امروز پیش استاد مفیدی #استخاره کردم با این نیت که آیا وقتش رسیده که #بساط_سجادیه_من را پهن کنم یا نه.
بد آمد.
ظاهرا هنوز توفیقش نیست. 🥺
@my_sajjadieh ۱۴۰۳.۰۷.۲۸
@aliebrahimpour_ir
- شاید گفتنش قشنگ نباشد ولی:
شاید به مخیّله شریف رضی خطور هم نمیکرد که کتابش اینقدر بگیرد!!
👤 استاد سبط طباطبایی یزدی؛ درس #نهج_البلاغه جلسه۲۱، مورخ ۱۴۰۳/۰۷/۲۳
📎 eitaa.com/mtiforg/339 (39:55)
@my_sajjadieh
@aliebrahimpour_ir
به سیدمحمدرضا -همبحث قدیمی- میگم: چون شما طباطبایی #یزدی هستین، کیک #یزدی میدین؟
میگه: نه، چون ارزونه... 😁
@aliebrahimpour_ir ۱۴۰۳.۰۷.۲۳
در ساختمانی که زندگی میکنیم، تجربیات نابی دارم پیدا میکنم که به مخیلهام نمیرسید یکروز با اینچنین مسائلی روبهرو بشم!
انشاءالله توفیق موافق شود، عرض میکنم.
امضاء: #عقل_یشمی_خال_خال_پشمی
@aliebrahimpour_ir
📌 فقط یک احمق، با یک علم، میجنگد!
یهبندهی خدایی بود -که البته برای عدهای مراد بود-، تمام هویت خودش را در رد و انکار و نقض و تعریض عرفان و عرفا تعریف کرده بود. اینطوری میخواست مثلا مکتب اهلبیت را اثبات کند. حتی به گمانم، بیشتر از آنکه به صورت اثباتی از موضع خودش حرف بزند و برتری اش را نشان بدهد، با نفی مقابل، خودش را اثبات میکند.
اما به نظر من، فقط یک احمق با یک دیسیپلین دانشی در میافتد! عاقل، از علم استفاده میکند. فقط یک احمق با #دوگانه_سازی های توهمی، زمینه جنگ و تضاد ایجاد میکند.
هر علمی، بشری است و هر کار بشری دارای حجم بالایی آثار مفید و حجم کمی اشتباه. استفاده کن! دعوا نساز. از کنارش رد شو؛ گلاویز نشو.
علم مثل گلِ قهر است. گلاویز شوی، قهر میکند. محروم میشوی. بدبخت میمانی.
خصوصا آثار جاندار و حیاتبخشی مثل حافظ و مثنوی و علوم عرفانی و شهودی.
@aliebrahimpour_ir
عقل یشمی خالخال پشمی
📌 فقط یک احمق، با یک علم، میجنگد! یهبندهی خدایی بود -که البته برای عدهای مراد بود-، تمام هویت خ
وَتَجعَلُونَ رِزقَكُم أَنَّكُم تُكَذِّبُونَ (#سوره_واقعه :٨٢)
این آیه را چطور ترجمه کنیم؟
برخی مفسرین، تاکید دارند که باید اینجا "شکر" در تقدیر گرفت. بر همین اساس هم مثلا #فیض_الاسلام اینطور #ترجمه میکند: و شكر و سپاس رزق و روزى خودتان را تكذيب كردنتان را قرار مىدهيد.
اما من فکر میکنم، اتفاقا اصلا نباید چنین چیزی در تقدیر گرفت.
به نظرم آیه میگوید: تمام هویت خودتان را این قرار داده اید که تکذیبش کنید.
یعنی از تکذیبش، روزی میخورید و امرار معاش میکنید!
مثل این بنگاههای خبری که از راه دروغسازی، امرار معاش میکنند؛ بعضیها هم اصلا شغلشان تکذیب است و از این راه، هویتشان را شکل دادهاند و بقیه آنها را به این میشناسند و از این راه، پول در میآورند.
این هم، پیوست "فقط احمق با علم میجنگد".
@aliebrahimpour_ir
بهبه
نوش جانت شهادت
چه افتخاری!!
در راه دفاع از میهن و مردم؛ در مقابل سگیونیسم که شقیترین افراد روزگارند.
بهبه به این اقتدار!
درود و رحمت خدا بر علمای بزرگ شیعه؛
درود و رحمت خدا بر امام خمینی؛
درود و رحمت خدا بر حضرت آقا؛
درود و رحمت خدا بر نصرالله و سلیمانی و رییسی و همه خادمان مخلصی که برای کشور شیعه اقتدار آفریناند.
