eitaa logo
الفقه و الاصول
1.2هزار دنبال‌کننده
323 عکس
28 ویدیو
211 فایل
با ارائه #تحقیقات_فقهی_اصولی_رجالی با دغدغه #فقه_حکومت با نظری به #فلسفه_اصول ✍️مدرس_پژوهشگر فقه و اصول؛ محمد متقیان تبریزی ♨️مطالب این کانال تولیدی است، لطفاً با #لینک نقل کنید. مسیر گفتگو؛ @mmsaleh_313
مشاهده در ایتا
دانلود
☀️اقسام عدل و ظلم 🔹آیت الله شهیدی(دام عزه)_۱ 1⃣چهار نوع عدالت هست؛ همانگونه که چهار نوع ظلم وجود دارد. منشأ این تقسیم این است که عدل و ظلم گاهی به حکم عقل است، گاهی به حکم عقلا. هرکدام از این دو نیز دو قسم است: گاهی تنجیزی است؛ به این معنا که حتی بعد از ورود ترخیص شرعی، عقل باز هم مثلاً آن فعل را ظلم می داند و حکم می کند به قبح آن عمل مطلقاً. این، ظلم عقلی تنجیزی است. اما گاهی حکم عقل به ظلم و قبیح بودن فعل، مشروط است به عدم ورود ترخیص شرعی برای ارتکاب آن. و این، تعلیقی است. 2⃣ظلم عقلایی هم گاهی تنجیزی است. البته ظلم عقلایی تنجیزی به این معناست که عقلا بماهم عقلا ورود ترخیص شرعی بر ارتکاب آن را نمی پذیرند. خصوصیت ظلم عقلایی تنجیزی این است که مانع از اطلاق عموم در خطابات می شود و احیاناً ظهور را منصرف می کند؛ حتی چه بسا ظهور آن دلیل خاص تحت تأثیر آن ارتکاز عقلایی تنجیزی قرار می گیرد و عرف و عقلا به نحوی خطاب را معنا می کند که منافی با مرتکز خودشان نباشد. 3⃣باوجود این، ظلم عقلایی تنجیزی در برابر نص شرعی، نمی تواند مقاومت کند؛ چون به هر حال، عقلا از پذیرش ترخیص شرعی در برابر ظهورات ابا می کنند، نه در برابر نصی که قابل توجیه و تأویل نیست. 4⃣ظلم عقلایی تعلیقی که قسم آخر است، از ابتدا به این نحو بوده که عقلا، ظلم بودن فعلی را مشروط می دانند به عدم ترخیص شارع به عنوان مولای حقیقی مردم در ارتکابات، که طبعاً نمی تواند مانع از عموم یا اطلاق خطابات شود. 5⃣غرض ما از تقسیم عدالت و ظلم به این چهار قسم این است که از آن در ردع از عمومات و اطلاقات و یا در کشف از مصادیق عمومات عدل و ظلم استفاده کنیم، و الا واضح است که عدالت و ظلم شرعی هم داریم. 📙قاعده عدالت در فقه امامیه، ص۳۳۳ https://eitaa.com/alfigh_alosul/1076
☀️حجامت حزیران 🔹درباره حجامت حزیران، روایتی منسوب به امام کاظم یا امام هادی (سلام الله علیهما) به نقل از مکارم الاخلاق، نقل می شود و عمدتاً پایه استناد استحباب حجامت حزیران به همین روایت است: «عَنْ أَبِي الْحَسَنِ ع قَالَ: لَا تَدَعِ الْحِجَامَةَ فِي سَبْعٍ مِنْ حَزِيرَانَ فَإِنْ فَاتَكَ فَلِأَرْبَعَ عَشْرَةَ.» 