eitaa logo
عقل یشمی خال‌خال پشمی
247 دنبال‌کننده
694 عکس
33 ویدیو
74 فایل
☑️ کسی که حرفای این کانال را جدی بگیره، خره. 😇✌ @ebrahimpour
مشاهده در ایتا
دانلود
📌 چرا داشتن « » لازم است؟ 🍀 از انتخاب رشته و شهر و مدرسه تحصیل گرفته، تا انتخاب استاد و کتاب مطالعاتی، هر علم‌آموزی خصوصا طلبه در دوران تحصیل در حال انتخاب‌های مختلف است. یکی از این انتخاب‌ها، برنامه‌ریزی و انتخاب از بین گزینه‌های مختلف برای ایام تعطیلات خصوصا تابستان است. 🍀 مطابق تعریف مطلوب، نظام فکری عبارت است از «مجموعه‌ی مفاهیم پایه و گزاره‌های بنیادین که مستدل، عمومی، منسجم و هماهنگ باشند». آیا نظام فکری، از جمله از آن مسائل مهم و اولویت‌دار است که باید از میان برنامه‌های مختلف، آن را انتخاب کرده، برایش برنامه‌ریزی کنیم؟ «چرا داشتن «نظام فکری» لازم است»؟ دانستن پاسخ این پرسش، نقش نظام فکری را در زندگی روشن می‌کند و در عین حال، انگیزه‌ای می‌شود تا بتوانیم تصمیم بگیریم که برای داشتنش تلاش کنیم یا نه. 🌸 1.«نظام فکری، باعث می‌شود که» احساس آرامش درونی کنیم. چون در روند کسب نظام فکری، گزاره‌های پراکنده ذهنی‌مان منظم شود و می‌فهمیم هر کدام‌شان چه ارزش و جایگاهی دارند و درنتیجه از تشتت ذهنی رهایی می‌یابیم. 🌸 2.هر انسانی برای زندگی و ایمانش، نیاز به اصول عقاید دارد. تا قبل از دوران مدرن، می‌شد با خواندن کشف المراد و شبیه آن، اصول عقاید را کسب کرد. اما در دوران جدید با توجه به فراوانی مسائل و ارتباط تودرتوی آن‌ها با هم، باعث شده نظام فکری اسلامی، اصول عقائد عصر حاضر باشد. «نظام فکری باعث می شود که» به اصول عقائد کارآمد متناسب با روزگار خودمان، آشنا شویم. 🌸 3.دیده‌اید گاهی آدم یک بحث جدید از سخنران یا نویسنده‌ای می‌خواند، احساس اضطراب می‌کند و حس می‌کند ذهنش به هم ریخته؟ « » در مواجه با مباحث جدید از افراد مختلف، بتوانیم روی پای خودمان بایستیم و نه‌تنها اضطرابی سراغمان نیاید، بلکه بتوانیم عیار هر حرف را مشخص کنیم. 🌸 4.طلبه‌ای که می‌رود به تبلیغ یا حداقل در جمع خانواده و دوستانش، مرجعی برای سوالات مختلف اعتقادی و دینی است؛ سوالاتی که لحظه‌به‌لحظه بر تعداد و شکل آن افزوده می‌شود! گاهی خواندن مجموعه‌های پرسش‌وپاسخ مفید است؛ ولی چطور می‌شود ماهی‌گیری یاد گرفت؟ « » بتوانیم در برابر پرسش‌هایی که مطرح می‌شوند، پاسخ موجهی ارائه کنیم؛ حتی اگر آن پرسش‌ها را برای اولین بار شنیده باشیم. 🌸 5.در جمع‌های طلبگی و خانوادگی، همیشه مسائل مختلفی مطرح می‌شود و موضع‌گیری‌های مختلفی از جهت‌های مختلف به وجود می‌آید. چطور می‌شود انسان مهارتی پیدا کند تا بتواند در چنین جمع‌های هم خوب حرف بزند و هم حرف خوب بزند؟ « » الگویی داشته باشیم که این قوت را به انسان می‌دهد در مباحث روز جامعه، موضع‌گیری قابل‌اتکایی داشته باشد و یا لااقل حرف بی‌حساب‌وکتاب نزند و بتواند حرف‌های بی‌حساب‌وکتاب دیگران را ارزیابی کند. 🌸 6.رونق جلسات مختلف تحلیل سیاسی، خصوصا ایام انتخابات داغ می‌شود. اتفاقات سیاسی، نوبه‌نو عوض می‌شود؛ افراد مختلف بیانیه‌ها و سخنرانی‌های مختلف می‌کنند. چطور می‌شود مصداق عالم زمانه‌شناس شد تا این اتفاقات مختلف سیاسی بر انسان هجوم نیاورند؟ « » بتوانیم محتوای نظری صحنه‌ی سیاست و بیانیه‌ها و گفتارها را به خوبی تحلیل کنیم و عیار آن‌ها را مشخص کنیم. در واقع، یکی از عوامل اصلی «بصیرت سیاسی اجتماعی» داشتن نظام فکری است. 🌸 7.دیده‌اید بعضی افراد هر بازه‌ی زمانی، به یک سمت می‌روند؟ یک روز از یک‌نفر طرفداری می‌کنند و روز دیگر از شخص دیگر. یک‌روز عاشق یک برنامه می‌شوند و آن را کامل می‌پندارند و روز دیگر سنگ کار دیگری را به سینه می‌زنند. افرادی که با هر گفت‌وگو می‌شود فکرشان را به‌هم ریخت و عوض کرد. چطور می‌شود ثبات و استواری در برنامه‌‌ریزی‌ها داشته باشیم و خط‌مشی مشخص و واحدی را در زندگی برداریم؟ « » ارزش‌های زندگی‌مان و مبانی فکری‌مان نظام‌مند و مستدل شوند و سره از ناسره‌شان جدا شود. از آن‌جایی که نظام فکری همچون سیستم عامل تفکر و ذهن است، وقتی بر فکر حاکم شود، به تمام افکار و برنامه‌های انسان، نظم می‌بخشد. (ادامه در پست بعدی) 📇 https://eitaa.com/aliebrahimpour_ir/581 🔗 http://rasanews.ir/fa/news/609834 [مطلب در رسا] 🌐 @aliebrahimpour_ir
عقل یشمی خال‌خال پشمی
📌 چرا داشتن « #نظام_فکری» لازم است؟ 🍀 از انتخاب رشته و شهر و مدرسه تحصیل گرفته، تا انتخاب استاد و
قسمت دوم «چرا داشتن « » لازم است؟» 🌸 8.امام خمینی، علامه طباطبایی، شهیدمطهری، آیت‌الله خامنه‌ای، شهید بهشتی، شهید صدر، امام موسی صدر و... انبوهی اثر و کتاب دارند و خیلی از ما علاقه داریم آن‌ها را بخوانیم؛ بدیهی است که این حجم بالا کتاب و مطلب، در ذهن ما نمی‌ماند؛ پس ما دقیقا از مطالعه‌ی این آثار چه چیزی را باید کسب کنیم؟ مهم‌تر از آن، شهید مطهری، شهیدبهشتی، شهیدصدر همگی فرزند زمانه‌ی خود بوده‌اند. ما امروز چطور می‌توانیم پاسخ سوالات جدید روز جامعه را از آثار و افکار آن‌ها استنطاق کنیم؟ چطور شهیدمطهری بخوانیم یا سخنان حضرت آقا را گوش بدهیم که مطمئن باشیم دقیقا به برداشت درستی از صحبت‌هایشان دست یافته‌ایم؟ نظام فکری، منطق مواجهه و استفاده از هر متفکر است. موجهه‌ی با متفکرین با هدف کسب نظام فکری‌شان و مبنا قراردادن نظام فکری هر شخص برای فهم نظریات او، راه حل مسئله است؛ علاوه بر این، « » بتوانیم دربرابر پرسش‌های جدید، متفکر را امتداد دهیم. 🌸 9.هدف اصلی حوزه و طلبگی، رسیدن به اجتهاد است و مجتهد کسی است که بتواند حکم‌الله را درباره‌ی هر موضوع به‌صورت روشمند استخراج کند. نظام فکری، یکی از نیازها و مقدمات اجتهاد فعال و پویا برای استنباط حکم‌الله در مسائل روز اجتماع است؛ چراکه « » ترابط هر موضوع روز با سایر مسائل علوم مختلف درک شود و موضوعات جدید به‌صورت انتزاعی درنظر گرفته نشوند. علاوه بر این، « » ادله‌ی مرتبط با یک مسئله در ابواب و علوم مختلف دانشی، به کمک هم بیایند و نتیجه‌ای کامل و جامع گرفته شود. 🌸 10.