#توییت
💠خواستم امروز به مناسبت تشکیل #شورای_عالی_انقلاب_فرهنگی به فرمان حضرت امام، فیشهای قدیمیام را به صورت یادداشتی درباره چالش حقوقی شورا تنظیم و بنویسم؛ دیدم شورایی که فعلا نه عالی است و نه انقلابی و نه فرهنگی و به قشریترین صورت ممکن از باب اکل میته برگزار میشود، واقعا ما قبل بررسی حقوقی و امثالهم است.
🌐 @aliebrahimpour_ir [1398.09.19]
📌 «محاسبه»
🌸 «حسب» یعنی شمارش. #محاسبه ذاتا، یکجور #سنجش_سطحی و ظاهری است. این مغز معنای این واژه است که از آیات برداشت میشود. (ریشه حسب، دارای 109آیه در #قرآن است.)
🌸 کنشهای عادی انسان، همیشه بر اساس #محاسبه ای است که انجام میدهد. در قرآن تعبیر «لا تَحْسَبَن» مکرر آمده و مفهومش تذکر #خطای_محاسباتی اذهان است. (میشود این آیات را جمع کرد و بهعنوان خطاهای #راهبردی محاسباتی، دستهبندی کرد و از دلش نظریه درآورد)
🌸 عقلانیت #اقتصادی، نمونهی اعلی و واضحی از این محاسبه است. خدا با واژه «احتساب» میخواهد بگوید، #محاسبه آنقدر قدرت ندارد که بشود کل #زندگی را بر روی آن بنا کرد. کل زندگی را با #محاسبه برنامه ریزی نکن! این قاعدهای عمومی است و اختصاص با مومن یا کافر ندارد. کافر هم اگر بخواهد پیروز شود، باید این قواعد هستیشناسی را لحاظ کند! هُوَ الَّذي أَخْرَجَ الَّذينَ كَفَرُوا مِنْ أَهْلِ الْكِتابِ مِنْ دِيارِهِمْ لِأَوَّلِ الْحَشْرِ ما ظَنَنْتُمْ أَنْ يَخْرُجُوا وَ ظَنُّوا أَنَّهُمْ مانِعَتُهُمْ حُصُونُهُمْ مِنَ اللَّهِ فَأَتاهُمُ اللَّهُ مِنْ حَيْثُ لَمْ يَحْتَسِبُوا وَ قَذَفَ في قُلُوبِهِمُ الرُّعْبَ يُخْرِبُونَ بُيُوتَهُمْ بِأَيْديهِمْ وَ أَيْدِي الْمُؤْمِنينَ فَاعْتَبِرُوا يا أُولِي الْأَبْصارِ (2-حشر)
🌸 چون محاسبه میکنند و میکنیم، دو اتفاق میافتد: 1.هم گاهی سراغ کاری نمیرویم/میرویم. 2.غافلگیر میشویم! چون فکر میکنیم باید یکطور دیگر بشود و میبینیم یکجور دیگر شد! قواعد دیگری در میانبوده که در #محاسبه ظاهری، شمرده نمیشوند.
🌸 توکل، یعنی من این #محاسبه را تام و کامل نمیدانم. در کنار این محاسبه، یک بخش قابل توجهی را در نظر دارم که من روی آن اشراف ندارم. اتفاقا آنجاها همانجاهایی است که خدا خودش را ملزم کرده. توکل یعنی من دایره محاسبه را بزرگ میکنم که خدا بخش اصلی آن را بر عهده دارد: الَّذينَ قالَ لَهُمُ النَّاسُ إِنَّ النَّاسَ قَدْ جَمَعُوا لَكُمْ فَاخْشَوْهُمْ فَزادَهُمْ إيماناً وَ قالُوا حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكيلُ (173-آلعمران)
🌸 ما به صورت متداول، #اقتصاد را بر مبنای اینطور محاسبات جلو میبریم؛ اما جالب اینجاست که مهمترین مصداق ساحتی که اینطور محاسبه در آن جواب نمیدهد، « #رزق و #روزی» است: وَ يَرْزُقْهُ مِنْ حَيْثُ لا يَحْتَسِبُ وَ مَنْ يَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ إِنَّ اللَّهَ بالِغُ أَمْرِهِ قَدْ جَعَلَ اللَّهُ لِكُلِّ شَيْءٍ قَدْراً (3-طلاق) رزق و روزی باب عجیبی در روایات دارد؛ اما محاسبهناپذیری از جمله مفاهیمی است که میدان معنایی آن را –خصوصا برای مومنین- شکل میدهد. تا حدی که انگار خدا اصرار دارد رزق و روزی را از «من حیث لایحسب» بدهد! اصرار دارد معادله محاسباتی ذهنی مومن را به هم بریزد و آنبهآن توجهاش را به جای دیگری غیر از این محاسبات ظاهری جلب کند.
🌸 یکی از روشهای چشیدن شیرینی #ایمان، همین آزمایش آن در بوته توکل است. یک محاسبه را کنار میگذاری و محاسبه دقیقتر را لحاظ میکنی؛ میبینی جواب میدهد. حالا در ایمان قوی تر میشوی؛ توکل قویتر میشود؛ محاسبه بعدی را عمیقتر و جدیتر میگیری و همینطور جلو میروی.