📙مکارم الاخلاق، ص ۷۵ سند روایت، در کتاب نیامده است و بنای مؤلف نیز بر اسقاط اسانید نبوده و در مقدمه هم توضیحی نداده است، البته نیازی به ذکر اسناد در امور مسنونه و مستحبه نیست. برخی می گویند که این روایت، برای اولین بار در کتاب مکارم الاخلاق، تصنیف حسن بن فضل طبرسی در قرن 6 (548ق) آمده است، اما با توجه به روش نقل از کتب در میان متقدمین و شیوه ای که مؤلف به کار گرفته است، به نظر این روایت را از طب الائمه نقل کرده است که تصنیف ابنابسطام در قرن ۴ است. با این وجود، این روایت در کتاب طب الائمه، موجود نیست، البته این احتمال است که در نسخه ای که طبرسی در اختیار داشته است موجود بوده است. عدم قدمت روایت در کتب اولیه و قدمایی، می تواند اعتبار روایت را زیر سؤال ببرد. @alfigh_alosul
✅ پست‌های مرتبط با نقد حجامت حزیران که سابقا در کانال موسسه طبنا قرار داده شده 👇 1⃣ روایت حجامت حزیران با بایسته های اعتبار سنجی حدیث همخوانی ندارد لذا در مسیر استنباط فقهی برای فهم سنن قرار نمی گیرد. https://t.me/tebona/731 2⃣ حجامت حزیران نه تنها سنت نیست بلکه نوعی بدعت محسوب می شود... https://t.me/tebona/730 3⃣ حجامت حزیران توصیه شرعی نیست. https://t.me/tebona/429 . @alfigh_alosul
♻️گودرزی: من را شما صبح بکشید، صبح در بغل فاطمه زهرا هستم. 🔹حجةالاسلام هادی غفاری: من با اعضای گروه فرقان قبل از انقلاب آشنا بودم. آقای گودرزی که شهید مطهری را ترور کرد مدت‌ها هم‌ حجره بود. من روز آخری بود که احتمال داشت قاتل شهید مطهری را اعدام کنند پیش او رفتم. از بچه‌ها اجازه گرفتم و ملاقات او رفتم. با او سال‌ها رفیق بودم. بچه درس‌خوانی بود. به او گفتم خیلی جنایت کردید که با این ریخت و لباس آقای مطهری را زدید. گفتم در قبال این جنایات امشب توبه و انابه‌ای کنید. دو رکعت نماز بخوانید. گفت چه می‌گویی؟! برو. بین من و فاطمه زهرا همین امشب فاصله است. من را شما صبح بکشید، صبح در بغل فاطمه زهرا هستم. 📺برنامه تلویزیونی دستخط. @alfigh_alosul
🔹برخی از دوستان، متمایل به بررسی تفکرات گروه فرقان و علی الخصوص شخص گودرزی بودند، اما از جهت اینکه، بنده تخصصی در این زمینه ندارم و مطالب فقهی اصولی هم اولی به طرح هستند، کانال مفیدی را معرفی میکنم که هم اکنون این پرونده را مورد بررسی قرار می‌دهد؛ 👇👇 @monzer_ir کانال مفید و خوب اسرار تاریخ @alfigh_alosul
☀️آثار فقهی قبح ظلم عقلایی 🔹آیت الله شهیدی(دام عزه)_۲ 1⃣مصادیقی که در زمان شارع عند العقلاء ظلم بود، پرواضح است که به وسیله عمومات تحریم ظلم، حرمت آنها کشف می شود؛ اما آن مصادیقی که به مرور زمان برای ظلم عقلایی پیدا می شود - البته نه آن ظلم عقلایی ای که تحت تأثیر قانونهای مقطعی در کشورها به تبع عرف خاص پیدا می شود، بلکه آن ارتکاز عام عقلایی که فلان پدیده را ظلم می دانند- شمول عمومات تحریم ظلم در مورد اینگونه مصادیق به نظر صحیح می آید؛ هرچند برخی از بزرگان مثل مرحوم آقای صدر با این نظر مخالف اند. 2⃣نکته مهم این است که، ظلم بودن یا ظلم نبودن براساس قانون تعیین نشده باشد؛ بلکه براساس ارتکاز عام عقلایی تعیین شده باشد. مثلاً در موضوع حق التألیف، مهم این است که آیا قانونی که حق تألیف را برای شما قائل شده، ناشی از یک ارتکاز عام عقلایی است یا صرفاً ناشی از استحسان عقلایی است؟ 