Kashani-13980225-Sahare 09 Ramazan-Barname Mahe Man-Thaqalain_IR.mp3
17.97M
شب نهم
موضوع: عبادت امیرالمؤمنین
استاد #حامد_کاشانی
#سی_شب_با_فضائل_امیرالمومنین
#بسم_الله_الرحمن_الرحیم
برنامه مطالعه امروز:
ترجمه نامه ۱۳ رو مطالعه بفرمایید.
یاعلی
#نامه۱۳
🔹🔹🔹
🔹🔹
🔹
📃و من كتاب له (علیه السلام) إلى أميرَين من أمراء جَيشه:
وَ قَدْ أَمَّرْتُ عَلَيْكُمَا وَ عَلَى مَنْ فِي حَيِّزِكُمَا مَالِكَ بْنَ الْحَارِثِ الْأَشْتَرَ، فَاسْمَعَا لَهُ وَ أَطِيعَا وَ اجْعَلَاهُ دِرْعاً وَ مِجَنّاً، فَإِنَّهُ مِمَّنْ لَا يُخَافُ وَهْنُهُ وَ لَا سَقْطَتُهُ، وَ لَا بُطْؤُهُ عَمَّا الْإِسْرَاعُ إِلَيْهِ أَحْزَمُ، وَ لَا إِسْرَاعُهُ إِلَى مَا الْبُطْءُ عَنْهُ أَمْثَلُ.
📜از نامه آن حضرت (ع) به دو تن از اميران لشكرش:
من، مالك بن الحارث الاشتر را بر شما و همه سپاهيانى كه در فرمان شماست امير كردم. به سخنش گوش دهيد و فرمانش بريد. او را زره و سپر خود قرار دهيد. زيرا مالك كسى است كه نه در كار سستى مى كند و نه خطا و نه آنجا كه بايد درنگ كند، شتاب مى ورزد و نه آنجا كه بايد شتاب ورزد، درنگ مى كند.
🔹
🔹🔹
🔹🔹🔹
#شرح-نامه۱۳
📨از نامه هاى امام(عليه السلام) است که به دو نفر از سران سپاهش نگاشته.
📚درتاريخ طبرى چنين آمده که امام(عليه السلام) اين نامه را براى زياد بن نضر و شريح بن هانى که دو فرمانده مقدمه سپاه امير مؤمنان على(عليه السلام) به سوى صفين بودند، نگاشته است.
هنگامى که آنها به نيروهاى معاويه نزديک شدند با يکى از فرماندهان لشکر او که نامش ابو الاعور سلمى بود برخورد کردند و او را به اطاعت از امير مؤمنان(عليه السلام) دعوت نمودند ولى او نپذيرفت. جريان را به وسيله نامه اى به امام(عليه السلام) گزارش کردند. امام(عليه السلام) مالک اشتر را به عنوان فرمانده همراه با اين نامه نزد آنان فرستاد .
📜نامه در یک نگاه:
این نامه در واقع بیانگر دو چیز است; نخست دستورى است به آن دو فرمانده لشکر که از مالک اشتر پیروى کنند و زیر نظر او قرار گیرند و دیگر اینکه اوصافى از مالک اشتر را بیان کرده که شایستگى او را براى هر فرماندهى نشان مى دهد.
🔸مالک فرماندهى لايق:
امام(عليه السلام) در اين نامه که به زياد بن نضر و شريح بن هانى نوشته است
1⃣نخست به مأموريت مهم مالک اشتر اشاره کرده و مى فرمايد: «من مالک بن حارث اشتر را بر شما و بر آنان که تحت فرمان شما هستند، امير ساختم گوش به فرمانش دهيد و از او اطاعت کنيد»; (وَقَدْ أَمَّرْتُ عَلَيْکُمَا وَعَلَى مَنْ فِي حَيِّزِکُمَا مَالِکَ بْنَ الْحَارِثِ الاَْشْتَرَ، فَاسْمَعَا لَهُ وَ أَطِيعَا).
