eitaa logo
بر پا
6.8هزار دنبال‌کننده
643 عکس
374 ویدیو
74 فایل
یادداشتهای علی مهدیان طلبه عصر انقلاب قل انما اعظکم بواحده ان تقوموا لله مثنی و فرادی.... https://zil.ink/alimahdiyan ارتباط با ادمین @admin_barpa
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از نیوشیدنی
بررسی و تطبیق منشور روحانیت امام ره بر سیره شهید آیت الله آل هاشم. مطلب در عکس خواناست.👆 https://newspaper.hamshahrionline.ir/id/226124/%D8%B1%D9%88%D8%AD%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D8%B7%D8%B1%D8%A7%D8%B2-%D8%A7%D9%86%D9%82%D9%84%D8%A7%D8%A8.html @niushidani
رییسی بی هویت طرف نوشته "حساب رییسی را از دولت رییسی باید جدا کرد". یعنی اخلاق آقای رئیسی خوب بود، اما عمل رییسی خوب نبود. یعنی عمل رییسی را قبول ندارم، بلکه اصلی ترین عمل او در حکومت‌داری که دولتش بود را مخالفم. این سخن چقدر منطقی است، بماند، کاری ندارم. اما یاد رفتار تحریف کنندگان امام بعد از رحلت او افتادم، اینها در فضای محبوبیتی که امام ره در کشور داشت، سبک امام و مکتب او را تحریف کردند در نهایت هم رهبری گفت: " امام بدون راهش، امام بی هویت است" حالا آقایان دنبال رییسی‌ِ بی‌هویتیند. چرا چنین میگویند، اثر این سخنشان چیست؟ بالاخره دم انتخابات، لابد قرار است از کسانی حمایت کنند که ربطی به سیاق و سبک رییسی در اداره کشور ندارند. نکنید عزیزان، به خدا این بی اخلاقیها را دیگران در گام اول انقلاب کردند، خوش عاقبت نشدند، شما مخالف دولت او هستید، مخالف خود او و اخلاق او هم هستید، او رک و رو راست بود، صادق بود، اینطوری دو دوزه بازی نمیکرد، شما اخلاق او را هم ندارید، او سعه صدر داشت، با خیلی ها کار میکرد، مثل شما نبود که از وقتی وارد مجلس شدید صد بار تا حالا رهبری درباره اخلاق و سیاقتان در حاشیه سازی و اختلاف افکنی تذکر داده، اهل انعطاف و مصلحت‌سنجی در عین عزت فهمی و حکمت شناسی بود، شما او را دنباله روی ظریف میدانستید، و میدانستید که چنین نبود و نیست، اهل مدارا بود برای همین به او میگفتید چرا اتوبوسی مدیران را عوض نمیکند. باشد قبول ، اصلا دولتش بد، اما شما با اخلاق او هم زاویه دارید، آیا بلدید وسط هزار تهمت و توهین و از داخل و خارج، دو تا قوه هم عرضتان متهمتان کنند و شما سکوت کنید که اختلاف بالا نگیرد؟ بلد نیستید، شما رئیس مجلس قبل را تا خاکمال نکردید برای یک مشت رای ، آرام ننشستید. الان هم برای یک مشت رای حاضرید مهمترین عمل صالح رییسی که دولتش بود را خراب کنید که برای فلان کسی که می‌پسندید رای جمع کنید. اف بر این سیاست‌ورزی. اف بر این انقلابی‌گری. مکتب "صدق" و "اخلاص"، مکتب هر دولتمرد انقلابی است. تمرین کنیم. خوب خط‌کشی شد رییسی برای همه ما. رحمت خدا بر او. @ali_mahdiyan
آقای امام جمعه نظام انقلابی ما طرح نرم افزاری عجیبی دارد. دنیای امروز پر است از دو گانه های ظاهرا غیر قابل جمع. مثل اینکه چگونه می‌توان همان زمان که به دنیا می‌پردازیم و در حال آباد کردن دنیاییم ، همان زمان در کار آخرت باشیم و سلوک و معنویت؟ رجال لا تلهیهم تجاره و لا بیع عن ذکر الله. کسانی که همان موقع که در پی کسب و تجارت هستند در حال ذکر معنوی اند. به تعبیر دعای کمیل "حتی تکون اعمالی و اورادی کلها وردا واحدا" و این یعنی خود همان کار و کسب و تجارتشان ذکر است. عجیب نیست؟ چگونه ممکن است؟ مولای مومنان به جمع دو جهت توجه به خدا و خدمت به خلق، در قرآن معرفی شده، انما ولیکم الله ورسوله والذین آمنوا الذین یقیمون الصلاة ویؤتون الزکاة وهم راکعون. همان موقع که در اوج بندگی و خضوع مقابل خدا است همان موقع در حال خدمت به مردم است. جمع توجه به معنویت و توجه به دنیا یک ویژگی پر تکرار در دین خاتم است. یقیمون الصلوة و یوتون الزکاه کنار هم میآید، الذین آمنوا و عملوالصالحات کنار هم می‌آید. لذا در مکتب امام ره، بحث از سیاست دینی، نظام معنوی و انقلابی جمهوری اسلامی، بحث‌ از وحدت حوزه و دانشگاه، علم دینی و مقدس، دفاع و جنگ مقدس، جهاد سازندگی، اقتصاد مقاومتی و بسیاری حقایق از این دست، سر برآورد. حقایقی که همگی نتایج همان زاویه نگاه معنوی به دنیا است. یکی از عباداتی که این هویت را به چشم می‌آورد نماز جمعه است. نماز جمعه بروز این هویت ظاهرا دو گانه است. به تعبیر رهبری: "امامت جمعه، هم جنبه‌ی یَلِی‌الرّبّی دارد، هم جنبه‌ی یَلِی‌الخلقی ... در نمازهای غیر جمعه، شاعر میگوید که «پشتم به خلایق است و رویم به خداست»؛ امّا در این نماز...هم رو به خلایق دارید، هم رو به خدا دارید؛ ....یکی از سخت‌ترین کارها این است. " (۲۶_۱۰_۱۴۰۲) این ویژگی در عبادت، وقتی تبدیل به یک روحیه و شخصیت در امام جمعه می‌شود او را محل بروز و ظهور عینی نرم افزار مکتب انقلاب اسلامی میکند. و اینگونه همه زندگی و رفتارش می‌شود امامت جمعگی، که درش جمع معنویت و خدمت است. و این همان مغزای مکتب امام ره است، به تعبیر رهبری. "جوهر اصلی در مکتب امام بزرگوار ما، رابطه‌ی دین و دنیاست" (۱۴_۳_۸۴) به این ترتیب او امام جمعه ای است که کل هفته را امامت میکند. این می‌شود که به تعبیر رهبری : " آقایان محترم! امام‌جمعه در روز جمعه مردم را امر به تقوا میکند با گفتار خود، من میگویم شما در روز شنبه و یکشنبه و دوشنبه و سه‌شنبه و چهارشنبه و پنجشنبه مردم را امر به تقوا کنید با رفتار خود" (۵_۵_۱۴۰۱) و خدا رحمت کند مرحوم آل هاشم را او توانست چنین کند. او با حیات خود و زندگی خود عملا تصویر حقیقی یک امام جمعه را ترسیم کرد. اساسا این چند شهید از این جهت بسیار ویژه اند، اگر شهید رئیسی جمع خلوص و معنویت و عقلانیت و خدمت بود و سبک سیاست ورزی و عدالتخواهی و فساد ستیزی خالی از عقلانیت و معنویت را با سبک مدیریتش به چالش میکشید، اگر شهیدامیرعبداللهیان جمع عزت و حکمت و مصلحت بود و سبک دیپلماسی التماسی و هم دیپلماسی خشک غیر منعطف را با روش مدیریت خود به چالش میکشید و یک دیپلماسی معنوی انقلابی را به چشم میآورد، شهید آل هاشم نیز جمع هویت معنویت و خدمت بود. و تصویر متداول زنگار گرفته قبلی موجود در ذهن ها را به چالش میکشید، تصویری که ناشی از نفوذ و رسوخ تصویر غربی از معنویت، در فرهنگ دینی ما بود. انقلاب اسلامی از این نمونه های نو برای دنیای امروز بسیار دارد و شهید آل هاشم نیز یک نمونه ویژه است. او به تعبیر رهبری "تغییر معنای نماز جمعه" را رقم زد، یعنی تغییر تصویر موجود در ذهن مردم از عبادت و " از زمانی که به امامت جمعه تبریز منصوب شد این نماز را از یک عمل عبادی صِرف به یک عمل جامع عبادی، معنوی، خدماتی و مردمی تبدیل کرد." (۵_۳_۱۴۰۳) یعنی توانست آن طرح نرم افزاری مکتب امام ره و اسلام ناب را در قامت یک امام جمعه در جامعه به چشم آورد. طرحی که بسیار جذاب و دوست داشتنی است. چنین تغییر معنایی از عبادت ، یک اتفاق مهم تمدنی است. این ماموریتی است که حوزه های علمیه موظف به آنند. و چه خوش این روحانی صمیمی و مردمدار و معنوی، در این جهت درخشید و ستاره ای شد که بتوان با نگاه به او صراط مستقیم حضرت امام ره که مسیر اسلام ناب محمدی است را گم نکرد و در آن پیش رفت. همشهری @ali_mahdiyan
