eitaa logo
احمدحسین شریفی
6.1هزار دنبال‌کننده
351 عکس
360 ویدیو
24 فایل
حاوی سخنرانیها و نوشته ها و معرفی آثار و فعالیتهای استاد شریفی. عضو هیئت علمی و استاد تمام فلسفه موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم ادمین کانال: @Mahdiadmin2
مشاهده در ایتا
دانلود
🟣مدیریت‌های بروکراتیک و ناامیدسازی نخبگان 🖊احمدحسین شریفی عضو حقیقی هیأت جذب نخبگان ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔹رهبر معظم انقلاب اسلامی در تاریخ ۲۷/ ۷/ ۱۴۰۱ در دیدار جمعی از نخبگان کشور ضمن توصیه اکید به «مدیران آموزش عالی»، «اساتید دانشگاه»، «فعالان رسانه‌ای»، «صاحبان صنایع»، «شرکت‌های دانش‌بنیان» و به طور کلی «همه مسؤولان و ذی‌نفوذان کشور» مبنی بر این که «فضا را فضای شوق‌انگیزی برای نخبه‌ها قرار بدهند»، در یک جمله مهم فرمودند: «امروز ناامید کردن نخبه‌ها و بی‌آینده نشان دادن نخبه‌ها، به نظر من، بخشی از «جنگ نرم» دشمن است.» 🔻مع الاسف علیرغم طراحی ساختارهای متنوع و تشکیل شعب مختلف «بنیاد نخبگان» در سراسر کشور، و علیرغم تدوین و تصویب آيین‌نامه‌های متنوع و مهمی درخصوص تسهیل جذب نخبگان؛ در عمل، آنگونه که باید کارها سامان نیافته است. بروکراسی حاکم بر مدیریت کشور، آنقدر در هم تنیده و کشنده شده است که علیرغم سفارش و بلکه دستور ولی امر جامعه مبنی بر لزوم تسهیل جذب نخبگان در بخش‌های مختلف کشور، بعد از چند سال هنوز که هنوز است شاهد سردرگمی در این خصوص هستیم. این در حالی است که در یک مدیریت جهادی، مترقی و هوشمند، اساساً نباید این همه کاغذبازی وجود داشته باشد چه رسد به مدیریت نخبگان که اگر کسی اندک شناختی از اخلاق و روان‌شناسی نخبگان داشته باشد می‌داند که مواجهه شدن نخبگان با این کاغذبازی‌های بی‌منطق و غیرعقلانی، به مثابه سمّی مهلک و کشنده برای آنان است. به تعبیر رهبر انقلاب، در مسأله جذب نخبگان: «باید دیوان‌سالاری‌ها حذف شود. ما در زمینه‌های گوناگون کاغذبازی‌ها و دیوان‌سالاری زیاد داریم. این در رابطه با مزاج ظریف نخبگان مهلک است، این کاعذبازی‌ها و پشت در نگه‌داشتن‌ها نخبگان را به کلی از پا می‌اندازد.» 🔸حقیقتاً ریشه بسیاری از مشکلات کشور، از جمله این مشکل، همان نکته‌ای است که رهبر حکیم انقلاب در دیدار اخیر خود با نخبگان (۱۱/ ۷/ ۱۴۰۳) به درستی به آن اشاره کردند: «یک نقصی در کار ما وجود دارد ما طرح و برنامه و سیاست و پیشنهاد در مسائل گوناگون کم نداریم. اونی که کم داریم پیگیری است. اونی که کم داریم دنبال کردن است. رئیس تصمیم می‌گیرد و به معاون دستور می‌دهد و او هم می‌گوید چشم؛ و معاون به مدیر کل دستور می‌دهد و او هم می‌گوید چشم؛ بعد از یک سال، نه رئیس از معاون می‌پرسد «چه شد؟» و نه معاون به مدیر کل می‌گوید «چه شد؟»! لذا کار زمین می‌ماند.» 🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964 🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸جانم فدای حضرت ولایت. «کاری که نیروهای مسلح ما کردند، کمترین مجازات برای رژیم غاصب صهیونی در برابر جنایت‌های حیرت‌آور آن رژیم خون‌آشام و گرگ‌صفت و سگ هار آمریکا در منطقه بود.» «ما در انجام وظیفه نه تعلل میکنیم و نه شتاب زده میشویم.» 🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964 🌹
🟣میادین «خِرَدسنج» 🖊احمدحسین شریفی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔸همواره نقابی بر چهره شخصیت واقعی آدمیان افکنده شده است. فهم شخصیت راستین افراد کاری آسان نیست. در عین حال، در بزنگاه‌هایی این نقاب کنار می‌رود و شخصیت واقعی افراد نمایان می‌شود. 🔻یکی از آن بزنگاه‌ها و به تعبیر اگزیستانسیالیست‌ها، «وضعیت‌های مرزی»، مقام و منصب است. 🔹امیرمؤمنان علیه السلام چه زیبا و حکیمانه فرموده‌‌اند: الْوِلَايَاتُ مَضَامِيرُ الرِّجَال؛‏ منصب‌های حکومتی، میدان آزمون و مسابقه مردان است. ♦️مضامیر، جمع مضمار است و از ماده «ضمور» (بر وزن ظهور) به معنای «لاغر شدن» است. از آنجا که اسبان مسابقه پیش از برگزاری مسابقات اسب‌دوانی، باید تمرینات فراوانی انجام دهند و چابک و لاغر شوند، به «محل تمرین» یا «میدان تمرین» آنها «مضمار» گفته می‌شود. البته شاید از این تشبیه نکته دیگری را هم بتوان استفاده کرد و آن اینکه همانطور که در میدان تمرین، توانایی و استعداد و ظرفیت اسب‌ها معلوم می‌شود، در میدان مدیریت و مسؤولیت نیز توانایی‌ها و استعدادها و ظرفیت‌های افراد آشکار می‌شود. همانطور که علیه السلام در حدیثی دیگر می‌فرماید: سِتَّةٌ تُخْتَبَرُ بِهَا عُقُولُ الرِّجَالِ الْمُصَاحَبَةُ وَ الْمُعَامَلَةُ وَ الْوِلَايَةُ وَ الْعَزْلُ وَ الْغِنَى وَ الْفَقْرُ؛ خِرَد مردم با شش چیز سنجیده می‌شود: معاشرت، داد و ستد، دستیابی به مقام، برکناری از مقام، توانگری و تهیدستی. 