#گزارش_یادداشت
🏷 عنوان: مراتب و #منطق هشتسطحی #دانایی و #اندیشه_ورزی
✅ درباره یادداشت: چرا تعداد قابلتوجهی از جوانان، مرجع فکری خود را افرادی مثل #حسن_عباسی ، #رائفی_پور ، #آقا_میری ، #یامین_پور و حتی #پناهیان بر گزیدهاند؟ به نظر میرسد مشکل در ابهام نظام دانایی است که باعث شده منطق رسانهای بر منطق علمی غلبه کند.
🔻 تدقیق سلسله مراتب دانایی، منطق و معیار سنجش افراد و همچنین زیربنای برنامهریزی و مدیریت در جهت رشد علم و جامعه علمی و استفادهی بهینه از ظرفیتهای نیروهای مختلف حوزهی تفکر و اندیشه است.
💠 متن کامل #یادداشت را در خبرگزاری #رسا یا کانال عقل سرخ بخوانید:
🔗 rasanews.ir/fa/news/615457/
🔗 rasanews.ir/002a6j
🔗 eitaa.com/aliebrahimpour_ir/591
🖌 علی ابراهیم پور
📇تعداد واژگان: 1363
🗓نگارش: 98.05.09
🗒انتشار: 98.05.13 (14)
🌐 @aliebrahimpour_ir
عقل یشمی خالخال پشمی
#گزارش_یادداشت 🏷 عنوان: مراتب و #منطق هشتسطحی #دانایی و #اندیشه_ورزی ✅ درباره یادداشت: چرا تعداد
📌مراتب و #منطق هشتسطحی #دانایی و #اندیشه_ورزی
علی ابراهیمپور (قسمت اول از سه)
☘️ ارائهی سلسلهمراتب اندیشهورزی و دانایی، از مهمترین وظایف و مبانی « #مدیریت_دانش» است. تدقیق سلسله مراتب دانایی، منطق و معیار سنجش افراد و همچنین زیربنای برنامهریزی و مدیریت در جهت رشد علم و جامعه علمی و استفادهی بهینه از ظرفیتهای نیروهای مختلف حوزهی تفکر و اندیشه است.
☘️ متاسفانه نبود یک مراتب مشخص علمی و در نتیجه عدم به کارگیری از منطق منضبط در این زمینه، صدمات جبرانناپذیری به حوزه فرهنگ و دانش، خصوصا به جریان اندیشه انقلاب اسلامی وارد کرده و میکند. نبود منطق معین علمی، سبب شده معیارهای رسانهای بر ارزیابی و سنجش علمی افراد حاکم شود؛ ازاینرو متاسفانه افراد دغدغهمندی که صرفا از قدرت اقناع و خطابهی قوی برخوردارند، توسط رسانهها بهعنوان اندیشوران و استراتژیستهای ناب انقلابی به مخاطبان معرفی میشوند و از طرف دیگر برای انبوهی از جوانان و طلاب بادغدغهی انقلابی به عنوان مرجع فکری پذیرفته شدهاند. ناگفته پیداست با این رویه، خطر پوکشدن از درون، اندیشه اسلامی را تهدید میکند.
☘️ «دانایی» از مفاهیم مشکک، یعنی دارای سلسله مراتب است. با بیان سلسله مراتب و تحلیل جایگاه هر سطح، نهتنها دورنمای جریان علمی را میتوان مشخص کرد، میتوان برنامهی رشد داد و از ظرفیت هر شخص، متناسب با توانایی او برای رشد علم و جامعهی علمی بهرهبرد.