تولید علوم انسانی اسلامی، از نیازهای مهم جامعه اسلامی و طراحی تمدن نوین اسلامی است. این نیاز بارها و بارها توسط حضرت آقا بیان و تاکید شده. اما چطور می‌شود اولا در مواجه با نظریات غربی، غرق نشد؛ ثانیا آن‌ها را به درستی نقد و ارزیابی کرد و مهم‌تر از آن، چطور می‌شود در مورد مسائل علوم انسانی برای تولید علوم انسانی اسلامی، فرضیات جدید مبتنی بر نگاه اسلامی ارائه داد؟ مهم‌ترین عنصر فرآیند تولید علوم انسانی اسلامی، دستیابی به نظام فکری اسلامی است. « » جایگاه و عیار هر نظریه و قوت و ضعف آن در ترابط شبکه‌ای علوم روشن شود. مهم‌تر از آن، نظام فکری، بستر خلاقیت است و زمینه‌ای است که بر اساس آن می‌توان اولا می‌توان سوالات جدید برای رشد علم تولید کرد، ثانیا برای سوالات، فرضیاتی با نگاه اسلامی ارائه داد. *** 🍀مرکز مدیریت حوزه علمیه قم، برای اولین بار به صورت رسمی برای برگزاری دوره تابستانه با هدف دستیابی به «نظام فکری اسلامی» اقدام کرده است. این نقطه شروعی برای حرکت بدنه‌ی حوزه و نسل آینده طلاب به سمت نظام‌سازی اسلامی و پاسخ به نیازهای روز جامعه و انقلاب اسلامی است؛ هرچند دیر اما بایستی قدر دانست. به امید روزگاری که استخراج و بازطراحی نظام فکری اسلامی با توجه به نیاز و تاثیر غیرقابل انکارش، نه فقط در دوره‌های تابستانه و جانبی، بلکه به‌عنوان درس رسمی و اصلی حوزه در میان طلاب فراگیر شود؛ روزگاری که به احتمال قوی، افرادی از میان شرکت‌کنندگان همین دوره، آن را رقم خواهند زد. //پایان// 📇 https://eitaa.com/aliebrahimpour_ir/581 🔗 http://rasanews.ir/fa/news/609834 [مطلب در رسا] 🖌 علی ابراهیم پور 📇تعداد واژگان: 1133 🗓نگارش: 23خرداد98 🗒انتشار: 25خرداد98 (12) 🌐 @aliebrahimpour_ir
📌 های 💠 مجموعه 12یادداشت من که در سه‌ماهه اول سال98 نگارش و در رسانه‌ها منتشر شد: 1.سیل در سازمان سینمایی - نقد اکران [ - ] 2.سینمای استثمار در هند و ایران [ - ] 3.حجاب اجباری یا حجاب قانونی [ - ] 4.لطفا سند2030 را اجرا کنید [ - ] 5.آن‌تن فروشی یا تن فروشی [ - ] 6.حجاب اجباری از منظر سیاست‌گذاری [ - ] 7.بررسی محتوای [ - ] 8.مدل‌های فرهنگی در دعای افتتاح [ - ] 9.جامعه‌شناسی [ - ] 10.نقد فیلم [ - ] 11.تحلیل محتوایی سریال [ - ] 12.ضرورت [ - ] 🌐 @aliebrahimpour_ir
#گزارش_یادداشت 🏷 عنوان: ضرورت تعیین سلسله مراتب دانایی و اندیشه‌ورزی 🔻 هفت دلیل اهمیت و ضرورت تدقیق سلسله‌مراتب اندیشه‌ورزی و دانش‌افروزی: 1.لازمه شناخت 2.شناخت درست مصادیق مفاهیم مشکک 3.برنامه‌ریزی و مدیریت 4.رشد 5.استفاده اجتماعی 6.ارائه معیار 7.نفاق‌زدایی 🔻 بدون‌شک یکی از مشکلات فعلی جریان انقلاب اسلامی، آن است که افرادی که از تخصص و بینش عمیقی برخوردار نیستند، خود را با عناوین «آقای دکتر» و «حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر» به‌عنوان #تئوریسین‌ها، #استراتژیست‌ها، #متفکرین و #ایدئولوگ های نظام اندیشه اسلامی به جامعه عرضه می‌کنند و در مقابل نیز انبوهی از جوانان و طلاب انقلابی، این افراد را به عنوان مرجع فکری و الگوی خویش می‌پذیرند. 💠 متن کامل #یادداشت را در خبرگزاری #رسا یا کانال عقل سرخ بخوانید: 🔗 http://rasanews.ir/fa/news/615350 🖌 علی ابراهیم پور 📇تعداد واژگان: 1520 🗓نگارش: 98.05.06 🗒انتشار: 98.05.11 (13) 🌐 @aliebrahimpour_ir
عقل یشمی خال‌خال پشمی
#گزارش_یادداشت 🏷 عنوان: ضرورت تعیین سلسله مراتب دانایی و اندیشه‌ورزی 🔻 هفت دلیل اهمیت و ضرورت تدقی
📌ضرورت تعیین سلسله مراتب و علی ابراهیم‌پور - قسمت اول از سه ☘️ در آداب و افکار عمومی، اندیشه‌ورزی و متفکربودن به‌عنوان ویژگی‌های مثبت انسان محسوب می‌شود. ما انسان‌هایی که اهل علم هستند را می‌ستاییم و دوری از علم و تجربه را کمبود تلقی می‌کنیم. در تجربه زیست همه ما انسان‌ها، از عالم تا عامی، پر است از قضاوت‌های پیدا و پنهان درباره‌ی افراد مختلفی که آن‌ها را فکور یا عالم می‌دانیم یا این صفات را از آن‌ها سلب می‌کنیم؛ مجتهدی را اعلم می‌دانیم یا پزشکی که عمل جراحی موفقی نداشته را بی‌تخصص تلقی می‌کنیم. ☘️ با‌این‌حال، اینکه چه معیاری برای عالم و متفکردانستن یا ندانستن افراد داریم، در هاله‌ای از ابهام است و افراد مختلف به تناسب روحیات و ذوق خود، معیارهای متفاوتی را برمی‌گزینند. برخی توانایی فرد در سخنرانی را معیاری برای متفکردانستن او می‌دانند و برخی داشتن شخصیت قوی رسانه‌ای را ملاک مرجعیت فکری داشتن او تلقی می‌کنند؛ برخی نیز به مدرک دانشگاهی افراد استناد می‌کنند. ☘️ این آشفتگی، نشانه‌ای است برای ضرورت تدقیق در مفاهیم زیربنایی فرهنگ. مفاهیمی که اگر مورد تحلیل دقیق علمی قرار نگیرند و سپس نتایج آن به دانش عامه جامعه سرازیر نشود، زندگی و فرهنگ افراد را با در بلندمدت با اختلالات جدی مواجه می‌کنند و زمینه‌ی افول فکری فرهنگی را فراهم خواهند کرد. با توجه به نقش بنیادین علم و دانش در فرهنگ و پیشرفت، «دانابودن» از جمله این مفاهیم فرهنگی است. ☘️ «دانایی» و «تفکر» علاوه بر نقشی که در فرهنگ بازی می‌کند، مفهوم اصلی «مدیریت دانش» نیز محسوب می‌شود. در واقع از جمله مبانی مدیریت دانش، ارائه‌ی «سلسله مراتب دقیق و حساب‌شده‌ی دانایی» است. اهمیت و ضرورت تدقیق سلسله‌مراتب اندیشه‌ورزی و دانش‌افروزی را به‌صورت اجمالی از علل زیر می‌توان نتیجه گرفت: 🌼 1.«لازمه »: اساسا لازمه‌ی شناخت -هر نوع که باشد- مقوله‌بندی است. تا چیزی را دسته‌بندی و مقوله‌بندی نکنیم، نمی‌توانیم آن را بشناسیم. شهیدمطهری دراین‌باره در کتاب مسئله شناخت می‌آورد: «انسان تا اشياء را دستهبندى نكند نمىتواند آن‌ها را بشناسد. هيچ مكتبى نيست كه قائل به مقولات اشياء و قائل به دستهبندى كردن اشياء براى شناسايى نباشد... آنچه مسلّم است اين است كه مقولات براى شناخت، يك امر ضرورى است. اگر اشياء مقوله مقوله نشوند، براى ما قابل شناخت نيستند. اين مقوله‌مقوله شدن، يك كار عقلانى و فكرى و يك تجزيه و تحليل عقلى است.» (مجموعه آثار، ج13، ص358) بنابراین این نکته، ضرورت فلسفی و معرفت‌شناختی سلسله‌مراتب را معرفی می‌کند. ☘️ ، برخی از علومی که در حوزه‌های علمیه شیعه، به عنوان علوم دینی و حوزوی رایج بوده، امروزه عملا از گردونه‌ی بساط علم در حوزه‌ها برچیده شده است؛ چرا که در نظام سلسله‌مراتب، جایگاه آن‌ها روشن نشده و آرام‌آرام حوزه دانشمندان آن علم را عالم محسوب نکرده و ازاین‌رو بساط آن‌ها برچیده شده است. نمونه‌ی دیگر آن، جایگاه تبلیغ و سخنوری در حوزه است. تبلیغ ازآن‌رو که جایگاه حوزوی روشنی ندارد، باعث شده عموما تبلیغ، امری غیرعلمی و مبلغان افرادی خارج از چرخه‌ی علم رسمی تلقی شوند. //ادامه در پست بعدی// [نگارش: 98.05.06 – انتشار در رسا: 98.05.11] 🌐 @aliebrahimpour_ir
