#سیره_عبادی
#علمایامامیه_2
حضرت آیت الله بهجت (رضوان الله تعالی علیه):
♻نماز علمای بزرگ
🔹نمازهایی که ما میخوانیم به نماز علمای بزرگ شباهت ندارد، نماز آنها و کیفیت نیت و خلوص و حال و حضور آنها گفتنی و توصیف کردنی نیست. در صورتی که آنان در علوم متوغل بودند، و شبانهروز غرق در مباحث فقه و اصول بودند، به گونهای که گویی وقت آنها مستغرق در درس و بحث و مطالعه است، و خیال میشد که برای عبادت و نماز حال و وقت ندارند، ولی با این حال در نماز عجایب و غرایب بودند و نماز آنها، نماز بود.
خدا کند طریقه سلف صالح خود را عالماً و عامداً در علم و عمل ترک نکنیم.
ر.ک. در محضر بهجت، ج3 ص 52
@alfigh_alosul
#تقریر_جلسه_دهم
#مباحثتحلیلفهرستی
🔸 استاد سیداحمد مددی(زیدعزه)
✅بررسی کتاب «دراساتٌ فی الحدیث النبوی» از دکتر محمد مصطفی الاعظمی
🔹این کتاب گویا در اصل یک مقاله به زبان انگلیسی بوده است که به غرض رد آراء برخی مستشرقین نگاشته شده است که از این جهت قابل تحسین است. میدانید که مستشرقین با حفظ ظاهر علمی، اساس دین را میزنند و انکار وحی و... میکنند.
🔹در این کتاب از 53 صحابی ثبت مکتوبات کرده است و این از عجایب است. برخی از اینها هم که بررسی میشود روشن می شود که، گویا نویسنده این تلقی را داشته است که، در آن عصر، عصر جهل و نادانی بوده است و فلذا هر ضبط تاریخی را که با تعبیر «کتب» بود به عنوان کتابت ثبت میکند. در حالیکه در مسائل حدیثی کتابت خاص مدنظر است. باید کتابت در عصر رسول الله(صلی الله علیه و آله) باشد و نیز اینکه، کتابت حدیث باشد نه دستورالعملهای حکومتی. ضمن اینکه، مشکل اصلی این کتاب این است که، چگونه میتواند ارتباط میان منابع اهل سنت و صحاح ایشان را با این اسناد مکتوبی که ادعا میکند، توضیح دهد؟ این مشکل اصلی است یعنی در صحیح بخاری روایاتی است، نسبت این روایات با این مکتوباتی که ادعا شده است چگونه است؟
🔹در برخی موارد خیلی عجیب عمل میکند، مثلاً از ابوایوب انصاری نوشتاری را نقل میکند که در حقیقت نامه او به برادرش است که در ضمن آن چند حدیث از پیامبر هم نقل میکند. یا اینکه، درباره ابوبکر مینویسد که کتابت داشت، در همان مقام داستانی را نقل میکند که، ابوبکر دستور به احراق احادیث مکتوب از پیامبر میکند و سپس مکتوبی را از ابوبکر نقل میکند که در حقیقت دستورالعمل حکومتی درباره زکات بوده است نه اینکه، نوشتاری از احادیث نبوی در زمان حضرت رسول باشد. یا از اعجب این موارد این است که، کتابتی را به عمربن الخطاب نسبت میدهد، کسی که مخالف با نوشتار بوده است و آن را عامل اختلاف میدانسته است.
🔹برخی از مسائل فقهی هستند که، طبع آنها حکومتی است مانند زکات یا صلاة جمعه یا حدود و امثال اینها. یا برخی از مسائل هم هستند که، طبع آنها فردی است مانند ادای دین، لیکن اگر اختلافی پیش بیاید به حکومت مراجعه میشود.
