eitaa logo
عقل‌نوشته‌های انقلابی
1.9هزار دنبال‌کننده
595 عکس
205 ویدیو
54 فایل
#علی_محمدی جُستِجُوگَرِ عَقلانِیَتِ اِنقِلابِ اِسلامِی؛ از بنیان تا عینیت ارتباط با بنده: @alimohammadi89 آدرس اینستاگرام: https://www.instagram.com/ali.mohammadi89/
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹 📌ششمین نشست هم‌اندیشی رمضانی 💬 مسئله حکمرانی فضای مجازی با تاکید بر مدیریت سکوهای پیام‌رسان و شبکه‌اجتماعی 💢با حضور مهمان گرامی: ✔️ دکتر قاسم خالدی (معاون فرهنگی اجتماعی و امور محتوایی مرکز ملی فضای مجازی) —— 🔹به میزبانی: 🔻 پژوهشکده مطالعات راهبردی حوزه و روحانیت 🔻پژوهشکده باقرالعلوم(علیه‌السلام) —— 🔸 و با مشارکت‌: 🔻ستاد پیشرفت جامع منطقه‌ای 🔻مرکز علوم نوین اسلامی(معنا) ____ 🌐 https://eitaa.com/maana_hamandishi
🔹 🔻نشست هشتم 💬 مسئله مهار تورم، رشد تولید 💢با حضور مهمان گرامی: ✔️ دکتر سیدیاسر جبرائیلی (رئیس مرکز ارزیابی و نظارت راهبردی اجرای سیاستهای کلی نظام) ✔️دبیر جلسه: سید امیرحسین حسینی (پژوهشگر اندیشکده قصد) —— 🔸به میزبانی 🔻دانشگاه قم 🔸 و با مشارکت‌: 🔻ستاد پیشرفت جامع منطقه‌ای 🔻 اندیشکده قصد 🔻 پژوهشکده مطالعات راهبردی حوزه و روحانیت 🔻 پژوهشکده باقرالعلوم علیه السلام 🔻مرکز علوم نوین اسلامی(معنا) ____ 🌐 https://eitaa.com/maana_hamandishi
🔹 🔻نشست نهم 💬 مسئله پزشک خانواده 💢با حضور مهمانان گرامی: ✔️ دکتر مهدی مختاری (مدیرکل بخش اجتماعی مرکز پژوهش‌های مجلس) ✔️دکتر غلامرضا نورمحمدی (استادیار دانشگاه علوم پزشکی تهران) ✔️دبیر جلسه: حجت الاسلام و المسلمین هادی ولی زاده (دبیر ستاد راهبری سلامت حوزه‌های علمیه و دبیر میز سلامت مرکز تحقیقات مجلس) —— 🔸 با مشارکت‌: 🔻مرکز تحقیقات مجلس شورای اسلامی 🔻 ستاد راهبری سلامت حوزه‌های علمیه 🔻 ستاد پیشرفت جامع منطقه‌ای 🔻 پژوهشکده باقرالعلوم علیه السلام 🔻مرکز علوم نوین اسلامی(معنا) ____ 🌐 https://eitaa.com/maana_hamandishi
در آمدی بر مسائل الهیات حکمرانی جلسه دوم.mp3
50.37M
📒سلسله جلسات «درآمدی بر مسائل الهیاتی حکمرانی» جلسه دوم 🎙با ارائه حجت الاسلام و المسلمین استاد محمدتقی سبحانی 📅زمان: یک شنبه 7 اسفند ماه 1401
💢صوت جلسه دومِ درآمدی بر مسائل الهیاتی حکمرانی ارائه: جناب حجت‌الاسلام و المسلمین محمدتقی سبحانی💢 🔹به همه علاقه‌مندان عرصه فقه حکومتی و اجتماعی و همچنین دوستان درگیر عرصه فقه سیاسی، توصیه می‌کنم که حتماً این صوت را گوش کنند! 🔹این صوت جلسه دومی است که جناب استاد محمدتقی سبحانی درباره نسبت الهیات و حکمرانی ایراد کرده‌اند. 🔹ایشان در این جلسه تلاش می‌کند بعد از تبیین مفهوم ـ که در جلسه اول مبسوط گفته‌اند ـ نسبت «الهیات» و تلقی «فقهی حکومت اسلامی» را به نحوی نشان دهد. 