عقل یشمی خال‌خال پشمی
📌ضرورت تعیین سلسله مراتب #دانایی و #اندیشه_ورزی علی ابراهیم‌پور - قسمت اول از سه ☘️ در آداب و افکا
📌ضرورت تعیین سلسله مراتب و علی ابراهیم‌پور - قسمت دوم از سه 🌼 2.«شناخت درست مصادیق مفاهیم مشکک»: ضرورت تدقیق در سلسله‌مراتب، در مفاهیم تشکیکی، مضاعف است. تا مراتب مفاهیم مشکک، معین نشوند، در عمل با چنین مفهوم مشککی همچون مفاهیم متواطی معامله خواهد شد. بدون سلسله‌مراتب، سطوح مختلف مفهوم تشکیکی، با یکدیگر خلط می‌شوند و این چیزی جز تحویلی‌نگری و ساده‌اندیشی نسبت به پدیده و واقعیت موردمطالعه نیست. علم و تفکر نیز از مفاهیم مشکک‌اند و سطوح مختلفی برای آن‌ها تصویر می‌شود که همگی در اصل علم‌داشتن مشترک‌اند. بنابراین با روشن‌نبودن این مراتب، همگی آن‌ها در یک سطح فهمیده می‌شوند. ☘️ ، امروزه در حوزه‌های علمیه، هر طلبه‌ی ملبس «حجت‌الاسلام و المسلمین» و هر طلبه‌ی ملبس صاحب لحیه‌ی سفیدی که سن‌وسالی از او گذشته باشد، «» نامیده می‌شود؛ درحالی که طلاب ملبس تخصص‌های متفاوت از سخنرانی و تبلیغ‌های مدرن گرفته تا کلام و فلسفه و ادبیات و فقه‌واصول داشته باشند و قطعا همگی را نمی‌توان به حکم اشتراک در «حجت‌الاسلام و المسلمین»بودن، در یک سطح دانست. 🌼 3.«برنامه‌ریزی و مدیریت»: عدم مرتبه بندی، علاوه بر اینکه مانع شناخت درست مصادیق است، سبب می شود تا نتوانیم به درستی درباره اشیا برنامه‌ریزی کنیم. علوم مختلف، موضوعات خود را از حیث‌های مختلف دسته‌بندی می‌کنند تا بتوانند احکام و ضوابط بخصوص هر دسته را بیان کنند. بدون دسته‌بندی، نمی‌توان برای اشیاء متناسب به سطح خود برنامه‌ریزی کرد. نمونه‌ای از چنین دسته‌بندی‌هایی، دهک‌بندی جامعه از حیث اقتصادی است. بدون دهک‌بندی، سیاست‌گذاران، نمی‌توانند برای جامعه خط‌مشی‌گذاری کنند و نتیجه‌ی خط‌مشی‌ها را رصد نمایند و ببینند آیا رفاه عمومی افزایش پیدا کرده است یا خیر. در حوزه تفکر و علم نیز چنین است. تا زمانی که دسته‌بندی دقیقی با ملاک‌های روشنی وجود نداشته باشد، نمی‌توان از افراد مختلف در سطوح متفاوت، ثمر و استفاده‌ی متناسب با خودشان را دریافت کرد. در واقع، سلسله‌مراتب به سطوح مختلف، «رسمیت» می‌دهد. هرچیزی که رسمی می‌شود، دیده می‌شود و در نتیجه، سیاست‌گذار و مدیر نمی‌تواند نسبت به آن بی‌تفاوت باشد. ☘️ ، امروزه در حوزه علمیه توقعات جامعه و حوزه از طلاب مختلف روشن نیست. به‌عبارتی، کدام طلبه باید چه کاری انجام دهد؟ آیا همگی باید مجتهد در فقه‌واصول باشند؟ نبود سلسله‌مراتب روشن باعث شده همه‌ی طلاب، آینده‌ی ناب حوزوی را در اجتهاد فقه‌واصول ببینند و حوزه به صورت نانوشته از همه طلبه‌ها چنین توقعی دارد. 🌼 4.«رشد»: اگر در مفهوم «رشد» را بکاویم، در آن مفهوم قابلیت و فعلیت و مسیر طولی را می‌یابیم. در واقع هنگامی می‌توانیم از مفهوم رشد حرفی به میان آوریم که اولا نقطه‌ی مطلوبی وجود داشته باشد و ثانیا در چیزی، قابلیت رسیدن به آن نقطه وجود داشته باشد که هنوز به آن نرسیده و مسیری روشن برای رسیدن به آن نقطه مطلوب تصویر شود. بدون این سه ضلع، حرفی از رشد نمی‌توان زد. تدقیق سلسله‌مراتب دانش‌افروزی، در دل خود نوعی تجویز نیز به همراه دارد. سلسله مراتب دانایی، زیربنای برنامه‌ی رشد علمی است و نشان می‌دهد که نقاط مطلوب در عرضه اندیشه‌ورزی کجاست. ☘️ ، به دلیل ابهام در نظام سلسله‌مراتب دانش حوزوی، طلاب در بهترین حالت در جریان عمومی تحصیل، بعد از چهارسال درس خارج، عملا به مقصد رسیده‌اند و جای رشدی در سیستم ندارند! از نظر سیستم فعلی، فرقی بین طلبه‌ی صاحب تالیف کتاب و مقاله با طلبه‌ی مبلغ، وجود ندارد. //ادامه در پست بعدی// [نگارش: 98.05.06 – انتشار در رسا: 98.05.11] 🌐 @aliebrahimpour_ir
عقل یشمی خال‌خال پشمی
📌ضرورت تعیین سلسله مراتب #دانایی و #اندیشه_ورزی علی ابراهیم‌پور - قسمت دوم از سه 🌼 2.«شناخت درست م
📌ضرورت تعیین سلسله مراتب و علی ابراهیم‌پور - قسمت سوم از سه 🌼 5.« »: آفت دیگر عدم رتبه بندی، مشکلی است که در عرصه اجتماع درباره‌ی این مفاهیم ایجاد می‌شود. نگاه صفر و یکی یا شی را به طور کلی تایید می کند و تمام آن را می پذیرد و یا به طور کامل آن را نفی می کند. نتیجه ی این نگاه آن است که جامعه از محسنات و مزایای افراد بی‌بهره می‌ماند و از طرف دیگر نقص‌های فرد تایید شده را نیز، نیکو می‌پندارد. ، اگر فردی سخنور بسیار چیره‌دستی است، هرچند در مرتبه‌ای از مراتب دانش‌اندوزی قرار دارد، اما نباید به‌گونه‌ای باشد که مخاطبان تمام نظرات او را در تمام عرصه‌ها، حرف تام‌وتمام نظامات اندیشه‌ای اسلام بدانند. ازطرف دیگر، دانشمندانی که در کرانه‌های علم قدم می‌زنند، نباید یک سخنران را از جریان علم خارج بدانند. نبود سلسله‌مراتب دانایی، سبب این‌گونه مشکلات می‌شود. 🌼 6.«»: روی دیگر سکه‌ی درجه‌بندی و سلسله مراتب، ارائه معیار است. هر مرتبه از سلسله مراتب، در عین آنکه دارای وجه اشتراکی با دیگر مراتب است، وجه امتیازی از آن‌ها دارد. وجه امتیاز هر مرتبه، معیاری است که مشخص می‌کند آیا شیء مصداقی از این مرتبه است یا خیر؟ به‌عبارتی، با تدقیق سلسله‌مراتب دانش‌افروزی، علاوه‌بر آنکه ذهن افراد جامعه نسبت به مفهوم تفکر و دانایی دقیق می‌شود، معیاری عمومی برای قضاوت‌های روزمره خرد و کلان نسبت به این حیطه، ایجاد می‌گردد. 🌼 7.