🌐 @aliebrahimpour_ir [1398.09.28]
عقل یشمی خالخال پشمی
📌 #قانون پارتو یا 80-20 💠 #اصل #پارتو یا قانون ۲۰-۸۰ بیان می کند: «۲۰درصد از عوامل، ۸۰ درصد مسائل ر
#رونوشت - #پارتو
📌قانون ۸۰/۲۰ (اصل پارِتو) چیست؟
تاریخچهٔ قانون ۸۰/۲۰ به سال ۱۹۰۶ باز میگردد زمانی که ویلفردو پارِتو از طریق ریاضیات اثبات کرد که توزیع ثروت در کشورش به صورت کاملاً نابرابر صورت گرفته است. در واقع، او زمانی به این فرمول ریاضیاتی پی برد که مشاهده کرد ٪۲۰ از مردم ایتالیا بیش از ٪۸۰ از ثروت کشورش را در اختیار دارند و جالب اینجا است پس از اینکه وی این ایدهٔ خود را علنی کرد، بسیاری از دیگر محققین و کارشناسان هم به پدیدههای مشابهی در حوزهٔ فعالیت خود و در دیگر کشورها پی بردند و این شد که چنین فرضیهای به صورت یک قانون جهانشمول درآمد.
در حقیقت، قانون ۸۰/۲۰ یا اصل پارِتو بدان معنا است که میزان اندکی (٪۲۰) از علل منجر به ایجاد میزان زیادی (٪۸۰) از نتایج میشوند. در نگاه اول این تعریف بسیار گنگ و گیجکننده است اما با ذکر مثالهایی از دنیای واقعی که در ادامه خواهیم آورد، مفهوم اصل پارِتو مشخصتر خواهد شد:
- حدوداً ٪۲۰ از رفتارهای نامناسب زوجین منجر به ایجاد ٪۸۰ از اختلافات مابین آنها میشود.
- حدوداً ٪۲۰ از وسائلی که در منزل داریم را در ٪۸۰ مواقع مورد استفاده قرار میدهیم.
- حدوداً ٪۲۰ از لباسهایی که در کمد داریم را در ٪۸۰ موقعیتها میپوشیم.
- در حدود ٪۸۰ از موفقیتهای شما حاصل صرفاً چیزی در حدود ٪۲۰ تلاشهای شما است.
- حدوداً ٪۲۰ از کاربران، مشتریان و به طور کلی گروه هدف کسبوکار شما چیزی در حدود ٪۸۰ از سود حاصله را ایجاد میکنند.
در یک کلام، قانون هشتاد بیست حاکی از آن است که ما برای موفقیت در زندگی کاری و شخصی خود باید ٪۲۰ چیز تأثیرگذار را یافته، روی آنها سرمایهگذاری کرده و مهارتهای خود را در آن حوزهها تقویت کنیم و نتیجه این خواهد شد که منفعتی معادل با ٪۸۰ برایمان در بر خواهد داشت. در یک کلام، نباید بیشتر کار کنیم بلکه نیاز داریم تا مؤثرتر فعالیت نماییم.
قبل از شروع هر کاری بپرسید که جزو ٪۲۰ مهم است یا ٪۸۰ کماهمیت
نکتهٔ مهم در ارتباط با قانون هشتاد بیست مسألهٔ اولویتبندی کارها است. به عبارت دیگر، وقتی که قصد داریم کاری را شروع کنیم، پیش از هر چیز باید بفهمیم که آیا کار مد نظر جزو همان ٪۲۰ است که بیشترین نتیجه را برایمان در بر دارد یا جزو آن ٪۸۰ است که خیلی مثمرثمر واقع نخواهد شد!
https://t.me/hazhirbook/3520
https://t.me/hazhirbook/3521
@Hazhirbook
🌐 @aliebrahimpour_ir
هدایت شده از مهدی مسائلی، مطالعات و یادداشتها
⚡️آثار ادعای هماوردی پزشکی اسلامی با پزشکی نوین
✍مهدی مسائلی
"پسر آیت الله هاشمی شاهرودی: کارشناسان طب اسلامی بیماری پدرم را از کنترل خارج کردند"
سید علا هاشمی شاهرودی فرزند مرحوم آیت الله هاشمی شاهرودی در مصاحبه با خبرگزاری حوزه گفته است: بعد از عمل جراحی اول ایشان، دکترهای سنتی و اسلامی ایشان از عمل به توصیههای پزشکی نوین منصرف کردند و ایشان هم به توصیههای پزشکان سنتی و اسلامی اعتماد کرد و این امر منجر به ایجاد فاصله بین درمان و از کنترل خارجشدن بیماری شد.
وی در این مصاحبه بیان میکند که حتی رهبری در عیادت از آیت الله شاهرودی پس از عمل جراحی، به ایشان توصیه میکند که به حرف دکترها گوش کند ولی به روایت فرزند، ایشان بعدها این توصیه را گوش نکرد. او میگوید کارشناسان «طب اسلامی» رای پدرش را زدند و او را مردد کردند.
