💢چگونگی افزایش مشارکت سیاسی (بخش اول)
در نشست هماندیشی «مشارکت در #انتخابات پیشرو؛ راهکارها و چالشها» که با حضور جمعی از اساتید دانشگاه و فعالان سیاسی در مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی برگزار گردید، با بیان اینکه افزایش #مشارکت_سیاسی یک تعارف و شعار سیاسی صرف نیست، نکاتی پیرامون تحقق آن بیان شد.
نگاه حضرت #امام_خمینی(ره) به مردم و #مردمسالاری_دینی تکلیف نقش و جایگاه #مردم را در نظام اسلامی مشخص کرده است. و به عبارت دیگر وقتی ما مردسالاری را میپذیریم، در حقیقت نقش دخالت مردم در امور حکومتی را پذیرفتهایم و میبایست نقش مردم را در اداره امور جمعی تسهیل و گسترش بدهیم.
#جمهوری_اسلامی از منظر امام خمینی(ره) واژه شعارگونهای نبود. در زمانی که ایجاد یک نظم سیاسی جدید در #ایران بر مبنای جمهوری اسلامی مطرح شد، با هژمونی حضرت امام حتی اگر به شعار #حکومت_اسلامی نیز تبدیل میشد، بعید بود با مخالفت اجتماعی مواجه شود.
به طبع آن اگر نام نظام نوپای پس از انقلاب اسلامی، حکومت اسلامی گذاشته میشد، طبعاً بخشی از اختیارات مردم در اداره حکومت نیز محدود میشد. این مسأله از این لحاظ اهمیت دارد که بدانیم طرح مردمسالاری دینی در ایران از سوی امام(ره) بر مبنای باور و اعتقاد قلبی ایشان به مردم بوده است.
بنابراین اگر میخواهیم در انتخابات پیشرو مسأله افزایش مشارکت در انتخابات تحقق یابد، باید تکثر گروهها و جریانهای مختلف سیاسی در عرصه انتخابات بروز و ظهور پیدا کند و البته درست فهم شود.
✅ @alikhezrian
💢چگونگی افزایش مشارکت سیاسی (بخش دوم)
زمانی در سالهای ابتدایی پیروزی انقلاب اسلامی، دو نگاه سیاسی غالب شامل خط امامیها و مقابل خط امامیها بود که نشأت گرفته از تفاوت دیدگاهها درباره #اسلام_فقاهتی پیرامون تدوین قانون اساسی و از این دست تصمیمات شکل گرفته بود و زمینه رقابت و مشارکت سیاسی را در جامعه محقق میکرد.
بعد از روی کار آمدن خط امامیها، در جریان نحوه اداره کشور در موضوعات اقتصادی، مسایل سیاسی داخلی و خارجی، دو جریان چپ و راست از دل این جریان شکل گرفت که در نتیجه اختلافات سیاسی و اقتصادی در بدنه جریان خط امامیها بود که زمینه مشارکت و رقابت در انتخابات را میسر و محقق کرد.
پس از این دوره شاهد شکلگیری اصلاح طلب و اصولگرای مرسوم در ادبیات سیاسی کشور بودیم که البته پیش از این یک طیف وابسته به دولت کارگزاران که قالب آنها بخشی از طیف راست سنتی آن زمان بودند، تحت عنوان راست دولتی شکل گرفت و در نهایت به اصلاح طلبان پیوست.
از سال ۱۳۸۴ به بعد و با حضور همزمان آقایان احمدی نژاد، قالیباف، لاریجانی، ولایتی، رضایی، کروبی، هاشمی، مهرعلیزاده و معین رنگ و بوی جدیدی به خود گرفت و نشان داد که دیگر تحلیل دوگانه چپ و راست یا اصلاح طلبی و اصولگرایی در صحنه سیاسی کشور مثل سابق نخواهد بود.
فضا به گونهای شده بود که مردم بین آقایان لاریجانی و ولایتی، احمدی نژاد و قالیباف، معین و کروبی تفاوتهایی میدیدند. بنابراین از سال ۱۳۸۴ با نوعی از #تکثر_سیاسی و خروج از دوگانههای مرسوم گذشته همچون #اصلاح_طلب و #اصولگرا مواجهیم که متأثر از فضای اجتماعی است.
