eitaa logo
البیان
11.6هزار دنبال‌کننده
856 عکس
194 ویدیو
72 فایل
بازتاب اندیشه های استاد آیت الله عبدالکریم فرحانی 📌 تبیین مکتب فقه الخمینی(ره) 📌 روش تحصیل در مسیر اجتهاد 📌 امتداد حکمت و تمدن نوین اسلامی 📌 اخلاق و معنویت ارتباط با ادمین: @admin_albayan
مشاهده در ایتا
دانلود
💠روز مباهله، روزی است که پیامبر مکرم اسلام، عزیزترین عناصر انسانی خود را به صحنه می آورد. 🔰 آیت‌الله خامنه‌ای 🔸 روز مباهله، روزی است که پیامبر مکرم اسلام، عزیزترین عناصر انسانی خود را به صحنه می آورد. 🔹نکته‌ مهم در باب مباهله این است: «و انفسنا و انفسکم» در آن هست؛ «و نسانا و نساکم»در آن هست؛ عزیزترین انسانها را پیغمبر اکرم انتخاب میکند و به صحنه میآورد برای محاجه‌ای که در آن باید تمایز بین حق و باطل و شاخص روشنگر در معرض دید همه قرار بگیرد. 👈هیچ سابقه نداشته است که در راه تبلیغ دین و بیان حقیقت، پیغمبر دست عزیزان خود، فرزندان خود و دختر خود و امیرالمومنین را - که برادر و جانشین خود هست - بگیرد و بیاورد وسط میدان؛ استثنائی بودن روز مباهله به این شکل است. 📌یعنی نشان دهنده‌ این است که بیان حقیقت، ابلاغ حقیقت، چقدر مهم است؛ میآورد به میدان با این داعیه که میگوید بیائیم مباهله کنیم؛ هر کدام بر حق بودیم، بماند، هر کدام برخلاف حق بودیم، ریشه‌کن بشود با عذاب الهی. 📆١٣٨٨/٠٩/٢٢ @albayann
💠از نگاه امام خمینی (ره)، همان است و نیاز به تخصص در اصول دارد. ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 🔰 رهبر معظم انقلاب 🔸حقیقتی‌ که‌ امام‌ راحل‌ رضوان‌ الله‌ علیه‌ مطرح‌ می‌کند آن‌ است‌ که‌ کوثر شریعت‌ و فقه‌، در جریانی‌ دائمی‌ و ابدی‌، از سرچشمه‌ی‌ وحی‌، به‌ سوی‌ عرصه‌های‌ گوناگون‌ حیات‌ جاری‌ است‌. 🔹زمان‌ و مکان‌ و اوضاع‌ و احوال‌ گوناگون‌ زندگی‌ بشر و تازه‌های‌ جهان‌، به‌ فقیه‌ دین‌ شناس‌ و زمان‌ شناس‌ کمک‌ می‌کند که‌ خود و اهل‌ زمان‌ خود را از آن‌ کوثر یعنی‌ سرچشمه‌ی‌ لایزال‌ و فزاینده‌، سیراب‌ سازد و محرومیت‌ از آن‌ را برای‌ بشر که‌ همواره‌ و همه‌ جا نیازمند دین‌ و شریعت‌ الهی‌ است‌، برنتابد. 📌شناختن‌ نقش‌ هر زمان‌ و هر مکان‌، همواره‌ باید با پایبندی‌ به‌ اصول‌ فقاهت‌ که‌ روشی‌ علمی‌ و تخصصی‌ است‌، همراه‌ باشد. و این‌ است‌ معنای‌ سخن‌ امام‌ راحل‌ رحمه‌ الله‌ علیه‌ که‌ فقه‌ پوینده‌ و منطبق‌ بر نیازهای‌ همیشه‌ و همه‌ جا را همان‌ فقه‌ سنتی‌ دانسته‌ و بر این‌ پای‌ فشرده‌اند. 👈از اینجا می‌توان‌ دانست‌ که‌ تنها فقهای‌ کارآزموده‌ و اهل‌ فن‌، صلاحیت‌ آن‌ را دارند که‌ تأثیر زمان‌ و مکان‌ را در احکام‌ شریعت‌ بشناسند و بر طبق‌ آن‌ فتوا دهند. 📆۷۴/۱۲/۲۴ @albayann
تاثیر سیر و سلوک انسان بر تعیین متعلق بسم الله.mp3
1.69M