🔹یکی از مشکلاتی که پزشکی سنتی و اسلامی که در جامعه ایجاد کرده است همین ادعای هماوردی و برتری آن نسبت به پزشکی نوین است. بسیاری از پزشکان سنتی و اسلامی، توصیههای طبی خود را به عنوان درمان مکمل نمیشناسند بلکه با نفی درمانهای جدید، نسخههای خود را جایگزین داروهای جدید و عمل جراحی معرفی می کنند.
از این گذشته ادعاهای بزرگ درمانی در عرصه پزشکی سنتی و اسلامی، از ناحیه عطاران و روحانیونی صورت میگیرد که درباره بدن انسان و عوامل بیماریزا آگاهیهای لازم را ندارند.
حقیقت اینکه طبِ گیاهی یا سنتی علممحور که آزمایشات علمی را قبول دارد با طبِ اسلامی یا سنتی تعبدمحور که آزمایشات علمی و بازنگری را برنمیتابد، متفاوت است. شکی نیست که در گیاهان و مواد غیرشیمیایی خواص دارویی بسیاری وجود دارد که به کمک علم جدید باید آنها را عصارهگیری نمود و اثرات آنها را بیشتر کرد. ولی آنچه امروز در طب به اصطلاح اسلامی دیده میشود نفی آزمایشات علمی با تعبد به روایاتی است که منبع و سند درست و حسابی ندارند و حتی مفید ظن و گمان هم نیستند.
در اینجا بیان این حکایت خالی از لطف نیست که گویند:
نقاشی شغل خود را ترک کرد و مطبی باز نمود.
کسی پرسید: در حرفهی پزشکی چه امتیازی دیدی که نقاشی را ترک کردی؟
گفت: این امتیاز را دیدم که هر خطایی که مرتکب شوم، خاک آن را پنهان میکند!
این حکایت، وصف بعضی از روحانیون است که وظیفه تبلیغ دین را رها کردند و طبابت را برگزیدهاند.
............
@azadpajooh
پایاننامهها با موضوع جریانشناسی.pdf
615.5K
📌 #پایان_نامه و #رساله #جریان_شناسی
🔸طبق آمار استخراج شده از سامانه #گنج (ایرانداک)، از سال 1378 تا آذر 1398، «106» رساله و پایاننامه با موضوع جریانشناسی در عرصههای ادبی، تفسیری، کلامی، تاریخی، فرهنگی، سیاسی، فلسفی و فکری نگارش یافته است. از این تعداد، «1» پایاننامه در دهه هفتاد (در سال 1378)، «19» پایاننامه در دهه هشتاد و مابقی یعنی «77» پایاننامه در دهه نود نوشته شدهاند که این شیب معنادار نشان از اقبال رو به رشد جامعه آکادمیک به ادبیات جریانشناسی دارد.
🔸از میان 106 پایاننامه فوقالذکر، 71 عنوان پایاننامه کارشناسی ارشد و 35 عنوان، مربوط به رساله دکتری است. همچنین از این میان، دانشگاه فردوسی مشهد با 9 عنوان و بعد از آن دانشگاه الزهرا با 6 عنوان و بعد از آن دانشگاههای تربیت مدرس، باقرالعلوم، معارف اسلامی قم و آزاد اسلامی واحد تهران مرکز با 5عنوان دارای بیشترین تولیدات پایاننامه و رساله با این موضوع هستند. دانشگاه تربیت مدرس نیز از نظر تاریخی در رویآوری به این موضوع از بقیه مراکز علمی سبقت دارد و رتبهی بعد از او به دانشگاه باقرالعلوم اختصاص دارد.
🌐 @aliebrahimpour_ir #دانلود
#وارش 🌧
💧همسرم داشت تکرار وارش را میدید؛ من به جز چند قسمت، کامل ندیدم سریال را؛ اما در حال لباس پوشیدن بودم و دیدم پسر ماهیگیر وارش دارد از دختر مانتوقرمز پوشی خواستگاری میکند؛ بعد هم دخترک عین خلها شروع کرد قاهقاهقاه خندیدن.
💘از خانمم پرسیدم با این دختره کجا #آشنا شده؟ گفت سر نقاشی کناره ساحل؛ بعدم پسره رفت نمایشگاه دختره، آتیش میگیره، نجاتش میده و عاشقش میشه. گفتم این دختره هم اینو میخواد؟ گفت آره. گفتم دیگه چه کسی #عاشق این دختره است؟ گفت یعنی چی؟
🔺گفتم مادرش وارش که #عشق_مثلثی داشت و دو تا مرد میخواستنش. اون پسر حزباللهیاش هم عاشق دختر ترابه که یک پسر دکتر هم میخوادش؛ پس اونم #مثلثی است! حالا اگر #نویسنده سریال هوشمند باشه، قاعدتا باید روند رو رعایت کنه و برای این یکی پسر وارش هم یک عشق مثلثی بسازه.
👀 در حین همین صحبت بودم که فیلم رسید به سکانسی در خانه دختر. دور میز ناهار بودند؛ مادرش که مثل اینکه با این ازدواج مخالف بود، پیشنهاد داد بروند مسافرت تهران خانهی خالهشان که دیداری با #پسرخاله تازه کنند! دختر هم مخالفت کرد.
🤦♂گفتم بیا، دیدی!
خانمم خندید.
