eitaa logo
احسن الحدیث
88 دنبال‌کننده
473 عکس
416 ویدیو
77 فایل
ویژه نکته های قرآنی اعم از تفسیر, علوم قرآن, معرفی آثار قرآنی و...
مشاهده در ایتا
دانلود
❇️ ظهور جریانهای جدید در فهم و تفسیر قرآن(2) (جریان تفسیر ادبی معاصر) 👈زوجهای دانشی را می شناسیم که بر روند علمی جهان تأثیرگذار بودند. یکی از مشهورترین آنها "مادام کوری" و "پیر کوری" بودند که در سال 1903 بخاطر کشف رادیوم و جلو بردن چند قدمی این دانش، جایزه نوبل فیزیک را بصورت مشترک دریافت کردند. در جریانهای معاصر تفسیر نیز زن و شوهری بودند که توانستن جریان و مکتب جدیدی را پایه‌گذاری کنند، یا لا اقل آنقدر در این مکتب تفسیری نقش داشتند که به اسم آنها شناخته شود. سخن از "امین الخولی" و "بنت شاطی" است که "جریان تفسیر ادبی معاصر" را پایه‌ریزی کردند و برای جا انداختن آن تلاش بسیاری کردند. گرچه قبل از آنها "شیخ محمد عبده " گام در این مسیر گذاشت و "طه حسین" برای آن قواعدی برشمرد ولی کسی که این روش تفسیری را به یک مکتب تبدیل کرد شاگرد محمد عبده یعنی امین الخولی بود. براساس این روش و جریان تفسیری؛ نگاه‌دینی به قرآن باید بعد از مطالعه ادبی صِرف درباره آن باشد چراکه قرآن قبل از آنکه کتاب ایمان باشد یک کتاب به زبان عربی است و بر اساس قواعد و ادبیات عرب سخن گفته است. این جریان معتقد است قرآن نه بر اساس وحدت موضوع است و نه به ترتیب نزول و ظهور آیات و تفسیر ترتیبی و سوره به سوره و جزء به جزء قرآن فهم دقیق و درک صحیحی از معانی و مقاصد آن را به دست نمی‌دهد، از این رو باید قرآن را به صورت موضوعی و همه آیات مربوط به یک موضوع را کنار هم و در ارتباط با یکدیگر تفسیر کرد. بر اساس این منهج تفسیری، برای تفسیر باید دو صنف مطالعه درباره قرآن کریم انجام گیرد: 1) پیرامونی 2) درونی. در مطالعات پیرامونی، مفسر برای شناخت عمیق‌تر و دقیق‌تر روح عربیت، باید ادبیات عرب جاهلی را صحیح مطالعه کند و در مطالعات درونی باید تمرکز خود را بر روی معناشناسی واژگان، تطوّر آنها و فهم مخاطبان عصر نزول از آن واژگان بگذارد. این جریان معتقد است؛ کتب لغت در زمینه فهم معنی آیات چندان کمکی به ما نکرده و باید برای فهم معنی با بررسی دقیق به اجتهاد رسید. ✍️ سیدحسن هاشمی جزی 🌺 https://eitaa.com/marzbanandishe🌸
🎍عالم جاهل چه کسی است. 🎍 قال امیرالمومنین علیه السلام. (رُبَّ عَالِم قَدْ قَتَلَهُ جَهْلُهُ، وَعِلْمُهُ مَعَهُ لاَ يَنْفَعُهُ). امام(عليه السلام) در اين عبارت كوتاه و پرمعنا از عالمان نادانى سخن مى گويد كه جهلشان قاتل آنها شده است در اين كه چگونه علم و جهل در وجود آن ها جمع مى شود تفسيرهاى مختلفى مى توان بيان كرد. از همه روشن تر اين كه علم اگر با عمل همراه نشود همچون جهل است، بنابراين نكوهش امام(عليه السلام) از عالمانى است كه از علم خود بهره نمى گيرند و به آن عمل نمى كنند و سبب هلاكت مادى و معنوى آنها مى شود. 