@alfigh_alosul
• | طبع حکومتی زکات | •
➖استاد سیداحمد مددی:
برخی از مسائل طبع #حکومتی دارند مانند زکات، صلوةجمعه، حدود. بیشتر آیات زکات در مکه نازل شده است و خطاب هم به مسلمین است(ایتاءالزکاة) تا اینکه آیه شریفه (خذمن اموالهم صدقة) نازل شد و حضرت متصدی زکات شدند. این تصدیگری نیاز به حکومت دارد. و اولین زکاتی که پیامبر به عنوان حکومت گرفتند، #زکاتفطره بود.
@alfigh_alosul
#تقریر_جلسه_یازدهم
#مباحثتحلیلفهرستی
🔸 استاد سیداحمد مددی(زیدعزه)
✅ نوشتارهای حضرت امیرالمؤمنین (سلام الله علیه)
🔹درباره #مصحفعلی این نکته قابل ذکر است که، تعابیری که در روایات تحریف کتاب آمده است، به خاطرم نیست که، گفته شود، در مصحف علی چنین است بلکه عمدتاً گفتهاند؛ هکذا نزل علی رسول الله. به نظرم هم میرسد که، آن روایتی که، حضرت رسول میفرمایند؛ عارضنی فی هذه السنة مرتین. که جبرئیل در این سال دو بار با من مواجهه داشته است و این نشانه است که کار من تمام شده است. احتمالاً مقصود از دو مواجهه اشاره به دو نزول آیات الهی است. در نزول اول که طبق نزول تدریجی در سال آخر عمر حضرت آیاتی نازل میشود و نزول دوم هم اشاره به نزول یکجای آیات الهی در قالب «کتاب» باشد. یعنی همین قرآن فعلی که با فاتحة الکتاب آغاز میشود و با همین ترتیب در آن نزول دوم در سال آخر بر حضرت نازل میشود. این احتمال وجود دارد که مقصود چنین باشد، برهمین اساس هم حضرت میفرمایند که کار من دیگر تمام شده است و زمان ارتحال رسیده است.
🔹دومین کتاب حضرت امیر #جفر است. از شواهد و روایات برمیآید که مضمون این کتاب از مغیبات بوده است برخلاف صحیفه جامعه که، در آن احکام مورد نیاز مردم وارد شده است.
🔹یک بحث کبروی وجود دارد که، نفوس قدسیه می توانند #طیمکان و #طیزمان داشته باشند. مقصود از طی مکان همان طیالارض است که اجنه هم میتوانند به دلیل لطافت جسمانیتی که دارند از آن برخوردار شوند، لیکن معلوم نیست که، آنها بتوانند طی زمان داشته باشند و از مغیبات خبر بدهند. اینکه حضرت امیر هم اخبار غیبی داشتهاند از مسلمات است، ابنابیالحدید فصلی دارد در شرح نهج البلاغه با عنوان «اخباره من المغیبات».
🔹اینکه حضرت امیر اخبار غیبی داشتهاند از مسلمات است، اما اینکه تمام اخبار غیبی که بیان کردهاند و برخی از آنها در نهجالبلاغه هم آمده است، از همین کتاب جفر است معلوم نیست. کتاب جفر شواهد وجودی زیادی دارد که در همان بصایرالدرجات و کافی آمده است. اما اینکه، خطبهای که حضرت صادق از حضرت امیر نقل میکنند آیا در جفر آمده است و اینکه تصریح کنند که این چنین در جفر آمده است، این رانداریم و این از مشکلات این کتاب است.
