eitaa logo
عقل یشمی خال‌خال پشمی
247 دنبال‌کننده
694 عکس
33 ویدیو
74 فایل
☑️ کسی که حرفای این کانال را جدی بگیره، خره. 😇✌ @ebrahimpour
مشاهده در ایتا
دانلود
عقل یشمی خال‌خال پشمی
📌 #معرفی_کتاب #شرح_صحیفه ✨بی‌اغراق، #بهترین شرحی که برای #ترکیب نحوی عبارات #صحیفه_سجادیه می‌شناسم
شاید بپرسید شیخ علی صغیر کیست؟ و کبیرش کیست؟! 🤔 این سوال برای من هم پیش آمد! 😁 نتیجه‌اش شد این؛ که پشت جلد کتاب نوشتمش! 😎 @my_sajjadieh @aliebrahimpour_ir
📌 کیفیت در تلاوت ✨تلاوت یک جزء یا یک حزب یا یک صفحه یا چند آیه، همگی ناظر به است؛ ✨اما تلاوت: ۱. با طهارت، ۲. رو به قبله، ۳. با حضور قلب، ۴. با تدبّر در معنا، ۵. با استماع از صاحب کلام، ۶. با تکرار بعضی مواضع موافق اقبال قلب، ۷. با نظر به مصحف، ۸. با عدم استعجال در پیشرفت کمی، همگی ناظر به است. @aliebrahimpour_ir @my_sajjadieh_ir
درباره 📌 تفسیر موضوعی 📌 اهداف بر اساس جدیدترین آثار استاد عبدالکریم @aliebrahimpour_ir
درخواست چند روزی است که توی مرحله ۵۰۵ گیر کردم. از خنگ هم کمک گرفتم؛ ولی نتونست کمک کنه. اگر کسی بلده، در راه خدا به اینجانب راهنمایی فرماید. @aliebrahimpour_ir
جوری بحث کنیم که توافق ذهنی بشود_1403-08-19 رویت هلال-266.mp3
1.19M
☘ متاسفانه تلاش بسیاری از پژوهندگان، اثبات یک نظر و ردّ نظریات دیگر است که پشت صحنه این کار، چیزی جز اثبات خود و افزایش سهم خود در علم نیست. ☘ اما بزنگاه علم، آن نقاطی است که موجب اختلافات علمی است و عالمان را چند شاخه می‌کند؛ فحل کسی است که این نقاط را کشف کند و بکوشد به نحوی آن نقاط را روشن کند که هرکس آن‌ها را دید، به آسانی تصدیق و عبور کند. این کار در گرو فهم دقیق اقوال مختلف در مسئله است. ☘ در ارائه‌ی یک بحث علمی بیش از آنکه، انتخاب و تقویت یک نظر اهمیت داشته باشد، زمینه‌سازی برای ذهنی عالمان مهم است. کاری کنیم که روی مسئله توافق جمعی بین اذهان صورت بگیرد. ✨ در این صوت کوتاه -که برشی از درس خارج فقه ایشان است- به این اشاره می‌کنند. @aliebrahimpour_ir
یه چیز می‌خواستم بگم، یادم رفت چی بود! 🤔 @aliebrahimpour_ir
امروز یکشنبه‌ها، خیلی شبیه ایام گذشته است. پرفشار و خسته‌کننده. از صبح که آمدم بیرون، تا شب کلاس و درس. ولی حس خوبی دارد. این حس را دوست دارم. این حس خستگی قشنگ. از صبح، مشغولم به آیات و روایات و متون علما و کلام بزرگان. آیا این مشغولیت، نیست؟ @aliebrahimpour_ir ۱۴۰۳.۰۸.۲۰
عقل یشمی خال‌خال پشمی
امروز یکشنبه‌ها، خیلی شبیه ایام گذشته است. پرفشار و خسته‌کننده. از صبح که آمدم بیرون، تا شب کلاس و د