«»: عدم درجه‌بندی، نفاق زاست؛ چرا که درجه‌بندی، عامل شفافیت و عدم آن، عامل ابهام است. ابهام همچون فضای غبارآلود زمینه‌ای برای نفاق‌های ارادی افراد مغرض و غیرارادی افراد جاهل می‌شود. هنگامی که معیاری برای تمییز تفکر و از تفکرنما وجود نداشته باشد، فردی که مهارت بالایی در اقناع افراد دارد و می‌تواند با سخنرانی بلیغ خود، عموم مخاطبان به سمت نظر خود جلب کند، خواه‌ناخواه خود را در جایگاه دانشمند قرار داده و به خود اجازه می‌دهد درباره‌ی هر موضوعی اظهارنظر کند و نظر خود را به عنوان حق تام، بر کرسی بنشاند. بنابراین با حاکمیت یک سلسله‌مراتب دقیق و مشخص درباره‌ی اندیشه‌ورزی و تفکر، بساط نفاق در عرصه دانایی، تا حد زیادی برچیده می‌شود. ☘️ تعیین مراتب برای مفاهیم بنیادین فرهنگی، خصوصا دانایی و اندیشه، با توجه به موارد هفت‌گانه‌ای که گذشت، ضرورتی اجتناب‌ناپذیر برای هر جامعه‌ای، خصوصا ایران و حوزه‌های علمیه است. تعیین سلسله مراتب، قدم اول مدیریت دانش محسوب می‌شود و بدون آن نه‌تنها برنامه‌ریزی برای علم و دانش امکان ندارد، بلکه جامعه نیز در نیازهای متداول روزمره‌ی خود در زمینه‌های بینشی و فکری، با مشکلات عدیده‌ای مواجه خواهد شد. ☘️ بدون‌شک یکی از مشکلات فعلی جریان انقلاب اسلامی، آن است که افرادی که از تخصص و بینش عمیقی برخوردار نیستند، خود را با عناوین «آقای » و «حجت‌الاسلام و المسلمین » به‌عنوان ، ، و ایدئولوگ‌های نظام به جامعه عرضه می‌کنند و در مقابل نیز انبوهی از جوانان و طلاب انقلابی، این افراد را به عنوان مرجع فکری و الگوی خویش می‌پذیرند. ☘️ با تنقیح سلسله‌مراتب اندیشه و دانایی و حمایت رسانه‌ای و ساختاری از آن، هم جریان انقلاب اسلامی از پوکی و فساد درونی که از نتایج این آسیب است، در امان می‌ماند، هم جامعه از ظرفیت‌های این افراد در سطح خود برای «ترویج» اندیشه‌های اسلامی بهره‌مند می‌شود و هم زمینه برای بروز متفکرین و دانشمندان درجه‌یک و تئوریسین‌های نظام‌ساز و قابل‌اتکا در سطح جامعه فراهم می‌گردد. //پایان// [نگارش: 98.05.06 – انتشار در رسا: 98.05.11] 🌐 @aliebrahimpour_ir
🏷 عنوان: مراتب و هشت‌سطحی و ✅ درباره یادداشت: چرا تعداد قابل‌توجهی از جوانان، مرجع فکری خود را افرادی مثل ، ، ، و حتی بر گزیده‌اند؟ به نظر می‌رسد مشکل در ابهام نظام دانایی است که باعث شده منطق رسانه‌ای بر منطق علمی غلبه کند. 🔻 تدقیق سلسله مراتب دانایی، منطق و معیار سنجش افراد و همچنین زیربنای برنامه‌ریزی و مدیریت در جهت رشد علم و جامعه علمی و استفاده‌ی بهینه از ظرفیت‌های نیروهای مختلف حوزه‌ی تفکر و اندیشه است. 💠 متن کامل را در خبرگزاری یا کانال عقل سرخ بخوانید: 🔗 rasanews.ir/fa/news/615457/ 🔗 rasanews.ir/002a6j 🔗 eitaa.com/aliebrahimpour_ir/591 🖌 علی ابراهیم پور 📇تعداد واژگان: 1363 🗓نگارش: 98.05.09 🗒انتشار: 98.05.13 (14) 🌐 @aliebrahimpour_ir
عقل یشمی خال‌خال پشمی
#گزارش_یادداشت 🏷 عنوان: مراتب و #منطق هشت‌سطحی #دانایی و #اندیشه_ورزی ✅ درباره یادداشت: چرا تعداد
📌مراتب و هشت‌سطحی و علی ابراهیم‌پور (قسمت اول از سه) ☘️ ارائه‌ی سلسله‌مراتب اندیشه‌ورزی و دانایی، از مهم‌ترین وظایف و مبانی « » است. تدقیق سلسله مراتب دانایی، منطق و معیار سنجش افراد و همچنین زیربنای برنامه‌ریزی و مدیریت در جهت رشد علم و جامعه علمی و استفاده‌ی بهینه از ظرفیت‌های نیروهای مختلف حوزه‌ی تفکر و اندیشه است. ☘️ متاسفانه نبود یک مراتب مشخص علمی و در نتیجه عدم به کارگیری از منطق منضبط در این زمینه، صدمات جبران‌ناپذیری به حوزه فرهنگ و دانش، خصوصا به جریان اندیشه انقلاب اسلامی وارد کرده و می‌کند. نبود منطق معین علمی، سبب شده معیارهای رسانه‌ای بر ارزیابی و سنجش علمی افراد حاکم شود؛ ازاین‌رو متاسفانه افراد دغدغه‌مندی که صرفا از قدرت اقناع و خطابه‌ی قوی برخوردارند، توسط رسانه‌ها به‌عنوان اندیشوران و استراتژیست‌های ناب انقلابی به مخاطبان معرفی می‌شوند و از طرف دیگر برای انبوهی از جوانان و طلاب بادغدغه‌ی انقلابی به عنوان مرجع فکری پذیرفته شده‌اند. ناگفته پیداست با این رویه، خطر پوک‌شدن از درون، اندیشه اسلامی را تهدید می‌کند. ☘️ «دانایی» از مفاهیم مشکک، یعنی دارای سلسله مراتب است. با بیان سلسله مراتب و تحلیل جایگاه هر سطح، نه‌تنها دورنمای جریان علمی را می‌توان مشخص کرد، می‌توان برنامه‌ی رشد داد و از ظرفیت هر شخص، متناسب با توانایی او برای رشد علم و جامعه‌ی علمی بهره‌برد. ☘️ تشکیکی‌بودن سلسله‌مراتب، این نکته را درون خود دارد که تمامی مراحل، هرچند در وجهی اشتراک دارند که همان «دانایی» است، اما هر سطح بالاتر، ارزشی افزوده نسبت به سطوح پایین‌تر دارد. در واقع در هر مرحله، جنبه‌ای «معرفتی»، «گرایشی» یا «رفتاری» به فرد افزوده می‌شود: 🌼 1.« »: این سطح، شامل افرادی می‌شود که علم و اندیشه، دغدغه‌ای از دغدغه‌های زندگی آن‌ها را شکل نداده است. به‌عبارتی، دانش و معرفت به عنوان یکی از عناصر کلیدی حیات‌شان مطرح نیست. این افراد در حد مطالعات جراید یا رسانه‌های جمعی مثل تلویزیون یا گفت‌وگوهای روزمره با افراد مختلف، به منابع معرفت و دانش متصل هستند. این سطح، ابتدایی‌ترین مرحله دانایی است و ازآن‌رو که حیات انسان به لحاظ فلسفی، حیاتی علمی است، هر انسانی –تامادامی که انسان است- حداقل در این سطح از دانایی قرار دارد و از منابع معرفتی بهره می‌برد. اکثر افراد جامعه در همین سطح قرار دارند و بعد از دوران تحصیلات آکادمیک، به معنای واقعی کلمه، خود را «فارغ‌التحصیل» کرده‌اند. البته باید توجه داشت که پیشامعرفت بودن انبوهی از افراد جامعه به معنای عدم نیاز آن‌ها نیست. وظیفه‌ی متفکرین جامعه است که با استفاده از ابزارهای ارتباطی روز به صورت قابل استفاده، معارف مورد نیاز عموم افراد را به آنان القا کنند. (ادامه در پست بعدی) 🌐 @aliebrahimpour_ir
عقل یشمی خال‌خال پشمی
📌مراتب و #منطق هشت‌سطحی #دانایی و #اندیشه_ورزی علی ابراهیم‌پور (قسمت اول از سه) ☘️ ارائه‌ی سلسله‌م
