eitaa logo
نکته های خوب
124 دنبال‌کننده
580 عکس
884 ویدیو
1.1هزار فایل
یا وجیها عندالله اشفع لنا عندالله
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از جهاد تبیین ✌️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
این زن که از برابر طوفان گذشته بود عمرش کنار حضرت باران گذشته بود صبرش امان حوصله‌ها را بریده بود وقتی که از حوالی میدان گذشته بود باران اشک بود و عطش شعله می‌کشید آب از سر تمام بیابان گذشته بود آتش، گرفته بود و سر از پا نمی شناخت از خیمه‌های بی سر و سامان گذشته بود یک لحظه از ارادت خود دست برنداشت عمرش تمام بر سر پیمان گذشته بود زینب هزار بار خودش هم شهید شد از بس که از کنار شهیدان گذشته بود بر صفحه‌های سُرخ مَقاتل نوشته‌اند این زن هزار مرتبه از جان گذشته بود @sebghatallaah
هدایت شده از جهاد تبیین ✌️
گستره هدایت.mp3
869.7K
🔹گستره هدایت حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی #محرم @sebghatallaah
هدایت شده از جهاد تبیین ✌️
خون بها.mp3
714.8K
خون بها ـ درس اخلاق 15-07-1395 حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی #محرم @sebghatallaah
هدایت شده از جهاد تبیین ✌️
Tasnim velayat 2 kelaket 05.mp3
1.77M
💠 #تسنیم_ولایت جلسه 5 🔹 مبانی قرآنی نهضت سالار شهیدان 🔹صوتی حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی @sebghatallaah
هدایت شده از جهاد تبیین ✌️
Tasnim velayat 2 kelaket 06.mp3
1.8M
💠 #تسنیم_ولایت جلسه 6 🔹 مبانی قرآنی نهضت سالار شهیدان 🔹صوتی حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی #محرم @sebghatallaah
1_88494.pdf
4.98M
کتاب #طلایه_داران_نور کانال کتاب فیلم دفاع مقدس @ketab_film_defaa_mogaddas
هدایت شده از افق حوزه
⚫️ احکام عزاداری ماه محرم (1) 1⃣ گریه در نماز برای مصائب سیدالشهدا‌ علیه‌السلام مسئله‌ای اختلافی بین فقهاست. به نظر برخی از بزرگان، این امر نماز را باطل نمی‌کند؛ بنابراین در این مسئله باید به رساله فقها مراجعه شود. 2⃣ اگر مسجد را برای روضه‌خوانی چادر بزنند و فرش کنند و سیاهی نصب کنند و اسباب چای در آن ببرند اشکال ندارد؛ به شرط آن‌که این کارها به مسجد ضرر نرساند و مانع نماز خواندن نشود. 3⃣ اخلاص در اعمال، روح اعمال است؛ پس در اقامه عزای سیدالشهدا‌ علیه‌السلام باید به خدا تقرب بجویند؛ زیرا یکی از راه‌های نیکو برای نزدیک شدن به خدای متعال است و باید از هرگونه ریا و سمعه و رقابت‌های نابجا و خودنمایی‌ها دوری شود تا نتیجه مطلوب بر آن مترتب شود. قرآن کریم می‌فرماید: «و ما أمروا إلا لیعبدوا الله مخلصین له الدین» 4⃣ اخلاص در عزای امام حسین‌ علیه‌السلام با تعظیم شعائر منافات ندارد؛ پس باید تلاش شود مراسم عزای آن حضرت هر چه با شکوه‌تر انجام گیرد تا تولی و تبری (یکی از واجبات دینی) در آن محقق شود؛ قرآن کریم می‌فرماید: «و من یعظم شعائر الله فإنها من تقوى القلوب». 