پن: امروز این به ذهنم اومد که چقدر حس آرامش خوبی دارم که یک رهبر حکیم داریم. خیال آدم راحته. بهبه.
@aliebrahimpour_ir ۱۴۰۳.۰۸.۰۵ صبح حمله
پژو پارس!
برو خجالت بکش!!
این چه رنگیه آخه؟
هم سن و سالای تو دارن شخصیت جابهجا میکنن!
این قرتی بازیا چیه؟
@aliebrahimpour_ir ۱۴۰۳.۰۸.۰۵
#استعاره #گوگوریو
سازمانها در برابر هرگونه تغییر و خصوصا تحول، اینرسی دارند. حالا اگر بخواهی تغییری ایجاد کنی، بعد از اینکه به وظیفهای #مبعوث شدی و دغدغهای پیدا کردی (پدرت هموسو را پیدا کردی و از بچهبازیها فاصله گرفتی و آرمان و #هدف_والا او را شناختی)، ابتدا نیروهای اخوتیات را جمع میکنی (مثل #جومونگ که اویی و ماری و هیوبو را پیدا کرد). بعد زورت را در سیستم موجود میزنی. که البته معمولا جواب نمیدهد. 🙃
وقتی جواب نداد، برمیداری میری در یک زمین بایر، سیستم خودت را تاسیس میکنی و آرامآرام بویو سابق را کنار میزنی و در راستای احیای چوسانقدیم آرمانی سابق، گوگوریو ات را تاسیس میکنی!
#استعاره_گوگوریو برای تاسیس هر مملکتی، مفید است؛ مثل #مملکت_درون !
پ.ن: بنده اینقدر جومونگ دیدم، میتونم از جومونگ، نظریه تولید کنم. 😎🥶
@aliebrahimpour_ir
عقل یشمی خالخال پشمی
📌 #تقوا - بخش اول ✨ واژه تقوا در قرآن، متون دینی و سخنان بزرگان خیلیخیلی پرتکرار است؛ تا جایی که
اولین قدم برای تاسیس #گوگوریو_درون، این است که:
یک شخصیت #آرام و با طمانینه که خوب #گوش بدهد (اُذُن خیر باشد) را از درونت #منحاز کنی، #تشخص بدهی، #هویت بدهی.
او قرار است مدیر مملکت شود.
او نباید میلها و عواطف و حبّ و بغضهای خودش را زمانی که پشت میز نشسته، دخیل کند. این خیلی مهم است.
در قدم بعدی، باید او #صادق باشد و همگان را به #صدق و #صداقت دعوت کند.
@aliebrahimpour_ir
#طلبگی ترین کار زندگیم این است که به برکت #حضرت_معصومه توفیق یافتهام هر روز میآیم حرم و دو خط #ریاض_السالکین مباحثه میکنیم و بعد کتاب را میبندم و میبوسم و میآیم خانه.
@my_sajjadieh ١٤٠٣.٠٨٠٨
@aliebrahimpour_ir
عقل یشمی خالخال پشمی
#حالت_چطوره؟
#حالت_چطوره؟
در پرتلاطم و پرآشوب و ناامیدترین حالت ممکن.
عمر رفت و داره میره؛
عمر رفت و داره میره؛
عمر رفت و داره میره؛
۳۰ سال رفت؛
#نور ی به دست نیاوردم،
#بینه ای به دست نیاوردم،
راهی پیدا نکردم،
یقینی کسب نکردم،
ایمانی به دست نیاوردم،
در اوج حیرانی
و در اوج طلب
شک روی شک
توهم روی توهم
حماقت روی حماقت
بیشعوری روی بیشعوری
آشوب روی آشوب
بازی روی بازی
نقش روی نقش
کفر روی کفر
انبار میکنم.
یاالله
یاالله
یاالله
عمر رفت،
بیچاره شدم و بیچاره ماندم،
توهم و حماقت بیچارهام کرده،
بههمریختگی به اوج خودش رسیده،
از من بر نمیآید.
یاالله
یا صاحبالزمان
ادرکنی و لاتهلکنی
@aliebrahimpour_ir
نشست مدل های فرهنگی - استاد قائمی نیا - تقریر علی ابراهیم پور.pdf
466.8K
گزارش محتوای سمینار
📌 #مدل_های_فرهنگی و کاربردهای آن در مطالعات دینی و #سیاست_گذاری: از انسانشناسی شناختی تا تفسیر فرهنگی #قرآن
👤 استاد معظم حضرت حجتالاسلام دکتر علیرضا #قائمی_نیا
📝 تقریر: علی ابراهیمپور (دانشجوی دکتری سیاستگذاری فرهنگی دانشگاه باقرالعلوم ع)
🗓 ارائه شده در اسفند 1401
@aliebrahimpour_ir
#صحیفه_پژوهی
بعضی از قسمتهای #صحیفه_سجادیه آنقدر بکر و دستنخورده است که گاهی حس میکنم تنهایی وارد یک غار کشفنشده شدهام!!
