📌 ناخنگرفتن و رزق و روزی
🌺 مدتی پیش #روایت عجیبی دیده بودم درباره #رزق. مضمون #حدیث این بود فردی از حضرت دعایی برای رزق و #روزی طلب کرد؛ حضرت فرمودند: «جمعهها #ناخن بگیر!» [یعنی ناخنگرفتن بهعنوان مهمترین دعا و کار تاثیرگذار در افزایش رزق بیان شده بود.]
🌸جستوجویی کردم و جالب اینکه روایات متنوعی با این مضمون در کتب معتبر وجود دارد:
🍀 ثوابالاعمال، ج1، ص24: عَنْ أَبِي كَهْمَسٍ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ «عَلِّمْنِي دُعَاءً أَسْتَنْزِلُ بِهِ اَلرِّزْقَ» فَقَالَ لِي «خُذْ مِنْ شَارِبِكَ وَ أَظْفَارِكَ وَ لْيَكُنْ ذَلِكَ فِي يَوْمِ اَلْجُمُعَةِ»
🍁ابو كهمس نقل كرده است كه:به امام صادق ع عرض كردم: دعائى تعليم من فرما تا موجب گشايش و فراوانى روزى گردد،حضرت فرمود: ناخنها و سبيل خود را كوتاه كن، و حتما اين كار را در روز #جمعه انجام ده.
🍀کافی، ج6، ص491: عَنْ أَبِي كَهْمَسٍ قَالَ: قَالَ رَجُلٌ لِعَبْدِ اَللَّهِ بْنِ اَلْحَسَنِ «عَلِّمْنِي شَيْئاً فِي اَلرِّزْقِ» فَقَالَ «اِلْزَمْ مُصَلاَّكَ إِذَا صَلَّيْتَ اَلْفَجْرَ إِلَى طُلُوعِ اَلشَّمْسِ فَإِنَّهُ أَنْجَعُ فِي طَلَبِ اَلرِّزْقِ مِنَ اَلضَّرْبِ فِي اَلْأَرْضِ» فَأَخْبَرْتُ بِذَلِكَ أَبَا عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ فَقَالَ «أَ لاَ أُعَلِّمُكَ فِي اَلرِّزْقِ مَا هُوَ أَنْفَعُ مِنْ ذَلِكَ؟» قَالَ قُلْتُ بَلَى قَالَ «خُذْ مِنْ شَارِبِكَ وَ أَظْفَارِكَ كُلَّ جُمُعَةٍ» .
🍁ابىكهمس گويد: مردى به عبد اللّه بن حسن گفت: درباره رزق و روزى چيزى به من بياموز. گفت: هنگامى كه نماز صبح را خواندى، تا طلوع آفتاب در سجّادهات بنشين؛ زيرا اين كار، در طلب رزق و روزى از گشتن در زمين براى كسب درآمد اثرگذارتر است. ابوكهمس گويد: من اين خبر را به امام صادق ع گزارش دادم. فرمود: آيا چيزى دربارۀ رزق و روزى به تو نياموزم كه مفيدتر از آن باشد؟ عرض كردم: آرى. فرمود: در هر جمعه سبيل و ناخنهايت را كوتاه كن.
🍀همان: ...عَنْ عَلِيِّ بْنِ عُقْبَةَ عَنْ أَبِيهِ قَالَ: أَتَيْتُ عَبْدَ اَللَّهِ بْنَ اَلْحَسَنِ فَقُلْتُ «عَلِّمْنِي دُعَاءً فِي اَلرِّزْقِ» فَقَالَ «قُلِ "اَللَّهُمَّ تَوَلَّ أَمْرِي وَ لاَ تُوَلِّ أَمْرِي غَيْرَكَ"» فَعَرَضْتُهُ عَلَى أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ فَقَالَ «أَ لاَ أَدُلُّكَ عَلَى مَا هُوَ أَنْفَعُ مِنْ هَذَا فِي اَلرِّزْقِ؟ تَقُصُّ أَظَافِيرَكَ وَ شَارِبَكَ فِي كُلِّ جُمُعَةٍ وَ لَوْ بِحَكِّهَا ».
🍁عقبه گويد: روزى نزد عبد اللّه بن حسن رفتم و گفتم: دعايى دربارۀ روزى به من بياموز. گفت: بگو:«اللّهمّ تولّ أمري و لا تولّ أمري غيرك». من آن را خدمت امام صادق عليه السّلام بازگو كردم. فرمود: آيا تو را راهنمايى نكنم بر عملى كه در طلب روزى از آن دعا مفيدتر است؟ در هر جمعه ناخنها و سبيلت را كوتاه كن، گرچه به #ساييدن آن باشد. [✨ این روایت نکته جدیدی دارد: که اگر ناخن نداری، حتی گوشههایش را قدری بگیر یا سوهان بکش]
🍀من لایحضر، ج1، ص127: قَالَ عَبْدُ اَللَّهِ بْنُ أَبِي يَعْفُورٍ لِلصَّادِقِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ : جُعِلْتُ فِدَاكَ يُقَالُ مَا اُسْتُنْزِلَ اَلرِّزْقُ بِشَيْءٍ مِثْلِ اَلتَّعْقِيبِ فِيمَا بَيْنَ طُلُوعِ اَلْفَجْرِ إِلَى طُلُوعِ اَلشَّمْسِ فَقَالَ «أَجَلْ وَ لَكِنْ أُخْبِرُكَ بِخَيْرٍ مِنْ ذَلِكَ أَخْذِ اَلشَّارِبِ وَ تَقْلِيمِ اَلْأَظْفَارِ يَوْمَ اَلْجُمُعَةِ » .
