✅#راه_میانبر و #تحجر ⁉️
🔸#تحجر را با حفاظت بر اصول و ارزشها #اشتباه_نكنيد. #اصول_حوزوى بايد حفظ بشود؛ اين غير از تحجر است.
🔸معناى تحجر اين است كه ما نيازهاى ضرورى و لازم را براى حركت علمى خودمان نديده بگيريم؛ اين، معناى تحجر است.
🔸اگر چيزى براى پيشرفت علمى شما لازم است، بايد آن را فراهم كنيد. اگر راهى #ميانبر، يا بىخطر، يا پربارتر است، بايد آن راه را شناسايى كنيد، بعد هم وسايل حركت از آن راه را فراهم كنيد. برو برگرد ندارد! اگر دو پا را در یک کفش کردید و گفتید: «نه آقا، من #همیشه_از_این_طرف_رفتم، حالا هم از این طرف میروم»، طبیعی است که خراب خواهد شد و #ضربه میخورد. تحجر در حوزهها نبايد باشد.
🗓بیانات #آقا در دیدار طلاب حوزهی علمیهی مشهد - 1376/4/22
🌐 @aliebrahimpour_ir
عقل یشمی خالخال پشمی
#یادداشت - #مقاله 📌 موضوع: بررسی چرایی تأکیدات رهبری بر تنظیم و اجرای #سندتحول #بنیادین 🖌 تیتر انتخ
#گزارش #یادداشت #مقاله
🔰الحمدلله بعد از یکهفته کار بهشدت متمرکز، نوشتن این مقاله-یادداشت تموم شد. موضوع و قالب سختی نبود، جمعبندی و ساختاردهیاش یکم کار بُرد. مقاله-یادداشت مفصل: 4479کلمه.
✅موضوع: بررسی چرایی تأکیدات مقاممعظمرهبری بر تنظیم و اجرای #سندتحول #بنیادین آموزشوپرورش
✅تیتر انتخابی من: «این از اوایل انقلاب، جزو #آرزوها بود...»
✅توضیح و معرفی:
🔸این مقالهی بسیار کاملی شد. من برای این کار، کل بیانات امام دربارهی شورایعالیانقلابفرهنگی و همچنین کل بیانات آیتالله خامنهای از سال 68 تا سال 96 در دیدار با معلمین و مسئولین آموزش و پرورش و در دیدار با شورای عالی انقلاب فرهنگی، مطالعه کردم. یک حجم بسیاربسیار انبوه! تقریبا تمام نکات موجود در این بیانات که مرتبط با موضوع بودند، در متن منعکس شده. لذا جملهبندیها دقیق و حسابشده هستند.
🔸تمام تلاش من در این متن این بوده که در یک خط روایی، #جریان تحول رو توضیح بدم. کسی که این خط روایی رو از اولش طی کنه، شناخت موطن امروز براش بسیار آسان هست. یعنی در این متن نشون دادم بحث نوسازی و تحول سیستم آموزشی از کجا آغاز شد (سال59) و چه مسیر پرفراز و نشیبی داشته و کل کشور چقدر تجربه و زحمت و توان صرف کرده تا امروز به چیزی بهنام سندتحولبنیادین دست پیدا کرده. لذا شناخت این مسیر نشون میده این جمله آقا یعنی چی؟ «اینجا ایران است، اینجا جمهوری اسلامی است. نظام آموزشی ما را چهار نفر بنشینند در یونسکو بنویسند! چرا؟ این همان مسئلهی #استقلال است. (۹۶/۳/۱۷)»
.
🔹پ.ن: قرار است در نشریه #رسائل چاپ شود مثل اینکه.😃
.
✅بخشهایی از متن:
🔶مقدمه: مقاله حاضر «چرایی تأکیدات مقاممعظمرهبری بر تنظیم و اجرای سند بنیادین تحول آموزشوپرورش» را در 3فراز بررسی میکند. در فراز اول با بیانی روایی-گزارشی، با هدف تبارشناسی سند تحول بنیادین آموزشوپرورش، دغدغهی تحول نظام آموزشی بررسی میشود. در فراز دوم دلایل و لوازم تحول بنیادین از منظر مقاممعظمرهبری طرح میگردد. در فراز پایانی، دغدغههای بعد از تدوین سند تحول و راهکارها و لوازم اجرایی آن اشاره خواهند شد. در فراز اخیر، به تناسب بحث، به «ابلاغ سیاستهای کلی ایجاد تحول در نظام آموزشوپرورش» نیز اشاره میشود.
