eitaa logo
عقل یشمی خال‌خال پشمی
247 دنبال‌کننده
694 عکس
33 ویدیو
74 فایل
☑️ کسی که حرفای این کانال را جدی بگیره، خره. 😇✌ @ebrahimpour
مشاهده در ایتا
دانلود
📌 عملی کمک‌کار و نیروبخش برتر از خادم ✨ قبل از : ۳۳بار سبحان‌الله؛ ۳۳بار الحمدلله و سپس ۳۴بار الله‌اکبر أَ فَلاَ أُعَلِّمُكُمَا مَا هُوَ خَيْرٌ لَكُمَا مِنَ اَلْخَادِمِ؟ إِذَا أَخَذْتُمَا مَنَامَكُمَا: ١.فَسَبِّحَا ثَلاَثاً وَ ثَلاَثِينَ ٢.وَ اِحْمَدَا ثَلاَثاً وَ ثَلاَثِينَ ٣.وَ كَبِّرَا أَرْبَعاً وَ ثَلاَثِينَ 📗 الصحیفه الفاطمیه الجامعه، سیدمحمدباقر موحد ابطحی، روایت۳۲، ص۱۰۲ 📜 آدرس روایت: علل الشرایع، ج۲: ۳۶۶؛ بحارالانوار، ج۴۳: ۸۲، ج۷۳: ۱۹۳، ج۸۲: ۳۲۹. @aliebrahimpour_ir @my_sajjadieh
📌 و 🔸 استادمان حاج‌آقای وحیدی نظری درباره معنای استخاره دارند که مطابق آن، استخاره نه به معنای "طلب خیر" بلکه به معنای "طلب خیره" یعنی "طلب انتخاب" است. شما وقتی استخاره می‌گیری، یعنی به خدا می‌گویی: ای کسی که به سرانجام امور آگاهی، در این مسئله تو برایم انتخاب کن. حالا مثلا با تسبیح، خدا به تو می‌گوید که انتخابش کدام است. 🔸 این معنا، به لحاظ با معنای متداول تفاوت بسیار ظریف و دقیقی دارد. در معنای متداول، ما از خدا نمی‌خواهیم که در سر دو راهی برایمان انتخاب کند؛ بلکه خودمان انتخاب کرده‌ایم؛ حالا از خدا می‌خواهیم که به ما بگوید آیا این انتخاب من، خیر و خوب است یا نه. یعنی انتخاب نمی‌کنیم. انتخاب می‌کنیم و سپس با استخاره می‌خواهیم که او خیر را در آن قرار بدهد. 🔸 اولین شاهدشان در خود ذکر استخاره -أَسْتَخِیرُ اللَّهَ‏ بِرَحْمَتِهِ خِیَرَةً فِی عَافِیَهٍ- است که می‌گوید خیره نه خیر! خیره هم در قرآن به معنای انتخاب است؛ مثل مَا كَانَ لَهُمُ ٱلۡخِيَرَةُۚ (قصص:۶۸) و وَمَا كَانَ لِمُؤۡمِنٖ وَلَا مُؤۡمِنَةٍ إِذَا قَضَى ٱللَّهُ وَرَسُولُهُۥٓ أَمۡرًا أَن يَكُونَ لَهُمُ ٱلۡخِيَرَةُ مِنۡ أَمۡرِهِمۡۗ (احزاب:۳۶). 🔸 با توجه به این معنا، ایشان مدعی هستند همگی روایات مربوط به استخاره، تقویت‌کننده این معنا هستند. 🔸 می‌توانید برای جویاشدن از نظر ایشان، این فایل را گوش بدهید👇 https://eitaa.com/HamidVahidi_ir/493 🔸 من هرچند به این معنا احترام می‌گذارم و آن را پیشرفتی در بحث استخاره می‌دانم، ولی اطلاق آن را قبول ندارم. مدت‌هاست که هر وقت عبارتی می‌بینم، دقت می‌کنم که آیا می‌تواند شاهد قطعی و محکمی برای شکستن اطلاق مذکور باشد؟ با من همراه باشید. 😃 @my_sajjadieh @aliebrahimpour_ir ۱۴۰۳.۰۷.۲۰
از هایی که عمامه ۲۵متری می‌بندن و ریش‌شون رو خیلی‌خیلی دقیق مرتب می‌کنن، خوشم نمیاد؛ خصوصا اگر خیلی جوون باشن. از من به شما نصیحت. @aliebrahimpour_ir
فایل‌های درس تفسیر استاد را که گوش می‌دم، روحم جلا می‌گیره و امید به زندگی ام افزایش پیدا می‌کنه. @aliebrahimpour_ir