🔹مدعای ایشان این است که تلقی رایج فقهی از حکومت اسلامی که حکومت اسلامی را صرفا تطبیق کننده و مجری احکام شرعی می‌داند، محصول دو چالش معرفتی است: یکی «فروکاهش مفهومی از الهیات شیعی به فقه شیعی» و دیگری «غفلت از تغییر پارادایمیک مفهوم حکومت در دنیای مدرن. 🔹ایشان چهار نمود فروکاهش مفهومی حکومت اسلامی در فقه را به شرح زیر معرفی می‌کند: ➖ 1ـ فروکاهش معنای «امامت شیعی» از سطح راهبری انسان و هدایت شعور و اراده انسان در وجوه مختلفِ حیات، به مفهوم «ریاست عامه در دین و دنیا خلافةً عن النبی» به تبعِ ادبیات اهل تسنن. ➖ 2ـ تنزل فقه شیعی از فقه ولایی به فقه غیرولایی در دوران جدایی تشیع از حکومت‌داری و تئوریزه نشدن مسئله ولایت و حکومت در فقه شیعی. ➖ 3ـ عدم نگاه نهادی و عدم اختصاص حتی یک باب فقهی به مسئله ولایت و حکومتداری در فقه شیعی (برخلاف فقه اهل تسنن) و تقلیل مسئله ولایت در حد یک مسئله‌ی فقهی در ذیل ولایت بر اشخاصی که قدرت بر ولایت خود ندارند. ➖ 4ـ تفصیل مسئله ولایت بر امور حسبیه لااقل در قرون متأخر، در عین اجمال بحث از ولایت عامه‌ی فقیه و واگذاری بحث از تفصیلات و فروعاتِ نحوه‌ی اجرایی و ترتیبات عملی آن (بجز حضرت امام خمینی ره). 🔹ایشان یکی از لوازم چنین فروکاهش‌هایی را به پذیرش رسیدن «اصل عدم ولایت الا ما ثبت بالدلیل» در فقه، برخلاف واضحات الهیاتی و کلامی شیعه و حتی ضرورت‌های عقل عملی معرفی می کند. 🔹در چالش دوم معرفتی ایشان معتقد است که ورود انگاره دولت ـ ملت مدرن، تا حد زیادی انگاره حکومت اسلامی را دچار اختلال کرده است و فقه شیعه نتوانسته به صورت کامل، تفاوت چارچوبی و پارادایمیک دولت ـ ملت مدرن با حکومت اسلامی را ادراک کند، از اینرو تلاش کرده خلاء تئوریک و نظری خود در عرصه امتداد عینی و مدل‌های اجرایی ولایت دینی را با یکسری بدل‌های مدرن که متصدی تمشیت مردمی بر اساس مطامع مادی است، پر کند و با این مدلهای اجرایی دنیای مدرن نوعی همراهی نماید. 🔊 صوت را از این لینک بشنوید... https://eitaa.com/alimohammadi1389/1316
🔹 🔻نشست دهم 💬تغییر مناسبات منطقه‌ای، نظم نوین جهانی 💢با حضور مهمان گرامی: ✔️ حجت‌الاسلام و المسلمین شیخ علی الخطیب (نائب رئیس مجلس اعلای شیعیان لبنان) ✔️دبیر جلسه: حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا اسحاقی (مسئول مؤسسه رسول السلام) —— 🔸 با مشارکت‌: 🔻 ستاد پیشرفت جامع منطقه‌ای 🔻 مؤسسه رسول السلام 🔻خانه مصلحان 🔻مرکز علوم نوین اسلامی(معنا) ____ 🌐 https://eitaa.com/maana_hamandishi
