🎈 اين عالَم، نيستِ هستنماست
▪️حضرت آیتالله حاج سید محمدصادق حسینی طهرانی (حفظهالله)
یک روز خدمت ايشان (مرحوم حداد) عرض كردم: اين عالم و موجودات به چه صورتى هستند؟ فرمودند: خواب!
و نيز از ارتباط اين عالم با عالم غيب سؤال كردم، فرمودند: اين عالم نيستِ هستنماست؛ و آن طرف هستِ نيستنماست!
📚نورمجرد، ج۱، ص۳۱۱
🔰مـتـن کـامـل:👇
eitaa.com/allame_tehrani/1404
🆔 @allame_tehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌒 سایه هستی مینماید لیک او را اصل نیست
نیست را از هـسـت اگر بـشـنـاخـتـی یـابـی نـجـات
🎙حضرت آیتالله حاج سید محمدصادق حسینی طهرانی (حفظهاللهتعالی)
@jazbeh_eshgh
🆔 @allame_tehrani
📜 اشعاری از مولوی دربارهٔ غفلت مردم
💬 عامّهٔ مردم خداى خيالى خود را پرستش مىكنند
حضرت آقاى حدّاد اين أبيات از مثنوى معنوى عارف رومى را در سفرهاى متعدّد برايمان قراءت مىنمودند، كه در واقع تفسير آيهٔ كريمهٔ: «وَ مَايُؤْمِنُ أَكْثَرُهُم بِاللّٰهِ إلّا وَ هُم مُشْرِكُونَ»[۱] بوده و دلالت دارد بر اينكه شناخت و معرفت عامّهٔ مردم نسبت به حضرت پروردگار تقليدى و اجمالى است و توحيد آنان از حدّ و مرز علمى و استدلالى تجاوز ننموده و به عيان و شهود نرسيده و با همان أوهام و خيالاتى كه از حضرت حقّ دارند، عمر خود را سپرى مىكنند:
روستائى گاو در آخور ببست
شير، گاوش خورد و بر جايش نشست
روستائى شد در آخور سوى گاو
گاو را مىجست شب آن كنجكاو
دست مىماليد بر أعضاى شير
پشت و پهلو، گاه بالا گاه زير
گفت شير ار روشنى افزون بُدى
زهرهاش بدريدى و دلخون شدى
اين چنين گستاخ زآن مىخاردم
كو در اين شب گاو مىپنداردم
حق همى گويد كه اى مغرور كور
نى ز نامم پاره پاره گشت طور؟
كه لَو أنزَلنا كِتاباً لِلجَبَل
لَانْصَدَع ثُمَّ انْقَطَع ثُمَّ ارْتَحَل
از من ار كوه احد واقف بُدى
پاره گشتىّ و دلش پُرخون شدى
از پدر وز مادر اين بشنيدهاى
لاجرم غافل در اين پيچيدهاى
گر تو بىتقليد زآن واقف شوى
بىنشان بىجاى چون هاتف شوى[۲]
اين أشعار بيان حقيقتى بود كه حضرت حدّاد آن را بخوبى لمس نموده و بالعيان مىديدند كه همهٔ مردم از آن غافلند.
نور خداوند عزيز و قهّار، جميع عوالم وجود را پر كرده و هيچ غيرى در قبال خود باقى نگذاشته است؛ حتّى تمام هستى و شراشر وجود ما را نيز فراگرفته و جميع شؤون زندگى ما در يد قدرت و قبضهٔ تقليب خداوند مىباشد، حتّى إرادهٔ ما تحت إراده و مشيّت اوست كه اگر او إراده نكند ما نيز نمىتوانيم إراده كنيم؛ «وَ مَا تَشَآءُونَ إِلّا أَن يَشَآءَ اللّٰهُ رَبُّ الْعَالَمِينَ».[۳]
و اگر حقيقت خداوند لحظهاى طلوع كرده و تجلّى نمايد همهٔ موجودات در برابر أنوار قاهرهٔ حضرت ذوالجلالوالإكرام تاب نياورده و مندکّ و مضمحلّ و نابود مىشوند.
ولى عامّه مردم خداوند را در زاويهاى تاريک و پنهان از عالم منعزل كرده و آنچنان او را محدود نمودهاند كه گويا هيچ تأثير و نقشى در عالم وجود ندارد، و در عوض براى خود و سائر موجودات تصوّر استقلال و أنانيّت كرده و با پندار و توهّمى از خدا دلخوشاند. در خيال خود، خدايى را ساخته و پرداخته و از آن خداى حقيقى غافل و در آتش بُعد و دورى از آن منبع نور و حيات و حقيقت مىسوزند و در أثر اُنس با عالم كثرت، روح و جان آنان بىحس شده و إحساس درد و ألَم و سوزش نمىكنند.
عينا مانند همين داستان روستايى كه شير در آخور را گاو پنداشته و با آن خوش است و به زير و بالايش دست مىمالد كه اگر از حقيقت آن با خبر شود از شدّت ترس، زهرهاش پاره شده و قالب تهى میكند.
✍ حضرت آیتالله حاج سید محمدصادق حسینی طهرانی (حفظهاللهتعالی)
📚نورمجرد، ج۱، ص۳۰۷
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
۱. آيهٔ ۱۰۶، از سورهٔ ۱۲: يوسف: «و أكثر ايشان به خدا ايمان نمىآورند مگر درحاليكه از زمرهٔ مشركان هستند.»