🔸به تعبیر یکی از شعرای عرب: سَكَراتٌ خَمسٌ إذا مُنِىَ المَرءُ بِها صارَ عُرضَةً للزَّمانِ سَكرَةُ المالِ والحَداثةِ و العِشقِ و سُكرُ الشَّرابِ و السُّلطانِ پنج نوع مستى هست كه وقتى انسان به آن مبتلا شود در معرض آزمون قرار مى‌گيرد. مستى مال و مستى جوانى و مستى عشق و مستى شراب و مستى حاكميت. 🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964 🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️طوفان مجری مصری خارج‌نشین، علیه رهبران و ژنرال‌های قهوه‌خانه‌ای بی‌کفایت و خائن عرب که مدعی شده‌اند، حمله موشکی ایران به رژیم غاصب صهیونی، حمله‌ای نمایشی بوده است! «اگر شما مرد هستید، شما هم یک حمله نمایشی از این سنخ داشته باشید»! 🔸مسؤولان اردنی با وقاحت اعلام کرده‌اند که چند موشک ایرانی را رهگیری و ساقط کرده‌اند! اف بر شما که به گنبدی برای دفاع از رژیم صهیونی تبدیل شده‌اید! @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🟡وظایف و مسئولیت‌های نخبگان؛ در کلام رهبر فرزانه انقلاب 🖊احمدحسین شریفی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔸رهبر فرزانه انقلاب، بیش از هر کس دیگری نخبگان را ارج نهاده و بر صدر نشانده‌ است. و همواره بر صدرنشینی آنان نیز تأکید کرده است. این را خود نخبگان بهتر از هر کس دیگری می‌دانند. در عین حال، در همه جلسات نخبگانی، انتظاراتی نیز از جامعه نخبگانی کشور داشته و مطرح کرده‌اند که انتظار می‌رود، بنیاد نخبگان برای تحقق این انتظارات در جامعه نخبگانی کشور، اقدامات مؤثر و درخوری انجام دهد. 🔹در تاریخ ۲۷ مهر ۱۴۰۱ و همچنین در تاریخ ۱۱ مهر ۱۴۰۳ در دیدار جمعی از نخبگان علمی کشور در مجموع شش انتظار مهم خود را از جامعه نخبگانی مطرح کردند: یک. خودشناسی: نخبگان باید قدر خود را بدانند؛ باید ارزش هوش برتر و استعداد برتری که خدای متعال به آنان عطا کرده است را بدانند. آنان باید بدانند که در ازای این نعمت‌ها و تفضل‌های خاص الهی، مسؤولیت سنگین‌تر و خطیرتری هم بر دوش دارند. به تعبیر رهبر انقلاب «فرد نخبه مسئولیتش از احاد متوسط مردم بیشتر است. چون از تفضلات الهی بیشتر بهره‌مند شده است.» دو. غیرت ملی: کمترین انتظار از یک نخبه ایرانی آن است که غیرت ملی داشته باشد؛ استعداد خدادادی خود و هزینه‌هایی که در کشور برای ارتقاء او و فعلیت ‌یافتن استعداد او شده است را قدر بداند و در نتیجه «توانایی و ظرفیّت شخصی خود را برای حلّ مشکلات کشور به کار گیرد.» سه. کشورشناسی: یک نخبه ایرانی باید ظرفیت‌های کشور را به خوبی بداند؛ باید فرصت‌ها و خلأها و نقائص و تهدیدهایی که متوجه کشور خودش است را بداند. در آن صورت است که می‌تواند هم از ظرفیت‌ها به بهترین شکل ممکن استفاده کند و هم در جهت رفع نقائص تلاش کند و هم از هوش و استعداد خود در جهت تبدیل تهدیدات به فرصت استفاده نماید. چهار. دشمن‌شناسی: از مهم‌ترین وظایف نخبگان این است که دشمنان و مکاید و حیله‌های آنان و برنامه‌های آن علیه ملت و کشور و انقلاب را به خوبی بشناسند. و الا ممکن است ناخواسته در زمین بازی دشمن فعالیت کنند و حتی فریب جاذبه‌های مادی و دنیوی دشمنان را بخورند و به جای خدمت به کشور و ملت خود، به خدمت دشمنان درآیند. پنج. پیش‌تازی در جهاد و نهضت علمی: رهبر معظم انقلاب در دیدار ۱۱ مهر ۱۴۰۳ با نخبگان تأکید کردند که «ما نیاز به یک خیزش جدید نیاز داریم. یک نهضت علمی جدید نیاز داریم. این را باید شما نخبگان انجام دهید. ... این جهاد شماست. جهاد عمده شما نخبگان عبارت است از همین حرکت علمی و خیزش جدید علمی و پیدا کردن تفوق علمی بر رقیبان و بدخواهان است.» شش. به کارگیری نخبگی در خدمت فناوری‌های تقویت کنند جبهه مقاومت و مظلومان جهان: رهبر انقلاب، در دیدار اخیر خود با نخبگان فرمودند که «برتری علمی و فنّاوری گاهی می‌تواند دست دشمن را از ضربه وارد کردن به جمعیّت‌های بزرگی مثل غزّه و ضاحیه کوتاه کند. ما اگر چنانچه از لحاظ علمی مثلاً فرض بفرمایید در زمینه‌ی تسلیحات، از این [چیزی] که هستیم مبالغی جلوتر بودیم، یقیناً در اوضاع منطقه اثر می‌گذاشت، و می‌توانست مانع از افروختن این آتش‌های سوزنده‌ی دلها و جانها بشود یا آنها را خاموش کند.» 🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964 🌹
