شعر رائیه.mp3
3.18M
شعر راییه
سروده شیخ حسین نجف
در مدح امیر المومنین (علیه السلام)
✅تقدم و تاخر اعتباری می توانند از حیث اعتبار معتبِر قابل انفکاک باشند یعنی متضایفین نباشند:
💧قد یکون قصد المتکلم الی تقدیم المعمول، فلا یکون تاخیره مقصدا و قد یکون الی تأخیر الفعل فلا یکون تقدیمه مقصودا؛ ان احدهما ینفک عن الاخر بالقصد.
📗 ر.ک: شرح ملاجامی با حاشیه جناب افندی.
💠تفریع:
💠ان مثل القنوت و ان اعتبر تاخره عن القراءة الا ان القراءة لم یعتبر تقدمها علی القنوت،اذ لیس من شرط صحة القراءة ان تتقدم علی القنوت و الا یلزم عدم صحة القراءة فیما اذا لم یتعقبها القنوت.
📗القواعد الفقهیه،محمد باقر الایروانی ج۱ ص ۵۱
@alnokat
هدایت شده از ألنکت الأدبیة والٱصولیة
♨️...و هنا أمر مهمّ لا بدّ من التنبيه له، و هو أنّ الظهور الّذي عرفت حجّيته هو الّذي يفهمه أهل تلك اللغة من اللفظ، أو من زاولها، و قتلها خبرا، حتى عاد كأحدهم، بل كاد أن يعدّ منهم، فلا بدّ لمن يروم استنباط الأحكام من الكتاب و السنّة من ممارسة هذه اللغة الشريفة، و معرفة عوائد أهلها، و درس أخلاقها و طبائعها، و الاطّلاع على أيّامها و مذاهبها في جاهليتها و إسلامها.
💠و هذا مراد الشهيد الثاني من قوله: أبعد الناس عن الاجتهاد العجم، إذ من الواضح أنّه- سقى اللّه ثراه- لا يريد العجم من حيث النسب، كيف و معظم علوم العربية تؤثر عنهم، و أكثر علماء الدين منهم، بل يريد من له العربيّة تطبّع لا طبيعة، و تكلّف لا قريحة.
💠فليخف اللّه من هذا نعته، و ليدع الفتوى في الحلال و الحرام حتى يحصل له من الممارسة معرفة مجاري الكلام.
💠و كم وقع لعدّة من الأعلام من التحريف الواضح، و الخطأ الفاضح في تفسير الآيات و الروايات ممّا يجب ستره، و لا يجوز نشره، و لو حاول استقصاءه أحد لملأ منه مجلّدات ضخمة، و لكن لحوم العلماء مسمومة، و تتبّع عثرات الكرام سجيّة مذمومة، و ما أحوجنا إلى هذا النزر من البيان إلاّ أداء النصيحة إلى الإخوان (و قد يستفيد الظنّة المتنصّح) و اللّه المستعان.
📗وقایة الاذهان ص ۵۱۵.
@alnokat
فلسفه عزاداری امام حسین و تهجمات دشمن.mp3
4.76M
🎙 بفرمایید سخنرانی
🔹 فلسفه عزاداری و تهجمات دشمن
🔸 استاد سلیمانیان
✅ هنگام کپی، از لینک دانشنامه استفاده شود
#محرم
#امام_حسین
@daneshnameh1399
15.84M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅ تحلیل دکتر فاضل السامرائی در رابطه با واژه "کفوا" در سوره توحید و استفاده معنایی که می توان از آن کرد.
———————————
⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست.
