eitaa logo
امامت و امارت
182 دنبال‌کننده
83.9هزار عکس
46.8هزار ویدیو
4.1هزار فایل
گزارش شخصی امامت وامارت پردیسان
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹این شیوه‌ای است که امام باقر علیه‌السلام به ما یاد داده 🔳 علامه مصباح: ما باید آماده باشیم كه در راه انجام وظیفه، هر سختی و ملامتی را تحمل كنیم و حتی از سرزنش و دشنام دوستان هم باكی نداشته باشیم. 🔳 این شیوه‌ای است كه علیه السلام به جابر فرموده و به ما یادداده است: «در صورتی شیعه ما هستی كه حتی اگر تمام مردم از تو بد گفنتد و سرزنشت كردند، اصلاً ناراحت هم نشوی؛ و اگر همه مردم از تو تعریف كردند و تو را ستودند، خوشحال نشوی و این سرزنش‌ها و تعریف‌ها در انجام وظیفه‌ات تأثیر نداشته باش» 🔳 اگر قرار باشد خوشحالی و رضایت دیگران را در نظر بگیریم، باید همواره نگاه به اكثریت داشته باشیم و تابع نظر سنجی باشیم و به فرمایش قرآن كریم اگر انسان به دنبال تبعیت از اكثریت باشد، قطعا گمراه خواهد شد.
✍در نظام باقر العلوم معلم و عالم در صدر ند. @qavami https://eitaa.com/qavami/20644
✍اقامه شکوهمند عزا امام باقر ع ۷ذیحجه به شهادت می‌رسد وصیت میفرماید ده سال ۱۰ذیحجه در منی برایش ماتم بر‌پا کنند و این یعنی مجوز اقامه عزا با حضور جمعیت فراوان برای یک امام و رهبر دینی یعنی زمان و مکان عزا داری باید شکوهمند باشد . @qavami https://eitaa.com/qavami/20644
✍مدیریت حج آل سعود با سابقه چند کشتار حجاج در مراسم حج صلاحیت اداره این فریضه مهم را ندارد سازمان حج باید مثل سازمان ملل اداره شود. @qavami https://eitaa.com/qavami/20644
✍️قهرمان فیلم سینمایی "قهرمان" اثر اصغرفرهادی در جشنواره بین المللی کن، اورا قهرمان سینمای ایران نمود. بی هنران را بگو گنج هنر زان ماست گرچه ز ملک هنر باهنری میرود . @qavami https://eitaa.com/qavami/20644
✍اقدام مهم مذاکرات هسته ای تا جابجایی دولت به تاخیر افتاد. @qavami https://eitaa.com/qavami/20644
✍ترویه پی بردن به تکلیف اهم از میان چند تکلیف جز با ترویه ممکن نیست.
✍ترویه ۸ذیحجه روز ترویه یعنی اندیشه و تامل است که مقدمه شناخت وظیفه است بدون تفکر به تکلیف پی نمی بریم
✍ترویه روز ترویه روز هشتم ذیحجه است و علت نام گذاری این روز، بدان جهت است که در منا و عرفات آب وجود ندارد و حاجیانی که قصد وقوف در منا و عرفات را دارند، باید از مکه برای خویش آب تهیه کرده و به همراه خود ببرند و چنین حالتی را ترویه می‌نامند. در این روز حاجیان خانه خدا، مراسم حج تمتع و حج اکبر را آغاز می‌کنند
✍ترویه امام حسین ع در این روز حج را به جهاد و مکه را به کربلا تبدیل کرد در ترویه به تکلیف اهم اقدام کرد .
🌕بازدید شیخ سعید مختار، رهبر شیعیان روآندا و فعالان فرهنگی این کشور از فعالیت های مسجد و محله 💠@mfatemiyye
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🛑(به مناسبت ایام حج). روايت جالب رهبرانقلاب از بانوی تركمن كه به نيابت از ايشان به حج رفته بود و در حادثه منا شهید شد.