5⃣ دروغ بستن بر معصومین‌ علیهم‌السلام از جمله در مصائب حضرت سیدالشهدا‌ علیه‌السلام به صورت شعر یا نثر، روزه را باطل می‌کند و گناه آن از سایر دروغ‌ها بیشتر است؛ بنابراین برخی از مصائب، مشتمل بر دروغ است و باید از ذکر آن احتراز شود؛ بلکه باید از مطالب معتبری استفاده شود که در کتب مستند، مطرح شده است؛ اما چنان‌چه زبان حال، مناسبت داشته باشد و به امام‌ علیه‌السلام نسبت ندهند اشکال ندارد و مبطل روزه نیست و اگر به صحت آن‌ها اطمینان ندارند با ذکر نام، مطلب را از همان کتاب نقل کنند. 🔰 @ofogh_howzah 
هدایت شده از افق حوزه
⚫️ احکام عزاداری در ماه محرم (2)    ✅ نذر دارای دو قسم است و هر دو صحیح می‌باشد: مطلق و مقید. ⭕️نذر مطلق، آن است که بدون شرط باشد، مثل این‌که گفته شود: برای خدا بر من است که ده هزار تومان به فقیر بدهم. نذر مقید آن است که مشروط به چیزی باشد، مثل این‌که گفته شود: اگر به سلامت به مقصد رسیدم، برای خدا بر من است که ده هزار تومان به فقیر بدهم. در نذر مطلق، مطلقاً باید به نذر خود عمل نماید، ولی در نذر مقید، در صورت حاصل شدن حاجت، باید به نذر عمل کند. ✅ وفای کامل به نذر ⭕️ پس از انجام نذر شرعی، لازم است کاملاً به نذر عمل نمود نه به‌طور ناقص، مثلاً اگر گوسفندی نذر شده که برای خدا در مجلس عزای سیدالشهدا‌ علیه‌السلام مصرف شود، تمام آن‌را باید برای مجلس عزای آن‌حضرت به کار برند حتی باید پوست آن فروخته شود و در مجلس امام حسین‌ علیه‌السلام مصرف گردد، پس نذرکننده نمی‌تواند دل یا جگر یا بعضی قسمت‌های دیگر آن‌را برای خود بردارد، مگر آن‌که در هنگام نذر استثنا کرده باشد. ⭕️ این تصریح فقها است که فرموده‌اند: گوسفندى را كه براى صدقه، یا براى یكى از امامان‌ علیهم‌السلام نذر كردهاند، پشم آن و مقدارى كه چاق مى شود جزو نذر است و اگر پیش از آن‌كه به مصرف نذر برسد شیر بدهد، یا بچه بیاورد باید به مصرف نذر برسانند. (توضیح‌المسایل محشی/2/620) ✅ آیا می‌توان نذر را تغییر داد؟ ⭕️ پس از آن‌که نذر با شرایطش محقق شد نمی‌توان آن‌را تغییر داد. برای نمونه، به چند مثالی که فقها در رساله‌های عملیه خود ذکر فرموده‌اند اشاره می‌نماییم: الف) اگر نذر كند روز معینى را روزه بگیرد، باید همان روز را روزه بگیرد و نمىتواند در آن روز مسافرت كند. (توضیح‌المسایل محشی/2/616) ب) اگر نذر كند كه به فقیر معینى صدقه دهد، نمى تواند آن‌را به فقیر دیگر بپردازد و اگر آن فقیر بمیرد، بنابر احتیاط باید به ورثه او بدهد. 🔰 @ofogh_howzah 
هدایت شده از افق حوزه