3⃣معنای استحسان عقلایی این نیست که تخلف از آن ظلم است؛ بلکه فقط به این معناست که عقلا برای تحسین نظام، آن قانون را می پسندند؛ مثل قوانین راهنمایی و رانندگی که عندالعقلاء قوانین مستحسنی است، نه اینکه بنای عقلا بر اینهاست. اینها باید از هم تفکیک شوند. 4⃣ما وقتی ادعا میکنیم قاعده عدالت - به تعبیر آقایان- بر عمومات و اطلاقات حاکم است و یا طبق آنچه که بیان کردم، با عمومات حرمت ظلم و لزوم عدالت، امضای آن را کشف می کنیم که چیزی به نام بنای عام عقلایی ظلم باشد. در این صورت، کشف می کنیم که این کار حرام است و آن گاه ممکن است حتی تضییع آن را هم ضمان آور بدانیم. 📙قاعده عدالت در فقه امامیه، ص۳۳۸ @alfigh_alosul
🔅الحمدلله شاهد بازگشت به متن هستیم، آن هم نه با نظریات اخلاق سکولار، بلکه مبتنی بر اندیشه ناب اسلامی، با پرچمداری روحانیت تشیع. @alfigh_alosul
☀️سالگرد ارتحال آیت‌الله سیدمحمدحسین فضل الله ♻️چند استفتاء: 1⃣ س: هل الولاية للفقيه مرتبطة بالمنطقة التي يعيش فيها؟ ج: إذا كان هناك موانع تمنع من امتداد سلطته لخارج الحدود الجغرافية التي يعيش فيها، فهذا يعني عدم فعلية سلطته خارج تلك الحدود. http://arabic.bayynat.org.lb/ListingFAQ2.aspx?cid=5&Language=1 2⃣س: ما هي سن التكليف للصبي والبنت ومتى تجب عليهما العبادات من صلاة وصيام وغيرهما؟ ج: يصير الصبي مكلَّفاً حين بلوغه سن الخامسة عشرة قمرية، وهو ما يساوي بالميلادي أربع عشرة سنة وسبعة أشهر، أو بقذفه المني حال النّوم أو اليقظة، أو بنبات الشعر الخشن فوق العانة، ولو قبل سن الخامسة عشرة. أما الفتاة، فإنها تصير مكلَّفةً إذا بلغت سن الثالثة عشرة قمرية، وهو ما يساوي بالميلادي اثنتي عشرة سنة وسبعة أشهر وعشرين يوماً، أو برؤية دم الحيض قبل ذلك. والأحوط استحباباً ترتيب آثار التكليف من سن التاسعة قمرية، وبخاصة الصلاة والحجاب. http://arabic.bayynat.org.lb/ListingFAQ2.aspx?cid=6&Language=1 3⃣س: هل العمليات الإنتحارية قانونية في الإسلام (خصوصاً ضد إسرائيل) ، هل الذي يقوم بالعملية الإنتحارية شهيد ، ماذا يقول الإسلام عن المرأة التي تقوم بعملية إنتحارية؟ ج: العمليات الإستشهادية هي من ضمن أساليب الجهاد، والتي تفرضها طبيعة الظروف التي تطبق على واقع المسلمين بما لا يسمح بأي وسيلة غيرها. نعم لا بد في العملية الإستشهادية من توفر شروط عديدة من حيث طبيعة الإنتصارات المباشرة التي تحققها العملية، أو غير المباشرة من حيث كونها تهيء الفرصة أمام الإنتصار من خلال الخطط الطويلة الأمد التي يرسمها المجاهدون. فإذا تحققت شروطها فإن الذي ينفذ هذه العملية يعتبر شهيداً.. والأصل في الإسلام أن الجهاد على الرجل، ولكن قد تفرض الظروف أن تكون المرأة في خط الجهاد، ولها عندئذ أن تستخدم كل الوسائل التي تفرضها ظروف الجهاد. http://arabic.bayynat.org.lb/ListingFAQ2.aspx?cid=12&Language=1 4⃣س: هل يجوز الشراء من محل يبيع الخمر ولكن صاحبه غير مسلم؟ ج: يجوز ذلك، لكن مع وجود محل مسلم لا يبيع الخمر فهو أولى. http://arabic.bayynat.org.lb/ListingFAQ2.aspx?cid=13&Language=1 5⃣س: هل السماع للموسيقى حرام؟ وهل يجوز ان نسمع للموسيقى من دون ان اطرب فيه و مع الرغم انه لا اسمع للموسيقى دائما. ج: إذا كانت الموسيقى مثيرة للغرائز، أو مضرّة بالجسد، فلا يجوز الاستماع إليها مطلقاً، سواء طرب المستمع إليها أو لم يطرب. http://arabic.bayynat.org.lb/ListingFAQ2.aspx?cid=70&Language=1 6⃣س: مع عدم وجود أي محاكم شرعية في العراق، كيف نتعامل مع القضاء الذي تديره الدولة ؟ ج: يجوز التحاكم عندهم إذا توقف حفظ الحق على ذلك. http://arabic.bayynat.org.lb/ListingFAQ2.aspx?cid=110&Language=1 @alfigh_alosul
☀️حضرت آیت‌الله شبیری زنجانی (مدظله): 1⃣خواندن نماز در ساعت کاری اداره پرسش آیا جایز است در ساعت کاری اداره، نماز را در اول وقت بخوانیم؟ اگر در اول وقت مراجعه‌کننده داشته باشیم، چطور؟ پاسخ در صورتی که از نظر قانون و مقررات آن اداره، مبادرت به انجام فریضه الهی در اول وقت منع نشده باشد، خواندن نماز اشکال ندارد هر چند بهتر است با مختصر کردن نماز، هم نماز در وقت فضیلت خوانده شود و هم به مراجعه‌کنندگان رسیدگی شود. البته اگر حاجت مؤمن با نماز در ساعت کاری تزاحم باشد بهتر است ابتدا حاجت مومن را برآورده کنید و نماز را دیرتر بخوانید. 2⃣ضبط مکالمه تلفنی پرسش حکم شرعی ضبط مکالمه تلفنی بدون اطلاع شخص مقابل چیست؟ پاسخ اگر موجب اضرار به غیر شود یا موجب هتک وی شود یا صحبت خصوصی کرده باشد جایز نیست. 3⃣معاملات باینری آپشن پرسش معاملات باینری آپشن و درآمد حاصل آنها چه حکمی دارد؟ پاسخ این معامله باطل است ولی تصرف در وجه دریافتی، با فرض اینکه مالک پایگاه اینترنتی که پول را پرداخت می‌کند، مسلمان یا کافر ذمی نیست، مانعی ندارد. https://b2n.ir/a70216 @alfigh_alosul
