🌺 تفسیر آیات9⃣4⃣و0⃣5⃣ سوره #الحاقة از تفسير شریف المیزان
🔰وَ إِنَّا لَنَعْلَمُ أَنَّ مِنكم مُّكَذِّبِينَ.9⃣4⃣
🔰 وَ إِنَّهُ لَحَسرَةٌ عَلى الْكَفِرِينَ.0⃣5⃣
🔸يعنى ما مى دانيم كه بعضى از شما تكذيب گرند، و همين تكذيبشان حسرتى خواهد بود براى آنان، كه اين حسرت را در روزى كه محشور مى شوند احساس خواهند كرد.
___________________
🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇
https://eitaa.com/joinchat/3198156911C12d6d8964a
🌺 تفسیر آیات1⃣5⃣و2⃣5⃣سوره #الحاقة از تفسير شریف المیزان
🔰وانه لحق اليقين1⃣5⃣
🔰 فسبح باسم ربك العظيم 2⃣5⃣
🔸در آخر سوره واقعه نظير اين دو آيه گذشت، و درباره اش سخن گفته شد، و اين دو سوره يـعـنى واقعه و حاقه هر دو يك غرض را دنبال مى كنند، و آن بيان اوصاف روز قيامت است، سـيـاق هـر دو و آخـر آنها نيز يكى است، و آيه مورد بحث سوگندى است بر حقانيت قرآن، كـه از روز قـيـامـت خبر مى دهد، و اين دو سوره هر دو با اين نكته ختم مى شوند كه قرآن و آنـچـه خـبـر داده كـه در قـيـامـت واقـع مـى شـود حـق اليـقـيـن اسـت، و آنـگـاه رسـول گـرامـى خـود را دسـتـور مـى دهـد بـه ايـنـكه اسم پروردگار عظيم خود را تسبيح گـويـد، يـعـنـى مـنـزه بـدارد از ايـنـكـه عـالم را بـه بـاطـل بـيافريند، و براى آن هدفى به نام معاد قرار ندهد، و از اينكه معارف حقى را كه قرآن در امر مبداء و معاد بيان مى كند باطل سازدم.
_______________________
🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇
https://eitaa.com/joinchat/3198156911C12d6d8964a
🌺 متن سوره #القلم
____________
🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇
https://eitaa.com/joinchat/3198156911C12d6d8964a
068.mp3
2.43M
🌺 ترتیل سوره #القلم
🎙 استاد پرهیزگار
⏳زمان: 6:۳۸دقیقه
_________
🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇
https://eitaa.com/joinchat/3198156911C12d6d8964a
19.42M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌺 ترتیل وترجمه سوره #القلم
🎙 ترتیل موسسه پیامبر مهر ورحمت
⏳زمان : 8:11دقیقه
_______________
🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇
https://eitaa.com/joinchat/3198156911C12d6d8964a
🌺 تفسیر آیات1⃣تا3⃣3⃣ سوره #القلم از تفسير شریف المیزان
🔰 ترجمه آیات
🔸به نام خدا كه در دنيا رحمتى براى عموم و در آخرت رحمتى بيكران براى خواص از بندگان دارد.
🔸ن ، سوگند به قلم و آنچه با قلم مى نويسند 1⃣
🔸كه تو به خاطر لطفى كه پروردگارت به تو كرده ديوانه نيستى2⃣
🔸و اينكه براى تو اجرى است غير مقطوع3⃣
🔸و اينكه تو ملكات اخلاقى بس بزرگى دارى كه بر آن مسلطى4⃣
🔸پس به زودى خواهى ديد و آنها نيز خواهند ديد5⃣
🔸كه كدامتان مبتلا به جنونيد6⃣
🔸محققا پروردگارت داناتر است به اينكه چه كسى از راه او دور و چه كسانى راه يافتگانند7⃣
🔸پس تكذيب گران را اطاعت مكن 8⃣
🔸آنان همين را مى خواهند كه تو سازش كنى و آنها هم با تو بسازند 9⃣
🔸و نيز هر فرومايه عيب جو كه براى هر حق و باطلى سوگند مى خورد اطاعت مكن 0⃣1⃣.