@my_sajjadieh
@aliebrahimpour_ir
#روش_شناسی #صحیفه_پژوهی
یکی از الزامات #تفسیر_ساختاری #صحیفه_سجادیه این است که حتما نسبت هر دعا در خانوادهی دعایی مورد بررسی قرار بگیرد. مثلا دعای 7 و 21 و 22 و 54 همگی به مشکلات و سختی اشاره دارند و در پرتوی مقایسه پیدرپی میان مضامین آنهاست که میتوان به جایگاه هر کدام پی برد. مگرنه نظرا و عملا ثابت شده که #عناوین موجود، ناکارآمدند.
@my_sajjadieh #اصول_فقاهت_صحیفه
@aliebrahimpour_ir #عناوین_دعا #عنوان_دعا
#روش_شناسی #صحیفه_پژوهی
یکی از ویژگیهای منحصربهفرد دعای 22 #صحیفه_سجادیه ، «حتی»های مکرر است. یعنی هر فراز این دعا که درخواستی را مطرح میکند، با یک یا چند «حتی» به اتمام میرسد.
هر فراز از این دعا، غیر از آنکه در کنار فرازهای دیگر، ساختار این دعا در راستای غرض و حال و موقعیت خاص را شکل میدهند، بهصورت تکتک نیز میتوانند محور تامل باشند.
اهمیت این «حتی»ها در این است که معیار و ضابطه #روشن و #ملموس از اصل مذکور در آن فراز را بیان میکنند.
مثلا در فراز نهم میفرماید: «اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ ارْزُقْنِي خَوْفَ غَمِّ الْوَعِيدِ، وَ شَوْقَ ثَوَابِ الْمَوْعُودِ #حتی أَجِدَ لَذَّةَ مَا أَدْعُوكَ لَهُ، وَ كَأْبَةَ مَا أَسْتَجِيرُ بِكَ مِنْه»
این عبارت نشان میدهد معیار خوف و شوق مطلوب، چشیدن لذت و ترس موردنظر است.
یا مثلا در فراز هشتم میفرماید: «اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ ارْزُقْنِي الرَّغْبَةَ فِي الْعَمَلِ لَكَ لِآخِرَتِي #حتی أَعْرِفَ صِدْقَ ذَلِكَ مِنْ قَلْبِي، وَ #حتی يَكُونَ الْغَالِبُ عَلَيَّ الزُّهْدَ فِي دُنْيَايَ، وَ #حتی أَعْمَلَ الْحَسَنَاتِ شَوْقاً، وَ آمَنَ مِنَ السَّيِّئَاتِ فَرَقاً وَ خَوْفاً،»
این عبارت هم رغبت عمل برای خدا را با سه معیار دقیق و ملموس، مشخص میکند.
@my_sajjadieh #اصول_فقاهت_صحیفه
@aliebrahimpour_ir
📌 #عناوین_دعا
یک بحث مفصلی و دامنهداری دارم درباره عناوین دعا ها؛ خصوصا #عنوان_دعا های #صحیفه_سجادیه .
اما
بهعنوان یک اصل اساسی، #عنوان و #تیتر و #اسم ، پیشانی هر اثر است. مثل شناسنامه میماند؛ به کل اثر، رنگ میدهد و در فهم و تفسیر اثر، -خصوصا #تفسیر_ساختاری - به شدت موثر است. یکی از فصلهای مهم #روش_شناسی و #اصول_فقاهت_صحیفه ، حتما به نقش و جایگاه عنوان و اسم دعا اختصاص دارد.
در متونی که حکیمانه نوشته شدهاند، اقتضای #حکمت این است که #عنوان ارتباط وثیقی با غرض داشته باشد؛ بنابراین مثلا اگر متن علمی است، باید عنوان کلیدیترین مفهوم باشد یا عبارتی که شیرهکشیدهی محتوا باشد. درباره #فلسفه_عنوان_گذاری و ضوابط آن باید بعدها صحبت کرد.
#عنوان_گذاری، کاری فنی و تخصصی است. اگر #متخصص_دعا داشتیم، یکی از کارهای مهمش همین بررسی عناوین دعا و بازطراحی آنها بود.
