🙏 ادب مرد به ز دولت اوست...
در ماجرای درمانگاه قم، گذشته از همه متن و حواشی و اظهار نظرهای صحیح و سقیم، واقعاً ادب روحانی حاضر در صحنه که در برابر فحاشی و جیغهای عجیب بانوی مکشّفه «متانت» خود را رعایت کرد قابل تحسین است.
شاید بتوان گفت که تنها اشکال ایشان این بود که باید آن خانم و دیگر حاضران را به «حراست درمانگاه» راهنمایی میکرد و در آنجا محتوای گوشی را نشان میداد و مانع سوءاستفاده از این سوء تفاهم میشد.
خوب است که فعالان عرصهٔ امر به معروف و نهی از منکر، تجلیلی شایسته از این روحانی مظلوم به عمل آورند.
فراموش نکنیم که «ترک امر به معروف و نهى از منكر در زمینهٔ حجاب و عفاف» موجب میشود که اشرار و بوالهوسان بر ما و سرنوشت جامعهٔ ما مسلّط شوند؛ آنگاه مانند کشورهای غربی، حق تربیت فرزند را نیز از ما خواهند گرفت و بچههایمان را در مدارس، «لاابالی» و حتی «همجنسگرا» بار خواهند آورد.
ناگهان چشم باز میکنیم و میبینیم که - باز مانند برخی کشورهای غربی - بیش از نصف موالیدمان «زنازاده» هستند.
بله؛ متأسفانه همینقدر شفاف و وحشتناک است... 😔
✨✨✨✨✨
🍀 اخلاق و اعتدال ؛
کانال سید علیرضا حسینی (عارف)
در پیامرسان ایتا:
@alirezahoseiniaref
در پیامرسان بله:
ble.ir/alirezahoseiniaref
هدایت شده از 🏴پورتال امام حسین علیه السلام
📖 همراه با نکات قرآنی
🌙 به مناسبت رمضان المبارك ۱۴۴۵
1⃣ شب اول؛
روزهداری، واجب بر اُمَم ایمانی
🔸 آیه:
«يا أيُّهَا الَّذينَ آمَنوا كُتِبَ عَلَيكُمُ الصِّيامُ كَما كُتِبَ عَلَى الَّذينَ مِنْ قَبلِكُمْ..»
ای کسانی که ایمان آوردهاید، روزهداری بر شما مقرّر و واجب شد، همانگونه که بر پیشینیان شما مقرّر و لازم شد...
📌 سوره بقره، آیهٔ ۱۸۳
🔸 نکات:
۱. در منابع و مناسک ادیان آسمانی پیش از اسلام - با وجود اینکه ما قائل به تحریف آنها هستیم - روزه گرفتن وجود دارد.
حتی در برخی ادیان بشری نیز روزه وجود دارد، اما چون مشمول این آیه نمیشوند، به آنها اشاره نمیکنیم.
۲. روزهداری انواع مختلف داشته است؛ مانند روزهٔ متداول ما (یعنی امساک در خوردن و آشامیدن) یا روزههایی که بین ما وجود ندارد، مثل خودداری از حرف زدن، یا نخوردن یک خوراک خاص.
۳. روزه در دین زرتشت از ۱۵ سالگی بر دختران و پسران واجب میشود و آنان چهار روز در هر ماه نباید گوشت یا مواد گوشتی بخورند. علاوه بر این ۴۸ روز، هر دو ماه یکبار به مدت ۵ روز (یعنی مجموعاً ۳۰ روز) هم گاهِ بار دادن است، یعنی باید به دیگران بار معنوی یا مادی بدهند که نوعی روزهداری است.
۴. روزهداری در یهودیت جایگاه ویژهای دارد. حضرت موسى(ع) در میقات، چهل روز روزه داشت، تا دستورات الهی بر او نازل شد.