☘️ تشکیکیبودن سلسلهمراتب، این نکته را درون خود دارد که تمامی مراحل، هرچند در وجهی اشتراک دارند که همان «دانایی» است، اما هر سطح بالاتر، ارزشی افزوده نسبت به سطوح پایینتر دارد. در واقع در هر مرحله، جنبهای «معرفتی»، «گرایشی» یا «رفتاری» به فرد افزوده میشود:
🌼 1.« #پیشامعرفت»: این سطح، شامل افرادی میشود که علم و اندیشه، دغدغهای از دغدغههای زندگی آنها را شکل نداده است. بهعبارتی، دانش و معرفت به عنوان یکی از عناصر کلیدی حیاتشان مطرح نیست. این افراد در حد مطالعات جراید یا رسانههای جمعی مثل تلویزیون یا گفتوگوهای روزمره با افراد مختلف، به منابع معرفت و دانش متصل هستند. این سطح، ابتداییترین مرحله دانایی است و ازآنرو که حیات انسان به لحاظ فلسفی، حیاتی علمی است، هر انسانی –تامادامی که انسان است- حداقل در این سطح از دانایی قرار دارد و از منابع معرفتی بهره میبرد. اکثر افراد جامعه در همین سطح قرار دارند و بعد از دوران تحصیلات آکادمیک، به معنای واقعی کلمه، خود را «فارغالتحصیل» کردهاند. البته باید توجه داشت که پیشامعرفت بودن انبوهی از افراد جامعه به معنای عدم نیاز آنها نیست. وظیفهی متفکرین جامعه است که با استفاده از ابزارهای ارتباطی روز به صورت قابل استفاده، معارف مورد نیاز عموم افراد را به آنان القا کنند. (ادامه در پست بعدی)
🌐 @aliebrahimpour_ir
عقل یشمی خالخال پشمی
📌مراتب و #منطق هشتسطحی #دانایی و #اندیشه_ورزی علی ابراهیمپور (قسمت اول از سه) ☘️ ارائهی سلسلهم
📌مراتب و #منطق هشتسطحی #دانایی و #اندیشه_ورزی
علی ابراهیمپور (قسمت دو از سه)
🌼 2.« #معرفت_دوست رسانهای»: افرادی را شامل میشود که دانش و اندیشه برایشان مهم است و یکی از دغدغههای آنان را شکل داده، اما یا منبع موثقی اتخاذ نکردهاند و یا نهایتا افراد «رسانهای» را به عنوان مراجع فکری خود برگزیدهاند. این افراد صراحتا میگویند «دنبال ارتقای تفکر و دانش خود هستیم و فلان سخنران را دنبال میکنیم یا در فلان کانال تلگرامی عضو هستیم و مطالبش را پیگیری میکنیم»، اما منابعی که برگزیدهاند، افرادی نیستند که خود نظریهپرداز واقعی و دارای نظام اندیشه باشند.
☘️ معمولا افراد معرفتدوست، سخنرانان پرانرژی و چیرهدستی که با عناوینی همچون استاد و دکتر و استراتژیست و... در موضوعات مختلف روز اظهارنظر میکنند و کلیپهای کوتاهشان در پیجهای اینستاگرام و تلگرام، دستبهدست میچرخد را به عنوان متفکرین مورد علاقهی خود معرفی میکنند؛ سخنرانانی که میتوان آنها را «سلبریتیهای فکری» نامید.
☘️ منطق حاکم بر تولیدات و محتواهای این سطح منطق «رسانهای» است. رهبران فکری این سطح در بهترینحالت، «مروجین» اندیشه محسوب میشوند؛ نه مراجع تام و تمام فکری. در بهترین حالت، افرادی که در این سطح قرار دارند، با انبوهی گزارههای متفرق آشنا میشوند، بدون اینکه دارای سازواری و هماهنگی و انسجام با یکدیگر باشد. چنین فردی اگر در این مسیر مصر باشد و با گزارههای کسب کرده، به مباحثه با دیگران یا تفکر با خود بپردازد، آرامآرام دچار تناقضات متعدد فکری خواهد شد.
☘️ افراد معرفتدوست در نسبت با مراجع فکری رسانهای خود، در خطر مغالطهی «انگیزه و انگیخته» هستند. سلبریتیهای فکری نیز در نسبت با مخاطبین و طرفداران خود، در خطر «#نفاق و #التقاط» هستند.
☘️ سطح #معرفت_دوست رسانهای از نظام دانایی، خطرناکترین سطح آن است. خطر مهمی که معرفتدوستها و سلبریتیهای فکری را تهدید میکند، توهم دانایی و ایجاد اعتمادبهنفس کاذب است. معرفتدوستهای رسانهای و سلبریتیهای فکری در خطر قرارگیری در «قله #حماقت» نمودار #اثر_دانینگ_کروگر قرار دارند.
