eitaa logo
احسن الحدیث
88 دنبال‌کننده
473 عکس
416 ویدیو
77 فایل
ویژه نکته های قرآنی اعم از تفسیر, علوم قرآن, معرفی آثار قرآنی و...
مشاهده در ایتا
دانلود
✅پاسخ حضرت آیت الله مکارم به سوالاتی پیرامون عصر ظهور 🔹 حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی به سئوالاتی درباره عصر ظهور پاسخ داده اند. به گزارش شفقنا، متن پرسش و پاسخ به شرح زیر است: وضعیت «امنیت اجتماعى» در عصر ظهور چگونه است؟ امام مهدى(عج) پدیدآورنده «امنیت اجتماعى» است؛ امنیت در بُعد اقتصادى، سیاسى، دفاعى، فرهنگى و غیره که شرط لازم رشد و تکامل فرد و جامعه است. بنابراین بشریت دارای امنیتی می شود که در تمام دوران تاریخ مانند آن را به خود ندیده است. آیا در عصر ظهور امام زمان(عجل الله تعالی فرجه)، زندگى بشر سامان مى یابد؟ در زیارت نامه ها و روایاتى که درباره حضرت مهدى(عج) و عصر ظهور رسیده به زندگى اصیل و درست انسان در پرتو فروغ جاودانه تعالیم امام مهدى(عج) اشاره شده است. در زیارتى درباره ایشان مى خوانیم: «سلام بر بهار زندگى مردمان و طراوت روزگاران». آیا در «عصر ظهور» همه مردم یک عقیده و مرام خواهند داشت؟ بر اساس روایات وارده در «دوران ظهور» و روزگار دولت عدل مهدوى(عج) جهان بینى واحدى بر جهان حاکم مى گردد و راه و روش و برنامه ها یکى می شود و یکپارچگى و یگانگى واقعى در عقیده و مرام پدید مى آید و مردمان همه یکدل و یک زبان به سوى سعادت و صلاح حرکت مى کنند. حضرت مهدى(عجل الله تعالى فرجه) در «تقسیم اموال» چگونه رفتار خواهد کرد؟ برنامه حضرت مهدی(عج) در «تقسیم اموال»،‌ رعایت و اجرای «اصل مساوات» میان همه است. پیامبر(ص) در این باره فرمودند: «او مال را درست تقسیم مى کند. مردى پرسید: درست چگونه است؟ فرمود: میان همه به طور مساوى». رفتار آزادی خواهان چه نقشی در نوع عملکرد ظالمان دارد؟ در طول تاریخ، زیاده خواهی و عدم تسلّط بر امیال و خواهش های نفسانی، یکى از دلایل اصلی ظلم، بلکه شایع ‌ترین آنها است. هنگامی که انسان نتواند امیال درونی اش را تربیت و مدیریت کند، به ‏ناچار براى ارضاى آن از حدّ خویش تجاوز می کند و حقوق دیگران را پایمال می نماید. اسطوره و نماد عدالت خواهی، یعنی امام حسین(ع)، یکی از اهداف اصلی قیام خود را ظلم ستیزی قرار داده؛ و حضرت مهدی(عج) نیز تکمیل کننده راه و نهضت اوست. چرا فلسفه انتظار ما به مشکلاتمان گره خورده است؟  انتظار عامل تخدیر کننده ای نیست که موجب انفعال شیعه در برابر مشکلات و حواله دادن شان به آینده ای نامعلوم شود. برعکس، شیعیان همواره با استمداد از آموزه های قرآنی که سرنوشت بشر را در دستانش معرفی می کند به اصلاح مشکلات خود پرداخته اند. بر همین اساس ظهور را فقط به معنای فرصتی برای رفع مشکلات شان نمی دانند و شمایل آن را زمانه ای برای به فعلیت رسیدن همه جنبه های انسانی و آسمانی وجود انسان به عنوان خلیفه الله در زمین ترسیم می کنند. جنبه هایی که حتی در پیشرفته ترین کشورها هم به منصه ظهور نرسیده است و زاییده عشق آدمی به آگاهى، زیبایى و نیکى است. ظرفیت های به فعلیت نرسیده جامعه بشری برای ایستادن در بالاترین نقطه کمال این حوزه های سه گانه خود دلیل این است که باید روزی حکومتی عادلانه بر جهان حاکم شود که آنها را برآورده سازد. وظیفه شیعیان برای نزدیک شدن «ظهور» حضرت مهدی(عجل الله تعالی فرجه) چیست؟ ظهور امام زمان(عج) وابسته به فراهم شدن مقدمات و شرایط خاصى است، از قبیل: 1. خود را اصلاح نموده و با شرایط حکومت و عصر ظهور وفق دهیم. 2. در جامعه، براى ظهور حضرت زمینه سازى کنیم و در صدد اصلاح مردم در حد توان خود برآییم تا شرایط فراهم شود. 3. هرگز دعا و استغاثه به درگاه الهى را فراموش نکنیم که مطابق روایات در ظهور حضرت تأثیر بسزایى دارد. چرا شیعیان از تعیین «وقت ظهور» منع شده اند؟ به چند جهت نباید برای «ظهور» وقت تعیین کرد: 1. هیچ روایتى وقت دقیق یا حتی غیر دقیقِ ظهور را بیان نکرده است. 2. ممکن است در وقت ظهور، بداء حاصل شود. 3. این گونه خبرها نسبت به زمان ظهور که در خارج تحقق نمی یابد، مردم را به اصل ظهور بدبین می کند. 4. برخى روایات نیز از این کار نهى کرده اند https://fa.shafaqna.com/?p=1537847 جزئیات 👆👆👆 🌍 | خبرگزاری بین المللی شفقنا 🆔 @shafaqna_com
🔰بهترین دعا برای گشایش امور 🔸قُلْ مَا يَعْبَأُ بِكُمْ رَبِّي لَوْلَا دُعَاؤُكُمْ فَقَدْ كَذَّبْتُمْ فَسَوْفَ يَكُونُ لِزَامًا ﺑﮕﻮ : ﺍﮔﺮ ﺩﻋﺎﻳﺘﺎﻥ ﻧﺒﺎﺷﺪ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭم ﺑﻪ ﺷﻤﺎ ﺍﺭﺟﻲ ﻧﻨﻬﺪ ، ﭘﺲ ﺷﻤﺎ ﻛﻪ [ ﻗﺎﻃﻌﺎﻧﻪ ﺁﻳﺎﺕ ﺧﺪﺍ ﻭ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮﺵ ﺭﺍ ]ﺗﻜﺬﻳﺐ ﻛﺮﺩﻳﺪ ، [ ﻛﻴﻔﺮ ﺍﻳﻦ ﺗﻜﺬﻳﺐ ﺑﺮﺍﻱ ﻫﻤﻴﺸﻪ ] ﻣﻠﺎﺯم [ ﺷﻤﺎ ] ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺑﻮﺩ .(٧٧) ◽️در ایه شریفه فوق اینکه مراد از یعبوا و کلمه دعا و کذبتم چیست اقوال متعدد بین شیعه و سنی مطرح شده است. مشهور این است که مراد از عبأ اعتنا کردن است و ما ممکن است استفهامیه باشد یا نافیه و مراد از دعا همان درخواست خاضعانه از خداوند است. که معنای ایه این می شود: بگو ﺍﮔﺮ ﺩﻋﺎﻳﺘﺎﻥ ﻧﺒﺎﺷﺪ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭم ﺑﻪ ﺷﻤﺎ ﺍﺭﺟﻲ نمی نهد و وزنی قائل نمی شود یعنی این دعایتان است که به شما ارزش و قیمت می دهد و باعث عنایت حضرت حق می شود. دلیل این حقیقت این است که انسان در دعا ماهیت خود را باز می یابد. آن فقر ذاتی خود و غنای بالذات خدای سبحان را درک می کند وبدان اعتراف می کند و این بالاترین تربیت انسان است. ◽️حال سوالی به ذهن می اید که بهترین دعا که بیش از همه دعاها فیض الهی را جلب نماید و در امور ما گشایش ایجاد نماید چه دعایی است؟ به نظر می رسد حدیثی معتبری که از حضرت حجت سلام الله علیه وارد شده جواب این سوال مهم را داده است.  ◽️امام عصر (عجل الله فرجه) فرمودند: «أَكْثِرُوا الدُّعَاءَ بِتَعْجِيلِ الْفَرَجِ فَإِنَّ ذَلِكَ فَرَجُكُم‏» در تعجيل فرج زياد دعا كنيد كه در آن، گشايش كار خود شما است. «بحارالأنوار ،ج53 ، ص180 ، باب 31» این حدیث را نباید اشتباه معنی کنیم چرا که مشار الیه در اسم اشاره "ذلک" تعجیل فرج یا فرج نیست یعنی معنای حدیث این نیست که گشایش کار شما در تعجیل فرج ویا فرج است چون این معنایش این است که اگر فرج نباشد مومن در کارش گشایش نیست و این با اموزه های ما سازگار نیست که با دعا درهای آسمان برای مومن باز می شود. ◽️مشار الیه در ذلک خود دعا است یعنی در تعجیل فرج زیاد دعا کنید که خود دعای در فرج خصوصا زیاد دعاکردن در امر فرج، در امور شما گشایش ایجاد می کنید. با اینکه خداوند در همه دعا ها گشایش قرار داده و باب استجابت را باز می کند چنانچه فرمود: وَقَالَ رَبُّكُمُ ادْعُونِي أَسْتَجِبْ لَكُمْ ...( غافر۶۰) ونیز نزدیک بودن خود به بنده را در شنیدن تمام دعا ها گوشزد کرده وَإِذَا سَأَلَكَ عِبَادِي عَنِّي فَإِنِّي قَرِيبٌ أُجِيبُ دَعْوَةَ الداع اذا دعان( بقره۱۸۶) با این حال امام زمان می فرمایند در تعجیل فرج بسیار دعا کنید که گشایش کارتان در دعا در تعجیل فرج است. این نشان می دهد بهترین دعا ها و کارگشاترین دعا ها برای مومن دعا در امر فرج است. 👌از بیانات استاد غلامعباس هاشمی @tafsirmoqaran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⚡️ حکمت شب برات (نیمه شعبان) در جهان اسلام 🔹 توجه به شب نیمه شعبان و احیا مختص به شیعیان نیست و ایام البیض در شعبان بویژه مناسک چهاردهمین شب آن در بین اهل سنت با عنوان «لیله البرات/لیله البرائه» مشهور است. 💠 شب نیمه شعبان در فرهنگنامه ها و متون کهن، «شب برات یا برائت» نامیده شده و این بدان خاطر است که بنا به روایات، خداوند در این شب «برات آزادی» از دوزخ را به بندگان خود می بخشد و این شب برات در ادب فارسی و متون کهن، بازتاب هایی داشته که به چند مورد آن اشاره می رود: 🌕 ابوریحان بیرونی (متوفی ٤٢٧قمری) در کتاب «التفهیم» در این باره چنین آورده: «و شب پانزدهم از ماه شعبان، بزرگوار است و او را «شب برات» خوانند و همی پندارم، این از قبیل آن است که هر که اندرو عبادت کند و نیکی به جای آورد، بیزاری یابد از دوزخ». 💠 «غیاث اللغات» شب نیمه شعبان را «شب برات» دانسته و می نویسد: «شب برات شب پانزدهم شعبان است که در آن شب ملائکه به حکم الهی حساب عمر و تقسیم رزق می کنند». 🔹 حافظ، شب برات را شب قدر دانسته و در غزل معروف خود، شب قدر و «شب برات» را هنرمندانه با هم آورده می سراید: چه مبارک سحری بود و چه فرخنده شبی آن «شب قدر» که این تازه «براتم» دادند 🌕 اما این که «برات» به چه معناست و بن و ریشه این واژه چیست؟ در «حافظ نامه» این توضیحات آورده شده است: «برات» از «برائت» عربی است و آن: «نوشته ای است که بدان، دولت بر خزانه یا حکام، حواله وجهی دهد». 🌕 علامه قزوینی در حواشی خود بر «چهار مقاله» با استناد به ذیل «قوامیس عرب» به نقل از «دُزی» می نویسد: «[برات] را به «بروات» جمع بندند و این کلمه عربی است و در اصل «برائت» بوده و به معنای «بریءالذمّه گردیدن از دَین» است و صواب آن در جمع «براءات» یا براوات است. گویندگان فارسی به اعتبار حواله مکتوب هر حواله یا وارد معنوی را نیز «برات» اصطلاح کرده اند».