🔺راه ارتباطی: @hm1370
🔹کانال #میراث_علمی_سلف /عضویت:
↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
🌐mirath.blog.ir
الإمام الحسين عليه السلام
ـ في يَومِ عاشوراءَ أنَا ابنُ عَلِيِّ الخَيرِ مِن آلِ هاشِمٍ / كَفاني بِهذا مَفخَرًا حينَ أفخَرُ / وجَدّي رَسولُ اللّه ِ أكرَمُ خَلقِهِ / ونَحنُ سِراجُ اللّه ِ فِي الأَرضِ يَزهَرُ / وفاطِمُ اُمّي مِن سُلالَةِ أحمَدَ /وعَمِّيَ يُدعى ذَا الجَناحَينِ جَعفَرُ / وفينا كِتابُ اللّه ِ اُنزِلَ صادِقًا / وفينَا الهُدى والوَحيُ بِالخَيرِ يُذكَرُ / ونَحنُ أمانُ اللّه ِ لِلخَلقِ كُلِّهِمُ / نُسِرُّ بِهذا فِي الأَنامِ ونَجهَرُ / ونَحنُ وُلاةُ الحَوضِ نَسقي وَلِيَّنا / بِكَأسِ رَسولِ اللّه ِ ما لَيسَ يُنكَرُ / وشيعَتُنا فِي النّاسِ أكرَمُ شيعَةٍ / ومُبغِضُنا يَومَ القِيامَةِ يَخسَرُ
امام حسين عليه السلام
ـ در روز عاشورا ـ : من پسر على هستم كه برگزيده خاندان هاشم است * هنگام به خود باليدن، مرا همين افتخار كافى است نياى من پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله است كه بهترين خلق خداست * و ما چراغ خداييم كه در زمين مى درخشد. و فاطمه، مادر من است كه از سلاله احمد است * و عموى من جعفر كه دارنده دو بال ناميده مى شود كتاب خدا در ميان ما به حقّ نازل شد * و هدايت در ميان ماست و وحى از ما به نيكى ياد مى كند ما امان خداييم براى همه خلايق * و اين را در ميان مردم، پنهان و پيدا مى گوييم ماييم عهده داران حوض كوثر كه دوستان خود را سيراب مى كنيم * با جامى از رسول خدا و اين چيزى است كه هرگز انكار نمى شود شيعه و طرفداران ما در ميان مردم بهترين طرفداران هستند * و بدخواه ما در روز رستاخيز زيان مى كند.
المناقب لابن شهرآشوب : 4 / 80 ، الاحتجاج : 2 / 103 / 168 ، ينابيع المودّة : 3 / 75 ، موسوعة كلمات الإمام الحسين عليه السلام : 498 / 286 مع اختلاف في عدد الأبيات والألفاظ .
✅ شیوه تدریس علامه طباطبایی
شیوه تدریسشان اینگونه بود که یک صفحه اسفار را بیغلط میخواندند، بعد هم شروع میکردند به تبیین آن و دوباره کتاب را میخواندند و درس تمام میشد.
مرحوم علامه طباطبایی خیلی توان نداشت، ولی از جلسه که راه میافتاد تا کوچهای که روبروی مدرسه حکیم نظامی بود و در آن خانهی قدیمی اجارهای داشتند، همه افراد همیشه در طول راه از ایشان سوال میپرسیدند تا به در حیاط میرسیدند.
بهدر حیاط که میرسیدند، دیگر نای و توانی نداشت. خمیده بهدر تکیه میداد و بازهم جواب میداد.
اگر این قضیه را شما در همه دنیا بگردید چون استادی پیدا نمیکنید. پشتشان را فقط برایاینکه نیفتند به در تکیه میداد و پاسخ میگفت. شما هیچوقت فکر نمیکردید که این فیلسوف اینقدر عنایت داشته باشد معارف را به شاگردانش تفهیم کند.
✍ فصلنامه حدیث اندیشه/ شماره۶
🌸کارگاه قواعدمتنخوانیعربی🌸
☝️ سخنان امام خمینی(ره) پیرامون تلاش های علمی ابن سینا(ره)
🔻 هنگام کپی، از لینک دانشنامه استفاده شود
🆔@daneshnameh1399
#اهمیت_ادبیات؛
🌹 بخشی از فرمایشات علامه جوادی آملی حفظه الله تعالی در جلسه اول تفسیر سوره مبارکه کهف,در دقیقه ۳۶، ذیل توضیح لدی و لدن👇:
✓این کتاب های ادبی و عربیِ قوی حتماً باید تو مشتتون باشه.
