📌نکته ای باریک تر از مو..
🎙#آیت_الله_دستغیب رحمه الله:
👈 هرگاه ميل به ثواب داعى بر اطاعت امر خدا نشود بلكه داعى بر نفس عمل شود البتّه باطل است و به آن ثواب و غرض كه بر اطاعت امر است نخواهد رسيد؛
🔹مثلًا هرگاه كسى ميل به توسعه رزق داعى او شود بر خواندن نماز شب نه بر اطاعت امر خدا به نماز شب؛ يعنى نمازى مى خواند كه در برابرش به توسعه رزق برسد و نماز را از قبيل معاوضه و معامله هاى دنيويش قرار دهد البتّه باطل و بى نتيجه خواهد بود؛ زيرا اطاعت امر خدا را نكرده بلكه اطاعت نفس خود كرده و عبادت خدا را نكرده بلكه نفسش را پرستيده و رضايت خدا را نطلبيده بلكه رضايت نفس خود را خواسته است و فهم اين مطلب، دقت زيادى لازم دارد.
📚قلب سلیم، #آیت_الله_دستغیب رحمه الله، ج 1، 377
📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام
🆔@alhadihawzahqom
#اخلاقی #نکته #سیروسلوک #اخلاص #عمل #اطاعت #بندگی
📌انسان فطرتا خودش را دوست دارد و سعادت خودش را می خواهد.
#استاد_عربیان حفظه الله:
🔹توجه داشته باشیم متعلق حرام باید مقدور انسان باشد. یک وقتی هست یک ویژگی هست من اصلا دوست ندارم کبر بورزم. ولی دست خودم نیست. این علاقه، این ویژگی هست باید به تدریج برطرف بکند. پس اگر می گوییم حرام است، باید متعلقش مقدور باشد من بتوانم تندی ترکش کنم. می گویند شراب خوردن حرام است. خب آدم نمی خورد. اما اینکه بگویند این میل را نداشته باش، این علاقه را نداشته باشد. نه الان نمی توانم تندی این میل و علاقه را در خودم از بین ببرم. مگر اینکه روی خودم کار کنم. خودم را اصلاح کنم، درست کنم تا بی علاقه بشوم نسبت به این امر. این علاقه ای که ناپسند است و به سقوط کشاننده است، برطرف بشود. از این منظر، که یک حکم فقهی را ثابت کنیم و بگوییم حرمت فقهی دارد جای تامل است. باید به این صورت توجیه کنیم که مواظب باشیم. حسد، کبر، آدم را می تواند جهنمی بکند. آدم را می تواند بی دین کند. موجب سقوط انسان بشود. پس همه جوره مواظب باشیم.
🔘یک مطلب دیگر بگوییم آن دسته از روایات در صدد بیان این است که کبر یا مثلا در بعضی از روایات که حسد مذمت شده، آن کبر و حسدی که در عرصه عمل، آشکار بشود است. آدم ترتیب اثر بدهد. دنبال بکند. بر اساس این ویژگی ها عمل کند. این آدم را جهنمی می کند. البته این بیان دوم، تقریبا مرتبط با آن بیان اول هم هست منتهی یک تفاوتی داشت.
🌺انسان فطرتا خودش را دوست دارد و سعادت خودش را می خواهد. انسان فطرتا سعادت طلب است. وقتی بفهمد این ویژگی موجب بدبختی و شقاوتش می شود بله. به تدریج زده می شود. اگر این را باور کند. امثال ابوذر چون اعتقاد داشتند به پیامبر صلی الله علیه و اله و سلم و ارادت داشتند، این اعتقاد و ارادت، این تاثیرات را دارد. همینکه از پیامبر این مطلب را می شنیده است، یک دفعه ای اصلا متنفر می شده است نسبت به کبر. زده می شده است. در مسائل تربیتی، اعتماد و ارادت اینجوری به انسان کمک می کند. مثلا به آن مربی تربیتی، استاد تربیتی، انسان اعتماد دارد. ارادت دارد. وقتی می گوید این ضرر دارد، این اعتماد طوری می شود که اثر می گذارد. انسان اصلا متنفر می شود. منزجر می شود. راحت فاصله می گیرد.
📚برگرفته از سلسله جلسات #حدیث_خوانی شرح وصیت نامه رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم به ابوذر، #جلسه_سی_و_شش در تاریخ شنبه 1400/12/21
#قسمت_چهارصد_و_شانزده
ادامه دارد...
📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام
🆔@alhadihawzahqom
#پیامبر_اکرم صلی الله علیه و آله #وصیت #حدیث #اخلاقی #تکبر
#حدیث_روز
#زیاد_دعاکنید
🌺 امام زمان (عجلاللهتعالیفرجه): أکثِروا الدُّعاءَ بِتَعجیلِ الفَرَجِ فَإنَّ ذلِک فَرَجُکم.
🍀 برای تعجیل در فرج بسیار دعا کنید، که فرج من فرج شما نیز هست.
📚 کمال الدّین، ص ۴۸۵
📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام
🆔@alhadihawzahqom
#حدیث #روایت #سبک_زندگی_اسلامی #نکته #کلام_معصوم علیه السلام
@dars_akhlaq.mp3
5.89M
#کلیپ_صوتی
#پیشنهاد_دانلود
✨آثار عجیب #استغفار
مردی نزد حضرت امیرالمومنین علیه السلام آمد، گفت گناه بسیار کردم..
دومی آمد، گفت فقیرم.. از بی چیزی، بی طاقت شدم..
سومی آمد..
چهارمی آمد..
پنجمی آمد..
🎙#آیت_الله_مجتهدی_تهرانی رحمه الله
📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام
🆔@alhadihawzahqom
#اخلاقی #نکته #سیروسلوک #توبه #استغفار #مغفرت #بندگی #درس_اخلاق #تهذیب_نفس
📌آیا برقرارى عدل جهانى هدف نهایى از ظهور حضرت است؟
🎙#آیت_الله_مصباح_یزدی رحمه الله :
🔹مرتبه معرفت ما به امام زمانمان ارواحنا فداه تا چه حدّ است و ولىِّ امرمان را به چه اوصافى (ظلمستیزى، عدالتگسترى، آبادسازى، دانشگسترى، یا...) مىشناسیم.
🌸همه، حضرت را در جایگاه برپا کننده عدل و داد و مبارزه کننده با ظلم و ظالمان مىشناسند؛ امّا آیا برقرارى عدل جهانى هدف نهایى از ظهور حضرت است یا برقرارى عدل، خود مقدّمهاى براى یک هدف والاتر است؟
📌بدون شک مشخّصه خاصّى که در روایات براى حضرت ذکر شده، این است که يَمَلأُ اللّهُ بِهِ الأَرضَ قِسطاً وَ عَدلا بَعدَمَا مُلِئَت ظُلماً وَ جَوراً ؛ خداوند به دست او زمین را از عدل و داد پر کند؛ پس از آن که از ظلم و بیداد پر شده باشد. علاقه بسیارى از مردم نیز به امام زمان(علیه السلام) بدین جهت است که حضرت، بساط ظلم و بیداد را از روى زمین برمى اندازد و بساط عدل و داد را در آن مىگستراند؛ ولى این، هدف نهایى نیست...
🔹امام راحل رضوان اللّه تعالى علیه 1 در بیان هدف از برقرارى نظام اسلامى فرمود: هدف از برقرارى حکومت اسلامى، تنها برقرارى عدل نیست. هدف نهایى چیز دیگرى است؛ هدف، معرفت اللّه است.
1. چهل حدیث، ص 660
📚آفتاب ولایت، ص 18 و 19
📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام
🆔@alhadihawzahqom
#مهدویت #مهدوی #امام_زمان علیه السلام
📌حوصلهی انقلابی و صبر انقلابی، مثل خشم انقلابی (لازم)است. وقتیکه حضرت موسیٰ بعد از پیغمبری آمدند به مصر و آن معجزه را نشان دادند و دعوت و این حرفها -خب، بنیاسرائیل منتظر بودند دیگر؛ از گذشته خبر داده شده بود که یک منجیای خواهد آمد و آن منجی هم موسیٰ است؛ حالا موسیٰ آمده، منتظر بودند بمجرّدیکه موسیٰ آمد، دستگاه فرعون کنفیکون بشود؛ نشده بود- قرآن میگوید آمدند پیش حضرت موسیٰ و گفتند که «اوذینا مِن قَبلِ اَن تَأتِیَنا وَ مِن بَعدِ ما جِئتَنا»؛تو که آمدی چه فرقی کرد؟ چه تفاوتی کرد؟ قبل از اینکه بیایی هم ما را آزار میکردند، زیر فشار بودیم، حالا هم که آمدی باز زیر فشاریم.