بسم الله الرحمن الرحیم ما أَصابَ مِنْ مُصيبَةٍ فِي الْأَرْضِ وَ لا في‏ أَنْفُسِكُمْ إِلاَّ في‏ كِتابٍ مِنْ قَبْلِ أَنْ نَبْرَأَها إِنَّ ذلِكَ عَلَى اللَّهِ يَسيرٌ (22) لکیلا تاسوا علی ما فاتکم ولا تفرحوا بما آتاکم والله لا یحب کل مختال فخور (23) (سوره مبارکه حدید آیه 22 و 23 ) ترجمه «هيچ بلا و مصيبتى نه در زمين و نه در مورد خودتان رخ نمى‏دهد مگر اين‏كه پيش از آن‏كه آن را پديد آوريم، در كتابى ثبت شده است به يقين ثبت رويدادها پيش از وقوع آنها، بر خدا آسان است.این بخاطر آن است که برای آنچه از دست داده‌اید تأسف نخورید، و به آنچه به شما داده است دلبسته و شادمان نباشید؛ و خداوند هیچ متکبّر فخرفروشی را دوست ندارد!» ✅ سوال این آیه می فرماید که هیچ مصیبتی به انسان نمی رسد مگر اینکه قبل از آن، در کتاب علم الهی ثبت و ضبط است. ممکن است تصور شود این آیه با آیه 30 سوره مبارکه شوری که می‌فرماید: «وَ ما أَصابَكُمْ مِنْ مُصيبَةٍ فَبِما كَسَبَتْ‏ أَيْديكُمْ‏ وَ يَعْفُوا عَنْ كَثيرٍ» منافات دارد که در این آیه می‌فرماید مصائب، ناشی از اعمال انسان است و در آیه قبل فرمود مصائب از قبل مشخص و نوشته شده است. ❌جواب نادرست در حل این تعارض ظاهری، ممکن است گفته شود مصائب دو قسم هستند برخی را خداوند می‌داند و رقم می‌زند و برخی ناشی از اعمال خود انسان است و یا اینکه گفته شود اصل مصائب و تعداد آن‌ها را خداوند تعیین کرده اما کیفیت و میزان سختی آن بسته به اعمال انسان ها دارد. اما ظاهرا این پاسخ ها صحیح نیست. ✅جواب درست بلکه باید گفت طبق عمومیتی که از ظاهر آیه برداشت می‌شود تمام مصائب و حتی تمام اعمال انسان ها، از قبل در کتاب علم الهی ثبت است و مطابق آیه 29 جاثیه ملائکه از روی آن نسخه اصلی علم الهی، اعمال ما را استنساخ و ثبت می‌کنند. «هذا كِتابُنا يَنْطِقُ عَلَيْكُمْ بِالْحَقِّ إِنَّا كُنَّا نَسْتَنْسِخُ‏ ما كُنْتُمْ تَعْمَلُون» البته بین علم الهی و اختیار ما انسان ها هیچ منافاتی وجود ندارد. خداوند از قبل می‌داند که بر انسان ها به خاطر اعمال اختیاری اش چه مصائبی نازل می‌شود. در واقع در علم الهی قبل از وقوع مصیبت، نوشته شده که ما به خاطر کارهای خودمان چه بلاهایی را متحمل می‌شویم. در این صورت بین این دو آیه قرآن هیچ منافاتی وجود ندارد. البته مصائبی که بر معصومین و یا اولیاء الهی نازل می‌شود برای ترفیع درجه می‌باشد و از محل بحث آیه 30 سوره مبارکه شوری تخصصا خارج است. برخی مصائب نیز که بر مومنین وارد می‌شود فقط برای امتحان الهی می‌باشد نه اعمال انسان که آیه بعد به آن می‌پردازد. (البته تمام حوادث و وقایع در زندگی جهت امتحانی را دارد گرچه می تواند پاداش یا کیفر هم باشد.) 👇ادامه ....