2⃣سپس مى افزايد: «او را زره و سپر محکم خويش سازيد، زيرا او کسى است که بيم سستى در او راه ندارد و لغزش پيدا نمى کند. در جايى که سرعت لازم است کندى نخواهد کرد و در آنجا که کندى و آرامش لازم است سرعت و شتاب به خرج نمى دهد»; (وَاجْعَلاَهُ دِرْعاً وَ مِجَنّاً، فَإِنَّهُ مِمَّنْ لاَ يُخَافُ وَهْنُهُ وَ لاَ سَقْطَتُهُ وَلاَ بُطْؤُهُ عَمَّا الاِْسْرَاعُ إِلَيْهِ أَحْزَمُ وَلاَ إِسْرَاعُهُ إِلَى مَا الْبُطْءُ عَنْهُ أَمْثَلُ).
👈از تعبير امام(عليه السلام) استفاده مى شود که فرمانده لشکر بايد کاملاً از نفرات خود حفاظت کند همچون زره و سپر براى افراد، آن گونه برنامه ريزى کند که ضايعات به حدّاقل برسد و کشته و مجروح کمتر باشد.
👈نکته ديگرى که امام(عليه السلام) در اين چند جمله بيان فرموده ويژگى هاى چهار گانه اى است که براى اشتر برشمرده که اگر در فرمانده اى جمع شود، آن فرمانده از هر نظر لايق و شايسته است.
1. سستى به خرج ندهد و در برابر فشارهاى دشمن و سنگينى برنامه هاى جنگى مانند کوه 🗻استوار باشد.
2. در محاسبات 🔢خود کمتر دچار اشتباه شود، موقعيت نيروهاى خودى و دشمن را به طور کامل ارزيابى کند و مطابق آن برنامه ريزى نمايد.
3. در ميدان جنگ مسائلى پيش مى آيد که دقيقه ها و ثانيه ها در آن سرنوشت ساز است و بايد با سرعت هرچه تمام تر عمل کرد. فرمانده لايق بايد اين دقيقه ها و ثانيه ها را بشناسد و بر طبق آن موضع گيرى کند.
4. به هنگام مبارزه لحظاتى پيش مى آيد که در آن خونسردى و ترک شتاب لازم است; مثلا در جايى که دشمن تدريجاً به دام مى افتد، اگر کار عجولانه اى شود از دام بيرون خواهد رفت. در اين گونه موارد بايد خونسرد بود.❗
⬅به يقين فرماندهى که اين چهار وصف در او باشد فرمانده بسيار با ارزشى است💯 و اين همان چيزى است که در مالک اشتر به اضافه صفات ديگر جمع بود.
🔸اشتر مردى شجاع، مدير و مدبر:
درباره مالک اشتر و شرح حال او به خواست خدا در ذيل بحث از نامه 53 عهدنامه معروف مالک اشتر سخن خواهيم گفت. در اينجا تنها اشاره اى به بعضى از ويژگى هاى او مى شود.
👳ابن ابى الحديد در پايان همين نامه تحت عنوان «نَبْذٌ مِنَ الأقْوالِ الْحَکيمَةِ» سخنانى درباره مسائل مربوط به مديريت و تدبير امر جامعه بيان کرده و از افراد مختلفى سخنان کوتاهى در اين زمينه بيان مى کند سپس در پايان آن مى گويد: امير مؤمنان(عليه السلام) همه آنچه را اين گروه بيان کرده اند در يک جمله خلاصه کرده و درباره مالک اشتر بيان فرموده، آنجا که مى گويد: «لا يخاف... وَلاَ بُطْؤُهُ عَمَّا الاِْسْرَاعُ إِلَيْهِ أَحْزَمُ، وَلاَ إِسْرَاعُهُ إِلَى مَا الْبُطْءُ عَنْهُ أَمْثَلُ; در آنجا که سرعت لازم است کندى نمى کند و در آنجا که کندى و خونسردى سزاوارتر است شتاب نمى گيرد».