💢تحفه‌ای اصفهانی اندر باب بی‌حجابی💢 (1) صفحه 1 از 3 الان که در حدود ساعت 4 بامداد در حال خستگی این مطلب را می‌نویسم، چند ساعتی است که از یک سفر حدود 50 ساعته از اصفهان برگشته‌ام. سفری خانوادگی که در آن باغ پرندگان، سی و سه پل، زینبیه، اکواریم، پارک جنگلی ناژوان را قریب به 25 ساعت از نزدیک مشاهده کرده‌ام. 🔹 و اما گزارشی از این سفر: ➖در اماکنی که ذکر شد (به جز پارک جنگلی ناژوان که تعداد کمتر بود)، تقریبا بین 15 درصد سر برهنه (بی‌حجاب) به چشم می‌آمد. ➖تقریبا به همین مقدار هم محجبه دیده می‌شد. (این تعداد در پارک جنگلی ناژوان بیشتر بود که شاید علت آن این بود که اماکن دیگری که ذکر شد، توریستی‌تر محسوب می‌شوند.) ➖تقریبا اکثر قریب به اتفاق جامعه مذهبی، تذکر لسانی هم نمی‌دهند و با تعدادی از آنها که صحبت کردم قائل بودند: «ما مردم نمی‌توانیم درگیر شویم و این کار حاکمیت است و ما حداکثر بتوانیم به لطافت تمام تذکر لسانی بدهیم». بگذریم که همین ها هم اکثر تذکر لسانی لطیف و لیّن هم نمی‌دادند. ➖به جز بخش «آکواریم»، در بقیه مکانهایی که گفته شد، هیچ تذکر و یا هشداری از توسط متولیان اداره و بخش حراست به مراجعه کنندگان داده نمی‌شد و البته این بار هم یک بنر بزرگ بر سر در همه این اماکن زده بودند که «از دادن خدمات به افراد بی‌حجاب معذوریم و ... و طبق ماده فلانِ قانونِ فلان کسانی که کار حرامی را در سطح عموم جامعه انجام دهند، تا فلان تومان جریمه می‌شوند یا تا فلان تعداد شلاق می‌خورند. 🧐🙃» ➖ در بخش آکواریوم، چند جوان تقریبا شیک پوش امروزی که ازانتظامات آنجا بودند و هر چند دقیقه یکبار فریاد می‌زدند: «عکسبرداری و فیلمبرداری از ماهیها با فلش ممنوع است»، با دیدن خانومی که شال و روسری به سر نداشت، نه خیلی آهسته و نه خیلی بلند می‌گفتند: «لطفا روسری و شالتان را روی سرتان بیندازید!». این تقریبا مؤثرترین کاری بود که درباره حجاب در این چند روز دیده‌ام. ➖البته بودند افراد مذهبی که هنوزهم به صورت خودجوش پیگیر تذکر زبانی به بی‌حجابها بودند و عرصه را خالی نکرده بودند. در مواردی هم بعضا لااقل به صورت کوتاه، تأثیری هم می‌گذاشتند، ولی با دور شدنشان معمولاً دوباره شالها و روسری ها به وضع قبلی برمی گشت. البته برداشت من این است که در موارد اثرگذاری هم اینکه مخاطب نمی‌دانست اینها مسئولیتی دارند یا بدون داشتن مسئولیت رسمی اقدام به تذکر کرده اند، بی تأثیر نبود. مسئول انتظامات بودن، یکی از وجوه تأثیرگذاری تذکرات لسانی بود. به نظرم می‌رسد که «تذکر لسانی» در نظام معنایی عموم مردم، کاری حاکمیتی است نه عمومی (کاری به اینکه این تلقی درست است یا نه، ندارم.) ➖حدود 3 الی 4 درصد، پا را از بی‌حجابی فراتر گذاشته بودند و برخی با شلوارهای شکاف خورده و برخی با لباسهای کوتاهِ نیم تنه و برخی با پیرهن و دامن و برخی با آرایشهای وحشتناک و برخی با دوچرخه سواری و ...