🔹دو نوع جفر وجود دارد؛ جفر دهدار و جفر محیالدینی. حقیقت علم جفر عبارت است از باطن کلمه و کلام. اهل این علوم معتقدند که، هر سؤالی پرسیده شود جوابش در آن سؤال نهفته است، مثل اینکه «متی یعود فلان» جوابش در همین سؤال است. این همان جفر محمود دهدار است، اما جفر محیالدینی از جداولی تشکیل میشود که براساس حروف الفبای عربی است. در هر صفحهای 28 مربع در 28 مربع وجود دارد و هر صفحهای هم با یک حرف اغاز می شود و شروع صفحات هم از حرف الف است. با ضرب احتمالات مختلف در این جداول که اسماء رباعی را از آنها استخراج میکنند حدود 600 هزار کلمه و اسم که در میان آنها اسماء جلاله الهی هم قرار دارد استخراج میشود. محیالدین در تاریخ خودش این علم را به همه انبیاء نسبت میدهد. و در انتها میگوید که این علم به حضرت رسول میرسد و ایشان هم به حضرت امیر به ارث میگذارند و همین طور بقیه ائمه(سلام الله علیهم اجمعین).
🔺حضرت استاد در این جلسه، بخش معظمی را به قرائت مقدمه کتاب محییالدین پیرامون تاریخ علم حروف و جفر اختصاص میدهند.
@alfigh_alosul
هدایت شده از الفقه و الاصول
#سیره_عبادی
#علمایامامیه_3
حضرت آیت الله بهجت(رضوان الله تعالی علیه):
♻غیبت نشود!
🔹مرحوم حاج آقا حسین قمی خیلی مقید بود که در مجلسش غیبت نشود، حتی بعضی از معاصرین به او اعتراض می کردند که تو نمیگذاری ما حرف بزنیم، فوراً می گویی: غیبت نکن!
مرحوم آقا سیدعبدالهادی شیرازی نیز تقیدی را که حاج آقا حسین - رحمه الله- در ترک و جلوگیری از غیبت داشت، دارا بود. ما در ابتدا می گفتیم گویا محال است که کسی چنین تقیدی داشته باشد ولی وقتی با او اختلافط و معاشرت کردیم، دیدیم نه بابا ممکن است و هیچ هم محال نیست.
ر.ک. در محضر بهجت، ج1 ص19
@alfigh_alosul
هدایت شده از ریحانه
🌺 طرح | بفدای محمد(ص)
🏴 به مناسبت دهم رمضان سال دهم بعثت، سالروز وفات حضرت خدیجه سلاماللهعلیها
🌷 حضرت آیتالله خامنهای: قبل از فتح مدینه، یعنى قبل از آنکه مدینهاى در اختیارِ پیغمبر قرار بگیرد و زندگىاى، راحتى، حکومتى، قدرتى در اختیار آن بزرگوار باشد؛ در حال نهایت شدّت، حضرت خدیجه انفاق کردند؛ هم مالشان را، هم جانشان را، هم راحتشان را. اینها مغفولٌعنه مانده؛ حضرت، مظلومه است. ۱۳۹۵/۰۲/۲۰
❣ @Khamenei_Reyhaneh
#تقریر_جلسه_دوازدهم
#مباحثتحلیلفهرستی
🔸 استاد سیداحمد مددی(زیدعزه)
✳ صحیفه جامعه
🔹سه بحث است که باید درباره نوشتارهای حضرت امیر پیگیری شود؛ اصل ثبوت این نوشتارها، کیفیت و شکل آنها که در چه قالبی بودند، استفادهای که ما از آنها میبریم چه خواهد بود.
🔹از اواخر قرن اول برخی از نوادگان صحابه، برخی کتب را به اجداد خود نسبت میدادند که یکی از آنها کتاب #الصحیفةالصادقة است که عبدالله بن عمروبن العاص به جدش نسبت میدهد که اخبار الرسول را جمع آوری کرده است. یک صحیفه دیگری هم در مدینه است که امام آن را تأیید میکردند و آن #صحیفهعمروبنابیبکرالحضرمی است که، حضرت برخی روات را به این صحیفه ارجاع میدادند. در مقابل این صحیفهها، اهل بیت دو صحیفه را مطرح کردند؛ صحیفه جامعه و صحیفة الفرائض.