✅در ذيل همين نامه مى گويد: ارباب حديث روايتى نقل کرده اند که دلالت بر فضيلت مهمى درباره اشتر مى کند و گواهى قاطع پيغمبر اکرم(صلى الله عليه وآله) را نسبت به ايمان او نشان مى دهد و آن اينکه هنگامى که ابوذر در ربذه در آستانه مرگ قرار گرفت (و همسرش بسيار بى تابى مى کرد که بعد از مرگ وى چگونه وسائل غسل و کفن و دفن او را فراهم کند در حالى که در آن بيابان تنهاست) به همسرش گفت: بى تابى نکن که از پيامبر اکرم(صلى الله عليه وآله) شنيدم مى فرمود: يکى از شما در بيابانى از دنيا خواهيد رفت و گروهى از مؤمنان بر جنازه او حاضر مى شوند و يقين دارم آن فرد منم،
بنابراين مراقب و منتظر باش که مؤمنانى از راه مى رسند و امر کفن و دفن مرا بر عهده خواهند گرفت.
📚آن گاه از ابن عبدالبر در کتاب الاستيعاب نقل مى کند، آن گروه که بعد از مرگ ابوذر ناگهان حاضر شدند، جماعتى بودند از جمله «حجر بن عدى» و «مالک اشتر» و اين همان حجر بن عدى است که معاويه او را شهيد کرد و از بزرگان و شخصيت هاى شيعه بود.
همسر ابوذر مى گويد: هنگامى که ابوذر از دنيا رفت ناگهان گروهى از سواران را ديدم که همچون عقاب به سرعت در کنار جنازه او حاضر شدند رو به من کردند گفتند: اى زن چه مشکلى دارى؟ گفتم: مردى از مسلمانان از دنيا رفته او را کفن کنيد. سؤال کردند: او کيست؟ گفتم: ابوذر. گفتند: همان يار رسول خدا(صلى الله عليه وآله)؟ گفتم: آرى، گفتند: پدران و مادران ما به فداى او. سپس با سرعت مراسم کفن و دفن او را انجام دادند.
اين حديث هم دليل روشنى بر عظمت ابوذر است و هم مالک اشتر. 👌
شرح بيشتر را درباره اين شخصيت والا مقام و بى نظير اسلامى که از وفادارترين دوستان امير مؤمنان(عليه السلام) بود، امام(عليه السلام) در چهار موضع ديگر نهج البلاغه بيان فرموده است; از جمله در نامه 34 و 38 و کلمات قصار 443 و ذيل نامه 53 (فرمان مالک اشتر) که شرح آن را به خواست خدا خواهيم آورد.
#لطفادقتکنید
اگر در حال ختم قران هستید
به
🌿#جزء15 که رسیدید
🌿👈 #ایه19سورهکهف
🌿کلمه 👈 #ولیتلطف
📖 #میزانقران است
و
#جایاستجابتدعا
✨یعنی در این جا قران به دوکف مساوی تقسیم می شود قران را قطع کنید وشروع به دعا کنید و
🌹اولین دعا برای فرج🌹 باشد ✨
⭐درقران های قدیمی خطی; یا درشت نوشته می شد یا قرمز تا مردم جای استجابت را گم نکنند.
✨💐توضیحمختصر: عبارت #وَلْیَتَلَطَّفْ
وسط قرآن کریم قرار دارد که به معنای
#مداراوهوشیاریهمراهبامهربانی
استو این خودلطفی است که کلمه ی وسط قرآن را لطف و تلطف و مهربانی تشکیل داده است.💐✨
ازالان یادآوری کنید تا به جزء ۱۵برسید.