⚫️آیا عزاداری برای امام حسین (ع)در زمان امامان (ع) سابقه دارد؟ (2) 🔵 عزاداری امام صادق(ع) 💎 امام موسی‌کاظم(ع) می‌فرمایند: «چون ماه محرم فرا می‌رسید، دیگر پدرم خندان نبود، بلکه اندوه از چهر‌ه‌اش نمایان می‌شد و اشک بر گونه‌اش جاری بود، تا آن‌که روز دهم محرم فرا می‌رسید. در این روز مصیبت و اندوه امام به نهایت می‌‌رسید. پیوسته می‌گریست و می‌فرمود: امروز، روزی است که جدم حسین‌بن علی(ع) به شهادت رسید». (امام حسن و امام حسین (ع)/341) 🔵 عزاداری امام موسی‌کاظم(ع) 💎 از امام رضا(ع) نقل شده است که فرمودند: «چون ماه محرم می‌رسید، کسی پدرم را خندان نمی‌دید و این وضع ادامه داشت تا روز عاشورا؛ در این روز پدرم را اندوه و حزن و مصیبت فرا می‌گرفت و می‌گریست و می‌گفت: در چنین روزی حسین را که درود خدا بر او باد، کشتند». (حسین، نفس مطمئنة، ص65) 🔵 عزاداری امام رضا(ع) 💎 گریه امام رضا(ع) در حدی بود که فرمودند: همانا روز مصیبت امام حسین(ع)، پلک چشمان ما را مجروح نموده و اشک ما را جاری ساخته است».(بحارالانوار/44/482) دعبل خدمت حضرت رضا(ع) آمد. آن‌حضرت درباره شعر و گریه و سیدالشهدا(ع) کلماتی چند فرمودند، از جمله این‌که: «دعبل! کسی که بر مصایب جدم حسین(ع) گریه کند، خداوند گناهان او را می‌آمرزد. آن‌گاه حضرت بین حاضران و خانواده خود پرده‌ای زدند تا بر مصایب امام حسین(ع) اشک بریزند». 🔵 عزاداری امام زمان(عج) 💎 بنابر روایات، امام زمان(عج) در زمان غیبت و ظهور بر شهادت جدّشان گریه می‌کنند. آن‌حضرت خطاب به جد بزرگوارشان سیدالشهدا(ع) می‌فرمایند:(بحارالانوار/101/23) «اگر روزگار مرا به تأخیر انداخت و دور ماندم از یاری تو و نبودم تا با دشمنان تو جنگ کنم و با بدخواهان تو پیکار نمایم، هم‌اکنون هر صبح و شام بر شما اشک می‌ریزم و به جای اشک در مصیبت شما خون از دیده می‌بارم و آه حسرت از دل پر درد بر این ماجرا می‌کشم». 🔰 @ofogh_howzah 
هدایت شده از افق حوزه
⚫️ احکام عزاداری در ماه محرم (3) 1⃣ پوشیدن لباس مشکی به خودی خود کراهت دارد؛ ولی پوشیدن آن در عزای امام حسین و سایر امامان معصوم‌ علیهم‌السلام برای تعظیم شعائر الهی اشکال ندارد. برخی از علما در این‌باره رساله‌ای مستقل تحت عنوان «تبیین الرشاد فی لبس السواد علی الأئمة الامجاد» نگاشته‌اند. فرزند امام سجاد‌ علیه‌السلام می‌گوید: وقتی جدم حسین‌ علیه‌السلام کشته شد، زنان بنی‌هاشم لباس سیاه و پشمینه در ماتم حسین‌ علیه‌السلام پوشیدند و این لباس هم‌چنان بر تنشان بود و از گرما و سرما، شکایت نمی‌کردند و علی‌بن الحسین‌ علیهماالسلام برای آنان طعام درست می‌کرد مرحوم صاحب حدائق (م 1186ق) می‌گوید: «لا یبعد استثنا لبس السواد فی ماتم الحسین‌ علیه‌السلام من هذه الاخبار لما استفاضت به الاخبار من الأمر بإظهار شعائر الأحزان؛ بعید نیست استثنای لباس سیاه در ماتم امام حسین‌ علیه‌السلام به سبب روایات بسیاری باشد که درباره دستور به اظهار