🍁عبد اللّٰه بن ابي يعفور به امام صادق ع عرض كرد: فدايت گردم مشهور است كه هيچ چيز در فرود آمدن روزى به سوى بنده همانند ذكر و دعا در تعقيب نماز صبح در فاصلۀ طلوع فجر تا طلوع آفتاب نيست، آن حضرت فرمود: آرى درست است اما من تو را از چيزى بهتر از آن در فراخى روزى آگاه ميكنم و آن گرفتن سبیل و كوتاهكردن ناخنها در روز جمعه است.
🌸تاکید دین بر ناخنگرفتن در روز جمعه به قدری است که برخی فکر کردهاند ناخن را فقط باید روز جمعه گرفت!
☘️و قَالَ مُوسَى بْنُ بَكْرٍ لِلصَّادِقِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ : إِنَّ أَصْحَابَنَا يَقُولُونَ إِنَّمَا أَخْذُ اَلشَّارِبِ وَ اَلْأَظْفَارِ يَوْمَ اَلْجُمُعَةِ فَقَالَ «سُبْحَانَ اَللَّهِ خُذْهَا إِنْ شِئْتَ فِي يَوْمِ اَلْجُمُعَةِ وَ إِنْ شِئْتَ فِي سَائِرِ اَلْأَيَّامِ» (منلاحضر، ج1: 128) موسى بن بكر به امام صادق عليه السّلام عرض كرد: اصحاب و طرفداران ما ميگويند: گرفتن ناخنها و كوتاه كردن شارب فقط در روز جمعه بايد انجام شود. آن حضرت فرمود: سبحان اللّٰه (از روى تعجّب يعنى پناه بر خدا از اين سخنان، چنين لزومى در كار نيست) اگر مايل بودى آن را در روز جمعه بگير و گر نه در بقيّه روزهاى هفته.
🌐 @aliebrahimpour_ir
#معرفی #سایت
#جامع_الاحادیث
✅ من از برای جستوجوی احادیث معمولا از نرمافزارهای #نور استفاده میکنم. اما امروز اتفاقی با سایت احادیث نور آشنا شدم:
🔗 https://hadith.inoor.ir/fa/home
✴️ سایت بسیار جامعی است از نظر امکاناتی که حول هر روایت ارائه میدهد: ترجمه؛ شرح؛ احادیث مرتبط؛ اطلاعات سندی؛ حدیث در کتب و مقالات. همینطور قابلیت بهاشتراکگذاری لینک مختصر. و قابلیتهای دیگر.
🌐 @aliebrahimpour_ir
#رونوشت
📌 نماز شب راحت
نماز شب، شامل ۵تا دورکعتی نافله شب، ۲رکعت شفع و یک رکعت نماز وتر میشه.
این توضیح مهمه که تمام اعمال بجز اصل اون ۱۱ رکعت، حتی قنوت نماز وتر مستحبن و اگه دوست داشتید میتونید نخونید یا یه قنوت ساده بگین و حتی به زبون #فارسی دعا کنید! این رو گفتم که یهو با دیدن اعمال مستحبی هول برتون نداره!
اما خود من چون به غایت تنبلم و میترسم همین پلوی ساده (یعنی همین۱۱رکعت) هم ازدستم دربره، فعلا دور و بر مستحبات نمیگردم. و در نتیجه نماز شبم نهایتا یک #ربع طول میکشه. و بعدش دوباره میرم میخوابم. اعتراف میکنم که یکی دو بار که شیطون داشت گولم میزد و میگفت:《اوووووووه! با اینهمه خستگی چطوری میخوای ۱۱ رکعت ًنماز بخونی! به همون ۳ رکعت اکتفا کرده ام!》اما اصلا ناراحت نیستم.
در مستحبات اون چیزی که مهمه، نشاطه؛ یعنی اگه یک رکعت بخونی، ولی با #نشاط و #شادابی، بهتره از ۱۰ رکعت با کسالت و از روی اکراه. وقتی خدا خودش اینقدر مهربونه که گفته عیبی نداره، هروقت برات سخت بود، یا اصلا هر وقت دلت خواست میتونی به جای ۱۱ رکعت، ۳ رکعت بخونی و من همون ثواب رو بهت میدم، من چرا بيخود مته به خشخاش بذارم؟ ... میگن شاه میبخشه، ولی وزير نمیبخشه، حکایت اینجور وقتهاست!
* تازه این نماز جزو نمازهای مستحبیه و مشمول تمام قوانین اون نمازها میشه، یعنی:
* میشه اون رو در حال #حرکت هم بخونیم یا #نشسته یا حتی درحالیکه تو رختخواب نازيم!
* میتونیم #سوره رو بعد از حمد نخونیم و به همون حمد خالی اکتفا کنیم.
* برخلاف نمازهای واجب، در نماز مستحبی اگه در تعداد رکعتها شک کردیم میتونیم هر طوری راحتتريم تصمیم بگیريم؛ یعنی اگه شک کردیم یه رکعت خواندیم یا دو رکعت، بنا را بذاريم به یه رکعت و یه رکعت دیگه بخونیم یا بنا را بذاريم به دو رکعت و سلام نماز را بدیم.
