💠 سلاح اشک
🔰آیت الله جوادی آملی :
🔹اگر علامه توانست در عالم اسلام منشأ اثر باشد و تفسیر قیم المیزان را به ارمغان آورد و به مدارج عالی عرفانی راه یابد و در این راه شاگردان بسیاری تربیت کند ، همگی به یمن این بود که در کنار درس و بحث ، به معرفت وجود خویش پرداخت و به برکت خضوع و خشوع و خشیت الهی ، عرش وجودش را بر کوثر لابه و ناله استوار و آنگاه بر فرش طبیعت غلبه کرد و با جهادی بی امان ، پیروزی خود را با « سلاح اشك » به نتیجه رساند .
📚 کتاب شمس الوحی تبریزی
#علامه_طباطبایی
#درس_اخلاق
@albayann
همگامی قرآن کریم و روایات اهل بیت .mp3
2.63M
📝 #اطلاعیه
🗂دوره تابستانه مدرسه فقهی امیرالمومنین(ع) در مقطع خارج
تابستان ۱۴۰۱
درس خارج فقه جهاد
🔰استاد آیت الله فرحانی
📚با محوریت کتاب رسائل ثلاث فی الجهاد آیت الله العظمی خامنه ای
🔺با هدفِ آشنایی با شیوهی اجتهاد جواهری با تأکید بر روش فقهی حضرت آیتاللهالعظمیٰ خامنهای (مدّظلّهالعالی)
📆زمان: از چهارم تیرماه
ساعت ۹ صبح
📍مکان: نمازخانه مدرسه فقهی امیرالمومنین(ع)
📌 به صورت حضوری
@albayann
البیان
4⃣لیست مقالات شماره چهارم دوفصلنامه علمی تخصصی آفاق فقاهت به شرح ذیل می باشد: 🖋 بررسی نظریه شیخ ان
🔷تبیین زوایای مقاله حجت الاسلام و المسلمین احمد فرحانی در دو فصلنامه تخصصی#آفاق_فقاهت در عنوان :
بررسی توصیفی سیر اندیشه ی برهانی از ارسطو تا علامه طباطبایی(ره)
📌 از مهم ترین خصیصه ی هر علم، استکمال و ارتقا در سایه نوآوری محققان و علمای آن علم بوده است. نگارنده محترم در این نوشتار پربار، با ترسیم سیر علمی و تاریخی منطق از ابتدا تا آخرین پله تکامل آن علم (ذیل نظریات و استدلالات علامه طباطبایی) خواننده را علاوه بر تفهیم این خط سیر و شناخت قوت و ضعف ها درخلال این سیر، مبنای نهایی و پله اخر تکامل کنونی علم منطق را روشن می سازد.
💠برشی از برخی توضیحات مقاله💠
🔰ابنســینا نخســتین کســی اســت کــه از روش ارســطو در تدویــن علــم منطــق عــدول کــرده و از جهــات گوناگــون دگرگونیهایــی در منطــق ارســطویی بهوجــود آورد کــه سرمشــق اکثــر متفکـران قـرار گرفتـه اسـت.او در عقلانیـت و قـدرت اندیشـه و اسـتواری و اسـتحکام فکــر و دقــت نظــر در تاریــخ فلســفه فــردی بینظیــر اســت.
🔰پـــر واضـــح اســـت کـــه علمــی بــه نــام منطــق وجــود نداشــته و نــدارد، بلکــه مباحــث معرفــت شناســانه علــم منطــق جــزو گــزاره هــای علمــی و فلســفی اســت و قواعــد صناعــت برهــان آن، روش تفکـــر و اندیشـــه در اداراکات حقیقـــی بـــوده، ســـائر قواعـــد و صناعـــات غیــر برهانــی منطــق هــم در حکمــت و امتــداد ادراکات اعتبــاری در علومــی کــه اصطلاحــا علــوم انســانی نــام گــذاری شــده کاربــرد وجایــگاه دارنــد(از نتایج مقاله)
#مدرسه_فقهی_امیرالمؤمنین
@albayann
نظر آیت الله جوادی درباره روایت امیرالمومنین.mp3
2.43M
🎙 #بشنوید
🔹نظر آیتالله جوادی در مورد روایت امیرالمومنین(...أنا النقطه تحت الباء).