۲. مثنوى معنوى، دفتر دوّم، ص۱۱۸
۳. آيهٔ ۲۹، از سورهٔ ۸۱: التّكوير
🆔 @allame_tehrani
🔸قراءت اشعار توحيدى توسّط مرحوم حدّاد
حضرت آقاى حدّاد، چون به لقاء خدا مشرّف شده و از عالم وهم و پندار بيرون آمده و خداى حقيقى و واقعى را مىپرستيدند و مىديدند كه مردم به دنبال خداى پندارى هستند اين أبيات را مكرّر مىخواندند و با خود زمزمه مىنمودند.[۱]
و نيز اين أبيات را از عارف دلسوختهٔ همدان باباطاهر كه در بيان لزوم سلوک منهج قويم توحيد و ورود به عالم ملكوت است، زياد قراءت مىكردند:
ته كه ناخواندهاى علم سماوات
ته كه نابردهاى ره در خرابات
ته كه سود و زيان خود ندانى
به ياران كى رسى هيهات هيهات[۲]
و همچنين اين أبيات توحيدى ايشان را كه در واقع، حكايت از حال ايشان است كه حضرت پروردگار را در مرايا و مجالى آيات آفاقيّه رؤيت نموده و از لقاء حضرت أحديّت بواسطهٔ حجاب كثرت محجوب نبودهاند، كراراً با خود زمزمه مىنمودند:
به صحرا بنگرم، صحرا ته وينم
به دريا بنگرم، دريا ته وينم
به هر جا بنگرم كوه و در و دشت
نشان از قامت رعنا ته وينم[۳]
و أيضا اين بيت را بارها ترنّم مىنمودند:
آنكه در خواب است او در خوابتر
هست بيداريش از خوابش بتر
✍ حضرت آیتالله حاج سید محمدصادق حسینی طهرانی (حفظهاللهتعالی)
📚نورمجرد، ج۱، ص۳۰۹
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
۱. در أوّلين ديدار با علّامه والد كه در ايشان قابليّت و استعداد تامّ و عشق وافر به حضرت حقّ را مىبينند و اينكه در ميان ابناء دنيا كه همه سرگرم خداى خيالى و پندارى هستند، گوهرى ناب يافت مىشود كه به جدّ طالب قرب و لقاى خداى واقعى است، حال وجد و سرور خاصّى به حضرت آقاى حدّاد دست مىدهد و همين أشعار را ـ به تعبير علّامه والد ـ با چه لحنى و چه صدائى و چه شورى و چه عشقى و چه جذّابيّت و روحانيّتى براى ايشان قراءت مىكنند. (روحمجرّد، ص ۲۸)
۲. رباعيّات باباطاهر، ص۳
۳. رباعيّات باباطاهر، ص۱
🆔 @allame_tehrani
🎈اين عالَم، نيستِ هستنماست
🔰رواياتى كه دلالت بر اعتبارى بودن دنيا دارد
در اين سفر أخير يک روز خدمت ايشان عرض كردم: اين عالم و موجودات به چه صورتى هستند؟ فرمودند: خواب!
و نيز از ارتباط اين عالم با عالم غيب سؤال كردم، فرمودند: اين عالم نيستِ هستنماست؛ و آن طرف هستِ نيستنماست!
اين جمله را خدمت حضرت والد رضواناللـهتعالىعليه عرض كردم، فرمودند: اين جمله، يک كتاب است، اگر انسان بخواهد آن را شرح كند!
بارى، اين كلام حضرت آقاى حدّاد پرده از معانى راقى و بلندى برمىداشت كه ايشان بواسطهٔ آنكه گرد تعيّن را از دامن خود افشانده بودند، بدان دستيافته و از فراز آن ذروهٔ أعلى اين كلمات از ايشان تراوش مىنمود. و چقدر تعابير حضرت آقاى حدّاد از اين حقيقت كه آن را لمس نموده بودند، شبيه مضامين روايات أهلبيت عليهمالسّلام است، چنانكه از حضرت سيّدالشّهداء عليهالسّلام روايت شده است كه در زمانى كه خواصّ أصحاب حضرت حاضر به تنها گذاشتن آن حضرت نگرديدند، فرمودند: وَ اعْلَمُوا أَنَّ الدُّنْيا حُلْوَها وَ مُرَّها حُلُمٌ وَ الاِنْتِباهَ فى الأخِرَةِ، وَ الْفآئِزُ مَنْ فازَ فيها وَ الشَّقىُّ مَن شَقِىَ فيها [۱]. «بدانيد كه دنيا شيرينى و تلخىاش همگى خواب است و بيدارى در آخرت است، و فوز و نجات براى كسى است كه در آخرت به فوز برسد و شقى كسى است كه در آخرت به شقاوت مبتلا گردد.»
و مانند آنچه از حضرت رسولاللـه صلّىاللـهعليهوآلهوسلّم و از حضرت أميرالمؤمنين عليهالسّلام روايت شده است كه فرمودند: النّاسُ نيامٌ فَإذا ماتوا انْتَبَهوا [۲]. «مردم در خوابند، هنگامى كه بميرند و از اين دار دنيا به آخرت رحلت نمايند، بيدار مىگردند.»
و مانند فرمايش حضرت امام باقر عليهالسّلام به جابر جعفى:
أَنْزِلْ نَفْسَكَ مِنَ الدُّنْيا كَمَثَلِ مَنْزِلٍ نَزَلْتَهُ ساعَةً ثُمَّ ارْتَحَلْتَ عَنْهُ، أَوْ كَمَثَلِ مالٍ اسْتَفَدْتَهُ فى مَنَامِكَ فَفَرِحْتَ بِهِ وَ سُرِرْتَ ثُمَّ انْتَبَهْتَ مِنْ رَقْدَتِكَ وَ لَيْسَ فى يَدِكَ شَىْءٌ؛ وَ إنّى إنّما ضَرَبْتُ لَكَ مَثَلاً لِتَعْقِلَ وَ تَعْمَلَ بِهِ.[۳] «مثال دنيا را نسبت به خودت همچون منزلگاهى قرار بده كه براى مدّتى در آن نزول نمودى و سپس از آن كوچ كردى، يا مانند مالى كه در خواب بدست آوردى و بدان خشنود و مسرور گشتى و چون از خواب برخاستى ديدى دستت تهى و خالى است؛ و من براى تو مثالى زدم تا در آن تعقّل نموده و آن را دريابى و به آن عمل كنى.»