، سعی در افق‌گشایی در عرصه بی‌حجابی داشتند و به قول برخی دوستان، داشتند برای آینده، تصویرسازی و افق‌پردازی می‌کردند. ادامه دارد:👇 قسمت اول: https://eitaa.com/alimohammadi1389/1320 قسمت دوم: https://eitaa.com/alimohammadi1389/1321 قسمت سوم: https://eitaa.com/alimohammadi1389/1322
💢تحفه‌ای اصفهانی اندر باب بی‌حجابی💢 (2) صفحه 2 از 3 ➖چند نکته راهبردی را کوتاه و البته صریح عرض می‌کنم: 1️⃣ ایده تذکر لسانی عمومی به این معنا که همه متدینین راه بیفتند و خودجوش تذکر لسانی بدهند، به علت عدم آموزش و مهارت لازم عموم مردم و همچنین به علت به دنبال بهانه بودن دشمن، بسیار پرهزینه است و منتهی به شکاف بیشتر و بیشتر اجتماعی می‌گردد. 2️⃣ بهترین و مطمئن‌ترین راه کوتاه مدت برای کنترل گسترش بی‌حجابی را باید در تذکر لسانی مهربانانه و البته مقتدرانه به سربرهنگان و البته برخورد قاهرانه‌تر با 3 الی 4 درصد هنجارشکنان (بخوانید تن‌نماها)، توسط کادر حراست و انتظامات اماکن جستجو کرد. رسمیت قانونی که به دنبال خود نوعی اقتدار حکومتی را نمایندگی می‌کند، موضعی است که در موارد متعددی که شاهد بودم، طرف منازعه و معارضه قرار نمی‌گیرد؛ بر خلاف امر به معروف و نهی از منکرهای فردی و خودجوش. باید توجه کرد که در حال حاضر بخش زیادی از بی‌حجابان در حال مزه مزه کردن است و هنوز آنقدر بر ادامه این مسیر تصمیم قاطعی نگرفته است، لذا رها کردن فضا و حساسیت‌زدایی از آن بسیار خطرناک است و باعث تقویت موضع ایشان می‌گردد. 3️⃣ البته آنچه گفته شد، اصلا به این معنا نیست که ما نباید «مردمی‌سازی مبارزه با بی‌حجابی» را دنبال کنیم. اساساً راه حل اصلی رفع مشکلات اجتماعی را باید در مردمسالاری دینی جستجو کرد، ولی ـ همانطور که بارها این مسئله محل اختلاف با دوستان عزیزم بوده است ـ ، به جدّ معتقدم که نگاه توده‌ای به حضور و مشارکت مردمی، جز اتلاف انرژی و اصطکاک‌های پرهزینه و فرصت سوز عایدی نخواهد داشت و مرد‌م‌سالاری زمانی امکان تحقق می‌یابد که با هدایت و رهبری دینی صورت گیرد وگرنه آنچه که اتفاق می‌افتد، مردم‌سالاری نخواهد بود، بلکه وضعیت به وضعیت«مردم علیه مردم» تبدیل خواهد شد. مدعای بنده این است که برای ایجاد موقعیت «مردم‌سالاری دینی» در هر پدیده‌ای، باید آن پدیده را به پدیده‌ای سیاسی ـ ملی تبدیل کرد. این مدعا را قدری توضیح می‌دهم: برداشت من این است که هم جریان بی‌حجاب و هم جریان مذهبی در حال وزن کشی و شرایط سنجی است. امروز جریان بی‌حجابی در کشور، در حال تست و در حال ایجاد نمونه‌های موفق همبستگی