eitaa logo
البیان
11.3هزار دنبال‌کننده
845 عکس
192 ویدیو
72 فایل
بازتاب اندیشه های استاد آیت الله عبدالکریم فرحانی 📌 تبیین مکتب فقه الخمینی(ره) 📌 روش تحصیل در مسیر اجتهاد 📌 امتداد حکمت و تمدن نوین اسلامی 📌 اخلاق و معنویت ارتباط با ادمین: @admin_albayan
مشاهده در ایتا
دانلود
🔥دل ها رامتوجه خداکنید ♻️مرحوم حاج احمدآقا میگفت نیمه‌ی شبها که امام پا میشود گریه میکند -حالا امامِ پیرمردی که آن وقتی که ایشان میگفت، مثلاً هشتاد و چند سال یا قریب نود سال سنّش بود- دستمالهای معمولی کفایت نمیکند که اشکهایش را پاک کند، حوله‌ی دست و رو خشک کنی راامام دمِ دستش میگذارد که اشکهایش را با آن پاک کند؛ خدا هم به او توفیق داد، کمک کرد، به خاطر همین معنویّت،‌ به خاطر همین استغاثه‌ی به خدای متعال و توکّل به خدا و درخواست از خدا. 🔔📢شماها جوانید، دلهایتان پاک است، پاکیزه است، گرفتاری‌تان کمتر است و خیلی خوب میتوانید این دلها را متوجّه خدا کنید، نمازها را خوب بخوانید، با دعا و توسّلات اُنس داشته باشید، با ذکر ائمّه (علیهم ‌السّلام) اُنس داشته باشید. و بخصوص من توصیه میکنم نماز شب را تا آنجایی که میتوانید، ولو یک وقتی هم نتوانستید، مثلاً قضایش را [بخوانید]، ترک نشود؛ یعنی دنبال کنید اینها را، اینها خیلی اثر میگذارد، نورانیّت میدهد به شما و آن وقت این نورانیّت، به شما کمک میکند در پیدا کردن راه. 💠بیانات مقام معظم رهبری در دیدار اعضای موسسه عالی فقه و علوم اسلامی ۹۷/۱۲/۱۳ @albayann
🔰قوانین مداری ومنزلی 🔔یکی ازمسائل بسیارمهم درتبیین انسان شناسی ولائی ،مسئله قوانین مداری و منزلی است. 💠حضرت آیت الله فرحانی می فرمایند: اگر ما به سراغ قرآن برویم و ببینیم در قرآن چگونه قوانین مداری و منزلی تبین شده است،بسیاری ازسوالات و شبهات حل می شود، اما قبل از اینکه وارد مصادیق درقرآن شویم به تعریف هرکدام می پردازیم. ⚖ قانون مداری: قانونی است که درمدار و مسیر کلی حرکت انسان به سوی خدای متعال ثابت و بدون تغییر است و به عبارت دیگر قانونی است ثابت و لایتغیر که از اول خلقت تا آخرین روز حیات باید باقی باشد. ⚖ قانون منزلی: تطبیق قانون ثابت بر مقاطع مختلف حیات بشر است. 🔺️برای نمونه در بحث نبی شناسی چون قانون مداری داریم ، قرآن می فرماید: ما یک دین بیشتر نداریم (ان الدین عندالله الاسلام ) ادیان مختلف نداریم ، شریعت های مختلف داریم، شریعت ها نتیجه تطبیق قانون ثابت بر مقاطع متغیر است. اما یک دین ویک قانون داریم لذا انبیاء به اصطلاح قرآن مبشر و مویدند یعنی نبی قبلی، مبشر نبی بعدی است و او هم موید انبیاء ما قبل خود است. 🔺️پس در مدار صراط مستقیم مقاطع مختلفی وجود داشته است، حضرت ابراهیم(ع)، حضرت موسی(ع)، حضرت عیسی(ع) وحضرت پیغمبر(ص) هرکدام دریک مقطع بوده اند با این روش عجیب اسلام که سرّجاودانگی اسلام است، انعطاف پذیری و حتی خیلی از چیزهای دیگری را تبیین میکند که ما باید با آنها آشنا شویم. @albayann
آیت الله فرحانی .mp3
1.33M