فکر کردین تموم شد؟ نخیر! یه سورپرایز دیگه هم هست:
حالا اگه با تمام این حرفها خواب موندیم، یا به هر علتی نتونستیم شب نماز شب رو بخونیم، میشه توی روز #قضا ش رو بخونیم. اونوقت نه تنها خدا ناراحت نمیشه، بلکه تازه بندۀ #نورچشمی هم میشیم. به این روایتها توجه کنید:
از امام صادق علیهالسلام روایت است که: شخصی به آن حضرت عرض کرد: فدایت شوم چه بسا اتفاق میافتد که یک، دو، یاسه ماه نماز شب از من فوت میشود و من آن را در روز قضا میکنم. آیا این کار جایز است؟ فرمودند: 《به خدا قسم این کار مایه روشنی چشم تو است. و این جمله را سه بار تکرار کرد.》
رسول خدا صلیاللهعلیه و آله فرمودند: 《خدای تعالی به بندههایی که قضای نماز شب را بجای میآورد مباهات میکند و میفرماید: ای فرشتگان، این بنده چیزی را که به او واجب نکردهام #قضا میکند. گواه باشید که من او را آمرزيدم.》
و اینکه قضاى نماز شب بر تقدیم آن یعنى پيش از نیمه شب خواندنش ترجیح داره. یعنی اگه میدونیم شب خواب میمونیم، لازم نیست قبل از نیمه شب نماز رو بخونیم، بلکه بهتره صبر کنیم فرداش قضاش روبخونیم. جالبه نه؟
حالا جالبتر اینه که این وسط برای اونهایی که مشتری دائم باشن یه تخفیفهایی هم هست! مثلا حاج آقا فاطمی نیا میگن:
《دانشجویی که فردا امتحان دارد و وقت نمیکند، یا زنی که کارهای خانه را انجام داده، شب خسته است و نمیتواند برای نماز شب بلند شود، اگر فرزندش از خواب بيدار شد و خواست شیر بخورد، یا باد دری را باز کرد، یا به هر صورتی که نیمه شب بيدار شد، #ذکر 《یا اکرم الاکرمین》 را بگوید و دوباره بخوابد و مطمئن باشد که #ثواب نماز شب را خواهد برد.》 😳
یکی از اسامی روز قیامت یوم الحسرت هست... یعنی در اون روز آدمها کلی حسرت میخورن که چقدر آسون میشده بهشتی بشن و نشدن.
وقتی داشتم دربارۀ نماز شب تحقیق میکردم تمام مدت این موضوع در سرم دور میزد که چرا من تا الان نفهمیده بودم که نماز شب خوندن #چقدر_راحته و چقدر خدا برامون تسهیلات ایجاد کرده که یه وقت این فیض عظیم رو از دست ندیم. چرا همه فکر میکنن نماِز شبخوندن یه چیزيه تو مایههای #کوه کندن!
در واقع داشتم فکر میکردم با اینهمه مهربونی خدا، آدم باید چقدر در بدبودن مهارت داشته باشه که از این همه همراهیها و گذشتها و آسانگیریهای خدا بینصیب بمونه و نتونه درست و زيبا زندگی کنه و عاقبت کار یک شبه جهنم ختم بشه!
این بود انشای من درباره #نماز_شب! ...
نگارنده متن و فرستندۀ آن رو هم از دعای خیرتون فراموش نکنید که بسیار محتاجند.
https://t.me/QuranTr/200
📌ایدههای بیات
🔸داشتم برگههای خیلی قدیمی را منظم میکردم، با این مجموعه متن مواجه شدم. تقریبا برای ۷ سال پیش است. آن زمانها خیلی درگیر ایده #نگارش_متون_آموزشی_ساده برای مباحث مربوط به تفکر و علم برای دانشآموزان بودم. بر اساس همین دغدغه هم طرحی نوشتم برای تاسیس دفتر مطالعات علمپژوهی و تدوین متون که در آن چند استاد، سرپرستی علمی چند شاگرد دستبهقلم را بر عهده بگیرند و شاگردها شروع کنند به تالیف متون آموزشی...
🔸این تعلیقهها و حواشی حاجآقای موسوی بر متن است. خاطرم هست یک نسخه هم به استاد امینینژاد داده بودم و ایشان هم خیلی تشویق کردند.
🔸کار آنقدر برایم جدی بود که دوستم محمد را -که آن زمان دانشجو بود- راضی کردم که با هم به دوره دو روزه نگارش متون #فبک در پژوهشگاه علوم انسانی برویم و با سختی فراوان رفتیم!
🔸این #ایده را چند سالی پیگیری کردم. نهایتا تیمهایی هم برایش تشکیل شد؛ ولی متاسفانه به علت اینکه چندبار زمین خورد و حامی جدی برایش نبود، تعطیل و فراموش و #بیات شد.
🔸یادش بخیر. دغدغهی شیرینی بود که البته هنوز به اصل ضرورت آن معتقدم.
ولله الحمد
🌐 @aliebrahimpour_ir 1399.12.17
#طرح_رشد 👼
📝اینها هم چرکنویس برنامهریزی یکی از کارهایی است که در موسسه قدیمیمان ( #افق_علم ) انجام میدادیم.