و مانند آنچه در مواعظ حضرت موسىبنجعفر عليهالسّلام به هشام آمده است كه فرمودند: قالَ علىُبْنُالحُسَيْنَ عَلَيْهِماالسَّلامُ: إنَّ جَميعَ ما طَلَعَتْ عَلَيْهِ الشَّمْسُ فى مَشارِقِ الْأَرْضِ وَ مَغارِبِها بَحْرِها وَ بَرِّها وَ سَهْلِها وَ جَبَلِها عِنْدَ وَلىٍّ مِنْ أَوْليآءِ اللَهِ وَ أَهْلِ الْمَعْرِفَةِ بِحَقِّ اللَّهِ كَفَىْءِ الظِّلالِ.[۴] و [۵]
«حضرت علىّبنالحسين عليهماالسّلام فرمودند: همانا جميع آنچه خورشيد در مشارق و مغارب زمين و دريا و خشكى و كوه و دشت بر آن مىتابد، در نزد يكى از أولياى خدا و كسانيكه أهل معرفت به حقّ خداوند متعال مىباشند، مانند سايهٔ ابرها مىباشد (كه پس از نورافشانى خورشيد مدّتى سايه مىافكنند و انسان آن سايه را حقيقتى مىپندارد و به آن دل مىبندد ولى بار ديگر خورشيد طلوع مىنمايد و از آن سايه أثرى باقى نمىماند).»
«تو در خوابىّ و اين ديدن خيال است»
✍ حضرت آیتالله حاج سید محمدصادق حسینی طهرانی (حفظهاللهتعالی)
📚نورمجرد، ج۱، ص۳۱۰
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
۱. بحارالأنوار، ج۴۵، ص۹۱، باب۳۷، ح۲۹
۲. بحارالأنوار، ج۴، ص۴۳؛ و ج۵۰، ص۱۳۴
۳. بحارالأنوار، ج۷۵، ص۱۶۶، باب۲۲: وصايا الباقر عليهالسّلام، ح۲، از تحفالعقول.
۴. بحارالأنوار، ص۳۰۶، باب۲۵، مواعظ موسىبنجعفر عليهماالسّلام و حِكَمه، ح۱. و همين مضمون در ج۷۰، باب۱۲۲، ص۳۶، ح۱۷، از امام باقر عليهالسّلام نيز روايت شده است.
۵. علاّمه مجلسى در بحار، ج۷۰، ص۳۹، میفرمايد: المرادُ هنا بالفىء إمّا المصدرُ أى كرجوع الظِّلال أى كما تظلّ فى ظلّ شجرة مثلاً فتنتفعُ به ساعةً فترجع عنك فتكون فى الشّمس، أو المرادُ بالفىء الظّلّ و بالظّلال ما أظلّك من شجر و جدار و نحوهما، أو المرادُ بالظّلال قطعاتُ السّحاب الّتى تُوارى الشّمسَ قليلاً ثمّ تذهب و هذا أنسب. قال فى القاموس: الظّل من كلّ شىءٍ شخصُه و من السّحاب ماوارى الشّمسَ منه و الظِّلالة بالكسر السّحابة تراها وحدَها و ترى ظلّها على الأرض، و كسَحابٍ ما أظلَّك.
🆔 @allame_tehrani
📜 شرح اشعار شيخ محمود شبسترى در وجود اعتبارى و خيالى اين عالم
بارى مناسب است در اينجا به جهت إيضاح گوشهاى از اين حقيقت عالى، أبياتى از عارف بزرگ و گرانقدر شيخ محمود شبسترى أعلىاللـهدرجته كه در تبيين همين معنى سروده است، از شرح عالم و عارف عاليقدر شمسالدّين محمّد لاهيجى صاحب مفاتيحالإعجاز رحمةاللـهعليه براى طالبان علم و ايقان آورده شود:
شارح گلشن راز میفرمايد: چون هستى عالم، ظلّ وجود حقيقى است و توهّم غيريّت حقيقى وجود عالم، خيال باطل است و هر كه پندار غيريّت دارد، اسير خواب غفلت است، فرمود كه:
تو در خوابىّ و اين ديدن خيال است
هر آنچه ديدهاى از وى مثال است
يعنى: همچنانكه شخصى در خواب، صورت چند بيند كه مطابق واقع نباشد و در خواب پندارد كه آنها متحقّقالوجودند و نداند كه آنها صور خياليّهاند كه در خارج وجود ندارند، تو كه عالم را وجود حقيقى مىپندارى، در خواب غفلتى و نمىدانى كه وجود عالم را غير ديدن، خيال باطل است و هر چه تو ديدهاى بهحقيقت عكس و مثال وجود حقّ است كه از آينهٔ أعيان ممكنه نموده شده است و غير حقّ را وجود نيست. شعر:
اين نقشها كه هست سراسر نمايش است
اندر نظر چو صورت بسيار آمده
عالم مثال ذات و ظلال صفات اوست
نقش دويى چو صورت پندار آمده
چون در قيامت هر چه مخفى است، بحكم يَومَ تُبْلَى السَّرآئِرُ ظاهر خواهد شد، فرمود كه:
به صبح حشر چون گردى تو بيدار
بدانى كان همه وهم است و پندار
چون به حكم «النّاسُ نيامٌ» فرمود كه تو در خوابى. بيدارى از اين خواب غفلت، به مرگ است كه فَإذا ماتوا انْتَبَهوا. و حشر، به معنى جمع است؛ حَشَرْتُهُم أى جَمَعْتُهُم. و مراد به اين حشر، حشر موت ارادى است، كه مَن ماتَ فَقَدْ قامَتْ قيامَتُهُ؛ يعنى به صبح حشر كه موت ارادى است، چون از خواب غفلت بيدار گردى و تعيّنات و كثرات برخيزد و آنچه متفرّق مىنمود و موجب غفلت و تخيّلات فاسده مىگشت، مجتمع گردد و توحيد ظاهر شود، بدانى كه وجود واحد بوده كه بهسبب كثرت مظاهر، كثير مىنموده است و آنها كه تو تصوّر غيريّت كرده بودى و ايشان را حقيقتى پنداشتى، همه وهم و پندار بوده و غير حقّ را وجودى نيست.