🔹درباره #کتابعلی، روایات فراوانی در منابع اهل سنت موجود است که سعی شده است که، این کتاب به گونهای توصیف شود که اعتبار آن مخدوش گردد. مثلاً در یک روایتی از مالک اشتر است که، محضر حضرت میرسد و از ایشان میپرسد که، مردم میگویند شما غیر از قرآن کتاب دیگری هم دارید و حضرت میفرمایند؛ نه خیر من فقط نوشتهای در غلاف شمشیر دارم که آن نوشته هم به اندازه یک بند انگشت است. این توصیفی است که از «کتابُ علیٍ» انجام دادهاند که برخلاف توصیفات روایی منابع ماست. دو توصیف در روایات ما موجود است؛ یکی اینکه، این کتاب وقتی جمع میشد، مانند ران شتر میشود. و دیگری اینکه، مانند کتب اولین است یعنی قدیمی و عتیقه است. البته منافاتی ندارد که حضرت دو نوشته داشته باشند، یک نوشته که همان بند انگشتی در غلاف شمشیر است که، به غیراهل نشان میدادند و نوشته دیگری که، همین صحیفه جامعه است که برای منا اهل البیت نشان میدادند.
🔹آنچه که ما در روایات از «کتاب علی» داریم، این است که، در بخش مواریث روایات منقوله از آن فراوان داریم اما این اندازه در صلاة نداریم. اولین کسی که بر این صحیفه مطلع شد، #زرارةبناعین بود. اصالت این خاندان به روم و ترکیه فعلی بازگشت میکند. بعد از اسارت، به دین اسلام در میآیند و مولای بنی شیبانی میشوند. زراره نزد حضرت باقر شیعه میشود و در همان آغاز تشیع هم در یک ماجرایی صحیفه جامعه را مشاهده و مطالعه میکند. زراره زمانی که وارد عالم تشیع میشود، انسان درس خواندهای بود و مدعی بود که در فرائض و مواریث اعلم است.
🔹هم کتاب ابنابیعمیر و هم کتاب یونسبنعبدالرحمن در مواریث از کتب بغدادی هستند که زمان حضرت موسیبنجعفر در بغداد تدوین شده است. یکی از طرق نسبتاً مشهور قمیها به کتاب ابن ابی عمیر، طریق ابراهیم بن هاشم است که در کوفه ساکن بوده است و ظاهراً به بغداد میرود و آنها را میآورد. و طریق یونس بن عبدالرحمن نیز از طریق محمد بن عیسی یقطینی است.
ادامه دارد.....
@alfigh_alosul
#تقریر_جلسه_دوازدهم
#مباحثتحلیلفهرستی
🔸 استاد سیداحمد مددی(زیدعزه)
✳شرح مزجی روایت زراره
🔹درباره صحیفه جامعه، اصل نوشتار که ثابت است، کیفیت آن هم با توصیفاتی که در روایت زراره آمده است زیباترین توصیف است، استفاده ما هم از این صحیفه این است که، مقدار زیادی از روایات این صحیفه در بخش مواریث و فرائض از طریق زراره به ما رسیده است.
