5c2cd8dae75059713f70e7c6_-2868131126743564742.mp3
11.19M
«جلسۀ سوم تنبیه الأمه و تنزیه المله»
💢عنوان جلسه: تأملی بر غربشناسی میرزای نایینی براساس مقدمۀ کتاب
♨️در این صوت میشنوید:
🔹میرزای نایینی معتقد است ما در زمان بیداری مردم هستیم و خیزشی اتفاق افتاده است
🔹میرزای نایینی، مشروطه را هرچند وارد شده از غرب میداند، اما آن را غربی نمیداند و معتقد است که آن عطیۀ خود ماست که به ما برگشته است.
🔹ادعای میرزا نایینی در وحدت موضع شیعه و سنی (علمای استانبول) در دفاع از مشروطیت
🔹توضیحی دربارۀ شکلگیری اختلاف مرحوم میرزای نایینی با مرحوم شیخ فضل الله نوری در تعیین مصداق دفع افسد به فاسد
🔹مبارزه با بدعت استبداد و سلطنت مطلقه، انگیزۀ اصلی میرزای نایینی از نگارش کتاب
#تنبیهالأمه
#تمدن_نوین_اسلامی
#فقه_حکومتی
#فقه_نظام
«لینک تلگرام»
5c2cd8dae75059713f70e7c6_-6805690826001393211.mp3
12.42M
«جلسۀ چهارم تنبیه الأمه و تنزیه المله»
💢عنوان جلسه: ضرورت برپایی حکومت در جامعۀ انسانی
♨️در این صوت میشنوید:
🔹تقسیمات حکومت از منظر میرزای نایینی:
▫️از یک منظر، حکومت یا «قائم به شخص واحد« یا «قائم به هیئت جمعیه (شورایی)» است
▫️از زاویهای دیگر، حکومتها یا «به حق» هستند یا «به اغتصاب (غصبی)» که در ادامه، این حکومتهای غصبی یا بهصورت «قهری و زوری» برسرکارآمدهاند یا به «وراثت» یا به «انتخاب مردم»
🔹میرزای نایینی در این کتاب، قائل به یک #نظریه_پیشرفت_اجتماعی است. وی با تکیه بر یک قاعدۀ عقلایی، معتقد است که مسئله ترقی، آبادانی و ثروت و مکنت، برای سعادت یک جامعه کفایت نمیکند، بلکه سعادت جامعه در گرو سلامت نظام سیاسی است و این نظام سیاسی است که حافظ شرافت و هویت و استقلال یک جامعه است
🔹ایشان پس از طرح عقلایی میفرمایند که شرع مقدس اسلام همین مسئله را تأیید کرده و از اين جهت است که #سلطنت_اسلامیه را از وظائف و #شئون_امامت مقرر کرده است .
🏷 مرحوم میرزای نایینی از این مطلب، دو اصل را استخراج میکند:
1. حفظ نظامات داخلیه مملکت و تربیت نوع اهالی رساندن هر ذی حقی به حق خود
2. تحفظ از مداخلۀ اجانب و حفظ بیضۀ اسلام
اختلافنظر میرزایی نایینی با روشنفکران بر سر ماهیت شرعی «حق مردم»
🏷 اختلافنظر «میرزای نایینی» با «شیخ فضل الله نوری» دربارۀ وجود محدودۀ مالانص فیه و قاعدهگذاری در آن
#تنبیهالامه
#تمدن_نوین_اسلامی
#فقه_حکومتی
#فقه_نظام
«لینک تلگرام»
5c2cd8dae75059713f70e7c6_-5619419166721804203.mp3
12.09M
«جلسۀ پنجم تنبیه الأمه و تنزیه المله»
💢عنوان جلسه: علت اولویت اصلاح نظام سیاسی برای اصلاح یک ملت
♨️در این صوت میشنوید:
🔹میرزای نایینی سلطنت را دو قسم میداند: ۱. سلطنت تملکیه (استبدادی) ۲. سلطنت ولایتیه (امانیته)
🔹ایشان معتقد است سلطنت اسلامیه، سلطنت ولایتیه است؛ لذا اگر سلطنت اسلامیه، قلب ماهیت پیدا کرد و به سلطنت تملکیه تبدیل شد، اساس نسبت و نظام، بهنحوی فاسد خواهد شد و دیگر هیچکس حتی امام معصوم نیز نمیتواند در آن حاکم شود.
🔹از نگاه میرزای نایینی، پایگاه اخلاق اجتماعی به رفتار سلطان با رعیت بازمیگردد (الناس علی دین ملوکهم)؛ درنتیجه اصلاح رفتار جامعه مشروط به اصلاح رفتار حاکمیت با مردم است (تقدم مرحلۀ دولت سازی بر جامعه سازی)
🔹میرزای نایینی در طرح خود بهدنبال توضیح ساختار و نظامی است که اگر حاکم تمامیتخواه و طاغوت هم در رأس قرار بگیرد، قانوناً بتوان او را قید زد و محدود نمود. در حقیقت ایشان بهدنبال توضیح «نظام ولایتیه» است نه «حاکم ولایتیه»!