چون تعيّنات و كثرات از جهت ظلمت عدميّت، معبّر به شب است، از موت كه فناى تعيّن است، تعبير به صبح نمود، زيرا كه برزخ است ميان شب كثرت و روز وحدت، و در اصطلاحات صوفيّه بر انگيختهشدن به حيات طيّبه قلبيّه بعد از موت ارادى، مسمّى به قيامت وسطى است كه «أَوَ مَن كَانَ مَيْتًا فَأَحْيَيْنَاهُ وَ جَعَلْنَا لَهُ نُوراً يَمْشِى بِهِ فِى النَّاسِ» يَعنى مَيْتاً بِالجَهلِ فَأحْيَيناهُ بِالعِلمِ و المَعارِف.
✍ حضرت آیتالله حاج سید محمدصادق حسینی طهرانی (حفظهاللهتعالی)
📚نورمجرد، ج۱،ص۳۱۲
🆔 @allame_tehrani
📜 شرح اشعار توحيدى شيخ محمود شبسترى
چون حشر عبارت از اجتماع متفرّقات است كه بعد از محو كثرات ظاهر میگردد، فرمود كه:
چو برخيزد خيال چشم أحول
زمين و آسمان گردد مبدّل
یعنى به صبح حشر كه عبارت از وصول سالک است به مقام توحيد كه كونين در نظر او به نور وحدانيّت محو و منطمس گردد؛ «و لا يَبْقَى إلّا الحَىُّ القَيّومُ»، خيال چشم أحول كه وجود موجودات را غير وجود حقّ ديدن است، مثل أحول كه يكى را دو مىبيند، از پيش ديدهٔ او، آن خيال غيريّت برخيزد و به يقين بداند كه همه وجود حقّ است و وجود موجودات كه به حقيقت نمود بى بود است، خيال و وهم و پندار است و زمين و آسمان مبدّل گردد كه «يَوْمَ تُبَدَّلُ الْأَرْضُ غَيْرَ الْأَرْضِ وَ السَّمَـواتُ وَ بَرَزُوا لِلَّهِ الْوَاحِدِ الْقَهَّارِ» يعنى زمين و آسمان باشد، فأمّا نه آن زمين و آسمان أوّل باشد، زيرا كه آن خيال كه در شب عمر به خواب غفلت مىديد كه غير است، به صبح حشر، نمود كه همه عين بوده و غيريّت، خيال چشم أحول است. شعر:
بوديم يكى، دو مىنموديم
نابود شد آن نمود در بود
چون سايه به آفتاب پيوست
از ظلمت بود خود برآسود
چون سوخته شد تمام هيزم
پيدا نشود از آن سپس دود
چون ظهور نور تجلّى وحدت، موجب اختفاى ظلمت كثرت است، فرمود كه:
چو خورشيد عيان بنمايدت چهر
نماند نور ناهيد و مه و مهر
يعنى: چون تجلّى ذات أحدى كه خورشيد عيان عبارت از اوست، در آينهٔ قلب سليم سالک حقبين رخ بنمايد، در تاب نور قاهر او، نور زهره و ماه و آفتاب نماند و همه به ظلمتآباد عدم باز گردند كه «إِذَا الشَّمْسُ كُوِّرَتْ * وَ إِذَا النُّجُومُ انكَدَرَتْ»، و هيچكدام را نورى و وجودى نماند. و چون اين قيامت كه نسبت با سلّاک عارف واقع است، جلوهگرى قيامت كبراست، هر آينه علامات آن در اينجا بهتمام به ظهور پيوندد و أنوار وجود خيالى مجازى ممكنات كه مىنمود، در تاب نور تجلّى ذاتى إلهى محو مطلق گردد و به ظهور حقّ به صفت اطلاقى قيامت قائم گردد و غير حقّ نماند و آنچه نسبت با ديگران نسيه است، نسبت با وى نقد گردد. شعر:
هر كه گويد كو قيامت اى صنم
خويشتن بنما قيامت نک منم
اين قيامت زان قيامت كى كم است
آن قيامت زخم و اين چون مرهم است
چون قيام قيامت كه مقتضاى اسم قهّار و معيد است، ظهور نيستى است در هستى كه «كُلُّ مَنْ عَلَيْهَا فَانٍ»، فرمود كه:
فتد يک تاب از آن بر سنگ خاره
شود چون پشم رنگين پاره پاره
يعنى: يک تاب از آن نور تجلّى ذات كه خورشيد عيان است، بر سنگ خاره افتد، يعنى سنگ سخت از سنگهاى كوه آفاقى يا أنفسى، بلكه هر دو، از هيبت آن تاب تجلّى و غلبهٔ نور قاهر إلهى، سنگ خاره همچو پشم رنگين پاره پاره شود و محو و متلاشى گردد كه «وَ تَكُونُ الْجِبَالُ كَالْعِهْنِ الْمَنفُوشِ». شعر:
صارَ دَكّاً مِنهُ وانشَقَّ الجَبَلْ
هَل رَأَيْتُمْ مِن جَبَل رَقصَ الجَمَلْ؟ [۱]
و نيز در شرح اين بيت از گلشن راز:
وجود هر دو عالم چون خيال است
كه در وقت بقا عين زوال است
میفرمايد: چون هستى واجب است كه به صورت عالم متجلّى و ظاهر است و غيرحقّ دائما عدم است، پس هرآينه وجود عالم كه مىگويند، نمود بىبود باشد، مانند صور خيالى كه حقيقتى ندارد.