✅ @alikhezrian
💢چگونگی افزایش مشارکت سیاسی (بخش سوم)
این تکثر همچنان هم واقعیت عرصه سیاسی و اجتماعی ایران است که در حال پیشروی است. بطوریکه به سمت متکثرتر شدن محیط سیاسی در حرکت هستیم. البته در حین تکثر، آنچه محل اصلی رقابتهای سیاسی است، مسأله ایدههای حکمرانی است.
سؤال و مطالبات مردم نسبت به داوطلبان انتخابات تغییر کرده و دیگر اینگونه نبود که مردم سؤال کنند که داوطلبان از کدام گروه سیاسی هستند، بلکه سؤالشان این است که افراد با چه ایدهای میخواهند کشور را در عرصه سیاسی، فرهنگی، اقتصادی یا بانکداری و شرایط تحریمی اداره کنند.
برخی گروههای سیاسی دچار بیماری سیاسی "ماندن در گذشته" شدهاند و تصور میکنند مردم منتظرند چه ائتلافهایی شکل میگیرد و یا فلان چهره سیاسی وارد عرصه انتخابات میشود یا خیر. بر همین اساس معتقدند که #شورای_نگهبان با کنار گذاشتن وظایف قانونی، باید در صلاحیتها با دست بازتر عمل کند.
در انتخابات شورای شهر دوم که بیشترین احراز صلاحیتها حتی اعضای نهضت آزادی توسط نمایندگان مجلس ششم صورت گرفت و مجری انتخابات نیز دولت اصلاحات بود، شاهد پایینترین مشارکت سیاسی با ۱۳درصد در جمهوری اسلامی هستیم که با نظریهای که برخی برای احراز صلاحیتها مطرح میکنند، همخوانی ندارد.
مسأله افزایش مشارکت چیزی نیست که لزوما با باز شدن فضا و احراز صلاحیت حداکثر بتوان آن را محقق کرد. مردم امروز به دنبال دانستن #ایدههای_حکمرانی گروهها و جریانات سیاسی هستند، بنابراین اینکه بخواهیم صرفاً لیستی را درست کنیم، عامل پیروزی یک جریان سیاسی نخواهد بود.
✅ @alikhezrian
💢جامعه شناسی فاطمیه
یکی از مهمترین سؤالاتی که در سوگواریهای ایام #فاطمیه میبایست با تحلیل #جامعه_شناختی از شهر مدینه به آن پاسخ داده شود، این است که چرا حضرت زهرا(س) و امیرالمؤمنین(ع) بعد از رحلت پیامبر(ص) غریب واقع شدند؟ و ضرورت دارد تا علت غربت اولیای الهی را بررسی کنیم.
برخلاف آنچه عموماً پیرامون دوران پس از رحلت پیامبر اسلام(ص) از دشمنی چند نفر نسبت به اهل بیت پیامبر(ص) بیان میگردد، باید بپذیریم که اکثریت بالایی از مدینۀ آن روزگار با دشمنی و یا سکوتشان به نوعی از ظلم حمایت کردند. و نمیتوان این واقعیت اجتماعی را نادیده گرفت.
اصلیترین داغ ایام شهادت #حضرت_زهرا(س) این است که چرا دختر پیغمبر(ص) در جامعۀ مدینه غریب میماند؟ و مردمی که رابطه پیامبر(ص) با ایشان برایشان اظهرُ من الشمس بود، در مقابل حق طلبی حضرت ساکت ماندند، و او را تنها گذاشتند و اجازه دادند به دختر پیامبر و امیرالمؤمنین علی(ع) ظلم شود؟
از منظر جامعهشناسانه به جای اینکه ریشه غربت حضرت زهرا(س) را در یکی دو نفر ظالم و غاصب دنبال کنیم و آنها را مقصرین غصب حق ولایت و فدک جلوه بدهیم، باید دلایل آن را در میان مردم مدینه جستجو کنیم؛ و الّا در هر جامعهای، عدهای افراد بد و ظالم وجود دارند و این مختص جامعه مدینه نیست.