بخشی از واکنش‌‌های مخاطبان شبکه الجزیره به خطبه‌های جمعه نصر امام خامنه‌ای @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🟢یک توصیه همیشه زنده حضرت ولایت 🖊احمدحسین شریفی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔸رهبر حکیم انقلاب اسلامی در تاریخ ۱۶/ مرداد/ ۱۳۹۰ در دیدار مسئولان نظام، توصیه‌ای همیشه زنده بیان کردند که غفلت از آن نه تنها موجب «ناکارآمدی» و «نارضایتی مردمی» و «زمینه‌سازی برای نفوذ دشمن» و در نتیجه «پسرفت اقتصادی و سیاسی و نظامی» خواهد شد، بلکه موجب «بی‌آبرویی و رسوایی» خود مسؤولان و مدیران هم خواهد شد: «مسئولین لااقل تا وقتی مسئولند، به زندگی رفاه‌طلبی رو نکنند. غفلت از روحیه‌ی جهادی و ایثار، غفلت از تهاجم فرهنگی دشمن، غفلت از در کمین بودن دشمن، غفلت از نفوذ دشمن در فضای رسانه‌ای کشور، بی‌مبالاتی نسبت به حفظ بیت‌المال؛ اینها گناهان ماست، اینها نقاط ضعف ماست.» 🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964 🌹
◻️نخبگان، شرکت‌های دانش‌بنیان و برنامه هفتم 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ بر اساس برنامه هفتم پیشرفت، تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان باید به ۳۰ هزار شرکت برسد. در حال حاضر این تعداد حدود ۱۰ هزار شرکت است. افزایش ۲۰۰درصدی این تعداد در چهارسال و نیم آینده کاری بس سترگ است. در این زمینه چند نکته را متذکر می‌شوم: یک. همانگونه که رهبر انقلاب در دیدار با نخبگان (۱۱/ ۷/ ۱۴۰۳) فرمودند، در این توسعه کمّی، هرگز نباید کیفیت‌ها نادیده گرفته شود: «این افزایش نباید با پایین آوردن نشان افتخار شرکت‌های دانش‌بنیان و به شکلی انجام شود که شرکت‌ها واقعاً دانش‌بنیان نباشند؛ بلکه باید سخت‌گیری‌های لازم در زمینه ارزیابی‌ها انجام شود.» دو. دانشگاه‌ها، با توجه به زیرساخت‌های موجود و با توجه به کمیت و کیفیت دانشجویان و دغدغه‌های بسیار متنوع دانشجویان و اساتید، به تنهایی نمی‌توانند این هدف را محقق کنند. به همین دلیل، لازم است ظرفیت بخش خصوصی و همچنین شرکت‌ها و صنایع کشور به طور جدی پای کار بیایند؛ در آن صورت است که نخبگان علمی هم نیازها را بهتر و دقیق‌تر می‌فهمند و هم وقت و انرژی خود را مصروف تأمین و رفع نیازهای واقعی جامعه و صنعت خواهند کرد. سه. لازم است مهندسی و توسعه و توزیع شرکت‌های ، نسبت به همه رشته‌های علمی به شکلی متوازن انجام گیرد. (کاری که تا به حال نشده است.) بخش بسیار اندکی از شرکت‌های موجود ناظر علوم اجتماعی و انسانی‌اند! چهار. برای ایجاد توازن در این خصوص لازم است بر شرکت‌های دانش‌بنیان ناظر به قلمروهای علوم اجتماعی و علوم انسانی تمرکز ویژه‌ای صورت گیرد. البته در برنامه هفتم گفته شده است که باید در پایان برنامه ۲۰درصد کل شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بینان، در حوزه‌های صنایع فرهنگی، صنایع خلاق و علوم انسانی و اجتماعی باشد. یعنی از مجموع ۳۰ هزار شرکت لازم است ۶هزار شرکت دانش‌بنیان در حوزه علوم انسانی باشد. با توجه به وضعیت اسف‌بار علوم انسانی و اجتماعی در کشور ما و بی‌توجهی اغلب متخصصان و تحصیل‌کردگان این رشته‌ها به مسائل عینی و فناوری‌های نرم و فرهنگی و صنایع خلاق، تحقق چنین هدفی با چنین داشته‌هایی، کاری بس سترگ است. متوقف بر داشتن برنامه‌ای جامع و مدیریتی مدبرانه و مجاهدانه است. پنج. رشد کمّی و کیفی شرکت‌های دانش‌بنیان لازم است با توجه به سایر بخش‌ها و بندهای برنامه هفتم باشد. یعنی این رشد باید به گونه‌ای باشد که اولاً نتیجه میدانی آن (طبق برنامه هفتم) این شود که رتبه دوم منطقه در صادرات محصولات با فناوری‌ متوسط به بالا (های‌تک) را کسب کنیم و ثانیاً، (باز هم طبق برنامه هفتم) فروش کالاها و خدمات دانش‌بنیان در پایان برنامه هفتم نسبت به ابتدای سال ۱۴۰۳، دویست درصد رشد داشته باشد. 🔸البته معتقدم حتی فراتر از این برنامه نیز امکان تحقق دارد؛ به شرط «تدبیر»، «درایت»، «مجاهدت»، «خودباوری»، «کاردانی»، «دغدغه‌مندی مدیران»، «امید» و «ایمان و توکل و توسل». 🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964 🌹
◻️آمایش آموزش عالی؛ مطالبه برزمین مانده رهبر انقلاب 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ رهبر فرزانه انقلاب در تاریخ ۱۵ شهریور ۱۳۸۹ در جمع تعدادی از اساتید دانشگاه‌ها درباره آمایش آموزش عالی کشور فرمودند: «نیازهای اصلی کشور در حوزه علوم و فناوری باید احصاء شوند در زمینه علوم انسانی هم همین‌جور؛ بر اساس اینها برنامه‌ریزی شود؛ معلوم شود که چه تعداد دانشجو می‌خواهیم؛ چقدر دانشگاه می‌خواهیم، چه رشته‌هایی را لازم داریم، در چه سطوحی این رشته‌ها بایستی تعلیم و تعلم پیدا کند» مع الاسف علیرغم آنکه ۱۴ سال از این دستور حکیمانه می‌گذرد، هنوز هم اقدامی جدی، مؤثر و بنیادین در موضوع آمایش آموزش عالی کشور صورت نگرفته است! 