شيخ محيىالدّين عربى قدّسسرّه در فصّ يوسف عليهالسّلام میفرمايد كه: وَ إذا كانَ الأمْرُ عَلَى ما قَرَّرْناهُ فَاعْلَم أنَّك خَيالٌ، وَ كُلُّ مَا تُدرِكُهُ مِمّا تَقولُ فيهِ:
لَيْسَ أنا ـ أىْ جَميعُ العالَمِ ـ خَيالٌ؛ فَالمَوجودُ أىِ الوُجودُ الكَوْنىُّ كُلُّهُ خَيالٌ فى خَيالٍ وَ الوُجودُ الحَقُّ إنَّما اللّٰـهُ خاصَّةً. شعر:
دو عالم يار و غير او خيال است
مشو جانا گرفتار خيالات
كه در وقت بقا عين زوال است؛ يعنى: عالم در وقت بقا چون به حقّ موجود و باقى است و وجود حقّ است كه به صورت عالم نموده است، هر آينه به اعتبار انفراد از وجود واجبى، وجود عالم دائماً زوال و عدم باشد و از تجلّى واجب بصورت ممكن، نه در واجب تغيير حاصل مىشود و نه ممكن از امكانيّت عدمى خلاص مىيابد؛ زيرا كه دائماً هست، هست؛ و نيست، نيست و قلب حقايق نمىتواند بود. شعر:
نيستى نيست است يا هست است
نيست است او اگرچه با هست است
هو فى شأن هميشه حقّ را دان خلق را كلّ من عليها فان[۲]
✍ حضرت آیتالله حاج سید محمدصادق حسینی طهرانی (حفظهاللهتعالی)
📚نورمجرد، ج۱، ص۳۱۳
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
۱. مفاتيحالإعجاز، ص ۱۱۹ تا ۱۲۱
۲. مفاتيح الإعجاز، ص ۳۲۹ و ۳۳۰
🆔 @allame_tehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♻️ مراحل سـیـر و سـلـوک
(تخلیه، تحلیه، تجلیه)
🎙مرحوم علامه آیتالله حاج سید محمدحسین حسینی طهرانی (قـدساللـهنـفـسـهالـزکـیـة)
🆔 @allame_tehrani
01.10.03.-اثر یک سجدهٔ یکی از شاگردان آقای قاضی رحمه الله.mp3
766K
💫 ثواب یک سجدهٔ عارف کامل...
🔸یک نکتهٔ بسیار مهم
🎙استاد نخاولی (حفظهالله)
🆔 @allame_tehrani
audio-129-Ramazan-1397-08.mp3
30.21M
▪️تفسير آيه «حافظوا على الصلوات و الصلوة الوسطى»
🎙مرحوم علامه طهرانی (قدس سره)
🗓 شب هفدهم ماه مبارک رمضان سال 1397 هـ.ق (1397/09/18)
🔸جلسه: 8
🔰توضیحات:
1. محافظت بر نماز عبارتست از مراعات شرائط ظاهريّه و باطنيّه و خودداری از موانع.
2. معنی لغوی و اصطلاحی قنوت.
3. خطبهٔ غرّای أميرالمؤمنين (عليهالسّلام) راجع به اينكه حقيقت دين تحت ولايت خداوند درآمدن است.
4. رسالت قرآن در اين است كه انسانها را در تحت عبوديّت خدا درآورد.
5. روايت حضرت صادق از نبیّ أكرم (عليهماالسّلام) دربارهٔ محافظت بر نماز.
6. بیان علّت اينكه چرا در بعضی روايات تارک الصلوة را كافر ناميدهاند.
7. گفتار حضرت امام صادق (عليهالسّلام) دربارهٔ نماز در هنگام ارتحال آن حضرت.
8. آياتی از سورهٔ مباركه مريم و عظمت نماز.
#نماز #نماز_اول_وقت
#محافظت_بر_نماز #اول_وقت
#مراعات_شرایط #خودداری_از_موانع
#قنوت #حقیقت_دین #ولایت_خداوند
#قرآن #رسالت_قرآن #عبودیت
#تارک_الصلاة #کافر #سوره_مریم
#وصیت_امام_صادق #عظمت_نماز
🆔 @allame_tehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ اینگونه دعای فرج بخوانید...
🎙مقام معظم رهبری حفظهالله
@tarbiatemanavi
#دعا #دعای_فرج
#امام_زمان_أرواحنا_فداه
🆔 @allame_tehrani
2_5354892029820151889.mp3
1.97M
🔸ما تا حالا راه نیفتادیم...
🔹شما جوانها بهتر میتوانید این راه را پیدا کنید. شما جوانها بهتر میتوانید #تهذیب_نفس کنید...
🎙بنیانگذار کبیر انقلاب (قدس سره)
@nomov_ir
#تهذیب #سیر_و_سلوک
#تسویف #شیطان #نفس_أماره
🆔 @allame_tehrani
🥀 به تقصیر خود معترف باش...
ای عزیز! اگر قادر بر اصلاح قلب و کردار خویش نمیباشی، لامحاله در پیشگاه خداوند به تقصیر خود معترف باش و حیاء و شرمساری مقصرین و خوف و خضوع و خواری به قدر جنایت خویش بر وجودت حاکم بوده و از جبههات هویدا باشد.
✍ مرحوم آیتالله میرزا جواد آقا ملکی تبریزی (قدس سره)
📚المراقبات، ص۲۴۰
🆔 @allame_tehrani
59_dard_salek(allameTehrani).mp3
3.89M
❤️🔥 مسافر راه خدا، تا به خدا نرسد دلش آرام نمیگیرد...
درد سالِک الی الله درد خداست و تا به خدا نرسد دلش آرام نمیگیرد...