برنامه سمت خدا آقای فرحزاد خیلی تاکید به انجام این عمل کردن👌👌👌
👌گفتن عملی کم ولی خیلی پر سود
#التماسدعای فرج
دوستان عزیز ما رو هم از دعاهاتون بی نصیب نزارید
#بسم_الله_الرحمن_الرحیم
#نامه۱۴
🔹🔹🔹
🔹🔹
🔹
و من وصية له (علیه السلام) لعَِسكره قبلَ لقاء العدوّ بصفّين:
لَا [تُقَاتِلُونَهُمْ] تُقَاتِلُوهُمْ حَتَّى يَبْدَءُوكُمْ، فَإِنَّكُمْ بِحَمْدِ اللَّهِ عَلَى حُجَّةٍ، وَ تَرْكُكُمْ إِيَّاهُمْ حَتَّى يَبْدَءُوكُمْ حُجَّةٌ أُخْرَى لَكُمْ عَلَيْهِمْ؛ فَإِذَا كَانَتِ الْهَزِيمَةُ بِإِذْنِ اللَّهِ فَلَا تَقْتُلُوا مُدْبِراً وَ لَا تُصِيبُوا مُعْوِراً وَ لَا تُجْهِزُوا عَلَى جَرِيحٍ، وَ لَا تَهِيجُوا النِّسَاءَ بِأَذًى وَ إِنْ شَتَمْنَ أَعْرَاضَكُمْ وَ سَبَبْنَ أُمَرَاءَكُمْ، فَإِنَّهُنَّ ضَعِيفَاتُ الْقُوَى وَ الْأَنْفُسِ وَ الْعُقُولِ؛ إِنْ كُنَّا لَنُؤْمَرُ بِالْكَفِّ عَنْهُنَّ وَ إِنَّهُنَّ لَمُشْرِكَاتٌ، وَ إِنْ كَانَ الرَّجُلُ لَيَتَنَاوَلُ الْمَرْأَةَ فِي الْجَاهِلِيَّةِ بِالْفَهْرِ أَوِ الْهِرَاوَةِ فَيُعَيَّرُ بِهَا وَ عَقِبُهُ مِنْ بَعْدِه.
📨سفارشى از آن حضرت (ع) به سپاهش پيش از ديدار با دشمن در صفين:
با آنان مجنگيد تا آنان جنگ را بياغازند. سپاس خدا را، كه حجت با شماست. و اگر واگذاريد تا آنان جنگ را آغاز كنند، اين هم حجتى ديگر است به سود شما و زيان ايشان.
هرگاه، به اذن خدا، روى به هزيمت نهادند، كسى را كه پشت كرده و مى گريزد، مكشيد و آن را كه از پاى افتاده است، آسيب مرسانيد و مجروح را زخم مزنيد و زنان را ميازاريد و آنان را به خشم مياوريد، هرچند، آبروى شما بريزند يا اميرانتان را دشنام دهند. كه زنان به جسم ناتوان اند و به نفس و عقل ضعيف. حتى در زمانى كه زنان مشرك بودند، ما را گفته بودند كه از آنان دست باز داريم. در زمان جاهليت، رسم بر آن بود كه اگر مردى با سنگ يا چوبدستى به زنى تعرض مى كرد او را و فرزندانش را، كه پس از او مى آمدند، عيب مى كردند و سرزنش مى نمودند.
🔹
🔹🔹
🔹🔹🔹
برنامه مطالعه امروز:
ترجمه نامه ۱۴رو مطالعه بفرمایید.
یاعلی
4_102244436670415781.mp3
2.4M
عید میلاد کریم اهل بیت، حضرت امام حسن مجتبی علیهالسلام مبارک باد🌷
#شرح-نامه۱۴
📃از وصايا و سفارشهاى امام(عليه السلام) است به لشکرش پيش از روبه رو شدن با دشمن در صفين.
📜نامه در یک نگاه:
این نامه نیز مانند نامه هاى سابق مشتمل بر یک سلسله دستورات اخلاقى و انسانى درباره نبرد با دشمن است، دستوراتى که بیانگر روح عطوفت و رأفت اسلامى است و نشان مى دهد مسائل اخلاقى در هیچ جا حتى در میدان جنگ نباید فراموش شود.👌 دستوراتى که دنیاى امروز بعد از گذشت 14 قرن هنوز در ابتداى راه آن است و تنها بخشى از آن را توصیه مى کند، توصیه اى که هرگز با عمل همراه نبوده است.