🙏خب الحمدلله که تلویزیون، از نویسندگان چیرهدستی استفاده میکند که به خوبی بلدند یک #کلان_الگو رو در یک #فیلم نامه به دقت رعایت و درونی کنند! همچنین از ناظران محترم نیز متشکر و از صمیم قلب به آنها #خوشبین ایم.
✔️پینوشت: در سکانس بعدی هم دختر با مادرش دعوا کرد که زندگی خودم است و خودم تصمیم میگیرم. مادرش گفت این پسره هیچی نداره، نمیتونی باهاش زندگی کنی، چند روز بگذره باد از سرت میپره. دختره هم خیلی راحت گفت: خب #طلاق میگیرم؛ طلاق رو گذاشتن برای همین چیزا. (به همین سادگی؛ به همین خوشمزگی)
🌐 @aliebrahimpour_ir #نقد #نقد_فیلم
#نمایه #مقاله #علمی_پژوهشی / سال97
📌 عنوان: بررسی تحلیلی نظریههای مطرح در مفهومشناسی « #جریان » و « #جریان_شناسی »
📰 #همایش جریانشناسی فرهنگی در عرصه بینالملل (امتیاز 75 از 100)
لینک نمایه در #ISC :
📎 http://mcl.isc.gov.ir/article.aspx?aid=432504
🌐 @aliebrahimpour_ir
#نمایه #مقاله #علمی_پژوهشی / سال97
📌 عنوان: تحلیل عناصر و ابعاد حقیقتِ چندبعدی اجتماعی-معرفتی « #جریان» به مثابه موضوع دانش «#جریان_شناسی»
📰 #همایش جریانشناسی فرهنگی در عرصه بینالملل (امتیاز 75 از 100)
لینک نمایه در #ISC :
📎 http://mcl.isc.gov.ir/article.aspx?aid=435330
🌐 @aliebrahimpour_ir
#نمایه #مقاله #علمی_پژوهشی / سال97
📌 عنوان: بررسی تحلیلی ضرورت، فوائد و مزایای نظری و عملی دانش « #جریان_شناسی»
📰 مقاله برگزیده #همایش جریانشناسی فرهنگی در عرصه بینالملل (امتیاز 75 از 100)
لینک نمایه در #ISC :
📎 http://mcl.isc.gov.ir/article.aspx?aid=432505
🌐 @aliebrahimpour_ir
#نمایه #مقاله #علمی_پژوهشی / سال97
📌 عنوان: بررسی تحلیلی نقدها و آسیبشناسی « #جریان_شناسی » و ریشهشناسی انتقادات وارده بر آن
📰 #همایش جریانشناسی فرهنگی در عرصه بینالملل (امتیاز 70 از 100)
لینک نمایه در #ISC :
📎 http://mcl.isc.gov.ir/article.aspx?aid=432506
🌐 @aliebrahimpour_ir
#پوستر همایش جریانشناسی فرهنگی در عرصه بینالملل
جامعهالمصطفی - قم - زمستان96 و بهار97
🌐 @aliebrahimpour_ir
عقل یشمی خالخال پشمی
#پوستر همایش جریانشناسی فرهنگی در عرصه بینالملل جامعهالمصطفی - قم - زمستان96 و بهار97 🌐 @aliebrah
عناوین چکیده مقالات ارائه شده در همایش بین المللی جریان شناسی فرهنگی در عرصه بین الملل.pdf
637.7K
#دانلود #PDF
عناوین #چکیده مقالات ارائه شده در همایش بین المللی جریان شناسی فرهنگی در عرصه بین الملل
🌐 @aliebrahimpour_ir
عقل یشمی خالخال پشمی
#پوستر همایش جریانشناسی فرهنگی در عرصه بینالملل جامعهالمصطفی - قم - زمستان96 و بهار97 🌐 @aliebrah
مقالات برتر همایش بین المللی جریان شناسی فرهنگی در عرصه بین الملل.pdf
465.9K
#دانلود #PDF
مقالات #برتر همایش بین المللی جریان شناسی فرهنگی در عرصه بین الملل
🌐 @aliebrahimpour_ir
عقل یشمی خالخال پشمی
#پوستر همایش جریانشناسی فرهنگی در عرصه بینالملل جامعهالمصطفی - قم - زمستان96 و بهار97 🌐 @aliebrah
امتیازات نهایی مقالات همایش بین المللی جریان شناسی فرهنگی در عرصه بین الملل.pdf
565K
#دانلود #PDF
امتیازات نهایی مقالات همایش بین المللی جریان شناسی فرهنگی در عرصه بین الملل
🌐 @aliebrahimpour_ir
#پدافند / #سوال
🔸دلایل عدم امکان مقابله پدافند با هواپیما، قوی بود و است؛ هواپیماها پشت سر هم در حال پرواز بودند و معنا ندارد پدافند -بدون عمل انسانی- اولا هواپیما بودنش را تشخیص ندهد و ثانیا یکی را برای زدن انتخاب کند. اگر رسما اعلام نمیشد، هیچکس باور نمیکرد و قابل باور هم نبود.
🔸اما سوال مهم من این است که:
رئیس جمهور انگلیس و کانادا و آمریکا از کجا اینقدر دقیق مطمئن شدند که این هواپیما رو پدافند ساقط کرده که اینقدر محکم آمدند پشت تریبون و رسما این مسئله رو اعلام کردند؟ این علم و یقین آنها از کجا آمده است؟
از این پرسش به آسانی نمیتونم بگذرم.