🔶سخن آخر: نظام جمهوری اسلامی بعد از 38سال و پس از تجربهها و افتوخیزهای فراوان توانسته نخبگان و نوابغاش را برای اجرای بنیادین انقلاب فرهنگی در یکی از مهمترین عرصهها -یعنی آموزشوپرورش- بسیج کند و با تلاشهای فراوان به موطنی دستیافته است که با در دستداشتن سندهای پخته و عمیق و بومی، به استقلال فرهنگی -که سختترین نوع استقلال است (15/ 02/ 1372) - دست یابد. در این میان وادادگی فرهنگی و دستدرازی به سوی سندهای #بیگانه چه معنا و موجودیتی دارند؟
🌐 @aliebrahimpour_ir
عقل یشمی خالخال پشمی
#گزارش #یادداشت #مقاله 🔰الحمدلله بعد از یکهفته کار بهشدت متمرکز، نوشتن این مقاله-یادداشت تموم شد.
☑️ #مقاله «این از اوایل انقلاب، جزو #آرزوها بود...» نوشته علی ابراهیمپور.
🔘 پنجمین شماره ماهنامه #رسائل؛ (اندیشه حوزه علمیه عصر انقلاب) ویژه تیر۱۳۹۶. [(96.5.19) در گیشه]
🌐 @aliebrahimpour_ir
عقل یشمی خالخال پشمی
☑️ #مقاله «این از اوایل انقلاب، جزو #آرزوها بود...» نوشته علی ابراهیمپور. 🔘 پنجمین شماره ماهنامه #ر
🔲«حاشیهای بر سند 2030» دومین پرونده این ماهنامه است.
🔳 #مقاله حقیر با موضوع «چرایی تأکیدات مقاممعظمرهبری بر #سندتحول» در همین پرونده در صفحات 150 الی 155 چاپ شده است.
🌐 @aliebrahimpour_ir
عقل یشمی خالخال پشمی
🔲«حاشیهای بر سند 2030» دومین پرونده این ماهنامه است. 🔳 #مقاله حقیر با موضوع «چرایی تأکیدات مقاممعظ
🔴پنجمین شماره ماهنامه #رسائل؛ (اندیشه حوزه علمیه عصر انقلاب) ویژه تیر۱۳۹۶ به سردبیری مسعود معینیپور با قیمت 10000تومان منتشر شد.🔊
⭕️این ماهنامه با آثار و گفتارهایی از: سید احمد مددی موسوی، علی لطیفی، موسی حقانی، طاهره همیز، مهدی فیض و علی ذوعلم همراه است. شماره جدید رسائل شش پرونده با نامهای «جریان شناسی حجاب»، «حاشیهای بر سند 2030؛ فرهنگ کنشگری و واکنشگری»، «انسان خمینی»، «تاریخ علم»، «رصد» و «کتاب؛کالبد جاودان اندیشه» را در بردارد.
1⃣ پرونده نخست رسائل با عنوان "جریان شناسی حجاب" میکوشد تا مساله حجاب را با رویکردی اجتماعی، مورد نقد، کنکاش و جریان شناسی قرار دهد.
2⃣ "حاشیهای بر #سند 2030" دومین #پرونده این ماهنامه، فارغ از نگاههای سیاسی به دنبال پاسخگویی به این سؤال کلیدی است که چرا #اسناد_راهبردی_کلان برای اداره نظام #آموزش_و_پرورش در خارج از کشور نگاشته شده است. ( 🔔 )
3⃣ موضوع سومین پرونده "انسان خمینی" است که به بررسی هویت اجتماعی، دغدغهها و پروژههای فکری نسلی از فرزندان امام خمینی(ره) همچون مرحوم «روح الله نامداری» پرداخته است.
4⃣ پرونده پایانی رسائل با عنوان "تاریخ علم" میکوشد جایگاه و کارکردهای تاریخ علم و همچنین تطورات معنایی آنرا در علوم، بررسی نماید. در این پرونده موضوع تاریخ علم در تمدن اسلامی و انواع مواجهه آن با علم مدرن در تاریخ معاصر بررسی شده است.
◀️ بسته "رصد" میکوشد نگاهی گذرا به تحولات و جریانات درون و برون حوزوی که نسبتی با نهاد دین و حوزه دارند داشته باشد. در این بسته تحولات و جریانات مجامع و نهادهای علمی حوزوی و همچنین جریان فکری شخصیتهای اثرگذار و تطورات علمی و کنشگریهای اندیشمندان و پژوهشگران نسبت به موضوعات و مسائل معاصر رصد شده است.