نشانه‌های حزن وارد شده است.» 2⃣ اقامه عزای سیدالشهدا‌ علیه‌السلام نباید موجب ترک واجب یا انجام محرمات شود؛ زیرا همه فقها و اصولیین بر این باورند که در تزاحم واجب و مستحب، واجب مقدم است و در تزاحم حرام و مستحب، ترک حرام مقدم است؛ بنابراین، استفاده از حرام برای عبادت و تقرب به خدا جایز نیست. همه فقها اعتقاد دارند: «لا یمکن التقرب بما هو مبعد؛ با آن‌چه انسان را از خدا دور می‌کند نمی‌توان به او نزدیک شد.» 3⃣ درباره قمه‌زنی، چنان‌چه خطر جانی داشته باشد یا موجب وهن شیعه شود، این عمل جایز نیست؛ بنابراین، باید در این مسئله مانند سایر مسایل اختلافی به رساله‌های عملیه مراجعه شود. امام خمینی‌قدس‌سره در این زمینه (م 1409) می‌فرمایند: قمه‌زنی در عرف از مظاهر حزن و اندوه محسوب نمی‌شود و سابقه‌ای در عصر ائمه‌ علیهم‌السلام و زمان‌های بعداز آن ندارد و تأییدی هم به شکل خاص یا عام از معصوم‌ علیه‌السلام درباره آن نرسیده است؛ علاوه بر آن در زمان حاضر موجب وهن و بدنام شدن مذهب می‌شود؛ بنابراین در هیچ حالتی جایز نیست. 4⃣ فی‌نفسه اشکال شرعی بر حضور زنان در دسته‌های عزاداری مترتب نیست؛ به شرط آن‌که حجاب، حفظ و اختلاط نداشتن با نامحرمان رعایت شود؛ ولی بهتر است بانوان محترم، مجالس و مراسم ویژه خویش تشکیل دهند 🔰 @ofogh_howzah 
هدایت شده از افق حوزه
⚫️ احکام عزاداری ماه محرم (4) 1⃣ آیا نذر به‌جای دیگران صحیح است؟ با نذر نمی‌توان در امور دیگران دخالت کرد، بنابراین اگر پدر يا مادر نذر كند كه دختر خود را به سيد يا شخص ديگرى شوهر دهد، نذر آنان نسبت به دختر اعتبار ندارد و تكليفى بر او ثابت نمىكند. البته برخی از فقها در مورد نذرِ تزویج دختر به سید، احتیاط دارند و فرموده‌اند چنان‌چه ممکن است رضایت او را جلب نمایند، ولی ظاهراً همه فقها بر این نکته اتفاق نظر دارند، که نذر پدر و مادر الزامی برای دختر نمی‌آورد. پس شایسته است پدر و مادر از این‌گونه نذرها خودداری نمایند؛ زیرا در ازدواج، حق تصمیم گرفتن با خود زوجین است گرچه رضایت پدر نیز در ازدواج دختر باکره شرط است. 2⃣ آیا نذر غیرسید برای سید اشکال دارد؟ فقها، در باب زکات فرموده‌اند: غیرسید نمی‌تواند زکات خود را به سید بپردازد، ولی این مسأله، مختص به باب زکات (و به‌طور احتیاط در کفارات است) و شامل موارد دیگر نمی‌باشد، پس اگر غیرسید پول یا مالی را برای سید نذر نماید اشکالی ندارد. 3⃣ کسی که نذر را فراموش کرد وظیفه‌اش چیست؟ پاسخ: این مسأله دارای دو صورت می‌باشد: الف) به‌طور کلی آن‌را فراموش کرده است بدون آن‌که محدود به مورد خاصی باشد، یعنی اصلاً نمی‌داند چه چیزی را بر عهده گرفته، در این صورت چیزی بر آن شخص نیست. ب) می‌داند یکی از دو مورد یا سه مورد را بر عهده گرفته، ولی به‌طور مشخص نمی‌داند کدام مورد را بر عهده گرفته است، در این صورت باید هر دو مورد یا هر سه مورد را به‌جا آورد؛ مثلاً اگر نمی‌داند نذر کرده سوره واقعه را بخواند یا الرحمن را، باید هر دو را بخواند. 