🌐 @aliebrahimpour_ir [98.10.21]
#رسانه / #صفحه_یک
عکس آقا را در نیمه سمت چپ تصویر و رو به بیرون کار کردهاند. معنای خوبی نمیدهد؛ تنهایی و خروج از کادر، خصوصا با توجه به تیتر فشردهای که انگار در صفحه جا کمآورده و در حال فشار است!
شاید عکس از روبهرو از آخرین نمازجمعه مربوط به چندسال پیش بهتر میبود یا حداقل در همین عکس، مردم را کراپ نمیکردند. در هر صورت، این سوتی بود که از دست #صبح_نو در رفته!
🌐 @aliebrahimpour_ir
🏴 إذَا أَصَابَتْهُمْ مُصِيبَةٌ قَالُوا «إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ» 🏴
📌 در سوگ وفات #مادربزرگ (مادر پدر) مرحومم، مجلس یادبود و ختمی برای دوستان و آشنایان (آقایان و بانوان) در #قم برگزار میشود.
🕒زمان: جمعه، 27 دیماه 1398، ساعت 3 الی 5 عصر
🕌 مکان: قم، انتهای خیابان (پل) جمهوری، بعد از میدان مالک اشتر، خ 12متری ولی عصر، مسجد حضرت اباالفضل.
🌍 مختصات جغرافیایی مسجد برای گوگلمپ: 34.640833,50.853093
🗺 لینک گوگلمپ:
📎 https://maps.app.goo.gl/rS9mF5XMotD7Hbpp7
🌹 حضور دوستان، مایه تسلی صاحبان عزا و شادی روح آن مادر سیده مرحومه خواهد شد، انشاءالله
🌐 @aliebrahimpour_ir
تامل من
این #توییت مهناز افشار را دوبار بخوانید. عامدا قصد دارد نمک به زخم بپاشد. هیچ شکی نیست به هواپیما عمدا شلیک نشد؛ وجدان همه تایید میکند که هیچ معنا و امکانی ندارد کسی این همه هموطن را عمدا بکشد! نه شخصیت سیاسی بوده، نه منافقی و نه هیچ کس دیگری که بشود بر اساس آن سناریوی شلیک عمدی را بافت!
اما چطور میشود افشار، میآید اولا مثل لگدی که به آدم خواب بزنند، داغ واقعه را تازه میکند و ثانیا آن را عمدی جلوه میدهد!
مسئله آنقدر واضحالبطلان است که به این نکته فکر میکنم آیا:
۱و۲. او خودش از روی #اراده و با التفات اینطور به روح مردم و نظام لگد میزند؟ (یعنی یا اینقدر #احمق است یا اینقدر #مغرض است)
۳. یا اینکه #هژمونی ساختاری که در آن قرار گرفته، او را به این حماقت انداخته؟ (بهت و ترس از تاثیر عمیق ساختارها بر رفتار آدمی)
۴.یا اساسا اینها را کسی به او #دیکته میکند؟ (اینقدر پستفطرت است که هویتش را به پول فروخته)
این مورد خوبی برای تامل است! هرکسی ممکن است دچار این ۴حالت شود...
🌐 @aliebrahimpour_ir
#توییت
#قوچانی اولش گفت من تخصص ندارم، فقط فیلمبینام.
اما هم از نظر اخلاق گفتوگو و هم از نظر محتوا، قوچانی قویتر و قدرتمندتر حرف میزند.
#شب_سینما
🌐 @aliebrahimpour_ir 1398.11.03
📣 #معرفی
📌 مسابقه کتابخوانی با جوایز ارزنده میلیونی
📕 گزیدهای ۵۰صفحهای از کتاب "آینده انقلاب اسلامی" #شهید_مطهری
📥دانلود نرم افزار از لینک:
www.motahari.ir/app
یا ارسال عدد ۱ به ۱۰۰۰۴۰۴۴۰۴
🌺 اگر دوست داشتید، با وارد کردن کد معرف زیر در هنگام ثبت نام ۵ امتیاز هدیه بگیرید: pqJefnkN
🌐 @aliebrahimpour_ir
به همت آقا محمد اسدی، انشاءالله دوستان شهیدقدوسی بار دیگر زیر پرچم اهلبیت جمع میشوند. 🍀🥀
#هیئت #انتظار_سبز
📌 جانویک1،2،3 (John Wick) - ساخته 2014، 2017، 2019
مجموعه معروف. ژانر اکشن، #مهیج و دلهرهآور (Thriller). داستانی افسانهای از یک آدمکش بسیار حرفهای و نظام جهانی آدمکشی.
بازی کیانو ریوز در نقش جانویک تحسینبرانگیز است.
#فیلم داستان ندارد. اما فیلم پر است از بزنبزن و تیراندازی و تفنگهای مختلف و کشتنهای فانتزی و حرفهای. جذابیت، فقط در ضدوخوردهاست. گاهی روایت ابهامات منطقی بسیار بزرگی دارد. اما ضدوخوردها و جنگها آنقدر جذاب است که مخاطب را جذب کند.