🔹حال چگونه میتوان ضمانت اجرایی این چنین نظامی را تأمین کرد؟ میرزا پاسخ میدهد: مسئله «عصمت»!
یعنی شخص حاکم بایستی دارای یکسری خصوصیات درونی باشد تا بهوسیله آنها حدود خود را بداند و هم مانع از غلبۀ شهوت در درون حاکم باشد و هم فعل او را از خطا صیانت کند. ناگفته نماند که عصمت، در اینجا، صفتی در حاکم قلمداد شده تا از ولایتیه بودن یک نظامِ اجتماعی حفاظت کند.
🔹حال که دست ما خالی از معصوم است، تکلیف ما چه میشود؟
#تنبیهالأمه
#تمدن_نوین_اسلامی
#فقه_حکومتی
#فقه_نظام
«لینک تلگرام»
5c2cd8dae75059713f70e7c6_-4711418786920776028.mp3
12.07M
«جلسۀ ششم تنبیه الأمه و تنزیه المله»
💢عنوان: نظارت بيرونی، جايگزين قوۀ عاصمۀ عصمت در ساختار حکومتهای دوران غیبت
♨️در این صوت میشنوید:
🔹تفاوت مهم «شرایط حاکم» و «ماهیت حکومت»
میرزای نایینی با این تفاوت گذاشتن، فقه سیاسی را وارد مقیاس جدیدِ #نظامسازی_اسلامی میکند
🔹میرزا نمیخواهد غصب سلطان قاجار را منتفی کند، بلکه میخواهد اصلاحیهای بزند که در همان حالی که سلطان غاصب بر رأس امور است، لااقل #ماهیت_حکومت را اسلامی کند!
#تنبیهالأمه
#تمدن_نوین_اسلامی
#فقه_حکومتی
#فقه_نظام
«لینک تلگرام»
5c2cd8dae75059713f70e7c6_-2816389427109718378.mp3
12.62M
«جلسۀ هفتم تنبیه الأمه و تنزیه المله»
💢عنوان جلسه: راهکارهای نظارت بیرونی بر حکومتهای اسلامی در دوران غیبت
♨️در این صوت میشنوید:
🔹نظارت بیرونی با دو راهکار ممکن است: «تدوین قانون اساسی»، «تشکیل مجلس شورای ملی»
🔹مشروعیت نوشتن #قانون_اساسی (دستور) یکی از موارد مهم اختلافی میان «میرزای نایینی» و «شیخ فضل الله نوری» (رحمتاللهعلیهما) است
🔹تعبیر میرزای نایینی در خصوص #قانون_اساسی بسیار جالب و مهم است:
دستور مذكور در ابواب سياسيه و نظامات نوعيه بهمنزله «رسائل عمليه تقليديه» در ابواب عبادات و معاملات و نحوهما و اساس حفظ محدوديتِ مبتنی بر عدم تخطّی از آن است، لهذا نظامنامه و قانون اساسیاش خوانند و در صحّت و مشروعيّت آن، بعد از اشتمال برتمام جهات راجعه به تحديد مذكور و استقصاء جميع مصالح لازمه نوعيّه، جز عدم مخالفت فصولش با قوانين شرعيّه، شرط ديگری معتبر نخواهد بود.