✓هم ادبیات تدریس کنید
✓هم اگر یک وقت دیدید یک صفحه نهج البلاغه رو بدون غلط نمی توانید بخوانید سعی کنید با ادبیات آشنا بشوید.
✓ممکن نیست یک کسی ادبیاتش ضعیف باشد بعد بتواند عالم الهی بشود،عالم دینی بشود چون متون اصلی ما عربی است.
✓و اگر چون که ادبیاتش قوی نباشه این ناچار است از ترجمه استفاده کنه.
✓این ترجمه مطالب ریخته است هرگز این اصل را به دست آدم نمیدهد.
اساتید سطح1401-1402 - طبق پایه . 11شهریور-.pdf
215.4K
[فرستاده شده از حوزه علمیه امام کاظم علیه السلام | قم]
[ فایل : برنامه درسی 1401-1402 نسخه سوم سطح.pdf ]
🔴📣#برنامه_درسی
#سطوح_عالی
🌷به اطلاع طلاب عزیز می رساند
برنامه درسی سالتحصیلی 402-1401 مدرسه سطوح عالی و خارج حوزه علمیه امام کاظم علیه السلام
تحت اشراف مرجعیت معظم تقلید حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی مُدّظله جهت حضور طلاب محترم اعلان میگردد.
🌿🌷🌱🌷🌿
با توجه به تغییرات در عناوین و دروس ، دقت لازم را داشته باشید.
#ساعت دروس بر حسب #پاییزی می باشد.
🌿🌷🌱🌷🌿
معاونت آموزش سطوح عالی و خارج حوزه علمیه امام کاظم علیه السلام
🆔👉@Hemamkazem
📢 📢 📢 📢
✅ تدریس سال ۱۴۰۱ _ ۱۴۰۲
1⃣ پایه ۱۰، اصول ۵، کفایه از ابتدای اصول عملیه، ساعت ۸ تا ۹.
2⃣ پایه ۱۰، فقه ۳، مکاسب از ابتدای خیار غبن، ساعت ۹ تا ۱۰.
✅ مدرسه امام کاظم (علیه السلام) ساختمان امام رضا (علیه السلام) طبقه ۱، مدرس ۱۲۲.
✅ شروع درس: شنبه ۹ مهر ماه
🔹استاد مصطفی سلیمانیان.
@alafzal1400
✅ امام حسن مجتبی (علیه السلام)
✅ فصاحت و بلاغت
✅ روضه
۱. بر اساس آیه شریف (و علمه البیان)، بیان از نعمت ها و مخلوقات الهی است.
۲. از آنجا که به خواست خداوند حکیم، همه مخلوقات در سایه ولایت و امامت قرار دارند، بیان هم مرهون و وابسته ولایت ائمه می باشد.
۳. امام باید رئیس باشد نه مرئوس، پس اهل بیت علیه السلام امیر بیان هستند و فرمودند: انا امراء البیان.
۴. امام حسن مجتبی (علیه السلام) مانند پدر بزرگوارشان با فصاحت و بلاغت خود بر همگان جلوه گری کردند.
۵. امام حسن مجتبی (علیه السلام) در زمان کودکی فرمایشات پیامبر عظیم الشان را درمسجد می شنید و با زبان شیرین برای مادر در منزل نقل می کرد. حضرت زهرا (سلام الله علیها) قضیه را به همسر خود اطلاع داد. روزی حضرت علی (علیه السلام) زودتر از مسجد به منزل آمد و مخفی شد تا شیرین زبانی کودک خود را بشنود. وقتی مادر از فرزند خود خواست که فرمایشات امروز پیامبر را تعریف کند، فرزند تعلل کرد و گفت : قل بیانی و کل لسانی لعل سیدا یرعانی.
۶. فقیری نزد امام حسن مجتبی (علیه السلام) آمد؛ حضرت به او اشاره فرمود که: دختر عثمان فوت کرده، به پیش او برو و با این عبارت تسلیت بگو (الحمد لله الذی سترها بجلوسک علی قبرها و لا هتکها بجلوسها علی قبرک). عثمان از این جمله لذت برد و پول خوبی به فقیر داد. عثمان که متوجه شد شخص فقیر این جمله را از کجا یاد گرفته، گفت: بله او منبع سخنان فصیح است.
