eitaa logo
احمدحسین شریفی
6.2هزار دنبال‌کننده
364 عکس
377 ویدیو
26 فایل
حاوی سخنرانیها و نوشته ها و معرفی آثار و فعالیتهای استاد شریفی. عضو هیئت علمی و استاد تمام فلسفه موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم ادمین کانال: @Mahdiadmin2
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴 گوشه‌ای از کارهای بزرگ و افتخارآمیزی که در چندروز گذشته توسط دولت کار و جهاد انجام گرفت: ✔️پروژه بزرگ رساندن آب به دریاچه ارومیه. ✔️افتتاح بیمارستان هزار تختخوابی امام مهدی(عج)؛ بزرگترین پروژه درمانی در تاریخ ایران اسلامی ✔️ بهره‌برداری از ایرانی‌ترین پالایشگاه کشور. ✔️ افتتاح طرح بزرگ رساندن آب‌ شیرین به خانه بوشهری‌ها. 🔸از همه جهادگران عرصه علم و صنعت و خدمت صمیمانه سپاسگزاریم. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔻افتخاری دیگر که نمایان‌گر بخشی دیگر از قدرت علمی و تکنولوژیکی ایران اسلامی است. 🔹امروز (۱۸/ ۱۲/ ۱۴۰۱) در آیینی، با حضور سردار سلامی فرمانده کل سپاه و سردار تنگسیری فرمانده نیروی دریایی۸۸ سپاه، 95 شناور موشک‌انداز و یک فروند ناو اقیانوس‌پیما به نیروی دریایی سپاه الحاق شد. 🔹ناو اقیانوس‌پیمای شهید مهدوی که امروز به نیروی دریایی سپاه الحاق شد، یک ناو سنگین چند منظوره 14 هزار تنی است که 240 متر طول و 32 متر عرض دارد و قادر است تا با قابلیت حمل انواعی از شناورهای سبک، پهپاد و بالگرد، کار پشتیبانی رزمی از این شناورها را نیز با سامانه‌های پدافندی و موشکی تعبیه شده در آن انجام دهد. 🔹این ناو قادر است تا 41 هزار تن بارگیری کند و تا 18 هزار مایل دریایی نیز برد عملیاتی داشته باشد. بهره گیری از رادار سه بعدی آرایه فازی پیشرفته، سامانه‌های مخابراتی و جنگ الکترونیک و موشک‌های سطح به هوا و سطح به سطح و نیز بهره‌مندی از سامانه پدافندی دریاپایه سوم خرداد از دیگر قابلیت‌های ناو شهید مهدوی است که قابلیت اقیانوس‌پیمایی طولانی را داراست. 🔻درود خدا بر مردان علم و جهاد و خدمت 🔻و درود خدا بر شهید نادر مهدوی که یک‌تنه شاخ غرور دریایی آمریکاییان را شکست. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴قواعد زیست فیلسوفانه(۱۱) 🔶بت‌شکنی 🖊احمدحسین شریفی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ یکی دیگر از ویژگی‌های زیست فیلسوفانه را می‌توان مبارزه با هرگونه «بت» و «بت‌پرستی» دانست. توضیح آنکه انسان‌های متعارف گرفتار اصنافی از بت‌ و بت‌پرستی‌اند: از بت‌های صوری و ظاهری گرفته تا بت‌های اعتقادی و اندیشه‌ای؛ از بت‌های گرایشی گرفته تا بت‌های کنشی و امثال آن. اغلب آدمیان بدون آنکه فرصت تأمل داشته باشند و یا حتی بدون آنکه به تأمل و تفکر احساس نیاز کنند بسیاری از آداب و رسومات اجتماعی، باورهای میراثی، هنجار‌های اجتماعی و امثال آن را حق می‌دانند و تخلف از آنها را مجاز نمی‌شمارند! اما فیلسوف راستین بدان دلیل که سرلوحه زندگی خود را عقل و استدلال قرار داده است، به صورتی بی‌طرفانه می‌کوشد همه مسائل را از دریچه عقل خود عبور دهد. از نگاه فیلسوف، «حق» آن چیزی است که بتوان برای آن «استدلالی معتبر» اقامه کرد. فیلسوف راستین، یک بت‌شکن به معنای واقعی است: او سعی می‌کند هم «خود» را از پرستش بت‌های ذهنی و اعتقادی و ارزشی نجات دهد و هم «دیگران» را. به همین دلیل، نه تنها انواع بت‌های بیرونی و درونی را می‌شناسد؛ بلکه چگونگی شکستن آنها را نیز می‌داند. از نگاه فیلسوف، «پیروی کورکورانه» از هر باور یا ارزشی، (حتی اگر فی‌الواقع باور و ارزشی درست هم باشد) نوعی «بت‌پرستی ذهنی» است. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻اوج رذالت مخالفان انقلاب اسلامی را ببینید. 🔻به اعتقاد من، رذل‌تر و پست‌تر از این پدر و دختر، گروه‌های سیاسی و مدعیان روشنفکری‌اند که روزهاست چنین اقدامات شیطانی را به نظام مقدس جمهوری اسلامی و عالمان دینی نسبت می‌دهند! 🔻و ابله‌تر از همه اینان، کسانی‌اند که چنین نسبت‌هایی را باور می‌کنند. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