هماکنون نیز یهودیان در ایام مختلفی روزه میگیرند. روزهٔ «یوم کیپور» و «تیشا باو» ۲۴ ساعته است، یعنی خوردن و آشامیدن از زمان غروب آفتاب تا غروب روز بعد ممنوع است، در حالی که این محدودیت در سایر ایام روزهٔ این دین، تقریباً مانند اسلام، از طلوع تا غروب آفتاب است.
۵. از حضرت عیسی مسیح(ع) و حواریون ایشان نیز روزه گرفتن نقل شده است. لذا در مسیحیت فعلی، کلیت روزهداری وجود دارد و معتقدند که پرهیز از شکم پروری، رحمت خدا را برای آنها به ارمغان میآورد. اما چگونگی آن با توجه به هر مذهب یا منطقه یا کلیسا متفاوت است.
برخی از افراد کلاً از مصرف غذا و نوشیدنی امتناع میکنند؛ بعضی دیگر فقط آب یا آب میوه مینوشند؛ یا اینکه فقط غذاهای مشخصی را میخورند و از غذاهای خاصی امتناع میکنند و با هر وسوسهای مقابله میکنند. در برخی روزههای این دین نیز مصرف گوشت، لبنیات، تخم مرغ یا ماهی ممنوع است.
۶. روزهداری در ادیان به هنگام توبه، طلبِ خشنودىِ خداوند، اظهار تواضع در پیشگاه پروردگار، ادای کفاره گناهان یا رفع اندوه انجام میشد و میشود.
۷. نکتهٔ آخر اینکه:
یک مبلغ میتواند با بیان خوب، دستورات بظاهر مشكل را برای مردم آسان کند. اين آيه مىفرمايد "فرمان روزه مختص شما مسلمانان نيست، بلکه در امّتهاى پيشين نيز اين قانون بوده است". این بیان، آسان کننده تحمل روزه است؛ چون عمل به دستورى كه براى همه امّتها بوده، آسانتر از دستورى است كه تنها براى يک گروه باشد.
📚 منابع:
- تفسیر نمونه؛ آیت الله مکارم شیرازی
- تفسیر نور؛ استاد محسن قرائتی
- قاموس کتاب مقدس؛ جیمز هاکس
🌙 #ماه_رمضان
✨✨✨✨✨✨✨
🍀 اخلاق و اعتدال ؛
کانال سید علیرضا حسینی (عارف)
در پیامرسان ایتا:
@alirezahoseiniaref
در پیامرسان بله:
ble.ir/alirezahoseiniaref
یادداشت مهمان:
🎞 بگذارید این فیلم در حافظه تاریخی همه بماند تا معلوم شود آنها که غیرت بر دین داشتند چقدر مظلوم بودند...
✍شاید خودشان خیلی خودشان را قبول داشته باشند، اما وقتی مشکلی را حل نمیکنند، نیستند. شاید خیال کنند اگر پشت سر عوام راه بیفتند، دیده میشوند اما مردم میفهمند این عالم آنها است یا دنباله روی آنها است. بین این دو فرق میگذارند ولو یکی سخن تلخ بگوید و دیگری کف و دست و جیغ و هورا برایش بکشند. نه تعداد فالوور مهم است نه ادا اطوار مردمی بودن، باید در جای خود باشید. درد مردم را بشناسید و حل کنید. مثل یک طبیب. مردمی بودن را با حذف جایگاه عالم بودن که امامت است، اگر میفهمید، مردمی بودن را نفهمیده اید.
✍فدای آن طلبه محجوب و با وقار بشوم که آبرو شد برای شما روحانی پر طمطراق که فقط بلدید فیلسوف مآبانه دستی به محاسن بکشید و نادانسته فقه فردی بی ربطتان به جامعه را به رخ بکشید.
✍ درمانگاه «قرآن و عترت» که فدای اسمش شوم فکر میکنید چقدر با حرم فاصله دارد؟ شکستن هنجار در قم عادتمان شده، از فروشگاه های آنچنانی و ساختمانهای آنچنانترش گرفته تا دخترکان رنگ وا رنگ هنجارشکن که خودتان هم نمیدانید با آنها چه کنید؟ جز گفتن کلیات ابوالبقاء!