🎍🎍. در حديثى در كتاب شريف كافى از امير مؤمنان على(عليه السلام)مى خوانيم كه «إنَّ الْعالِمَ الْعامِلَ بِغَيْرِهِ كَالْجاهِلِ الْحائِرِ الَّذى لا يَسْتَفيقُ عَنْ جَهْلِهِ; شخص عالمى كه به علمش عمل نكند مانند جاهل سرگردانى است كه از بيمارى جهل بهبود نمى يابد. سپس حضرت در همان روايت مى فرمايد: «بَلْ قَدْ رَأيتُ أنَّ الْحُجَّةَ عَلَيْهِ أعْظَمُ وَالْحَسْرَةُ أدْوَمُ; بلكه حجت الهى را بر او بزرگ تر و حسرت او را پايدارتر ديدم». همين عبارت با اندك تفاوتى در ذيل خطبه ۱۱۰ نهج البلاغه نيز آمده است. 🎍🎍 در حديث ديگرى در غررالحكم از همان حضرت مى خوانيم: «عِلْمٌ لا يُصْلِحُكَ ضَلالٌ وَمالٌ لا يَنْفَعُكَ وَبالٌ; دانشى كه تو را اصلاح نكند گمراهى است و ثروتى كه تو را (در راه خشنودى خدا) سودى نبخشد بدبختى است». 🎍🎍 اين احتمال نيز وجود دارد كه منظور از «جهل» صفات جاهلانه اى مانند غرور و تكبر و خودخواهى و سودجويى و رياكارى باشد; هر گاه علم با اين صفات نكوهيده جاهلانه همراه گردد عالم را به نابودى مى كشاند، همان گونه كه در طول تاريخ مصاديق زيادى دارد. 🎍 آيا طلحه و زبير عالم به احكام اسلام و قرآن نبودند؟ آيا موقعيت على(عليه السلام)را در اسلام و نزد پيغمبر اكرم(صلى الله عليه وآله) نمى شناختند؟ چه شد كه علمشان سودى به آنها نبخشيد؟ آيا جز اين است كه جاه طلبى و پيروى از هواى نفس آنها را به جنگ جمل كشانيد و نه تنها علمشان به حالشان سودى نداشت ، بلكه صفات جاهلانه آنها سبب مرگشان در دنيا و مجازاتشان در آخرت شد. حدود هفده هزار نفر از مسلمانان را به كشتن دادند و هرگز به مقصدشان نيز در دنيا نرسيدند. 🎍 نيز احتمال مى رود منظور اين باشد كه ظواهرى از علم دارد ولى به عمق آن نرسيده است و به تعبيرى ديگر ، علم او فاقد بصيرت است همان گونه كه در حديثى از امام صادق(عليه السلام) مى خوانيم: «اَلْعامِلُ عَلى غَْيرِ بَصيرَة كَالسّائِرِ عَلى غَيْرِ الطَّريقِ فَلا تُزيدُهُ سُرْعَةُ السَّيْرِ مِنَ الطَّريقِ إلاّ بُعْداً; آن كس كه بدون بينش و بصيرت عمل مى كند همانند كسى است كه در بيراهه گام بر مى دارد ، چنين كسى هر قدر تندتر برود از راه اصلى دورتر مى شود». جمع ميان اين تفسيرها نيز مانعى ندارد. نهج البلاغه حکمت ۱۰۷