🔷ببینید! این آن حالت بیصبریِ بنیاسرائیلی است؛ بیصبری. حضرت موسیٰ گفت خب صبر کنید: اِنَّ الاَرضَ لله یورِثُها مَن یَشاءُ مِن عِبادِه وَ العاقِبَةُ لِلمُتَّقین؛ تقوا اگر داشته باشید، عاقبت مال شما است؛
✨صبر لازم است. این حالت را نباید داشته باشید؛ اینکه ما بگوییم چرا نشد، چهجوری شد، پا به زمین بزنیم، درست نیست
📚بیانات مقام معظم رهبري دامت برکاته در تاريخ ۱۳۹۷/۰۳/۰۷
📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام
🆔@alhadihawzahqom
💢بوی بهشت را نمی شنود.
#استاد_عربیان حفظه الله:
🌺اما توصیه بعدی یَا اباذر! مَنْ مَاتَ وَ فِی قَلْبِهِ مِثْقَالُ ذَرَّةٍ مِنْ کِبْرٍ ( کسی که) بمیرد و در قلبش یک ذره از کبر باشد، ، لَمْ یَجِدْ رَائِحَةَ الْجَنَّةِ بوی بهشت را نمی شنود. شما توجه داشته باشید که در بعضی از روایات ذکر شده است که بوی بهشت مثلا از مسافتی که در طول پانصد سال طی می شود یا حتی آنجور که در خاطرم است، از یک مسافتی که در هزار سال طی می شود، آن هم با سرعت، بویش شنیده می شود. حالا اینجا می فرماید اینقدر از بهشت دور می افتد. این اصلا بوی بهشت را نمی شنود.
📌ببینید آدم سالم این حرف را می شنود اصلا متنفر می شود. شما الان گرسنه باشید. فرض است. در این فرض، خیالتان را هم همراه باشد. تصور کنید. چند روز است که غذا نخورده اید. اصلا دنبال این هستید که برسید به یک خوردنی، با حرص و ولع بخورید. یک دفعه ای وارد اتاقی می شوید می بینید آنجا کباب هایی در ظرف های آنچنانی آماده. میل نشان می دهی، می روی به سمتش که بخوری، آدمی که آنجا مطلع است بر مطلب می گوید این آلوده به میکروب ایذر است.
🔻میل شدید داری. تا این جمله را می شنوی، اصلا متنفر می شوی. اگر این را نگفته بود می خوردی اما حالا که این را شنیدی، اصلا دهانت را هم بگیرند باز کنند در دهانت بگذارند نمی خوری. بستر اگر فراهم بشود. متاسفانه الان خیلی چیزها صدمه زده است به ما. ماها بد تربیت می شویم. بد بزرگ می شویم. یک جوری که با حرفهای خوبش هم می رسیم نمی توانیم با اعتماد گوش بدهیم. اینقدر ذهن و دل ما پر از شک و تردید و احتمالات خلاف. به این عنوان که خوب رشد کنیم، خود این مانع رشد ما شده است.
🔹اما آن ها نه. پاک. صاف. زلال. از زبان حضرت رسول این را می شنیده است و اصلا دیدگاهش عوض می شد. نظرش عوض می شد. برای همین است که می گویم در این جلسات حاضر می شویم، فصد و نیت مان این باشد که در محضر حضرت رسول حضور پیدا کرده ایم. و از زبان او گویا دارد می شنود. و با اعتقادی که به حضرت دارد، با محبتی که به حضرت دارد، ان شاالله این مطالب را مورد توجه قرار می دهد. نتیجه اش این می شود که این ها را با جان و دل باور کند. علاقه های ما عوض بشود. اصلا در یک جلسه علاقه های ما عوض بشود. متحول بشود. و آن جاهایی که حضرت توصیه می کند اصلا علاقه مند بشود.
پس این شد که حضرت به جناب ابوذر می فرمایند کسی که بمیرد و در قلبش، مثقال ذره.. عزیزان مثقال در این جا به معنای اندازه است. یعنی به اندازه ذره. ذره هم یعنی به مقدار خیلی کوچک. یک واژه و لفظی است برای آن کمترین اندازه به کار برده می شود می گویند ذره. از کبر. به اندازه یک ذره کبر باشد ، لَمْ یَجِدْ رَائِحَةَ الْجَنَّةِ إِلَّا این رحمت واسعه الهی است. در را نمی بندد. در را همین طور باز نگه می دارد. إِلَّا أَنْ یَتُوبَ قَبْلَ ذَلِکَ مگر اینکه قبل از مردن توبه کند. توبه کند.