✍ اما آن طلبه مظلوم و مقتدر، چقدر صبور، فحشها را شنید و عنان از کف نداد. مثل یک پدر که بزرگتر این شهر است و بزرگتر این کشور است، روی خط غیرت ایستاد، پا پس نکشید، اگر فیلم و عکس گرفت که مانع از حق کشی و آزادی کشی کودکان و زنانمان شود آفرین به او و اگر نه فقط با وقار و بزرگواریش که شایسته تربیت شدگان حقیقی حوزه های علمیه است. آبروی یک عده ناعالم عوامگرا را هم حتی خرید.
✍ بگذارید این فیلم دست به دست شود، بگذارید در حافظه تاریخی همه بماند تا معلوم شود در این کشور آنها که غیرت بر دین داشتند و حقیقتاً اهل حفظ آزادی مردم بودند، چقدر اهل کرامت بودند و چقدر مظلوم بودند.
✍ هم این ناعالمان عوامگرا منقرض خواهند شد. هم این هیاهوی سلیطه ها خواهد گذشت. آنچه میماند مسیری نورانی است که این روحانی قرآنی جوان به همه ما نشان داد؛ دوران ظهور و بروز غیرت دینی است.
🌹پ. ن:
من هم یکی مثل آن روحانی ام. فیلم میگیرم؛ عکس میگیرم؛ و آبروی سلیطه ها را در شهر خواهم برد به خون «آرمان» و «روح الله» قسم.
ناعالمان عوام گرا هر چه میخواهند بگویند. آنها هیچ وقت مهم نبوده اند. حالا هم.
@ali_mahdiyan
✨✨✨✨✨
🍀 کانال سید علیرضا حسینی (عارف)
در پیامرسان ایتا:
@alirezahoseiniaref
در پیامرسان بله:
ble.ir/alirezahoseiniaref
با آرزوی احسن الحال 💚
در هر حال که باشیم و هرچه نیکویی در حال ما باشد، نیکوتر از آن هم هست. پس در آغاز سال جدید از خداوند متعال میخواهیم که ما را به «احسن الحال» برساند که بهترین حالات است. 🌹
در سال ۱۴۰۳ برای مردم ایران و شیعیان جهان سلامتی و موفقیت، برای امت اسلام بهروزی و هدایت، و بویژه برای کودکان مظلوم فلسطینی نجات و عافیت میطلبم... 🤲
و نجات جهانیان و احسن الحالِ ما، در ظهور آن «رَبيع الأنام و نَضرَة الأيّام» است؛ که مستکبران را نابودی، مستضعفان را رهایی و خلایق را آزادی خواهد بخشید. 🙏
ای دل بشارت میدهم خوش روزگاری میرسد/
شب را سحر باشد ز پی، آخر بهاری میرسد
ای منتظر! غمگین مشو قدری تحمّل بیشتر/
گردی به پا شد در افق، گویی سواری میرسد ❤️
سید علیرضا حسینی (عارف)
در پیامرسان ایتا:
@alirezahoseiniaref
در پیامرسان بله:
ble.ir/alirezahoseiniaref
هدایت شده از 🏴پورتال امام حسین علیه السلام
📖 همراه با نکات قرآنی
🌙 به مناسبت رمضان المبارك ۱۴۴۵
2⃣ یادداشت دوم؛
فضائل اُمّ المؤمنین حضرت خدیجه کبری(س) در قرآن - ۱
🔸 آیه:
«وَ الَّذینَ یَقولونَ رَبَّنا هَبْ لَنا مِنْ أزْواجِنا وَ ذُرِّیّاتِنا قُرَّةَ أعْیُنٍ وَ اجْعَلْنا لِلْمُتَّقینَ إماماً»
و کسانی که میگویند: «پروردگارا! از همسران و فرزندانمان مایهٔ روشنی چشم ما قرار ده، و ما را برای پرهیزگاران پیشوا گردان.»