۷. اما آخرین جمله فصیحانه امام مجتبی (علیه السلام) که در تاریخ مانگار شد وقتی است که در هنگام شهادت، اشک های برادر عزیز خود را دید و فرمود (لا یوم کیومک یا ابا عبد الله).
✅ نکات ادبی و بلاغی که در عبارت شریفه (لا یوم کیومک یا ابا عبد الله) بسیار است و اینجا مجال بیانش نیست؛ مانتد: سبک و سیاق تعبیر، لای نفی جنس، موجود در تقدیر، تشبیه سلبی با کاف تشبیه، استفاده از کاف خطاب، اضافه یوم به کاف خطاب و شرافت مضاف از مضاف الیه، منادی با یاء، متاخر کردن نداء از اصل جمله، تعبیر ابا عبد الله، استفاده از جمله منفی در قسمت اول تعبیر و جمله ندایی مثبت در قسمت دوم تعبیر، شروع تعبیر با لای نفی و عدم و ختم جمله با کلمه الله . . . .
✅ فقط در حد خلاصه عرض می شود: به کارگیری لای نفی جنس در لا یوم موجود کیومک نشان از آن دارد که هیچ روزی در مقابل روز عاشوراء توان ایستادگی ندارد و همه در مقابل روز عاشوراء رنگ باخته و ماهیت وجودی خود را از دست می دهند و سر به گیتی عدم می نهند و شب می شوند (لا یوم موجود).
✅ تنها روزی که توانست از انسانیت دفاع کند و رمز (انی اعلم ما لا تعلمون) را به نمایش بگذارد روز توست یا حسین! (لا یوم کیومک یا ابا عبد الله).
@alafzal1400
بسم الله الرحمن الرحمن
با تقدیم سلام و ادب محضر همه دوستان
ان شاء الله صوت درس کفایه قسمت اصول عملیه پایه ۱۰ و صوت درس مکاسب قسمت خیار غبن پایه ۹ که از مهرماه سال ۱۴۰۱ در مدرسه امام کاظم (علیه السلام) برگزار می شود به همراه خلاصه ای از درس اصول عملیه، در این کانال بارگزاری می شود 👇👇👇
@alafzals
حکمرانی مهدوی.mp3
11.33M
حکمرانی مهدوی
هوش مصنوعی
مجتمع یاوران پنج شنبه ۱۴۰۱/۷/۷
24.32M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎙آیت الله العظمی جوادی آملی:
«یک وقت از محضر حضرت آیت الله العظمی بهجت سؤال شد چه کار کنیم که خدمت حضرت برسیم؟
فرمود: بزرگان گفتند شما آدم خوبی باشید حضرت شما را می بیند، عمده آن است که او ما را ببیند، نه ما او را ببینیم...»
درس اخلاق ۸۸/٢/٣١
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
#اصطلاحات؛
#فصل_بندی؛
✅ دانشمندان همیشه برای تقسیم بندی و جداسازی هر مطلب از مطالب دیگر، از اصطلاحات متعددی استفاده می کنند.
✅ برخی از اصطلاحاتی که جناب ملا صدرا برای جداسازی مطالب مختلف در کتاب اسفار استفاده می کند عبارتند از:
1⃣ اجمال فیه اکمال.
2⃣ عقده و فک.
3⃣ تلویح استناری.
4⃣ ایقاظ عقلی.
5⃣ تنویر رحمانی.
6⃣ نکته مشرقیه.
7⃣ حکمت عرشی.
8⃣ برهان عرشی.
9⃣ نقاوه عرشیه.
🔟 وهم و فهم.
@alafzal1400
🔵 تذکّرات مهم آیتالله العظمی شبیری زنجانی(مدّ ظلّه) دربارۀ برنامۀ آموزشی جدید حوزههای علمیّه
🔹آیتالله العظمی شبیری زنجانی با اشاره به جایگاه علمی رفیع شیخ انصاری و آخوند خراسانی و کتابهای «رسائل» و «مکاسب» و «کفایه» دربارۀ کماعتنایی به این کتابها در برنامۀ آموزشی جدید حوزههای علمیّه اظهار نگرانی کردند.