جانویک بیشتر به یک فیلمِ بازی شبیه است تا فیلم سینمایی. انگار یک بازی کامپیوتری تفنگی را مرحلهبهمرحله بازی کنی و همزمان فیلم بازیکردنت را بگیری. دیدن جانویک، مثل تماشای یک بازی در گیمنت است؛ کاری که خیلی اوقات از خود بازیکردن، جذابتر است.
نهایتا جانویک، نقش واکسن علاقه به دعوا و تفنگبازی را ایفا میکند؛ نوعی ارضای روحی برای اهلش.
✅ جمعبندی: 🌟🌟🌟 (برای عاشقان دعوا و برای بقیه شاید یک ستاره)
#دیدمی_ها - #نقد #فیلم_سینمایی
🌐 @aliebrahimpour_ir [۱۳۹۸.۰۸.۲۴]
📌 سیکاریو (Sicario) - ساخته 2015
ژانر #مهیج و دلهرهآور (Thriller). دعوای درونی نظام آمریکا بر سر اینکه هنوز قانون حاکم است یا باید فراقانونی عمل کرد. داستان مبارزه یا عدم مبارزه با مواد مخدر در زد و خورد آمریکایی مکزیکی.
داستان ضعیف و به شدت ضعیف. بدون تعلیق. بدون روایت چشمگیر. برخلاف شروع طلایی (جاسازی جنازهها در دیوار خانه).
این فیلم برای دنیا ساخته نشده؛ برای خانواده آمریکاییهاست. برای همین اصلا برای ما جذاب نیست. برخلاف بعضی از فیلمهای انتقادی آمریکایی که برای دنیاست، این فیلم یک دعوای خانوادگی است. مثل #عرق_سرد سهیل بیرقی که روایتگر یک دعوای درون خانوادگی ایرانی است ولی عامدا برای بیرون ساخته شده، برخلاف #بادیگارد حاتمیکیا که باز هم یک دعوای درون خانوادگی است که فقط برای خودمان ساخته شده.
✅ جمعبندی: نیمستاره
#دیدمی_ها - #نقد #فیلم_سینمایی
🌐 @aliebrahimpour_ir [1398.11.09]
📌 میکمک و مصائب نصب آن
✅ #میک_مک (Micmac) نرمافزاری لازم برای تحقیقات #آینده_پژوهی و محاسبه #تحلیل_تاثیرات_متقابل (در تحلیل ساختاری موضوع) است. نرمافزار قدیمی و کوچک و البته پرکاربرد. تحلیل تأثیر متقابل به هنگام تحلیل کیفی مسائل پیچیده بسیار لازم و راهگشاست.
❇️ کار با نرمافزار راحت است. ابتدا متغیرهای موثر روی موضوع (سیستم) را با مصاحبه با نخبگان کشف میکنید. بعد آنها را در سطر و ستون قرار میدهید و یک ماتریس درست میشود. سطرها، تاثیرگذاری متغیر و ستونها، تاثیرپذیری متغیر را مشخص میکنند. برای هر خانه جدول، عددی از 0 تا 3 اختصاص میدهیم. به این صورت که میگوییم: «عامل ردیف (سمت چپ) چقدر روی عامل ستون (بالا) اثر میگذارد؟» بدیهی است که جمع هر سطر، تاثیرگذاری آن متغیر و جمع هر ستون، وابستگی آن را نشان میدهد. در نهایت نرمافزار با محاسباتی که انجام میدهد، تاثیرات غیرمستقیم آنها را محاسبه کرده و تحلیلی از متغیرها در قالب یک جدول و نمودار ارائه میدهد. با استفاده از این نمودار، میتوان پایداری یا ناپایداری سیستم را کشف کرد و متغیرهای #دو_وجهی یا #استراتژیک، #تاثیرگذار، #وابسته و #مستقل را مشخص نمود. بر اساس این خروجی و با تمرکز بر متغیرهای استراتژیک، میتوان #سناریو های #آینده را ترسیم کرد.
📥 #دانلود #Micmac از اینجا:
📎 http://s8.picofile.com/file/8299601050/%D9%86%D8%B1%D9%85_%D8%A7%D9%81%D8%B2%D8%A7%D8%B1_%D9%85%DB%8C%DA%A9_%D9%85%DA%A9_1_.rar.html
🤦♂️ مشکل اینجاست که میکمک نیازمند ورژن بسیاربسیار قدیمی 1.1.4322 NET Framework است. این را هم میتوانید از اینجا دانلود کنید:
📎 https://www.microsoft.com/en-us/download/details.aspx?id=26
🎬 فرادرس هم #آموزشی مختصر و مفید یکساعت و پنجدقیقهای از این با قیمت 10هزارتومان میفروشد. من دیدم. مفید است: ( #آموزش )
📎 https://faradars.org/courses/fvcvl9610-structural-analysis-in-future-studies-using-micmac
📝 این هم یک یادداشت خوب درباره نرمافزار و این روش تحلیل:
📎 https://iranianfuturist.com/%d8%aa%d8%ad%d9%84%db%8c%d9%84-%d8%b3%d8%a7%d8%ae%d8%aa%d8%a7%d8%b1%db%8c-%d8%a8%d8%a7-%d8%a7%d8%b3%d8%aa%d9%81%d8%a7%d8%af%d9%87-%d8%a7%d8%b2-%d8%b1%d9%88%d8%b4-%d9%85%db%8c%da%a9-%d9%85%da%a9mic-ma/
🌐 @aliebrahimpour_ir
#برش #ازکتاب
اهمیت شناخت دقیق و بدون کم و زیاد انقلاب اسلامی
#اقول: بهترین منبع، بیانات خود رهبران انقلاب یعنی#امام و #شهیدمطهری است؛ البته ارتباط بی واسطه و تفصیلی، نه این بریدهنوشتههایِ گزینششدهِ اینستاگرامی
خواندن کتاب #آینده_انقلاب_اسلامی ایران، در این چهل چلی انقلاب که دارد برای برداشتن گام دومش با #آشنا های دشمن و سر و کله می زند و می خواهد با قدرتی که از خون حاج قاسم گرفته، دمل ها چرکین را بیرون بریزد، بیشتر از هر زمان دیگری، هم معنادار است و هم ضروری و هم لذیذ.