مجريان فرمان خدا چه کسانی هستند.؟ 🎍🎍🎍🎍🎍🎍🎍🎍🎍🎍 امام علی علیه‌السلام صفات آنها را در سه چيز خلاصه کرده. ، مى فرمايد : «فرمان خدا را تنها كسى مى تواند اجرا كند كه نه سازش كار باشد (و اهل رشوه) و نه تسليم و ذليل (در مقابل ديگران) و نه پيروى از طمع ها كند» ; (لاَ يُقِيمُ أَمْرَ اللَّهِ سُبْحَانَهُ إِلاَّ مَنْ لاَ يُصَانِعُ، وَلاَ يُضَارِعُ، وَلاَ يَتَّبِعُ الْمَطَامِعَ). 🍃 بديهى است آنان كه اهل «مصانعه» (به معناى سازشكارى و رشوه گرفتن) هستند هرگز نمى توانند حق را به حق دار برسانند، چرا كه زورمندان اهل باطل آنها را خريدارى مى كنند و از حق منصرف مى سازند و در اين ميان حقوق ضعفا پايمال مى شود.🎍 وهمچنين كسانى كه ضعيف و ذليل و ناتوانند قدرت اجراى فرمان خدا را ندارند، زيرا اجراى فرمان حق قاطعيت و شجاعت و استقلال شخصيت را مى طلبد و افراد زبون كه به روش اهل باطل عمل مى كنند توان اين كار را ندارند.🎍 نيز اشخاص مبتلا به انواع طمع ها; طمع در مقام، مال و خواسته هاى هوس آلود هرگز نمى توانند مجرى فرمان خدا باشند ، زيرا طمع بر سر دوراهى ها و چند راهى ها آنها را به سوى خود جذب مى كند و از پيمودن راه حق باز مى دارد. 🍃 به همين دليل در طول تاريخ كمتر زمامدارى را ديده ايم كه به طور كامل مجرى فرمان حق باشد (مگر انبيا و اوليا) زيرا گاه يكى از اين سه نقطه ضعف و گاه همه آنها را داشته است، از اين رو از پيمودن راه حق باز مانده است. آنچه امام(عليه السلام) در بالا درباره موانع اجراى فرمان الهى بيان فرمود امورى است كه در آيات و روايات اسلامى نيز بر آن تأكيد شده است; از جمله درباره رشوه مى خوانيم پيغمبر خدا(صلى الله عليه وآله) فرمود: «إيّاكُم وَ الرِّشْوَةَ فَإنَّها مَحْضُ الْكُفْرِ وَ لا يَشُمُّ صاحِبُ الرِّشْوَةِ ريحَ الْجَنَّةِ; از رشوه بپرهيزيد كه كفر خالص است و رشوه گير بوى بهشت را هرگز استشمام نمى كند». كسى كه رشوه مى گيرد در واقع پرستش درهم و دينار را بر پرستش خالق مختار مقدم مى شمرد و قوانينى را كه براى حمايت از ضعفاى جامعه است تبديل به وسيله حمايت از دزدان و دغل كاران و ظالمان مى كند و «مضارعة» كه همان اظهار ذلت و ناتوانى در برابر زورگويان است عامل ديگرى براى زير پا گذارد فرمان خدا و به قدرت رسيدن ظالمان است.🌲 اميرمؤمنان على(عليه السلام) در خطبه همّام (خطبه ۱۹۳) مى فرمايد: «فَمِنْ عَلامَةِ أحَدِهِمْ أنَّكَ تَرى لَهُمْ قُوَّةً فى دينِ;🎍 يكى از نشانه هاى پرهيزگاران اين است كه او را در دين (و اجراى فرمان الهى) قوى و نيرومند مى بينى». 🎄 در مورد طمع كه مانع سوم است همين بس كه در روايتى از امام اميرالمؤمنين(عليه السلام) در بحارالانوار آمده كه: «ما هَدَمَ الدّينَ مِثْلُ الْبِدَعُ وَ لا أفْسَدَ الرَّجُلَ مِثْلُ الطَّمَعُ; هيچ چيز مانند بدعت ها دين را از بين نمى برد و چيزى مانند طمع انسان را فاسد نمى سازد». 🌾 در حديث ديگرى از آن حضرت مى خوانيم : «مَنْ أرادَ أنْ يَعيشَ حُرّاً أيّامَ حَياتِهِ فَلا يُسْكِنِ الطَّمَعَ قَلْبَهُ; كسى كه مى خواهد در طول عمر آزاد زندگى كند بايد اجازه ندهد طمع در قلبش سكونت يابد». 🌴🎍🍃🍃🍃 نهج‌البلاغه حکمت ۱۱۰.
