5.3M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢در مخالفت با فساد و تمرکز قدرت
در نشست علنی #مجلس پیشنهاد حذف تبصره ۱ ماده ۲۲ طرح اصلاح #قانون_نظام_صنفی با توجه به اینکه برخلاف قانون مصوب ۱۳۹۲، این تبصره محدودیت انتخاب بیش از دو دوره متوالی افراد به عنوان هیأت رئیسه اتحادیهها را کنار میزند و ضمن تشویق متخلفان، موجب ایجاد فساد و تمرکز قدرت میشود، مطرح شد.
✅ @alikhezrian
💢چگونگی مشارکت مردم در تولید و اقتصاد (بخش اول)
پیش از ورود محتوایی به شعار سال جدید که از سوی رهبر معظم انقلاب تحت عنوان «جهش تولید با مشارکت مردم» نامگذاری شده است؛ ضروری است تا از آنجایی که شعار سال به نوعی جهتگیری و مسیر دستگاههای مسئول برای سیاستگذاری اصلی کشور را در سال پیشرو مشخص میکند، پیرامون ادراکی که از سیاستگذاری وجود دارد، به اشتراک نظر برسیم. به کلام دیگر سیاستگذاری به چه معناست؟ وقتی در قلمرو حکمرانی میاندیشیم، با سه ساحت متفاوت و متمایز روبرو هستیم که این سه ساحت منطق متفاوتی دارند. یعنی نحوه مواجهه این سه ساحت با مسائل و موضوعات با هم تمایز دارد.
ساحت اول، سطح هنجاری است که آرمانها، مطلوبها و غایات در این سطح تعریف میشوند. ساحت دوم، سطح توصیفی است که در این سطح وضع موجود و هستها را توصیف و تحلیل میکنیم. ساحت سوم، سطح سیاستگذاری است که در سیاستگذاری عمده هدف سیاستگذار این است که وضع موجود را متکی به هنجارها و فهم واقعیتها، به سطح هنجاری یا آرمانی نزدیک کنیم، یعنی سیاستگذاری درباره این است که بتوانیم تقربی از وضع موجود به وضع مطلوب ایجاد کنیم.
بر مبنای آنچه گفته شد، باید ببینیم نسبت به شعار سال در کجا ایستادیم؟ و زمانی که قرار است بر اساس آن سیاستگذاری شود، در حقیقت میبایست سازوکارهای چگونگی تقرب وضع موجود به وضع مطلوب تعیین شود.
✅ @alikhezrian
💢چگونگی مشارکت مردم در تولید و اقتصاد (بخش دوم)
اگر یک سیاستگذاری میخواهد موفق باشد، میبایست در چهار سطح گام بردارد. در سطح اول باید سازمان هنجاریاش مشخص و معین باشد، که در بالاترین سطح، به تئوری نظریه حکمرانی پرداخته میشود. وقتی در تئوری حکمرانی یا نظریه حکمرانی چالش وجود داشته باشد و سیاستگذاری در خلأ تئوریک اتفاق بیفتد، پیشاپیش باید مطمئن باشیم این سیاستگذاری به نتیجه نخواهد رسید.
سطح دوم که در سیاستگذاری مهم است و میبایست در آن جهت گام برداشته شود، سطح نهادی است. به این معنا که آن نهادهایی که در سطح تئوریک وظیفهای بر دوش آن قرار میگیرد، ضروری است تا در سطح نهادی تعیین تکلیف شوند و مشخص شود وظایف آن توسط کدام نهاد قرار است اجرایی شود. به طور مثال اگر در سطح تئوریک میپذیریم که مردمسالاری قاعده حکمرانی میباشد، در امر سیاسی این نظام، نهادی به نام حزب وجود دارد که بهطور کاملاً اختصاصی وظیفه آن تنظیم امر سیاسی در حوزه عمومی است؛ وظیفهای که هیچ نهاد دیگر عهدهدار آن نیست. حال اگر مشارکت مردم در امر اقتصادی در چنین ساختاری دارای اهمیت است، کدام نهاد عهدهدار مشارکت مردم در اقتصاد است؟ سؤالی که عدم پاسخ به آن باعث خواهد شد تا در موضوع سیاستگذاری برای ایجاد مشارکت مردم در امر اقتصاد دچار خلأ نهادی شویم. و در چنین شرایطی عمدتاً سیاستگذاری توسط نهادهای بالادستی صورت میپذیرد و معمولا فرصت ظهور و بروز مردم و طرح سیاستهای آلترناتیو فراهم نمیشود. ضمن اینکه حتی اگر هم سیاستها ناکام باشند، به دلایل متعدد از جمله منافع سیاستگذاران و مجریان، معمولاً استمرار پیدا میکنند.