صمیمانه با استاد عزیزم حاج آقای اعرافی 🔺خدمت استاد بزرگوار حاج آقای اعرافی سلام علیکم، اینگونه شنیده ام که حضرتعالی بنای بر حضور در انتخابات ریاست جمهوری دارید. به نظرم رسید در این باره چند نکته را خدمتتان تقدیم کنم. این یادداشت را از این جهت علنی پخش میکنم چون بیش از همه طرز فکر بسیاری از طلاب و دوستان عزیزم مرا متوجه برخی کاستی های تحلیلی کرد، که به همین بهانه مناسب دیدم به نقد آنها بپردازم. 🔺اصل حضور شما در انتخابات پیامدها و پیام‌هایی به همراه دارد که توجه به آنها به نظر حقیر، احتمالا، در محاسباتتان لازم باشد. 🔺نکته اول آنکه حضور جنابعالی در انتخابات بنا است چه خلا و چه گرهی را باز کند؟ حتما حضرتعالی متوجه این نکته هستید که دولت موفق آقای رئیسی در سال سوم خود بود، تغییر ریل جدی آن باعث دست اندازهایی خواهد بود که به سود مردم نخواهد بود، آیا حضرتعالی مورد تفاهم و اتفاق نظر مجموع دولت فعلی و وزرای کلیدی آن هستید؟ یا بنای ساختن بنای جدیدی دارید؟ اگر این دومی است، با آن اشکالی که عرض شد چه خواهید کرد؟ 🔺نکته دوم حضور شما در این انتخابات بخواهید یا نخواهید به معنای حضور نماینده رسمی حوزه علمیه قم در انتخابات است، با این حساب رای نیاوردن شما در نگاه مردم و منظر بیرونی جهانی چه معنایی خواهد داشت؟ رای آوردن شما هم معنایش آن است که فشارهای اقتصادی و معیشتی که بر گرده مردم عزیز ما می‌آید توسط رسانه ها، به پای حوزه علمیه نوشته خواهد شد. چه لزومی برای چنین هزینه کردنی وجود دارد؟ 🔺نکته سوم آنکه بخواهیم یا نخواهیم، حضور یک فقیه عالی رتبه در این شرایط در این بستر، معنایش مهیا شدن برای سمت رهبری به نظر میرسد، من شک ندارم که حضرتعالی ذره ای چنین محاسباتی نداشته اید و نخواهید داشت، لکن این فهم از رفتار حضرتعالی به این راحتی قابل رفع نیست. همین تحلیل در پس ذهن بسیاری از جوانان انقلابی نوعی اشمئزاز و رنجش از حوزه علمیه ایجاد خواهد نمود. 🔺نکته چهارم اینکه حضرتعالی به خوبی مستحضر هستید که سطح مدیریت خرد و کلان و سطح امامت و رهبری اجتماعی که ذاتا کار حوزه های علمیه است با هم متفاوت است. حضور شما در این جایگاه به معنای آن است که خود را از بسیاری از مدیران کارکشته تربیت شده در دامان جمهوری اسلامی کارآمدتر میدانید، اینکه حضرتعالی در جایگاه یک عالم حوزوی توان رهبری اجتماعی داشته باشید( که به قول حضرت امام ره، ویژگی هر مجتهد حقیقی باید همین باشد) به معنای آن نیست که شما بهتر از دیگران توان مدیریت خرد و کلان را نیز داشته باشید. 🔺نکته پنجم، نتیجه نکته پیشین است. به نظر میرسد این حضور حضرتعالی خواه ناخواه همراه این پیام خواهد بود که شما شهید عزیز رییسی عالم مجاهد را نیز همینگونه قرائت می‌کنید. حتما مطلع هستید که بسیاری از نیروهای سیاسی علاقه دارند چنین تصویری از ایشان بسازند، یعنی یک عالم متخلق حوزوی که بدون توانمندی و کارآمدی لازم البته، لیاقت شهادت داشت، حال آنکه شما بهتر میدانید ایشان چنین نبود، ایشان تجربه مدیریت‌های خرد و کلان در سمت‌های مختلف و موفق داشت، او مدیری به شدت کار کشته و کارآمد بود، این را نتایج خیره کننده دولت ایشان نشان میدهد، به نظر میرسد این حضور همراه با تنقیص و تحریف ناخواسته ایشان باشد، اتفاقی که حضرتعالی نیز راضی به آن نیستید. 