و افسوس و صدافسوس در این عریض و طویل، حتی یک درس برگزار نمی‌شود! حتی مراکزی که موسوم به هستند نیز، اهتمامی به برگزاری درس صحیفه ندارند. کُلاً صحیفه -مثل دیگر کتب، و من اینجا تاکیدم روی صحیفه است- هیچ جای رسمی بین ما ندارد. @aliebrahimpour_ir @my_sajjadieh ١٤٠٣.٠٧.٠١
عقل یشمی خال‌خال پشمی
#سال_تحصیلی و #حوزه افسوس و صدافسوس در این #حوزه عریض و طویل، حتی یک درس #صحیفه_کامله_سجادیه برگزار
؟ چندده درس تفسیر قرآن برگزار می‌شود؛ چرا درس تفسیر نهج‌البلاغه و تفسیر صحیفه برگزار نمی‌شود؟ چرا نه عرضه‌ای وجود دارد و نه تقاضایی؟ چرا ما یخ زده‌ایم و پاسخی به این سوالات نداریم؟ چرا ما طلبه‌ها تا سطح چهار هم برسیم، اگر بر کفایه مسلط نباشیم، شماتت می‌شویم، ولی اگر به صحیفه و نهج نگاه هم نکرده باشیم، هیچ احساس کمبودی نمی‌کنیم؟ چرا نسبت به این ماجرا عادی هستیم؟ چرا...؟ چرا...؟ چرا...؟ @aliebrahimpour_ir @my_sajjadieh
عقل یشمی خال‌خال پشمی
#چرا؟ چندده درس تفسیر قرآن برگزار می‌شود؛ چرا درس تفسیر نهج‌البلاغه و تفسیر صحیفه برگزار نمی‌شود؟
خدا پدر حاج‌آقای را بیامرزد. اول طلبگی، اسم را برایمان آورد و هفته‌ای یک ساعت، برایمان چهارتا روایت و آیه می‌خواند؛ از معدود کلاس‌های به‌دردبخور روزگارِ منحوسِ مدرسه‌یِ علیهاماعلیها ی . خواندن قرآن و اصول‌کافی را او یادمان داد. تخمش در دلم بود؛ ولی او بود که به عنوان یک کار مهم، طرحش کرد. اولین بار، بند۳ دعای مکارم الاخلاق صحیفه را، او برایمان خواند. مناجات الشاکین را در برابر زیارت امین‌الله مطرح کرد. صلوات خاصه حضرت زهرا را آنقدر خواندوخواند و تاکید کرد که همه حفظ بشوند. من تا همین چند هفته پیش، همیشه از حفظ نبودنش احساس کمبود می‌کردم تا بالاخره حفظ شدم. این حس را او به من داد. کفیل. هر طلبه‌ای باید یک کفیل داشته باشد. کفیلی که دستش را بگیرد و لقمه‌لقمه طلبگی واقعی را بچشاندش. خدایا، از کفیلی که سر راه ما قرار دادی، ممنونم؛ و از کمبود کفیل‌ها شکایت دارم. @aliebrahimpour_ir @my_sajjadieh
📌 حزب‌الله زنده است آفتاب آمد، دلیل آفتاب! تا این‌چنین مردمی هستند؛ زحمت‌کشان پابرهنه‌ای که دل‌شان برای حزب‌الله می‌تپد؛ بله، باید هم حزب‌الله زنده باشد و بماند! پ.ن: حیف پشت فرمان نشد بهتر بگیرم. هم او تکان می‌خورد و هم من. @aliebrahimpour_ir ۱۴۰۳.۰۷.۲۲
📌 بدعت/شهادت ما الان دعوای زنده داریم بین اهل علم سر اینکه چرا در تقویم، ۱۰ربیع‌الثانی را نوشته‌اند وفات سلام‌الله‌علیها و این تاریخ جعلی است و این‌کار بدعت است. خب! بسم‌الله! این که ربطی به آمریکا و اسرائیل و تحریم‌ها و دست بیگانه و اجانب و ایکس و ایگرگ ندارد! بسم‌الله! بیایید وسط و را کنید! چرا در پستوها هی به هم سیخونک می‌زنید؟ اگر اهل‌علم هستید، عین مرد بیایید و مسئله را کنید! اگر مسئله حل‌کن هستید! اینکه کامل در دست شماست! روی حرف شما هم که کسی حرف نمی‌زند!!! ما می‌خواهیم فیهاخالدون گیتی را کن‌فیکون کنیم، ولی کف جوراب‌مان، پُر است از سیب‌زمینی و دماغ‌مان آویزان! خب دستمال دربیار بگیر! نخ دربیار بدوز! اینقدر حرف نزن! !! لکن ما کننده نیستیم. ما متکمیم. حراف. حرف. لب و دهن. @aliebrahimpour_ir ۱۴۰۳.۰۷.۲۴