🌼 3.« #نظام_دوست»: افرادی که معرفت را دوست دارند ولی خودشان اهل تخصص و تحقیق نیستند، اما در عین حال مرجع فکری و تمسکشان به افراد عمیق و نظریهپرداز است. این افراد از سطح معرفتدوستی گذر کرده و دنبال افراد نظامساز و نظریهپرداز هستند. بااینحال اینگونه نیست که بهصورت نظاممند و روشمند، آثار و بیانات متفکرین درجهیک را دنبال کنند. درواقع این افراد صرفا نظریهپردازان و نظامسازان را دوست دارند و هنوز خود به صورت عملی برای یافتن نظامفکری آنان برنخواستهاند.
☘️ هنگامی که از این افراد درباره متفکرین موردعلاقهشان پرسیده شود، از امام خمینی، آیتالله خامنهای، شهیدمطهری، علامهطباطبایی و... نام میبرند. البته نامبردن از امام و آقا، معیار مناسبی برای سنجش افراد نیست؛ چراکه بر حسب عادت عموم افراد از این دو شخصیت نام میبرند. نفر سومی که بعد از آقا و امام نامبرده میشود، نشاندهندهی مرجعیت فکری واقعی افراد است. اگر فرد متفکرین ناب اندیشه اسلامی نظیر علامهطباطبایی، شهیدمطهری، شهیدصدر، امام موسی صدر، آیتالله جوادی، آیتالله مصباح را به عنوان «مرجع فکری» خویش نام برد، در سطح «نظامدوست»ی دانایی قرار دارد.
🌼 4.« #نظام_یاب_مانوس»: فردی که مرجعیت فکری متفکرین درجهیک را پذیرفته و در عینحال در حد حرف و مطالعات پراکنده ارتباط نگرفته، بلکه با آثار او به شیوهی روشمندی انس نیز گرفته است. برای نمونه، کتابهای او را خوانده؛ سخنرانیهای او را گوش کرده و دنبال میکند؛ برای یادگیری کتاب او، استاد دیده؛ کتابها را خلاصهنویسی یا فیشبرداری کرده و یا از این قبیل فعالیتهایی که نشانگر ارتباط عمیق و روشمند و انس عملی با متفکر است. (ادامه در پست بعدی)
🌐 @aliebrahimpour_ir
عقل یشمی خالخال پشمی
📌مراتب و #منطق هشتسطحی #دانایی و #اندیشه_ورزی علی ابراهیمپور (قسمت دو از سه) 🌼 2.« #معرفت_دوست رس
📌مراتب و #منطق هشتسطحی #دانایی و #اندیشه_ورزی
علی ابراهیمپور (قسمت سه از سه)
🌼 5.«#نظام_یاب_مولد»: فردی که علاوه بر انس با متفکر و نظریهپرداز نظامسازی، «ارزش افزوده» نیز داشته است. بهعبارتی، فردی که علاوه بر کسب نظامفکری یک متفکر، سعی کرده آن نظام فکری را قدری امتداد دهد و بر اساس آن تولیدی داشته باشد. برای نمونه بر اساس نظام فکری آن متفکر، سخنرانی کرده یا یادداشتنویسی میکند، موسسهای تاسیس کرده، مقاله نوشته، داستان یا فیلم ساخته و... . بهعبارتی، سعی کرده است علاوه بر اینکه نظامفکری نظریهپرداز را بفهمد، متناسب با آن استفادهای برای حل یک مسئله نیز داشته باشد.
☘️ از منظر مدیریت دانش، در یک سیستم دانایی سالم و مطلوب، حداقل سطح دانایی «#مروجین»، نظامیاب مولد است. افرادی لیاقت ترویج علم و دانش و نظریات را دارند که دستکم خود نظام فکری حداقل یکی از اندیشمندان ناب انقلاب اسلامی را کسب کرده و متناسب با آن به مسائل جزئی فکری روز، پاسخ دهند.
🌼 6.« #نظام_گرا»: نظامیاب مولد میتواند در شغلهای جامعه فعالیت کند؛ مثلا یک سخنران یا یک یادداشتنویس یا مدیر یک نشریه یا موسسه فیلمسازی باشد؛ اما «نظامگرا» شخصی است که هدف زندگی و برنامهریزی علمی و تحصیلی خود را، در همین مسیر قرار داده و افقش امتداد چارچوب فکری متفکرین نظامساز است و میخواهد در این زمینه به اجتهاد و تخصص دست پیدا کند. در واقع معیار این سطح، آن است که دستیابی به نظامات اسلامی جزء «هدف زندگی» فرد شده است.