👇متن بیانات معظّمٌله، بدین شرح است:
🔸 مقام علمی مرحوم شیخ انصاری تا بدانجا بود که بزرگانی همچون میرزای شیرازی گوشزد میکردند که نمیتوان بهآسانی از کنار نظرات ایشان عبور کرد. مؤسّس حوزۀ علمیّۀ قم، مرحوم آیتالله العظمی حائری، ضمن نقل داستانی از مرحوم میرزای شیرازی اشاره کردند که: «میرزا به توضیح عبارتی از بحث طهارتِ شیخ انصاری پرداخت که ما آن را نفهمیده بودیم.»
🔸در درس شیخ انصاری، بسیاری از فحول مجتهدین حضور داشتند و ایشان در مقابل مقام علمی شیخ، خاضع بودند.
🔸 «رسائل» شیخ انصاری از کتب ارزشمند اصولی است که مؤلّف، خود در اواخر عمر، آن را بهعنوان کتاب سطح تدریس میکردهاست. ویژگیهای علمی مهمّ این کتاب و ارزش والای آن و پذیرش کتاب در جامعۀ حوزوی، سبب شده که این کتاب بهطور طبیعی بهعنوان متن درسی و محور تحقیق قرار گیرد.
🔸 کتاب «کفایة الأصول» هم، از همان زمان مؤلّف، مورد توجّه علما قرار گرفتهاست. از مرحوم آقا رضی شیرازی شنیدم که مرحوم میرزا محمّدتقی شیرازی، در زمان حیات مرحوم آخوند، «کفایه» را تدریس میکردهاست؛ موقعیّت والای علمی میرزا محمّدتقی شیرازی نیز، بر اهل فضل پوشیده نیست.
🔸 از مرحوم آقا شیخ عبدالکریم خوئینی -که شاگرد مرحوم آخوند و مرحوم شریعت اصفهانی بود- شنیدم که میگفت: «منزل آقای شریعت اصفهانی، نزدیک محلّ تدریس آخوند بود و ایشان از پشتبام منزل به درس مرحوم آخوند گوش میکرد. صبحها که به درس آقای شریعت میرفتم، مطالب آخوند را سادهتر بیان میکرد و ما آنجا، تازه مطالب آخوند را میفهمیدیم.» کسانی همچون آقای شریعت، با آن جلالت، اینگونه با مطالب مرحوم آخوند برخورد میکردند.
🔸 دیگر بزرگان معاصر مرحوم آخوند نیز، مقام علمی ایشان را پذیرفته بودند؛ حتّی شنیدم که عالم بزرگ اهل معنای معاصر ایشان، مرحوم شیخ علیمحمّد نجفآبادی (متوفّای 1۳۳۲) در روز وفات خویش مایل بوده که از «کفایه» مرحوم آخوند، مطالبی برای وی بخوانند تا او بشنود.
🔸 توجّه خاصّ علماء به «کفایة الأصول» سبب شده که این کتاب، متن درسی و جایگزین کتب پیشین گردد و در این میان، هیچ الزامی در کار نبودهاست.
🔸 تکامل نظام آموزشی حوزه و ارتقای آن، سودمند است؛ امّا باید توجّه داشت که این صحیح نیست که به هر قیمتی، تحوّل در نظام آموزشی صورت پذیرد؛ بلکه مهمّ، ارتقای متون آموزشی است و تا وقتی که کتب علمی، در سطح بالاتری از «رسائل» و «مکاسب» و «کفایه» تدوین نشده که مورد پذیرش حوزههای علمیّه قرار گیرد، جایگزینکردن کتابهای دیگر، تنها افت تحصیلی را به دنبال دارد.
🔸 توجّه به این نکته لازم است که تدریس متون ارزشمند پیشین، این امتیاز را نیز دارد که طلّاب میتوانند از سالها تجربۀ اساتید گرانقدری که این کتب را با دقّت و حوصله تدریس کردهاند و بر زوایای آنها اشراف کامل دارند، بهرهمند شوند.