🔻البته ✔️اسناد و آیین‌نامه‌هایی تصویب شده است، اما در عمل اتفاق خاصی نیفتاده است! ✔️کارگروه‌های با عنوان «آمایش علم استان‌ها» با اعضایی بسیار نام و نشان‌دار تشکیل شده است، اما باز هم در عمل اتفاق خاصی نیفتاده است! اما گویا مدیران کلان آموزش عالی، تاکنون اراده‌ای برای جدی‌گرفتن کارگروه‌های آمایش علم و آمایش آموزش عالی نداشته‌اند! حتی در دوره اخیر (بعد از احیای مجدد کارگروه‌های آمایش علم و آموزش عالی) که از دو سال قبل شروع شد، اعضای محترم کارگروه‌ها (دست کم در استان قم) با اکراه در جلسات شرکت می‌کردند و بسیاری از آنها معتقد بودند که اساساً اراده‌ای جدی برای عمل به نظرات کارشناسی کارگروه‌ها وجود ندارد! بسیار امیدوارم که در دوره جدید، (یک) خواسته و مطالبه زمین‌مانده رهبر فرزانه انقلاب؛ (دو) تأکید ویژه رئیس جمهور محترم مبنی بر تجمیع و ادغام مراکز دانشگاهی که در جلسه تودیع و معارفه وزیر محترم رسماً فرمودند: «این همه دانشگاه را برای چه می‌خواهیم؟!»؛ (سه) برنامه ارائه شده از سوی وزیر محترم به مجلس شورای اسلامی و (چهار) الزام و تکلیف قانونی مندرج در برنامه هفتم پیشرفت (ماده ۹۵) جدی‌تر گرفته شوند و این معضل ریشه‌ای آموزش عالی ایران، یک بار برای همیشه حل شود. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
متن فوق توییت جناب سلامه عبدالقوی است! لطفاً به ترجمه آن دقت کنید: (رهبر ایران) با زبان عربیِ صحیح، که حاکمان ما از آن عاجزند، صحبت کرد؛ به درستی به آیات استدلال کرد؛ پیش‌بینی دقیقی از واقعیت دردناک داشت. سپس رو به قبله ما نماز خواند؛ و قرآن را بدون تحریف و با تجوید صحیح قرائت کرد که حاکمان ما از چنین تلاوتی عاجزند. و در خطبه و هم در نماز خود به شهادتین اقرار کرد. پس کجاست شرک؟ کجاست بت‌پرستی و کفر؟! دروغ بس است؛ فتنه بس است؛ همه ما مسلمانیم ... ♦️دقت کنید، ایشان فردی عادی نیست، از علمای بزرگ و مشاور سابق وزیر اوقاف مصر است! در عین حال، با تعجب می‌نویسد رهبر ایران نماز می‌خواند! آن هم رو به قبله مسلمانان! قرائت صحیح نماز را هم بلد است! قرآن را هم بدون تحریف می‌خواند! 🔸از اینجا می‌توان مظلومت تشیع، جمهوری اسلامی و انقلاب اسلامی را بیشتر فهمید. می‌توان فهمید که دشمنان مسلمین تا چه میزان در تبلیغات خود علیه انقلاب و روحانیت شیعه و شیعیان موفق بوده‌اند که در این عصر (عصر اطلاعات) یک عالم برجسته با تعجب ابراز می‌کند که رهبر ایران نماز می‌خواند و قرآن خواندن بلد است و شهادتین را می‌گوید و ....! 🔻پس تعجبی ندارد که وقتی خبر شهادت در محراب عبادت پخش شد، بسیاری از مسلمانان(!) با تعجب می‌پرسیدند علی در مسجد چه می‌کرده؟! مگر او نماز هم می‌خوانده است؟! @Ahmadhoseinsharifi 🌹
◻️«نقص زمین‌گیرکننده» در مدیریت کشور، از نگاه رهبر انقلاب 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ رهبر حکیم انقلاب اسلامی در دیدار اخیر خود با (۱۱/ ۷/ ۱۴۰۳) به نکته تأسف‌انگیزی در مدیریت کشور اشاره کردند که البته چون به مذاق بسیاری از مخاطبان اصلی این نکته خوش نیامد، تاکنون هیچ کنش یا واکنش آشکاری را حتی در فضای رسانه‌ای و تبیینی کشور هم ایجاد نکرده است! «یک نقصی در کار ما وجود دارد ما طرح و برنامه و سیاست و پیشنهاد در مسائل گوناگون کم نداریم. اونی که کم داریم پیگیری است. اونی که کم داریم دنبال کردن است. رئیس تصمیم می‌گیرد و به معاون دستور می‌دهد و او هم می‌گوید چشم؛ و معاون به مدیر کل دستور می‌دهد و او هم می‌گوید چشم؛ بعد از یک سال، نه رئیس از معاون می‌پرسد «چه شد؟» و نه معاون به مدیر کل می‌گوید «چه شد؟»! لذا کار زمین می‌ماند.» این یکی از مهم‌ترین نکات مدیریتی است که از سوی رهبر انقلاب بیان شد: «نظارت» و «پیگیری» و افزون بر آن «ارزیابی» و «رصد» و «پایش‌های میدانی» به هدف تحقق و اجرایی شدن اسناد بالادستی و مقررات و آیین‌نامه‌های اجرایی و دستورات سازمانی. علیه السلام می‌فرماید: اجْعَلْ لِكُلِّ إِنْسَانٍ مِنْ خَدَمِكَ عَمَلًا تَأْخُذُهُ بِهِ فَإِنَّ ذَلِكَ أَحْرَى أَنْ لَا يَتَوَاكَلُوا فِي خِدْمَتِكَ؛ مسئوليت هر يك از زيردستان خود را مشخّص نما و بعد بازخواست كن؛ اين موجب می‌شود که هريك مسئوليّت را به گردن ديگرى نيندازد. شاید بتوان، و می‌توان، با استفاده از نرم‌افزارهای هوشمند در حوزه مدیریت سازمان‌ها، بازوهای نظارت و پیگیری در مدیریت را تقویت کرد و حتی مدیران بی‌توجه به این مسأله را مجبور به نظارت و پیگیری نمود! 🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964 🌹