رفعت مومن.mp3
1.47M
✅ روز هشتم ماه ۱۴۴۵ ✳️ مقام و
 رفعت مومن


🌺~🌺~🌺~🌺 ✅ 🔰🔰 🆔‌ @kotob_howzavy
11.96M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🤲 دعا طلب مرگ یک ای !! 👳‍♀من از سربازان، فرزندت هستم، قسمت میدم به حق مادرت حضرت زهرا (ع) که همین امروز مرگم من رو از خدا بخواه😭😔 🌸🔊 حضرت آیت الله ناصری (ره) (ع) 🍃🍃🍃➖➖➖🍃🍃 🍃🍃┅🌺 🍃┅─╮ @LABKHAND369 ارسال و پخش با لینک کانال بلامانع است 🇮🇷🇮🇷✅✅🌺🌺 ╰─┅🍃🌺 🍃🍃
35.46M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
آیت الله العظمی شاهرودی ۲۶۰ بار پیاده به کربلا رفت و موسس این پیاده روی عظیم شد 🌹 مستند کوتاه| تاریخچۀ پیاده‌روی اربعین؛ از سال ۶۱ قمری تا امروز ♦️پیاده‌روی اربعین از آیین‌های امروز و دیروز نیست؛ قصه‌های فراوانی دارد از همان اولین اربعین ۶۱ قمری تا امروز که ۱۳۸۴ سال می‌گذرد. در این مستند کوتاه گذری کرده‌ایم بر همین قصه‌ها.
🔰تامّلی در معنای روایت تَباکي بر امام حسین (علیه السلام) 🔸 یکی از روایات نورانی و پرمعنا و دل انگیزی که اختصاص به فضائل و مصائب امام حسین (علیه السلام) دارد روایت تباکي است. روایت تباکی با دو سند از امام صادق (علیه السلام) نقل شده است. شیخ صدوق از ابی عماره شاعر اهل بیت نقل می کند که امام صادق فرمود: مَنْ أَنْشَدَ فِي اَلْحُسَيْنِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ شِعْراً فَأَبْكَى وَاحِداً فَلَهُ اَلْجَنَّةُ وَ مَنْ أَنْشَدَ فِي اَلْحُسَيْنِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ شِعْراً فَبَكَى فَلَهُ اَلْجَنَّةُ وَ مَنْ أَنْشَدَ فِي اَلْحُسَيْنِ شِعْراً فَتَبَاكَى فَلَهُ اَلْجَنَّةُ . (امالی صدوق مجلس ۲۹ حدیث ۶). ▫️حدیث با سند دیگری در کامل الزیارات با این اختلاف آمده است: مَنْ أَنْشَدَ فِي اَلْحُسَيْنِ شِعْراً فَبَكَى وَ أَظُنُّهُ قَالَ أَوْ تَبَاكَى فَلَهُ اَلْجَنَّةُ .  (کامل الزیارات، ص 105) هر کس برای امام حسین شعری بگوید و گریه کند و گمان می کنم که فرمود: یا خود را به گریه بزند پس بهشت برای او واجب است. سند حدیث، معتبر و از مشهورات در مورد امام حسین علیه السلام است. 🔸 برخی از این حدیث نورانی و معتبر استفاده نادرستی می کنند و می گویند ریا در هر عملی گناه و باطل کننده عمل است جز در دستگاه امام حسین که ریا در این دستگاه نه تنها گناه و مبطل نیست بلکه ثواب نیز دارد. این برداشتی تسامحی و اشتباه از حدیث تباکي است. ادله ریا تخصیص بردار نیستند و در دستگاه امام حسین نیز ریا و ریاکاری ارزشی نداشته بلکه مانند دیگر امور، گناه کبیره محسوب می شود. ▫️ ریا عملی است که بدون قصد قربت و اخلاص و رضای خداوند آورده می شود و چنین عملی با حصر مستفاد از: قالَ إِنَّمَا يَتَقَبَّلُ اللَّهُ مِنَ الْمُتَّقِينَ .(مائده٢٧) مورد قبول واقع نمی شود. و با ادله ریا، حرمت آن ثابت و جزء گناهان کبیره است. ▫️ از ویژگی های ریا این است که ریا با ایمان قابل جمع نیست. اگر چه ممکن است ریا بر اثر نسیان و غفلت باشد که از مومن نیز سر بزند و با توبه مومن جبران گردد ولی منشأ ریای مستمر در زندگی، ضعف ایمان یا عدم ایمان به خداوند و آخرت است. ریاکار در چنین وضعی شیطان را به همنشینی با خود راه می دهد و شیطان او را به ریا وادار می کند چنانکه فرمود: وَالَّذِينَ يُنفِقُونَ أَمْوَالَهُمْ رِئَاءَ النَّاسِ وَلَا يُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَلَا بِالْيَوْمِ الْآخِرِ وَمَن يَكُنِ الشَّيْطَانُ لَهُ قَرِينًا فَسَاءَ قَرِينًا.