🌼 7.«#نظام_ساز_متخصص»: شخصی که بهصورت بالفعل در یک یا چند دانش به نظامدانایی و نظریه نائل شده و به تخصص رسیده است. چنین فردی یا به اشاعهی تخصصی نظریات متفکرین مشغول است یا نظرات خویش را تدریس و ارائه میکند.
🌼 8.«#نظام_ساز_جریان_ساز»: اگر نظامساز متخصص، علاوه بر نظریهپردازی به رهبری عملی نیز دست پیدا کند، به بالاترین درجه نظام دانایی دست یافته است. نظامسازی که به تعداد قابلتوجهی از افراد جامعه علمی را تحت تاثیر خود قرار داده باشد و با تربیت شاگردان، جریان علمی ایجاد کرده باشد، نظامساز جریانساز محسوب میشود.
☘️ نمونهی اعلای نظامساز جریانساز در عصر حاضر، حضرت امام خمینی و علامه طباطباییرضواناللهتعالیعلیهما هستند که با نظریهپردازی کلان در علوم اسلامی و تربیت شاگردان قابلتوجه، نقاط عطفی در تاریخ علوم اسلامی ایجاد کرده، جریان علمی پرقدرتی ایجاد کردند.
***
☘️ بر دغدغهمندان نظام علمی و حوزوی کشور فرض است تا با تدقیق بیشتر روی مراتب و منطق دانایی و اندیشهورزی، به نظام منضبط و کارایی دستیابند تا با تزریق آن به دانش عامه، جامعه از آفات آشفتگی فکری، التقاط و نفاق اندیشهای در امان ماند و نقاط مطلوب مسیر رشد و اعتلای علمی، بیشازپیش روشن گردد. //پایان//
[نگارش: 98.05.09 – انتشار: 98.05.13]
🌐 @aliebrahimpour_ir
عقل یشمی خالخال پشمی
#گزارش_یادداشت 🏷 عنوان: مراتب و #منطق هشتسطحی #دانایی و #اندیشه_ورزی ✅ درباره یادداشت: چرا تعداد
این ایده در نوع خود #بدیع است.
الحمدلله جزو پربازدیدهای سایت خبرگزاری رسا بوده.
💠 متن کامل #یادداشت را در خبرگزاری #رسا یا کانال عقل سرخ بخوانید:
🔗 rasanews.ir/fa/news/615457/
🔗 rasanews.ir/002a6j
🔗 eitaa.com/aliebrahimpour_ir/591
مجموعا سهیادداشت درباره مراتب دانایی نوشتم که این دومین آنهاست:
1. ضرورت تعیین سلسله مراتب دانایی و اندیشهورزی
2. مراتب و منطق هشتسطحی دانایی و اندیشهورزی 🔥
3. آسیبشناسی معرفتدوستهای رسانهای و سلبریتیهای فکری (انتشار به زودی)
🌐 @aliebrahimpour_ir
📌 تقدیمیه
میگه بنویس کتابمو تقدیم میکنم به همسر عزیز و زحمتکشم. 😃
میگم آخه کتابو تقدیم کردم به یک کس دیگه 🙃
میگه کی؟ 😮
میگم شهید مطهری 😇
میگه باشه دیگههههههه باشه
میگم آخه مگه کتاب شعره؟ آخه کی کتاب «#پارادایم_علم_اسلامی و کاربست میانرشتهای آن» رو به همسرش تقدیم میکنه؟ 🙄 تشکر رو توی مقدمه باید بیارم.
... حالا هی از کنارم رد میشه، میگه برو به شهیدمطهری جونت برس... برو با شهیدمطهری جونت باش... [😅]
🌐 @aliebrahimpour_ir [98.05.16 - 02:00] #داستانک
#گزارش_یادداشت
🏷 عنوان: هجوم غیرطبیعی #موطلایی ها به صداوسیما + عکس
🔻تاچندی پیش، در سه شبکه اصلی سیما -یعنی یک، دو و سه- هر شب، سه سریال به صورت پشتسرهم پخش میکنند که بهصورت کاملا خودجوش (!) یکی از شخصیتهای اصلی مرد آن، موهایی طلایی دارد.