بهطورکلی عناوین دعاهای موجود در دست ما، میتوانند در این چند دسته قرار بگیرند:
۱.عناوین مستقیم: مثل #دعای_توسل و #دعای_مجیر
۲.عناوین زمانی که هرچند غلط نیستند، خیلی مطلوب هم نیستند: مثل #مناجات_شعبانیه و #دعای_عرفه
۳.عناوین مطلوب: مثل #دعای_جوشن_کبیر
۴.عناوین افتضاح: مثل #دعای_مشلول
۵.عناوین لغتی که معمولا بیربط اند: مثل #دعای_افتتاح و #دعای_یستشیر
۶.عناوین راوی: مثل #دعای_کمیل و #دعای_علقمه
۷. عناوین صوری و فُرمی: #دعای_عشرات
۸.عناوین غلط : #دعای_علقمه (اتفاقا راوی خودش میگوید این دعا را عقمه نگفته!!)
البته این لیست را از حیثیتهای مختلف میشود ادامه داد؛ اما آنچه قطعی است:
۱.دعاهایی که عناوین افتضاح دارند، حتما باید تصحیح شوند و در مرحله بعدی، عناوین غلط. آیتالله مکارم در #مفاتیح_نوین کوشیده دعای علقمه را به #دعای_صفوان تغییر دهد.
۲.در مرحله بعد باید برای عناوین بیمعنا ی لغتی، #عناوین زیبا و بجا تولید کنیم و پیشنهاد دهیم. مثلا من برای دعای افتتاح، #دعای_دولت_کریمه را پیشنهاد میدهم. اگر یک روز #کتاب_دعا یی چاپ کنم، حتما این دعا را با این عنوان در کنار زیارت عاشورا و دعای توسل قرار میدهم و از حالت #زمانی خارجش میکنم.
۳.اساسا چالش عناوین زمانی، این است که منحصر به یک زمان خاص میشوند. عنوانگذاری هوشمندانه میتواند دعاهای محبوس در حصرهای زمانی را خارج کند. خصوصا متون ویژهای مثل #مناجات_شعبانیه که ما عوام وقتی در غیر شعبان بخوانیم، حس میکنیم قیمهها را داریم میریزیم توی ماستها.
@my_sajjadieh
@aliebrahimpour_ir
#ترجمه_خوب
✅ ربوبیت = بندهپروری
ترجمه #حمیدرضا_شیخی
🔸 بعدا نوشت:
تو بندگی چو گدایان به شرطِ مزد مکن
که دوست خود روشِ بندهپروری داند
#حافظ
@my_sajjadieh @aliebrahimpour_ir
عقل یشمی خالخال پشمی
#طرح_جلد #التنزیل #جرعه_جرعه_دلگرمی نسخه1.1 @aliebrahimpour_ir
بسماللهالرحمنالرحیم
✨ چاپ اول از ویراست اول #جرعه_جرعه_دلگرمی، در تیراژ ۳نسخه، منتشر شد. 😍😁
الحمدللهربالعالمین ✌
@aliebrahimpour_ir #تنزیلی
عقل یشمی خالخال پشمی
#دانلود #pdf ورژن 1.1 📚 کتاب " التَنْزِیلُ فی مُثَبِّتِ الفُؤَاد بالمُکْث " یا " جرعهجرعه دلگرمی
📌 ویراست و ورژنهای آینده #جرعه_جرعه_دلگرمی شامل چه چیزهایی میشود؟
۱.بخشبندی آیات بزرگ
۲.مقابل قرارگرفتن ترجمه
۳.بیان غرض محوری سوره در ابتدای سوره
۴.درج تیترهای مضمونی اصلی و فرعی
۵.درج خلاصه شناختنامه سورهها در ابتدای سورهها
۶.تغییر رسمالخط به عثمانطه
۷.افزودن تمامی روایات #شان_نزول در پاورقی
۸.اشراب تضمینهای قرآنی #صحیفه_سجادیه و #نهج_البلاغه در حاشیه
✅فعلا همین.
💫امیدوارم توفیق موافق شود و بتوانم این اثر را به ویراست نهایی برسانم.
@aliebrahimpour_ir #چاپ_مطلوب
عقل یشمی خالخال پشمی
#دانلود #pdf ورژن 1.1 📚 کتاب " التَنْزِیلُ فی مُثَبِّتِ الفُؤَاد بالمُکْث " یا " جرعهجرعه دلگرمی
#افتخار
این اثر در همین ویراست اول، مفتخر است که توسط معلم فرزانه فاضل معظم مکرم، حضرت استاد عبدالکریم #بهجت_پور -صاحب #تفسیر_تنزیلی همگام با وحی- برای بحث روزانه، مورد مطالعه قرار میگیرد.
حبذا ❤️
@aliebrahimpour_ir