✳️در آیه بعدی اشاره می کند اگر در مصائب، مال و ثروت و یا چیز دیگری از دست انسان رفت و یا چیزی به دست انسان آمد او نباید اندوهناک شود و نه فرحناک و خوشحال. «لِكَيْلا تَأْسَوْا عَلى‏ ما فاتَكُمْ‏ وَ لا تَفْرَحُوا بِما آتاكُمْ وَ اللَّهُ لا يُحِبُّ كُلَّ مُخْتالٍ فَخُورٍ» زیرا تمام این بده بستان های الهی از باب امتحان است و براساسِ نظام احسن الهی و نوشته شده در علم الهی؛ بنابراین جایی برای یأس و ناراحتی و فرح و خوشحالی نیست. البته برخی در ترجمه آیه، منظور از فرح را، فرح بی جا ذکر کرده اند که طبق بیانی که ما از معنای آیه داشتیم نیازی به چنین تقدیر نیست گرچه در نگاه ابتدایی و عموم مردم این نگاه هست که شادی بی‌جا درست نیست و شادی متعارف مشکل نمی نماید! 🔺لَا تَفْرَحْ إِنَّ اللَّهَ لَا يُحِبُّ الْفَرِحِينَ ﴿قصص/۷۶﴾ (بی جا و بیش از حد) شادى مكن كه خدا شادى‏ كنندگان را دوست نمى دارد! ✅البته از نظر تشریعی جا برای تاسف و ناراحتی از خطا و گناهی که منجر به سلب نعمتی شده و نیز شادی و حمد الهی به خاطر اینکه انسان وظیفه خود را انجام داده و خداوند او را وسیله برای انجام اهداف متعالی قرار داده وجود دارد، اما از نظر تکوینی چون هر حادثه ای که اتفاق می‌افتاد بعد از واقع شدن انسان پی می‌برد که براساس نظام احسن بوده و باید اتفاق می افتاد، و برای امتحان است جایی برای فرح و تأسف نسبت به آن وجود ندارد.
🌹🕊🌹🕊🌹🕊🌹🕊 💠 دعای حضرت صاحب الزمان(عجل الله تعالی فرجه) ﷽ 🔆إِلَهِي عَظُمَ الْبَلاءُ وَ بَرِحَ الْخَفَاءُ وَ انْكَشَفَ الْغِطَاءُ وَ انْقَطَعَ الرَّجَاءُ وَ ضَاقَتِ الْأَرْضُ وَ مُنِعَتِ السَّمَاءُ وَ أَنْتَ الْمُسْتَعَانُ وَ إِلَيْكَ الْمُشْتَكَى وَ عَلَيْكَ الْمُعَوَّلُ فِي الشِّدَّةِ وَ الرَّخَاءِ 🔅اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ🔅 🔆أُولِي الْأَمْرِ الَّذِينَ فَرَضْتَ عَلَيْنَا طَاعَتَهُمْ وَ عَرَّفْتَنَا بِذَلِكَ مَنْزِلَتَهُمْ 🔆فَفَرِّجْ عَنَّا بِحَقِّهِمْ فَرَجا عَاجِلا قَرِيبا كَلَمْحِ الْبَصَرِ أَوْ هُوَ أَقْرَبُ 🔅يَا مُحَمَّدُ يَا عَلِيُّ يَا عَلِيُّ يَا مُحَمَّدُ🔅 🔆اكْفِيَانِي فَإِنَّكُمَا كَافِيَانِ وَ انْصُرَانِي فَإِنَّكُمَا نَاصِرَانِ 🔆يَا مَوْلانَا يَا صَاحِبَ الزَّمَانِ الْغَوْثَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ أَدْرِكْنِي أَدْرِكْنِي أَدْرِكْنِي السَّاعَةَ السَّاعَةَ السَّاعَةَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِينَ🙏 بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِينَ🌷 💐💐💐
┄━═✿♡﷽♡✿═━┄ 🔅امام حسین علیه السلام: 💠 البَخيلُ مَن بَخِلَ بِالسَّلامِ؛ ❇️ بخيل، كسى است كه در كردن بخل ورزد! 📚بحارالانوار/ج۷۰ ص۳۰۵