🔻هماهنگی این سهسریالِ سه شبکه اصلی رسانه ملی، در طلاییکردن موهای سه شخصیت اصلی مردشان، غیرطبیعی نیست؟
💠 متن کامل #یادداشت را در خبرگزاری #رسا یا کانال عقل سرخ بخوانید:
🔗 http://rasanews.ir/fa/news/615719/
🔗 http://rasanews.ir/002aAx
🔗 https://eitaa.com/aliebrahimpour_ir/597
🖌 علی ابراهیم پور
📇تعداد واژگان: 625
🗓نگارش:1398.05.12
🗒انتشار: 1398.05.15 (15)
🌐 @aliebrahimpour_ir
عقل یشمی خالخال پشمی
#گزارش_یادداشت 🏷 عنوان: هجوم غیرطبیعی #موطلایی ها به صداوسیما + عکس 🔻تاچندی پیش، در سه شبکه اصلی سی
📌 هجوم غیرطبیعی #موطلایی ها به صداوسیما + عکس
👤 علی ابراهیمپور
🌸 چهکسی پیدا میشود که نقش #صداوسیما در #فرهنگ عمومی را انکار کند؟ هرچند برخی عامدانه تلاش میکنند این نقش را کمرنگ نشان دهند و صداوسیما را منزوی معرفی کنند، اما آمارهای معتبر نشان میدهد هر ایرانی در شبانهروز بهصورت متوسط حدود «2ساعت» برنامههای صداوسیما را تماشا میکند.[1] همچنین برای حدود «60درصد» از مردم ایران، صداوسیما منبع اصلی برای کسب اخبار روز جامعه است.[2]
🌸 «55درصد» مردم ایران نیز فیلم و سریالها را از طریق شبکههای صداوسیما میبینند. بنابراین صداوسیما خوراک فیلم و سریالی بیش از نیمی از مردم ایران را بهصورت مستقیم مهیا میکند؛ نقش غیرمستقیم صداوسیما حتما به این درصد خواهد افزود. این حجم بالای مخاطب ، باعث میشود کوچکترین فعالیت تلویزیونی، اثر پربسامدی در فرهنگ ایجاد کند. نمونهی واضح آن، تاثیری است که سریالها بر نامگذاری نوزادان میگذارند.
🌸 برای نمونه نام «ستایش» در سال83 رتبه34 را در بین نام دختران داشت. اما با پخش سریال ستایش در سال89 رتبه «سوم» و در سال90 رتبه «دوم» را فتح کرد. با گذشت مدتی از این سریال، در تابستان91 این نام به رتبه «نهم» باز میگردد. نمونه ی دیگر، نام «آیدا» که در سال89 در رتبه44 قرار داشت؛ اما با پخش سریال «پنج کیلومتر تا بهشت» در ماه رمضان90، در شهریور90 به رتبه «چهارم» میرسد. آمارها نشان میدهد اسامی که در سریالها بر روی شخصیتهای منفی گذاشته میشود، کمتر دیده میشود که جز 50 نام برتر در رتبهبندیها قرار بگیرند. این آمار برای تقریبا تمامی سریالهای پربازدید سالیان تلویزیون از مختار گرفته تا میوه ممنوعه، نرگس، جراحت و... قابلتوجه است. این البته اختصاصی به ایران نیز ندارد؛ چندیپیش نقش سریال تاجوتخت در رواج نام «آریا» بهعنوان یکی از اسامی پرطرفدار آمریکایی، مورد توجه رسانههای جهانی قرار گرفت.[3]
🌸 سریالهای سیما، با ایجاد اتمسفر روانی و ارزشی حول یک شخصیت در داستان، نقش قابلتوجهی در عادیسازی رفتار او دارند. این عادیسازی، هنگامی که بهصورت پیوسته در قسمتهای مختلف سریال تکرار میشود، به صورت عرف درآمده و عملا برای جامعه رفتارسازی میکند.
🌸 تاچندی پیش، در سه شبکه اصلی سیما -یعنی یک، دو و سه- هر شب، سه سریال به صورت پشتسرهم پخش میکنند که بهصورت کاملا خودجوش (!) یکی از شخصیتهای اصلی مرد آن، موهایی طلایی دارد؛ سریالهایی که اتفاقا دوتا از آنها بسیار پربیننده نیز هستند.
🔥در شبکه سه در سریال « #گاندو» به کارگردانی جواد افشار، «داوود» یکی از اعضای تیم اطلاعات سپاه است که نقش آن را اتفاقا آقازادهی کارگردان یعنی علی افشار بازی میکند که موهای طلایی رنگکردهاش او را از سایر اعضای تیم، شاخص کرده بود.