اجتماعی از طریق بی‌حجابی به عنوان مهمترین فناوری اجتماعی بروز اعتراضات سیاسی خود است و لذاست که بی‌حجابی امروز نه یک پدیده صرفا فرهنگی که اساساً یک اکت و کنش پرقدرت سیاسی است که اگر هزینه‌های این نزاع سیاسی واضح نشود، امکان پیوستن خیل عظیمی از بدنه شل حجاب به بی‌حجابان و یا بی‌حجابان به تن‌نمایان دور از انتظار نخواهد بود. صریحاً عرض می‌کنم امروز نابودکننده ترین راهبرد برای مواجهه با بی‌حجابی، از این پدیده و فروکاهیدن آن به مثابه یک عارضه فرهنگی و اجتماعی است؛ همانطور که در طرح شورای عالی انقلاب فرهنگی (هم طرح زیست عفیفانه و هم طرح اقدام مشترک) به وضوح قابل مشاهده بود. سیاسی بودن یک فعل، یعنی اینکه مسئله، مسئله‌ی مرگ و زندگی است؛ یعنی مسئله‌ی بقا و عدم بقای یک ملت است؛ یعنی مسئله، حساستر از یک تصمیم شخصی و یا گروهی و یا صنفی است؛ یعنی مسئله، یک مسئله ملی است! سیاست‌زدایی از پدیده بی‌حجابی، نه تنها شرایط پیوستن قشر شل حجاب به بی‌حجاب و بی‌حجاب به تن‌نمایان را فراهم می‌کند، بلکه بالاتر، امکان فعال‌سازی انرژی پنهان و عظیم جریان مذهبی در کشور را هم از دست می‌دهد. سیاست‌زدایی، به معنای این است که مسئله هجمه به هویت ملی در کار نیست و لذا ظرفیت انگیزش و برانگیختن قدرت واقعی مردم متدین ایران به عنوان بزرگترین نیروی اجتماعی دویست سال گذشته ایران را نخواهد داشت. مخدوش شدن هویت ملی، بزرگترین سرمایه انگیزشی ایجاد عزم ملی برای ویرایشها و اصلاحها بزرگ در کشور ایران است که سیاست‌زدایی و فرهنگ‌مالی کردن امور تمدنی، آن را نفی می‌کند و تقلیل می‌دهد. ادامه دارد...👇 قسمت اول: https://eitaa.com/alimohammadi1389/1320 قسمت دوم: https://eitaa.com/alimohammadi1389/1321 قسمت سوم: https://eitaa.com/alimohammadi1389/1322
💢تحفه‌ای اصفهانی اندر باب بی‌حجابی💢 (3) صفحه 3 از 3 فرهنگ برهنگی، آشکارترین نقطه تلاقی فرهنگی تمدن دینی با تمدن غرب است و این یعنی تیزترین و سیاسی ترین لبه نزاع فرهنگی. ولی مشکل جایی است که در ادبیات حکمرانی ما سالهاست، تا صحبت از مقوله سیاست می‌شود، بلافاصله «حاکمیتی بودن»، «از بالا به پایین بودن»، «غیرمردمی بودن»، «اجباری قانونی بودن»، «غیرمشارکتی بودن» و «اختصاصی بودن» به ذهن می‌آید، در حالی‌که منطق انقلاب اسلامی اساسا‌ً بر توأمان بودن امر سیاسی با امر مردمی استوار است و هنر حضرت امام خمینی ره این بود که با آگاهی بخشی و ایجاد بسترِ به میدان آمدن مردم، سیاسی‌ترین پدیده‌ها مانند ترورها، تجزیه‌طلبی‌ها، کودتاها، جنگ مستقیم نظامی و ... را به صورت مردمی حل و فصل می‌کرد .... در پدیده بی‌حجاب و این نزاعِ تمدنی هم، بزرگترین اشتباه راهبردی این است