📌 سورهٔ فرقان، آیهٔ ۷۴
🔸 نکات:
۱. «حاکم حسکانی» از محدّثان حنفی و قرآنپژوهان نامدار اهل تسنن در تفسیر این آیه آورده است که:
پیامبر اکرم(ص) فرمود: "پس از نازل شدن این آیات از فرشته وحی پرسیدم: منظور از «ازواجنا» کیست؟
پاسخ داد: خدیجه.
و سپس دربارهٔ بقیهٔ آیه گفت که منظور از «ذریاتنا» فاطمه و «قرة اعین» دو نور دیدهاش حسن و حسین هستند؛ و منظور از «و اجعلنا للمتقین إماماً» علی است."
۲. علامه ملا «محسن فیض کاشانی» از دانشمندان نامآور اهل تشیع، در تأویل همین آیه نوشته است:
"منظور از آن، مقام والای رسالت، قرآن شریف و یار و مشاور پر اخلاص پیامبر، حضرت خدیجه (علیها السلام) است که همهٔ فرزندان پیامبر (صلی الله علیه وآله) غیر از ابراهیم، از او بود."
۳. تفسیر قمی نیز بر آن است که منظور از واژه ی «ازواجنا» در این آیهٔ قرآنی، حضرت خدیجه (علیها السلام) است.
📚 منابع:
- شواهد التنزیل/ ج 1/ ص 416
- تأویل الآیات الطاهره /ج 1/ ص 385
- تفسیر قمی/ ج 2/ص 117
- بحارالانوار/ ج 66/ص 263
- حضرت خدیجه (سلام الله علیها) در قرآن/ محقق: مهدی آقابابایی
🌙 #ماه_مبارک_رمضان
💔 #وفات_ام_المؤمنین_خدیجه
🕋 #حضرت_خدیجه
✨✨✨✨✨✨✨
🍀 اخلاق و اعتدال ؛
کانال سید علیرضا حسینی (عارف)
در پیامرسان ایتا:
@alirezahoseiniaref
در پیامرسان بله:
ble.ir/alirezahoseiniaref
📖 همراه با نکات قرآنی
🌙 به مناسبت رمضان المبارك ١٤٤٥
3⃣ یادداشت سوم؛
آیه «احسان در برابر بدی» و مصداقی از سیره کریم اهل بیت(ع)
🔸 آیه:
«وَلا تَستَوِي الْحَسَنَةُ وَلَا السَّيِّئَةُ ادْفَعْ بِالَّتِي هيَ أحْسَنُ فَإذَا الَّذي بَيْنَكَ وَبَيْنَهُ عَداوَةٌ كَأنَّهُ وَلِيٌّ حَمِيمٌ».
و هرگز نیکی و بدی در جهان یکسان نیست، همیشه بدی (خلق) را به بهترین شیوه (که خیر و نیکی است پاداش ده و) دور کن تا همان کس که گویی با تو بر سر دشمنی است دوست و خویش تو گردد.
📌 سورهٔ فصّلت، آیهٔ 34
🔸 نکات:
1. مردم چند دسته هستند: "كسانى كه دوستان خود را حفظ مىكنند"، "كسانى كه دوستان خود را از دست مىدهند"، "کسانی که دوستانشان را نسبت به خود بى تفاوت مىنمایند"، "كسانى كه دوستان خود را به دشمن تبديل مىكنند!" و "كسانى كه دشمن را به دوست تبديل مىكنند".
اين آيه سفارش مىكند كه بدىها را با بدى پاسخ ندهید و اهل انتقام نباشید؛ و از این بالاتر، بدی دیگران را با نیکی جواب دهید؛ چرا که اگر بدىهای دیگران را با خوبی پاسخ دهید، مىتوانید دشمنان خود را به دوستانی خوب تبدیل کنید.