🔥 در شبکه دو در سریال « #خانواده_دکتر_ماهان»، نقش اصلی سریال یعنی «دکتر ماهان» با بازی امین زندگانی نیز موهای خود را طلایی رنگ کرده بود.
🔥در شبکه یک، در سریال « #بوی_باران (عروس تاریکی)» نیز «شهاب» با بازی محمدرضا هاشمی، علاوه بر مدل لباس خاص ساقدستدار زنانهای که میپوشد، موهای طلایی تافتزده و روبهبالایی دارد که با توجه به پایگاه اجتماعیاش، ظاهر این شخصیت را قابلتوجه کرده است.
🌺 هماهنگی این سهسریالِ سه شبکه اصلی رسانه ملی، در طلاییکردن موهای سه شخصیت اصلی مردشان، غیرطبیعی نیست؟ آیا واقعا صداوسیما متناسب با یک برنامه مدیریت فرهنگ عمومی، عمل کرده و برای پسران جوان امروز جامعه ایرانی، رنگ طلایی مو را تجویز میکند؟! طلایی یا غیرطلایی بودن، مشکل نیست؛ مسئله این است که عرفسازی و رفتارسازی چنین کاری، چه دلیل و ضرورتی دارد؟
🌺 این پرسشی است که امثال آقای #حسام_الدین_آشنا که بهعنوان تئوریسین و مشاور فرهنگی دولت، در شورای نظارت بر صداوسیما هم فعالیت میکند و با جنجالی که حول سریال گاندو ایجاد کرد، بودجه صداوسیما را در دست خود گروکشی کرد، نه به آن فکر میکند و نه برای آن پاسخی دارد؛ چون فرهنگ گاهی تنها پوستهای برای فعالیتهای سیاسی است! برایناساس، هرچهطلاییتر و جیغتر، برای پوستهسازی بهتر! //پایان//
[1] خبرگزاری ایلنا، کد خبر: 739402 - ۱۳۹۷/۱۲/۲۱ - ۱۵:۵۳:۱۸
[2] ایسپا (مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران)، سه شنبه, 17 مهر,1397
[3] فارس، کدخبر:13910508000458؛ تابناک، کدخبر:197853 ؛ باشگاه خبرنگاران جوان، کدخبر:6775794
📸 https://eitaa.com/aliebrahimpour_ir/596
🔗 http://rasanews.ir/fa/news/615719 [مطالعه در رسا با تصاویر]
[تاریخ نگارش:1398.05.12 – انتشار در رسا: 1398.05.15]
تعداد واژگان: 625
🌐 @aliebrahimpour_ir
عقل یشمی خالخال پشمی
📌 هجوم غیرطبیعی #موطلایی ها به صداوسیما + عکس 👤 علی ابراهیمپور 🌸 چهکسی پیدا میشود که نقش #صداوس
#گزارش_یادداشت
🏷 عنوان: هجوم غیرطبیعی #موطلایی ها به صداوسیما + عکس
🔻تاچندی پیش، در سه شبکه اصلی سیما -یعنی یک، دو و سه- هر شب، سه سریال به صورت پشتسرهم پخش میکنند که بهصورت کاملا خودجوش (!) یکی از شخصیتهای اصلی مرد آن، موهایی طلایی دارد.
🔻هماهنگی این سهسریالِ سه شبکه اصلی رسانه ملی، در طلاییکردن موهای سه شخصیت اصلی مردشان، غیرطبیعی نیست؟
💠 متن کامل #یادداشت را در خبرگزاری #رسا یا کانال عقل سرخ بخوانید:
🔗 http://rasanews.ir/fa/news/615719/
🔗 http://rasanews.ir/002aAx
🔗 https://eitaa.com/aliebrahimpour_ir/597
🖌 علی ابراهیم پور
📇تعداد واژگان: 625
🗓نگارش:1398.05.12
🗒انتشار: 1398.05.15 (15)
🌐 @aliebrahimpour_ir
bazrpashiok[1].pdf
2.95M
🔸فایل پی دی اف کتاب «فصل بذرپاشی»
🆔 @rasanews_agency
📌هکسره
✅نکته مهم #نگارش فارسی؛ خصوصا در فضای مجازی
🔸کجا از -ِ و کجا از ه استفاده کنیم؟
#آموزشی #آموزش #نویسندگی
🌐 @aliebrahimpour_ir