سطح سوم سیاستگذاری به امر اجتماعی مربوط میشود. به این معنا که ضروری است مشخص شود، سیاستگذاری تا چه میزان در نسبت با شرایط اجتماعی و مناسبات آن قرار دارد و مورد مطالبه اجتماعی قرار میگیرد؟ از این منظر تعیین شعار سال از سوی رهبری انقلاب را میتوان سیاستی گفتمانی دانست که ضمن اینکه آحاد جامعه را نسبت به اولویتهای اصلی کشور هوشیار میکند، ظرفیت اجتماعی را نیز برای ایجاد یک مطالبه ملی از مسئولان کشور متمرکز میکند. و سطح چهارم نیز برمیگردد به توانایی اجرایی و عملی نهادها و کارگزاران در اجرایی کردن سیاستهای تعیین شده که خود بحث مفصلی را میطلبد.
✅ @alikhezrian
💢چگونگی مشارکت مردم در تولید و اقتصاد (بخش سوم)
پیرامون جهش تولید با مشارکت مردم که از یک منظر میتوان از آن تحت عنوان مردمی کردن اقتصاد نیز یاد کرد؛ به عنوان یکی از اصول انقلاب اسلامی، سیاستگذاریهای مختلفی صورت پذیرفته است. اما ارزیابی نتایج حاصله حاکی از عدم تحقق مطلوب آن در سالهای گذشته است. و به نظر میرسد همانطور که در مقدمه بحث نیز به آن اشاره شد، نظام جمهوری اسلامی در عرصه سیاسی تا حدود قابل توجهی توانسته بر مبنای الگوی مردمسالاری دینی، نهادسازی کرده و امر اجتماعی را فعال کند، اما در عرصه اقتصادی حتی نتوانسته خلأ تئوریک موجود را برطرف نماید.
این در حالیست که عرصه اقتصاد یکی از اولویتدارترین عرصههاست. و نقش مردم در اقتصاد و تولید را از دو جهت میتوان بررسی کرد. نخست اینکه بدون شک یکی از اهداف دشمن از جنگ تمام عیار اقتصادی علیه جمهوری اسلامی ایران، فشار بر مردم و بنابراین جدا کردن مردم از نظام است. و مهمترین خطری که انقلاب را تهدید میکند، ناامیدی مردم است. از جهت دوم نیز میتوان به این نکته اشاره کرد که یکی از مشکلات مهم و ساختاری اقتصاد ایران، دولتی بودن حاد آن است. از نتایج مستقیم این امر میتوان به پایین بودن میزان رشد اقتصادی، کاهش بهرهوری عوامل تولید، طولانی شدن زمان سرمایهگذاریها، افزایش فساد اداری، ناعادلانه شدن توزیع درآمد، ایجاد رانتهای اقتصادی و... اشاره کرد. البته باید تأکید کرد که حرکت به سمت مردمبنیاد شدن اقتصاد، به معنای بیمسئولیتی دولت نیست. بلکه دولت هم مسئولیت برنامهریزی، زمینهسازی، ظرفیتسازی، هدایت، کمک و نظارت را دارد.
✅ @alikhezrian
💢چگونگی مشارکت مردم در تولید و اقتصاد (بخش چهارم)
باید دقت شود که ایجاد ظرفیت برای مشارکت مردم در تولید و اقتصاد، دچار آسیبهایی همچون نادیده گرفتن عدالت اجتماعی و به تبع آن ایجاد سودهای کلان و بادآورده برای بخشی از جامعه شود و عدهای در این میان از مواهب آن محروم بمانند. و ضروری است جهت تحقق مشارکت مردم در جهش تولید به چهار نکته اساسی توجه داشت:
نکته اول اینکه مشارکت مردم در تولید نیازمند الگویی عملیاتی، قابل فهم و اعتماد بخش میباشد و نباید در این امر انتظار ایثارگری آحاد اجتماعی و عدم توجه جامعه به اصل سود را داشت.
نکته دوم اینکه ارایه هر راهکاری باید در چارچوب آموزههای اسلامی باشد و از الگوبرداریهای غیر دینی به شدت اجتناب شود. این مهم ضرورت دارد در سطح حوزه و دانشگاه مورد توجه و موجب تولید راهکارهای بومی شود.
نکته سوم اینکه هر الگوی ارایه شده باید دو ویژگی افزایش ثروت ملی و توزیع عادلانه و رفع محرومیت اجتماعی را دارا باشد. به بیان دیگر میتوان با جرأت بیان کرد هر روش و نسخه اقتصادی که بتواند این دو پایه را تأمین کند، معتبر است و نسخههای غیر آن فاقد اعتبار پیادهسازی در جامعه اسلامی میباشد.