2. پيامبر اكرم(ص) و اهل بيت ایشان(ع) اولی به انجام دستورات خداوند در قرآن کریم بودند؛ لذا در سیره آن معصومان نمونههايى از اين برخوردهای کریمانه را مىخوانيم كه سرسختترين مخالفان را به طرفداران آنان تبديل كرد؛ از جمله:
روزى مردى از "شام" به "مدینه منوره" آمد. مردم شام در آن زمان، تحت تأثير تبليغات معاویه قرار گرفته بودند و بسیاری از آنان دشمن علی(ع) و فرزندان ایشان شده بودند. آن مرد وقتی در مدینه به امام حسن (عليه السلام) رسيد پس از شناختن ایشان، شروع به دشنام دادن و ناسزا گفتن به حضرت كرد! امام(ع) سكوت كرد تا خوب عقده های آن شامی خالى شد. سپس به ایشان فرمود: «فكر مىكنم که تو در اين شهر غريب باشى و امر بر تو مشتبه شده است. اگر منزل ندارى، منزل ما متعلق به توست؛ اگر گرسنه هستى، مهمان ما باش؛ و اگر بدهكار هستى من قبول مىكنم كه قرض تو را بدهم». آن مرد که انتظار داشت در برابر دشنام و دشمنی اش، حضرت هم با او برخوردی تند كند، از این رفتار امام(ع) مبهوت شد و گفت: «يابن رسول الله! اگر پیش از اين ملاقات به من مى گفتند، بدترين افراد زير اين آسمان كيست؟ تو و پدرت را معرفى میكردم! ولى الان شما را به عنوان بهترين افراد معرفى میكنم». آن مرد چنان شیفته اخلاق حضرت امام حسن(ع) شد كه تا در مدينه بود، محضر ایشان را ترک نکرد.
3. امام زين العابدين (عليه السلام) در دعاى مكارم الاخلاق، از خداوند مىخواهد كه به او توفيق دهد كه در برابر غيبت مردم از او، نيكى آنان را بگويد «و سَدِّدْنِی لِأنْ ... اُخالِفَ مَنِ اغْتابَني إلی حُسْنِ الذِّکرِ...».
چنانکه دعا میکند تا توفیق یابد که از بدى مردمان بگذرد و هر كس با او قطع رابطه كرده با او معاشرت نماید و ...
📚 منابع:
ـ صحیفه سجادیه، دعای بیستم
- كشف الغمة في معرفة الأئمة؛ على بن عيسى إربلي
- اخلاق اسلامى در نهج البلاغه؛ آیت الله مكارم شيرازى
- تفسیر نـور؛ استاد محسن قرائتی
- سلسله گفتار «قرار آسمانی»؛ حجتالاسلام شوشترینسب
📚 #قرآن_کریم
🌙 #ماه_مبارک_رمضان
💔 #ولادت_امام_حسن(ع)
✨✨✨✨✨✨✨
🍀 اخلاق و اعتدال ؛
کانال سید علیرضا حسینی (عارف)
در پیامرسان ایتا:
@alirezahoseiniaref
در پیامرسان بله:
ble.ir/alirezahoseiniaref
هدایت شده از 🏴پورتال امام حسین علیه السلام
7.31M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 #فیلم | چرا در زیارتنامه حضرت معصومه(س) میگوییم: «السلام علیك یا بنتَ الحسن و الحسین»؟
🔸 شعرخوانی آقای محمد سهرابی در مدح امام حسن مجتبی (علیه السلام) در ديدار شاعران با رهبر معظم انقلاب؛ و اظهار نظر جالب ایشان دربارهٔ یکی از ابیات
#نیمه_ماه_مبارک_رمضان
#میلاد_امام_حسن(ع)
#سبط_النبی_الاکبر
#بنیاد_بینالمللی_عاشوراء
✨✨✨✨✨✨✨
🚩 پورتال امام حسین (علیه السلام)
💠 @imamhusaynportal
📖 همراه با نکات قرآنی
🌙 به مناسبت رمضان المبارك ۱۴۴۵
4⃣ یادداشت چهارم؛
سالروز «جنگ بدر» و نقش امدادهای غیبی
🔸 آیه:
«وَلَقَدْ نَصَرَكُمُ اللّهُ بِبَدرٍ وَأنتُمْ أذِلَّةٌ فَاتَّقُوا اللّهَ لَعَلَّكُمْ تَشكُرونَ».