(نساء٣٨) 🔸 در ریا آنچه که برای ریا کار مهم است استفاده ابزاری از دین و مقدسات به هدف رسیدن به محبوبیت و مقبولیت در نزد مردم است. در نتیجه، ریاکار همواره تلاش می کند تا از ابزار دین برای فریب مردم بهره جوید و این یکی از بزرگ ترین گناهان شمرده شده است. تا جایی که یکی از صفات برجسته منافقین ریاکاری است: يُرَاءُونَ النَّاسَ وَلَا يَذْكُرُونَ اللَّهَ إِلَّا قَلِيلًا (نساء ۱۴۲). ترسم که روز حشر عنان بر عنان رود تسبیح شیخ و خرقه رند شرابخوار 👌 آنچه در روایت تباکي آمده با ریا تباین دارد؛ زیرا مقصود از تباکي این است که اگر کسی گریه اش نیامد، نه برای کسب محبوبیت بلکه با انگیزه تعظیم و تکریم و تبیین عظمت مصیبت و مظلومیت امام حسین (علیه السلام) خود را به گریه بزند یا در هیئت و شکل گریه کنندگان درآید. چنین عملی با روح اخلاص و جلب رضایت حق همراه است و بدون شک، برخاسته از فضائل درونی انسان خواهد بود و هرگز عنوان ریا که خالی از اخلاص و برخاسته از رذیله ای اخلاقی است بر آن صادق نیست. در نتیجه عزاداران و زائرین حسینی همواره باید از نیت اخلاص در عزاداری و زیارت و حتی در تباکی مراقبت نمایند. از: استاد غلامعباس هاشمی همدانی https://eitaa.com/hashemighir
⚫⚫داستان هنده همسر یزید، کنیز حضرت زینب (س) 🔰 زن یزید که سالهاى پیش در خانه عبدالله بن جعفر زیر دست حضرت زینب(س) کامل تربیت شده بود، روزگار او را به شام خراب انداخته و از جایى خبر ندارد. یک وقت بر سر زبانها افتاد که جماعتى از اسیران خارجى به شام آمده اند. این زن از یزید درخواست کرد به دیدار آنها برود. یزید گفت شب برو. 🌙 چون شب فرا رسید، بوی خوش غذایی که زن شامی با خود آورده بود، کودکان را وادار کرد تا دور او جمع شوند، سینی پر از غذا برای خرابه نشینان... اما هیچ کدام دست به سوی غذا نمی‌بردند.... خانم ام کلثوم(س) گفتند صدقه بر ما حرام است. زینب(س) بلند شد و به پیشواز زن آمد و فرمود: زن! مگر نمی‌دانی این گونه صدقات بر ما حرام است؟ برای چه این طعام را آورده‌ای؟ زن گفت: به خدا قسم این صدقه نیست، بلکه نذر است که بر من اجرای آن لازم است و برای هر اسیر و غریب طعامی به رسم هدیه می‌برم. 🔻 زن این پا وآن پا کرد و با شرم گفت: من در ایام کودکی در شهر رسول خدا (ص) بودم و به مرضی دچار شدم که طبیبان و پزشکان از معالجه من عاجز شدند. چون پدر و مادرم دوستدار اهل بیت (ص) بودند، مرا برای شفا به خانه امیرالمومنین (؏) بردند و از فاطمه زهرا (س) طلب شفا کردند. ✨ درآن زمان حسین (؏) به خانه آمد. علی (؏) فرمود: ای فرزندم! دست بر سر این دختر بگذار و از خدا شفای او را بخواه! حسین (؏) چنین کرد و از برکت مولایم شفا پیدا کردم. تا کنون هیچ مریضی در من راه نیافته است... گردش روزگار مرا به این سرزمین کشانده است و از مولای خویش دور مانده‌ام. 