که گمان کنیم با سیاست‌زدایی و فرهنگی اعلام کردن ماجرا، می‌توانیم حرکت عمومی و مردمی ایجاد کنیم؛ کسی که چنین گمانی دارد، به گمان من اساساً منطق انقلاب را نفهمیده است ... اگر می‌خواهیم در مقابل بزرگترین نماد فرهنگی توسعه مدرن و تمدن ضدانسانی غرب، عزم ملی ایجاد کنیم، باید بر روی این حرف بایستیم که تن‌نمایی و بی‌حجابی، ایستادن در صف یزدیان زمان و در حکم شمشیر کشیدن بر پیکر بی‌جان سیدالشهداء علیه السلام است؛ بی‌حجابی امروز ایستادن در مقابل توحید و تقویت جبهه کفر و الحاد است ... نمی‌دانم چگونه می‌توانم از کژتابی‌های این حرف جلوگیری کنم. واضح است به هیچوجه مراد من این نیست که امروز بی‌حجابی که در خیابانهای اصفهان و تهران و قم می‌بینیم، یزیدی است و کافر و محارب؛ استغفرالله! بی آبرویی مانند من را چه به این برچسب‌زنی‌ها! حرف من این است که تا وجه سیاسی یک عمل خُرد در مقیاس درگیری تمدنی مشخص نشود، امکان عزم ملی و مشارکت عمومی مردم تا بن دندان مؤمن ایران را نخواهیم داشت؛ فقط در چنین صورتی است که می‌توانیم هویت اسلامی انقلابیِ فروکش کرده‌ی بعد از جنگ را دوباره احیاء کنیم. احیاء هویت ملی ـ تمدنی مردم ایران، آن باطل السحری است که همه ترفندها و دسیسه‌های سیاسی، فرهنگی و اقتصادی تمدن رقیب ما را می‌تواند خنثی و در خود هضم کند. نمی‌توان مردم بزرگ ایران را با فرآیندهای نظام سازی مدرن، به مردمانی رام و مطیع نسبت به ساختار و قانون تبدیل کنیم. اگر چنین تقلیل گرایی و فروکاستنی را در دستور کار قرار دهیم و بخواهیم از مردم ایران، مردمانی میان‌مایه و نرمالیزه شده بسازیم، دیر یا زود با واکنش تند هویتی مردم ایران مواجه خواهیم شد 4️⃣ به صورت کوتاه مدت، باید بازیابی هویت جمعی و قدرت کنشگری اجتماعی قشر محجبه و مذهبی شود. تذکر لسانی فردی و بروز تنشهای متعددی که در این سالها اخبارش از گوشه و کنار به گوش رسیده است، تردید زیادی در ثمربخش بودن یا نبودن این شیوه امر به معروف و نهی از منکر ایجاد کرده است. در یک منطق ساده، گفته می‌شود که اگر ده نفر در یک خیابان به یک بی‌حجاب تذکر دهند، حتما اثرگذار است، ولی همین منطق ساده، معمولا به سادگی پیش نمی‌آید و امروز دست نیافتنی‌ترهم شده است. حلقه‌های میانی و جریان‌های حاکمیتی ـ مردمی باید به سازماندهی این نیروی مظلوم کف میدان و البته متحیر کمک کنند؛ این نیروهای پرانرژی و مسئولیت‌پذیر باید یاد بگیرند که قبل از تذکر لسانی، با نحوه حضور قدرتمند و الهام بخش خود، اثرگذاری محیطی داشته باشند؛ باید حتی اگر لازم باشد، برای جلوگیری از تعرض و درگیری در پرتو حضور نیروهای انتظامی در اماکن مورد نظر خود حاضر شوند؛ باید یاد بگیرند که تذکر لسانی را باید به نیروهای رسمی حراستها و انتظامات واگذار کنند، و خود بیشتر وظیفه «تبیین» و «گفت‌وگو» را به عهده بگیرند و با منطقی ساده و البته استوار، پیامدها و لوازم بی‌حجابی و برهنگی را در مقیاس نزاع تمدنی با غرب به تفاهم بگذارند. 