و یقیناً خدا شما را در (جنگ) بدر یاری کرد با آنکه ناتوان بودید؛ پس از خدا پروا کنید، باشد که سپاسگزاری نمایید.»
📌 سورهٔ آل عمران، آیهٔ ۱۲۳
🔸 نکات:
۱. جنگ بدر (غَزْوهٔ بَدْر یا بَدرُ الکُبریٰ) اولین جنگی است که با فرماندهی شخص پیامبر(ص) بین مسلمانان و مشرکان قریش در گرفت.
این جنگ پس از هجرت پیامبر اکرم به مدینه، در هفدهم رمضان سال دوم هجری در منطقه بدر (۱۳۰ کیلومتری جنوب غربی مدینه) روی داد.
۲. اين آيه، امداد غیبی به مؤمنين را ذکر میکند؛ زیرا خداوند آنها را با وجود كمى عدد و سلاح يارى داد و بر مشركين پيروز شدند.
در این جنگ عده مهاجرين بین ۷۷ تا ۸۲ نفر بود و بقیه (۲۳۶ یا ۲۳۱ نفر) از انصار بودند كه مجموعاً ۳۱۳ نفر میشدند. در صورتى كه تعداد دشمنان نزدیک به ۱۰۰۰ نفر بود.
۳. مسلمانان در این نبرد، از لحاظ ساز و برگ جنگی نیز در ضعف کامل بودند. برخی از آنها حتی شمشیر نداشتند! و بسیاری از آنان فاقد زره بودند.
بیش از یک یا دو اسب در اختیار سپاه نبود و با اینکه شتر وسیلۀ عادی حمل و نقل در آن دوران بود و حتی بعضی از فقیران نیز شتر داشتند، اما تعداد شتران مسلمانان شرکتکننده در جنگ، کمتر از تعداد نفراتشان بود؛ بطوری که در این لشکر کمشمار، هر دو یا سه مسلمان با یک شتر حرکت میکردند؛ یک نفر سواره بود و دو نفر بهدنبال او حرکت میکردند و در طول مسیر نسبتاً طولانی، جابهجا میشدند.
۴. با استفاده از آیات قرآنی، چهار نوع کمک غیبی که در جنگ بدر به مسلمانان شد را درمییابیم:
- نزول فرشتگان
- ایجاد آرامش در دلهای مسلمانان
- افکندن ترس در دلهای کافران
- نزول باران رحمت
در نتیجه، مسلمانان علیرغم کمشمار و بی سلاح بودن به پیروزی رسیدند و هفتاد نفر از قریش در این غزوه کشته شدند که بسیاری از آنان، سرشناسان و اشراف مکه بودند.
چند تن از بزرگان مشرکین هم اسیر شدند. این پیروزی جایگاه مسلمانان را در مدینه تثبیت کرد.
۵. واقعهٔ بدر دربردارندهٔ فضایل امیرالمؤمنین علی(ع) نیز هست. گذشته از جانفشانی و دلاوری مسلمانان در جنگ - بویژه علی(ع) و حضرت حمزه(ع) - روایت زیر نیز وارد شده است:
رسول خدا (صلی اللّه علیه و آله) در شب بدر به یارانش فرمود: امشب کیست که برود برای ما از چاه آب بیاورد؟
یاران سکوت کرده و هیچیک اقدام به این کار نکردند؛ که ظاهراً دلیل آن، سردی هوا یا شاید وحشت از شبیخون دشمنان بوده است.