🎙 💠تاثیر سیر و سلوک انسان و اسم محیط و محاط بر تعیین متعلق بسم الله 🖊استاد در این صوت ضمن اشاره به مبنای حضرت امام خمینی(ره) در تعیین اینکه اسم برای کدام مرتبه است (فعل، واحدیت، احدیت) توضیح می دهند سیر و سلوک انسان چه تاثیری در تحلیل و تفسیر متعلق جار و مجرور بسم الله دارد و چگونه باعث متفاوت شدن اسماء و افعال می گردد. 📌هم‌چنین بیان می فرمایند اگر مشخص شود، ما دارای اسم محیط و اسم محاط هستیم آیا باعث تغییر در تعیین متعلق می گردد یا تاثیری ندارد. @albayann
هدایت شده از البیان
4⃣شماره پنجم دو فصلنامه علمی تخصصی آفاق فقاهت منتشر شد. 🏷لیست مقالات شماره پنجم دوفصلنامه علمی تخصصی آفاق فقاهت به شرح ذیل می باشد: 🖊التقرير الصحيح لنظرية الاعتبار على رأى العلامة الطباطبائي رحمة الله علیه 📌شیخ عبدالکریم فرحانی ( زید عزه ) 🖊 واکاوی ماهیت اجزاء قضیه موجبه دراندیشه مشهور و امام خمینی رحمة الله علیه و تأثیر آن در نظریه سنخه 📌 حجت پورعبدالهی 🖊تبیین ملاک مساله اصولی شیخ انصاری رحمةالله علیه با خوانش امام خمینی رحمة الله علیه 📌 مهدی همتیان 🖊تبیین نظریه سنخه امام خمینی رحمة الله علیه درمبحث تمایز علوم و بررسی اشکالات وارده 📌 مهدی سلامتیان 🖊 بررسی تطبیقی تعریف و اقسام وضع از منظر مرحوم آخوند خراسانی رحمة الله علیه و امام خمینی رحمة الله علیه 📌حسین اکبریان 🖊بررسی مفهوم ذاتی باب برهان و تاثیر عدم تفکیک آن با ذاتی باب ایساغوجی 📌امیر دانایی 🖊بررسی نقدهای امام خمینی رحمة الله علیه به موضوع فلسفه از منظر ملاصدرا رحمة الله علیه 📌 مصطفی باقری 👈🏻جهت تهیه این نسخه می توانید به صورت حضوری به معاونت پژوهش مدرسه فقهی امیرالمومنین(ع) مراجعه نمایید. علیه السلام @albayann
هدایت شده از البیان
حسین بن علی یک صیرورت وشدن است.mp3
3.31M
🎙 🏴حسین ابن علی یک صیرویت و شدن است. 🔰 استاد آیت الله فرحانی: ▪️حسین ابن علی یک نماد و جریانی است که می خواهد جامعه و تاریخ را با ولایت اهل بیت پیوند بدهد. 🔹بنده تحقیقات مفصلی در مهدویت کردم یکی از فصلهای این تحقیق « ولایت، عاشورا و مهدویت» است. به نظر من داستان بزرگ حسین ابن علی داستان پیوند ما با “غدیر و مهدی” است. 📌 فَأسْالُ اللهَ الّذِی أکْرَمَ مَقامَکَ ، وَأکْرَمَنِی بِکَ ، أنْ یَرْزُقَنی طَلَبَ ثارِکَ مَعَ إمام مَنْصُور؛ )مع امام مهدی( “حسین ابن علی می خواهد من و تو را به وجود مقدس امام عصر پیوند دهد. حسین ابن علی در سبک زندگی اسلامی یک” شُدن” است. حسین ابن علی می خواهد تو را تبدیل به علی اکبر، مسلم ابن عوسجه، به ابالفضل العباس کند خواهران را تبدیل به زینب کبری کند این یک “شُدن” است. حسین ابن علی (عاشورا) یک شدنی است که یک طرفش می شود تاسوعا و یک طرفش می شود اربعین. ⁉️تصمیم بگیریم، ببینیم می خواهیم وارد گردونه بشویم؟ زینبی که عاشورا را درک کرد با زینبی که قبل از عاشورا بود فرق داشت، عباسی که عاشورا را درک کرد با عباس قبل از عاشورا فرق می کرد. عباس شُد! زینب شد! @albayann