📌مراتب و هشت‌سطحی و علی ابراهیم‌پور (قسمت دو از سه) 🌼 2.« رسانه‌ای»: افرادی را شامل می‌شود که دانش و اندیشه برایشان مهم است و یکی از دغدغه‌های آنان را شکل داده، اما یا منبع موثقی اتخاذ نکرده‌اند و یا نهایتا افراد «رسانه‌ای» را به عنوان مراجع فکری خود برگزیده‌اند. این افراد صراحتا می‌گویند «دنبال ارتقای تفکر و دانش خود هستیم و فلان سخنران را دنبال می‌کنیم یا در فلان کانال تلگرامی عضو هستیم و مطالبش را پیگیری می‌کنیم»، اما منابعی که برگزیده‌اند، افرادی نیستند که خود نظریه‌پرداز واقعی و دارای نظام اندیشه باشند. ☘️ معمولا افراد معرفت‌دوست، سخنرانان پرانرژی و چیره‌دستی که با عناوینی همچون استاد و دکتر و استراتژیست و... در موضوعات مختلف روز اظهارنظر می‌کنند و کلیپ‌های کوتاه‌شان در پیج‌های اینستاگرام و تلگرام، دست‌به‌دست می‌چرخد را به عنوان متفکرین مورد علاقه‌ی خود معرفی می‌کنند؛ سخنرانانی که می‌توان آن‌ها را «سلبریتی‌های فکری» نامید. ☘️ منطق حاکم بر تولیدات و محتواهای این سطح منطق «رسانه‌ای» است. رهبران فکری این سطح در بهترین‌حالت، «مروجین» اندیشه محسوب می‌شوند؛ نه مراجع تام و تمام فکری. در بهترین حالت، افرادی که در این سطح قرار دارند، با انبوهی گزاره‌های متفرق آشنا می‌شوند، بدون اینکه دارای سازواری و هماهنگی و انسجام با یکدیگر باشد. چنین فردی اگر در این مسیر مصر باشد و با گزاره‌های کسب کرده، به مباحثه با دیگران یا تفکر با خود بپردازد، آرام‌آرام دچار تناقضات متعدد فکری خواهد شد. ☘️ افراد معرفت‌دوست در نسبت با مراجع فکری رسانه‌ای خود، در خطر مغالطه‌ی «انگیزه و انگیخته» هستند. سلبریتی‌های فکری نیز در نسبت با مخاطبین و طرفداران خود، در خطر « و » هستند. ☘️ سطح رسانه‌ای از نظام دانایی، خطرناک‌ترین سطح آن است. خطر مهمی که معرفت‌دوست‌ها و سلبریتی‌های فکری را تهدید می‌کند، توهم دانایی و ایجاد اعتمادبه‌نفس کاذب است. معرفت‌دوست‌های رسانه‌ای و سلبریتی‌های فکری در خطر قرارگیری در «قله » نمودار قرار دارند. 🌼 3.« »: افرادی که معرفت را دوست دارند ولی خودشان اهل تخصص و تحقیق نیستند، اما در عین حال مرجع فکری و تمسک‌شان به افراد عمیق و نظریه‌پرداز است. این افراد از سطح معرفت‌دوستی گذر کرده و دنبال افراد نظام‌ساز و نظریه‌پرداز هستند. بااین‌حال اینگونه نیست که به‌صورت نظام‌مند و روشمند، آثار و بیانات متفکرین درجه‌یک را دنبال کنند. درواقع این افراد صرفا نظریه‌پردازان و نظام‌سازان را دوست دارند و هنوز خود به صورت عملی برای یافتن نظام‌فکری آنان برنخواسته‌اند. ☘️ هنگامی که از این افراد درباره متفکرین موردعلاقه‌شان پرسیده شود، از امام خمینی، آیت‌الله خامنه‌ای، شهیدمطهری، علامه‌طباطبایی و... نام می‌برند. البته نام‌بردن از امام و آقا، معیار مناسبی برای سنجش افراد نیست؛ چراکه بر حسب عادت عموم افراد از این دو شخصیت نام می‌برند. نفر سومی که بعد از آقا و امام نام‌برده می‌شود، نشان‌دهنده‌ی مرجعیت فکری واقعی افراد است. اگر فرد متفکرین ناب اندیشه اسلامی نظیر علامه‌طباطبایی، شهیدمطهری، شهیدصدر، امام موسی صدر، آیت‌الله جوادی، آیت‌الله مصباح را به عنوان «مرجع فکری» خویش نام برد، در سطح «نظام‌دوست»ی دانایی قرار دارد. 🌼 4.« »: فردی که مرجعیت فکری متفکرین درجه‌یک را پذیرفته و در عین‌حال در حد حرف و مطالعات پراکنده ارتباط نگرفته، بلکه با آثار او به شیوه‌ی روشمندی انس نیز گرفته است. برای نمونه، کتاب‌های او را خوانده؛ سخنرانی‌های او را گوش کرده و دنبال می‌کند؛ برای یادگیری کتاب او، استاد دیده؛ کتاب‌ها را خلاصه‌نویسی یا فیش‌برداری کرده و یا از این قبیل فعالیت‌هایی که نشانگر ارتباط عمیق و روش‌مند و انس عملی با متفکر است. (ادامه در پست بعدی) 🌐 @aliebrahimpour_ir
عقل یشمی خال‌خال پشمی
📌مراتب و #منطق هشت‌سطحی #دانایی و #اندیشه_ورزی علی ابراهیم‌پور (قسمت دو از سه) 🌼 2.« #معرفت_دوست رس
📌مراتب و هشت‌سطحی و علی ابراهیم‌پور (قسمت سه از سه) 🌼 5.«»: فردی که علاوه بر انس با متفکر و نظریه‌پرداز نظام‌سازی، «ارزش افزوده» نیز داشته است. به‌عبارتی، فردی که علاوه بر کسب نظام‌فکری یک متفکر، سعی کرده آن نظام فکری را قدری امتداد دهد و بر اساس آن تولیدی داشته باشد. برای نمونه بر اساس نظام فکری آن متفکر، سخنرانی کرده یا یادداشت‌نویسی می‌کند، موسسه‌ای تاسیس کرده، مقاله نوشته، داستان یا فیلم ساخته و... . به‌عبارتی، سعی کرده است علاوه بر اینکه نظام‌فکری نظریه‌پرداز را بفهمد، متناسب با آن استفاده‌ای برای حل یک مسئله نیز داشته باشد. ☘️ از منظر مدیریت دانش، در یک سیستم دانایی سالم و مطلوب، حداقل سطح دانایی «»، نظام‌یاب مولد است. افرادی لیاقت ترویج علم و دانش و نظریات را دارند که دست‌کم خود نظام فکری حداقل یکی از اندیشمندان ناب انقلاب اسلامی را کسب کرده و متناسب با آن به مسائل جزئی فکری روز، پاسخ دهند. 🌼 6.« »: نظام‌یاب مولد می‌تواند در شغل‌های جامعه فعالیت کند؛ مثلا یک سخنران یا یک یادداشت‌نویس یا مدیر یک نشریه یا موسسه فیلم‌سازی باشد؛ اما «نظام‌گرا» شخصی است که هدف زندگی و برنامه‌ریزی علمی و تحصیلی خود را، در همین مسیر قرار داده و افقش امتداد چارچوب فکری متفکرین نظام‌ساز است و می‌خواهد در این زمینه به اجتهاد و تخصص دست پیدا کند. در واقع معیار این سطح، آن است که دست‌یابی به نظامات اسلامی جزء «هدف زندگی» فرد شده است. 🌼 7.«»: شخصی که به‌صورت بالفعل در یک یا چند دانش به نظام‌دانایی و نظریه نائل شده و به تخصص رسیده است. چنین فردی یا به اشاعه‌ی تخصصی نظریات متفکرین مشغول است یا نظرات خویش را تدریس و ارائه می‌کند. 🌼 8.«»: اگر نظام‌ساز متخصص، علاوه بر نظریه‌پردازی به رهبری عملی نیز دست پیدا کند، به بالاترین درجه نظام دانایی دست یافته است. نظام‌سازی که به تعداد قابل‌توجهی از افراد جامعه علمی را تحت تاثیر خود قرار داده باشد و با تربیت شاگردان، جریان علمی ایجاد کرده باشد، نظام‌ساز جریان‌ساز محسوب می‌شود. ☘️ نمونه‌ی اعلای نظام‌ساز جریان‌ساز در عصر حاضر، حضرت امام خمینی و علامه طباطبایی‌رضوان‌الله‌تعالی‌علیهما هستند که با نظریه‌پردازی کلان در علوم اسلامی و تربیت شاگردان قابل‌توجه، نقاط عطفی در تاریخ علوم اسلامی ایجاد کرده، جریان علمی پرقدرتی ایجاد کردند. *** ☘️ بر دغدغه‌مندان نظام علمی و حوزوی کشور فرض است تا با تدقیق بیشتر روی مراتب و منطق دانایی و اندیشه‌ورزی، به نظام منضبط و کارایی دست‌یابند تا با تزریق آن به دانش عامه، جامعه از آفات آشفتگی فکری، التقاط و نفاق اندیشه‌ای در امان ماند و نقاط مطلوب مسیر رشد و اعتلای علمی، بیش‌ازپیش روشن گردد. //پایان// [نگارش: 98.05.09 – انتشار: 98.05.13] 🌐 @aliebrahimpour_ir
عقل یشمی خال‌خال پشمی