اما امیرالمؤمنین (علیه السلام) مشکی برداشت و رفت. در تاریکی که همه جا را فرا گرفته بود به چاه آب رسید، اما دَلوی نیافت تا از چاه آب بردارد. به ناچار وارد چاه شد و مشک را پر کرده بیرون آمد و به جانب اردوی مسلمانان حرکت کرد.
ناگاه باد سختی وزید که آن حضرت از سختی آن نشست تا برطرف شد. سپس برخاست و به حرکتش ادامه داد که ناگهان باد سخت دیگری مانند باد اول وزیدن گرفت، آن حضرت دوباره نشست تا آن باد هم آرام گرفت. چون برخاست و به سوی سپاه اسلام حرکت کرد، باز بادی به همان صورت وزید، آن حضرت نشست و پس از فرو نشستن باد، خود را به پیامبر اسلام رساند.
حضرت رسول(ص) فرمود: یا ابا الحسن چرا دیر آمدی؟
حضرت امیر(ع) عرض کرد: سه مرتبه باد وزیدن گرفت که بسیار سخت بود و مرا تکان داد و دیر آمدنم به خاطر معطل شدن برای فرونشستن بادها بود.
پیامبر(ص) فرمود: بار نخست «جبرئیل» بود با هزار فرشته که بر تو سلام کرد و سلام کردند؛ و بار دوم «میکاییل» بود با هزار فرشته که بر تو سلام کرد و سلام کردند؛ و پس از آن «اسرافیل» بود با هزار فرشته که بر تو سلام کرد و سلام کردند و آنان برای یاری دادن به ما نازل شدند.
۶. شرط بهرهمندی از امدادهای غیبی، پرهیزگاری است. هركس طالب نصرت الهى است، بايد تقوا پيشه كند؛ و شكر امدادهاى الهى هم آن است كه از خداوند متعال پروا داشته باشیم.
۷. برای سالگرد بدر (شب و روز هفدهم ماه مبارک رمضان) اعمالی وارد شده است؛ از جمله:
- احیاء و عبادات در شب هفدهم
- دادن صدقه و شکرگزاری به درگاه حق در روز هفدهم.
📚 منابع:
- تفسیر نـور؛ استاد محسن قرائتی
- دوره علمی «با چهارده روایت»؛ دکتر رجبی دوانی
- نمونه بينات در شأن نزول آيات؛ محمدباقر محقق
- مفاتیح الجنان؛ شیخ عباس قمی
🌙 #ماه_مبارک_رمضان
💔 #جنگ_بدر
✨✨✨✨✨✨✨
🍀 اخلاق و اعتدال ؛
کانال سید علیرضا حسینی (عارف)
در پیامرسان ایتا:
@alirezahoseiniaref
در پیامرسان بله:
ble.ir/alirezahoseiniaref
📖 همراه با نکات قرآنی
🌙 به مناسبت رمضان المبارك ۱۴۴۵
5⃣ یادداشت پنجم؛
دربارهٔ شب پربرکت قدر - ۱
🔸 آیه:
«إنّا أنْزَلْناهُ في لَيْلَةِ الْقَدْرِ».
ما قرآن را در شب قدر نازل کردیم.
📌 سورهٔ قدر، آیهٔ ۱
🔸 نکات:
۱. میدانیم که بعثت پیامبر(ص) در ۲۷ ماه رجب بود و آیاتی از سورهٔ علق (اقرأ باسم ربك الذي خلق...) در آن زمان نازل شد. از سوی دیگر آیهٔ بالا و آیاتی دیگر از قرآن بر نزول این کتاب در ماه مبارک رمضان دلالت دارد.