📽 گفتگوی حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر شریفی رییس دانشگاه قم در برنامه «گفتگوی ویژه» را در لینک زیر ببینید https://b2n.ir/d12865 متن گفتگو را اینجا بخوانید https://b2n.ir/x87794 🔸روابط عمومی دانشگاه قم @university_of_qom
🔴قواعد زیست فیلسوفانه(۱۲) 🔶آزادی از حاکمیت اکثریت 🖊احمدحسین شریفی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ فیلسوفان به این دلیل که تنها منبع و روش معتبر و مُطاع را «عقل» و «استدلال عقلی» می‌دانند، طبیعتاً تحت تأثیر آداب و سنت‌ها و عادات اجتماعی و امثال آن قرار نمی‌گیرند. توضیح آنکه فیلسوف هرگز 1. مسحور «جماعت» و «اکثریت» نمی‌شود. کثرت طرفداران یک اندیشه را نه «دلیل» حقانیت آن می‌داند؛ و نه حتی «نشانه» حقانیت آن. 2. فریفته نام‌ها و مکتب‌ها نمی‌شود. البته هرگز به بزرگان فکری هم توهین و جسارت نمی‌کند؛ اما احترام گذاشتن به نام‌ها و مکتب‌ها به معنای پذیرش کورکورانه و مقلدانه سخنان و ایده‌های آنها نیست. 3. گرفتار عادات و آداب اجتماعی نمی‌شود؛ شیوع و رواج یک اندیشه را معیار حقانیت آن نمی‌داند. اساساً از مهم‌ترین کارویژه‌های فلسفه این است که آدمیان را از چنبره «عادت‌های فکری» و «نگاه‌های عادت‌زده» به عالم و آدم، نجات ‌دهد. 4. همانطور که خود را مسحور و محصور در چارچوب آداب و عادات اجتماعی نمی‌داند، دشمنی خاصی با آنها نیز ندارد. او همه چیز را با ترازوی عقل و اندیشه می‌سنجد. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴قرآن و «داستان‌های کوتاه» ✍️احمدحسین شریفی از میان قالب‌های مختلف ادبی در ادبیات منثور می‌توان گفت قالب «داستان کوتاه» از جمله بهترین قالب‌ها برای انتقال مفاهیم ارزشی و اعتقادی و دینی است. شاید به همین دلیل بوده است که در قرآن کریم نیز در بسیاری از موارد برای انتقال معارف الهی از قالب «داستان کوتاه» استفاده شده است. در قرآن کریم یکصد قصه عبرت‌آموز و تأثیرگذار مربوط به پیامبران و اولیای الهی و ملت‌ها ذکر شده است. «۱۸۰۰ آیه» از آیات قرآن مربوط به «آیات القصص» است. «۱۴۰۰ آیه» آن از آیات مکی است. یعنی آیاتی که محور اصلی آنها تبیین باورها و ارزش‌های اسلامی و تشریح جهان‌بینی و انسان‌شناسی الهی بوده است. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴غیرت‌زدایی راهی برای دین‌زدایی 🖊احمدحسین شریفی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ «غيرت» نيروی دفاعی کم‌نظيری است که خدای متعال در فطرت آدمیان نهاده است. این نیرو از مهم‌ترین ابزارها برای تقابل با دشمنان و مهاجمان است: اعم از دشمنان درونی و مهاجمان بیرونی. به همين دليل است که يکی از مهمترين استراتژیهای دشمنان دین و معنویت و انسانیت‌، «غيرت‌ستيزی» و «حيا‌زدايی» و «توسعه دیاثت» است. با این کار: اولاً، نخستین سنگر حیات اجتماعی و انسانی، یعنی «خانواده» را از میان برمی‌دارند. زیرا بر اساس همه تحقیقات تجربی به هر میزان که سطح غیرت‌ورزی کاهش یابد به همان میزان تعلقات خانوادگی نیز کاهش می‌یابد. ثانیاً، زمینه سلطه زورگویان، متکبران و چپاولگران را بر جامعه اسلامی فراهم می‌کنند. به طور کلی، این شیوه‌ی همه مستکبران تاریخ در مواجهه با ملت‌های دیگر بوده است که برای سلطه بر آنها و برای چپاول منابع مادی و معنوی ملت‌ها، پروژه غیرت‌‌ستیزی و حیازدایی را در دستور کار خود قرار داده و می‌دهند. قرآن کریم (قصص، آیه ۴) در تشریح شگردهای فرعون و فرعونیان برای سلطه بر بنی‌اسرائیل می‌فرماید: «إِنَّ فِرْعَوْنَ عَلا فِي الْأَرْضِ وَ جَعَلَ أَهْلَها شِيَعاً يَسْتَضْعِفُ طائِفَةً مِنْهُمْ يُذَبِّحُ أَبْناءَهُمْ وَ يَسْتَحْيي‏ نِساءَهُمْ إِنَّهُ كانَ مِنَ الْمُفْسِدين‏» منظور از «يُذَبِّحُ أَبْناءَهُمْ» میتواند اين باشد که روح مردانگی را از آنان میگرفت؛ با گسترش فساد، آنان را غافل میکرد؛ و «يَسْتَحْيي‏ نِساءَهُمْ» يعنی بی حيايی در زنانشان ايجاد میکرد و با اين کارها همه بنی اسرائیل را میدوشيد و میچاپيد. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴قواعد زیست فیلسوفانه(۱۳) 🔸تأثیرناپذیری از داوری دیگران 🖊احمدحسین شریفی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ فیلسوفان به این دلیل که (۱) برای اکثریت از آن جهت که اکثریت است، جایگاه و اهمیتی ویژه‌ای قائل نیستند و (۲) همچنین بدان دلیل که یگانه معیار و ترازوی آنان عقل و استدلال و برهان است، اهمیتی به قضاوت‌ها و داوری‌های دیگران و تأیید و رد اندیشه‌هایشان توسط مردمان نمی‌دهند. خوشایند یا بدآیند دیگران برای آنان اهمیتی ندارد. یعنی خوشایند دیگران را نشانه‌ای بر درستی رأی و اندیشه‌ خود نمی‌دانند؛ همانطور که به دلیل بدآیند دیگران، از رأی و اندیشه خود دست برنمی‌دارند. برای تأیید یا رد دیگران هیچ نقشی در درستی یا نادرستی رأی و اندیشه‌ یا رفتاری قائل نیستند. اساساً کسانی که دائماً دغدغه‌مند «تأیید شدن» از سوی دیگران یا به دنبال «قضاوت کردن» دیگران هستند، نه تنها به پیشرفت و تعالی نخواهند رسید؛ بلکه از آرامش در زندگی محروم‌اند؛ امام موسی‌بن جعفر(ع) در جمله‌ای حکیمانه خطاب به هشام‌بن حکم می‌فرماید: يَا هِشَامُ لَوْ كَانَ فِي يَدِكَ جَوْزَةٌ وَ قَالَ النَّاسُ فِي يَدِكَ لُؤْلُؤَةٌ مَا كَانَ يَنْفَعُكَ وَ أَنْتَ تَعْلَمُ أَنَّهَا جَوْزَةٌ وَ لَوْ كَانَ فِي يَدِكَ لُؤْلُؤَةٌ وَ قَالَ النَّاسُ إِنَّهَا جَوْزَةٌ مَا ضَرَّكَ وَ أَنْتَ تَعْلَمُ أَنَّهَا لُؤْلُؤَةٌ ای هشام! اگر در دست تو گردویی بود و مردم گفتند مروارید است سودی به حال تو ندارد، در حالی که تو خود می‌دانی که آن گردو است. و اگر در دست تو مرواریدی باشد ولی مردم بگویند گردو است، این گفته مردم نیز زیانی به تو نمی‌رساند، در حالی که خود می‌دانی که آنچه در دست داری مروارید است. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
7.68M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
واقعاً «فضای ذهنی» این خانواده چه فضایی است؟ این نوع چه تناسبی با فرهنگ ایرانی اسلامی دارد؟ گفته می‌شود صدها هزار سگ خانگی فقط در شهر تهران وجود دارد! آیا تصویر درستی از آینده فرهنگی جامعه داریم؟ آیا برنامه‌ای واقع‌بینانه برای حفظ و نگهداری از ارزش‌های ایرانی اسلامی و مدیریت ارزش‌های حاکم بر جامعه داریم؟ آیا این بیماری سگ‌دوستی درمانی دارد؟ انسان با دیدن این صحنه‌ها یاد این بخش از داستان مارگیر مثنوی معنوی می‌افتد: خویشتن نشناخت مسکین آدمی از فزونی آمد و شد در کمی خویشتن را آدمی ارزان فروخت بود اطلس خویش بر دلقی بدوخت صد هزاران مار و که حیران اوست او چرا حیران شدست و ماردوست @Ahmadhoseinsharifi 🌹
ویراست دوم کتاب روش‌شناسی علوم انسانی اسلامی تالیف استاد دکتر احمدحسین شریفی از سوی مرکز پژوهش‌های علوم انسانی اسلامی صدرا منتشر شد. شایان ذکر است،‌ پیش از این، کتاب مبانی علوم انسانی اسلامی و نیز نظریه پردازی اسلامی در علوم انسانی، از دکتر شریفی تالیف و از سوی مرکز پژوهش‌های صدرا منتشر شده است که هر سه کتاب مزبور، برای آشنایی مناسب اساتید با تز علوم انسانیِ اسلامی بسیار راهگشاست. آشنایی با کتاب و دریافت صفحات ابتدایی: http://icih.ir/?page_id=9251 تهیه کتاب از فروشگاه صدرا: https://book.sccsr.ac.ir/ مجمع عالی علوم انسانی اسلامی www.scih.ir @icihch