📌ارتباط آیه فی کتابٍ مکنون لا یسمّه الّا المطهرون (واقعه79) با روایت امیرالمومنین علیه السلام.
🔸تفسیر حضرت امام خمینی از آیه فکان قاب قوسین اَو ادنی(نجم9) و ارتباط آن با تحلیل ایت الله جوادی.
🔰 استاد آیت الله فرحانی تبیین می کنند.
#تفسیر
@albayann
البیان
📝 #اطلاعیه 🗂دوره تابستانه مدرسه فقهی امیرالمومنین(ع) در مقطع خارج تابستان ۱۴۰۱ درس خارج فقه جهاد
🖊قابل توجه طلاب محترم متقاضی حضور در دوره
🔺جهت اطلاع از جزییات دوره ، شرایط و نکات مربوطه عضو گروه ذیل شوید:
🌐https://eitaa.com/joinchat/1845690510Cef586511b9
⁉️ نقیض یک شئ چیست؟
⁉️السلب المقید یا سلب المقید؟
🔰شهید آیت الله مطهری
🔹پس نقيض مقيَّد، رفع اين مقيد است، نه رفعى كه خودِ اين رفع، مقيد باشد. به عبارت ديگر: نقيض مقيد، رفع مقيد است، نه الرفعُ المقيد. ميان اثباتُ المقيد و الرفع المقيد تناقض نيست، بلكه تضاد است و چون تضاد است اجتماعشان محال است ولى ارتفاعشان محال نيست.
🔸بله، ميان الوجود المقيد و رفع ذلك الوجود المقيد تناقض است. مثلا نقيض «قيام زيد در روز جمعه» عدم اين قيام است؛ يعنى عدم قيام زيد كه در روز جمعه است، كه همه قيود به قيام مى خورد.
📌 اما ميان «قيامُ زيدٍ يومَ الجمعة» و «عدم القيام الذى هذا العدم فى يوم الجمعة» تناقض نيست، بلكه تضاد است. اگر «زيدٌ قائمٌ يومَ الجمعة» را به نحو سلب تحصيلى سلب كنيم، مى شود نقيضش و در اينجا ارتفاع و اجتماع، هر دو محال است.
📌اما اگر در سلب «زيد قائم يوم الجمعة» قيد را به عدم برگردانيد و بگوييد «زيدٌ ليس بقائمٍ فى يوم الجمعة» اين دو، اجتماعشان محال است ولى ارتفاعشان ممكن است؛ چون «زيدٌ ليس بقائمٍ فى يوم الجمعة» در حكم معدوله است و خود عدم در اينجا حكم محمول را پيدا مى كند.
📚 مجموعه آثار، ج۱۲ ص۸۱۰
#شهید_مطهری
#سلب_تحصیلی
@albayann
🏴۲۳ ذیالقعده روز زیارتی مخصوص امام رضا (علیهالسلام)
🔹شرط اوّل قبولی زیارت این است که با حضرت «ملاقات» کنید؛ یعنی رفتنِ حرم و آمدن، صِرف رفتن به یک مکان و بیرون آمدن نباشد؛ آنجا یک موجودی و یک روح والایی حضور دارد؛ به این حضور توجّه بکنید.
🔸«به چشم دیدن» لازمهی ملاقات نیست؛ او هست و سخن شما را میشنود، حضور شما را میبیند، شخص شما را میبیند، با او حرف بزنید؛ این شد زیارت. زیارت یعنی همین ملاقات.
📌[زیارت] به هر زبانی هم میشود؛ [اگر] به همین زبان معمولی خودمان حرف بزنیم، این آداب ملاقات و زیارت صورت گرفته.
👈🏻اگر بخواهیم با یک بیان شیوا و با مضامین خوبی حرف بزنیم، آن همین زیارتهایی است مثل زیارت مخصوصهی امام رضا، زیارت امینالله یا زیارت جامعه.