🎙مرحوم علامه آیتالله حاج سید محمدحسین حسینی طهرانی (قـدساللـهنـفـسـهالـزکـیـة)
🆔 @allame_tehrani
❤️🔥 تنها نيروی عشق حقيقی است كه راه وصول به خدا را باز مینمايد
راه، راه پيامبران و برگزيدگان جهانيان است. بسيار خطير و دقيق است. عشقبازی با خود مقام حضرت حیّ ذوالجلال و الواحد القهّار است. چقدر عظيم و خطير و در عين حال چقدر دارای شور و شوق عشق و تَيَمان است كه نتيجه و خلاصهٔ اعمال كائنات و افضل از عبادت ثقَليْن میباشد. فقط نيرويی عظيم عشق است كه موانع را از سر راه بر میدارد، و سنگرها را در هم میكوبد، و از عقبات و كريوههای تنگ و تاريک عبور میدهد، و از درياهای حسرت، و صحراهای حيرت، و فضاهای بیپايان بُهت و سرگشتگی عبور میدهد؛ و گرنه جميع قوای ما سوی الله را گرد آوريم نمیتواند ذرّهای انسان را جلو ببرد. عشق اوست كه حلّال مشكلات است و كليد رمز موفّقيّت و بس.
✍ مرحوم علامه آیتالله حاج سید محمدحسین حسینی طهرانی (قـدساللـهنـفـسـهالـزکـیـة)
📚«اللهشناسی»، ج۱، ص۳۶۵
🆔 @allame_tehrani
audio-130-Ramazan-1397-09.mp3
28.12M
▪️اسرار نماز و اثرات آن در روح و روان آدمى
🎙مرحوم علامه طهرانی (قدس سره)
🗓 روز هجدهم ماه مبارک رمضان سال 1397 هـ.ق (1397/09/19)
🔸جلسه: 9
🔰توضیحات:
1. انسان دارای دو جنبهٔ مُلكی و ملكوتی است.
2. همانگونه كه انسانها به جنبهٔ مادّی و مُلكی رسيدگی میكنند، بايد به جنبهٔ ملكوتی نيز رسيدگی كنند.
3. خاطرات نفسانی و آزاردهنده، معلول مَلكات نفسانی و أعمال افراد است.
4. حقيقت نماز حركت به سوی عالم وحدت و نجات پيدا كردن از رذائل و فحشاء و منكرات است.
5. خداوند انیس و مونس و حبيب هر كسی است كه انيس و مونس و حبيبی ندارد.
6. روايت عجيب حضرت رضا از حضرت صادق (عليهماالسّلام).
7. «الصلوة معراج المؤمن» روايت نمیباشد و مرحوم صاحب كفايه به اشتباه آن را روايت پنداشته است.
8. محبوبترين عمل در نزد رسول خدا از نظر امام صادق (عليهماالسّلام).
#نماز #اسرار_نماز
#اثرات_نماز #روح #روان
#ملک #ملکوت #خواطر #ملکات
#خواطر_نفسانی #ملکات_نفسانی
#اعمال #حقیقت_نماز #عالم_وحدت
#رذائل #فحشاء #منکرات #نجات
#انیس #مونس #حبیب
#محبوبترین_عمل
🆔 @allame_tehrani
🍱 سفرهٔ افطار یکی از امتحانات سخت خدا
سفرههای افطار یکی از امتحانات سخت خداست. از آداب روزهداری، خوردن غذای کم در افطار است. شخص باید مراقبت کند که لذّت نفسانی که در طول روز با آن مبارزه کرده، موقع افطار جبران نشود.
▪️استاد وکیلی (حفظهالله)
🆔 @allame_tehrani
🔰راههای افزایش عزم و اراده
از راههای عملی برای افزایش عزم سالک الی الله میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
1- توکل و اعتماد به خدا
2- تفکر به عظمت مقصد
3- ترک گناه
4- استغفار
5- همت به امور کوچک، همت به امور بزرگ را به همراه دارد.
▪️استاد وکیلی (حفظهالله)
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
♻️ راه تقویت اراده چیست؟
🎙استاد رضایی تهرانی
https://eitaa.com/allame_tehrani/901
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
#عزم #اراده
#تقویت_اراده
🆔 @allame_tehrani
#راهنمای_جستجو
💠 مجموعه سخنرانیهای مواعظ #ماه_مبارک_رمضان سال 1397 هجری قمری
🎙حضرت علامه آیةالله حاج سید محمدحسین حسینی طهرانی (قدّس اللّٰه سرّه)
🔸تعداد جلسات: 9
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔸جلسه: 1
▪️علل تشريع و فوائد روزه:
https://eitaa.com/allame_tehrani/1310
🔸جلسه: 2
▪️علل تشريع و فوائد روزه:
https://eitaa.com/allame_tehrani/1329
🔸جلسه: 3
▪️ملكوت و فلسفهٔ نمازهاى مختلف:
https://eitaa.com/allame_tehrani/1343
🔸جلسه: 4
▪️ملكوت نماز و اثرات مختلف آن در زندگى بشر:
https://eitaa.com/allame_tehrani/1347
🔸جلسه: 5
▪️ملكوت نماز و اثرات مختلف آن در زندگى بشر:
https://eitaa.com/allame_tehrani/1352
🔸جلسه: 6
▪️توبه و آداب و شرايط آن (1):
https://eitaa.com/allame_tehrani/1356
🔸جلسه: 7
▪️توبه و آداب و شرايط آن (2):
https://eitaa.com/allame_tehrani/1390
🔸جلسه: 8
▪️تفسير آيه «حافظوا على الصلوات و الصلوة الوسطى»:
https://eitaa.com/allame_tehrani/1409
🔸جلسه: 9
▪️اسرار نماز و اثرات آن در روح و روان آدمى:
https://eitaa.com/allame_tehrani/1415
#رمضان #ماه_رمضان
#سخنرانی #مواعظ #علامه_طهرانی
🆔 @allame_tehrani
1_1555518590.pdf
39.88M
📓 لـیـالـی نـور
🔰 مواعظ شبهای قدر
✍ حضرت آیةالله حاج سید محمدصادق حسینی طهرانی (حفظهالله)
🔹مجموعهای که اینک تقدیم جویندگان حقیقت و مشتاقان تجلّیات إلهی میگردد، حاصل مطالبی است که حضرت آیةالله حاج سید محمدصادق حسینی طهرانی (حفظهالله) در شبهای قدر ۱۴۱۹، ۱۴۲۲ و ۱۴۲۵ هجری قمری، برای دوستان طريق و پویندگان سبل سلام، بیان نمودهاند.