مخصوصاً امام(علیه السلام) در این وصیّت درباره زنان سفارش زیادى مى کند که کمترین آزارى به آنها نرسانند حتى اگر آنها دشنام عرضى به شما بدهند و رؤساى شما را سب و لعنت کنند. امام(علیه السلام) در این وصایاى خود نخستین چیزى را که بر آن تأکید مى کند این است که یارانش آغازگر جنگ نباشند، سفارشى که همه جا به یارانش مى کرد.
🔸بخش ديگرى از آداب اخلاقى در جنگ:
در اينکه مخاطبان اين نامه جنگ جويان جمل هستند يا صفين در ميان مورخان و شارحان نهج البلاغه گفتگوست.
👳ابن ميثم اين مشکل را در شرح نهج البلاغه خود حل کرده و مى گويد: «اين سفارشى بود که امام(عليه السلام) براى تمام صحنه هاى جنگ بيان مى فرمود و همه جا بر آن تکيه مى کرد»
و قبل از ابن ميثم نصر بن مزاحم در کتاب صفين و طبرى در تاريخ خود نيز آن را نقل کرده اند و با توجّه به اينکه محتوا يک دستور عام است اين سخن بعيد به نظر نمى رسد.
✴به هر حال امام(عليه السلام) در اين سفارش بر پنج نکته تأکيد فرموده است:
1⃣نخست مى فرمايد: «با آنها نجنگيد تا آنها جنگ را آغاز کنند، زيرا بحمدالله شما داراى حجت و دليل هستيد (شما پيرو امام(عليه السلام) و پيشوايى هستيد که خدا و خلق بر آن اتفاق دارند) بنابراين اگر آنها آغازگر جنگ باشند حجت و دليل ديگرى براى شما بر ضد آنهاست»; (لاَ تُقَاتِلُوهُمْ حَتَّى يَبْدَءُوکُمْ، فَإِنَّکُمْ بِحَمْدِاللهِ عَلَى حُجَّة، وَ تَرْکُکُمْ إِيَّاهُمْ حَتَّى يَبْدَؤُوکُمْ حُجَّةٌ أُخْرَى لَکُمْ عَلَيْهِمْ).
👆اين دستورى است که پيغمبر اکرم(صلى الله عليه وآله) نيز به سپاهيان اسلام مى داد و نتيجه اش همان است که امام(عليه السلام) در اين گفتار بيان فرموده است که سپاه اسلام داراى دو دليل روشن بر ضد دشمن مى شوند; ✅نخست اينکه پيروى آنها از پيغمبر اکرم(صلى الله عليه وآله) يا امام(عليه السلام) بر اساس موازين صحيح و منطقى بوده است.
✅ديگر اينکه وقتى آنها جنگ را آغاز کنند عملاً دليل ديگرى بر ضد خود اقامه کرده اند، زيرا سبب کشتن افراد بى گناه و کوشيدن در ايجاد فساد بر روى زمين و مصداق محارب خدا و رسول مى شوند، زيرا هر کس اسلحه به روى مردم بى گناه کشد محارب است، بنابراين مشمول آيه شريفه (إِنَّما جَزَآءُ الَّذينَ يُحارِبُونَ اللهَ وَرَسُولَهُ وَيَسْعَوْنَ فِى الاَْرْضِ فَساداً...) مى شوند.
افزون بر اين آنها مصداق آيه شريفه «(فَمَنِ اعْتَدى عَلَيْکُمْ فَاعْتَدُوا عَلَيْهِ بِمِثْلِ مَا اعْتَدى عَلَيْکُمْ); هر کس به شما حمله کرد همانند حمله وى بر او حمله کنيد»خواهند بود.