مفسّران در توضیح این مسأله گفتهاند:
الف) قرآن دو بار نازل شده است؛ يک بار به صورت یکباره و يكپارچه (دفعی) در شب قدر كه اين سوره به آن اشاره دارد، و بار ديگر به صورت تدريجى در مدت دورهٔ رسالت پيامبر(ص). تعبيرات قرآن نيز درباره نزول اين كتاب آسمانى دو گونه است: برخى با واژه «أنزلنا» از ريشه إنزال به معناى نزول دفعى (یکباره) آمده، و برخى ديگر با واژه «نزّلنا» از ريشه تنزيل به معناى نزول تدريجى آمده است.
ب) علامه طباطبایی(ره) دو نزول یکباره و تدریجی را به شرح ذیل قائل شده است:
قرآن مجید، دارای دو وجود است: یک وجود بسیط كه در آن تكثر، بخشها و اجزاء (آیات و سورهها و كلمات) نیست و در لوح محفوظ است و به صورت دفعی بر قلب مقدس پیامبر(ص) نازل شد؛ و یک وجود تفصیل یافته و دارای اجزاء كه به صورت تدریجی بر پیامبر(ص) فرود آمد.
آنچه در ماه رمضان بر قلب ایشان نازل شد همان وجود بسیط قرآن بود و آنچه به صورت تدریجی از روز بعثت ایشان نازل شد همان وجود تفصیلی قرآن است.
ج) آیت الله معرفت(ره) نوشتهاند:
بعثت در ماه رجب اتفاق افتاده، ولی نزول قرآن به عنوان كتاب آسمانی و قانون جاودانه الهی پس از سه سال فاصله بر پیامبر نازل گشته است. در سه سال اول، پیامبر(ص) دعوت مخفیانه داشته كه روایات فراوانی در این زمینه وجود دارد. پس از گذشت سه سال از بعثت، آیات ۹۴ و ۹۵ سوره حجر نازل گردید: «فَاصْدَعْ بِمَا تُؤْمَرُ وَأعْرِضْ عَنِ الْمُشْرِكينَ؛ إنَّا كَفَيْنَاكَ الْمُسْتَهْزِئين - پس آنچه را بدان مأمورى آشكار كن و از مشركان روى برتاب؛ ما شرّ مسخرهكنندگان را از تو دفع خواهیم کرد».
از آن زمان به بعد، نزول پیوسته قرآن آغاز شد.
روایاتی هم وجود دارد كه مدّت نزول قرآن را بیست سال ذكر نموده است.
پس نزول آیات اولیه سوره علق در آغاز بعثت، جنبه بشارت داشته و پیامبری حضرت(ص) را به ایشان اعلام کرد؛ اما آغاز نزول پیوسته و تدریجی قرآن از سه سال بعد و در شب قدر ماه رمضان بود.
۲. از انضمام آيه «إنَّا أنْزَلْناهُ في لَيْلَةِ الْقَدر» با آيه «شَهْرُ رَمَضانَ الَّذي اُنْزِلَ فِيهِ القُرآن» (آیهٔ ۱۸۵ سورهٔ بقره) معلوم مىشود كه شب قدر در ماه مبارک رمضان است. امّا اينكه دقیقاً كدامیک از شبهاى ماه رمضان است، در قرآن دلالتی وجود ندارد. در روايات نيز به صورت مردّد ميان چند شب آمده است؛ چنانكه امام صادق (عليه السلام) در پاسخ سؤالی در این زمینه فرمود: "شب قدر را در شب نوزدهم، بيست و يكم و بيست و سوم رمضان جستجو كن".
📚 منابع:
- المیزان في تفسیر القرآن؛ علامه طباطبایی، ج۲
- التمهید في علوم القرآن؛ آیت الله معرفت، ج۱
- تفسیر نـور؛ استاد محسن قرائتی، ج۱۰
🌙 #ماه_مبارک_رمضان
💔 #شب_قدر
🕋 #علي_مع_القرآن_والقرآن_معه
✨✨✨✨✨✨✨
🍀 اخلاق و اعتدال ؛
کانال سید علیرضا حسینی (عارف)
در پیامرسان ایتا:
@alirezahoseiniaref
در پیامرسان بله:
ble.ir/alirezahoseiniaref