🌸آیات قرآن که درباره امام زمان(عج) است، کدام هاست؟ آیات بسیاری درباره امام زمان (عج) در قرآن وجود دارد. ما در این جا تنها به چند آیه به نقل از کتاب مهدی موعود، نوشته علامه مجلسی اشاره می کنیم: ۱) سوره هود آیه ۸🌹 «وَ لَئِنْ أَخَّرْنا عَنْهُمُ الْعَذابَ إِلی‏ أُمَّةٍ مَعْدُودَةٍ لَیَقُولُنَّ ما یَحْبِسُهُ أَلا یَوْمَ یَأْتِیهِمْ لَیْسَ مَصْرُوفاً عَنْهُمْ وَ حاقَ بِهِمْ ما کانُوا بِهِ یَسْتَهْزِؤُنَ» 🔹اگر عذاب را تا مدت معینی (ظهور امام زمان) بتأخیر بیاندازیم خواهند گفت چه چیز آن را باز داشت (و مانع ظهور امام زمان چیست؟) بدانید روزی که عذاب می‏آید از آنها برداشته نمی‌شود، بلکه بر آنان فرود آمده و آنچه را استهزاء به آن می‌کردند خواهند دید. 💌 از امیرالمؤمنین(ع) روایت شده که در تأویل این آیه شریفه فرمودند: أُمَّةٍ مَعْدُودَةٍ اصحاب قائم آل محمد است که سیصد و سیزده نفر می‌باشند. 💌 امام صادق (ع) فرمودند: این عذاب قیام امام زمان و امت معدوده یاران او می‌باشند. که برابر با سپاه اسلام در جنگ بدر هستند (یعنی ۳۱۳ تن) ۲) سوره ابراهیم آیه ۵🌹 «وَ لَقَدْ أَرْسَلْنا مُوسی‏ بِآیاتِنا أَنْ أَخْرِجْ قَوْمَکَ مِنَ الظُّلُماتِ إِلَی النُّورِ وَ ذَکِّرْهُمْ بِأَیَّامِ اللَّهِ إِنَّ فی‏ ذلِکَ لَآیاتٍ لِکُلِّ صَبَّارٍ شَکُورٍ» موسی را همراه آیات خود فرستادیم تا قوم خود را از ورطه ظلمانی کفر درآورده به‌ وادی نورانی ایمان رهبری کند، و آنها را به روزهای خداوندی متذکر گرداند که در آن آیاتی است برای هر صبرکننده شکرگزاری. 🔸در خصال صدوق از امام باقر روایت نموده که فرمود «ایام اللَّه» سه روز است: روز قیام قائم آل محمد، روز رجعت و روز قیامت. ۳) سوره انبیاء آیه ۱۰۵🌹 «وَ لَقَدْ کَتَبْنا فِی الزَّبُورِ مِنْ بَعْدِ الذِّکْرِ أَنَّ الْأَرْضَ یَرِثُها عِبادِیَ الصَّالِحُونَ» 🔸 در زبور (حضرت داود پیغمبر) بعد از کتب آسمانی سابق نوشتیم که: زمین را بندگان صالح ما بارث میبرند. و اینان قائم آل محمد و یاران او میباشند. ۴) سوره حج آیه ۳۹🌹 «أُذِنَ لِلَّذِینَ یُقاتَلُونَ بِأَنَّهُمْ ظُلِمُوا وَ إِنَّ اللَّهَ عَلی‏ نَصْرِهِمْ لَقَدِیرٌ» به آنان که ستم دیده‏اند اگر پیکار کنند، اجازه جنگ داده شده و خداوند قدرت بر یاری آنها دارد. 💌 ابن ابی عمیر از عبد اللَّه بن مسکان از امام جعفر صادق(ع) روایت کرده که فرمودند: او قائم آل محمد است که برای خونخواهی حسین(ع) قیام می‌کند. ۵) سوره صف آیه ۸🌹 «یُرِیدُونَ لِیُطْفِؤُا نُورَ اللَّهِ بِأَفْواهِهِمْ وَ اللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَ لَوْ کَرِهَ الْکافِرُونَ» می‌‏خواهند نور خدا را با دهانهایشان خاموش کنند ولی خدا کامل‏ کننده نور خویش است، اگر چه کافران را ناخوش آید. 