🔹در این کتاب، مباحثی همچون اهمّیّت دعا و برخی از شرایط آن، چگونگی دستیابی به زندگی شیرین و گوارا، تبیین فناء ماسویالله و بقاء وجه إلهی، چگونگی وصول به حقیقت، نحوۀ اصلاح نفس و مقابله با هواهای نفسانی، بیان گردیده است.
🔹همچنین دربارۀ اهمّیّت شبهای قدر، أعمال مستحبّ آن، وجه نامگذاری شب قدر، سرّ تعدّد شبهای قدر، لزوم استفاده از فرصت إحیاء این لیالی با توجّه تامّ به توحید و عشق به خداوند، در این جلسات، صحبت به میان آمده است.
🆔 @allame_tehrani
آمادگی برای ورود به شهرالله .mp3
3.22M
🌿 بهرهٔ معنوی از ماه رمضان
🔰 مـعـرفـی چـنـد #کتاب خـوب
🎙استاد ایوبی حفظهالله
📘 مراقبات ماه مبارک رمضان
📗 «ماه خدا» (جلد ۱ و ۲)
📔 ترجمهٔ کامل «المراقبات»
@ostadayoobi
#معرفی_کتاب
#رمضان #ماه_رمضان
#مراقبات #ماه_خدا #المراقبات
🆔 @allame_tehrani
❣تمرکز بر عشق خدا❣
▪️روزی از ايشان [عارف واصل مرحوم سید هاشم حداد] چيزی خواستم كه بنويسند تا در زندگی همراه داشته باشم. ايشان اينطور مرقوم فرمودند:
بسم الله الرحمن الرحيم
يا أَخي!
اجعل همّک همّاً واحداً.
والسلام عليكم. سيد هاشم
[ای برادر! اراده و همتت را ارادهٔ واحد قرار بده.]
(کنایه از تمرکز کردن بر عشق خدا)
@ostad_vakili
www.towhid.org
🎥 انـجـام کـارهـای بــزرگ جــز بـا #تمرکز مـمـکـن نـیـسـت:
https://eitaa.com/ezdevaje_elahi/2514
🆔 @allame_tehrani
🔸یکی از مهمترین مراقبهها
✍ مرحوم آیتالله میرزا جواد آقا ملکی تبریزی رضواناللهعلیه:
یاد خدا در هنگامی که عموم مردم غافلند از مهمترین مراقبهها بوده، جوابش سریعتر، به قبول نزدیکتر، اجرش افزونتر، و نزد خدا بزرگتر است.
📚المراقبات، ص۳۰۵
📔 ترجمهٔ کامل «المراقبات»:
eitaa.com/ezdevaje_elahi/2512
🆔 @allame_tehrani
💫 شب قدر در کلام مرحوم آیتالله میرزا جواد آقا ملکی تبریزی رضواناللهعلیه
از امور مهم در ماه رمضان شب قدر است. شبی که از هزار ماه بهتر میباشد. روایاتی داریم مبنی بر این که از هزار ماه جهاد بهتر، و از سلطنت هزار ماه بهتر، و عبادت آن بهتر از عبادت هزار ماه میباشد. و خلاصه، شب شریفی است که روزی بندگان، اجلهای آنان و سایر امور مردم از خوب و بد در آن مقدّر میگردد. شبی که قرآن در آن نازل شد.
فهرست
↓۱- اهمیت شب قدر
↓۲- مراتب شب قدر
↓۳- آمادگی برای این شب و دعا برای توفیق در آن
↓۴- انتخاب مناسبترین عمل برای این شب، تفکر و یاد خدا
↓۵- توسل به نگهبان این شب
↓۶- روشی برای ایجاد رقت قلب
↓۷- سایر اعمال شب قدر
↓۷.۱- نماز وارد شده در شب قدر
↓۷.۲- صد رکعت نماز و دعا
↓۷.۳- گشودن قرآن و قرآن را روی سر گذاشتن
↓۷.۴- زیارت امام حسین علیهالسّلام
↓۷.۵- خواندن سورههایی که در این شبها وارد شده است
↓۷.۶- خواندن دعاهایی که در این شبها وارد شده است
↓۷.۷- خواندن دعای «یا باطنا فی ظهوره...»