🔹فکر میکنم برای تابستان سال۹۱، بعد از کنکور سراسری باشد: طرح رشد تابستانه برای دانشآموزان مقطع راهنمایی
💭از خاطرات شیرین آنروزها این بود که محمد.ا و هادی بدجوری عرق میریختند، ولی من و محمد.ب زیر کولر بودیم.😅 حرصشان میگرفت. با نیش بازی تا بناگوش میگفتیم تمام تلاش پشتیبانی شما زمانی به نتیجه میرسد که ما برنامه و محتوا مفید آماده کنیم.🤪😜😇😎 این جریان تا مدتها تکهکلام مراودات ما بود.
🎭افراد درون این چارت، بعد از دهسال هر کدامشان یک گوشه مشغول کاری هستند: یکی دکتریاش را دفاع میکند، یکی مشاور صاحبسبکی شده، یکی مهندس نرمافزار قویای شده که دنبال راهدررو برای خروج از مملکت است، یکی معمار ملی است و یکی هم در کانال و پیج ایستااش، خاطرهبازی میکند.
🌐 @aliebrahimpour_ir 1399.12.16
📌 سامانه اشتراک دانش دانشگاه باقرالعلوم
☑️ صفحه علی ابراهیم پور
📎 http://kms.bou.ac.ir/alumni/%d8%b9%d9%84%db%8c-%d8%a7%d8%a8%d8%b1%d8%a7%d9%87%db%8c%d9%85-%d9%be%d9%88%d8%b1/
🌐 @aliebrahimpour_ir #cv #رزومه
هدایت شده از فلسفه زبان اسلامی
💠یک گفتگوی علمی و جای خالی بحث از فلسفه فعل و واقعیت اجتماعی
✍️ مجتبی رستمی کیا
🔻در گفتگوی صورت گرفته میان استاد علوی بروجردی و استاد خسروپناه مهمترین مسئله « بنای عقلاء» و « ارتکازات عقلائیه» بود، پیدایش، رصد و یا اضمحلال بناها و ارتکازات عقلائیه در طول تاریخ و عباراتی همچون « عقلا بما هم عقلا» و عنوان گذاری شارع به عنوان « رئیس العقلاء» از جمله نکاتی است که در علم اصول فقه و در ساخت فقه معاصر از آن زیاد گفته شده است اما بحث فلسفی در پیرامون آن صورت نگرفته است.
🔻فتوا دادن یک مجتهد در سیستم شرعی و استنباطی از متن در دیدگاه شناختی و عقل نظری به علوم، به صورت یک قضیه متشکل از دوگانه « موضوع – محمول«، « موضوع – حکم» تشکیل شده است؛ اما در دیدگاه فلسفه فعل و حکمت عملی، فتوا دادن خود یک فعل است و منطق افعال انسانی در مورد آن وجود دارد؟ فتوا دادن و توصیه کردن خود یک بنای عقلایی و یک سیستم فعل اختیاری است که از سویی با متن مقدس و از سوی دیگر با پدیده های عملی مختلفی ارتباط دارد.
🔻فلسفه اسلامی و علم اصول فقه، فاقد دستگاه تبیینی لازم برای رسیدن به پازل تحلیل افعال این چنینی هستند، دو فتوایی که هیچ کدام نظری به #ساخت_واقعیت_اجتماعی ندارند. تحلیل رفتار عقلا چه در اخباریات و چه در انشائیات، بررسی حیث های گسترده التفاتی که عمدتاً جنبه شناختی ندارند، بازی علم ( از میان بازی های زبانی)، مسئله تعین و قطعیت در ساخت واقعیت اجتماعی، سخن از پیشران هایی را به دنبال خواهد داشت که نه در چارچوب مرسوم فلسفه می گنجد و نه در چارچوب علم اصول؛ فلسفه زبانی می طلبد مبتنی بر فلسفه فعل، که به غیر از منطق ادراکات، از منطق و فلسفه افعال و دیگر حیث های التفاتی نیز بتواند سخن بگوید.
🔻به دیگر سخن، انسان حتی اگر تعلیم دیده هم نباشد میتواند اخبار یا انشاء کند، با معنا یا بیمعنا سخن بگوید. توصیفهای زبانی بدون نیاز به هیچ معیار مفهومی یا مصداقی صورت میپذیرند. در واقع توصیفهای زبانی، توصیف شهودهای زبانیاند و شهودهای زبانی نیز همان مهارتهای زبانیاند که اهل زبان آنها را به طور طبیعی و شهودی فرا میگیرند و استعمال میکنند، و چقدر ساده خواهد بود که جریان این ارتکازات را در ساخت واقعیت اجتماعی فقط تحت عنوان بازی های شناختی، و بازی « علم – دانشگاه – مدرنیته و ...» دسته بندی کنیم.
#علوی_بروجردی
#خسروپناه
#مناظره
#فلسفه_فعل
————————
🔶 کانال " فلسفه زبان اسلامی" دریچه ای است برای تأملات شما در باب زبان
👈 در ایتا
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
هدایت شده از فلسفه زبان اسلامی
✍علی ابراهیم پور
یادداشت دغدغهمند شما را در کانال فلسفه زبان اسلامی خواندم. پرسشی ساده به ذهنم که جهت آموزش خودم میپرسم:
فرمودید: "...اما در دیدگاه فلسفه فعل و حکمت عملی، فتوا دادن خود یک فعل است و منطق افعال انسانی در مورد آن وجود دارد..."
بهنظرمیرسد این تعبیر که زیربنای یادداشت شماست، محل تامل باشد. در واقع جمله صحیح این است که:"فتوا دادن خود یک فعل #هم هست"
در واقع تحویل فتوا به فعل، نوعی مغالطه کنهوجه است. حقیر باورمندم مطالعات معاصر علوم انسانی دچار آسیب یک سری مغالطه است که این تحویلینگری نیز جزئی از آنهاست.