🖊با عرض سلام خدمت مخاطبین محترم کانال با توجه به ایام تبلیغی ماه محرم و امورات مربوطه آن؛ متأسفانه امکان تدوین و نشر مطالب کانال مقدور نبود. ضمن تشکر از تذکرات و پیگیری های مخاطبین محترم، انشاءالله از امروز کما فی السابق‌ فعالیت کانال و پیگیری محتوای آن برقرار خواهد بود. 📝هیئت تحریریه کانال البیان @albayann
عدم مضاف حظی از وجود ندارد.mp3
1.25M
🔉 ⁉️آیا حظی از دارد؟ 🔰استاد آیت الله فرحانی 🎙 درس خارج اصول ۹۵/۸/۸ @albayann 📌 متن عبارات امام و بیانات استاد را 👇 👇 👇 👇 👇
البیان
🔉 #بشنوید ⁉️آیا #عدم_مضاف حظی از #وجود دارد؟ 🔰استاد آیت الله فرحانی 🎙 درس خارج اصول ۹۵/۸/۸ #آ
⁉️آیا عدم مضاف حظی از وجود دارد؟ 🔰 استاد آیت الله فرحانی 📌📌📌📌📌📌 🔸اگر کسی خوب فهمید که سلب تحصیلی قید ندارد، متوجه می شود که عدم حکمی ندارد و حکمی نمی پذیرد. و اگر اینگونه فهمید، فتوا نمی دهد به تقارن عدم با چیزی؛ تقدم عدم بر چیزی؛ تأخر عدم از چیزی؛ ممانعت عدم از چیزی؛ ابدا از این حرف ها نمی زند. به قول علامۀ طباطبایی در نهایه در ذیل بحث اعادۀ معدوم، اینگونه نیست که عدم یک شیئیتی دارد و خارج را پر کرده باشد و وجود می آید و این عدم را رد می کند و جای آن می نشیند. فلاسفۀ اسلامی ـ نه متکلمین- این را خوب می فهمیدند. 🔸فلاسفه ای که مسئله عدم و سلب تحصیلی را به درستی فهمیده اند، بر دو قسم هستند. بعضی از آنها اصالة الوجود را خوب می فهمند و "عدم مضاف له حظ من الوجود" را هم قبول ندارند. و بعض دیگر از آنها اصالة الوجود را خوب نفهمیدند و می گویند عدم مضاف له حظ من الوجود. در اینصورت بین عدم مضاف و آن امر وجودی، تقابلی از جنس ضدان لا ثالث لهما درست می شود. 🔸لذا در واقع اگر بخواهیم از جهت عقلی شماره گذاری کنیم - بدون این که من بخواهم وارد مبانی بشوم- این سه مرحله را باید یاد بگیریم: 1- تعقل صحیح سلب تحصیلی و تفکیک آن از ایجاب عدولی 2- فهم صحیح اصالت وجود 3- اینکه عدم مضاف حظی از وجود ندارد. 🔸مرحله اول را همۀ فلاسفۀ ما می گویند. مشاء می گوید. اشراق می گوید. صدرا در حکمت متعالیه هم می گوید. علامۀ طباطبایی هم می گوید. خدا بیامرزد آقای مطهری را! وقتی می خواست فلسفۀ هگل نقد کند، همین یک جمله را می گفت. می گفت فهم بوعلی از اصالة الوجود کامل نبود اما بوعلی نمی گفت که اجتماع نقیضین داریم. شیخ اشراق اصالة الماهیتی بود، ولی نمی گفت اجتماع نقیضین داریم. چون می فهمیدند که سلب تحصیلی یعنی چه؟ 🔸اما در مورد اینکه آیا عدم مضاف حظی از وجود دارد یا ندارد؟ مکاتب فلسفی با هم فرق می کنند. اصالة الوجودی هایی مثل علامۀ طباطبایی و حضرت امام می گویند: «عدم مضاف له حظ من الوجود» غلط است. 🔸سوالی که وجود دارد این است که با فرض اینکه بگوییم که عدم مضاف حظی از وجود ندارد، حرکت (وجود سیال) را چگونه توضیح می دهیم؟ علامۀ طباطبایی رضوان الله تعالی علیه همۀ حرفش با فلسفۀ غرب در این بود. می گفت غربی ها اگر وجود سیال را خوب بفهمند، دیگر نمی گویند حرکت جمع وجود و عدم است. حرکت وجود سیال است و ذهن می تواند بخاطر تزلزلی که در وجود سیال هست، از آن مفهوم عدم را انتزاع کند. این موجودی که ممتد است، سیال است. وجود سیال، وجود است. وجود ثابت هم وجود است. از طرف دیگر، وجود ثابت، می تواند بی ماهیت باشد. در مراتب اعلی، وجود سیال هم می تواند بی ماهیت باشد. - خداوند را کار ندارم. اصلا برای وجود خداوند از این حرف ها نمی شود زد- اگر کسی خوب این وجود ثابت و سیال را بفهمد، دیگر نمی گوید وجود سیال، جمع وجود و عدم است. نکته ای که وجود دارد این است که وجود ثابت جمع است و وجود سیال پخش است. 🔸با این نگاه دیگر نمی توانم قائل به عدم مضاف بشوم. عدم مضاف یعنی چه؟ آیا یعنی چیزی غیر از وجود اضافۀ به وجود بشود؟ ندارم. اینکه یک شیئیتی به عدم بدهم و بر وجود حملش کنم؟ ندارم. چنین چیزی نمی شود. این خیلی گوهر بزرگی است. در فلسفۀ اسلامی بزرگانی مثل امام و علامۀ طباطبایی به این مساله ملتزم اند. متأسفانه بعضی از تلامذۀ علامه از استادشان فاصله گرفته اند و این مطلب را خراب کرده اند. 🔸متاسفانه هم محقق خویی و هم استاد ایشان محقق نائینی و هم شهید صدر به دلیل ضعف نظام فلسفی ایشان، در همین شبهۀ غربی ها گیرافتاده اند. ایشان معنای صحیح سلب تحصیلی را متوجه نشده اند و لذا خطا می کنند. فرق هم نمی کند خطا را چه کسی بکند. شهید صدر هم همین خطا را کرده است. البته شهید صدر در «فلسفتنا» این کار را نکرده است. چون «فلسفتنا»ی ایشان توضیح اصول فلسفه علامه طباطبایی است. ولی در علم اصول من حیث لا یشعر با سیر آقایان وارد شده است و چون ذهن شریفش در بحث مبانی منطقی استقراء به سمت فلسفۀ غرب رفته، در بحث های اصولی اش اثر خودش را گذاشته است. از طرف دیگر بعضی از بزرگان هم، حرف امام را نفهمیده اند و مستقیم یا غیر مستقیم به ایشان اشکال می کنند. 📌 درس خارج اصول ۹۵/۸/۸ 📌📌📌📌📌📌 📝 بخشی از عبارت امام در مناهج و ما یقال من أنّ للأعدام المضافة حظّا من الوجود، كلام لا يعوّل عليه، فإنّ حيثيّة العدم لا يمكن أن تكون ذات حظّ من الوجود، بل الإضافات الواقعة بينها و بين غيرها إنّما هي في الذهن، و في وعائه تكون الأعدام المطلقة- أيضا- موجودة بالحمل الشائع و إن كانت أعداما بالحمل الأوّليّ، فلا حقيقة للعدم- أيّ عدم كان- حتّى يتّصف بوصف وجوديّ أو اعتباريّ أو عدميّ، فالعدم لا يثبت له العدم أيضا. (ج۲ ص۱۱) @albayann