💠 نذر کردم هرگاه اسیر یا غریبی را ببینم تا حدی که امکان دارد به او احسان نمایم. برای سلامتی آقایم حسین (؏)، تا شاید بار دیگر به زیارت او نائل شوم و جمال ایشان را دیدار نمایم. 🏴 فرمان داد تا تختی در خرابه نصب کردند. بر تخت قرار گرفت و حال رقت بار آن اسیران او را کاملا متأثر گردانید و سؤال کرد: اى زن اسیر، شما از اهل کدام دیارید؟ حضرت زینب(س) فرمود: از اهل مدینه. آن زن گفت: عرب همه‌ی شهرها را مدینه گوید؛ شما از کدام مدینه هستید؟ فرمود: از مدینه رسول خدا(ص). آن زن از تخت فرود آمد و به روى خاک نشست. حضرت زینب(س) سبب را سؤال کرد 💠 گفت: به پاس احترام مدینه رسول خدا(ص) اى زن اسیر، تو را به خدا قسم مى‌دهم آیا هیچ در محله بنى هاشم آمد و شد داشته‌اى؟ حضرت زینب (س) فرمود: من در محله بنى هاشم بزرگ شده‌ام. آن زن گفت: اى زن اسیر، قلب مرا مضطرب کردى. تو را به خدا قسم مى‌دهم، آیا هیچ در خانه آقایم امیرالمؤمنین(؏) عبور نموده و هیچ بى‌بى من حضرت زینب(س) را زیارت کرده‌اى؟ ✨ حضرت زینب (س) دیگر نتوانست خوددارى بنماید، صداى شیون او بلند شد فرمود: حق دارى زینب را نمى‌شناسى... من زینبم ⁉️ زن گفت: اگر تو زینبی پس حسینت کو؟ حضرت زینب(س) فرمود: ای زن، از حسین پرسش مى‌کنى؟! این سر که در خانه یزید منصوب است از آن حسین (؏) است. آن زن از شنیدن این کلمات دنیا در نظرش تیره و تار گردید و آتش در دلش افتاد. مانند شخص دیوانه، نعره زنان، به بارگاه یزید دوید. فریاد زد: اى پسر معاویه ، سر پسر دختر پیغمبر(ص) را در خانه من نصب کرده‌اى با اینکه ودیعه رسول خداست... 🏴 واحسیناه، واغریباه، وامظلوماه، واقتیل اولاد الادعیاء، والله یعز على رسول الله و على امیرالمؤمنین 🔥 یزید یک باره دست و پاى خود را گم کرد، دید فرزندان و غلامان و حتى عیالات او بر او شوریدند. از آن پس چنان دنیا بر او تنگ شد و زندگى بر او ناگوار افتاد که مى‌رفت در خانه تاریک و لطمه به صورت مى‌زد .... 🔥 یزید چاره‌اى جز این ندید که خط سیر خود را نسبت به اهل بیت عوض کند، لذا به عیال خود گفت: برو آنان را از خرابه به منزلى نیکو ببر. آن زن به سرعت، با چشم گریان شیون کنان، آمد زیر بغل حضرت زینب(س) را گرفت و گفت : اى سیده من، کاش از هر دو چشم کور مى‌شدم و تو را به این حال نمى‌دیدم. اهل بیت(؏) را برداشت و به خانه برد و فریاد کشید: اى زنان مروانیه، اى بنات سفیانیه، مبادا دیگر خنده کنید! مبادا دیگر شادى بکنید! به خدا قسم اینها خارجى نیستند، این جماعت اسیران ذریه رسول خدا و فرزندان فاطمه زهرا و على مرتضى على (؏) و آل یس و طه مى‌باشند.😭😭😭 📚 ریاحین الشریعه، ج ۳، ص ۱۹۱
6.83M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
دستیابی ناسا به صدای ستاره تپنده وَالسَّمَاءِ وَالطَّارِقِ وَمَا أَدْرَاكَ مَا الطَّارِقُ قرآن ۱۴۰۰ سال پیش کلام خدا از ستاره ای که صدای تپنده دارد خبر داده است...
11.39M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 حتی نامش را نشنیده‌اید، ولی او بزرگ‌ترین حجت تشیع را نوشت! 🌺~🌺~🌺~🌺 ✅ 🔰🔰 🆔‌ @kotob_howzavy
6.7M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
چه کنیم که بعد از مرگمان آثار اعمال نیکمان در این دنیا بماند حجت‌الاسلام کاشانی @AkhbareFori