2⃣و3⃣و4⃣سپس امام(عليه السلام) به بيان سه دستور مهم ديگر مى پردازد و مى فرمايد: «و هنگامى که به اذن خدا دشمن شکست خورد، فراريان را نکشيد و بر ناتوان ها ضربه اى وارد نکنيد و مجروحان را به قتل نرسانيد»; (فَإِذَا کَانَتِ الْهَزِيمَةُ بِإِذْنِ اللهِ فَلاَ تَقْتُلُوا مُدْبِراً، وَلاَ تُصِيبُوا مُعْوِراً، وَلاَ تُجْهِزُوا عَلَى جَرِيح).
👆اين سه دستور کاملا جنبه اخلاقى دارد، زيرا هدف در هم شکستن حرکت دشمن است نه انتقام جويى. کسى که صحنه نبرد را ترک کرده و فرار مى کند کشتن آن مفهومى ندارد همچنين آن کس که ناتوان و آسيب پذير شده، وارد کردن ضربت بر او با اصول جوانمردى سازگار نيست; مانند کسى که سلاح🔪 خود را از دست داده و يا از جنگيدن بازمانده و ناتوان شده و ديگر خطرى از ناحيه او احساس نمى شود; همچنين کشتن مجروحانى که بر خاک افتاده اند و توان جنگيدن در آنها باقى نمانده، با اصول انسانى سازگار نيست.
5⃣آن گاه امام(عليه السلام) در پنجمين دستور مى فرمايد: «زنان را با اذيت و آزار به هيجان نياوريد، هرچند آنها به شما دشنام دهند و به سرانتان بدگويى کنند»; (وَلاَ تَهِيجُوا النِّسَاءَ بِأَذًى، وَإِنْ شَتَمْنَ أَعْرَاضَکُمْ، وَسَبَبْنَ أُمَرَاءَکُمْ).
👈آن گاه امام(عليه السلام) به بيان دليل اين دستور پرداخته مى فرمايد: «زيرا آنها از نظر قوا ناتوان و از نظر روحيّه و عقل و خرد ضعيف اند»; (فَإِنَّهُنَّ ضَعِيفَاتُ الْقُوَى وَالاَْنْفُسِ وَالْعُقُولِ).
از آنجا که زنان توان نبرد ندارند، کينه خود را با دشنام دادن ابراز مى کنند و از آنجا که روح و خردشان ضعيف است، انتقام جويى را در
بدگويى و بدزبانى نشان مى دهند; به همين دليل افراد آگاه و بيدار نبايد در برابر بدزبانى آنها واکنش نشان
دهند. بگذارند عقده دل را با اين سب و دشنام ها وا کنند و آرام بگيرند و به يقين اگر در برابر اين سخنان زشت عکس العملى نشان داده شود، هيجان آنها بيشتر مى شود و چه بسا سر از کفرگويى در آورند.😥
آن گاه امام(عليه السلام) اشاره به سيره و سنّت پيغمبر اکرم(صلى الله عليه وآله) در برابر زنان مشرک مى کند و مى فرمايد: «و در آن زمان که زنان مشرکان (در عصر پيامبر) به ما بدگويى مى کردند و دشنام مى دادند (از سوى آن حضرت) دستور داده مى شد که از آزار و اذيت خوددارى کنيم»; (إِنْ کُنَّا لَنُؤْمَرُ بِالْکَفِّ عَنْهُنَّ وَإِنَّهُنَّ لَمُشْرِکَاتٌ).
آن گاه امام(عليه السلام) به نکته سومى در اين باره اشاره کرده و مى فرمايد: «حتى در زمان جاهليّت اگر مردى دست به روى زنى بلند مى کرد و سنگى به سوى او پرتاب مى نمود و يا او را با چوب مى زد، همين امر باعث ننگ او و فرزندانش مى شد»; (وَإِنْ کَانَ الرَّجُلُ لَيَتَنَاوَلُ الْمَرْأَةَ فِي الْجَاهِلِيَّةِ بِالْفَهْرِ أَوِ الْهِرَاوَةِ فَيُعَيَّرُ بِهَا وَعَقِبُهُ مِنْ بَعْدِهِ).