5️⃣ بارها گفته ام، عامل اصلی رواج بی‌حجابی در غرب را نه تبلیغات و رسانه و فضای مجازی که تصمیمات غلط حاکمیت در عرصه‌های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی می‌دانم. امضای نسخه‌های توسعه غربی در بخشهای متعدد حاکمیتی و عدول از شعار جوهری انقلاب اسلامی یعنی شعار«نه شرقی؛ نه غربی»، در بسیاری از موارد موجب گسست پیوندهای دینی جامعه شده است.... در یک جمله اگر بخواهم بگویم، غفلت حاکمیت از الزامات رویکرد پیشرفت اسلامی ـ ایرانی و عدم مرزگذاری آن با الزامات رویکرد توسعه غربی، امروز آن چیزی است که ضرورت ساختن «دولت اسلامی» به مثابه گام سوم حرکت تمدنی انقلاب اسلامی را دو چندان کرده است... (تفصیلش بماند برای مجالی دیگر) قسمت اول: https://eitaa.com/alimohammadi1389/1320 قسمت دوم: https://eitaa.com/alimohammadi1389/1321 قسمت سوم: https://eitaa.com/alimohammadi1389/1322
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢الگوهای عقیم رابطه نخبگان و حاکمیت!💢 🔹دیروز در کمیسیون سیاسی امنیتی یک همایش در مکانی نوستالوژیک، موضوع مطرح شده عبارت بود از «چگونگی رابطه نخبگان و نهاد حاکمیت» . 🔹ثبت نام کرده بودم، ولی علیرغم پیگیری یکی از دوستان عزیرم فرصت به بنده نرسید. 🔹در انتهای جلسه یک نفر بیرون از نوبت صحبت کرد و من هم تقاضا کردم که فرصتی دو دقیقه‌ای در اختیار بنده قرار گیرد که موافقت شد! 🔹در این دو دقیقه ـ که چند ثانیه اول آن ضبط نشده است ـ، به چهار مدل همکاری ناکارآمد و عقیم بین نخبگان و نهاد حاکمیت اشاره کردم و در نهایت عرض کردم که اگر حاکمیت اراده نکند که تصیمیاتش «دانش‌بنیان» شود و قدرتی با ماهیت فرهنگی و علمی را کنار خود به رسمیت نشناسد، ماجرای دعوت حاکمیت از نخبگان برای مشارکت در امر حکمرانی، شعاری بیش نخواهد ماند ... . 🔹این چهار مدل عقیم ارتباط نخبگان با حاکمیت به شرح زیر است: ➖1ـ از نخبگان دعوت شود که در کمیته های مشورتی تخصصی نظرات خود را منتقل کنند. ➖2. نهادهای حاکمیتی، نخبگان را استخدام رسمی کنند. ➖3. نهادهای حاکمیتی کار را پیچیده‌تر کرده و در ذیل خود اقدام به تأسیس «اندیشکده» نمایند. ➖4. نهادهای حاکمیتی یک مؤسسه یا اندیشکده را انتخاب کرده و کارهای علمی و کارشناسی خود را به آن مؤسسه و اندیشکده خاص واگذار نمایند. 🔹البته راهکار ایجابی ماند برای دو دقیقه‌ی دیگر ان شاء الله .... 😊 https://eitaa.com/alimohammadi1389/1323