🔸و كسى را كه در بين مردم سخن چينى و افساد مى كند 1⃣1⃣
🔸و كسى را كه مانع رسيدن خير به خلق مى شود و تجاوزگر و گناهكار است 2⃣1⃣
🔸كسى كه علاوه بر همه آن عيب ها، بد دهن و خشن است و مردم پدرى برايش نمى شناسند3⃣1⃣
🔸كسى كه تنها مايه غرورش اين است كه صاحب مال و فرزندان است4⃣1⃣
🔸هنگامى كه آيات ما بر او خوانده مى شود مى گويد افسانه هاى قديمى است 5⃣1⃣
🔸ما در برابر غرورش به نهايت درجه ، خوارش مى سازيم6⃣1⃣
🔸آرى ما ايشان را مى آزماييم همچنان كه صاحبان آن باغ را آزموديم كه قسم خوردند و به هم قول دادند فردا ميوه باغ را بچينند 7⃣1⃣
🔸بدون اينكه ان شاء اللّه بگويند (و يا بدون اينكه از آن استثنا كنند) (۱۸)
🔸در نتيجه بلايى فراگير از ناحيه پروردگارت باغ را دور زد در حالى كه ايشان در خواب بودند(۱۹)
🔸و در نتيجه باغ سوخت و چون شب سياه شد(۲۰)
🔸صبح زود (قبل از بيدار شدن فقرا) يكديگر را صدا زدند(۲۱)
🔸كه اگر به وعده ديشبتان پاى بنديد برخيزيد و به سوى زراعت خود برويد( ۲۲)
🔸اين را آهسته مى گفتند و آهسته به سوى باغ روانه شدند(۲۳)
🔸تا در آن روز هيچ مسكينى داخل باغشان نشود(۲۴)
🔸به قصد نيامدن فقرا و زياد شدن درآمد سحرگاهان بيرون شدند(۲۵)
🔸تا به باغ رسيدند، همينكه وضع باغ را ديدند گفتند: محققا راه را عوضى آمده ايم(۲۶)
🔸يكى از آن ميان گفت: نه ، بلكه محروم شده ايم(۲۷)
🔸آنكه ميانه روتر از همه بود گفت مگر به شما نگفتم (چرا باغ را رازق خود مى دانيد و) خدا را از داشتن شريك در رزاقيت منزه نمى داريد؟(۲۸)
🔸گفتند منزه است پروردگار ما كه به راستى ما ستمكارانى بوديم (۲۹)
🔸آنگاه رو به يكديگر كرده گناه را به گردن يكديگر نهادند (۳۰)
🔸گفتند: واى بر ما كه به راستى مردمى طغيانگر بوديم(۳۱)
🔸اميد پروردگارمان باغى بهتر از آن به ما بدهد، كه ما دل به سوى پروردگارمان نهاديم (۳۲)
🔸آرى عذاب چنين است و البته عذاب آخرت بزرگتر است اگر مردم بناى فهميدن داشته باشند(۳۳)
__________
🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇
https://eitaa.com/joinchat/3198156911C12d6d8964a
🌺 بیان آیات سوره #القلم از تفسير شریف المیزان
🔰بیان آیات
🔸اين سوره رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله وسلم ) را به دنبال تهمت هاى ناروايى كه مشركين به وى زده و او را ديوانه خوانده بو دند، تسليت و دلدارى مى دهد، و به وعده هاى جميل و پاسدارى از خلق عظيمش دلخوش مى سازد، و آن جناب را به شديدترين وجهى از اطاعت مشركين و مداهنه با آنان نهى نموده، امر اكيد مى كند كه در برابر حكم پروردگارش صبر كند.
🔸سياق همه آيات اين سوره سياق آيات مكى است، و از ابن عباس و قتاده نقل شده كه گفته اند: اوايل اين سوره تا آيه (سنسمه على الخرطوم ) كه شانزده آيه است - در مكّه نازل شده ، و ما بعد آن تا (جمله لو كانوا يعلمون ) كه هفده آيه است در مدينه نازل شده، و نيز بعد از آن جمله تا جمله #يكتبون كه پانزده آيه است در مكّه و ما بعد آن تا آخر سوره كه چهار آيه است در مدينه نازل شده اين نقل نسبت به هفده آيه يعنى از جمله (انا بلوناهم ) تا جمله (لو كانوا يعلمون ) بى وجه نيست، زيرا به آيات مدنى شبيه تر است تا آيات مكى.