◻️تقویت ایمان، راهی برای مقابله با جریان نفوذ 🖊احمدحسین شریفی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ از مهم‌ترین اوصاف مؤمنان، نفوذناپذیری در برابر دشمنان است؛ مؤمنان چنان محکم و قویم و استوارند که هیچ روزنه‌ امیدی برای دشمن برای نفوذ به ذهن و ضمیرشان و به حوزه مسؤولیت و نفوذشان نمی‌دهند. به تعبیر قرآن کریم: «اَشِدّاءُ عَلَی الکُفّار». بنابراین یکی از راه‌های جلوگیری از نفوذ دشمن [در مراکز نظامی، امنیتی، اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و علمی] اولاً، به کارگیری مؤمنان و پایبندان به انقلاب و ارزش‌های انقلاب و ثانیاً، تقویت ایمانِ مدیران و مسؤولان و تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیران و بلکه آحاد افراد جامعه است. 🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964 🌹
◻️نظریه «گوریل نامرئی» و «آفت بخشی‌نگری» 🖊احمدحسین شریفی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ بر اساس نظریه گوریل نامرئی تمرکز بیش از اندازه بر روی مسأله یا هدفی خاص، در بسیاری از آدمیان، موجب غفلت از سایر بخش‌ها و ابعاد موضوع می‌شود. در آزمایشی علمی که توسط دانشمندان دانشگاه کالیفرنیا چندین و چند بار صورت گرفت از آزمایش شوندگان خواسته شد که «به تماشای بخش‌هایی از یک بازی بسکتبال بپردازند و تعداد پاس‌های رد و بدل شده بین بازیکنان را بشمارند. هر کسی توانست تعداد پاس‌ها را درست بشمارد، برنده است.» بعد از پایان مسابقه از افراد پرسیده شد که آیا غیر از بازیکنان و توپ بسکتبال متوجه چیز عجیبی که مرتبط با بازی نباشد نیز شده‌اند یا خیر؟ اغلب آنان پاسخ منفی دادند. در حالی که در لابلای آن بازی، فردی با لباسی به شکل گوریل وارد زمین بسکتبال شد و چند ثانیه وسط زمین ایستاد و با دست به سینه‌اش کوبید و سپس از زمین خارج شد! اما اغلب آزمایش‌شوندگان متوجه این مسأله نشده بودند. زیرا تمام نگاه آنان فقط بر شمارش تعداد پاس‌های رد و بدل شده متمرکز بود. این قدرت یا ضعف ذهن انسان است که اگر به طور جد و با همه وجود دغدغه‌مند چیزی باشد و بر بخش خاصی متمرکز شود، مغز او به سرعت تبدیل به ابزاری اختصاصی برای همان چیز یا بخش می‌شود و از امور دیگر باز می‌ماند یا به امور دیگر بی‌توجه می‌شود. 🔸خوشا به حال کسانی که به هنگام دعا و نماز و راز و نیاز با خدای متعال، توانایی چنین تمرکزی را دارند. 🔻و بدا به حال کسانی که در مدیریت یک مجموعه که دارای ابعاد و زوایای مختلف است بر یک بعد یا زاویه متمرکز شوند و از بقیه ابعاد غافل گردند! 🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964 🌹
◻️زشتی خودپسندی 🖊احمدحسین شریفی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ گناه با آنکه نافرمانی حضرت حق است و کاری به غایت زشت و کریه؛ و صواب با آنکه فرمان‌پذیری خداوند است و بندگی، اما همین کار صواب، اگر خودپسندی به بار آورد، بدتر از گناهی است که پشیمانی به بار آورد. و به فرموده مولای پارسایان: «گناهی که عذر آورد؛ بهتر از صوابی است که عجب آورد.» (سَيِّئَةٌ تَسُوءُكَ خَيْرٌ عِنْدَ اللَّهِ مِنْ حَسَنَةٍ تُعْجِبُكَ) خواجه عبدالله انصاری نیز در مناجات‌نامه خود، همین حکمت علوی را در قالب این جمله‌ دعایی چنین صورتبندی کرده است: «الهی من غلام آن معصیتم که مرا بعذر آرد و ازآن طاعت بیزارم که مرا به عجُب آرد.» 🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964 🌹
◻️پایان‌ناپذیری فحاشی‌ها: از «شبه‌علم» تا «علم شکمی»! 🖊احمدحسین شریفی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ- 🔸«عده‌ای متوهم»، «از قعر به رو آورده شده»، «مخالفان ریشه‌ای علم»، «سِمَت‌‌گرفته از حکمرانان»، «قدرت یافته از حاکمان»، «دنبال‌کنندگان علمی میانایی»، «صاحبان مدعیات بی‌دلیل»، «متقاضیان پول و قدرت»، «کبک‌‌صفتان دور از واقعیت»، «پنهان شدگان پشت قدرت»، «به خود مشغولان در خلوت»، «سیاست‌نشینان در جلوت»، «بهره‌‌مندان از ثروت»، «جویندگان علم ناموجود»، «پنهان‌شدگان پشت مقدسات»، «خائنان به دانشگاه»، «خائنان به فرهنگ»، «خائنان به اسلام»، «بازی‌کنندگان در زمین دشمنان»، «به اوج رسانندگان ابتذال علم در ایران»، «غوطه‌وران در توهم مطلق»، «غرق‌شدگان توهم دانایی»، «نه علم را می‌شناسند و نه سیاست‌گذاری علم را»، «پیاز را با زعفران اشتباه گرفته‌اند»، «از شبه‌علم گذشته و به گزاره‌هایی مبتنی بر توهم رسیده‌اند»، «سخن از روی باد شکم می‌گویند»، «دنبال‌کنندگان علم شکمی»، «فراتر روندگان از یاوه‌گویی». ♦️با اعتذار از ساحت مخاطبان عزیز، بابت فهرست کردن چنین سخنانی، گمان می‌کنید از سوی چه کس یا کسانی و درباره چه کس یا کسانی بیان شده است؟ 🔸اینها بخشی از تعابیری است که از سوی یکی از مدعیان علم‌دانی در کشور ما نوشته شده است! اینها تعابیر کسی است که مدت‌ها در جمهوری اسلامی معاون وزیر بوده است! و خود را از مدافعان اخلاق علمی در کشور می‌داند! علیه بی‌اخلاقی و بی‌فرهنگی‌ در کشور داد سخن داده و می‌دهد! حال چنین شخصی، که خداوند او را به «مرض خودتحقیری» و «درد و رنج فحاشی»، و «بیماری بدگویی» مبتلا کرده است، چنین فحاشی‌ها و رکیک‌گویی‌ها و ناسزاگویی‌هایی را خطاب به یکی از اندیشمندان افتخارآفرین، مرزشکنان شناخته‌شده علم در دنیا، و مدافعان استوار دانش و دانشگاه اسلامی، (و البته سایر مدافعان علم و دانش اسلامی) گفته است! 