بله؛ فتوا فعل هم هست؛ ولی فقط فعل نیست. خودش انضباطهای ذاتی دارد.
هنر این است که جمع سالمی میان بعد ذاتی و بعد نهادی آن ارائه داد. این را شاید بتوان ماموریت فلسفه زبان اسلامی دانست.
از توجه شما سپاسگزارم. 🥀
_______
🔶 کانال " فلسفه زبان اسلامی" دریچه ای است برای تأملات شما در باب زبان
👈 در ایتا
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
📌 #ده_نمکی
#ده_نمکی امشب در برنامه اهالیشب شبکه چهار گفت:
کاری که من روی آیات و روایات کردم، از حجم پژوهشگاه تاریخ جنگ و اسارت بزرگتر است. کل #روایات بحارالانوار را ذیل ۳۰۰۰۰عنوان دستهبندی کردهام. این #مدخل_نویسی را برای #قرآن و همچنین #اشعار فارسی انجام دادهام. این کار طی ۲۰سال به قیمت از دست دادن چشمم انجام شد.
🌐 @aliebrahimpour_ir
📌 عدم واقعبینی اجتماعی طلاب، نتیجه #عقلانیت_جدلی و انتقادی
📘 #برش #ازکتاب: #شهید_مطهری، دهگفتار، ص۲۹۳
✅ #اقول ۱: این مسئله، به شکل وسیعتری در جامعه علمی حوزوی در مواجه با علوم انسانی رسوخ کرده و جنبهی نظری به خود گرفته؛ یکی از مهمترین شعبههایش، رویکرد #روش_شناسی_بنیادین است.
✅ #اقول ۲: مسئله منحصر در حوزویان نیست؛ کل فضای فکریفرهنگیسیاسی ما با این مسئله درگیر است. به دلایل مختلف فرهنگیتاریخی، #عقلانیت_انتقادی کنشگران ما در همهی زمینهها، میچربد به سایر عقلانیتها. نتیجه این است که "ما تنهاوتنها اثبات خود را در پرتو #نفی_دیگران، میجوییم".
🌐 @aliebrahimpour_ir
عقل یشمی خالخال پشمی
📌 #دعای_هفتم #صحیفه_سجادیه ☑️ دعا وقت مهمات و رنج و اندوه 🌐 @aliebrahimpour_ir
📌 #صحیفه_سجادیه
🔸به برکت #کرونا، از اسفند پارسال (۹۸) که #آقا خواندن #دعای_هفتم صحیفه را توصیه کردند، ناخواسته صحیفه آمد کنار دستم. قدری دعای قبل و بعدش را هم گاهی میدیدم. آرامآرام خودکار به دست، شروع کردم از دعای یک خواندن. کمی بعد ماژیک فسفری هم به کمکم آمد و امروز تقریبا تا دعای 30ام مطالعه کردهام.
🔸زیر بعضی از عبارات را خط کشیدهام و روی برخی را هم ماژیکی کردهام. بعضی قسمتها را هم حاشیه زدهام و پشت جلد کتاب هم شماره صفحه بعضی از مدخلها را مشخص کردهام؛ بعضی از عبارات صحیفه را هم با پیوند شماره صفحهای، به همدیگر دوخته ام.
🔸سیر انفسی بسیار جالبی بود که در حال حاضر واژگانی برای توصیفش پیدا نمیکنم. تجربه زیست زیبایی با صحیفه داشتم. امیدوارم امسال بتوانم دوره صحیفه را تمام کنم. نتیجهی این انس یکساله، ایجاد یک نگرش، بازخوانی و بازسازی چندینبارهی سیستم ذهنی و همچنین ایجاد یک ارتباط جدید با خدا بود. یکسری مطالب هم دستگیرم شده که امیدوارم توفیق پیدا کنم با همین هشتک در کانال منتشر کنم.
🔹 از آقا علیبنالحسین ع در روز میلادش عاجزانه مسئلت دارم انس و حقیقت معارف این کتاب را به همه ما ارزانی بدارند.
🌐 @aliebrahimpour_ir
#تک_تیرانداز ، تبلور قدرت عاملیت در برابر ساختار...
https://eitaa.com/aliebrahimpour_ir/841
#دیدمی_ها
📌 #تک_تیرانداز
🍀امروز دیدم. فیلم جشنواره۹۹. نظر منتقدین را نخواندم، ولی تعریفش را شنیده بودم.
🌺به وجدم آورد. مجبورم کرد این نکات را بنویسم:
فیلم خوشساخت و خوشریتم. بیادعا. گندهگویی نمیکند و حد خودش را میشناسد. قهرمان دارد و خوب هم پردازشش کرده. ریتم کشدار نیست و شتاب مناسبی دارد. من البته با روایتهای تکگویی که در این تیپ فیلمها -مثل شیار۱۴۳ و ۲۳نفر- مد شده همدل نیستم؛ خصوصا برای چنین فیلمی که قهرمان دارد. قهرمان باید وسط میدان نشان داده شود؛ نه اینکه گفته شود. بازی خوب کامبیز دیرباز -میکائیل دوستداشتنی- برای این شخصیت نشسته. بازی شخصیتهای عراقی هم خیلی خوب است.