#گزارش_یادداشت 🏷 عنوان: مراتب و #منطق هشت‌سطحی #دانایی و #اندیشه_ورزی ✅ درباره یادداشت: چرا تعداد
این ایده در نوع خود است. الحمدلله جزو پربازدیدهای سایت خبرگزاری رسا بوده. 💠 متن کامل را در خبرگزاری یا کانال عقل سرخ بخوانید: 🔗 rasanews.ir/fa/news/615457/ 🔗 rasanews.ir/002a6j 🔗 eitaa.com/aliebrahimpour_ir/591 مجموعا سه‌یادداشت درباره مراتب دانایی نوشتم که این دومین آن‌هاست: 1. ضرورت تعیین سلسله مراتب دانایی و اندیشه‌ورزی 2. مراتب و منطق هشت‌سطحی دانایی و اندیشه‌ورزی 🔥 3. آسیب‌شناسی معرفت‌دوست‌های رسانه‌ای و سلبریتی‌های فکری (انتشار به زودی) 🌐 @aliebrahimpour_ir
📌 تقدیمیه میگه بنویس کتابمو تقدیم می‌کنم به همسر عزیز و زحمتکشم. 😃 میگم آخه کتابو تقدیم کردم به یک کس دیگه 🙃 میگه کی؟ 😮 میگم شهید مطهری 😇 میگه باشه دیگههههههه باشه میگم آخه مگه کتاب شعره؟ آخه کی کتاب « و کاربست میان‌رشته‌ای آن» رو به همسرش تقدیم می‌کنه؟ 🙄 تشکر رو توی مقدمه باید بیارم. ... حالا هی از کنارم رد میشه، میگه برو به شهیدمطهری جونت برس... برو با شهیدمطهری جونت باش... [😅] 🌐 @aliebrahimpour_ir [98.05.16 - 02:00]
🏷 عنوان: هجوم غیرطبیعی ها به صداوسیما + عکس 🔻تاچندی پیش، در سه شبکه اصلی سیما -یعنی یک، دو و سه- هر شب، سه سریال به صورت پشت‌سرهم پخش می‌کنند که به‌صورت کاملا خودجوش (!) یکی از شخصیت‌های اصلی مرد آن، موهایی طلایی دارد. 🔻هماهنگی این سه‌سریالِ سه شبکه اصلی رسانه ملی، در طلایی‌کردن موهای سه شخصیت اصلی مردشان، غیرطبیعی نیست؟ 💠 متن کامل را در خبرگزاری یا کانال عقل سرخ بخوانید: 🔗 http://rasanews.ir/fa/news/615719/ 🔗 http://rasanews.ir/002aAx 🔗 https://eitaa.com/aliebrahimpour_ir/597 🖌 علی ابراهیم پور 📇تعداد واژگان: 625 🗓نگارش:1398.05.12 🗒انتشار: 1398.05.15 (15) 🌐 @aliebrahimpour_ir
عقل یشمی خال‌خال پشمی
#گزارش_یادداشت 🏷 عنوان: هجوم غیرطبیعی #موطلایی ها به صداوسیما + عکس 🔻تاچندی پیش، در سه شبکه اصلی سی
📌 هجوم غیرطبیعی ها به صداوسیما + عکس 👤 علی ابراهیم‌پور 🌸 چه‌کسی پیدا می‌شود که نقش در عمومی را انکار کند؟ هرچند برخی عامدانه تلاش می‌کنند این نقش را کمرنگ نشان دهند و صداوسیما را منزوی معرفی کنند، اما آمارهای معتبر نشان می‌دهد هر ایرانی در شبانه‌روز به‌صورت متوسط حدود «2ساعت» برنامه‌های صداوسیما را تماشا می‌کند.[1] همچنین برای حدود «60درصد» از مردم ایران، صداوسیما منبع اصلی برای کسب اخبار روز جامعه است.[2] 🌸 «55درصد» مردم ایران نیز فیلم و سریال‌ها را از طریق شبکه‌های صداوسیما می‌بینند. بنابراین صداوسیما خوراک فیلم و سریالی بیش از نیمی از مردم ایران را به‌صورت مستقیم مهیا می‌کند؛ نقش غیرمستقیم صداوسیما حتما به این درصد خواهد افزود. این حجم بالای مخاطب ، باعث می‌شود کوچکترین فعالیت تلویزیونی، اثر پربسامدی در فرهنگ ایجاد کند. نمونه‌ی واضح آن، تاثیری است که سریال‌ها بر نام‌گذاری نوزادان می‌گذارند. 🌸 برای نمونه نام «ستایش» در سال83 رتبه34 را در بین نام دختران داشت. اما با پخش سریال ستایش در سال89 رتبه «سوم» و در سال90 رتبه «دوم» را فتح کرد. با گذشت مدتی از این سریال، در تابستان91 این نام به رتبه «نهم» باز می‌گردد. نمونه ی دیگر، نام «آیدا» که در سال89 در رتبه44 قرار داشت؛ اما با پخش سریال «پنج کیلومتر تا بهشت» در ماه رمضان90، در شهریور90 به رتبه «چهارم» می‌رسد. آمارها نشان می‌دهد اسامی که در سریال‌ها بر روی شخصیت‌های منفی گذاشته می‌شود، کمتر دیده می‌شود که جز 50 نام برتر در رتبه‌بندی‌ها قرار بگیرند. این آمار برای تقریبا تمامی سریال‌های پربازدید سالیان تلویزیون از مختار گرفته تا میوه ممنوعه، نرگس، جراحت و... قابل‌توجه است. این البته اختصاصی به ایران نیز ندارد؛ چندی‌پیش نقش سریال تاج‌و‌تخت در رواج نام «آریا» به‌عنوان یکی از اسامی پرطرفدار آمریکایی، مورد توجه رسانه‌های جهانی قرار گرفت.[3] 🌸 سریال‌های سیما، با ایجاد اتمسفر روانی و ارزشی حول یک شخصیت در داستان، نقش قابل‌توجهی در عادی‌سازی رفتار او دارند. این عادی‌سازی، هنگامی که به‌صورت پیوسته در قسمت‌های مختلف سریال تکرار می‌شود، به صورت عرف درآمده و عملا برای جامعه رفتارسازی می‌کند. 🌸 تاچندی پیش، در سه شبکه اصلی سیما -یعنی یک، دو و سه- هر شب، سه سریال به صورت پشت‌سرهم پخش می‌کنند که به‌صورت کاملا خودجوش (!) یکی از شخصیت‌های اصلی مرد آن، موهایی طلایی دارد؛ سریال‌هایی که اتفاقا دوتا از آن‌ها بسیار پربیننده نیز هستند. 🔥در شبکه سه در سریال « » به کارگردانی جواد افشار، «داوود» یکی از اعضای تیم اطلاعات سپاه است که نقش آن را اتفاقا آقازاده‌ی کارگردان یعنی علی افشار بازی می‌کند که موهای طلایی رنگ‌کرده‌اش او را از سایر اعضای تیم، شاخص کرده بود. 🔥 در شبکه دو در سریال « »، نقش اصلی سریال یعنی «دکتر ماهان» با بازی امین زندگانی نیز موهای خود را طلایی رنگ کرده بود. 🔥در شبکه یک، در سریال « (عروس تاریکی)» نیز «شهاب» با بازی محمدرضا هاشمی، علاوه بر مدل لباس خاص ساق‌دست‌دار زنانه‌ای که می‌پوشد، موهای طلایی تافت‌زده و رو‌به‌بالایی دارد که با توجه به پایگاه اجتماعی‌اش، ظاهر این شخصیت را قابل‌توجه کرده است. 🌺 هماهنگی این سه‌سریالِ سه شبکه اصلی رسانه ملی، در طلایی‌کردن موهای سه شخصیت اصلی مردشان، غیرطبیعی نیست؟ آیا واقعا صداوسیما متناسب با یک برنامه مدیریت فرهنگ عمومی، عمل کرده و برای پسران جوان امروز جامعه ایرانی، رنگ طلایی مو را تجویز می‌کند؟! طلایی یا غیرطلایی بودن، مشکل نیست؛ مسئله این است که عرف‌سازی و رفتارسازی چنین کاری، چه دلیل و ضرورتی دارد؟ 🌺 این پرسشی است که امثال آقای که به‌عنوان تئوریسین و مشاور فرهنگی دولت، در شورای نظارت بر صداوسیما هم فعالیت می‌کند و با جنجالی که حول سریال گاندو ایجاد کرد، بودجه صداوسیما را در دست خود گروکشی کرد، نه به آن فکر می‌کند و نه برای آن پاسخی دارد؛ چون فرهنگ گاهی تنها پوسته‌ای برای فعالیت‌های سیاسی است! براین‌اساس، هرچه‌طلایی‌تر و جیغ‌تر، برای پوسته‌سازی بهتر! //پایان// [1] خبرگزاری ایلنا، کد خبر: 739402 - ۱۳۹۷/۱۲/۲۱ - ۱۵:۵۳:۱۸ [2] ایسپا (مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران)، سه شنبه, 17 مهر,1397 [3] فارس، کدخبر:13910508000458؛ تابناک، کدخبر:197853 ؛ باشگاه خبرنگاران جوان، کدخبر:6775794 📸 https://eitaa.com/aliebrahimpour_ir/596 🔗 http://rasanews.ir/fa/news/615719 [مطالعه در رسا با تصاویر] [تاریخ نگارش:1398.05.12 – انتشار در رسا: 1398.05.15] تعداد واژگان: 625 🌐 @aliebrahimpour_ir