در نهایت نکته چهارم اینکه پیش از دعوت مردم به مشارکت در امر تولید، باید ساخت و بنای اقتصادی به گونهای باشد که بتوان از مشارکت مردم استفاده کرد. نظام اقتصادی دارای یک ساخت حقوقی و یک ساخت حقیقی است. در مورد ساخت حقوقی، بیشترین بخشی که موجب تحقق مشارکت مردم در تولید و اقتصاد میشود، بخش تعاون است؛ اما ساخت حقوقی بدون ساخت حقیقی مناسب، کارآمد نیست. به عنوان نمونه اگر به لحاظ ساختاری، بخش تعاون به طور مناسب سامان یافته باشد ولی روح تعاون و همکاری در آن بخش نهادینه نشده باشد، نتایجی که از بخش اقتصاد انتظار میرود، محقق نخواهد شد. بنابراین ساخت حقوقی نظام اقتصادی باید طوری سامان یابد که عوامل ایجاد و استمرار امور سازنده ساخت حقیقی نظام اقتصادی را نیز در خود نهادینه کند.
✅ @alikhezrian
هدایت شده از خبرنامه دانشجویان ایران
🔰علی خضریان در مصاحبه اخیر خود مطرح کرد؛
🔺️از استیضاح وزیر آموزش و پرورش منصرف نشدهام/ آموزش و پرورش درگیر کارهای شکلی و روزمره است
🔸️منتخب مردم تهران در مجلس دوازدهم ادامه داد: گزارشهای عملکرد وزارت آموزش و پرورش عموماً کارهای روزمره و جاری است و یک برنامه کامل و جامع برای اجرای سند تحول بنیادین و زیرنظامهای آن و حل مشکلات متعدد آموزش و پرورش از نیروی انسانی تا برنامه درسی و کمبود مدرسه، دیده نمیشود.
#خبر_ویژه
https://iusnews.ir/fa/news-details/499882/8
🆔 @iusnews
🌐 iusnews.ir
🆔️ https://eitaa.com/joinchat/3975020545C3ba8a1068b
34.48M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢آفرینش اجتماعی جامعه ایرانی
تجمع بزرگ محفل قرآنی امام حسنیها در ورزشگاه آزادی ضمن جلوهگری #شکوه_قرآن در پایتخت #ایران، بار دیگر ظرفیتهای بزرگ جامعه ایرانی را نمایان کرد و نشان داد چگونه تنها با فراخوان یک برنامه تلویزیونی، جامعه ایران دست به #آفرینش_اجتماعی بزرگی از دینداری، انسجام، همدلی و نشاط میزند.
همچنین از آنجایی که در جهان جدید بخش مهمی از تلقیات اجتماعی را رسانه میسازد و صورت بندی میکند. دشمنان با هجوم رسانهای تلاش دارند تا با غلبه سوژگی و جزمیت در بازتاب، اجازه ظهور جامعه، آنچنان که هست را ندهند. لذا مسأله بازنمایی جامعه ایرانی در تلویزیون اهمیت مضاعف پیدا میکند.
ضمن اینکه اجتماع بزرگ مردمی #برنامه_محفل در چارچوب سازوکار مردم گرایانه گفتمان انقلاب اسلامی توانست ظرفیت جدیدی برای اداره جامعه در عرصه فرهنگی را تولید کند. ظرفیتی که شرکتکنندگان و تماشاگران میلیونی آن در سراسر کشور، بار دیگر به خودآگاهی دینداری جامعه از پس هجمههای دشمن برسند.
✅ @alikhezrian
💢درک توأمان معنویت و عدالت در لیالی قدر
تلاقی #لیالی_قدر با نام مبارک #اميرالمؤمنين علیه السلام یادآور اهمیت حفظ و ارتقای توأمان معنویت و عدالتخواهی است. دو ارزشی که از عوامل بقا و اجزای هویتبخش جامعه اسلامی است؛ و پایبندی و تلاش برای اقامه این ارزشهای اصلی و اساسی، جزو اولویتهای حیاتی همه نیروهای انقلاب است.
البته صحبت از #فسادستیزی به معنای نادیده گرفتن نعمت حاکمیت دینی نیست، بلکه به این معنا میباشد که برای تداوم این نعمت الهی تکالیفی برعهده نیروهای انقلاب است؛ چرا که #انقلاب_اسلامی برای امری فراتر از اینها یعنی تحقق یافتن و زنده کردن حقیقت "کَلِمَةُ اللَّهِ هِیَ الْعُلْیَا" است.
باید توجه داشت #عدالتخواهی و عدالتی که همراه با #معنویت و توجه به آفاق معنوی عالم نباشد، به ریاکاری، دروغ، انحراف و ظاهرسازی تبدیل خواهد شد و به بیانی میتوان گفت در نظام فکری جریان انقلابی معنویت و عدالت در هم تنیده شده است.