هرگاه مردم عصر جاهليّت چنين باشند و هرگاه مسلمانان در برابر مشرکان مأمور به خويشتن دارى شوند، در عصر ظهور اسلام و در برابر زنان مسلمان ناآگاه، به طريق اولى بايد خويشن دارى نشان دهند.
⚠امام(عليه السلام) که اين دستور را درباره زنان به لشکريان خود مى داد، خودش در عمل به آن پيشگام بود.
در تاريخ جنگ جمل آمده است هنگامى که على(عليه السلام) و لشکريانش پيروز شدند، حضرت از يکى از کوچه هاى بصره عبور مى کرد. همسر عبدالله بن خلف (يکى از سرشناسان بصره) که بر در خانه خود ايستاده بود، رو به امام(عليه السلام) کرد و گفت: « اى قاتل دوستان! خوش نيامدى خدا فرزندانت را يتيم کند همان گونه که فرزندان عبدالله بن خلف را يتيم کردى». 😳
امام(عليه السلام) هيچ پاسخى به او نداد ولى ايستاد و اشاره به گوشه اى از خانه آن زن کرد آن زن اين اشاره پرمعنا را فهميد و ساکت شد و به خانه برگشت. او مى دانست که آن زن، عبدالله بن زبير و مروان بن حکم را در خانه خود پنهان کرده است و امام(عليه السلام) هم به همان نقطه خانه که آنها پنهان بودند اشاره کرد; يعنى اگر بخواهم اين دو را بيرون مى کشم و به سزاى اعمالشان مى رسانم ولى امام(عليه السلام) با حلم و کرمى که داشت از اين کار صرف نظر فرمود.
alimi_12.mp3
2.66M
🌷بی رنگ و بویت ای گل
گل رنگ و بو ندارد
السّلام علیکَ حین تَقوم...
سلام بر تو آن هنگام که برای احیای عشق قیام خواهی کرد و سلام بر آنان که قیام تو را چشم به راهند
📍هفدهم ماه مبارک رمضان، سالروز معراج حضرت ختمی مرتبت، محمد مصطفی(ص) را گرامی میداریم.
#سی_وششمین شب #سوره_فجر 🌷
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
📿 شبهای قدر...
❓عَنْ إِسْحَاقَ بْنِ عَمَّارٍ قَالَ: سَمِعْتُهُ يَقُولُ وَ نَاسٌ يَسْأَلُونَهُ يَقُولُونَ اَلْأَرْزَاقُ تُقَسَّمُ لَيْلَةَ اَلنِّصْفِ مِنْ شَعْبَانَ
🔸قَالَ فَقَالَ لاَ وَ اَللَّهِ مَا ذَاكَ إِلاَّ فِي لَيْلَةِ تِسْعَ عَشْرَةَ مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ وَ إِحْدَى وَ عِشْرِينَ وَ ثَلاَثٍ وَ عِشْرِينَ
❓اسحاق بن عمّار گويد: از امام عليه السّلام شنيدم كه به مردم پاسخ مىفرمود، آنان از حضرتش سؤال كرده و مىگفتند: آيا روزىها در شب نيمۀ شعبان تقسيم مىشود؟
🔹گويد: حضرتش فرمود: نه، به خدا سوگند! تقسيم روزىها فقط در شب نوزدهم ماه رمضان، بيست و يكم و بيست و سوم است،
🔸فَإِنَّ فِي لَيْلَةِ تِسْعَ عَشْرَةَ يَلْتَقِي اَلْجَمْعَانِ وَ فِي لَيْلَةِ إِحْدَى وَ عِشْرِينَ يُفْرَقُ كُلُّ أَمْرٍ حَكِيمٍ وَ فِي لَيْلَةِ ثَلاَثٍ وَ عِشْرِينَ يُمْضَى مَا أَرَادَ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ مِنْ ذَلِكَ وَ هِيَ لَيْلَةُ اَلْقَدْرِ اَلَّتِي قَالَ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ: «خَيْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ»
🔹زيرا در شب نوزدهم گروه نويسندگان نامه اعمال ملاقات مىكنند، شب بيست و يكم هر كار محكم مشخص مىگردد و در شب بيست و سوم آنچه خداوند عزّ و جلّ بخواهد، امضا مىشود و آن شب قدر است كه خداوند عزّ و جلّ فرمود: «بهتر از هزار ماه است».