🔈🔈🔈 ♻️ مدل اقتصاد اسلامی و تقابل آن با اقتصاد غربی 💢آیت الله فرحانی: ♦️جامعه ای که به سمت مدل اقتصاد غربی حرکت کند محکوم به هلاکت و فنا خواهد بود؛ هر چند که این زوال یک قرن به طول بیانجامد و در مقابل جامعه ای که بر اساس مدل اقتصاد اسلامی حرکت کند، رشد خواهد کرد ... 🔱علت ایجاد اختلاس و فسادهای اقتصادی، پیاده کردن مدل اقتصاد غربی در جامعه می باشد... 🖋علامه طباطبائی (ره) ذیل آیه •یمحق الله الربا و یربی الصدقات• می فرماید: أن محقه تعالى للربا في مقابل إربائه للصدقات يختلف لا محالة 🔹بين ما كان الفعل فعلا انفراديا كالربا القائم بالشخص فإنه يهلك صاحبه غالبا، و قل ما يسلم منه مراب لوجود أسباب و عوامل خاصة تدفع عن ساحة حياته الفناء و المذلة🔹و بين ما كان فعلا اجتماعيا كالربا الدائر اليوم الذي يعرفه الملل و الدول بالرسمية و وضعت عليها القوانين و أسست عليها البنوج فإنه يفقد بعض صفاته الفردية لرضى الجامعة بما شاع فيها و تعارف بينها و انصراف النفوس عن التفكر في معايبه لكن آثاره اللازمه كتجمع الثروة العمومية و تراكمها في جانب و حلول الفقر و الحرمان العمومي في جانب آخر و ظهور الانفصال و البينونة التامة بين القبيلين: الموسرين و المعسرين مما لا ينفك عن هذا الربا و سوف يؤثر أثره السيئ المشئوم... ⚡فقوله تعالى‌ يَمْحَقُ اللَّهُ الرِّبا وَ يُرْبِي الصَّدَقاتِ‌ يبين حال الربا و الصدقة في أثرهما سواء كانا نوعيين أو فرديين و المحق من لوازم الربا لا ينفك عنه كما أن الإرباء من لوازم الصدقة لا ينفك عنها... 📒الميزان، ج۲ ،ص ۴۲۱ @albayann
kharej.osul(2).pdf
921.4K
🗒تقریر درس خارج اصول فقه 📆سال تحصیلی ۹۹-۱۴۰۰ 💠استاد آیت الله فرحانی 👈جلسه 6تا10 💢انشاءالله تقریرات جلسات بعد هم تنظیم و ارائه خواهد شد💢 @albayann
🔰تفکیک ماهیت حکمی از اصولی وپیامدهای آن درعلم اصول 🔹مجموعه پیش رو سلسله ای از مطالب است که امتیاز شهید بزرگوار آیت الله صدر در علم اصول را به رخ می کشد که ایشان شاید اولین کسی باشد که به صراحت دست به جعل چنین اصطلاحی زده است وبالاتر اینکه در نقد وبررسی کلام برخی اعلام چون حضرت امام موضعی دارند که حاکی از انتساب این اصطلاح به اعلام علم اصول است 💢علی أی حال باریک بینی در این مجال چنان تازه وپر طراوت برای اهل علم می نماید که پرداخت شهید صدر(ره) به این معنا تحسین بر انگیز است. گرچه ممکن است در مقام تحلیل عبارات حضرت امام به نوعی دیگر از تفکیک دست یابیم که جز اشتراک در لفظ با فرمایش شهید صدر شباهتی نداشته باشد . 👈🏻به هر جهت این نقطه نظر می تواند مبدایی باشد برای مقایسه دو مدرسه فکری،به این ترتیب: 🔺 ابتدا به تفکیک ماهیت اصولی از منظر شهید صدر می پردازیم. 🔺سپس صحت نسبت این مضمون به اعلام اصول را بررسی می کنیم 🔺و در ادامه نتایج آن در نظام اصولی اعلام را بررسی می کنیم ،به این معنا که میزان توجیه پذیری نظریات اعلام در ایستگاه های اساسی علم اصول را بر این محور تحلیل خواهیم کرد. 🔺 در نهایت همین تفکیک مصطلح فلسفه و اصول را در منظومه حضرت امام باز تعریف میکنیم و به بررسی نسبت ونتایج ان در نظام اصولی اعلام می پردازیم. @albayann
البیان
🔰تفکیک ماهیت حکمی از اصولی وپیامدهای آن درعلم اصول 🔹مجموعه پیش رو سلسله ای از مطالب است که امتیاز ش
آیت الله فرحانی.mp3
1.15M