💌 از حضرت موسی بن جعفر(ع) معنی آیه یُرِیدُونَ لِیُطْفِؤُا نُورَ اللَّهِ را پرسید، حضرت فرمود: مقصود دوستی امیر المؤمنین علیه السّلام است. وَ اللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ یعنی خداوند امامت را بآخر میرساند. بدلیل آیه شریفه: الذین فَآمِنُوا بِاللَّهِ وَ رَسُولِهِ وَ النُّورِ الَّذِی أَنْزَلْنا که مقصود از نور همان امام است. 💌 محمد بن فضیل میگوید: عرض کردم: «هُوَ الَّذِی أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدی‏ وَ دِینِ الْحَقِّ» یعنی چه؟ فرمود: یعنی خداوند به پیغمبرش دستور داد که لزوم دوستی جانشین خود «امیر المؤمنین» را به مردم اعلام کند، و دوستی وصی پیغمبر «دین حق» است. عرض کردم «لِیُظْهِرَهُ عَلَی الدِّینِ کُلِّهِ» چیست؟ فرمود: یعنی خداوند بهنگام ظهور قائم ما دین حق را بر همه ادیان باطله پیروز می‌گرداند. چنان که خود فرموده: «وَ اللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ» یعنی خداوند نور خود را با ولایت قائم آل محمد تمام میکند «وَ لَوْ کَرِهَ الْکافِرُونَ» یعنی هر چند دشمنان علی این را نخواهند. عرض کردم: اینکه میفرمائید تنزیل و ظاهر معنی قرآن است! فرمودند: آری آنچه که گفتم تنزیل و ظاهر معنی قرآن است. ادامه دارد ....
سخنرانى امام زمان ع در مكّه‏ امام عصر (ع) هنگامى كه ظهور مى‏ كند براى تبيين مواضع خويش و روشن كردن اهداف بلند قيام جهانى خود، در جاهاى مختلف سخنرانى كرده و نقطه نظرات خود را به گوش جهانيان مى‏ رساند. امام باقر (ع) در اين زمينه مى ‏فرمايد: سوگند به خدا! گويا قائم (ع) را مى‏بينم در حالى كه به حجرالأسود تكيه داده است و خداى سبحان را به حقّ خويش سوگند مى‏دهد و مى ‏فرمايد: اى مردم! هركس درباره خدا با من بحث و مناقشه كند، من شايسته ترين مردم نسبت به خدا هستم. اى مردم! هركس درباره آدم با من مناظره كند، من شايسته ترين فرد به آدم هستم. اى مردم! هر كس درباره نوح با من مناقشه كند، من نزديك ترين فرد به او هستم. هركس درباره ابراهيم با من بحث كند، من شايسته ترين مردم نسبت به ابراهيم هستم. اى مردم! هركس درباره موسى با من مناظره كند، من شايسته ترين كس به موسى هستم. هركس درباره عيسى با من سخن بگويد، من شايسته ترين فرد به او هستم. هركس درباره محمّد با من بحث كند، من‏ شايسته ترين مردم نسبت به محمّد (ص) هستم. هركس درباره كتاب خدا، قرآن با من مناقشه كند، من آگاه ترين مردم نسبت به كتاب خدا هستم. آنگاه به مقام ابراهيم رفته و دو ركعت نماز مى ‏گزارد. « امام محمد باقر ع سرچشمه دانش، ص: 133 به نقل از بحارالانوار، ج 52، ص 315.» https://eitaa.com/joinchat/3037462577C5fde7d85fe