واقعیت این است که از همان روزهای ابتدایی پس از رحلت پیامبر اکرم(ص) تاکنون شاهد تقابل دو دیدگاه #اسلام_سیاسی و یک الگوی #معنویت_غیرسیاسی در جامعه اسلامی بوده و هستیم. و حضرت زهرا(س) اولین شهیدهای است که در مقابل جامعهای که ظلم را میدید و همراهی و سکوت کرده بود، غریبانه ایستاد.
✅ @alikhezrian
💢گره مشارکت در دستان خانه ملت
انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی امیرکبیر برگزار مینماید؛
مناظره ویژه انتخابات با حضور:
احمد زیدآبادی (روزنامهنگار و فعال سیاسی اصلاح طلب)
علی خضریان (نماینده مجلس شورای اسلامی و سخنگوی کمیسیون اصل نود)
زمان: روز دوشنبه ۲۷ آذرماه ۱۴۰۲ ساعت ۱۴-۱۶
مکان: دانشگاه صنعتی امیرکبیر، سالن آمفی تئاتر فجر
✅ @alikhezrian
💢زمین کج مناظره برای زیدآبادی! (بخش اول)
در مناظرهای با جناب #احمد_زیدآبادی، روزنامهنگار و فعال اصلاح طلب که با موضوع مشارکت در #انتخابات در دانشگاه امیرکبیر برگزار شد، با مرور نزاعهای انتخاباتی میان جریانهای سیاسی در سالهای گذشته، تلاش کردم تا با سؤالاتی ملموس، واقعیت بدون روتوش سیاستورزی امثال ایشان را عیان کنم.
سؤالاتی که ظاهراً موجب عصبانیت آقای زیدآبادی گردیده و باعث شده تا ایشان با توهین به ساحت #دانشگاه، از در و دیوار مراسمی که در کمال آرامش برگزار شد و #دانشجویان حاضر نیز سؤالات خود را از طرفین مناظره پرسیدند، ایراد بگیرد و در کوچه خلوت روزنامه آقای کرباسچی شاخ و شونه بکشد!
جناب زیدآبادی بهتر بود به جای بهانه گرفتن و زیر میز زدن برای مناظرهای که ۲۰ دقیقه نیز طبق زمانبندی بیشتر صحبت کردند، پاسخی برای سؤالات مطرح شده پیدا میکردند و آنها را برای تغییر ذهنیت دانشجویان منتشر میکردند. هر چند این رفتار از خصوصیات ایشان و دیگر بازندگان انتخابات ۸۸ است.
✅ @alikhezrian
💢زمین کج مناظره برای زیدآبادی! (بخش دوم)
سؤالاتی که حق افکار عمومی است تا بداند کسی مثل جناب زیدآبادی با ادعاهایی که از زمین و زمان ایراد میگیرد، به پشتوانه کدام سابقه و ایده حکمرانی از شیخ مهدی کروبی در انتخابات حمایت کرده است؟ و یا چگونه ادعای آزادیخواهی و شرافت را با مواضع خود پیرامون دولت اسرائیل با هم جمع میکند؟
جناب زیدآبادی باید پاسخی برای دانشجویان حاضر میداشتند که چطور با گفتمان «بدیم بره» کنار آمدند و امروز حل همه مشکلات را یکجا از دولت و مجلس مطالبه میکنند؟ و چطور با کسانی که با ادعای ریاکارانه آزادیخواهی، نقد اندیشه را به هجو و هو کردن مخالفان کشاندند، همکاری مطبوعاتی داشتند؟!
البته برخلاف ادعای خلاف واقع جناب زیدآبادی از کم و کیف مراسم، این نشست دانشجویی توسط رسانههای مختلف خبری حاضر در مراسم تصویربرداری و ضبط صدا شده است که با کوچکترین جستجویی تمام و کمال قابل دسترسی است و بهتر است به جای نوشتن، مخاطبان را به آنها ارجاع دهم تا خودشان قضاوت کنند.
✅ @alikhezrian