☀️درباره «اجازه‌ی اجتهاد و روایت» مرحوم نائینی به آیت‌الله سیدجواد خامنه‌ای 🔹حجة الاسلام و المسلمین رضا مختاری: 1⃣یکی از مؤلفه‌هایی که نشان‌دهنده‌ی جایگاه علمی فرد دارای اجازه است، تعبیراتی است که اجازه‌دهنده برای گیرنده‌ی اجازه به‌کار می‌برد. در اجازه‌ی یادشده آیت‌الله سیدجواد خامنه‌ای با تعابیر و عناوین بلیغی از «مُجاز» یادشده که جایگاه علمی رفیع ایشان را نشان می‌دهد. برخی از این عناوین عبارت‌اند از: «العالم‌العامل»، «الفاضل‌الکامل»، «عمادالعلماء‌الاتقیاء»، «سنادالافاضل‌الاذکیاء»، «مروج‌الاحکام» و «ثقه‌الاسلام». 2⃣نکته‌ی مهم دیگر درباره‌ی این اجازه این است که در ذیل آن علاوه بر اصل اجازه که از مرحوم آیت‌الله نائینی است، مرحوم آیت‌الله حائری نیز اجازه را تأیید کرده‌اند. این نیز یکی دیگر از رسوم و سنن رایج در حوزه‌های علمیه بوده است. موارد فراوانی وجود دارد که عالم بزرگی به شخصی اجازه‌داده و سپس عالم دیگری همان اجازه را تأیید کرده است. یکی از عبارات رایج برای این تأیید، جمله‌ی «صدر من اهل و وقع فی محله» بوده است؛ یعنی مجیز که در مثال مذکور آیت‌الله نائینی است که بحق اهل و شایسته‌ی اجازه‌دادن بوده و مُجاز نیز به‌راستی لایق این اجازه و مجتهد است. ▫️برای مطالعه متن کامل به سایت اجتهاد مراجعه کنید. @alfigh_alosul
☀️اشتباهی به نام «مسجد مجازی» 🔹امروز در رادیو معارف، سخنانی درباره طرح مسجد مجازی مطرح شد. این سخنان و‌ طرح مذکور از روی دلسوزی و شفقت انجام میگیرد، اما ناخودآگاه، زمینه ای فراهم می سازد و پلی میشود برای سیطره فضای مجازی بر تمام ابعاد زندگی انسان امروزی و علی الخصوص انسان متدین. 🔹تنها راه مقابله با طرح جهانی فضای مجازی که به دنبال ایجاد سلولهای انفرادی برای ابناء بشر است، سامان دهی اجتماعات حقیقی بشری بر محور عبودیت و بندگی خداوند متعال است. 🔹هرچند بالاضطرار در مواقعی از فضای مجازی برای انجام برخی مناسک، استفاده می شود، اما این اضطرار نباید تبدیل به رسم متداولی گردد و طرحی به نام مسجد مجازی بتواند اعتبار پیدا کند، و باید به مسجد مجازی از باب اضطرار نگریست نه به عنوان سبک زندگی نوین. @alfigh_alosul
🔹با استمداد از انوار مقدس وجود نازنین حضرت جواد الائمه(سلام الله علیه) سلسله جلسات استاد سیدعلیرضا حسینی شیرازی، با موضوع؛ مدیریت فرهنگی اهل بیت و تأثیر آن در اعتبارسنجی روایات شیعه، در کانال بارگذاری می‌شود. استماع این جلسات، در وصول به اندیشه‌ای عمیق در مباحث حدیثی و رجالی، مؤثر و مفید می‌باشد. https://eitaa.com/alfigh_alosul/1093
01 مدیریت فرهنگی اهل بیت و تاثیر آن در اعتبارسنجی روایات شیعه.mp3
19.63M
🔊صوت‌جلسه‌اول ▫️عنوان: مدیریت فرهنگی اهل‌بیت و تأثیر آن در اعتبارسنجی روایات شیعه ▫️استاد: سیدعلیرضا حسینی شیرازی(دام عزه) 🔹موضوعات: ➖توضیح اصطلاح؛ مدیریت فرهنگی، اعتبارسنجی ➖بررسی روش اعتبارسنجی متأخرین با نظر به منتقی الجمان ➖بررسی کتب رجالی متقدم و سبک های نگارشی آنها ➖رویکرد کتب رجالی؛ توصیف اصحاب صاحب کتاب @alfigh_alosul
02 مدیریت فرهنگی اهل بیت و تاثیر آن در اعتبارسنجی روایات شیعه.mp3
19.41M