🔰نقل است که حضرت آیت الله شیخ بشیر نجفی از مراجع تقلید نجف اشرف با ذکر نکته ای زیبا از اثرات محبت اهل بیت(ع) گفته است: چند سالی بود که معنی و تفسیر آیه ۷۳ سوره زمر، «وَ سِیقَ الَّذِینَ اتَّقَوْاْ رَبَّهُمْ إِلَى الْجَنَّةِ زُمَراً» مرا به خود مشغول کرده بود. وی افزود: از خود پرسیدم در این آیه چرا گفته شده به سمت بهشت می کشند❓ تمام کتب و تفاسیر مختلف را دیدم و نتیجه ای حاصل نشد تا اینکه به روایتی از امام صادق(ع) در بحار الانوار برخورد کردم که می فرمایند «مومنان و دوستان سید الشهدا(ع) در روز حساب از خدا می خواهند قبل از ورود به بهشت مولایشان (علیه السلام) را ملاقات کنند». این مرجع تقلید تصریح کرد: در ادامه این روایت آمده است که «امام به دیدار محبان می آید، این ملاقات بسیار طولانی می شود». امام صادق می فرمایند که هر دو طرف غرق تماشا هستند و هیچکدام چشم برنمی دارند نه امام، محبان خود را رها می کند نه دوستان، سیدالشهدا(ع) از مولای خود دل می بُرند. حضرت آیت الله نجفی میگوید: در این روایت بود که تفسیرآیه ۷۳ سوره زمر را متوجه شدم. ملاقات میان امام حسین(ع) و محبانش آنقدر طولانی می شود که خداوند به ماموران بهشت می فرماید این مومنان و دوستان حسینیم(ع) را به طرف بهشت بکشید تا ملاقات پایان یابد‼️ و این نشان از زیبایی محبت امام حسین(علیه السلام) در قلوب محبان آن حضرت است🌺 3⃣🔻آیه ۷۲ (جهنمیان) حَتَّىٰ إِذَا جَاءُوهَا أَبْوَابُهَا 🔻آیه ۷۳ (بهشتیان) حَتَّىٰ إِذَا جَاءُوهَا أَبْوَابُهَا 🔺این <واو> نشانه هست‼️ (تو خود حدیث مفصّل بخوان از این مجمَل) ❣تا عشق حسین بن علی راه نجات است ❣دیگر چه نیازی به حساب و حسنات است ❣تصویر قشنگی ست که در عرصه محشر ❣ما دور حسینیم و بهشت است که مات است! 📚نشانی روایت: 📕کامل الزیارات/ص۸۱ 📗بحار الأنوار/ج۴۵ ص۲۰۶ 📘ریاض الأبرار فی مناقب الأئمة الأطهار ج‌‌۱ ص۲۶۶
📖صفحه ۴۶۵و۴۶۶🌷
722K
💠آیات ۵۷ الی ۷۴ سوره مبارکه زمر ✅نکته: 🔅 زیبا از آیه ۷۲و۷۳ در بیان چگونگی عاقبت کافرین و متّقین ▪️وَسِيقَ الَّذِينَ إِلَىٰ زُمَرًا ۖ ▪️وَسِيقَ الَّذِينَ رَبَّهُمْ إِلَى زُمَرًا ۖ  1⃣ جمع زُمره به معنای گروه ها(گروه گروه) 2⃣ فعل مجهول از مصدر ، از <ساقَ یَسیقُ> به معنای{حرکت داده شد/رانده شد/کشیده شد} است؛ در زبان عربی به راننده گفته میشود؛ و همچنین به دلیل کشیده شدن و جذب انسانها به مغازه های مختلف جهت خرید،به بازار گفته میشود. 🔱طبیعتا کافران را به خاطر ناخوشایند بودن،(به زور) به طرف جهنم سوق میدهند🔥 ⚠️اما چرا برای اهل بهشت نیز از این فعل استفاده شده⁉️ 👇👇👇