📚دیدار جمعی از پاسداران سپاه
۱۳۸۲/۱/۶
#اهل_بیت
#امام_رضا
#امام_خامنه_ای
@albayann
البیان
📝 #اطلاعیه 🗂دوره تابستانه مدرسه فقهی امیرالمومنین(ع) در مقطع خارج تابستان ۱۴۰۱ درس خارج فقه جهاد
📣هم اکنون در حال برگزاری درس خارج فقه جهاد
@albayann
💠«وَ اَلْأَرْضَ بَعْدَ ذٰلِكَ دَحٰاهٰا»
🔹در سرّ استقبال به کعبه است، که امّ القری است و مرکز بسط ارض است: والأرض بعد ذلک دحیها.
📌و ید اللّه و بحیال اللّه و بحیال بیت المعمور است که سرّ قلب و در سمای رابعه است. پس کعبه ی امّ القری سرّ آن بیت المعمور است که سرّ قلب است و سرِّ سرِّ آن، ید اللّه؛ و سرّ مستسرِّ آن، اسم اللّه الاعظم است.
👈🏻پس، اهل معرفت و اصحاب قلوب سرایت دهند حکم توحید را از سرّ به علن و از باطن به ظاهر؛ چنان چه در سرّ قلب خود جهات متشتّته را فانی در وحدت تامّه کنند و سرِّ کوکب درّی یوقد من شجرة مبارکة زیتونة لا شرقیّة ولاغربیة را دریابند در ظاهر، جهات متشتّته ی شرقیّه و غربیّه را در امّ القری، که مرتبه ی وسطیّت را دارد و غیر شرقی و غیر غربی است فانی کنند و سرّ «حیال اللّه» و «حیال بیت المعمور» را دریابند.
🔸و در نماز اولیا توجّه به قبله ی ظهور سرّ احدیّت است در ملک بدن، چه که به سرّ وجودی وجهه ی احدیّه ی غیبیّه را شهود کنند و بدان توجّه نمایند، و سرّ ما من دابة الا هو آخذ بناصیتها را مشاهده کنند و سرّ لا شرقیة ولا غربیة را دریابند.
📚سرّ الصلوة، ص65
#امام_خمینی
#دحو_الارض
@albayann
🔺دوره تابستانه مدرسه
فرهنگ و علوم اسلامی ضحی
➖ حوزه صد ساله
🗓 ۷ تیر تا ۷ مرداد ۱۴۰۱
🔻در قالب ۱۵ نشست با حضور اساتید برجسته
▪️هزینه ثبت نام؛
حضوری: ۱۰۰ هزار تومان، مجازی: ۵۰ هزارتومان
فرم ثبت نام 👇
حضوری
https://formaloo.com/zoha1
مجازی
https://formaloo.com/zoha2
(ترجیحاً از مرورگر فایرفاکس استفاده شود)
@m_zoha
مسأله مجاز.mp3
3.6M
🎙 #بشنوید
⁉️آیا میتوان مسأله مجاز را به عنوان مجاز در جایی که آثار حقیقی در مساله مجاز وجود دارد تلقی کرد؟
⁉️آیا ادراک مجازی در مقابل حقیقت است؟
⁉️آیا مسأله ترتب آثار در بحث مجاز دخالتی دارد؟
🖊 استاد آیت الله فرحانی با توجه به مبنای معرفت شناسانه علامه طباطبایی میفرمایند که ما ادراک غیر مطابق با واقع نداریم، خطا نداریم، خطا نسبی است
وقتی این ادراک را که مصداق خارجی و واقعی دارد در جای دیگر تطبیق می کنیم این خطا بوجود می آید و به همین دلیل بر همه خطاها ترتب اثر بار میشود...
➖ریشه این بحث این است که جایگاه علم و اراده در مقابل جایگاه میل و شوق
چیست؟
اگر مبنای ادراک اعتباری و مجازی را درست کردیم این مبنا درست میشود...
#مجاز
#فقه_الخمینی
@albayann