🔊صوت‌جلسه‌دوم ▫عنوان: مدیریت فرهنگی اهل‌بیت و تأثیر آن در اعتبارسنجی روایات شیعه ▫استاد: سیدعلیرضا حسینی شیرازی(دام عزه) 🔹موضوعات: ➖پرسش از خاستگاه پیدایش کتاب محوری در شیعه ➖گامهای نخستین مدیریت فرهنگی در زمان امام باقر(سلام الله علیه) ➖انگیزه‌سازی برای اصحاب، مهمترین راهبرد فرهنگی @alfigh_alosul
☀️مدیریت فرهنگی اهل بیت 🔹استاد سیدعلیرضا حسینی شیرازی: در انقلاب فرهنگی که به دست صادقین(سلام الله علیهما) آغاز شد، پرکارترین اصحاب، پایبندترین ایشان به باورهای کلامی حدیثی شیعه و رفتارهای عبادی بودند. @alfigh_alosul
03 مدیریت فرهنگی اهل بیت و تاثیر آن در اعتبارسنجی روایات شیعه.mp3
20.48M
🔊صوت‌جلسه‌سوم ▫عنوان: مدیریت فرهنگی اهل‌بیت و تأثیر آن در اعتبارسنجی روایات شیعه ▫استاد: سیدعلیرضا حسینی شیرازی(دام عزه) 🔹موضوعات: ➖تربیت شاگرد با راهبرد انگیزه سازی ➖خطر جریان غلو برای مدیریت فرهنگی اهل بیت ➖توجه ائمه به آینده شیعه و خطر اندراس تراث حدیثی ➖محوریت کتاب، راهبرد حفظ تراث حدیثی @alfigh_alosul
04 مدیریت فرهنگی اهل بیت و تاثیر آن در اعتبارسنجی روایات شیعه.mp3
16.87M
🔊صوت‌جلسه‌چهارم ▫عنوان: مدیریت فرهنگی اهل‌بیت و تأثیر آن در اعتبارسنجی روایات شیعه ▫استاد: سیدعلیرضا حسینی شیرازی(دام عزه) 🔹موضوعات: ➖پیامد کتاب محوری در شیعه: عدم حذف روایات روات ضعیف و پالایش آنها ➖بیان معنای ثقه ➖ارائه شواهد @alfigh_alosul
• | شیوه شناسایی منابع کتب رجالی| • ☀️استاد سیدمحمدجواد شبیری: شیوه شناخت منابع کتب رجالی اینگونه است که؛ ابتدا هر باب رجالی را در گروه‌های متعدد با یک تقسیم کرده و سپس با استفاده از آن قدرجامع به مورد استفاده راه پیدا می‌کنیم. @alfigh_alosul
• | روایت حدیث یعنی اتصال به علم امام| • ☀️استاد سیدمحمدجواد شبیری: تعبیر "ممن روی حدیثنا" در مقبوله عمربن‌حنضله به معنای اخبار اهل‌بیت نیست، بلکه به معنای اخبار اهل‌بیت و به علوم امام است. و همچنین است معنای "اما الحوادث الواقعة فارجعوا فیها الی رواة حدیثنا" @alfigh_alosul
• | روش شناسایی منابع کتب روایی| • ☀️استاد سیدمحمدجواد شبیری: مهمترین روش، روش است. باید اطلاعات مختلف را از اسناد روایات جمع‌آوری نمود و آنها را با همدیگر کرد. علاوه بر این، باید به اخبار توجه نمود که همین امر سبب می‌شود، حدیث اربعمأة در الکافی که در 50 سند تقطیع شده است در نهایت به یک سند بازگردد. @alfigh_alosul
• | مبنای وحید بهبهانی در توثیقات| • ☀️استاد سیدمحمدجواد شبیری: مرحوم وحید بهبهانی قائل به بودند، از این‌روی امارات متعددی را در توثیقات عامه طرح می‌کنند، لیکن هرچند برخی امارات منفرداً معتبر نیستند اما از‌ می‌توان به رسید. @alfigh_alosul
👇👇👇 برخی مطالب کانال به مناسبت سلسله جلسات استاد حسینی شیرازی.