در حکومت امیرالمومنین(ع) که نماد عدل مطلق بود، چند استاندار و مسئول امور مالی، اجرایی و قضایی که برخی از آنها از نزدیکان #امام_علی(ع) بودند نیز به خاطر دزدی از بیتالمال، سوءاستفاده از قدرت و فساد نامشان در نهج البلاغه آمده است و حضرت از این کارگزاران شکایت داشتند.
افرادی همچون زیاد بن ابیه، منذِر بن جارود، نُعْمان بن عجْلاٰن، یزید بن حُجٖیّه، مَصْقلة بن هُبَیره، قَعْقاع بن شور از جمله کارگزارانی بودند که به جهت حیف و میل بیتالمال، تصرفات ناروا به نفع خود و یا بذل و بخشش اموال عمومی مورد نکوهش امیراامؤمنین(ع) قرار گرفتند.
افرادی که از آنها یاد شد، در حکومت اسلامی دارای خدمات و سوابق خوبی نیز بودند، اما رفته رفته فاسد شدند؛ لذا از نکات مهم در مبارزه با فساد، عدم گرفتار شدن در #تله_توجیهگری و یا افتادن در #چاه_رادیکالیسم به دلیل مقهور شدن در فضای رسانهای دشمن که اقدام به بزرگنمایی میکند، است.
✅ @alikhezrian
28.26M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢جمهوری اسلامی و باور قلبی به مردم
ایجاد یک نظم سیاسی جدید بر مبنای #جمهوری_اسلامی در زمانی مطرح شد که با هژمونی #امام_خمینی(ره) حتی اگر به شعار حکومت اسلامی نیز تبدیل میشد، بعید بود با مخالفت اجتماعی مواجه شود. و به طبع اگر نظام نوپای پس از انقلاب اسلامی، حکومت اسلامی میشد، اختیارات سیاسی مردم نیز محدود میشد.
این مسأله از این لحاظ اهمیت دارد که بدانیم طرح #مردمسالاری_دینی در ایران از سوی امام(ره) بدون هرگونه فشاری و بر مبنای باور و اعتقاد قلبی ایشان به #مردم بوده است. و چنین نگاهی به مردم و مردمسالاری دینی، تکلیف نقش و جایگاه مردم را در نظام اسلامی و بر مبنای #خط_امام مشخص کرده است.
ضمن اینکه بر مبنای دیدگاه امام(ره)، مردمسالاری دینی به دلیل اینکه بر مبنای قانون الهی است، از دموکراسیهای غربی مردمیتر است. چرا که در مردمسالاری دینی به دلیل اینکه منبع قانون الهی سمت و سویی برای نفع فردی و یا گروهی در نظر نگرفته، اراده حاکمان و اکثریت نمیتواند حقوق اقلیت را نادیده بگیرد.
✅ @alikhezrian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢سیلی ایران به اسرائیل قطعی است
در برنامه تلویزیونی #به_افق_فلسطین با اشاره به اینکه #سیلی_محکم ایران به اسرائیل در زمان و مکانی که جمهوری اسلامی و فرماندهان مقاومت آن را تعیین میکنند، قطعی است. موضوع دست برتر #جبهه_مقاومت و ترس سایه افکنده بر اردوگاه صهیونیستها، تشریح شد.
✅ @alikhezrian
هدایت شده از خبرنامه دانشجویان ایران
🔰خضریان ضمن گرامیداشت روز قدس؛
🔺️رژیم صهیونیستی عقل حکمرانی خود را کامل از دست داده است/ حضور مردم و ملتهای آزاده جهان در روز قدس نابودی رژیم صهیونیستی را تسریع میکند
🔸️این نماینده مجلس با اشاره به جنایات اخیر و واضح رژیم غاصب صهیونیستی، گفت: امروز کودکان، زنان و مردان بیدفاع غزه، فضایی را فراهم کردند که کمتر کسی در جهان حاضر و در عصر ارتباطات میتواند ادعا کند حق را از باطل تشخیص نداده و از مظلومیتی که برای ملت مسلمان ما در غزه اتفاق میافتد و جنایاتی برای آن رقم خورده است، خبر ندارد.
#خبر_ویژه
https://iusnews.ir/fa/news-details/500521/8
🆔 @iusnews
🌐 iusnews.ir
🆔️ https://eitaa.com/joinchat/3975020545C3ba8a1068b
10.39M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢ناکارآمدی داخلی مکمل تحریم خارجی
در برنامه تلویزیونی #به_افق_فلسطین با اشاره به تاب آوری اقتصادی ایران طی یک دهه گذشته و در دوران تحریمهایی که به اذعان خود غربیها کمرشکن و فلج کننده بوده است، نسبت به برخی ناکارآمدیهای داخلی از جمله گره زدن همه چیز کشور به مذاکرات و همچنین عدم کنترل نوسانات نرخ ارز انتقاد شد.
✅ @alikhezrian