2.mp3
14.66M
«جلسه دوم تنبیهالأمه و تنزیهالمله»
💢عنوان جلسه: موضوعشناسی مشروطه (دستاوردهای غرب)، ریشۀ اختلافات علماء در دوران معاصر
♨️در این صوت میشنوید:
🔹اختلاف در موضوعشناسی، یکی از اساسیترین عوامل اختلافات علماء از مشروطه تا اکنون
🔹تدقیق معنای موضوع، باتوجه به منزلتهای استعمال آن در ادبیات فقهاء:
◽️ اصطلاح اول: موضوع را در مقام جعل و به منزلۀ علت حکم میداند. در این اصطلاح، موضوع، مجموعه اموری است که حکم بر آنها متوقف است.
◽️اصطلاح دوم: موضوع را در مقام خطابات شرعی معنا میکند و متعلقِ متعلقِ حکم را موضوع مینامد؛ مانند کلمۀ «خمر» در عبارت «لاتشرب الخمر»
◽️اصطلاح سوم: موضوع را در رتبۀ فهم پدیدۀ خارجی بهنحو کلی معنا میکند؛ مانند کاری که فقیه در بحث بانک و بیمه و... انجام می دهد و تلاش میکند با زدن برچسب عناوینی فقهی، پدیدۀ خارجی را در چارچوب فقه فهم کند.
◽️اصطلاح چهارم: موضوع را در مقام تطبیق به خارج و امتثال، استعمال میکند و مقصودش از موضوع، مصداق خارجی عناوین کلی منصوصه است.
🏷 مراد ما از موضوعشناسی، معانی اول و دوم و چهارم نیست، بلکه تنها «معنای سوم» مدنظر است.
🏷 رسالۀ «حرمت مشروطۀ شیخ فضلاللهنوری» و «تنبیه الأمۀ میرزای نایینی» در یک سالِ استبداد صغیر (1326 ه.ق) نوشته شده است.
🏷 مرحوم «محمد کاظم خراسانی» و «ملا عبدالله مازندرانی» از بزرگترین پشتوانههای سیاسی اجتماعی طرح میرزا هستند.
#تنبیهالأمه
#تمدن_نوین_اسلامی
#فقه_حکومتی
#فقه_نظام
«لینک تلگرام»
5c2cd8dae75059713f70e7c6_-2868131126743564742.mp3
11.19M
«جلسۀ سوم تنبیه الأمه و تنزیه المله»
💢عنوان جلسه: تأملی بر غربشناسی میرزای نایینی براساس مقدمۀ کتاب
♨️در این صوت میشنوید:
🔹میرزای نایینی معتقد است ما در زمان بیداری مردم هستیم و خیزشی اتفاق افتاده است
🔹میرزای نایینی، مشروطه را هرچند وارد شده از غرب میداند، اما آن را غربی نمیداند و معتقد است که آن عطیۀ خود ماست که به ما برگشته است.
🔹ادعای میرزا نایینی در وحدت موضع شیعه و سنی (علمای استانبول) در دفاع از مشروطیت
🔹توضیحی دربارۀ شکلگیری اختلاف مرحوم میرزای نایینی با مرحوم شیخ فضل الله نوری در تعیین مصداق دفع افسد به فاسد
🔹مبارزه با بدعت استبداد و سلطنت مطلقه، انگیزۀ اصلی میرزای نایینی از نگارش کتاب
#تنبیهالأمه
#تمدن_نوین_اسلامی
#فقه_حکومتی
#فقه_نظام
«لینک تلگرام»
5c2cd8dae75059713f70e7c6_-6805690826001393211.mp3
12.42M
«جلسۀ چهارم تنبیه الأمه و تنزیه المله»
💢عنوان جلسه: ضرورت برپایی حکومت در جامعۀ انسانی
♨️در این صوت میشنوید:
🔹تقسیمات حکومت از منظر میرزای نایینی:
▫️از یک منظر، حکومت یا «قائم به شخص واحد« یا «قائم به هیئت جمعیه (شورایی)» است
▫️از زاویهای دیگر، حکومتها یا «به حق» هستند یا «به اغتصاب (غصبی)» که در ادامه، این حکومتهای غصبی یا بهصورت «قهری و زوری» برسرکارآمدهاند یا به «وراثت» یا به «انتخاب مردم»
🔹میرزای نایینی در این کتاب، قائل به یک #نظریه_پیشرفت_اجتماعی است. وی با تکیه بر یک قاعدۀ عقلایی، معتقد است که مسئله ترقی، آبادانی و ثروت و مکنت، برای سعادت یک جامعه کفایت نمیکند، بلکه سعادت جامعه در گرو سلامت نظام سیاسی است و این نظام سیاسی است که حافظ شرافت و هویت و استقلال یک جامعه است
🔹ایشان پس از طرح عقلایی میفرمایند که شرع مقدس اسلام همین مسئله را تأیید کرده و از اين جهت است که #سلطنت_اسلامیه را از وظائف و #شئون_امامت مقرر کرده است .