شرایط تصرّف ولیّ در مال يتيم همان گونه که اشاره شد، استفاده‌ و تصرّف عادلانه در اموال يتيمان، نه تنها جایز و حلال است؛ بلکه در برخي موارد؛ مانند حفظ و نگه‌داری و رشد و رونق و ازدیاد آن، لازم و ضروری است؛ ليكن همين تصرّف مجاز، حتّی از سوی ولیّ نیز، باید با رعایت برخی دیگر از دستورهای الاهی، از قبیل: نیاز به آن؛ قصد و نیّت برگرداندن و با پرهیز از اسراف و زیاده‌روی باشد، و گر نه تصرّف بدون رعایت اين امور نیز، حرام و ممنوع است. و تصرّف‌کننده، مشمول عذابی خواهد بود که آیه‌ی مورد بحث، بیان‌گر آن است؛ چنان‌که از پاسخ امام کاظم عليه‌السلام به پرسش راوی در همین رابطه، استفاده می‌شود؛ لذا در روایتی آمده است: «عَنْ أَحْمَدَ‌بْنِ‌مُحَمَّدِ‌بْنِ‌أَبِی‌نَصْرٍ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَاالْحَسَنِ علیه السلام عَنِ الرَّجُلِ یَکُونُ فِی یَدِهِ مَالٌ لِأَیْتَامٍ، فَیَحْتَاجُ إِلَیْهِ، فَیَمُدُّ یَدَهُ فَیَأْخُذُهُ وَ یَنْوِی أَنْ یَرُدَّهُ، فَقَالَ: لَایَنْبَغِی لَهُ أَنْ یَأْکُلَ إِلَّا الْقَصْدَ، لَا یُسْرِفُ۱، فَإِنْ کَانَ مِنْ نِیَّتِهِ أَنْ لَایَرُدَّهُ عَلَیْهِمْ فَهُوَ بِالْمَنْزِلِ الَّذِی قَالَ اللَّهُ عَزَّوَجَلَّ: (إِنَّ الَّذِینَ یَأْکُلُونَ أَمْوالَ الْیَتامی ظُلْماً)»۲. «احمدبن‌محمّد می‌گوید: از امام کاظم علیه السلام در مورد مردی که مال یتیمانی در دست اوست، پرسیدم و این‌که به آن مال احتیاج پیدا کرده و از آن برداشته است و نیّت کرده که آن را برگرداند. ایشان فرمود: «شایسته نیست که از این مال بخورد، مگر با میانه‌روی و اعتدال، و نباید اسراف کند، و اگر نیّتش این باشد که آن مال را به یتیمان باز نگرداند، به‌منزله‌ی کسی است که خدای عزّ و جلّ فرمود: (إِنَّ الَّذِینَ یَأْکُلُونَ أَمْوَالَ الْیَتَامَی ظُلْمًا)». ___________________________ ۱. در مرآت العقول، در توضیح این روایت و بیان آرای برخی از فقهاء چنین آمده است: «ضعيف على المشهور. و يدلّ على جواز أكل الوليّ من مال الطفل بالمعروف من غير إسراف. قال في التحرير: الوليّ إذا كان موسراً لا يأكل من مال اليتيم شيئا، و إن كان فقيرا قال الشيخ: يأخذ أقلّ الأمرين من أجرة المثل و قدر الكفاية، و هو حسن. و قال ابن إدريس: يأخذ قدر كفايته إذا عرفت هذا، فلو استغنى الوليّ لم يجب عليه إعادة ما أكل إلى اليتيم أباً أو غيره». ر.ک: الکافی، ج۵، ص۱۲۸. ۲. الکافی، ج۵، ص۱۲۸؛ تهذیب الأحکام، ج۶، ص۳۳۹؛ بحارالأنوار، ج۷۶، ص۲۷۱؛ تفسیر عیاشی، ج۱، ص۲۲۴؛فقه القرآن، ج۲، ص۳۴؛ وسایل الشیعهًْ، ج۱۷، ص۲۵۹، ح ۲۲۴۷۲؛ البرهان في تفسیر القرآن، ج ۲، ص ۳۰، ح ۲۱۵۰؛ نورالثقلین، ج۱، ص ۴۵۰، ح ۹۰؛ تفسیر اهل بیت علیهم السلام، ج۳، ص۴۸. البتّه در برخي منابع، این روایت با همین مضمون، از آقا امام رضا عليه‌السلام روایت شده است: «عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ سَهْلِ بْنِ زِيَادٍ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ أَبِي نَصْرٍ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا اَلْحَسَنِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ ...». 