🔻 آینده‌ جهان اسلام 💢 گفتگوهایی پیرامون روند تحولات سرزمین‌های اسلامی در جهانِ پیشِ رو ➖➖ ✔️با حضور: دکتر فؤاد ایزدی ✔️دبیر نشست: حجت الاسلام محمدرضا اسحاقی ➖➖ 🗓 زمان: پنجشنبه؛ چهاردهم اردیبهشت ماه 1402؛ از ساعت 17 الی 19 ➖➖ 🔹با مشارکت‌: 🔻 خانه مصلحان 🔻مؤسسه رسول السلام 🔻مرکز علوم نوین اسلامی(معنا) ➖➖ 💢علاقه‌مندان جهت حضور در جلسه با شماره 09100931083 ارتباط برقرار کنند. ➖➖ 🌐 https://eitaa.com/maana_hamandishi
📸 💢 سلسه گفتگوهای پیرامون روند تحولات سرزمین‌های اسلامی در جهانِ‌ پیشِ‌رو (آینده جهان اسلام) ➖➖ ✔️با حضور: دکتر فؤاد ایزدی 🗓 پنجشنبه؛ چهاردهم اردیبهشت ماه 1402 ➖➖ 🔹با مشارکت‌: 🔻 خانه مصلحان 🔻مؤسسه رسول السلام 🔻مرکز علوم نوین اسلامی(معنا) ➖➖ 🌐 https://eitaa.com/maana_hamandishi
📝 متن گزارش جلسه‌ی "آینده جهان اسلام" توسط سایت خبرگزاری رسمی حوزه دکتر فؤاد ایزدی: افول آمریکا در ابعاد و عرصه های مختلف، غیرقابل انکار است. به گزارش خبرگزاری حوزه، دکتر فؤاد ایزدی، عصر پنج شنبه طی سخنانی در نشست"آینده جهان اسلام" که در خانه مصلحان قم و با مشارکت مؤسسه رسول السلام و مرکزعلوم نوین اسلامی(معنا) برگزار شد، ضمن تقدیر از برگزارکنندگان چنین نشستی با حضور شخصیت های روحانی گفت: در منشور روحانیت حضرت امام (ره) با اشاره به مطالبه و انتظار نسل جوان از روحانیون بر این موضوع تأکید شده که روحانیت شیعه نه تنها باید توانمندی مدیریت جوامع اسلامی را داشته باشد بلکه باید توانمندی مدیریت جوامع غیراسلامی را نیز کسب کند و این موضوع میسر نمی شود مگر آن که پیش از هر چیز شناخت روحانیت و حوزویان ما از جوامع و اقتضائات مسایل بین الملل افزایش یابد. ➖➖ ✔️برای مشاهده متن کامل گزارش این جلسه ایــنجــا را کلیک کنید. ➖➖ 🌐 https://eitaa.com/maana_hamandishi
🔹کارگاه یک روزه اصول سیاست‌ها و نهاد‌های اقتصادی جمهوری اسلامی🔹 🖇آشنایی با اصل 43 و 44 و سیاست‌های کلّی اصل 44 قانون اساسی ➖➖ ✔️با ارائه‌هایی از: حجت الاسلام قنبریان دکتر علی سعیدی حجت‌الاسلام نجات‌بخش دکتر رضا غلامی دکتر حمید ابدی جناب آقای سید میلاد شریفیان ➖➖ 🕰 زمان برگزاری: پنجشنبه، 21 اردیبهشت 1402 از ساعت 7:30 الی 16:30 ➖➖ 🔻نحوه ثبت نام در کارگاه: کارگاه به صورت حضوری و با تعداد شرکت کنندگان محدود برگزار می‌شود جهت ثبت نام می‌توانید از دو روش زیر استفاده کنید: ✅ ارسال پیامک به شماره: 09100931084 ✅ از طریق سایت مدرسه نگاه: http://www.negahschool.ir ➖➖ 🔹مدرسه تفکر و نوآوری نگاه 🔹دبیرخانه هم‌اندیشی پیشرفت اسلامی ایرانی 🔹مرکز علوم نوین اسلامی(معنا) ➖ ➖ 🌐https://eitaa.com/maana_hamandishi