🏷 مرحوم میرزای نایینی از این مطلب، دو اصل را استخراج میکند:
1. حفظ نظامات داخلیه مملکت و تربیت نوع اهالی رساندن هر ذی حقی به حق خود
2. تحفظ از مداخلۀ اجانب و حفظ بیضۀ اسلام
اختلافنظر میرزایی نایینی با روشنفکران بر سر ماهیت شرعی «حق مردم»
🏷 اختلافنظر «میرزای نایینی» با «شیخ فضل الله نوری» دربارۀ وجود محدودۀ مالانص فیه و قاعدهگذاری در آن
#تنبیهالامه
#تمدن_نوین_اسلامی
#فقه_حکومتی
#فقه_نظام
«لینک تلگرام»
5c2cd8dae75059713f70e7c6_-5619419166721804203.mp3
12.09M
«جلسۀ پنجم تنبیه الأمه و تنزیه المله»
💢عنوان جلسه: علت اولویت اصلاح نظام سیاسی برای اصلاح یک ملت
♨️در این صوت میشنوید:
🔹میرزای نایینی سلطنت را دو قسم میداند: ۱. سلطنت تملکیه (استبدادی) ۲. سلطنت ولایتیه (امانیته)
🔹ایشان معتقد است سلطنت اسلامیه، سلطنت ولایتیه است؛ لذا اگر سلطنت اسلامیه، قلب ماهیت پیدا کرد و به سلطنت تملکیه تبدیل شد، اساس نسبت و نظام، بهنحوی فاسد خواهد شد و دیگر هیچکس حتی امام معصوم نیز نمیتواند در آن حاکم شود.
🔹از نگاه میرزای نایینی، پایگاه اخلاق اجتماعی به رفتار سلطان با رعیت بازمیگردد (الناس علی دین ملوکهم)؛ درنتیجه اصلاح رفتار جامعه مشروط به اصلاح رفتار حاکمیت با مردم است (تقدم مرحلۀ دولت سازی بر جامعه سازی)
🔹میرزای نایینی در طرح خود بهدنبال توضیح ساختار و نظامی است که اگر حاکم تمامیتخواه و طاغوت هم در رأس قرار بگیرد، قانوناً بتوان او را قید زد و محدود نمود. در حقیقت ایشان بهدنبال توضیح «نظام ولایتیه» است نه «حاکم ولایتیه»!
🔹حال چگونه میتوان ضمانت اجرایی این چنین نظامی را تأمین کرد؟ میرزا پاسخ میدهد: مسئله «عصمت»!
یعنی شخص حاکم بایستی دارای یکسری خصوصیات درونی باشد تا بهوسیله آنها حدود خود را بداند و هم مانع از غلبۀ شهوت در درون حاکم باشد و هم فعل او را از خطا صیانت کند. ناگفته نماند که عصمت، در اینجا، صفتی در حاکم قلمداد شده تا از ولایتیه بودن یک نظامِ اجتماعی حفاظت کند.
🔹حال که دست ما خالی از معصوم است، تکلیف ما چه میشود؟
#تنبیهالأمه
#تمدن_نوین_اسلامی
#فقه_حکومتی
#فقه_نظام
«لینک تلگرام»
5c2cd8dae75059713f70e7c6_-4711418786920776028.mp3
12.07M
«جلسۀ ششم تنبیه الأمه و تنزیه المله»
💢عنوان: نظارت بيرونی، جايگزين قوۀ عاصمۀ عصمت در ساختار حکومتهای دوران غیبت
♨️در این صوت میشنوید:
🔹تفاوت مهم «شرایط حاکم» و «ماهیت حکومت»
میرزای نایینی با این تفاوت گذاشتن، فقه سیاسی را وارد مقیاس جدیدِ #نظامسازی_اسلامی میکند
🔹میرزا نمیخواهد غصب سلطان قاجار را منتفی کند، بلکه میخواهد اصلاحیهای بزند که در همان حالی که سلطان غاصب بر رأس امور است، لااقل #ماهیت_حکومت را اسلامی کند!