#تنبیهالأمه
#تمدن_نوین_اسلامی
#فقه_حکومتی
#فقه_نظام
«لینک تلگرام»
8.mp3
11.19M
«جلسۀ هشتم تنبیه الأمه و تنزیه المله»
💢عنوان: آزادی و مساوات، اساس سلطنت مشروطه
♨️در این صوت میشنوید:
🔹توجه به مقولۀ آزادی وحریت، بهعنوان رسالت انبیای الهی در طول تاریخ
🔹امتداد معنای عبودیت تا سرسپاری و فرمانبرداری نسبت به هرشخص
🔹در تعارض قرار گرفتنِ عبودیت خدای متعال با سرسپاری و فرمانبرداری نسبت به طاغوت و حکام جائر
مسئله مساوات و نسبت آن با عدالت
🔹اقسام مساوات: مساوات در حقوق، احکام و مجازات
🔹دو مقولۀ «حریت» و «مساوات»، دو مورد اختلافی شدید میان «میرزای نایینی» و «شیخ فضل الله نوری» (رحمتاللهعلیهما) هستند. لذا توجه به ریشههای اختلاف این دو عالم برجسته و مجاهد، برای امروز ما درسهای فراوانی دارد؛
🔹میرزای نایینی در اینجا طرح بحث اولیۀ خود از مفهوم «استبداد دینی» را ارائه میکند؛ هرچند که تفصیل آن را به خاتمۀ کتاب موکول کرده است
#تنبیهالأمه
#تمدن_نوین_اسلامی
#فقه_حکومتی
#فقه_نظام
«لینک تلگرام»
9.mp3
10.48M
«جلسۀ نهم تنبیه الأمه و تنزیه المله»
💢عنوان جلسه: حقيقت سلطنت نزد اديان و عقلا
🔸محدوده کتاب: فصل اول
♨️در این صوت میشنوید:
🔹میرزای نایینی فصل کوتاه اول را در دو مقام بحث میکند:
◽️مقام اول: در بيان اصل محدوديّت استيلاء و سلطنت مجعوله در جميع شرايع و اديان به اقامه همان وظائف و مصالح لازمه نوعیه
◽️مقام دوم: بیان درجۀ محدوديت سلطنت در فریقین اسلامی
🔹ایشان برای مدعای اول خود، شواهدی قرآنی از ملکۀ سبأ و حتی فرعون میآورد که آنها نیز در ملت خود، بهنحو مشورتی حکمرانی میکردند
🔹ایشان در بیان مقام دوم، معتقد است قدر مسلم فریفین اهل تسنن و تشیع، علیرغم همۀ اختلافی که دارند، مقید بودنِ تصرف حاکم در اقامۀ وظائف و مصالح لازمه نوعیه به کتاب و سنت نبوی است؛ لذا همه باید تا جایی که ممکن است و متعذر نیست، برای تحقق این امر تلاش کنند:
🏷 «و امّا بنابر اصول اهل سنّت:... بيعت اهل حل و عقد، اين امت را موجب انعقادش {حکومت} دانستند...، لكن عدم تخطی از كتاب و سنت و سيره مقدسه نبویه (ص) را در نفس عقد بيعت، شرط لازم الذكر... دانسته؛ در لزوم جلوگيری متّفق شدند... و چون كه حفظ اين درجه مسلّمه بين الامّه، به حسب قوه بشريه عادتا ممكن و ... متعذّر نيست؛ لهذا لزوم حفظش را به هر وسيله كه ممكن شود، خصوصا با تصدی غاصب، هيچ مسلمان مظهر شهادتين نتواند انكار نمايد، الّا إن يخرج من ملّتنا و يستدين بغير ديننا.»
#تنبیهالأمه
#تمدن_نوین_اسلامی
#فقه_حکومتی
«لینک تلگرام»
10.mp3
12.43M
«جلسۀ دهم تنبیه الأمه و تنزیه المله»
💢عنوان جلسه: تحدید سلطنت در عصر غیبت
🔸محدودۀ کتاب: فصل دوم
#تنبیهالأمه
#تمدن_نوین_اسلامی
#فقه_حکومتی
«لینک تلگرام»
11.mp3
10.03M
«جلسۀ یازدهم تنبیه الأمه و تنزیه المله»
💢عنوان جلسه: تحقق سلطنت اسلامیه با مشورت؛ نظارت بیرونی جایگزین عصمت و عدالت؛ ضرورت تدوین قانون اساسی
🔸محدودۀ کتاب: فصل سوم ـ بخش اول
#تنبیهالأمه
#تمدن_نوین_اسلامی
#فقه_حکومتی
«لینک تلگرام»
12.mp3
11.59M
«جلسۀ دوازدهم تنبیه الأمه و تنزیه المله»
💢عنوان جلسه: تحقق سلطنت اسلامیه با مشورت؛ نظارت بیرونی جایگزین عصمت و عدالت؛ ضرورت تدوین قانون اساسی
🔸محدودۀ کتاب: فصل سوم ـ بخش دوم
#تنبیهالأمه
#تمدن_نوین_اسلامی
#فقه_حکومتی
«لینک تلگرام»
13.mp3
10.61M
«جلسۀ سیزدهم تنبیه الأمه و تنزیه المله»
💢عنوان جلسه: پاسخ به شبهات و مغالطات ـ مغالطه دربارۀ اصل حریت و مساوات
🔸محدودۀ کتاب: فصل چهارم
#تنبیهالأمه
#تمدن_نوین_اسلامی
#فقه_حکومتی
«لینک تلگرام»
14.mp3
10.4M
«جلسۀ چهاردهم تنبیه الأمه و تنزیه المله»
💢عنوان جلسه: پاسخ به شبهات و مغالطات ـ مغالطه دربارۀ قانون اساسی
🔸محدودۀ کتاب: فصل چهارم
#تنبیهالأمه
#تمدن_نوین_اسلامی
#فقه_حکومتی
«لینک تلگرام»