❓قَالَ قُلْتُ مَا مَعْنَى قَوْلِهِ يَلْتَقِي اَلْجَمْعَانِ؟
🔸قَالَ يَجْمَعُ اَللَّهُ فِيهَا مَا أَرَادَ مِنْ تَقْدِيمِهِ وَ تَأْخِيرِهِ وَ إِرَادَتِهِ وَ قَضَائِهِ
❓راوى گويد: گفتم: معناى گفتار حضرتش كه «گروه نويسندگان نامه اعمال ملاقات مىكنند» چيست؟
🔹فرمود: خداوند هرچه بخواهد كه تقديم بدارد، تأخير بيندازد، اراده كند و حكم نمايد، در آن (شب نوزدهم) گرد هم مىآورد.
❓قَالَ قُلْتُ فَمَا مَعْنَى يُمْضِيهِ فِي ثَلاَثٍ وَ عِشْرِينَ؟
🔸قَالَ إِنَّهُ يَفْرُقُهُ فِي لَيْلَةِ إِحْدَى وَ عِشْرِينَ وَ يَكُونُ لَهُ فِيهِ اَلْبَدَاءُ فَإِذَا كَانَتْ لَيْلَةُ ثَلاَثٍ وَ عِشْرِينَ أَمْضَاهُ فَيَكُونُ مِنَ اَلْمَحْتُومِ اَلَّذِي لاَ يَبْدُو لَهُ فِيهِ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى
❓راوى گويد: گفتم: پس معناى امضا در شب بيست و سوم چيست؟
🔹فرمود: در شب بيست و يكم امضاى آن را جدا مىكند و در آن بداء حاصل مىشود. پس چون شب بيست و سوم شد، آن را امضاء مىكند و حكم حتمى مىشود كه ديگر بدايى در آن براى خداى تبارك و تعالى نمىشود.
📚 کافی ج۴ ص۱۵۸ ح۸
Kashani-13980229-Sahare 13 Ramazan-Barname Mahe Man-Thaqalain_IR.mp3
29.21M
شب سیزدهم
موضوع: امیرالمومنین دربیان امام حسن علیهماالسلام
استاد #حامد_کاشانی
#سی_شب_با_فضائل_امیرالمومنین
Kashani-13980228-Sahare 12 Ramazan-Barname Mahe Man-Thaqalain_IR.mp3
26.24M
شب دوازدهم
موضوع: حدیث منزلت
استاد #حامد_کاشانی
#سی_شب_با_فضائل_امیرالمومنین
Kashani-13980227-Sahare 11 Ramazan-Barname Mahe Man-Thaqalain_IR.mp3
26.96M
شب یازدهم
موضوع: فضائل امیرالمومنین از زبان حضرت زهرا سلام الله علیهما
استاد #حامد_کاشانی
#سی_شب_با_فضائل_امیرالمومنین
Kashani-13980231-Sahare 15 Ramazan-Barname Mahe Man-Thaqalain_IR.mp3
28.51M
شب پانزدهم
موضوع: ولادت امام حسن مجتبی علیه السلام
استاد #حامد_کاشانی
#سی_شب_با_فضائل_امیرالمومنین
Kashani-13980230-Sahare 14 Ramazan-Barname Mahe Man-Thaqalain_IR.mp3
30.68M
شب چهاردهم
موضوع: امیرالمومنین دربیان امام حسین و امام سجاد علیهم السلام
استاد #حامد_کاشانی
#سی_شب_با_فضائل_امیرالمومنین