#تنبیهالأمه
#تمدن_نوین_اسلامی
#فقه_حکومتی
#فقه_نظام
«لینک تلگرام»
5c2cd8dae75059713f70e7c6_-2816389427109718378.mp3
12.62M
«جلسۀ هفتم تنبیه الأمه و تنزیه المله»
💢عنوان جلسه: راهکارهای نظارت بیرونی بر حکومتهای اسلامی در دوران غیبت
♨️در این صوت میشنوید:
🔹نظارت بیرونی با دو راهکار ممکن است: «تدوین قانون اساسی»، «تشکیل مجلس شورای ملی»
🔹مشروعیت نوشتن #قانون_اساسی (دستور) یکی از موارد مهم اختلافی میان «میرزای نایینی» و «شیخ فضل الله نوری» (رحمتاللهعلیهما) است
🔹تعبیر میرزای نایینی در خصوص #قانون_اساسی بسیار جالب و مهم است:
دستور مذكور در ابواب سياسيه و نظامات نوعيه بهمنزله «رسائل عمليه تقليديه» در ابواب عبادات و معاملات و نحوهما و اساس حفظ محدوديتِ مبتنی بر عدم تخطّی از آن است، لهذا نظامنامه و قانون اساسیاش خوانند و در صحّت و مشروعيّت آن، بعد از اشتمال برتمام جهات راجعه به تحديد مذكور و استقصاء جميع مصالح لازمه نوعيّه، جز عدم مخالفت فصولش با قوانين شرعيّه، شرط ديگری معتبر نخواهد بود.
#تنبیهالأمه
#تمدن_نوین_اسلامی
#فقه_حکومتی
#فقه_نظام
«لینک تلگرام»
8.mp3
11.19M
«جلسۀ هشتم تنبیه الأمه و تنزیه المله»
💢عنوان: آزادی و مساوات، اساس سلطنت مشروطه
♨️در این صوت میشنوید:
🔹توجه به مقولۀ آزادی وحریت، بهعنوان رسالت انبیای الهی در طول تاریخ
🔹امتداد معنای عبودیت تا سرسپاری و فرمانبرداری نسبت به هرشخص
🔹در تعارض قرار گرفتنِ عبودیت خدای متعال با سرسپاری و فرمانبرداری نسبت به طاغوت و حکام جائر
مسئله مساوات و نسبت آن با عدالت
🔹اقسام مساوات: مساوات در حقوق، احکام و مجازات
🔹دو مقولۀ «حریت» و «مساوات»، دو مورد اختلافی شدید میان «میرزای نایینی» و «شیخ فضل الله نوری» (رحمتاللهعلیهما) هستند. لذا توجه به ریشههای اختلاف این دو عالم برجسته و مجاهد، برای امروز ما درسهای فراوانی دارد؛
🔹میرزای نایینی در اینجا طرح بحث اولیۀ خود از مفهوم «استبداد دینی» را ارائه میکند؛ هرچند که تفصیل آن را به خاتمۀ کتاب موکول کرده است
#تنبیهالأمه
#تمدن_نوین_اسلامی
#فقه_حکومتی
#فقه_نظام
«لینک تلگرام»
9.mp3
10.48M
«جلسۀ نهم تنبیه الأمه و تنزیه المله»
💢عنوان جلسه: حقيقت سلطنت نزد اديان و عقلا
🔸محدوده کتاب: فصل اول
♨️در این صوت میشنوید:
🔹میرزای نایینی فصل کوتاه اول را در دو مقام بحث میکند:
◽️مقام اول: در بيان اصل محدوديّت استيلاء و سلطنت مجعوله در جميع شرايع و اديان به اقامه همان وظائف و مصالح لازمه نوعیه
◽️مقام دوم: بیان درجۀ محدوديت سلطنت در فریقین اسلامی
🔹ایشان برای مدعای اول خود، شواهدی قرآنی از ملکۀ سبأ و حتی فرعون میآورد که آنها نیز در ملت خود، بهنحو مشورتی حکمرانی میکردند
🔹ایشان در بیان مقام دوم، معتقد است قدر مسلم فریفین اهل تسنن و تشیع، علیرغم همۀ اختلافی که دارند، مقید بودنِ تصرف حاکم در اقامۀ وظائف و مصالح لازمه نوعیه به کتاب و سنت نبوی است؛ لذا همه باید تا جایی که ممکن است و متعذر نیست، برای تحقق این امر تلاش کنند:
🏷 «و امّا بنابر اصول اهل سنّت:... بيعت اهل حل و عقد، اين امت را موجب انعقادش {حکومت} دانستند...، لكن عدم تخطی از كتاب و سنت و سيره مقدسه نبویه (ص) را در نفس عقد بيعت، شرط لازم الذكر... دانسته؛ در لزوم جلوگيری متّفق شدند... و چون كه حفظ اين درجه مسلّمه بين الامّه، به حسب قوه بشريه عادتا ممكن و ... متعذّر نيست؛ لهذا لزوم حفظش را به هر وسيله كه ممكن شود، خصوصا با تصدی غاصب، هيچ مسلمان مظهر شهادتين نتواند انكار نمايد، الّا إن يخرج من ملّتنا و يستدين بغير ديننا.»