🔻از روی دلسوزی و طبیبانه، خطاب به این برادر عزیز عرض می‌کنیم: اولاً، قدری به خود آیید؛ در خود اندیشه کنید؛ علت عصبانیت و فحاشی و ناسزاگویی خود را بکاوید؛ شاید بتوانید درمانی برای این درد جانکاه بیابید. ثانیاً، مدافعان علم دینی و علم اسلامی که سالیانی است با رویی‌ گشاده از منتقدان و مخالفان، پذیرایی کرده و می‌کنند. به آنان اعلام کرده و می‌کنند که بیایید به دور از فحاشی و توهین و تحقیر در فضایی علمی با هم گفتگو کنیم. خوب است با همان روش علمی مورد قبول خودتان بررسی کنید که چرا تن به گفتگوی علمی نمی‌دهید؟! و به جای آن راه فحاشی و توهین و تحقیر در پیش می‌گیرید؟! 🔹مع الاسف، این ادبیات سخیف و رکیک، اختصاصی به این بنده خدا ندارد؛ بلکه مدت‌هاست که برخی از مدعیان علم‌ و دانایی، به جای تن دادن به گفتگو با مدافعان ایده علم اسلامی، راه فحاشی و هوچی‌گری در پیش گرفته‌اند! و معلوم نیست که چه هدفی از به کار بردن و رواج دادن چنین ادبیاتی در فضای علمی و دانشگاهی کشور دنبال می‌کنند! آیا واقعاً می‌پندارند با چنین توهین‌ها و تحقیرهایی می‌توانند ماهی مراد خود را صید کنند؟! و بالاخره خطاب به این بنده خدا عرض می‌کنم، شما که خود را علم‌دان و علم‌شناس می‌دانید، در کجای تاریخ علم دیده‌اید که با توهین و تحقیر، نظریه‌ای ابطال شده باشد یا از میدان به بیرون رانده شده باشد؟! چرا حاضر نیستید در یک میدان واقعی علمی، با مدافعان علم دینی گفتگو کنید؟! 🔸کمترین انتظار این است که دست کم با همان روش علمی مورد قبول خودتان، به «تبیین» نحوه کنش‌گری مخالفان علم دینی بپردازید، شاید راه نجاتی از این بیماری بیابید. موج‌های تیز دریاهای روح هست صد چندان که بُد طوفان نوح لیک اندر چشم کنعان موی رست نوح و کشتی را بهشت و کوه جست 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
🟡جایگاه اخلاق در بيانيه گام دوم انقلاب 🖊احمدحسین شریفی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔹اخلاق را باید با رویکرد و نگاه تمدنی مورد مطالعه قرار داد. زیرا یکی از مهم‌ترین ارکان هر تمدنی، رکن اخلاق است. به همین دلیل، رهبر فرزانه انقلاب اسلامی در بیانیه گام دوم هر چند اخلاق و معنویت را به عنوان یکی از توصیه‌های هفت‌گانه اصلی و در عرض بقیه موارد ذکر می‌کند، اما فی‌الواقع آن را به عنوان روح حاکم بر سایر توصیه‌ها یعنی «علم و پژوهش»، «اقتصاد»، «عدالت و مبارزه با فساد»، «عزت ملی» و «سبک زندگی» هم می‌داند. یعنی در کنار نگاه فردسازی به اخلاق، رویکردی جامعه‌پردازانه و تمدن‌سازانه به اخلاق نیز دارند. ایشان انقلاب اسلامی را به عنوان «آغازگر عصر معنويت» توصیف می‌کند و می‌فرماید «معنويت و اخلاق و ايمان ملت و امام، عامل پيروزی‌های چشم‌گير جمهوری اسلامی شده است» افزون بر این، انقلاب اسلامی، الگوی جدیدی از اخلاق و عرفان به دنیا عرضه کرده است: «اخلاق مقاومت»، «عرفان حماسی» و «معنویت استکبارستیزانه». 🔸با این همه رهبر فرزانه انقلاب اسلامی در بیانیه گام دوم فرمان جهاد اخلاق‌گستری را صادر کرده است و می‌فرماید: «معنویّت و اخلاق، جهت‌دهنده‌ی همه حرکت‌ها و فعّالیّت‌های فردی و اجتماعی و نیاز اصلی جامعه است؛ ... شعور معنوی و وجدان اخلاقی در جامعه هرچه بیشتر رشد کند برکات بیشتری به بار می‌آورد؛ این، بی‌گمان محتاج جهاد و تلاش است.» 🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964 🌹
◻️نماز جمعه؛ نماز گشایش قلب و دوری از نفاق 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ نماز جمعه، نماز وحدت و وفاق و اجتماع مسلمین است. نماز اجتماع دل‌ها در راه دفاع از حقیقت است. نماز اجتماع دلدادگان به اسلام و ارزش‌های اسلامی است. نماز نمایش قدرت و اقتدار اجتماعی مسلمین است. نماز کسب معنویت و معرفت و بصیرت است. نماز تعمیق باورهای دینی و معرفت سیاسی و اجتماعی است. نماز آگاهی از جریان‌ها و مسائل جامعه اسلامی و جامعه جهانی است. نماز دشمن‌شناسی و دشمن‌ستیزی است. به همین دلیل، (هر چند اختلافات فتوایی میان فقهاء عظام درباره حکم نماز جمعه در عصر غیبت وجود دارد) آثار معنوی و بصیرتی و ایمانی آن به حدی است که ترک تعمدی حضور در تبعات معنوی و سیاسی خطرناکی دارد. در روایتی از صلی‌الله علیه و آله چنین می‌خوانیم: مَن تَرَكَ ثلاثَ جُمَعٍ تَهاوُنا بها طَبَعَ اللّه ُ على قَلبِهِ؛ هر كه سه نماز جمعه را، از روى اهميت ندادن به آن، ترك كند خداوند بر دل او مهر می‌زند. در روایتی دیگر فرموده‌اند: مَن تَرَكَ ثلاثَ جُمَعٍ مُتَعَمِّدا مِن غَيرِ عِلَّةٍ طَبَعَ اللّه على قَلبِهِ بخاتَمِ النِّفاقِ؛ هر كس، از روى عمد و بدون علّت، سه نماز جمعه را ترك كند، خداوند مُهر نفاق بر دل او زند. علیه السلام فرمودند: مَن تَرَكَ الجُمُعَةَ ثَلاثا مُتتابِعَةً لِغَيرِ عِلَّةٍ كُتِبَ مُنافِقا؛ هر كس سه جمعه متوالى، نماز جمعه را بی‌دليل ترك كند، منافق نوشته شود. کوردلی و نفاق از پیامدهای معنوی و سیاسی بی‌اعتنایی تعمدی به نماز جمعه است. 🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964 🌹