🌱 منبع: تفسیر آموزشی قرآن، ج ۳ از سوره‌ی نساء. 🌴 احسن الحدیث 🌴 ویژه‌ی نکته‌های قرآنی اعم از تفسیر، علوم قرآن، معرفی آثار قرآنی و... https://eitaa.com/ahsanalhadis1 https://eitaa.com/ahsanalhadis2
🔻آیت الله العظمی جوادی آملی: ❇️ اگر حیات انسان عاقلانه باشد، ‏مرگ عاقلانه خواهد داشت ◻️ امامت بشر را زنده می‌کند و ‏حیات می‌دهد. ◻️ ‏عقل بشر چراغ خوبی است نه صراط، صراط را خدا ترسیم کرده، عقل این قدرت را ندارد که خودش به تنهایی از کل ‏عالم نقشه برداری کند و راه را ترسیم کند، ‏صراط و مهندسی کردن صراط، به وسیله انبیا و اولیاست و علما و دانشمندان نیز ‏چراغ در دست دارند و با این چراغ، صراط را می فهمند، اینها شارع نیستند ‏بلکه روشن بین و روشن نگر هستند‎. ◻️ هر جا انسان هست، اگر ‏بخواهد زندگی انسانی داشته باشد، راهنما می‌خواهد و پیامبران الهی و امامان ‏معصوم، ائمه مردم و ائمه جامعه بشری هستند که باید شناخته شده و اطاعت ‏شوند و اگر نه، نصیب جامعه بشری همین زندگی حیوانی است که ظاهرشان ‏انسان است و باطنشان حیوان! نصیبشان همین جنگ های جهانی اول و دوم و ‏جنگ های نیابتی و کشت و کشتارهاست، اگر زندگی بدون امامت باشد، همین ‏است! ◻️ ‏این خواسته حوزه است، به دنبال بازی رفتن و به دنبال من و ما ‏رفتن، هیچ کس را به جایی نمی‌رساند؛ وظیفه ما این است که این احکام الهی را خوب ‏بفهمیم، خوب تفسیر و تأویل و تبیین کنیم و خودمان هم به آنها عمل کنیم، طرزی ‏زندگی کنیم که این امامت جامعه به دست ما باشد! دنباله‌رو رفتن هنر نیست، رهبری ‏کردن دیگران هنر است؛ لذا اگر کسی استعداد خوبی دارد بین خود و خدای خود، ‏حتما موظف است آن را شکوفا کند و جزو ارکان حوزه شود. @hawzahnews|حوزه‌نیوز
💠 روز 💠 💎 عاقبت مدح و ستايش زياد 🔻امام علی علیه‌السلام: ثُمَّ رُضْهُم عَلى اَلاّ يُطْرُوكَ ولا يَبْجَحُوكَ بباطِلٍ لم تَفْعَلْهُ، فاِنَّ كَثرَةَ الإطْراءِ تُحْدِثُ الزَّهوَ وتُدْنى مِنَ العِزّةِ ❇️ اميرمؤمنان به مالك اشتر چنين توصيه می‌كند: مردم را عادت بده كه تو را زياد تعريف و ستايش بي‌جا نسبت به كارى كه انجام نداده‌اى نكنند، چرا كه مدح و ستايش زياد، عُجب و غرور و تكبّر می‌آورد. 📚 نهج‌البلاغه، نامه ۵۳ بند ۳۴ ‌ ‌ •┈┈••✾••┈┈• @HawzahNews