📌 بچه‌هایی که می‌زدیم پس‌کلشون، رفتن انگلیس و شرکت زدن. اما من اینجا در قم نشسته‌ام و با کلمات عربی درگیرم و کُشتی می‌گیرم. آیا من ام؟ کاری که من انجام می‌دهم، از دید خیلی‌ها حتی گاهی از نظر خودم، است. آیا من ام؟ دنبال چی هستیم؟ چی به دست می‌آوریم؟ چیست؟ ؟ چیست؟ آیا دیگری به معنا، معنا می‌دهد یا نه؟ آیا معنا، در اشتراک متولد می‌شود؟ مغزم از این سوال‌ها دارد منفجر می‌شود. 🤯 @aliebrahimpour_ir ۱۴۰۳.۰۸.۲۰
📌 توصیه‌ای به خط معلم درس‌آموز مرحوم آیت الله (ره): 🌙 شب‌ها سه مرتبه بخوانند: ✨ یَفعلُ اللهُ ما یَشاءُ بقُدرتِه و یَحکُمُ ما یُریدُ بعزَّتِه ✨ خداوند می‌کند آنچه را بخواهد، با قدرت خود؛ و حکم می‌کند آنچه را بخواهد، با عزت خود. 📎 t.me/FATEMINIYA_IR/2455 پی‌نوشت: ره در ، بعد از چهار توصيه مهم پيامبر(ص) به حضرت فاطمه(س) برای قبل از خواب، مطلبی را از نقل می‌کند که اگر کسی این ذکر را سه مرتبه قبل از بگوید، مانند این است که هزار رکعت نماز بجا آورده باشد. @aliebrahimpour_ir @my_sajjadieh
عقل یشمی خال‌خال پشمی
#طرح_جلد #التنزیل #جرعه_جرعه_دلگرمی نسخه1.1 @aliebrahimpour_ir
خام بعد از چندین بار تجربه، بالاخره به اندازه‌های درست دست پیدا کردم و برای خودم یک فایل خام درست کردم تا دیگه راحت فقط برم سراغ طراحی! ✅ خلاصه قواعد: 🔶 فرمول عطف: تعدادصفحات فایل آماده چاپ تقسیم بر 22 + 6میل (بابت گردشدن عطف) 🔶 پشت و رو در طراحی : 19×27 است ولی: 🔸 عطف در کار 24.5 در می‌آید. => 1.25 از هر طرف داخل می‌شود. 🔸 1.5 هم از چپ و راست داخل می‌شود. 🔸 قسمتهای طوسی قطعا برمی‌گردد= 1سانت 🔸 قسمتهای خاکستری هم طبق قاعده= چپ و راست5میل، بالا و پایین 2.5میل 🔸ترجیحا رنگ طوسی به رنگ پایه جلد عوض شود. 🔶 ناخونی (فرورفتگی روی کتاب چسبیده به عطف): 9میل @aliebrahimpour_ir
📌 ۱ خیلی خیلی کم پیش میاد چشمم به اظهارنظر یا مصاحبه‌ای درباره‌ی هوش مصنوعی بیفتد که حرفی داشته باشد. معمولا اینقدر اظهارنظرات کودکانه است که خنده‌ام می‌گیرد. این‌ها اصلا موضوع را نفهمیده‌اند ولی چون خیال می‌کنند حرف‌زدن درباره‌ی این مسئله مشتری دارد، به خودشان می‌قبولانند که حتما حرفی بزنند! معمولا هم از یک نگاه بالا به ماجرا می‌نگرند؛ جوری که انگار هم‌فیهاخالدون بحث را مشرفند و آخرش باز کار دست خودشان است!! مواجه این‌ها با هوش مصنوعی، مثل این است که انگار در یک گعده نشسته‌ایم و داریم صفا می‌کنیم؛ یک‌دفعه یک آدم جدید وارد جمع می‌شود! هوش مصنوعی، یک جدید است؛ یک دنیای جدید؛ یک افق جدید؛ یک ساحت جدید؛ چیزی که با آمدنش، هیچ چیز مثل قبل نمی‌ماند! به جای گندگی و گنده‌گویی، باید سکوت و صبر کرد و تواضع و پذیرش و لمس. @aliebrahimpour_ir ۱۴۰۳.۰۸.۲۱