🌺اما:
🌼وقتی فیلم را در بستر زمانه اجتماعی میبینیم، رنگ و معنای دیگری میدهد (تکست در کانتکست). مهمترین چیز، تبلور قدرت #عاملیت در برابر #ساختار است. برای مایی که در این برهه از ساختارها ناامید شدهایم، بازنمایی نقش تکارادهها میتواند یک نسخه اجتماعی باشد. تکتیراندازی که خودش یک گردان است.
🌼 اگر متهم به تشکیلاتگریزی نمیشوم، نظر من این است که تکتیراندازی که #نقطه_زنی #درست و #بااصول میکند، ارزش بیشتری دارد از تشکیلات متوسط!
🌼حس میکنم مدتی است بیش از حد داریم روی تشکیلات و ساختاردهی تاکید میکنیم که باعث میشود تکارادههای فعال و پرپتانسیل، تلف شوند. باید بازگردیم به عاملیتها.
🌼برای مایی که دیگر امید چندانی به ساختارها نداریم، #تک_تیرانداز حرف مهمی دارد: أَن تَقُومُوا لِلّهِ مَثنی وَ #فردی. دست به زانوی خودمان بگذاریم و هرکاری که میتوانیم، با تمام توان انجام بدهیم.
🎞 eitaa.com/aliebrahimpour_ir/-220264
🌐 @aliebrahimpour_ir ۱۳۹۹.۰۱.۰۹ #نقد
هدایت شده از نکات و تمثیلات آیت الله حائری شیرازی
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸«جمهوری اسلامی»، از باب «عدم مخالفت قطعیه» است نه «موافقت قطعیه»🔸
خدا ما را از حکومت شاهنشاهی که #مخالفت_قطعیه با اسلام بود، نجات داد و آورد در جمهوری اسلامی که مخالفت قطعیه با اسلام نمیکند، اما #موافقت_قطعیه هم نمیکند! «حکومت اسلامی»، موافقت قطعیه است!
«جمهوری اسلامی»، مخالفت قطعیه با اسلام نمی کند اما موافقت قطعیه هم زورش نمیرسد، رسالتش همین حد است. موافقت قطعیه با اسلام، در حکومت اسلامی و تمدن اسلامی محقق می شود.
بعضی ها در «جمهوری اسلامی» دنبال «تمدن اسلامی» هستند! اشتباه می کنند. هی داد و بیداد می کنند و می گویند اسلام رفت و چطور شد! نخیر، «جمهوری اسلامی» نسبت به «حکومت شاهنشاهی»، بهشت است. جمهوری اسلامی «اَعراف» است، یعنی بین «جهنم» حکومت شاهنشاهی و «بهشت» تمدن اسلامی، این اَعراف است و در وسط قرار دارد.
فرق «موافقت قطعیه» و «عدم مخالفت قطعیه» چیست؟ فرض کنید ده لیوان داریم که یکی از آنها نجس است. من نمیدانم کدامش نجس است. «عدم مخالفت قطعیه» به این است که یک لیوانش را کنار بگذاری و بقیه اش (نه تای دیگر) را مصرف کنی. چرا مخالفت قطعیه نکرده ای؟ چون نمیتوانی قسم بخوری که این لیوانی که مصرف کردی، قطعاً نجس بوده است. جمهوری اسلامی، این است. یقین به مخالفت با اسلام نداری.
حکومت اسلامی، موافقت قطعیه با اسلام است. در حکومت اسلامی باید از همه اش اجتناب کنی. مثلاً ده تا سیم است. در یکیاش برق است. تو میتوانی یکیاش را بگذاری کنار و به بقیه دست بزنی؟ حکومت اسلامی این جوری است. دست به هیچ کدامش نمیتوانی بزنی. ورع هم یعنی همین.
@haerishirazi
عقل یشمی خالخال پشمی
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸«جمهوری اسلامی»، از باب «عدم مخالفت قطعیه» است نه «موافقت قطعیه»🔸 خدا ما
اقول:
ما اسلام ناب و انقلابمان را از تفکر امام خمینی و شهیدمطهری و آیتالله خامنهای داریم. تفسیر و ارتقا و بازخوانی انقلاب باید بر اساس مبانی همان افراد باشد.
سایرین هم محترماند و انشاءالله خادم اسلام باشند و در حد توان خود را به فهم اسلام ناب نزدیککرده و مفسر اسلام ناب باشند.
کسی که پورشه دارد، وقتش را با ژیان تلف نمیکند.
@aliebrahimpour_ir
هدایت شده از روششناسی جریانشناسی
🔸منتشر شد
📚 روششناسی جریانشناسی
به مثابهنظریه_روشی میانرشته ای
✍علی ابراهیمپور
بامقدمه
عبدالحسین خسروپناه و محمدصادق کوشکی
ایران کشوری با قدمت است که از ابتدای شکلگیری جریانهای فکری در آن تا زمان حاضر محل ورود اندیشهها و جریانهای فرهنگی متعدد بیرونی و گاه متضاد بوده است. در دوره معاصر چه در بعد نظری و چه در بعد اجتماعی اندیشهها و اندیشوران بسیاری وجود دارند که هم تجارب گذشته را به دوش میکشند و هم تجارب تازهای را در ساحت فرهنگی تشیع و ایران رقم زدهاند. هدف از جریانشناسی، در مرحله اول شناخت و پیجویی این تجارب و در مرحله دوم سامانبخشی و بهرهگیری از آنها برای بهسازی جریانهای فرهنگی است.