✅حقیقت شکر و مراد از شاکرین: برگی از المیزان 🔹و سیجزى اللّه الشاکرین 🔹این جمله بطورى که از سیاق بر مى آید به منزله استثنائى از ما قبل است و این خود دلیل است بر اینکه همانطور که گفتیم در سپاه اسلام در جنگ احد بعضى بوده اند که نه دچار آن انقلاب شدند، و نه عملى کردند که از انقلاب درونیشان خبر دهد، و این عده شکر گزارانند. و حقیقت شکر، اظهار نعمت است، همچنانکه کفر، مقابل آن است یعنى پنهان کردن نعمت و سرپوش روى آن نهادن است، و اظهار نعمت به این معنا است که آن را در جاى خود استعمال کنى، آن جائى که دهنده نعمت در نظر داشته و نیز اظهار نعمت به این است که آن را به زبان بیاورى، و منعم را در برابر دادن این نعمت، ثنا بگوئى، و مرحله دیگر اظهار نعمت این است که در قلب هم به یاد آن و به یاد منعمش باشى، و از یادش نبرى. 🔹پس شکر خداى تعالى در برابر نعمتى از نعمتهاى او این است که در هنگام استعمال و به کار بردنش به یاد او باشد، و وقتى به یاد او بود به یاد این مطلب هم مى افتد که نعمت او را در جائى که خود او خواسته استعمال کند، نه در جاى دیگر، و معلوم است که هیچ موجودى نیست که نعمتى از نعمت هاى او نباشد، و هیچ نعمتى را خلق نکرده مگر براى اینکه در راه بندگیش استعمال شود، همچنان که خودش فرمود: (و اتیکم من کل ما سالتموه، و ان تعدوا نعمت اللّه لا تحصوها، ان الانسان لظلوم کفار). ادامه درسایت: https://fa.shafaqna.com/news/1473924 جزئیات 👆👆👆 🌍 | خبرگزاری بین المللی شفقنا 🆔 @shafaqna_com
✅طلب رهایی از ظلم ستمکار در دعای امام سجاد(ع): اجابتی که بر بیچارگان وعده داده ‏اى بر من هویدا ساز 🔹اللَّهُمَّ لَا تَفْتِنِّی بِالْقُنُوطِ مِنْ إِنْصَافِکَ، وَ لَا تَفْتِنْهُ بِالْأَمْنِ مِنْ إِنْکَارِکَ، فَیصِرَّ عَلَى ظُلْمِی، وَ یحَاضِرَنِی بِحَقِّی، وَ عَرِّفْهُ عَمَّا قَلِیلٍ مَا أَوْعَدْتَ الظَّالِمِینَ، وَ عَرِّفْنِی مَا وَعَدْتَ مِنْ إِجَابَهِ الْمُضْطَرِّینَ. 🔹بار خدایا مرا به نومیدى از عدل و دادگرى خود آزمایش مفرما، و ستمگرم را به آسودگى از نادانى به (کیفر) خویش میازما تا بر ستم بر من ادامه دهد و بر حقم دست یابد، و به زودى آنچه (کیفرى) که به ستمگران وعده داده ‏اى به او بنما، و .اجابت (دعائى) را که بیچارگان وعده داده ‏اى به من هویدا ساز 🔹از اموزه های این دعا : خبر شِکوه‌کنندگان بر خدا پوشیده نیست و او برای آگاهی بر سرگذشت ستمدیدگان نیازی به شاهد ندارد.خود شاهد بر آن است    . • یاری خداوند همراه ستمدیدگان است و دور از ستمکاران. • برای رهایی از ظلم ستمکار از خدا یاری بطلبیم. • امام سجاد(ع): بارالها همان‌طور که ستم‌کشی را در نظرم ناخوشایند ساختی مرا نیز از ستمکاری حفظ فرما. • ستمدیده با ستمی که می‌بیند و ستمکار با ظلمی که می‌کند امتحان می‌شود. • اگر خیر ما در این است که بازپس‌گیری حقمان تا روز محشر عقب بیفتد، از خدا بخواهیم به ما صبر و شکیبایی دهد. متن کامل دعا در سایت: https://fa.shafaqna.com/news/1533001 🌍 | خبرگزاری بین المللی شفقنا 🆔 @shafaqna_com