عقل یشمی خال‌خال پشمی
📌 #هوش_مصنوعی ۱ خیلی خیلی کم پیش میاد چشمم به اظهارنظر یا مصاحبه‌ای درباره‌ی هوش مصنوعی بیفتد که ح
📌 📌 هوش_مصنوعی ۲ چیزی که برایم تاسف برانگیز است، این است که حرف‌زدن از هوش مصنوعی هم دارد تبدیل می‌شود به یک صنعت! مثل بقیه‌ی چیزهایی که مورد تاکید رهبری قرار می‌گیرد! یعنی ! خودش خیلی مهم نیست و به سمت تهی‌شدن می‌رود، ولی و خوبی برای است و اسم و رسم بپا کردن! آرام‌آرام گرم کنید که هر سازمان دولتی، یک معاونت هوش مصنوعی تشکیل بدهد و شورای عالی هوش مصنوعی هم برای خودکفایی در این عرصه، در کنار دستور به فیلترینگ سامانه‌های متداول، یکی‌دوجین بودجه تپل وضع کنند برای سامانه‌های بومی. یکی‌دوجین هم کتاب ساخته بشود درباره فلسفه و روش و مبانی هوش مصنوعی و هوش مصنوعی های مضاف و غیره و ذلک. چند رشته دانشگاهی -خصوصا رشته استراتژیک در دانشگاه باقرالعلوم ع- تاسیس شود و ده‌چند نفر هم عضو هیئت علمی جذب شوند و اشتغال آفرینی رخ بدهد. قشنگ نیست؟ @aliebrahimpour_ir ١۴۰۳.۰۸.۲۲
یکی یه‌پیام از یه‌کانال تو یه‌گروه فرستاد که شامل یک پاراگراف از یه‌کتاب یکی از علما بود. این پاراگراف هم شامل یک حرفی بود که به ذهن ما مهمل می‌نمایاند. به نظر من، فقط یک از بین هزاران ، بی‌خودترینش را انتخاب و منتشر می‌کند! بزرگان به خاطر بزرگی‌شان، بزرگ‌اند؛ نه اشتباهاتشان! و کسی که به جای بزرگی، مثل مگس نادرستی‌ها را حلواحلوا کند، خودش کوتوله است و کوتوله می‌ماند. @aliebrahimpour_ir
ریاض العارفین.pdf
20.26M
فی شُرْحِ صَحیفَةِ سید السّاجِدین 👤از شاه محمد بن محمد دارابی شیرازی اصطهباناتی [۱۰۰۰ق ~۱۱۳۰ق - ۱۳۰ساله] (از شاگردان شیخ بهایی و ملاصدرا) 🗓 نگارش در ۱۰۸۲ق، اهدا در ۱۱۱۴ق 🖌با تعلیقه آیت‌الله محمدتقی شریعتمداری (از علمای معاصر تهران و شاگرد ، اخباری و اعراض از فلسفه و صاحب ۳جلدی به نام نسیم بهشت) 🌟شرح مختصر محققانه حاوی نکات دقیق لغوی، صرفی، نحوی، نسخه‌ای، کلامی، فلسفی، عرفانی و قرآنی. در عین حجم کم، کار بسیار بزرگی انجام داده. و از شرح بهره‌ها برده است. 🌟استاد موقع تدریس، همیشه این کتاب زیر دست‌شان بود. مطالعه متن 👇 pdf.lib.eshia.ir/94846/0/1 دانلود از سایت 👇 alfeker.net/library.php?id=2837 @aliebrahimpour_ir @my_sajjadeih