🔹 و اما روایت زراره از مواجهه با صحیفه جامعه؛
«عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنِ ابْنِ أَبِي عُمَيْرٍ وَ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى بْنِ عُبَيْدٍ عَنْ يُونُسَ جَمِيعاً عَنْ عُمَرَ بْنِ أُذَيْنَةَ عَنْ زُرَارَةَ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا جَعْفَرٍ ع عَنِ الْجَدِّ ▫ (میراث جد اولین، مبحثی بود که، رأی در آن پیدا شد. به همین خاطر زراره که شیعه نبود توقع نداشت که، امامیه هم روایتی از رسول الله داشته باشند) ▫ فَقَالَ مَا أَجِدُ أَحَداً قَالَ فِيهِ إِلَّا بِرَأْيِهِ إِلَّا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ ع قُلْتُ أَصْلَحَكَ اللَّهُ فَمَا قَالَ فِيهِ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ ع قَالَ إِذَا كَانَ غَداً فَالْقَنِي حَتَّى أُقْرِئَكَهُ فِي كِتَابٍ قُلْتُ أَصْلَحَكَ اللَّهُ حَدِّثْنِي فَإِنَّ حَدِيثَكَ أَحَبُّ إِلَيَّ مِنْ أَنْ تُقْرِئَنِيهِ فِي كِتَابٍ فَقَالَ لِيَ الثَّانِيَةَ اسْمَعْ مَا أَقُولُ لَكَ إِذَا كَانَ غَداً فَالْقَنِي حَتَّى أُقْرِئَكَهُ فِي كِتَابٍ ▫ (زراره گرایش به تحدیث دارد و تحدیث را بر قرائت ترجیح میدهد، چرا که احتمال میدهد آن کتاب وجاده باشد، فلذا تحدیث برای او ترجیح دارد، در مبنای بخاری هم چنین است که تحدیث ترجیح دارد.)▫ فَأَتَيْتُهُ مِنَ الْغَدِ بَعْدَ الظُّهْرِ وَ كَانَتْ سَاعَتِيَ الَّتِي كُنْتُ أَخْلُو بِهِ فِيهَا بَيْنَ الظُّهْرِ وَ الْعَصْرِ وَ كُنْتُ أَكْرَهُ أَنْ أَسْأَلَهُ إِلَّا خَالِياً خَشْيَةَ أَنْ يُفْتِيَنِي مِنْ أَجْلِ مَنْ يَحْضُرُهُ بِالتَّقِيَّةِ فَلَمَّا دَخَلْتُ عَلَيْهِ أَقْبَلَ عَلَى ابْنِهِ جَعْفَرٍ ع فَقَالَ لَهُ أَقْرِئْ زُرَارَةَ صَحِيفَةَ الْفَرَائِضِ ثُمَّ قَامَ لِيَنَامَ فَبَقِيتُ أَنَا وَ جَعْفَرٌ ع فِي الْبَيْتِ فَقَامَ فَأَخْرَجَ إِلَيَّ صَحِيفَةً مِثْلَ فَخِذِ الْبَعِيرِ ▫(توصیف آن کتاب که به اندازه ران شتر بود در روایات دیگری نیز آمده است. برخلاف اخبار عامه که مدعی بودند به اندازه بند انگشت است.) ▫ فَقَالَ لَسْتُ أُقْرِئُكَهَا حَتَّى تَجْعَلَ لِي عَلَيْكَ اللَّهَ أَنْ لَا تُحَدِّثَ بِمَا تَقْرَأُ فِيهَا أَحَداً أَبَداً حَتَّى آذَنَ لَكَ وَ لَمْ يَقُلْ حَتَّى يَأْذَنَ لَكَ أَبِي ▫(زراره در ابتدای تشیع با حضرت صادق آشنا می شود، برای او سنگین می آید که چطور حضرت صادق با او چنین برخورد می کند در حالیکه او مدعی بود که عالم در فرائض است.) ▫ فَقُلْتُ أَصْلَحَكَ اللَّهُ وَ لِمَ تُضَيِّقُ عَلَيَّ وَ لَمْ يَأْمُرْكَ أَبُوكَ بِذَلِكَ فَقَالَ لِي مَا أَنْتَ بِنَاظِرٍ فِيهَا إِلَّا عَلَى مَا قُلْتُ لَكَ فَقُلْتُ فَذَاكَ لَكَ وَ كُنْتُ رَجُلًا عَالِماً بِالْفَرَائِضِ وَ الْوَصَايَا بَصِيراً بِهَا حَاسِباً لَهَا أَلْبَثُ الزَّمَانَ أَطْلُبُ شَيْئاً يُلْقَى عَلَيَّ مِنَ الْفَرَائِضِ وَ الْوَصَايَا لَا أَعْلَمُهُ فَلَا أَقْدِرُ عَلَيْهِ فَلَمَّا أَلْقَى إِلَيَّ طَرَفَ الصَّحِيفَةِ ▫(مقصود از طرف الصحیفه، احتمالاً این است که، حضرت بخش فرائض را گشودند و یک طرف کتاب را به جانب زراره انداختند.) ▫ إِذَا كِتَابٌ غَلِيظٌ يُعْرَفُ أَنَّهُ مِنْ كُتُبِ الْأَوَّلِينَ ▫(اشاره به قدمت کتاب دارد که ظاهراً کتابی قدیمی بوده است) ▫ فَنَظَرْتُ فِيهَا فَإِذَا فِيهَا خِلَافُ مَا بِأَيْدِي النَّاسِ مِنَ الصِّلَةِ وَ الْأَمْرِ بِالْمَعْرُوفِ الَّذِي لَيْسَ فِيهِ اخْتِلَافٌ وَ إِذَا عَامَّتُهُ كَذَلِكَ فَقَرَأْتُهُ حَتَّى أَتَيْتُ عَلَى آخِرِهِ بِخُبْثِ نَفْسٍ وَ قِلَّةِ تَحَفُّظٍ وَ سَقَامِ رَأْيٍ ▫ (مواجهه اولیه زراره با کتاب خوب نبود چون در ابتدای تشیع بود، به قول خودش با خبث نفس با این کتاب برخورد می کند)▫ وَ قُلْتُ وَ أَنَا أَقْرَؤُهُ بَاطِلٌ حَتَّى أَتَيْتُ عَلَى آخِرِهِ ثُمَّ أَدْرَجْتُهَا ▫(یعنی آن را پیچیدم) ▫ وَ دَفَعْتُهَا إِلَيْهِ فَلَمَّا أَصْبَحْتُ لَقِيتُ أَبَا جَعْفَرٍ ع فَقَالَ لِي أَ قَرَأْتَ صَحِيفَةَ الْفَرَائِضِ فَقُلْتُ نَعَمْ فَقَالَ كَيْفَ رَأَيْتَ مَا قَرَأْتَ قَالَ قُلْتُ بَاطِلٌ لَيْسَ بِشَيْءٍ هُوَ خِلَافُ مَا النَّاسُ عَلَيْهِ قَالَ فَإِنَّ الَّذِي رَأَيْتَ وَ اللَّهِ يَا زُرَارَةُ هُوَ الْحَقُّ الَّذِي رَأَيْتَ إِمْلَاءُ رَسُولِ اللَّهِ ص وَ خَطُّ عَلِيٍّ ع بِيَدِهِ فَأَتَانِي الشَّيْطَانُ فَوَسْوَسَ فِي صَدْرِي فَقَالَ وَ مَا يُدْرِيهِ أَنَّهُ إِمْلَاءُ رَسُولِ اللَّهِ ص وَ خَطُّ عَلِيٍّ ع بِيَدِهِ فَقَالَ لِي قَبْلَ أَنْ أَنْطِقَ يَا زُرَارَةُ لَا تَشُ
كَّنَّ وَدَّ الشَّيْطَانُ وَ اللَّهِ إِنَّكَ شَكَكْتَ وَ كَيْفَ لَا أَدْرِي أَنَّهُ إِمْلَاءُ رَسُولِ اللَّهِ ص وَ خَطُّ عَلِيٍّ ع بِيَدِهِ وَ قَدْ حَدَّثَنِي أَبِي عَنْ جَدِّي أَنَّ أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ ع حَدَّثَهُ ذَلِكَ قَالَ قُلْتُ لَا كَيْفَ جَعَلَنِيَ اللَّهُ فِدَاكَ وَ نَدِمْتُ عَلَى مَا فَاتَنِي مِنَ الْكِتَابِ وَ لَوْ كُنْتُ قَرَأْتُهُ وَ أَنَا أَعْرِفُهُ لَرَجَوْتُ أَنْ لَا يَفُوتَنِي مِنْهُ حَرْفٌ.