عقل یشمی خال‌خال پشمی
📌 هجوم غیرطبیعی #موطلایی ها به صداوسیما + عکس 👤 علی ابراهیم‌پور 🌸 چه‌کسی پیدا می‌شود که نقش #صداوس
🏷 عنوان: هجوم غیرطبیعی ها به صداوسیما + عکس 🔻تاچندی پیش، در سه شبکه اصلی سیما -یعنی یک، دو و سه- هر شب، سه سریال به صورت پشت‌سرهم پخش می‌کنند که به‌صورت کاملا خودجوش (!) یکی از شخصیت‌های اصلی مرد آن، موهایی طلایی دارد. 🔻هماهنگی این سه‌سریالِ سه شبکه اصلی رسانه ملی، در طلایی‌کردن موهای سه شخصیت اصلی مردشان، غیرطبیعی نیست؟ 💠 متن کامل را در خبرگزاری یا کانال عقل سرخ بخوانید: 🔗 http://rasanews.ir/fa/news/615719/ 🔗 http://rasanews.ir/002aAx 🔗 https://eitaa.com/aliebrahimpour_ir/597 🖌 علی ابراهیم پور 📇تعداد واژگان: 625 🗓نگارش:1398.05.12 🗒انتشار: 1398.05.15 (15) 🌐 @aliebrahimpour_ir
#کتاب_فصل_بذرپاشی 🔹بیانات رهبر معظم انقلاب #امام_خامنه_ای درباره #تربیت_کودک 🔹گردآوری: مسعود پارسافر 🔻 فایل پی دی اف در مطلب بعدی 🆔 @rasanews_agency
bazrpashiok[1].pdf
2.95M
🔸فایل پی دی اف کتاب «فصل بذرپاشی» 🆔 @rasanews_agency
📌ه‌کسره ✅نکته مهم فارسی؛ خصوصا در فضای مجازی 🔸کجا از -ِ و کجا از ه استفاده کنیم؟ 🌐 @aliebrahimpour_ir
📌 اثر دانینگ کروگر ✅ نمودار اثر دانینگ‌کروگر که نسبت بین #دانش و #تخصص را با #اعتماد_به_نفس نشان می‌دهد. 🌐 @aliebrahimpour_ir #روان_شناسی
عقل یشمی خال‌خال پشمی
📌 اثر دانینگ کروگر ✅ نمودار اثر دانینگ‌کروگر که نسبت بین #دانش و #تخصص را با #اعتماد_به_نفس نشان می
🏷 عنوان: خطر سلبریتی‌های فکری 💠 آسیب‌شناسی معرفت‌دوست‌های رسانه‌ای و سلبریتی‌های فکری 👤 علی ابراهیم‌پور (بخش اول از سه) 🌺 دقت کرده‌اید برخی از سخنرانان خوش‌بیان که در بسیاری از زمینه‌ها اظهارنظر و خود را به عنوان متفکر به جامعه عرضه می‌کنند، فاقد تحصیلات آکادمیک منضبط بوده و اساتید مبرز روشنی ندارند؟! یا توجه داشته‌اید تعداد قابل‌توجهی از جوانان دغدغه‌مند طلبه و دانشجو، بیش از آنکه پای صحبت‌های متفکرین و نظریه‌پردازان درجه‌یک زانو بزنند، برخی از همین سخنورانی را به عنوان الگوی خود بر می‌گزینند که کلیپ‌های سخنرانی چنددقیقه‌شان در پیج‌های اینستاگرام و کانال‌ها دست‌به‌دست می‌چرخد؟ 🌺 این پرسش‌ها به نوعی آشفتگی نهان در فضای فکری جریان انقلاب اسلامی اشاره می‌کند که بایستی آسیب‌شناسی و در سیاست‌گذاری‌های خرد و کلان به آن توجه شود؛ آسیب‌شناسی‌ای که در مفهوم کلان‌تر خود وظیفه مدیریت دانش است. در واقع از عناصر اجتناب‌ناپذیر « »، ارائه و تدقیق منطق و مراتب دانایی و اندیشه‌ورزی است. بر اساس سلسله‌مراتب دانایی، می‌توان فرصت‌ها و تهدید‌های هر سطح را بررسی کرد و با دهک‌بندی علمی جامعه، متناسب با شرایط هر سطح، برای رشد علمی جامعه برنامه‌ریزی نمود. 🌺 نمونه‌ای از منطق اندیشه‌ورزی، سلسله‌مراتب هشت‌سطحی دانایی است که از مرحله «پیشامعرفت» آغاز می‌شود و تا سطح «نظام‌ساز جریان‌ساز» ادامه پیدا می‌کند. عناوین این سلسله مراتب به ترتیب عبارتند از: «پیشامعرفت»، «معرفت‌دوست رسانه‌ای»، «نظام‌دوست»، «نظام‌یاب مانوس»، «نظام‌یاب مولد»، «نظام‌گرا»، «نظام‌ساز متخصص» و «نظام‌ساز جریان‌ساز». 🌺 در میان این مراتب، عموم افرادی که برای دانایی در زندگی خود ارزش قائل هستند، به «معرفت‌دوست رسانه‌ای» نامیده‌شده‌اند که درعین‌حال، آسیب‌پذیرترین و خطرناک‌ترین سطح نظام دانایی محسوب می‌شوند. شمولیت و خطرناکی این سطح، باعث می‌شود نتوان به راحتی از کنار آن گذشت و لازم است با تحلیل دقیق آن، ضوابط و خط‌قرمزهای آن را روشن نمود. 🌺 معرفت‌دوست‌ها افرادی را شامل می‌شود که دانش و اندیشه برایشان مهم است و یکی از دغدغه‌های آنان را شکل داده، اما یا منبع موثقی اتخاذ نکرده‌اند و یا نهایتا افراد «رسانه‌ای» را به عنوان مراجع فکری خود برگزیده‌اند. این افراد صراحتا می‌گویند «دنبال ارتقای تفکر و دانش خود هستیم و فلان سخنران را دنبال می‌کنیم یا در فلان کانال تلگرامی عضو هستیم و مطالبش را پیگیری می‌کنیم»، اما منابعی که برگزیده‌اند، افرادی نیستند که خود نظریه‌پرداز واقعی و دارای نظام اندیشه باشند. (ادامه در پست بعدی) 🌐 @aliebrahimpour_ir
عقل یشمی خال‌خال پشمی
🏷 عنوان: خطر سلبریتی‌های فکری 💠 آسیب‌شناسی معرفت‌دوست‌های رسانه‌ای و سلبریتی‌های فکری 👤 علی ابراهیم‌
🏷 عنوان: خطر سلبریتی‌های فکری 💠 آسیب‌شناسی معرفت‌دوست‌های رسانه‌ای و سلبریتی‌های فکری 👤 علی ابراهیم‌پور (بخش دوم از سه) 🌺 معمولا افراد معرفت‌دوست، سخنرانان پرانرژی و چیره‌دستی که با عناوینی همچون استاد و دکتر و استراتژیست و... در موضوعات مختلف روز اظهارنظر می‌کنند و کلیپ‌های کوتاه‌شان در پیج‌های اینستاگرام و تلگرام، دست‌به‌دست می‌چرخد را به عنوان متفکرین مورد علاقه‌ی خود معرفی می‌کنند؛ این سخنرانان را به‌نوعی می‌توان «سلبریتی‌های عرصه فکر و اندیشه» نامید. 🌺 منطق رسانه‌ای است که بر تولیدات و محتواهای این سطح حاکمیت دارد. در واقع این سطح از دانش، سطح «ترویج» است؛ نه سطح «نظریه و نظام». رهبران فکری این سطح در خوش‌بینانه‌ترین صورت، «مروجین» اندیشه محسوب می‌شوند؛ نه مراجع تام و تمام فکری. در بهترین حالت، افرادی که در این سطح قرار دارند، با انبوهی گزاره‌های متفرق آشنا می‌شوند، بدون اینکه دارای سازواری و هماهنگی و انسجام با یکدیگر باشد. چنین فردی اگر در این مسیر مصر باشد و با گزاره‌های کسب کرده، به مباحثه با دیگران یا تفکر با خود بپردازد، آرام‌آرام دچار تناقضات متعدد فکری خواهد شد؛ زیرا شخص هنگامی که گزاره‌ها را اخذ می‌کرد، بر اساس شرایط بیرونی اقناع، آن‌ها را پذیرفت. اما هنگامی که قدری زمان می‌گذرد و گزاره‌های مختلف در ذهن با یکدیگر ضرب می‌شوند، خبری از هژمونی رسانه‌ای بیرونی نیست و ناهماهنگی‌های بنیادین گزاره‌ها، خود را نمایان می‌کنند. 