📌 وقتی وسط دعا، یک آیه قرآن نقل‌قول و تضمین شده، عبارت را ؟ معلم ثالث، فیلسوف محدث فقیه نامی، سید محمد باقر استرابادی معروف به در صفحه ۲۸۲ در ذیل حواشی‌اش بر در شرح‌اش بر ، این‌چنین پاسخ می‌دهد: 🔷 يَنبَغي في نَظائِرِ هَذِهِ المَقامَاتِ مُراعَاةُ جَادَّةِ سُنَنِ الآدَابِ: 🔹إِمَّا الوَقفُ على تَقولُ ثُمَّ البَدَاءَةُ بِقَولِهِ عَزَّ مِن قَائِل «ادْعُونِي» 🔹وَ إِمَّا الوَصلُ مَعَ إِظهَارِ هَمْزَةِ الأَمرِ المَضمُومَةِ عَلَى سَبِيلِ الحِكَايَةِ مِنْ غَيْرِ إِسقَاطِهَا في الدَّرَجِ وَ إِنْ لَمْ تَكُنْ هِيَ هَمْزَةَ قَطعٍ، 🔷لِيَنفَصِلَ كَلامُ الخَالِقِ عَنْ كَلامِ المَخلُوقِ، وَ لَا يَتَّصِلَ تَنزِيلُهُ الكَرِيمُ بِعِبَارَةِ البَشَرِ وَ أَلفَاظِ الأَدَمِيِّينَ. 🔵 در موقعیت‌های مشابه این مقامات، باید راه و رسم‌های ادب رعایت شود. یا اینکه پس از «تقول» بایستیم و سپس با گفتن «ادعونی» شروع کنیم، یا اینکه همزه امر مضموم را به شکل حکایت بیاوریم بدون حذف آن در جریان قرائت، حتی اگر همزه قطع نباشد، تا کلام خالق از کلام مخلوق جدا شود و نزول کریمانه او با عبارات بشری و الفاظ آدمی پیوسته نشود. @aliebrahimpour_ir @my_sajjadieh
عقل یشمی خال‌خال پشمی
#دانلود #pdf #کتاب ✅ #ریاض_العارفین فی شُرْحِ صَحیفَةِ سید السّاجِدین 👤از شاه محمد بن محمد دارابی
#معرفی_کتاب #شرح_صحیفه 📌 #ریاض_المومنین دارابی ☘ از شاه محمد دارابی شیرازی، یک ترجمه و شرح فارسی به #صحیفه_سجادیه هم وجود دارد که اخیرا تصحیح و منتشر شده است. ✨ او از علمای مُعَمَّر عصر صفوی است. در ۱۰۰۰ق متولد و در ۱۱۳۰ق وفات یافته و ازاین‌رو ۱۳۰سال عمر کرده است ✨ دارابی #ریاض_العارفین را در ۱۰۸۳ در داکای بنگال نوشته بود و در ۱۱۱۴ به اصفهان آمد و به شاه سلطان حسین صفوی تقدیم کرد. سلطان حسین از او درخواست کرد که همین را به فارسی هم بنویس تا مردم بتوانند بهتر استفاده کنند. لذا او #ریاض_المومنین را در ۱۱۴سالگی [😳] در سال ۱۱۱۴ به درخواست شاه نوشت و به او اهدا کرد. 👌 با این حساب، دارابی دو #ریاض در شرح صحیفه دارد: یکی ریاض‌العارفین و یکی ریاض‌المومنین. 🔸 این کتاب با تصحیح علی فاضلی توسط نشر دارالعرفان (شیخ حسین انصاریان) با جلد سفیدرنگ و با صفحه‌بندی متفاوت منتشر شده. @aliebrahimpour_ir @my_sajjadieh
📌 دعای اینجوری شده [!] چند ماه پیش، منبری رفتم با محور . این متن را آماده کردم و به مخاطبان دادم. الان یک دانه‌اش را لای کتابم پیدا کردم. یکی از اینه که یک صحیفه به این شکل تولید کنم. به نظرم این شیوه، هم برای و بهتر است و هم برای و ارتباط با محتوا. یک چیزی است مثل که را نشان می‌دهد. سه اتفاق افتاده: ۱.ساختارگرفتن هر پاراگراف در خط‌های زیر هم ۲.استفاده از علائم نگارشی (گیومه و...) و اعداد و سیمبل‌ها و نمادها ۳.بُلد و برجسته‌کردن و ایتالیک و... (قابلیت‌های فونتی) @aliebrahimpour_ir @my_sajjadieh