🌐 @aliebrahimpour_ir
هدایت شده از تأملات
آغاز انحراف آقای منتظری
(تفسیرهای جدید از مبانی انقلاب و تغییر منطق حجیت)
⚜تبیین
🔹برخی از افراد فکر می کنند انحراف آقای منتظری پس از افشای قضایای مهدی هاشمی معدوم بود؛ اما باید دقت کنیم ریشه این انحراف را باید در نگاه های تند انقلابی او در پیش از انقلاب و حمایت از مجاهدین خلق دانست.
مواضع تند و تیز آقای منتظری در سالهای اولیه انقلاب در عین همکاری با پدران مجاهدین خلق یعنی نهضت آزادی زمینه زاویه گرفتن تدریجی و غیر آشکار فکری و عملی وی را فراهم کرد.
🔹این تغییر تدریجی در مباحث وی در باب ولایت فقیه و کتاب مشهور الدراسات فی ولایه الفقیه به صورت یک مبنای فکری و اجتهادی خود نمایی کرد البته وی درصد حمایت و تبیین نظری انقلاب و حاکمیت اسلامی و ارائه مبنایی جدید و مقبول از ولایت فقیه بود و به همین جهت این تفاوت مبنا، در دهه شصت چندان جدی تلقی نشد، در عین حال خیلی هم مورد اقبال انقلابیون قرار گرفت و به همین جهت این کتاب به عنوان کتاب سال جمهوری اسلامی شناخته شد و همگان به تعریف و تمجید آن پرداختند.
🔹 آقای منتظری در مباحث ولایت فقیه، برخلاف همه فقهای پیشین ، با هدف کارآمدی بیشتر دز مناسبات و معادلات اجتماعی و سیاسی، مبنای جدیدی را اتخاذ کرد که مبتنی بر ادبیات علوم سیاسی مدرن و مبتنی بر مفهوم #وکالت است.
🔹 نظریه وکالت اگر چه ادبیات جدید و نوینی برای دفاع از انقلاب و ولایت فقیه تلقی شد و همه #انقلابی ها و #فعالان_رسانه_ای از آن استقبال کردند و آقای منتظری را نظریه پرداز محوری #فقه_حکومتی معرفی کردند اما به تدریج مشخص شد که مبنای جدید، چندان هم که فکر می کردند به نفع انقلاب و تبیین ولایت فقیه ختم نشد و خود آقای منتظری براساس همین مبنا و دروس، به تقابل با ولی فقیه زمان و استاد خود یعنی حضرت امام خمینی رسید و مهمترین جریان مخالفت با انقلاب اسلامی، مکتب امام خمینی و ولایت فقیه در امتداد جریانهای مجاهدین خلق و نهضت آزادی را راهبری کرد.
و بسیاری از مغرضان و مخالفان پشت نظریه و تلاشی مخفی شدند که در آغاز برای دفاع از انقلاب و ولایت فقیه طراحی شده بود.
⚜ عبرت
🔹 از این جریان می توان درس گرفت که هر تلاشی برای دفاع و تبیین انقلاب اسلامی و ولایت فقیه باید مبتنی بر دستگاه فکری عالمان و حکیمان و فقیهان تراز حوزه های علمیه باشد و ریشه در حکمت اسلامی و فقه جواهری حقیقی داشته باشد و هرگونه #گذار از این ادبیات علمی و روش فقاهتی هر چند با هدف تبیین و دفاع انقلاب و ولایت فقیه و برای توسعه اجتماعی و راهبری مناسبات و معادلات اجتماعی باشد می تواند در جهت خودش مدیریت شود و به خطر بزرگی برای انقلاب و حاکمیت دینی تبدیل شود.
🔹 امروز نیز برخی از جریانهای انقلابی و فعال در حوزه و دانشگاه در تلاشند با تغییر منطق حجیت و روش استنباط در فقه و حکمت اسلامی را از اساس تغییر دهند و منطق و روش دیگری را جانشین کنند هدف این افراد نیز طراحی دستگاه فکری جدید برای تفاهم اجتماعی و کارآمدی دین در مناسبات و معادلات اجتماعی است. که به نظر می رسد این جریانها نیز #در_معرض_همان_خطری است که انقلابیون دهه شصت با آن مواجه شدند.