🌺 افراد معرفت‌دوست در نسبت با مراجع فکری رسانه‌ای خود، در خطر مغالطه‌ی «انگیزه و انگیخته» هستند؛ سخنوران رسانه‌ای هرچند دغدغه‌های انقلابی و «انگیزه»‌های اسلامی داشته باشند، نتیجه نمی‌دهد که تمامی بیانات و نظرات و «انگیخته»هایشان هم دقیق و درست باشد. 🌺 ازطرف‌دیگر، سلبریتی‌های فکری نیز در نسبت با مخاطبین و طرفداران خود، در خطر «نفاق» هستند؛ این افراد از این جهت که مهارت بالایی در اقناع افراد دارد و می‌تواند با سخنرانی بلیغ خود، عموم مخاطبان را به سمت نظر خود جلب کنند، خواه‌ناخواه خود را در جایگاه دانشمند قرار داده و به خود اجازه می‌دهند درباره‌ی هر موضوعی اظهارنظر کنند و نظر خود را به عنوان حق تام، بر کرسی بنشانند. 🌺 مروجین معرفت و سلبریتی‌های فکری، باید سطح خود را بشناسند و از حریم خود تعدی نکنند. رهبران این سطح دانایی، باید خود با منابع اصیل در ارتباط باشند و محتوای نظریه‌پردازان و نظام‌سازان اسلامی و اصیل را برای مخاطبان خود به زبان روز «ترجمه» کنند؛ نه‌آنکه خود را در مقام تئوریسین و نظریه‌پرداز به جامعه معرفی کنند. از طرف دیگر رسانه‌ها و عموم جامعه نیز، با توجه به همین سطح از آنان محصول معرفتی مطالبه نمایند. (ادامه در پست بعدی) 🌐 @aliebrahimpour_ir
عقل یشمی خال‌خال پشمی
🏷 عنوان: خطر سلبریتی‌های فکری 💠 آسیب‌شناسی معرفت‌دوست‌های رسانه‌ای و سلبریتی‌های فکری 👤 علی ابراهیم‌
🏷 عنوان: خطر سلبریتی‌های فکری 💠 آسیب‌شناسی معرفت‌دوست‌های رسانه‌ای و سلبریتی‌های فکری 👤 علی ابراهیم‌پور (بخش سوم از سه) 🌺 این سطح از نظام دانایی، خطرناک‌ترین سطح آن است. جمله مشهور الکساندر پوپ، شاعر انگلیسی‌زبان قرن18 در توصیف حال و روز همین سطح از دانایی است: «دانشِ کم خطرناک است، یا باید آبِ چشمه را تا قطره آخر بنوشید یا اصلأ لب نزنید.» 🌺 درواقع خطر مهمی معرفت‌دوست‌ها، مروجین دانش و سلبریتی‌های فکری را تهدید می‌کند، توهم دانایی و ایجاد اعتمادبه‌نفس کاذب است. معرفت‌دوست‌های رسانه‌ای در خطر قرارگیری در « » نمودار اثر قرار دارند. ، تحلیل روان‌شناختی جالبی از این خطر ارائه می‌دهد. مطابق نمودار اثر دانینگ‌کروگر، بالاترین مقدار اعتمادبه‌نفس ممکن در شخصی به‌وجود می‌آید که به‌تازگی دانش و تخصص بسیار کم و سطحی درباره‌ی موضوع پیدا کرده است؛ این حجم از اعتمادبه‌نفس آنقدر بالاست که حتی شخص در بالاترین حد تخصص و تجربه نیز به آن حد از اعتمادبه‌نفس دست نخواهد یافت!! این نقطه، همان «قله حماقت» است. 🌺 افراد معرفت‌دوست در تعامل با سلبریتی‌های فکری، با گزاره‌های جدید و جذابی مواجه می‌شوند. هیجان ناشی از این آگاهی آنقدر زیاد است که این افراد ناگهان با جهش بالایی در میزان اعتماد به نفس‌شان روبه‌رو می‌شوند؛ اعتمادبه‌نفسی که حتی برای خودشان هم ممکن است کمی عجیب به نظر برسد. شیرینی این حباب اعتمادبه‌نفس آن قدر زیاد است که رفته‌رفته آن ها را با توهم فرهیختگی در دانش مربوطه مواجه می‌کنند. طبق نمودار اثر دانینگ-کروگر کم سوادان متوهم اعم از معرفت‌دوست و مروجین تفکر، پدیده‌هایی منحصر‌به‌فرد هستند که حباب اعتماد‌به‌نفس می‌تواند روند یادگیری‌شان متوقف کند. 🌺 این توقف، عموما با رویکردی عوام‌گرایانه همراه می‌شود و افراد معرفت‌دوست می‌کوشند خود در مقام سلبریتی فکری قرار بگیرند و توجه دیگران را به حضور خود در این قله، جلب کنند. در واقع، این سطح از دانایی، در خطر تولید چرخه بازتولید سلبریتی فکری است! فردی بی‌اطلاع، چیزکی از سلبریتی فکری یاد می‌گیرد و با اعتمادبه‌نفس کاذب می‌کوشد خود را در مقام استاد و متخصص و سلبریتی فکری قرار داده و چیزک خود را به دیگران «آموزش» دهد. در واقع این افراد ممکن است از هر راهی استفاده کنند تا تخصص توهمی خود را به دیگران اثبات و ارائه دهند. متاسفانه کلاس‌های آزاد روان‌شناسی، سبک‌زندگی، تحلیل سیاسی، غرب‌شناسی و... پر است از اساتیدنماهایی که دانسته یا نادانسته از حربه استفاده می‌کنند. 🌺 رفتارشناسی این افراد نشان می‌دهد که به‌شدت در خطر نفی «دانشی فراتر از دانش ناچیز خود» هستند. این افراد بی‌محابا تز و نظریه در موضوعات مختلف می‌دهند و با استقبال دیگران، اقدام به ارائه‌ی نظریات بزرگتر می‌کنند و این چرخه به سمت التقاط و هرزه‌گویی بیشتر ادامه پیدا می‌کند. ازهمین‌روست که قله‌ی حماقت، «حماقت» خوانده شده و خطرناک است؛ چراکه می‌تواند نقطه‌ی پایان حیات و رشد علمی و فکری فرد تلقی شود. 🌺 در سنت ما از نشانه‌های عالم فرهیخته، افتادگی و تواضع بوده و هست. درواقع اوج دانایی، آنجاست که عالم به نادانی خود اعتراف می‌کند. بیت منسوب به ابن‌سینا معروف است که گفته «تا به جایی رسید دانش من/ که بدانم همی که نادانم». تراث غنی ما در اخلاق علم‌آموزی، برگ‌برنده‌ی سنت ما برای گریز از آسیب‌های معرفت‌دوستی‌های رسانه‌ای است؛ البته اگر به کار ببندیم. //پایان// 📸 https://eitaa.com/aliebrahimpour_ir/602 [نمودار اثر دانینگ‌کروگر] 🖌 علی ابراهیم پور 📇تعداد واژگان: 1232 🗓نگارش:1398.05.09 🗒انتشار: 1398.05.18 (16) 🌐 @aliebrahimpour_ir
عقل یشمی خال‌خال پشمی
🏷 عنوان: خطر سلبریتی‌های فکری 💠 آسیب‌شناسی معرفت‌دوست‌های رسانه‌ای و سلبریتی‌های فکری 👤 علی ابراهیم‌
🏷 عنوان: خطر سلبریتی‌های فکری + 💠 آسیب‌شناسی معرفت‌دوست‌های رسانه‌ای و فکری 🔥 درباره یادداشت: حسن‌عباسی‌ها، رائفی‌پورها و... چه برای خود، مخاطبانشان و جامعه دارند!؟ 🔻 معرفت‌دوست‌ها، مروجین دانش و سلبریتی‌های فکری، در خطر قرارگیری در « » نمودار اثر قرار دارند. ، تحلیل روان‌شناختی جالبی از این خطر ارائه می‌دهد... 💠 متن کامل را در خبرگزاری یا کانال عقل سرخ بخوانید: 🔗 rasanews.ir/fa/news/615806 🔗 rasanews.ir/002aCM 🔗 https://eitaa.com/aliebrahimpour_ir/603 🖌 علی ابراهیم پور 📇تعداد واژگان: 1232 🗓نگارش:1398.05.09 🗒انتشار: 1398.05.18 (16) 🌐 @aliebrahimpour_ir
هدایت شده از خبرگزاری رسا
🔸 چهل اصل تبلیغی و قرآنی به مبلغان در آستانه محرم استاد #قرائتی در نامه ای خطاب مبلغان: 🔹اصولی را که باید در تبلیغ در آستانه محرم مراعات کرد، متذکر می‌شوم؛ تمام این اصول برخاسته از آیات قرآن است. 🌐 rasanews.ir/002aib 🆔 @rasanewsagency