتر و دقيق‌تر اهداف نهضت امام خميني ارائه مي‌دهد. و اساسنامه آن نيز با خط و قلم خود ايشان تنظيم مي‌شود. اين تشکل بذر اولية شکل‌گيري جامعه مدرسين حوزه علميه قم بود. 🔶البته همواره توصیه می‌کرد که شرط کار جمعی، انعطاف و تفاهم و آمادگی پذیرش سخن و ایده دیگران و گذشت و ایثار است؛ و خود همین یکی از اولویت‌های کار جمعی است؛ زیرا کار جمعی و تشکیلاتی موجب می‌شود انسان اخلاقی‌تر شود و بکوشد فضایل اخلاقی را در خود تقویت کند. 🔶افزون بر این، در جایی می‌فرمود از مصادیق این سخن ارزشمند امام صادق علیه السلام که به یاران و شاگردان خود می‌فرمود: «اتَّقُوا اللَّهَ، وَ كُونُوا إِخْوَةً بَرَرَةً مُتَحَابِّينَ فِي اللَّهِ، مُتَوَاصِلِينَ مُتَرَاحِمِينَ، تَزَاوَرُوا وَ تَلَاقَوْا وَ تَذَاكَرُوا وَ أَحْيُوا أَمْرَنَا.» همین کار جمعی و گروهی و تشکیلاتی و پرهیز از تک‌روی و تک‌اندیشی در مسائل اجتماعی و فرهنگی و علمی و پژوهشی است. @Ahmadhoseinsharifi 🌹