05 مدیریت فرهنگی اهل بیت و تاثیر آن در اعتبارسنجی روایات شیعه.mp3
19.43M
🔊صوت‌جلسه‌پنجم ▫عنوان: مدیریت فرهنگی اهل‌بیت و تأثیر آن در اعتبارسنجی روایات شیعه ▫استاد: سیدعلیرضا حسینی شیرازی(دام عزه) 🔹موضوعات: ➖ثمرات اعتبارسنجی بر اساس کتاب محوری ➖فوائد وجود روات ضعیف در میراث حدیثی امامیه ➖تحلیل مفهوم وثاقت @alfigh_alosul
👇👇👇 سلسله جلسات استاد سیدعلیرضا حسینی شیرازی، به اتمام رسید. جلساتی پر از گزارشات واقعی از متون رجالی، برای اثبات نکته ای بسیار مهم: ثمرات تاریخی اعتبارسنجی براساس کتاب محوری. @alfigh_alosul
🔹موضوع: استخراج نظام اقتصادی از فقه سنتی با تطبیق بر بحث رمزارزها 🔹با ارائه: استاد آیت الله شیخ محمد سند (استاد فقه حوزه مقدسه نجف) زمان: پنج شنبه، ۳۱ تیرماه ۱۴۰۰ / ساعت ۱۳ @alfigh_alosul
🔹موضوع «حجیت» علیرغم سادگی مطالب آن که سبب شده است کمتر مورد توجه اصولیین قرار بگیرد، تأثیری بسیار اساسی در مباحث اصول دارد و تأملات عمیق و دقیق در آن، زمینه تحول در علم اصول را فراهم می سازد. 🔹به مناسبت سلسله جلسات استاد آیت الله شیخ محمد سند(دام عزه) در مدرسه آیت الله خوئی(رضوان الله علیه) و اهمیت مبحث حجیت، قرار بر این است که، ان شاءالله صوت جلسات ایشان، در کانال بارگذاری شود. ▫️موضوع: ساختار نظام حجیت ▫️با ارائه: استاد آیت الله شیخ محمد سند(دام عزه)_ استاد فقه و اصول حوزه علمیه مقدسه نجف اشرف. ▫️صوت و تقریر جلسات 👇👇👇 @alfigh_alosul
recording-20210717-111057.mp3
25.96M
🔊جلسه اول ▫️موضوع: نظام حجیت ▫️استاد: آیت الله شیخ محمد سندبحرانی(دام عزه) ➖در این جلسه، با بیان پرسشهایی، اهمیت و ضرورت پرداختن به موضوع حجیت و سامانه حجیت را تبیین کردند. ➖تقریر جلسه، در کانال بارگذاری خواهد شد. @alfigh_alosul
جلسه اول.pdf
177.8K
📙جلسه اول ▫موضوع: نظام حجیت ▫استاد: آیت الله شیخ محمد سندبحرانی(دام عزه) ➖در این جلسه، با بیان پرسشهایی، اهمیت و ضرورت پرداختن به موضوع حجیت و سامانه حجیت را تبیین کردند. @alfigh_alosul
02_ ساختار نظام حجیت.mp3
8.19M
🔊جلسه دوم ▫موضوع: نظام حجیت ▫استاد: آیت الله شیخ محمد سندبحرانی(دام عزه) ➖در این جلسه، با بیان نمونه هایی، اهمیت و ضرورت پرداختن به موضوع حجیت و سامانه حجیت را تبیین کردند. ➖تقریر جلسه، در کانال بارگذاری خواهد شد. @alfigh_alosul
جلسه دوم.pdf
206.3K
📙جلسه دوم ▫موضوع: نظام حجیت ▫استاد: آیت الله شیخ محمد سندبحرانی(دام عزه) ➖در این جلسه، با بیان نمونه‌هایی، اهمیت و ضرورت پرداختن به موضوع حجیت و سامانه حجیت را تبیین کردند. @alfigh_alosul