اما قدم اول برای شناختن جریانها، تبیین و روشن کردن روش شناخت آنهاست. به تعبیر دیگر ابتدا باید روشهای جریانشناسی را وضوح بخشید تا در دامهای منطقی شناخت جریانها گرفتار نشویم. کتاب حاضر اولین قدم را برای این هدف برداشته است.
📌خرید مستقیم کتاب ازسایت کتاب طه 👇👇
https://ketabtaha.com/?p=71025
☎️شماره تماس: 02537848326
@ketabtaha
🌐 @aliebrahimpour_ir
🌐 @currents_studies
📌 کتاب «روششناسی جریانشناسی» منتشر شد
🔸 #کتاب « #روششناسی #جریانشناسی بهمثابه نظریه-روشی میانرشتهای» با موضوع روششناسی علوم انسانی، نوشته #علی_ابراهیم_پور و با مقدمه دکتر #عبدالحسین_خسروپناه و دکتر #محمدصادق_کوشکی روانه بازار نشر شد.
🔸 « #روش_شناسی #جریان_شناسی» به دغدغهی تقویت ادبیات بومی علوم انسانی و پاسخی به چالش «روش» در تولید علم میپردازد.
🔸این کتاب برای نخستینبار، جریانشناسی را بهمثابه «نظریه-روش» صورتبندی کرده است، که میتواند در عرض روشهای مرسوم #علوم_انسانی همچون تحلیل گفتمان مطرح شود. مهم آنکه این پژوهش پیشرو، روش جریانشناسی را بهعنوان فرآیندی میانرشتهای معماری کرده است و بر مبانی #حکمت_اسلامی پیریزی شده است.
🔸«جریانشناسی» اصطلاحی نوپدید و پربسامد در فضای فکری-فرهنگی و علمی ایران معاصر است که با ادبیات جذاب خود، توجه مخاطبان و اندیشوران بسیاری را جلب کرده است؛ اما بیشتر از آن بهعنوان الگویی رسانهای و ژورنالیستی برای تنظیم محتوا در سخنرانیها، مقالات و یادداشتها استفاده میشود.
🔸 جریانشناسی بهمثابه نظریه-روش، میتواند در هر پژوهش فکری، اندیشهای و فرهنگیِ تأثیرگذار در بستر تاریخ استفاده شود؛ ازاینرو جریانشناسی بهعنوان الگویی بومی در رشتههایی همچون فلسفه، کلام، معارف اسلامی، تاریخ، جامعهشناسی، علوم سیاسی، مدیریت و سیاستگذاری قابل بهرهبرداری خواهد بود.
🔸استاد حجتالاسلام دکتر عبدالحسین خسروپناه، عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی، در مقدمهی این کتاب آورده است: «بدون روششناسی جریانشناسی، نمیتوان امیدی به دستیابی به مطالعات منضبط و ساختارمند در این حوزه داشت؛ چراکه در اصل «روش» است که مسئولیت پاسداری از هویت علمی پژوهشها و پایداری توجیه آنها در فضای علم و جامعه علمی را برعهده دارد. کتاب «روششناسی جریانشناسی» اولین اثر منسجم برای هموارسازی مسیر دستیابی به این هدف است... این کتاب تحقیق #جامع و #نوآورانهای است که توسط برادر فاضل آقای علی ابراهیمپور تدوین شده است؛ بنده آن را کامل مطالعه کردم و اصلاحات آن انجام شده است. بیشک برای خوانندگان مفید خواهد بود.»
🔸استاد دکتر محمدصادق کوشکی، عضو هیئت علمی دانشکده علوم سیاسی دانشگاه تهران، نیز در مقدمه خویش آورده است: «برای برونرفت از این تنگناها و فاصلهگرفتن از شائبههای غیر عالمانه رایج در جریانشناسی موجود در ایران امروز، چارهای جز پرداختن علمی و روشمند به این مقوله وجود ندارد و یکی از ارکان پرداخت روشمند به جریانشناسی دستیابی به روش شناخت جریانها است... اثر پیش رو یکی از نخستین گامها در عرصه «روش جریانشناسی» است که نویسنده محترم طی تلاشهای خود در جهت شناخت جریانات فرهنگی و سیاسی کشور آن رسیده و #مدتی_طولانی را برای تولید و پردازش آن صرف کرده و به همین دلیل این اثر هم از امتیاز #تازگی و #نوپدیدی برخوردار است و هم نیازمند بررسی و نقد عالمانه و البته تکمیل این روند جز با تداوم نگارش در این موضوع ممکن نخواهد بود.»
🔸علی ابراهیم پور طلبه درس خارج حوزه علمیه قم و فارغالتحصیل کارشناسی ارشد مدیریت راهبردی فرهنگ دانشگاه باقرالعلوم(علیهالسلام) است و در این کتاب محصول پژوهش پنجساله خود را پس نقد و نظر برخی از استادان حوزوی و دانشگاهی، به جامعه علمی ارائه کرده است.
🔸قابل ذکر است، چاپ نخست کتاب «روششناسی جریانشناسی بهمثابه نظریه-روشی میانرشتهای» در 456صفحه رقعی با تیراژ 500نسخه و با قیمت 95هزارتومان به همت انتشارات #کتاب_طه راهی بازار نشر شده است.
🔸گفتنی است، پایگاه اختصاصی کتاب به آدرس "@Currents_studies" بستری برای اطلاعرسانی اخبار، نشستها، رویدادها، درسگفتارها و بازخوردهای خوانندگان در شبکههای اجتماعی راهاندازی شده است.