حاج‌آقا؛ مسئلةٌ: نوشتن آیات کریمه و اسامی اهل‌بیت که احترام‌شان لازم است، روی شیئی که می‌دانیم قرار است بسوزد و آتش بگیرد، جایز است؟ به نظرم جا دارد این مسئله را در فروعات مباحث یا بحث و بررسی کنند و پاسخش را بیابند. ✌ @aliebrahimpour_ir ۱۴۰۳.۰۷.۲۴
📿برخی از توصیه‌های اخلاقی عرفانی آیت‌الله سید عبدالله رحمة‌الله‌علیه ✍️عمده چیزی که برزخ را تاریک می‌کند، حرف پشت سر مردم است: غیبت، تهمت... یکی از چیزهایی که برزخ را روشن می‌کند، گره‌گشایی از کار مردم است. برزخ را گناهان، تاریک می‌کنند، و از آن طرف اعمال خیر، باعث روشنایی عالم قبر و برزخ می‌شوند. ✔️ خواهش می‌کنم حاضر جواب نباشید. من به جوان‌ها می‌گویم دیر نمی‌شود؛ بعداً جواب بدهید. کمی تأمل کنید. حاضر جوابی بعضی وقت‌ها آدم را محروم می‌کند. همین‌طوری زود چیزی را نپرانید. تمرین کنید و یک ذره دیرتر جواب بدهید. ✔️مشاجره‌ها و نزاع‌ها، نور باطن را خاموش می‌کند! بسیاری از بی‌حالی‌ها و عدم نشاط‌ها به جهت مشاجرات است! کم منزلی داریم که در آن پرخاش و تندی نباشد. روزی چندتا پرخاش باشد، برکات می‌رود و دیگر چیزی نمی‌ماند! حتی اگر حق هم با تو بود، در امور جزئی و شخصی مشاجره نکن، چون کدورت‌آور است. ✔️ نعمتی که انسان را از خدا غافل کند، نقمت و عقاب است. از جمله، گریه‌ی استدراجی است. حالِ گریه به او می‌دهند، که فکر کند آدم خوبی است! بعضی افراد هستند که در مجالس و هیئت گریه می‌کنند اما کارهایی از این‌ها سر می‌زند که سنگ را به گریه می‌اندازد! ✔️ در جامعه‌ ما تقوای لسانی خیلی کم است؛ بعضی از متدیّنین، اهل مسجد، اهل هیئت، تقوای لسانی را از دست داده‌اند! گویا غیبت واجب است و تهمت و افتراء مستحب! خدا می‌داند خیلی خطرناک است. توفیق، سلب می‌شود، قلب تیره می‌شود، نشاط در عبادات موجود نیست. ✔️ بگذارید جمله‌ای کامل شود بعد ایراد بگیرید. نمی‌دانم چرا اینطوری هستیم! در خواهر و برادری هم حاضر نیستیم حرف یکدیگر را تا آخر گوش کنیم. می‌گوییم: وایسا، شکر تو کلامت! خب شکر به چه درد می‌خورد؟ یا اگر از جمله‌ای خوشش نیاید می‌پرد وسط حرف! بابا جان صبر کن تا حرف آن آدم تمام شود. ✔️ خشم ما را بیچاره کرده است، نمی‌گذارد به جایی برسیم! هی دور خود می‌چرخیم، چرا که بداخلاقیم! امام صادق علیه‌السلام فرمود: «آدم بد اخلاق، معارف را پیدا نمی‌کند.» آقای طباطبایی اگر بداخلاق بود، المیزان نمی‌توانست بنویسد. بد اخلاقی با معارف جور در نمی‌آید. ✔️ماها ولخرج نورانیت و نور هستیم؛ کاری می‌کنیم، نورانیتی حاصل می‌شود؛ راحت کاری می‌کنیم که می‌رود و جایش را به ظلمت می‌دهد. شب بلند می‌شویم چندتا استغفار می‌گوییم و مشمول آیه «ویستغفرون بالاسحار» می‌شویم اما صبح می‌گوییم «حالا غیبت فلانی نباشد ها…» هیچی تمام شد و رفت! ✔️ تعجب می‌کنم از بعضی‌ها! آقا یا خانم مؤمن ۲۰ بار عمره رفته، بار ۲۱ می‌گویند بیا پول عمره را بده برای جهیزیه دختر یتیم؛ می‌گوید: نمی‌توانم؛ دوستانم می‌روند، من نروم؟! حالا بگو شما این همه رفتی، اخلاق را رعایت می‌کنی؟ مگر دین مسخره است؟! هر سال عمره می‌روی؛ یک عیب را از خودت دور نکردی؟ ✔️ فرد در حالی که تصور دارد خبری است وارد روز قیامت می‌شود، اما ناگهان تعجب می‌کند؛ پس نمازها و عمره‌ها چه شد؟می‌گویند دل شکستی! ریا کردی! زهر زبان ریختی! جوان عزیز اگر می‌خواهی به جایی برسی از خانه‌تان شروع کن! اگر دل خواهرت را شکستی، دل مادروپدر را شکستی، برو درستش کن. از خانه شروع کنید. ✔️ اهل قسم نیستم ولی مجبورم، دلم می‌سوزد. خانم‌ها،آقایان! بشنوید! به حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها قسم اگر لطیف نباشید چیزی گیرتان نمی‌آید، خودتان را معطل نکنید. هی اوقات تلخی راه می‌اندازد، عصبانی می‌شود، بعد هم می‌خواهد بشود زبدةالعارفین؛ یک‌بار این قسم را خوردم که تا لطیف نشوید چیزی گیرتان نمی‌آید. ✔️ خدا گناه «آبرو بردن» را سخت می‌بخشد. امام باقر علیه‌السلام فرمودند: «کسی که آبروی مردم را نریزد، خداوند از گناهان او صرف‌نظر خواهد كرد.» اغلب جهنمی‌ها، جهنمی زبان هستند! فکر نکنید همه از دیوار مردم بالا می‌روند. یک مشت مقدس را می‌آورند جهنم به سبب اينكه آبرو می‌بردند! اسلام، خواهان حفظ آبروی افراد است. ✔️ خبرهای بد را هیچ وقت در خانه نگویید؛ تا به خانه می رسد، می‌گوید تصادفی را دیدم! نمی‌خواهد بگویید. اصلا خبرهای منفی را در منزل نگویید. شما را به خدا قسم می‌دهم این‌ها را رعایت کنید؛ ضربه‌هایی به خانواده زده می‌شود که جبران نمی‌شود. چیزهای پریشان کننده نگویید. به همسر و بچه‌ها آرامش دهید. ✔️ مردم فکر می کنند اولیاء خدا روزی هزار رکعت نماز می‌خوانده پ‌اند که این‌طوری شدند. خیر؛ آن‌ها فقط در اثر داشتن صفات عالیه به این‌جا رسیدند. ✔️ صفات عالیه انسان را ده‌فرسخ ده‌فرسخ جلو می‌اندازد یک خشم فرو خوردن آدم را از هزار رکعت نماز زودتر به خدا می رساند، یک دل شادکردن تو را خیلی زودتر می‌رساند، یک مادر خوشحال‌کردن زودتر می‌رساند. از این‌جا باید شروع کنیم. اینجا را درست کن بعد هزار رکعت نماز خودش می آید، خودت مشتاق می‌شوی. @alievrahimpour_ir @my_sajjadieh
آیا کسی است که متولی است و مسئولیت حفظ و پاسداری از این اثر را به صورت رسمی بر عهده دارد؟ @my_sajjadieh @aliebrahimpour_ir ۱۴۰۳.۰۷.۲۶
عقل یشمی خال‌خال پشمی
آیا #طلبه کسی است که متولی #صحیفه_کامله_سجادیه است و مسئولیت حفظ و پاسداری از معارف برجای مانده از آ
می‌فرماید: اگر عین آدم، مشغول به فقه و اصول -و حتی حداقل فلسفه- بودی و حداکثر توان و همتت، صرف فهم و تحلیل و نقض و ابرام مسائل علم بود، اینطور به چپ‌وراست نمی‌زدی و شعر نمی‌بافتی و خودت را به صحیفه و نهج و قرآن نمی‌چسباندی و هی عکس یادگاری نمی‌گرفتی!! آیا جواب روشن است؟ آیا ایمان به جواب وجود دارد؟ آیا علم، مخدری برای فکرنکردن به پاسخ این سوالات نیست؟ آیا در مسیری که طی می‌کنیم، واقعا وجود دارد؟ @my_sajjadieh @aliebrahimpour_ir ۱۴۰۳.۰۷.۲۶