🔺نکته ششم آنکه برخی از دوستان ما توجیهاتی برای ورود شما به عرصه انتخابات می‌شمارند که انصافا تعجب آور است، مثلا ورود شما را با ابتدای دهه شصت که علمای ما وزیر و نخست وزیر و رئیس جمهور می‌شدند مقایسه می‌کنند. حال آنکه رهبری در جلساتی بارها گفته اند امروز انقلاب از این جهت با آن دوره قابل مقایسه نیست( بد نیست سخنان ایشان در جمع چهل نفر فعال جهادی را از این جهت دوستان ما ببینند) یا مثلا ورود شما به فقه تمدن ساز و رویکردهای تمدنی شما یا فقه تربیت و امثالهم را برای ریاست جمهوری از مهارت‌های لازم برای مدیریتی پیچیده و بغرنج در این شرایط لازمتر بدانند. شما خود بهتر میدانید این تحلیل‌ها تا چه اندازه فانتزی و تخیلی و دور از وادی است، به نظر من قطعا شما با این تحلیل‌ها به میدان نخواهید آمد، لکن اصل حضورتان این گونه معانی را به ذهن خواهد آورد که طلاب ما هنوز نه "زمان" را درست می‌شناسند و نه "مکان" را. 🔺خدا می‌داند هم به حضرتعالی و هم به دیگر دوستان خیرخواه شما علاقمندم ولی بر خود تکلیف دیدم نکاتی که به ذهن قاصرم رسید با حضرتعالی در میان بگذارم. خداوند بهترین نتایج را برای ایران عزیز و امت اسلام رقم بزند. برای حسن عاقبت این شاگرد کم سواد خود نیز دعا بفرمایید. والسلام علیکم و رحمه الله شیخ علی مهدیان @ali_mahdiyan
17.4M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
خدایا شکرت که این بنده هات رو در این دنیا دیدیم. سلوک و طریقت را در دل آتش شهوات و قدرت طلبی ها دیدیم. سخنان عجیب و غریب شهید سید ابراهیم عزیز را بشنوید. درباره کارگزار مقدس ، نظام مقدس، ماه ذی القعده، شهادت و کرامت. بعد به این فکر کنیم چگونه یک کارگزار می‌تواند مظهر امام رضا ع باشد. لذت ببرید @ali_mahdiyan
جلسه16-چهل حدیث-استاد مهدیان.mp3
15.89M
تدریس شیخ علی مهدیان 🔺جلسه شانزدهم 🔺حدیث اول، پایان مقام اول جهاد با نفس 🔹جمع بندی و چکیده مباحث @ali_mahdiyan
جلسه17-چهل حدیث-استاد مهدیان.m4a
22.82M
تدریس شیخ علی مهدیان 🔺جلسه هفدهم 🔺حدیث اول، مقام دوم 🔹مقام دوم، ساحت خیال 🔹بحث در ساحت اخلاق 🔹اهمیت و جایگاه جهاد با نفس در مقام دوم 🔹نسبت مباحث در این ساحت با مساله جنگ رسانه ای و جنگ روایتها و جهاد تبیین @ali_mahdiyan
جلسه18-چهل حدیث-استاد مهدیان.MP3
21.69M
تدریس شیخ علی مهدیان 🔺جلسه هجدهم 🔺حدیث اول، مقام دوم 🔹مراتب عذاب و عقاب 🔹نسبت ارحم الراحمین بودن خدا و عذاب و عقاب 🔹شفاعت و خصومت با اولیا @ali_mahdiyan
-1639112959_516867685.docx
107.7K
شیخ علی مهدیان تقریر تا جلسه پانزدهم @ali_mahdiyan
758587139_-897367095.pdf
600.1K
شیخ علی مهدیان تقریر تا جلسه پانزدهم @ali_mahdiyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خدایا، ای خدای بی همتا وقتی قدرت نمایی میکنی هم دلم را میبری هم همزمان ، عظمتت به خشوع وادارم می‌کند. ای زیر و رو کننده دلها، وقتی در این نقطه حساس از تاریخ و مبارزه، بهترین کارگزاران این نظام مقدس را میبری یعنی برای ما طرح دیگری در نظر گرفته ای بالاتر و برتر از محاسبات چرتکه ای ما. بنا است در افق برتری بایستیم. چه زیبا و چه با عظمت است قدرت نمایی‌ات در هدایت قلوب این امت. باید یاد بگیریم خود را "هیچ" ببینیم مثل شهید سیدابراهیم که اول بت نفس را شکسته بود و خودی نداشت، و در محضر رضا ع، غرق در رضا بود. باید یاد بگیریم فقط از تو بخواهیم. تو همه کاره عالمی. شکر به خاطر همه‌ی الطاف خفیه‌ات. ای سریع الرضا. ای کسی که به آنانکه امیدی جز تو ندارند و سلاحی جز بکا و گریه ندارند، رحم میکنی. @ali_mahdiyan