#تنبیهالأمه
#تمدن_نوین_اسلامی
#فقه_حکومتی
«لینک تلگرام»
10.mp3
12.43M
«جلسۀ دهم تنبیه الأمه و تنزیه المله»
💢عنوان جلسه: تحدید سلطنت در عصر غیبت
🔸محدودۀ کتاب: فصل دوم
#تنبیهالأمه
#تمدن_نوین_اسلامی
#فقه_حکومتی
«لینک تلگرام»
11.mp3
10.03M
«جلسۀ یازدهم تنبیه الأمه و تنزیه المله»
💢عنوان جلسه: تحقق سلطنت اسلامیه با مشورت؛ نظارت بیرونی جایگزین عصمت و عدالت؛ ضرورت تدوین قانون اساسی
🔸محدودۀ کتاب: فصل سوم ـ بخش اول
#تنبیهالأمه
#تمدن_نوین_اسلامی
#فقه_حکومتی
«لینک تلگرام»
12.mp3
11.59M
«جلسۀ دوازدهم تنبیه الأمه و تنزیه المله»
💢عنوان جلسه: تحقق سلطنت اسلامیه با مشورت؛ نظارت بیرونی جایگزین عصمت و عدالت؛ ضرورت تدوین قانون اساسی
🔸محدودۀ کتاب: فصل سوم ـ بخش دوم
#تنبیهالأمه
#تمدن_نوین_اسلامی
#فقه_حکومتی
«لینک تلگرام»
13.mp3
10.61M
«جلسۀ سیزدهم تنبیه الأمه و تنزیه المله»
💢عنوان جلسه: پاسخ به شبهات و مغالطات ـ مغالطه دربارۀ اصل حریت و مساوات
🔸محدودۀ کتاب: فصل چهارم
#تنبیهالأمه
#تمدن_نوین_اسلامی
#فقه_حکومتی
«لینک تلگرام»
14.mp3
10.4M
«جلسۀ چهاردهم تنبیه الأمه و تنزیه المله»
💢عنوان جلسه: پاسخ به شبهات و مغالطات ـ مغالطه دربارۀ قانون اساسی
🔸محدودۀ کتاب: فصل چهارم
#تنبیهالأمه
#تمدن_نوین_اسلامی
#فقه_حکومتی
«لینک تلگرام»
15.mp3
10.55M
«جلسۀ پانزدهم تنبیه الأمه و تنزیه المله»
💢عنوان جلسه: پاسخ به شبهات و مغالطات ـ مغالطه دربارۀ هیئت نظار و مجلس شورای ملی؛ فرع اول و دوم (شبهۀ دخالت مردم در ناحیه مقدسه و امور حِسبیه)
🔸محدودۀ کتاب: فصل چهارم
#تنبیهالأمه
#تمدن_نوین_اسلامی
#فقه_حکومتی
«لینک تلگرام»
16.mp3
9.86M
«جلسۀ شانزدهم تنبیه الأمه و تنزیه المله»
💢عنوان جلسه: پاسخ به فرع سوم و چهارم (عدم انطباق هیئت نظار با وکالت شرعیه؛ بدعت بودن اعتبار رأی اکثریت)
🔸محدودۀ کتاب: فصل چهارم
#تنبیهالأمه
#تمدن_نوین_اسلامی
#فقه_حکومتی
«لینک تلگرام»
17.mp3
9.82M
«جلسۀ هفدهم تنبیه الأمه و تنزیه المله»
💢عنوان جلسه: عاقبت اندیشی آخوند خراسانی (ره)
🔸محدودۀ کتاب: فصل چهارم
#تنبیهالأمه
#تمدن_نوین_اسلامی
#فقه_حکومتی
«لینک تلگرام»
18.mp3
10.81M
«جلسۀ هجدهم تنبیه الأمه و تنزیه المله»
💢عنوان جلسه: صحت و مشروعیت مداخلۀ نمایندگان مجلس و شرایط و وظایف آنان
🔸محدودۀ کتاب: فصل پنجم