هدایت شده از کانون نویسندگان قم
چگونه مثنوی بخوانیم؟ بعضی از دوستان پرسیده‌اند: «من با مولانا و مثنوی ارتباط نمی‌گیرم. چطور می‌توان به مثنوی نزدیک شد و جهان مولانا را فهمید و شناخت؟» در جواب چند نکته عرض می‌کنم. هر آدمی، و هر متفکری، زبان خاص خود را دارد. برای نزدیک شدن به روح و روان آن آدم و دنیای درون او باید زبانش را فهمید و شناخت. حال  اگر بین ما و او هفتصد سال فاصله زمانی و تاریخی و فکری و فرهنگی باشد دیگر کار سخت‌تر است. تا به زبان کسی دسترسی نداشته باشیم به جریان اندیشه‌های او هم دسترسی نداریم. برای آشناتر شدن با مولانا با صبور بود. کارهایی هم می‌توان کرد: ۱. از خواندن داستان‌ها شروع کنم. فقط داستان‌های مولوی را از روی کتاب‌های دیگر یا مقاله‌های دیگر بخوانم و مثل قصه بشنوم. کاری به شرح و تفسیر مولانا نداشته باشم. ۲. مثنوی کنار دستم باشد. گاهی یک صفحه را باز کنم، سه چهار بیت از آن را بخوانم و سعی کنم برای خودم معنا کنم. اگر نفهمیدم و یا چندوجهی فهمیدم، از یک شرح، مثلاً شرح کریم زمانی، استفاده کنم. اگر هم حال مراجعه به کتابی را نداشتم بروم سراغ صفحه‌ای دیگر و دو سه بیت دیگر. ۳. کتاب و مقاله درباره مثنوی بخوانم. موضوعات مختلفی را در مثنوی و از نگاه مولانا بررسی کرده‌اند. انواع و اقسام مقاله‌ها و کتاب‌های مختصر و مفصل درباره مثنوی و مولانا هست. انتخاب کتاب هم با مشورت و دقت باشد ۴. مولانا گوش بدهم. لب لباب مثنوی را دکتر سروش خوانده. اوقات بیکاری، شب قبل از خواب، در ماشین و صف و ساعت‌های معطلی، آن را کم کم و به مرور گوش کنم و به آن‌ها فکر کنم. خوانش کل مثنوی هم البته با دو سه صدا هست ۵. شرح مثنوی گوش کنم. دکتر سروش، دکتر موحد، و دیگران دفترهای مختلف مثنوی را شرح کرده‌اند. اغلب صوت‌ها هم در دسترس است. یکی از آن‌ها را که با مزاج و مذاق من سازگارتر است، با سنجش و آزمایش، انتخاب کنم و هر روز یا هر دو روز یک بار یک درس را گوش کنم. ۶. توقع نداشته باشم همه مثنوی را یکجا بفهمم. مثنوی مثل هیمالیاست. تپه‌نورد خیلی باید صبر کند تا به اوج آن برسد. کوهنوردان ماهر و ورزیده‌ای می‌گویند هنوز موفق به فتح قلۀ آن نشده‌اند. مثنوی را باید تکه تکه و ذره ذره خواند. کتابی نیست که برداریم و از اول تا آخرش را یک‌شبه بخوانیم. مثنوی کتاب عمر است. باید با