↓۷.۸- ساعتی مخصوص مراقبت
↓۸- بستن وسوسههای شیطان
↓۹- تفاوت قضاوت در مورد عمل خود و دیگران
↓۱۰- دعا برای درک شب قدر و فطر
↓۱۱- شناخت شب قدر و درک فضیلت آن
↓۱۲- مراد از دیدن شب قدر و لذت آن
↓۱۳- پانویس
📍مشاهده از طریق لینک زیر:👇
http://erfanvahekmat.com/a/3W
🆔 @allame_tehrani
💫 شب عروج معنوی
💎 ۱۲ توصیه برای استفادهٔ بهتر از لیالی قدر
▪️برخی از توصیههای حضرت آیتالله خامنهای برای استفادهی هرچه بهتر و کاملتر از این فرصت گرانبها
🔰شـرح و تـوضـیـحـات:
https://khl.ink/f/26977
♻️ اینفوگرافیک
(اعمال مشترک و مخصوص «شبهای قدر»)
📗 اعمال و ادعیهٔ لیالی قدر
💫 شب قدر در کلام مرحوم آیتالله میرزا جواد آقا ملکی تبریزی رضواناللهعلیه
#رمضان #ماه_رمضان
#قدر #شب_قدر #شبهای_قدر
#امام_علی_علیهالسلام #أمیرالمؤمنین
#دعا #مناجات #استغفار #توبه #امام_زمان
🆔 @allame_tehrani
audio-131-RozeShahadatHazrateAmir-21Ramezan98.mp3
26.89M
😭 روضهٔ شهادت حضرت امیرالمومنین علیهالسلام و مراسم احیاء شب ۲۱ ماه رمضان سال ۱۳۹۸ هـ.ق
🎙مرحوم علامه آیتالله حاج سید محمدحسین حسینی طهرانی (قـدساللـهنـفـسـهالـزکـیـة)
#رمضان #ماه_رمضان
#قدر #شب_قدر #شبهای_قدر
#امام_علی_علیهالسلام #أمیرالمؤمنین
🆔 @allame_tehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
😭 روضهٔ جانسوز ضربت خوردن أمیرالمؤمنین حضرت علی (علیهالسلام)
🎙مقام معظم رهبری
🔸توصیف شهادتطلبی أمیرالمؤمنین (علیهالسلام) از زبان مقام معظم رهبری:
eitaa.com/ezdevaje_elahi/2539
⚖ میزان حق، امیرالمؤمنین است:
eitaa.com/ezdevaje_elahi/2555
#رمضان #ماه_رمضان
#قدر #شب_قدر #شبهای_قدر
#امام_علی_علیهالسلام #أمیرالمؤمنین
🆔 @allame_tehrani
audio-69-Mabani-Akhlagh-10.mp3
26.31M
💫 کـیـفـیّـت نـزول مـقـدّرات در شـبهـای قـدر
🔰بیاناتی پیرامون سوۀ مبارکۀ قدر
🎙مرحوم علامه طهرانی (قدس سره)
▪️طهران، مسجد قائم، روز ٢٣ ماه مبارک رمضان ١٣٩٨ هجری قمری
📝 متن مکتوب سخنرانی:
eitaa.com/allame_tehrani/1428
🔰توضیحات:
🔹فضیلت قرائت سورۀ قدر.
🔹نزول دفعی قرآن در شب قدر بر قلب پیامبر در عالم مثال.
🔹تشخّص و تعیّن مقدّرات عالم در شب قدر.
🔹مراتب عالم وجود.
🔹ثبوت حقیقت اشیاء و امور در لوح محفوظ، قبل از تشخّص و تحقّق خارجی.
🔹تغییر و تبدّل مقدّرات در عالم مثال.
🔹کیفیّت تشخّص و تعیّن مقدّرات در شبهای قدر.
🔹اطّلاع ائمّۀ اطهار و اولیای کامل الهی بر سرّ قدَر و عالم تقدیر.
🔹افضلیّت شب قدر از هزار ماه.
🔹علّت فضیلت و ترغیب بر شبزندهداری و عبادت در لیلةالقدر.
🔹تنزّل تقدیر عالم در شب قدر هر سال.
🔹لیلةالقدر شب ظهور و بروز عظمت امام علیهالسّلام در عالم ملکوت.
🔹تداوم آثار و افاضات رحمانیّت و رحیمیّت لیلةالقدر تا انتهای روز.
🔹سبب إعراض پیامبر و ائمّۀ معصومین علیهمالسّلام از ریاسات دنیوی و نعمتهای مادّی.
🔹روایت امّسلمه از رسول خدا دربارۀ واقعۀ کربلا.
💫 فضیلت شب قدر:
B2n.ir/fazilate_shabe_ghadr
🆔 @allame_tehrani
کیفیت نزول مقدرات در شبهای قدر.pdf
3.66M
📝 متن مکتوب سخنرانی
💫 کیفیّت نزول مقدّرات در شبهای قدر
🔰بیاناتی پیرامون سوۀ مبارکۀ قدر
▪️مرحوم علامه طهرانی (قدس سره)
📍طهران، مسجد قائم، روز ٢٣ ماه مبارک رمضان ١٣٩٨ هجری قمری
🔉 فایل صوتی سخنرانی:
eitaa.com/allame_tehrani/1427
🔰توضیحات:
🔹فضیلت قرائت سورۀ قدر.
🔹نزول دفعی قرآن در شب قدر بر قلب پیامبر در عالم مثال.
🔹تشخّص و تعیّن مقدّرات عالم در شب قدر.
🔹مراتب عالم وجود.
🔹ثبوت حقیقت اشیاء و امور در لوح محفوظ، قبل از تشخّص و تحقّق خارجی.
🔹تغییر و تبدّل مقدّرات در عالم مثال.
🔹کیفیّت تشخّص و تعیّن مقدّرات در شبهای قدر.
🔹اطّلاع ائمّۀ اطهار و اولیای کامل الهی بر سرّ قدَر و عالم تقدیر.
🔹افضلیّت شب قدر از هزار ماه.
🔹علّت فضیلت و ترغیب بر شبزندهداری و عبادت در لیلةالقدر.
🔹تنزّل تقدیر عالم در شب قدر هر سال.
🔹لیلةالقدر شب ظهور و بروز عظمت امام علیهالسّلام در عالم ملکوت.
🔹تداوم آثار و افاضات رحمانیّت و رحیمیّت لیلةالقدر تا انتهای روز.
🔹سبب إعراض پیامبر و ائمّۀ معصومین علیهمالسّلام از ریاسات دنیوی و نعمتهای مادّی.
🔹روایت امّسلمه از رسول خدا دربارۀ واقعۀ کربلا.
💫 فضیلت شب قدر:
B2n.ir/fazilate_shabe_ghadr
🆔 @allame_tehrani
962720_128kb.mp3
5.78M
😭 حیف مولا مردم عالم تو را نشناختند...
🎙روضهخوانی حجتالاسلام میرزامحمدی در شهادت حضرت أمیرالمؤمنین علی علیهالسلام
🔉 فایل صوتی کامل:👇
eitaa.com/maddahionlin/81792
😭 روضهٔ جانسوز و بسیار سوزناک أمیرالمؤمنین علیهالسلام:👇
eitaa.com/allame_tehrani/1430
#رمضان #ماه_رمضان
#قدر #شب_قدر #شبهای_قدر
#امام_علی_علیه_السلام #أمیرالمؤمنین
🆔 @allame_tehrani