«لینک تلگرام»
5c2cd8dae75059713f70e7c6_-3831719602762611212.mp3
5.99M
«جلسۀ نوزدهم تنبیه الأمه و تنزیه المله»
💢عنوان جلسه: وظایف اصلی نمایندگان ـ تشخیص وضع قوانین و تمیز ثابت از متغیر؛ تبیین سه فرع ابتدایی آن
🔸محدودۀ کتاب: فصل پنجم
#تنبیهالأمه
#تمدن_نوین_اسلامی
#فقه_حکومتی
«لینک تلگرام»
20.mp3
50.47M
«جلسۀ بیستم تنبیه الأمه و تنزیه المله»
💢عنوان جلسه: ادامۀ تبیین فروعاتِ «تشخیص وضع قوانین و تمیز ثابت از متغیر»؛ وظایف اصلی نمایندگان ـ تفکیک اصلی قوای مملکت
🔸محدودۀ کتاب: فصل پنجم
#تنبیهالأمه
#تمدن_نوین_اسلامی
#فقه_حکومتی
«لینک تلگرام»
21.mp3
51.44M
«جلسۀ بیست و یکم تنبیه الأمه و تنزیه المله»
💢عنوان جلسه: وظایف اصلی نمایندگان ـ تطبیق دخل و خرج مملکت
🔸محدودۀ کتاب: فصل پنجم
#تنبیهالأمه
#تمدن_نوین_اسلامی
#فقه_حکومتی
«لینک تلگرام»
22.mp3
46.37M
«جلسۀ بیست و دوم تنبیه الأمه و تنزیه المله»
💢عنوان جلسه: قوای حافظ استبداد
🔸محدودۀ کتاب: مقصد اول خاتمه
#تنبیهالأمه
#تمدن_نوین_اسلامی
#فقه_حکومتی
«لینک تلگرام»
23.mp3
20.58M
«جلسۀ بیست و سوم تنبیه الأمه و تنزیه المله»
💢عنوان جلسه: راههای علاج قوای استبداد
🔸محدودۀ کتاب: مقصد دوم خاتمه
#تنبیهالأمه
#تمدن_نوین_اسلامی
#فقه_حکومتی
«لینک تلگرام»
💢بابک جوکار، طبیعی نیست!!!💢
🔹درباره بابک جوکار و عصر جدید نمیخواستم بنویسم، ولی دوستان دست از سر ماجرا برنداشتن😊
🔹بابک جوکار، نه خودش و نه صدایش طبیعی نیست، بلکه استعدادی بارورنشده و ظرفیتی شکوفا نشده است.
🔹بابک جوکار، طبیعی نبود، محرومی بود که این محرومیت بر او تحمیل شده بود؛ او مستضعف بود...
🔹چقدر حالم از دیروز به خاطر مویهگریها برای بابک جوکار بد است که «عصر جدید نباید زیست جهان بابک را تغییر دهد!»
🔹اطلاق عنوان #طبیعی به بابک، بیشتر از اینکه دلالتی بر واقعیت زندگی بابک و امثال آن داشته باشد، از نظر من کلمهای است که انسانهایی که اصالتهایی را از دست دادهاند و دستخورده شدهاند، حس نوستالوژیک غروب اصالتها در خود را با آن اطفا میکنند؛ بدون اینکه نه حاضر به بازگشت به آن اصالتها باشند و نه حتی طاقت تحمل آن را داشته باشند! مثل غزلسرایی و تعریف و تمجیدهای شهریها از بوی طبیعی روستاها که اکثراً حتی طاقت تحمل بوی فضولات حیوانات از ده متری را هم ندارند و عق می زنند...
🔹چقدر از نگرانیها برای به هم خوردن فضای زیست و جهان معنایی و سبک زندگی بابک جوکار حس بدی دارم؛ حس کریستف کلمپی برای بدویهای سرخ پوست آمریکای شمالی ...
🔹اینکه تا بن دندان در زیست جهانی غوطه بخوری و مسخ شدگی را گردن گذاشته باشی و آنگاه، برای آلوده نشدن دیگران به این جهان، از عقب ماندگی و محرومیت و آموزش ندیدهگی یک بچه روستایی، ستایش کنی؛ این خشنترین وجه جهانِ معنایی مدرن است که حتی تمناهای خودت را نیز بر دیگرانی که قدرتی در برابر تو ندارند، تحمیل می کنی ... با تمام امکانات اعم از نظام آموزشی، تکنولوژی، صورتبندی مناصب اجتماعی، تکریم و تحقیرهای اجتماعی و فرهنگی، استراتژیهای صنعتی، آمایش سرزمینی، برنامههای توسعه روستایی و شهری و غیره و غیره، جهان معنایی بابک جوکار را به هم ریختهایم و حال برای تغییر جعرافیای فیزیکی زندگی وی دل میسوزانیم!
🔹این نگرانیها، ما را در دوگانهی مغالطهآمیزِ طبیعی و غیرطبیعی می اندازد، گو اینکه ما با دو وضعیت غیرطبیعی مواجه هستیم؛ یکی وضعیتِ محرومیت و تربیتناشدگی و دیگری وضعیت غیرطبیعی و البته پررنگ و لعاب پرتابشدگی، غیراصیل شدگی، بیبنیاد شدگی...
🔹ما از منظر خودمان برای بابک تصمیم می گیریم؛ بابک را دعوت به ایستادگی در وضعیتی می کنیم که خود سالها از آن عبور کردهایم و حتی طاقت برگشتن به آن و تحمل ابتدایی ترین اقتضائاتش را هم نداریم؛ ما بابک را خرج ارضای احساس پوچی و دورافتادگی خود میکنیم .
🔹بابک جوکار یک استثنا نیست، یک قاعده به شدت تکرارپذیر در روستاها و شهرهای کوچک است و اینکه اینقدر برای داوران و برخی دوستان عجیب به نظر می رسد، بخش زیادی از آن ناشی از گسستشان از زندگی واقعی و عینی بخش زیادی از جامعه دارد.
🔹بابک محروم است؛ آموزش ندیده است؛ دست نخورده است؛ و این یعنی آنهایی که می بایست نقش انبیایی خود را ایفاء می کردند، ایفا نکردهاند و تعلیم کتاب و حکمت را صورت ندادهاند و تزکیهای درخور شأن انسان به انجام نرساندهاند.
🔹انقلاب اسلامی، بازگشت به زندگی ماقبل تعلیم و تزکیه نیست، که انسان دست نخورده و بکر، در این دنیای وحشی مدرن، فرصتی برای آزادنه زیستن، و آزادنه انتخاب کردن ندارد.
🔹انسان انقلاب اسلامی، با این تعلیم و تزکیه است که طبیعی می شود؛ اصل ها و ریشه ها در او راسخ میشود و اصیل میگردد و آنگاه میتواند زیست بوم و جهان معنایی خود را حتی در سیطره دنیای متهاجم مدرن داشته باشد ...