__________
🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇
https://eitaa.com/joinchat/3198156911C12d6d8964a
🌺 تفسیر آیه 1⃣سوره #القلم از تفسير شریف المیزان
🔰ن
در تفسير سوره شورى درباره حروف مقطعه اوايل سوره ها بحث كرديم .
🔰وَ الْقَلَمِ وَ مَا يَسطرُونَ
🔸معناى #قلم معلوم است، و اما مصدر #سطر كه فعل #يسطرون مشتق از آن است) به فتحه سين و سكون طاء - و بنابه گفته راغب گاهى به دو فتحه نيز خوانده مى شود - به معناى صفى از كلمات نوشته شده، و يا از درختان كاشته شده، و يا از مردمى ايستاده است، و وقتى گفته مى شود: (سطر فلان كذا) معنايش اين است كه فلانى سطر سطر نوشت .
🔸خداى سبحان در اين آيه به قلم و آنچه با قلم مى نويسند سوگند ياد كرده، و از ظاهر سياق برمى آيد كه منظور از قلم مطلق قلم، و مطلق هر نوشته اى است كه با قلم نوشته مى شود، و از اين جهت اين سوگند را ياد كرده كه قلم و نوشته از عظيم ترين نعمت هاى است، كه خداى تعالى بشر را به آن هدايت كرده، به وسيله آن حوادث غايب از انظار و معانى نهفته در درون دلها را ضبط مى كند، و انسان به وسيله قلم و نوشتن مى تواند هر حادثه اى را كه در پس پرده مرور زمان و بعد مكان قرار گرفته نزد خود حاضر سازد، (مثل اينكه حادثه قرنها قبل ، همين الان دارد اتفاق مى افتد، و حوادث هزاران فرسنگ آن طرف تر در همينجا دارد رخ مى دهد) پس قلم و نوشتن هم در عظمت، دست كمى از كلام ندارد.
🔸و در عظمت اين دو نعمت همين بس كه خداى سبحان بر انسان منت نهاده كه وى را به سوى كلام و قلم هدايت كرده، و طريق استفاده از اين دو نعمت را به او ياد داده ، و درباره كلام فرموده: (خلق الانسان علمه البيان )#رحمان_۴ و درباره قلم فرموده: (علم بالقلم علم الانسان ما لم يعلم )(به قلم تعلیم داد به انسان چیزی را تعلیم داد که از آن آگهی نداشت)علق_۵
🔸بنابر اين، سوگند خوردن خداى تعالى به قلم، و آنچه مى نويسند سوگند به يكى از نعمت ها است ، و اين تنها قلم نيست كه به آن سوگند ياد كرده ، بلكه در كلام مجيدش به بسيارى از مخلوقات خود بدان جهت كه نعمتند سوگند ياد فرموده، مانند آسمان، زمين، خورشيد، ماه، شب، روز، و امثال اينها تا برسد به انجير و زيتون.
🔸بعضى از مفسرين گفته اند: كلمه #ما در جمله (و ما يسطرون) مصدريه است، و مراد از آن خود نوشتن است.
🔸بعضى ديگر گفته اند: مراد از قلم، قلم اعلى، يعنى قلم آفرينش است، كه در حديث آمده كه اولين موجودى است كه خدايش آفريده.
🔸و منظور از (ما يسطرون ) آن اعمالى كه فرشتگان حفظه و كرام الكاتبين مى نويسند.
🔸و بعضى اين احتمال را هم داده اند كه تعبير به صيغه جمع در #يسطرون صرفا براى تعظيم باشد، نه كثرت. ليكن اين احتمال درست نيست.
🔸و نيز بعضى احتمال داده اند كه: منظور آن چيزى باشد كه در آن مى نويسند، و آن لوح محفوظ است.
🔸بعضى ديگر احتمال داده اند: مراد از قلم و آنچه مى نويسند صاحبان قلم، و نوشته هاى ايشان باشد. اما همه اين احتمالات واهى و بى اساس است.
__________
🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇
https://eitaa.com/joinchat/3198156911C12d6d8964a