◀️ بسته "کتاب" نما و نمایشی از مواجهه و کنش علمی و تألیفی جبهه انقلاب در مقابل مسئلههای اجتماعی است. در این بسته کتابها، کنشگران و بازیگران حوزه کتاب با عنوان "کتاب، کالبد جاودان اندیشه" ارائه شده است.
📰🗞 علاقهمندان میتوانند این نشریه را از روزنامهفروشیها و گیشههای معتبر سراسر کشور تهیه و یا با شماره تلفنهای ۰۲۵۳۷۷۴۸۳۰۱- ۰۹۱۹۲۹۵۰۷۹۹ تماس حاصل فرمایند.
🌐 @RasaelMags
✅ پ.ن: مقالهی بنده در موضوع «بررسی چرایی تأکیدات مقاممعظمرهبری بر تنظیم و اجرای #سندتحول #بنیادین آموزشوپرورش» با عنوان «این از اوایل انقلاب، جزو #آرزوها بود...» در پرونده پروندهی دوم این شماره، در صفحات 150 الی 155 چاپ شده است.
🌐 @aliebrahimpour_ir
#یادداشت - #مقاله جدید
✅موضوع: بررسی نقش #علامه_طباطبایی در جریان #انقلاب_اسلامی با تاکید بر نقش #فکری
✅تیتر انتخابی من: «رهبرِ فرهنگیِ انقلابِ اسلامی»
🌐 @aliebrahimpour_ir
عقل یشمی خالخال پشمی
#یادداشت - #مقاله جدید ✅موضوع: بررسی نقش #علامه_طباطبایی در جریان #انقلاب_اسلامی با تاکید بر نقش #فک
#مقاله - #یادداشت
🔰جزو آخرین کارهایی که در دقایق پایانی سال 95 در قم انجام دادم، نوشتن این یادداشت بود. از خوب حادثه، شیرینترین یادداشتی بود که در سال 95 نوشتم. هرچند بهعلت کمبود وقت و استرس تحویل، شدیدا از لحاظ روحی در فشار بودم، اما لذتبخشترین موضوع و شیرینترین یادداشتم شد. چسبید! ☺️😊
✅موضوع: بررسی نقش #علامه_طباطبایی در جریان #انقلاب_اسلامی با تاکید بر نقش #فکری
✅تیتر انتخابی من: «رهبرِ فرهنگیِ انقلابِ اسلامی»
✅توضیح و معرفی:
🔸علامه #طباطبایی را کسی نیست نشناسد. مهمترین اثر علامه، تفسیر المیزان است که بیحساب نیست اگر بگوییم جزو اعجازهای علمی قرن است! مثلش نیامده و نخواهد آمد! این حرف من نیست؛ حرف کارشناسهای این زمینه است، مثل شهید مطهری. غیر از تفسیر، علامه عجوبهی فلسفه هم هست. جریان #فلسفه اسلامی با علامه تحول مییابد. علامه سردمدار جریان #نو_صدرایی در حکمت اسلامی است. در استخوانداری و وزانت علمی علامه شکی نیست. اما گاهی شبههای دربارهی نسبت علامه و انقلاب مطرح میشود. بعضیها هم سوء استفاده میکنند و سعی میکنند علامه را مصادره کنند.
🔸در این یادداشت، بر اساس تئوری #جریان، جایگاه علامه در ایجاد و بقای #جریان_انقلاب_اسلامی مشخص شد و شواهد و نتایجش ارائه گردید. این موضوع قابلیت تبدیل به یک مقالهی علمی-پژوهشی را دارد. به نظرم یادداشت قوی و پختهای شد، تا اساتید و محققان چه نظری بدهند...
.
🔹پ.ن: فکر میکنم در ویژهنامهی «علامه طباطبایی» جامعهالمصطفی برای طلاب خارجی کشورها قرار بود به زبانهای مختلف ترجمه و منتشر شود.😃
.
🖋علی.ا
.
✅بخشهایی از متن:
🔶جمعبندی: در مجموع به نظر میرسد در عین ارتباط نزدیک و صمیمی علامه طباطبایی و امام #خمینی ، در فرآیند انقلاب اسلامی، متناسب با روحیات شخصی و مقتضیات زمانی، تقسیم مسئولیت نانوشتهای بین این دو شخصیت شکل میگیرد. امام خمینی، رهبری #سیاسی_اجتماعی را بر عهده میگیرند و علامه طباطبایی، رهبری #فکری_فرهنگی را عهدهدار میشوند.
🗓 نوشته 1395/12/24
🌐 @aliebrahimpour_ir
#گزارش #یادداشت #روایت_داستانی
📌 موضوع: زندگی #علامه_طباطبایی از زمان بازگشت از نجف به تبریز و کوچ از تبریز به قم تا رحلت.