🔸علاقهمندان میتوانند برای تهیه کتاب علاوه بر کتابفروشیها به پایگاه اینترنتی نشر کتابطه یا پاتوقکتابفردا مراجعه کنند و یا با شماره ۰۲۵۳۷۸۴۲۰۳۹ تماس بگیرند.//پایان//
https://www.tasnimnews.com/fa/news/1400/02/08/2493189
https://www.farsnews.ir/news/14000211000722/
http://www.ibna.ir/fa/book/305537/
https://www.mehrnews.com/news/5202643
🌐 @aliebrahimpour_ir
🌐 @currents_studies
📌 از #تولید_علم تا #ترویج_علم
🌺 بذر ایدههای علمی از جامعهعلمی گرفته میشوند، در ذهن پژوهشگر جوانه میزنند و رشد میکنند و در قالب یک محصول -مثلا کتاب- رسوب پیدا میکنند. اما عمیقا #معتقدم اگر ایدهها به جامعه کنشگران علمی بازنگردد، جز مجموعهی کاغذها در گوشه کتابخانه، چیزی نیستند!
🌺 نگاه علمی به مقوله جریانشناسی، ضرورتی بود که در فضای فکریفرهنگیسیاسی جامعه احساس کردم. فعالیتی شکل گرفت و محصولی به دست آمد. احساس میکنم وظیفهام در در راستای این دغدغه، هنوز به اتمام نرسیده. تا آنجا که در توان دارم (علی قدر الطاقة البشریة) وظیفه خودم میدانم این ایده را به کنشگران این عرصه -که اتفاقا عرصه عریض و طویلی هم هست- بازگردانم.
🌺 بههمیندلیل، از مدتی قبل از دوستان مختلف در عرصههای گوناگون کاری، در این زمینه مشورت گرفته و میگیرم. از هر ایدهی ترویجی جدید هم استقبال میکنم. دوستان من را از نظرات خود بینصیب نگذارند.
🌺 یکی از ایدههای مطرحشده، ایجاد پایگاه اختصاصی موضوع کتاب، در فضای مجازی بود. امیدوارم مورد حمایت دوستان واقع گردد 👈 @currents_studies
🌐 @aliebrahimpour_ir
🌐 @currents_studies
هدایت شده از روششناسی جریانشناسی
#معرفی #کانال
✅ «روششناسی جریانشناسی» پایگاه اختصاصی کتاب، در فضای مجازی است و در تلاش است بستر ارتباط دو سویه مخاطبان با ایده جریانشناسی را فراهم آورد:
☘️ ارتباط مستقیم با نویسنده
☘️ اطلاع از #خبر ها، #نشست های مرتبط و #پوشش_رسانه_ای
☘️ انتشار #نقدونظر ، #مصاحبه، #یادداشت و #بازخورد های خوانندگان
☘️ #عکس_نوشته ها
☘️ #درس_گفتار ها و #آموزش ها
☘️ #مستندات بیشتر و ایدههای تکمیلی
☘️ #تهیه و #خرید و #حمایت از اثر
🔰 از مخاطبان اندیشور تقاضا میشود، با حضور خود، این پایگاه را رونق بخشیده و در صورت امکان، سایر دوستان مجازی خود را به آن دعوت کنند.
🌸 پیشاپیش از همراهی شما صمیمانه سپاسگزارم.
📎 t.me/Currents_studies [تلگرام]
📎 eitaa.com/Currents_studies [ایتا]
📎 instagram.com/currents_studies [اینستا]
🌐 @currents_studies
قَالَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ ع فِي خُطْبَتِهِ الزَّهْرَاءِ: «وَ اللَّهِ لَقَدْ عَهِدَ إِلَيَّ رَسُولُ اللَّهِ ص غَيْرَ مَرَّةٍ- وَ لَا اثْنَتَيْنِ وَ لَا ثَلَاثٍ وَ لَا أَرْبَعٍ- فَقَالَ:
"يَا عَلِيُّ! إِنَّكَ سَتُقَاتِلُ بَعْدِيَ النَّاكِثِينَ وَ الْمَارِقِينَ وَ الْقَاسِطِين"...» (تفسیر قمی، ج1: 283)
🏴 شهادت مولی الموحدین، آقا امیرالمومنین علیهالسلام، بزرگ رهبر #جریان_حق در تاریخ را تسلیت عرض میکنم.
21 رمضان 1442 قمری
13 اردیبهشت 1400 شمسی
🌐 @aliebrahimpour_ir
🌐 @currents_studies
#توییت
🔶سخنرانی دیروز آقا، دوگانه دیپلماسی-میدان را عوض کرد:
🔸دوگانه جدید که دوگانه صحیحی هم هست، #تدوین_سیاست و #اجرای_سیاست است.
🔸این دوگانه جدید، قدرت اثرگذاری عینی بیشتری در جامعه دارد.
🌐@aliebrahimpour_ir ۱۴۰۰.۲.۱۳
بعد از مقداری تحقیق:
✅ رهبری امسال بهعنوان #حاکم_شرع #حکم کردند.
پ.ن: ایشان عضو دفتر استفتائات بیت رهبری قم هستند و کلامشان برای من اطمینانآور است.
🌺 عید شما مبارک 🌺
🌐 @aliebrahimpour_ir ۱۴۰۰.۰۲.۲۳