💠تفکیک ماهیت فلسفی از ماهیت اصولی و پیامدهای آن در علم اصول1️⃣ ♻️بخش اول : تفاوت ماهیت فلسفی از اصولی از منظر شهید صدر 🔺در فلسفه ماهیت به حمل اولی یعنی ماهیت من حیث هی هی ، یعنی ماهیت در رتبه ذات و ذاتیات و هر چیز دیگری غیر از جنس و فصل آن ماهیت خارج از ذات و ذاتیات ماهیت است. 👈🏻به همین دلیل است که سلب هر چیز دیگری در رتبه ذات و ذاتیات ماهیت مانعی ندارد و در جای خود ثابت شده است که این به معنای ارتفاع نقیضین نیست. 💢از نظر محقق صدر (ره) اگرچه اصطلاح فلسفی ماهیت به همین معنی است ، اما معنای ماهیت در علم اصول مفهوم ذهنی نیست و حمل اولی آن متفاوت از اصطلاح فلسفی بوده و فناء در خارج را به ارمغان می آورد و از همین روی امتثال امکان می پذیرد. 🌀در حالیکه در ماهیت فلسفی که مفهوم موجود در ذهن است دیگر امتثال معنایی ندارد. زیرا نه امر به آن تعلق می گیرد ونه نهی. نه بعث به آن تعلق میگیرد ونه زجر. 🔸فلذا ایشان میفرماید ماهیت اصولی تحدید معروض امر ونهی میکند. 🔹بنابراین از منظر ایشان ماهیت فلسفی همان معنای مشهور است. 👈🏻اما ماهیت اصولی که معروض امر و نهی است و تحدید معروض بواسطه حمل اولی بودن آن تامین میشود غیر از ماهیت فلسفی است. بر همین اساس دیگر این دغدغه وجود ندارد که ماهیت به حمل اولی امر را در ذهن متوقف می کند. ⁉️ حال سوال این جاست که چه فرقی بین حمل اولی ماهیت در فلسفه واصول وجود دارد که نوع فلسفی اش ماهیت را در ذهن محصور می کند ولی نوع اصولی اش در عین حمل اولی ما را سراغ مصادیق می برد؟ 📌پاسخ شهید بزرگوار ایت الله صدر را در صوت ذیل دنبال نمایید. @albayann
www.farhani.net.mp3
3.15M
🔊🔊🔊 🔰تقابل فلسفه غرب و حکمت اسلامی در جامعه شناسی و تاریخ تمدن انسانی @albayann ⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️
البیان
🔊🔊🔊#بشنوید 🔰تقابل فلسفه غرب و حکمت اسلامی در جامعه شناسی و تاریخ تمدن انسانی #امتداد_حکمت #آیت_ا
💠تقابل فلسفه غرب و حکمت اسلامی در جامعه شناسی و تاریخ تمدن انسانی 👈🏻گریه دکترای جامعه شناسی دانشگاه الازهر در مکه از پاسخ آیت الله فرحانی به پرسشی که در مورد ساختگی بودن مسأله ولایت از ایشان کرده بودند. 🔰شرقی ها راجع به دین می گویند که دین، افیون است. دین نمی تواند کاری کند. دین مانند تریاک است و کسی که از آن استفاده کند بیحال در گوشه ای می افتد و اثری در فرد ایجاد نمی کند 🔹اما در غرب دوتفکر فلسفی حاکم است: 🔸 یکی تفکر پوزیتویستی 🔸و دیگری هم اگزیستانسیالیستی. 👈🏻 مخرج مشترک این دوتا تفکر یک جمله است: غربی ها معتقدند که تاریخ سه دوره دارد. تاریخ مانند یک آدم است که سه دوره ی کودکی، جوانی و بلوغ دارد. 🔺 دوره کودکی تاریخ، دوره خداست. دوره ی دین است. لذا می گفتند بشر آن موقع که جاهل بود هرکار اشتباهی که می کرد می رفت پیش خدا. 🔺 اما بعد از دوره جهل در دوره جوانی، بشر بجای دنبال خدا رفتن، به دنبال فلسفه رفت. لذا به این دوره، دوره ی علیت می گویند. علت یعنی فلسفه... 🔺اما دوره سوم، دوره ی علم است. در دوره ی علم ما نه با دین کارداریم نه با فلسفه. بشر با علم مسلح شده و نیازی به دین ندارد. ✅اما شیعیان این سخن غربی ها را که می گویند تاریخ سه دوره دارد را قبول دارند. اما نه با آن کیفیت بلکه سه دوره ی تاریخی که قرآن به آن اشاره دارد. 💢قران معتقد است دوره ی اول تاریخ، دوره ی جهالت است. دوره جهالت را خداوند به بدأ نبوت از آن نام برده است. 💢دوره ی دوم تاریخ، دوره ی ختم نبوت است. 💢دوره سوم تاریخ در قرآن دوره ی ولایت است. 🔅 یعنی بدأ نبوت، ختم نبوت و ولایت سه دوره تاریخ طبق ایات قران کردیم است. 📌 دوره ی سوم تاریخ دوره ی ولایت و غدیر است📌 @albayann