قَالَ عُمَرُ بْنُ أُذَيْنَةَ قُلْتُ لِزُرَارَةَ فَإِنَّ أُنَاساً حَدَّثُونِي عَنْهُ وَ عَنْ أَبِيهِ ع بِأَشْيَاءَ فِي الْفَرَائِضِ فَأَعْرِضُهَا عَلَيْكَ فَمَا كَانَ مِنْهَا بَاطِلًا فَقُلْ هَذَا بَاطِلٌ وَ مَا كَانَ مِنْهَا حَقّاً فَقُلْ هَذَا حَقٌّ وَ لَا تَرْوِهِ وَ اسْكُتْ فَحَدَّثْتُهُ بِمَا حَدَّثَنِي بِهِ مُحَمَّدُ بْنُ مُسْلِمٍ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع فِي الِابْنَةِ وَ الْأَبِ وَ الِابْنَةِ وَ الْأُمِّ وَ الِابْنَةِ وَ الْأَبَوَيْنِ فَقَالَ هُوَ وَ اللَّهِ الْحَقُّ.
الکافی، ج۷ ص ۹۵
@alfigh_alosul
• | زراره و صحیفه الفرائض | •
➖استاد سیداحمد مددی:
زرارةبناعین، با حضرت باقر وارد تشیع شد، او در این زمان عالم درسخواندهای بود و پرادعا. اولین کسی که، به دستور امام باقر، #صحیفةالفرائض را که از کتب امیرالمومنین بود، نزد امام صادق #قرائت نمود زراره بود. و عمده روایات فرائض از طریق زراره از این صحیفه به ما رسیده است.
@alfigh_alosul
#سیره_عبادی
#علمایامامیه_4
حضرت آیت الله بهجت (رضوان الله تعالی علیه):
✳ عالم بالله، نه معمم
🔹 منظور از عالم، عالم بالله و عالم دینی است، نه معمم؛ زیرا بین این دو نسبت عموم من وجه است. در هر امری از امور (دینی یا دنیایی) باید از خدا بخواهیم، که یا عالم باشیم یا متعلم و یا محتاط، اگر عامل نیستیم یا متصل به عالم باشیم و یا محتاط، و گرنه باید خاطر جمع باشیم که در شقاوت غرق خواهیم شد.
🔹 اما اگر انسان عالم یا محتاط باشد رو به سعادت است و چنان چه بلایی به او برسد و حتی او را از دنیا ببرد، باز طوری نیست؛ زیرا بالاخره هر کسی به سببی از دنیا می رود و می میرد. و عمده، هلاکت و شقاوت ابدیه و اخروی است، نه نابودی دنیایی.
ر.ک. در محضر بهجت، ج1 ص 205
@alfigh_alosul
🔅السلام علیکم و رحمة الله و برکاته🔅
🌺اسعدالله ایامکم و تقبل الله اعمالکم🌺
🔸پیشتر خدمت عزیزان عرض کرده بودم که در بارگذاری صوت جلسات #استادمددی مانعی پیش آمد و امکان بارگذاری نبود. از آنجا که مباحث ایشان بسیار مفید و راهگشاست، سعی کردم با ارائه تقریری از جلسات، این خلأ به گونهای جبران شود.
🔸با وجود استقبالی که دوستان عزیز از تقریرها داشتند اما برخی از بزرگوران جویای صوت جلسات بودند و همچنان نیز پیگیر هستند. برای اجابت درخواست عزیزان، قرار است که، چند جلسه بحثی ایشان از مباحث درس خارج فقه سال 98- 99 را که به بررسی روایت #انمایحللالکلامویحرمالکلام میپردازند بارگذاری شود.