4⃣ کسی که برای شخص امام‌ علیه‌السلام نذر کند در چه راهی باید مصرف کند؟ اگر براى خود امام‌ علیه‌السلام چيزى نذر كند. چنان‌چه مصرف معينى را قصد كرده، بايد به همان مصرف برساند و اگر مصرف معينى را قصد نكرده، بايد به فقرا و زوار بدهد يا مسجد و مانند آن بسازد و ثواب آن‌را هديه به آن امام نمايد و هم‌چنين است اگر چيزى را براى امامزادهاى نذر كند. 5⃣ اگر نذرکننده از عمل به نذر خود عاجز شود وظیفه او چیست؟ جواب: این مسأله دارای دو صورت می‌باشد: الف) نذر او دارای وقت خاصی بوده، مثل این‌که نذر کند در روز خاصی به زیارت مرقد مطهر امام حسین‌ علیه‌السلام مشرف گردد، ولی در همان روز مریض شد، در این صورت چیزی بر او نیست و نذر او منحل می‌گردد. ب) نذر او مقید به زمان خاصی نبوده مثل این‌که نذر کند به زیارت مرقد مطهر امام حسین‌ علیه‌السلام مشرف گردد بدون این‌که زمان آن‌را مشخص کرده باشد، ولی پس از نذر عاجز شد، در این صورت هر وقت توانایی پیدا کرد باید به نذر خود عمل نماید. 🔰 @ofogh_howzah 
هدایت شده از افق حوزه
⚫️ احکام عزاداری ماه محرم (5) 🔵 وجوه مازاد   ⭕️ گاهی هزینه در نظر گرفته شده برای اطعام در مجالس معصومین(ع)، زیاد می‌آید، این پول را چه باید کرد؟ پاسخ این مسأله اقسامی دارد. 1⃣ قسم اول، این‌که پول مازاد، ملک شخصی است بدون این‌که نذر شرعی بر آن تعلق گرفته باشد، در این صورت مقدار زیاد آمده مانند اصل غذا، مال صاحب غذا است و تصرف دیگران در آن حرام است، مگر با اجازه صاحب مال باشد. 2⃣ قسم دوم، این‌که اموال مازاد، ملک شخصی می‌باشد، ولی نذر شرعی بر آن تعلق گرفته است که در مجلس یکی از معصومین(ع) مصرف شود، در این‌صورت چنان‌چه اطعام‌های بعدی که متعلق همان نذر باشد وجود دارد، باید در آن‌ها صرف گردد و در غیر این‌صورت باید از مراجع تقلید استفتاء شود، چرا که مسأله محل بحث است. 3⃣ قسم سوم، این است که بودجه زیاد آمده، ملک شخصی نبوده بلکه از محل کمک‌های مردمی فراهم شده، در این‌صورت اموال مازاد مال مردم است که یا باید به هدیه‌کنندگان و صاحبان آن‌ها برگردانده شود و یا با اجازه خود صاحبان، در کارهای دیگر مصرف گردد، و اگر معلوم نیست که هدیه‌کنندگان چه اشخاصی هستند، آن اموال و پول‌ها مجهول‌المالک به شمار می‌رود و باید از مراجع تقلید در این زمینه کسب تکلیف نمود، چرا که آنان بر اموال مجهول‌المالک ولایت دارند. سؤال: چنان‌چه پول زیاد آمده، از محل هدایای مردمی باشد، آیا می‌توان آن‌را به‌عنوان کفاره به فقیر پرداخت نمود؟ جواب: خیر. حساب‌ هدایایی که برای مجالس معصومین(ع) پرداخت می‌شود، از کفارات جدا است. 🔰 @ofogh_howzah