🖌 تیتر انتخابی من: «صبر و شکوفایی»
🗓 نوشته 1396/1/20
🌐 @aliebrahimpour_ir
عقل یشمی خالخال پشمی
#گزارش #یادداشت #روایت_داستانی 📌 موضوع: زندگی #علامه_طباطبایی از زمان بازگشت از نجف به تبریز و کوچ
#گزارش #یادداشت #روایت_داستانی
🔰اولین یادداشت سال 96. ظاهر کار خیلی آسان نشان میداد، روی همین حساب هم قبول کردم. ولی افتاد مشکلها! چالش اولم بیان روایی و داستانی بود. چون مدتی متن روایی-داستانی ننوشته بودم و تمرکزم رو نگارش علمی بود، برام سخت بود. از یکی از دوستان قلمبهدست خواستم که زحمتش را برعهده بگیرد، قبول نکرد. البته با یکم تمرکز حل شد و خودم انجامش دادم. چالش دوم، بحث محتوا بود. از زندگی علامه خصوصا در فراز اولی که به من سپرده شده بود (دوران اقامت در تبریز) و خصوصیات خانوادگی و شرایط زندگی در نجف، گزارشات کامل و دقیقی وجود ندارد. 😔 من برای پیدا کردن اسم یکی از دختران علامه، مدتها جستوجو کردم تا بتوانم اسمها را ردیف کنم! ☺️😊
🔰ماحصل این تلاش، این شد که توانستم یک روایت بر اساس نقلهای موجود برای علامه #بسازم. یعنی نقلهای جملهجمله و پراکنده را با مصیبت، مثل یک قالی به هم دوختم و بافتم تا به یک پیکرده تبدیل شد.
🔰به نظرم متن خوبی شد. بعد از پایان متن، واقعا دربرابر شخصیت بزرگ علامه، به خضوع و خشوع افتادم. یک #انسان و #مرد به تمام معنا. یک #دردمند؛ یک #خادم بزرگ و #دوستداشتنی.
❌نکته مهم❌⬅️ کار اینچنینی برای علامه نشده. خیلی از زوایا پنهان است. خوب است حالا که هنوز بعضی از فرزندان علامه در قید حیاتاند، فکری شود. بگذرد، راه جبران نیست. 🚫 دوستانی که دستشان به جایی میرسد، یک فکر و تاملی کنند. بعید است کار خیلی هزینهبری باشد، در عوض احیای یک شخصیت بزرگ تاریخساز معاصر است.🛑
📌 موضوع: زندگی #علامه_طباطبایی از زمان بازگشت از نجف به تبریز و کوچ از تبریز به قم تا رحلت. (بازخوانی دو فراز از زندگی علامه طباطبایی)
📍تیتر انتخابی من: «صبر و شکوفایی»
🔹پ.ن: نمیدانم کجا قرار شد چاپ شود.😃
🔹پ.ن2: متن را برای بعضی از دوستان نزدیکم فرستادم؛ افتخار ندادند بخوانند و نظر بدهند.😶
🖋علی.ا
✅بخشی از متن:
🔸سال 1314. روابط ایران و عراق تیره شده است. رضاشاه دستور داده تا از خروج ارز از ایران جلوگیری شود. چندماهی است که مسافر ایرانی به عراق نرفته و حاج میرزا باقر قاضی، کفیل سیدمحمدحسین و سیدمحمدحسن، برای ارسال پول و مستمری زمینهای تبریز به دو برادر، با مشکل مواجه شده است. دو برادر خودشان را به استفاده از سهم امام و شهریه عادت ندادهاند و به هیچ وجه از بیتالمال استفاده نمیکنند. بی خرجی میمانند. دیری نمیگذرد که اندکْ پسانداز هم تمام میشود. بهناچار گاهی از دوست و آشنا قرض میگیرند و گاهی از این دکان و آن مغازه نسیه میکنند تا اموراتشان بگذرد. نامهنگاریهای مکرر به تبریز هم مشکلی را حل نمیکند و راهی برای ارسال پول پیدا نمیشود. دو برادر کاملا مستاصل میشوند.
فشار بر سیدمحمدحسینِ سیوسهساله، آنقدر زیاد است که ناچار میشود تا اثاثیه منزل را یکیک بفروشد و خرج کند. کمکم هرچه بودونبود فروخته میشوند؛ از ظروف و لباسها گرفته تا کتابها.
سیدمحمدحسین، درمانده از وضعیت...
🗓 نوشته 1396/1/20
🌐 @aliebrahimpour_ir