🔸 از سوی دیگر، این سه کتاب، سالها مورد توجّه و اعتنای بزرگان بوده و از زوایای گوناگون، بررسی و تحقیق شدهاند و علاوه بر حواشی و شروح بسیاری که در توضیح و تبیین و نقد مطالب این کتابها نگارش یافته، محور درسهای خارج فقهای برجسته در فقه و اصول بودهاند و جایگزینکردن آنها با متون دیگر -که به هیچوجه، این ویژگیها را ندارند- بهمعنای محرومساختن طلّاب و جامعۀ علمی از دهها سال پژوهش و تحقیق است و به تضعیف بنیانهای علمی حوزهها میانجامد و خسارت جبرانناپذیری به همراه دارد. اگر جمعی این کار را بکنند، در دیگران هم تأثیر میگذارد و حوزه به آن سمت حرکت خواهد کرد و این کمبود، دوباره جبران میشود.
📎 کانال معظم له در تلگرام
وحدت خانوادگی.mp3
10.29M
#سخنرانی
نقش وحدت خانوادها در جهان اسلام
وحدت یاران پیامبر در قرآن کریم
۱۴۰۱/۷/۲۲
بیانات رهبر انقلاب در دیدار طلاب حوزههای علمیه 2.mp3
2.94M
❤️فرمایشات مقام معظم رهبری حفظه الله تعالی پیرامون لزوم اجتهاد و لزوم درس خواندن که از توصیه های همیشگی اساتید گرامی است.
🌺وقتی رهبر معظم حفظه الله تعالی به طلاب این طور گوشزد می کنند تکلیف غیر طلابِ غیرِ مجتهد، روشن است.
🌺 مطمئنم که این صوتو خیلی دوست دارید با توجه به شبهات خیلی از طلاب و غیر طلاب که به اشتباه بعضی از سخنان را به بزرگان نسبت می دهند در این صوت رهبر معظم حفظه الله تعالی حرف اول و آخر را مطرح می کنند.
👌 با تشکر از دوست گرامی جناب آقای فخیمی که این صوت را هدیه دادند.
@alafzal1400
هدایت شده از خادم الحسین(ع)
📸 عکس بسیار زیبا و ناب از درس
مرحوم حضرت آیت الله العظمی
آخوند ملّا محمّد کاظم خراساني
(أعلياللهمقامهالشّریف) صاحب کفایه
🔸وقتی بدن عریانت رو دیدم ذهنم رفت سمت کهنه پیراهن
🔸وقتی انگشتر نیمه شکستَت رو دیدم یاد انگشت و انگشتر افتادم 😭
🔸وقتی دیدم به بدن زخمیت لگد میزنن یاد اون لحظه ای افتادم که دیدن هیچی ندارن با سنگ و عصا میزدن!
🔸تو چیکار کردی که اینقدر به راه و شیوه ارباب پر کشیدی؟
#طلبه_شهید
#شهید_آرمان_علی_وردی
#غریب_گیر_آوردنت
#شهادتت_مبارک
🔻امام صادق عليهالسلام:
تُقْبَضُ فِیهَا امْرَأَةٌ مِنْ وُلْدِی اسْمُهَا فَاطِمَةُ بِنْتُ مُوسَى وَ تُدْخَلُ بِشَفَاعَتِهَا شِیعَتِی الْجَنَّةَ بِأَجْمَعِهِمْ
🏴 در قم بانویی از فرزندان من که نامش فاطمه (حضرت معصومه) دختر موسی (ع) است، از دنیا میرود؛ بانویی که به شفاعت او همه شیعیانم داخل بهشت میگردند.
📚 بحارالانوار، ج۶۰، ص ۲۲۸
🔻امام خامنهای: بدرقه ستارهها
رهبرانقلاباسلامی: این دختر جوان تربیتشده دامان اهلبیت، با پاشیدن بذر معرفت در طول مسیر و بعد رسیدن به قم، موجب شد که قم به عنوان پایگاه اصلی معارف اهلبیت بدرخشد.
♨️بزرگترین کانال خبری طلاب
♨️ @khabarehowzeh