🟣بلای کمرشکن از نگاه امام حسن عسکری 🖊احمدحسین شریفی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔸انتظار طبیعی انسان از نزدیکان خود، اعم از اقوام و آشنایان، همسایگان، دوستان و همکاران این است که از دیدن موفقیت‌های او خوشنود شوند و او را تشویق کنند و از دیدن شکست‌های او غمگین شوند و او را کمک کنند. خوبی‌های او را بازگو کنند و بدی‌های او سرپوش نهند. ♦️و یکی از دردناک‌ترین فشارهای روحی این است که با عکس این انتظار مواجهه شود. یا آشنایان و همسایگان و همکارانی داشته باشد که شکست‌ها و ضعف‌ها و بدی‌هایش را بازگو کنند اما خوبی‌ها و پیروزی‌ها و قوت‌هایش را سرپوش نهند! امام حسن عسکری علیه السلام می‌فرماید: مِنَ الْفَوَاقِرِ الَّتِي تَقْصِمُ الظَّهْرَ جَارٌ إِنْ رَأَى حَسَنَةً أَطْفَأَهَا وَ إِنْ رَأَى سَيِّئَةً أَفْشَاهَا؛ همسایه‌ای که خوبی‌ها را می‌پوشد و بدی‌ها را می‌پاشد؛ از جمله دردهای کمرشکن است. 🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964 🌹
هدایت شده از احمدحسین شریفی
🟢دین‌ستیزان و «مصادره راهبران دینی»! 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ یکی از خیانت‌های بزرگ دین‌ستیزان از اواخر دوران قاجاریه تا زمان حاضر این بوده و هست که با سوء استفاده از جهل مردم و بی‌تفاوتی بسیاری از عالمان دینی، بزرگان عرفان و ادب و اخلاق ایرانی را که قرن‌ها به عنوان راهبران دینی و اخلاقی و الگوهای عرفان و حکمت اسلامی شناخته می‌شدند، به عنوان مدافعان «می» و «شراب» و «همجنس‌بازی» و «لاابالی‌گری جنسی» و مخالفان «فقه» و «شریعت» و «مناسک دینی» و «حکومت دینی» و اخیراً نیز‌ به عنوان «مخالفان قدیمی حجاب اجباری!» را معرفی کرده‌ و می کنند! بزرگانی چون فردوسی و سعدی و مولوی و در رأس این دستبردهای ناجوانمردانه بوده‌ و هستند. فی‌المثل مدتی است عده‌ای از دین‌ستیزان با استناد به کتاب تاریخ ادبیات ایران، نوشته ، داستان خاک‌سپاری حافظ را چنین دین‌ستیزانه بافیده‌اند: «ﺭﻭﺯﯼ ﮐﻪ ﺣﺎﻓﻆ از دنیا می‌رود ﺑﺮﺧﯽ ﻣﺮﺩﻡ ﮐﻮﭼﻪ ﻭ ﺑﺎﺯار ﺑﻪ ﻓﺘﻮﺍﯼ ﻣﻔﺘﯽ ﺷﻬﺮ ﺷﯿﺮﺍﺯ ﺑﻪ ﺧﯿﺎﺑﺎﻥ می‌ریزند ﻭ ﻣﺎﻧﻊ ﺩﻓﻦ ﺟﺴﺪ ﺷﺎﻋﺮ ﺩﺭ ﻣﺼﻼﯼ ﺷﻬﺮ ﻣﯽ‌ﺷﻮﻧﺪ، به این ﺩﻟﯿﻞ ﮐﻪ ﺍﻭ ﺷﺮﺍﺏ‌ﺧﻮﺍﺭ ﻭ ﺑﯽ‌ﺩﯾﻦ ﺑﻮﺩﻩ ﻭ ﻧﺒﺎﯾﺪ ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﻣﺤﻞ ﺩﻓﻦ ﺷﻮﺩ! ﻓﺮﻫﯿﺨﺘﮕﺎﻥ ﻭ ﺍﻧﺪﯾﺸﻤﻨﺪﺍﻥ ﺷﻬﺮ ﺑﺎ ﺍﯾﻦ ﮐﺎﺭ ﺑﻪ ﻣﺨﺎﻟﻔﺖ برمی‌خیزند. ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﺑﮕﻮ ﻣﮕﻮ ﻭ ﺟﺮّ ﻭ ﺑﺤﺚ ﺯﯾﺎﺩ، ﯾﮏ ﻧﻔﺮ ﺍﺯ ﺁﻥ ﻣﯿﺎﻥ ﭘﯿﺸﻨﻬﺎﺩ می‌دهد ﮐﻪ ﮐﺘﺎﺏ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺑﯿﺎﻭﺭﻧﺪ ﻭ ﺍﺯ ﺁﻥ ﻓﺎﻝ ﺑﮕﯿﺮﻧﺪ ﻫﺮ ﭼﻪ ﺁﻣﺪ ﺑﺪﺍﻥ ﻋﻤﻞ ﻧﻤﺎﯾﻨﺪ ... ﮐﺘﺎﺏ ﺷﻌﺮ ﺭﺍ ﺩﺳﺖ ﮐﻮﺩﮐﯽ می‌دهند ﻭ ﺍﻭ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺑﺎﺯ ‌می‌کند ﻭ ﺍﯾﻦ ﻏﺰﻝ ﻧﻤﺎﯾﺎﻥ ‌می‌شود: ﻋﯿﺐ ﺭﻧﺪﺍﻥ ﻣﮑﻦ ﺍﯼ ﺯﺍﻫﺪ ﭘﺎﮐﯿﺰﻩ ﺳﺮﺷﺖ ﮐﻪ ﮔﻨﺎﻩ ﺩﮔﺮﺍﻥ ﺑﺮ ﺗﻮ ﻧﺨﻮﺍﻫﻨﺪ ﻧﻮﺷﺖ ﻣﻦ ﺍﮔﺮ ﻧﯿﮑﻢ ﻭ ﮔﺮ ﺑﺪ ﺗﻮ ﺑﺮﻭ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺑﺎﺵ ﻫﺮ ﮐﺴﯽ ﺁﻥ ﺩِﺭﻭَﺩ ﻋﺎﻗﺒﺖ ﮐﺎﺭ ﮐﻪ ﮐﺸﺖ ﻫﻤﻪ ﮐﺲ ﻃﺎﻟﺐ ﯾﺎﺭﻧﺪ ﭼﻪ ﻫﺸﯿﺎﺭ ﻭ ﭼﻪ ﻣﺴﺖ ﻫﻤﻪ ﺟﺎ ﺧﺎﻧﻪ ﻋﺸﻖ ﺍﺳﺖ ﭼﻪ ﻣﺴﺠﺪ ﭼﻪ ﮐﻨﺸﺖ ﻫﻤﻪ ﺍﺯ ﺍﯾﻦ ﺷﻌﺮ ﺣﯿﺮﺕ ﺯﺩﻩ می‌شوند ﻭ ﺳﺮﻫﺎ ﺭﺍ ﺑﺰﯾﺮ می‌افکنند. ﺑﺎﻻﺧﺮﻩ ﺩﻓﻦ پیکر حافظ انجام می‌شود ﻭ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺯﻣﺎﻥ ﺣﺎﻓﻆ ﻟﺴﺎﻥ ﺍﻟﻐﯿﺐ ﻧﺎﻣﯿﺪﻩ ﺷﺪ ...» 🔻این در حالی که است که اولاً، در زمان وفات حافظ اساساً‌ هنوز کتابی با عنوان «دیوان حافظ» وجود نداشته است! حافظ در زمان خود مجموعه اشعار و غزلیاتش را گردآوری نکرده بود؛ و بعدها یکی از شاگردانش به نام محمد گلندام با سختی‌های فراوانی اقدام به این کار کرد. ثانیاً، مسأله تفأل به دیوان حافظ از مسائل متأخر است و در آن زمان اساساً چنین فرهنگی در میان عوام مردم وجود نداشته است؛ ثالثاً، هیچ مخالفتی با محل دفن حافظ وجود نداشته است؛ رابعاً، به دلیل جایگاه دینی و عرفانی و معنوی و قرآنی حافظ، جنازه او را در بهترین جای مصلای شهر دفن کردند؛ خامساً، حافظ در زمان خودش از مفسران و حافظان قرآن و حدیث شناخته می‌شده است و نه بی‌دین و شراب‌خوار! و مخالف حجاب و ضد ولایت فقیه! یکی از اساتید بزرگ حافظ متکلم و اندیشمند بزرگ اسلامی میرسید شریف گرگانی بود که «هرگاه در مجلس درسش شعر خوانده مى ‏شد مى‏ گفت به عوض اين ترّهات به فلسفه و حكمت بپردازيد. امّا چون شمس‌الدّين محمّد مى‏ رسيد، علّامه گرگانى مى‏ پرسيد: بر شما چه الهام شده است؟ غزل خود را بخوانيد. شاگردان علّامه به وى‏ اعتراض مى‏ كردند: اين چه رازى است كه ما را از سرودن شعر منع مى‏ كنى ولى به شنيدن شعر حافظ رغبت نشان مى‏ دهى؟ و استاد در پاسخ مى‏ گفت: شعر حافظ همه الهامات و حديث قدسى و لطايف حكمى و نكات قرآنى است.» و سادساً، اساساً‌ چنین دروغی در کتاب «تاریخ ادبیات ایران» ادوارد براون وجود ندارد! بلکه یک دروغ دیگری است که خود وی هم تصریح کرده است که از منبع نامعتبری آن را نقل می کند! 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
هدایت شده از احمدحسین شریفی
🟢پرهیز از «تمایلات خوارکننده» 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔸بخشی از هویت‌ وجودی انسان، تمایلات و خواسته‌های بی‌شمار غریزی و غیرغریزی اوست. 🔹یکی از مهم‌ترین وظایف تربیتی و تهذیبی، تربیت تمایلات و مدیریت خواسته‌های نفسانی است. ♦️این تمایلات و غرایز نفسانی همانطور که می‌توانند وسیله‌ای برای کمال و تعالی باشند، می‌توانند موجبات انحطاط و سقوط آدمی را هم فراهم کنند! و همانطور که این تمایلات را می‌توان در مسیری به کار گرفت که مایه عزت و سربلندی فردی و اجتماعی شوند؛ می‌توان با آنها به گونه‌ای معامله کرد که مایه خواری و ذلت فردی و اجتماعی شوند. 🔶انتظاری که از یک انسان مؤمن می‌رود این است که در مدیریت تمایلات و خواسته‌های خود به گونه‌ای عمل کند که از آنها به عنوان ابزارهایی در خدمت تعالی و سعادت و عزت دنیوی و اخروی خود استفاده کند. ♦️این توصیه علیه السلام است که می‌فرماید، مؤمن باید تمایلات خود را در مسیر تعالی و عزت سامان دهد و بسیار زشت است که یک انسان مؤمن، تحت مدیریت امیال و خواسته‌های نفسانی خوارکننده قرار بگیرد: «ما أقبَحَ بالمُؤمِنِ أن تكونَ لَهُ رَغبَةٌ تُذِلُّهُ» 🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964 🌹
🔹 شرح تصویر: پاکستان، لاهور، دانشگاه جی‌سی، اتاق اقبال لاهوری در زمان دانشجویی 🔸از نظر ، تنها راه عزت و و قدرت و اقتدار ملت اسلامی است. 🔹در حکایت تخیلی گفتگوی زغال و الماس، در مثنوی ارزشمند «اسرار خودی» اقبال لاهوری، وقتی زغال از الماس می‌پرسد با اینکه «هست و بود ما یکی است» و با اینکه از نظر عنصر اصلی تشکیل دهنده «اصل وجود ما یکی است» پس چرا جایگاه من ته معدن و داخل منقل است و نهایتاً خاکستر شدن، اما جایگاه تو بر تاج شاهنشاهان و سینه قهرمانان و گوش زیبارویان و نگین سرمایه‌داران؟! الماس در پاسخ می‌گوید: گفت الماس ای رفیق نکته‌بین تیره‌خاک از پختگی گردد نگین تا به پیرامون خود در جنگ شد پخته، از پیکار مثل سنگ شد پیکرم از پختگی ذوالنور شد سینه‌ام از جلوه‌ها معمور شد خوار گشتی از وجود خام خویش سوختی از نرمی اندام خویش فارغ از خوف و غم و وسواس باش پخته، مثل سنگ شو، الماس باش می‌شود از وی دو عالم مستنیر هر که باشد سخت‌کوش و سختگیر مشت خاکی اصل سنگ اسود است کو سر از جیب حرم بیرون زد است رتبه‌اش از طور بالاتر شد است بوسه‌گاه اسود و احمر شد است در صلابت، آبروی زندگی است ناتوانی، ناکسی ناپختگی است @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔻پنتاگون دقایقی قبل در بیانیه‌ای ارسال سامانه پدافندی "تاد" به اسرائیل به منظور مقابله با حملات بالستیک ایران را تایید کرد! 🔸 گفته‌اند: «کل اگر طبیب بودی سر خود دوا نمودی» اگر این سامانه‌ها هنری می‌داشتند مانع اصابت بالستیک‌های دست چندم ایران به پایگاه عین الاسد می‌شدند.😂 @Ahmadhoseinsharifi 🌹
هدایت شده از دکتر حمیدرضا مقصودی
رذالت در یک نگاه... این نژادپرست های صهیونیست، خود را رسانه آزاد و منصف می دانند. ☘️کانال تحلیل‌های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی @hamidrezamaghsoodi
◻️دروغ‌گویی و حقارت شخصیت 🖊احمدحسین شریفی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ دروغ‌گویی نشانه حقارت و ضعف شخصیت است. افراد ضعیف ‌النفس، حتی اگر در بالاترین مدارج اجتماعی و علمی هم باشند، نمی‌توانند خود را از این رذیله نجات دهند. چنان افرادی، علیرغم موقعیت اجتماعی بالایی که دارند، اما بعضاً به راحتی و بدون هیچ شرمساری، دروغ می‌گویند و بر دیگران افترا می‌بندند! برای ریشه‌کنی این رذیله، راهی جز «آزادگی روح» و «عزت ‌نفس» نمی‌شناسم؛ و این امور با فلسفه‌خوانی و حقوق‌دانی و فقه‌گویی حاصل نمی‌شود. «خودشناسی» می‌خواهد و «خداشناسی». 🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964 🌹