📚برگرفته از سلسله جلسات #حدیث_خوانی شرح وصیت نامه رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم به ابوذر، #جلسه_سی_و_شش در تاریخ شنبه 1400/12/21
#قسمت_چهارصد_و_هفده
ادامه دارد...
📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام
🆔@alhadihawzahqom
#پیامبر_اکرم صلی الله علیه و آله #وصیت #حدیث #اخلاقی #تکبر
16.39M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#کلیپ_تصویری
درگیر نشو با خدا
👈 داستان علامه اميني "رحمه الله" و حاجت گرفتن
🎙 #استاد_عالی حفظه الله
📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام
🆔@alhadihawzahqom
#نکته #اخلاقی
6.37M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬#کلیپ_تصویری
#استاد_رفیعی حفظه الله
🌹پنج ویژگی حضرت زهرا سلاماللهعلیها از زبان حضرت امیرالمؤمنین علیهالسلام
📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام
🆔@alhadihawzahqom
#نکته #اخلاقی #روز_مادر #حضرت_زهرا #حضرت_فاطمه علیهاالسلام
❤️با این علاقه، وضعیت قلبت چگونه است؟
#استاد_عربیان حفظه الله:
📌حالا کبر با این ویژگی ای که اصلا بیچاره می کند آدم را، این یعنی چه؟ این کبر چیست؟ شاخصه هایش چیست؟ به چه معناست؟ ادامه روایت، ما را با آن کبری که این بدبختی را می تواند برای انسان پیش بیاورد آشنا می کند. فَقَالَ یَا رَسُولَ اللَّهِ إِنِّی لَیُعْجِبُنِی الْجَمَالُ اینجا فقال یک جوری ذکر شده است که برمی گردد به ابوذر. بعضی نسخه ها رجل هست اینجا
🔹فقال ابوذر .. یَا رَسُولَ اللَّهِ إِنِّی لَیُعْجِبُنِی الْجَمَالُ ای رسول خدا، من از جمال و زیبایی خوشم می آید. اینجوری هستم. یک آدم اینچنینی هستم. از زیبایی خوشم می آید. حَتَّی وَدِدْتُ أَنَّ عِلَاقَةَ سَوْطِی وَ قِبَالَ نَعْلِی حَسَنٌ نمونه هایی از این زیبایی دوستی خودش نقل می کند. تا جایی که دوست دارم گیره شلاق من نیکو باشد. دستگیره شلاق. شلاق یک دستگیره ای دارد که به او علاقه سوط می گویند. دستگیره شلاق من نیکو باشد. وَ قِبَالَ نَعْلِی حَسَنٌ یا بند نعل من زیبا باشد. نیکو باشد. من این علاقه را در خودم می بینم. فَهَلْ یُرْهَبُ عَلَی ذَلِکَ آیا خوف این می رود که به واسطه این علاقه، من باید نگران باشم؟ این علاقه مرا جهنمی می کند؟ این همان کبر است؟
🍀قَالَ کَیْفَ تَجِدُ قَلْبَکَ جواب دادن را هم از حضرت رسول یاد بگیریم. کَیْفَ تَجِدُ قَلْبَکَ. قلبت را چه جوری می یابی؟ با این علاقه، وضعیت قلبت چگونه است؟ قَالَ أَجِدُهُ عَارِفاً لِلْحَقِّ مُطْمَئِنّاً إِلَیْهِ من قلبم را شناسا و معتقد به حق می یابم. حق را قبول دارم و مطمئن به حق هستم. قلبم حق را قبول دارد و مطمئن به حق هستم. حق را قبول دارم. حق را دوست دارم. قَالَ لَیْسَ ذَلِکَ بِالْکِبْرِ، این علاقه نسبت به زیبایی و نیکو بودن این کبر نیست. کبری که آدم را بدبخت می کند این منظور نیست.
📚برگرفته از سلسله جلسات #حدیث_خوانی شرح وصیت نامه رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم به ابوذر، #جلسه_سی_و_شش در تاریخ شنبه 1400/12/21
#قسمت_چهارصد_و_هجده
ادامه دارد...
📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام
🆔@alhadihawzahqom
#پیامبر_اکرم صلی الله علیه و آله #وصیت #حدیث #اخلاقی #تکبر #علاقه