#عقلانیت_انقلابی
#کرامت_انسانی
#رشد_مبتنی_بر_اختیار
#تمدن_نوین_اسلامی
#عصر_جدید
#بابک_جوکار
https://eitaa.com/alimohammadi1389/684
💠 دروس و گفتوگوها
۱. تدریس کتاب تنبیه الأمه و تنزیه المله
🔰معرفی کتاب
🔰فهرست دروس
۲. سلسه درسهای جایگاه مصحلت در اصول فقه حکومتی
🔰معرفی بحث
🔰فهرست دروس
۳. دیدگاه آیت الله شهید صدر(ره) در نقش اجتهاد در شکلدهی نظام اقتصاد اسلامی
🔰معرفی بحث و جمع بندی دیدگاه شهید صدر
۴. موانع مردمیسازی حکمرانی در ایران
🔰معرفی موضوع بحث
🔰صوت گفتوگو
۵. پروژۀ فکری مرحوم علامه سیدمنیرالدین حسینی الهاشمی
🔰 معرفی بحث
🔰 صوت دروس
۶. آسیبشناسی ساختار قدرت در جمهوری اسلامی ایران
🔰معرفی و صوت جلسه
۷. درآمدی بر موانع به میدان آوردن مردم
🔰 معرفی بحث و صوت جلسات
۸. چالشهای رویکرد حل مسئله
🔰صوت جلسه
۸. کتاب اسلام راهبر زندگی
🔰 معرفی بحث
🔰فهرست دروس
💢سلسه درسهای #جایگاه_مصحلت در اصول فقه حکومتی💢
🔰سال تحصیلی 1400 ـ 1401 به لطف خدای متعال، در مدرسه مبارکه مشکات با جمعی از دوستان بحثی را تحت عنوان «اصول فقه حکومتی» شروع کردیم.
🔰در سه جلسه نخست به صورت مقدماتی تلاش کردم نمایی از جایگاه #فقه_حکومتی در میان جریانهای تکاملخواه در فقاهت شیعه ارائه دهم.
🔰بعد از آن، از جلسه چهارم مقرر شد برای تدقیق بحثها، بر روی یک مهره از مباحث اصول فقه و قواعد فقه حکومتی متمرکز شویم که با پیشنهاد دوستان، از میان چند کاندیدا، بحث #مصلحت انتخاب شد.
🔰برای شروع، تأکید شد که در مسائل نوپدید اجتماعی، یکی از شیوههای غلط و رایج در مباحث فقهی، مراجعۀ کتابخانهای به متون کهن فقهی، برای اصطلاحشناسی، تنقیح مسئله و تحریر محل نزاع است. ازآنجهت که این شیوه باعث می شود اختصاصات و امتیازات مسئلههای حال حاضر، در ادبیات تخصصیِ ادوار گذشته به محاق رود و ما مشغول مسئلههایی شویم که نسبتش با امروز ما مشخص نیست! از اینرو، در این جلسات شروع به بررسی زمینههای اجتماعی طرح مسئلهی مصلحت در سالهای بعد از انقلاب اسلامی کردیم.
🔰چالش مصلحت در ابتدای انقلاب اسلامی، دو محمل اصلی دارد: یکی قانون اراضی شهری در سال 1360 و دیگری، لایحۀ قانون کار در سال 1366؛ این تنشها نهایت در سال 1367 منجر به تأسیس مجمع تشیخص مصلحت نظام به اجازه حضرت امام (ره) گردید.
🔰این توضیح، زمینههای تاریخی ـ اجتماعی شکلگیری نهاد مجمع تشخیص مصلحت نظام، جلسات 4 تا 9 را به خود اختصاص داد.
🔰جلسات بعدی کلاس نیز اختصاص یافت به تقریر دیدگاههای اساتید مختلف در خصوص #جایگاه_مصلحت در میانۀ سه مؤلفۀ جایگاه و نقش شریعت، جایگاه و نقش حاکم اسلامی و جایگاه و نقش مردم.
🔰 به لطف خدا توفیق شد که در حد وسعِ ناچیز علمی حقیر، دیدگاه اساتید زیر تقریر شود:
➖ دیدگاه مرحوم آیتالله صافی گلپایگانی (3 جلسه)
➖ دیدگاه مرحوم آیتالله مؤمن قمی (3 جلسه)
➖ دیدگاه مرحوم آیت الله میرزای نایینی (3 جلسه)
➖دیدگاه مرحوم علامه طباطبایی (4 جلسه)
➖دیدگاه مرحوم آیت الله شهید مطهری (6 جلسه)
➖دیدگاه مرحوم آیت الله شهید صدر (17 جلسه)
➖دیدگاه مرحوم آیت الله منتظری (11 جلسه)
➖دیدگاه مرحوم آیت الله سیدمنیرالدین حسینی الهاشمی (12 جلسه)
➖دیدگاه مرحوم آیت الله امام خمینی (5 جلسه)
#عقلانیت_انقلابی
#فقه_حکومتی
#مصلحت
#اصول_فقه_حکومتی