آن زندگی کرد. خود من از سیزده چهارده سالگی مثنوی خوانده‌ام، اما در این دریا به هیچ ساحلی نرسیده‌ام. هنوز تک‌بیت‌هایش را برای خودم اینجا و آنجا می‌نویسم، دو سه روز یک تک‌بیت را زیر لب زمزمه می‌کنم، بارها و بارها برخی صفحه‌ها را بازخوانی می‌کنم، کتاب و شرح و سخنرانی و موسیقی و هر چه را درباره‌اش هست می‌خوانم و گوش می‌کنم و هنوز کودک نوآموزم. نمی‌خواهم به ته مثنوی برسم، می‌خواهم با آن زندگی کنم. ۷. اما نکتۀ آخر. در برابر مثنوی همه بی‌سوادند. تنها چیزی که به آدم جرأت می‌دهد سراغ مثنوی برود همین است. کسی نمی‌تواند ادعا کند من همه مثنوی را بلدم. احمد شهدادی @Truestoiclife
هدایت شده از مطلع ِعشقانه
این دو کتاب را تقریبا تمام کردم ده صحفه مانده که ان‌شالله شنبه تمام می شود. کتاب خیلی خوب بود باعث شد علامه طباطبایی را بیشتر بشناسم از جهاتی که به انقلاب و سیاست مربوط می شود. با چند کتاب دیگر در مورد علامه طباطبایی آشنا بشوم. مثلا باعث شد خیلی مشتاق بشوم کتاب در محضر علامه را تهیه کنم که هنوز نتونستم بخرم. این دو کتاب باعث شد علاقه‌م به علامه طباطبایی دو چندان نه سه چندان بشود. کتاب راحت و روانی ست بیشترش مصاحبه با شاگردان و آشنایان و بستگان علامه ست. خواندنش اصلا سختی ندارد .
عقل یشمی خال‌خال پشمی
حمد و #شکر و #اعتراف ✨ سُبْحَانَ مَنْ جَعَلَ اَلاِعْتِرَافَ بِالنِّعْمَةِ لَهُ حَمْداً ✨ سُبْحَانَ
این جمله آقا ع که برای اولین بار با احیای کتاب کلمات سید العرب بدان دست یافتیم، هم‌مضمون و هم‌آهنگ با دعای ۶ در صحیفه جامعه است: كان عليّ بن الحسين عليهماالسلام ، إذا قرأ قوله تعالى: «وَإنْ تَعُدُّوا نِعْمَةَ اللّه ِ لاتُحْصُوها» يقول: سُبْحانَ مَنْ لَمْ يَجْعَلْ فى اَحَدٍ مِنْ مَعْرِفَةِ نِعَمِه اِلاَّ الْمَعْرِفَةَ بِالتَّقْصيرِ عَنْ مَعْرِفَتِها، كَما لَمْ يَجْعَل فى اَحَدٍ مِنْ مَعْرِفَةِ اِدْراكِه اَكْثَرَ مِنَ الْعِلْمِ بِاَنَّهُ لا يُدْرِكُهُ، فَشَكَرَ عَزَّوَجَلَّ مَعْرِفَةَ الْعارِفينَ بِالتَّقْصيرِ عَنْ مَعْرِفَتِه، وَجَعَلَ مَعْرِفَتَهُمْ بِالتَّقْصيرِ شُكْرا، كَما جَعَلَ عِلْمَ الْعالِمينَ اَنَّهُمْ لايُدْرِكُونَهُ ايمانا، عِلْما مِنْهُ اَنَّهُ قَدَّرَ وُسْعَ الْعِبادِ، فَلايُجاوِزُونَ ذلِكَ. وكان عليّ بن الحسين عليهماالسلام يقول في تسبيحه: سُبْحانَ مَنْ جَعَلَ الاِْعْتِرافَ بالنِّعْمَةِ لَهُ حَمْدا. سُبْحانَ مَنْ جَعَلَ الاِْعْتِرافَ بِالْعَجْزِ عَنِ الشُّكْرِ شُكْرا. ، اشرف جعفری، حدیث ۶۱۸، ص۵۲۶ @aliebrahimpour_ir @my_sajjadieh ۱۴۰۳.۰۸.۲۵