@alfigh_alosul
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌸اسعدالله ایامکم🌸
✨✨السلامعلیکایهاالمجتبییابن رسول الله✨✨
مولودی زیبا از #مداحانقلابی حاج محمود کریمی (زادالله توفیقاته)
@alfigh_alosul
980625.mp3
14.89M
#صوت_جلسه_اول
#استادسیداحمدمددی(زیدعزه)
🔸 بررسی روایت «انما یحلل الکلام و یحرم الکلام»
🔸فهرست اجمالی مطالب:
مقدمه
1⃣نکته اول؛ مصادر روایت «انما یحلل الکلام و یحرم الکلام»
2⃣نکته دوم؛ ضرورت توجه به صدر روایت، ابواب روایت و عنوان باب در فهم روایت
3⃣نکته سوم؛ بررسی ضبط عنوان «خالد بن نجیح»
4⃣نکته چهارم؛ حل مشکله اختلاف ضبط میان تهذیب و کافی در عنوان «خالد بن نجیح» با تکیه بر روش فهرستی
https://eitaa.com/alfigh_alosul/574
• | عناوین ابواب کافی | •
➖استاد سیداحمد مددی:
در بررسی روایات از #کافی حتماً مجموعه روایات باید ملاحظه شود و به #عنوانباب حتماً توجه شود. مرحوم کلینی در کافی برخلاف تهذیب و فقیه، عناوین باب را با عنایت خاصی تنظیم کرده است و ظاهرش هم این است که فتوای اوست.
@alfigh_alosul
980626.mp3
14.92M
#صوت_جلسه_دوم
#استادسیداحمدمددی(زیدعزه)
🔸 بررسی روایت «انما یحلل الکلام و یحرم الکلام»
🔸فهرست اجمالی مطالب:
1⃣بررسی اختلاف نسخهای تهذیب و کافی در دو ناحیه سند و متن
2⃣بررسی رروایت محمد بن عیسی یقطینی
۱/ ۲. تبیین دیدگاه ابن ولید درباره روایات محمد بن عیسی یقطینی
3⃣اقامه شواهدی پیرامون تعلیل ذیل روایت
https://eitaa.com/alfigh_alosul/577
✳لیلةُ القدر و ولایت مُقَدَّر
🔹 عَنِ الْأَصْبَغِ بْنِ نُبَاتَةَ عَنْ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ ع قَالَ: قَالَ لِي رَسُولُ اللَّهِ ص يَا عَلِيُّ أَ تَدْرِي مَا مَعْنَى لَيْلَةِ الْقَدْرِ فَقُلْتُ لَا يَا رَسُولَ اللَّهِ فَقَالَ ص إِنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى قَدَّرَ فِيهَا مَا هُوَ كَائِنٌ إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ فَكَانَ فِيمَا قَدَّرَ عَزَّ وَ جَلَّ وَلَايَتُكَ وَ وَلَايَةُ الْأَئِمَّةِ مِنْ وُلْدِكَ إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ.
🔹امیرالمؤمنین(سلام الله علیه) فرمودند؛ رسول الله(صلی الله علیه و آله) به من گفت؛ یاعلی، آیا معنای لیلة القدر را می دانی؟ گفتم؛ نه یارسول الله. پس فرمود؛ خداوند تبارک و تعالی در آن شب، هر آن چیزی را که تا روز قیامت موجود می شود، مقدر کرده است، و از جمله آن چیزهایی که خداوند عزوجل مقدر کرده است؛ ولایت تو و ولایت ائمه از فرزندان تو است تا روز قیامت.
▫معانی الاخبار، ص ٣١٥
@alfigh_alosul
980627.mp3
15.88M
#صوت_جلسه_سوم
#استادسیداحمدمددی(زیدعزه)
🔸 بررسی روایت «انما یحلل الکلام و یحرم الکلام»
🔸فهرست اجمالی مطالب:
1- ملاحظه مصادر روایت در سه طبقه مصدر(اولیه، متوسط، متأخر)
2- مکتب دوم بغداد، مهمترین مکتب تأثیرگذار شیعه
3- بررسی نسخه روایی ابنابیعمیر
https://eitaa.com/alfigh_alosul/581