🕌مدرسه فقهی امیرالمومنین(ع) به تولیت استاد آیت الله فرحانی در فروردین ۱۳۹۷ با شاخصه «فقه الخمینی» تأسیس گردید. 🔰در تابستان همان سال در پی فراخوان ثبت نام با استقبال کم نظیر ۸۵۰ نفر از طلاب و فضلای مقطع سطح عالی و درس خارج مواجه شد که در نهایت ۳۰۰ طلبه در این دو مقطع پذیرش شدند. 👈🏻از ابتدا تلاش بر این شد که در بخش های مختلفی همچون: 🔺آموزش سطح عالی 🔺آموزش درس خارج 🔺پژوهش 🔺تنظیم ‌و نشر آثار 🔺تهذیب و تبلیغ، 🔺تعامل با دانشگاه ها 🔺و فضای مجازی ؛ طرح و برنامه هایی متناسب با گفتمان «فقه الخمینی» تنظیم و تدوین شود و این مسیر، به نتایج قابل توجهی منجر گردید. 💠انشاءالله در «کانال البیان» ، برخی برنامه ها و اهداف بخش های مختلف و همچنین گزارشی از مجموعه فعالیت های معاونت های مدرسه فقهی امیرالمومنین(ع)، توضیح و منتشر خواهد شد. @albayann
💠دو مطالبه مهم رهبری از حوزه های علمیه 🔻حضرت آیت الله فرحانی: 👈🏻حضرت آقا دو مطالبه مهم از حوزه دارند . 1️⃣ اول اینکه در حوزه طلاب و فضلای انقلابی درس خوانده و عالم باشند . عمیق هم درس بخوانند . 🔹اصلا در فرمایشات آقا این نیست که اگر من بخواهم انقلابی باشم باید از درس بزنم و درسم ضعیف باشد . 🔹تعبیر ایشان این است که درس خواندن را جدی بگیرید ، ما در میان علمای موثر آدم های انقلابی داشته ایم اما کسی که توانست اثر گذار باشد امام بود،به خاطر اینکه درس خوانده بود ،قوی و خوب هم خوانده بود ، مسلط به همه مبانی مورد نیاز اجتهاد و استنباط بود . 🔹اگر قرار است عزیزی در حوزه علمیه ، در گام دوم انقلاب اثر گذار باشد ، و بخواهد نقش خودش را در تحقق نظام پیشرفته اسلامی ایفا کند باید خوب درس بخواند . 2️⃣مطالبه دوم آقا این است که این خوب درس خواندن و قوی درس خواندن نباید یک طلبه ی فاضل و عالم را زمینگیر کند ، یعنی حوزه گیر کند ، یعنی کار نکند برای انقلاب . 🔸نباید این عمیق درس خواندن که مطالبه جدی آقا و امام است نباید طوری باشد که طول تحصیلم انقدر طولانی باشد که من نتوانم خدمت کنم به انقلاب. 🔸باید به شکل درستی کوتاه شود. کوتاه شدن دوره ی تحصیل مطالبه ی دوم آقاست . ❓سوال : آیا این قابل تحقق است ؟ ✅بله . مصداق اکملش بزرگان ما مثل شهید مطهری، ایشان خوب درس خواند . قوی و ملا شد اما گیر نکرد ،نقش های بسیار اساسی ایشان را ببینید. ♻️از مصادیق بسیار بسیار خوب این مدل برخی مراجع فعلی هستند ، مثل آیت الله مکارم و آیت الله سبحانی. کتاب فیلسوف نماهای آقای مکارم را ببینید. یا مثلا استاد بزرگوار ما مرحوم آقای مومن ، ملای قوی اما در متن انقلاب ، هیچ منافاتی ندارد . 🔴پس دو تا مطالبه ی توأمان است : ✳️از طرفی قوی و ملا و عمیق و اساسی با تسلط به مبانی باشیم ✳️ و از طرفی نه آنقدر طولانی که در حوزه گیر کنیم. میشود هم قوی درس خواند ، منابع را دید و یاد گرفت و هم کوتاهش کرد . ⬅️برای تحقق این دو مطالبه ی رهبری به نظر ما مدل تحصیلی که باید در حوزه پیگیری شود یک برش آموزشی است از آن مکتب فقه الخمینی.➡️ 🔅برنامه آموزشی ای که ما در فقه الخمینی تعقیب میکنیم و امیدواریم ان شالله بتوانیم در این مدرسه فقهی امیرالمومنین ع آن را محقق کنیم ، تامین کننده این دو هدف و مطالبه رهبری است . 👈خوب درس خواندن و طولانی نکردن دوره تحصیل عمیق اجتهادی. 🗒جلسه اول درس خارج ۹۸-۹۹ @albayann
آیت الله فرحانی .mp3
892.1K
🔊🔊🔊 🔰مسئله ی اخلاق و نتیجه گرفتن 🔹نتیجه گرفتن از عمر مسئله ی اصلیِ حیات ماست ❓مراد از نتیجه گیری از عمر چیست؟ ♻️بیان امام خمینی ره در موردِ سیر و سلوکِ خودش 🔸توصیه های امام خمینی(ره)به فرزندشان سید احمد(ره) در مورد سیر و سلوک @albayann