خطبه ۲۱۶ ، در متن و مضمون، همچون بند۲۶ است: اَللَّهُمَّ‌ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ‌ ، وَ صُنْ وَجْهِي بِالْيَسَارِ، وَ لاَ تَبْتَذِلْ جَاهِي بِالْإِقْتَارِ فَأَسْتَرْزِقَ أَهْلَ رِزْقِكَ‌، وَ أَسْتَعْطِيَ شِرَارَ خَلْقِكَ‌، فَأَفْتَتِنَ بِحَمْدِ مَنْ أَعْطَانِي، و أُبْتَلَى بِذَمِّ مَنْ مَنَعَنِي، وَ أَنْتَ مِنْ دُونِهِمْ وَلِيُّ اَلْإِعْطَاءِ‌ وَ اَلْمَنْعِ‌. (دعای۲۰: ۲۶) @my_sajjadieh
یکی از نظریات من درباره این است که این کتاب، میراث‌دار و حامل اصل و اساس و منبع دعایی اسلام است. یعنی این جایگاه نصیب شد که اثری بیافریند که بنیان ادعیه را پایه گذارد. این یعنی ما می‌توانیم بسیاری از ادعیه را به صحیفه برگردانیم. از نتایج این نظریه این است که: ۱.فرازمانی‌بودن و درزمان‌نبودن صحیفه بیش‌ازپیش اثبات می‌شود. ۲.سیدالساجدین، انشاءکننده کتاب نیست؛ او میراث‌دار علم دعاست. او منبع وحی دعاست. صحیفه، قرآن صاعد است. صحیفه کتاب مقام دعاست. ۳.صحیفه، معیار سنجش سایر ادعیه است؛ همچون نقشی که قرآن در سنجش روایات دارد. چون این کتاب تالیفی ویژه اهل‌بیت در این موضوع است. شاهد مهم این ادعای مهم، این است که از دعاهای منسوب به امیرالمومنین در این کتاب، مشابهاتی یافت می‌شود و همچنین حضرات بعد از سیدالساجدین، برای توصیه دعا، عباراتی از این کتاب یا مشابه آن را توصیه می‌کردند. مثلا حضرت صحیفه را باز می‌کرده و می‌گفته این دعا را بنویس و برای مشکلت بخوان. این مسئله، سر درازی دارد و من هنوز عبارت رسایی برای بیان آن پیدا نکردم. حتی نمی‌دانم برایش چه عنوانی بزنم. خطبه ۲۱۶ نهج البلاغه فیض الاسلام، شاهدی برای این ادعاست. این خطبه، در متن و مضمون، همچون بند۲۶ است: اَللَّهُمَّ‌ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ‌ ، وَ صُنْ وَجْهِي بِالْيَسَارِ، وَ لاَ تَبْتَذِلْ جَاهِي بِالْإِقْتَارِ فَأَسْتَرْزِقَ أَهْلَ رِزْقِكَ‌، وَ أَسْتَعْطِيَ شِرَارَ خَلْقِكَ‌، فَأَفْتَتِنَ بِحَمْدِ مَنْ أَعْطَانِي، و أُبْتَلَى بِذَمِّ مَنْ مَنَعَنِي، وَ أَنْتَ مِنْ دُونِهِمْ وَلِيُّ اَلْإِعْطَاءِ‌ وَ اَلْمَنْعِ‌. (دعای۲۰: ۲۶) @my_sajjadieh @aliebrahimpour_ir
امروز پیش استاد مفیدی کردم با این نیت که آیا وقتش رسیده که را پهن کنم یا نه. بد آمد. ظاهرا هنوز توفیقش نیست. 🥺 @my_sajjadieh ۱۴۰۳.۰۷.۲۸ @aliebrahimpour_ir
- شاید گفتنش قشنگ نباشد ولی: شاید به مخیّله شریف رضی خطور هم نمی‌کرد که کتابش این‌قدر بگیرد!! 👤 استاد سبط طباطبایی یزدی؛ درس جلسه۲۱، مورخ ۱۴۰۳/۰۷/۲۳ 📎 eitaa.com/mtiforg/339 (39:55) @my_sajjadieh @aliebrahimpour_ir
به سیدمحمدرضا -هم‌بحث قدیمی- می‌گم: چون شما طباطبایی هستین، کیک می‌دین؟ میگه: نه، چون ارزونه... 😁 @aliebrahimpour_ir ۱۴۰۳.۰۷.۲۳