⚜نکته
🔹این به معنای مخالفت با تکامل روش فقاهت و حکمت و جلوگیری از هر گونه نواندیشی و اجتهاد روشمند نیست. بلکه نوآوری و اجتهاد همواره امر مطلوب و ضروری است به شرط آنکه در #چارچوب منطق حجیت و روش استدلال و استنباطی باشد که دو طول هزار و چهارصد سال گذشته توسط فقها و حکما تحت پرتو معارف قرآن و اهل بیت(ع) تدوین و تکامل یافته است.
🔹نوآوری های امام خمینی، علامه طباطبایی، شهید مطهری و آیت الله خامنه ای نمونه عالی و کاملی از نوآوری های عمیق و بزرگی است که موجب تکامل و تفاهم اجتماعی شد و دین را وارد مدیریت اجتماعی و دخیل در مناسبات و معادلات اجتماعی کرد بدون آنکه گرفتار تغییر مبنا و تعویض منطق حجیت و روش استنباط و عدول از حکمت اسلامی و فقه جواهری شود.
سید مهدی موسوی
@hodanandboshra
هدایت شده از مباحثات
⚡ مواجهه روحانیت با خود در قاب سینما و ضرورت سواد سینمایی طلاب
🔹 «مارمولک» باید تایید میشد، نه مخالفت
✏ علی ابراهیم پور
🔹 بلافاصله بعد از اکران، دوشادوش افزایش چشمگیر استقبال مردمی، موج مخالفتها نیز به صورت تصاعدی افزایش پیدا کرد؛ غیر از روزنامهها، روحانیون و خطبا سخنرانیها و تحلیلهای متعددی در نقد و ردّ فیلم ارائه کردند. طلبهها و دغدغهمندانی که عموما پای خود را در سینماها نگذاشته و نمیگذاشتند، به پیروان این جریان تبدیل شدند. فضا آنچنان بحرانی شد که حتی برخی در قم به دنبال گرفتن فتوا علیه کارگردان و نویسندهی فیلم بودند و عملا مارمولک داشت به بحرانی امنیتی و غیرقابل کنترل تبدیل میشد.
🔹 شورای سیاستگذاری جشنواره «روحانیت در قاب سینما» که دبیری آن را روحانی خوشنام و نامآشنا، حجتالاسلام سرلک برعهده داشت، سال۹۳ به دیدار مراجع تقلید رفت و همزمان خدمت مقام معظم رهبری هم رسید و رهبری نیز با تایید جشنواره، بر ادامه آن تاکید کردند. شاهد دیگر اصالت حوزوی این جشنواره، حضور افرادی از شورای عالی حوزه در جلسات افتتاحیه و اختتامیه آن است. بنابراین، گزافه نیست اگر نتیجهی این جشنواره که از ارشادات مراجع بهره برد و مورد تایید رهبری بود و شخصیتهای شورای عالی در آن حاضر شدند را به عنوان فهم امروزِ روحانیت از سینما عنوان کنیم. تمام حرف اینجاست که چگونه «اهانتآمیز خواندن» یک فیلم توسط یک جامعه تا «تقدیر از او» توسط همان جامعه، تغییر میکند؟ چطور فیلمی که مصداق توهین تلقی میشد، زمانی دیگر بهلحاظ بازی، فرم و «حرفی که میزند» درست و توانمند ارزیابی میشود؟
🔹 مواجههی روحانیت با سینما از چه نظام تفسیری و رفتاری تبعیت میکند؟ به عبارتی، طلبهها چقدر تلاش میکنند، فیلم را «بفهمند» و چقدر واکنش اجتماعی خود نسبت به فیلم را منوط به «فهمیدن» فیلم میکنند؟ بهترین مورد برای مطالعه نحوه مواجهه طلاب با فیلم، هنگامی است که سوژهی فیلم، در محدودهی امور صنفی طلبهها باشند و شاخصترین این امور هم، سوژه شدن شخصیت خود روحانی است.
مهمترین راهبردی که از موردپژوهی مارمولک، برای امروز روحانیت میتوان استخراج کرد، لزوم اهتمام در افزایش سواد سینمایی و متوقف ساختن هر موضعگیری اجتماعی بر خوانشِ روشمندِ بیواسطه فیلم است.
🔹 اساسا واکنش طلاب نسبت به هر چیزی (اعم از فیلم و غیر آن)، باید تابع شناخت و فهم باشد، نه احساسات و شنیدهها. فهم هر چیزی نیز متوقف بر آشنایی با روش شناخت آن است. بنابراین، فهم و ارتباط عمیق با فیلم سینمایی نیز بر سواد سینمایی توقف دارد؛ سواد سینماییای که هم نیازمند آموزش علمی و هم انس عملی است. اساسا فهمیدن فیلم یعنی چه؟ آیا طلاب همانطور که برای فهمیدن متن سیوطی و شیخ اعظم انرژی مصرف میکنند و روش آن را میجویند و برای آموختنش تمرین عملی میکنند، برای خوانش «متن تصویری» نیز انرژی حداقلی میگذارند و روش آن را جستوجو میکنند!؟
🔸 متن کامل یادداشت:
http://mobahesat.ir/22573
🔻🔻🔻
@mobahesat