کانال علامه طهرانی
3⃣ کتاب: معاد شناسی (۱۰جلد) 🔸قيامت محل لمس توحيد و عظمت بیانتهای خداوند است. 📝 تبیین كيفيّت سير ا
📗 تأثیر کتاب معادشناسی در دید توحیدی انسان
على الدّوام یاد مرگ و آخرت در خاطر مرحوم علّامۀ والد زنده بود و توجّهشان نیز به مرگ کاملاً آمیخته به توحید بود.
مرگ را تجلّى توحید حضرت حق میدانستند که انسان در آن حال با تمام وجود حقیقت لاإلهإِلَّااللّٰه و بىاعتبارى و پوچى دنیا و عالم اعتبار را ادراک میکند و همۀ امور خود را به مالک على الاطلاق واگذار مىنماید.
کتاب شریف معادشناسى ایشان نیز در این جهت واقعاً عجیب است، گرچه به ظاهر معادشناسى است ولى در جاى جاى آن، رنگ و بوى توحید و اللهشناسى دیده میشود و وقتی خواننده با این کتاب انس میگیرد، موهومی بودن دنیا و عالم اعتبار، و حقانیت خداوند و سیطرهٔ وی بر مُلک و ملکوت و سَرَیان نور توحید را در همهٔ عوالم میبیند.
✍ حضرت آیةالله حاج سید محمدصادق حسینی طهرانی (حفظهالله)
📚 نورمجرّد، ج۳، ص۲۶۳
🆔 @allame_tehrani
کانال علامه طهرانی
📗 تأثیر کتاب معادشناسی در دید توحیدی انسان على الدّوام یاد مرگ و آخرت در خاطر مرحوم علّامۀ والد زند
❇️ معنا و اثرات ذکر «لا إلـٰه إلّا الله»
▪️هر موجودی و هر ذرّهای نشان دهندۀ ذات و اسم و صفت خداست در حدّ استعداد خود
▪️مردگان همه از اهل لا إلـٰه إلّا الله شدهاند
... در موضعى از همین کتاب شریف میفرمایند:
« هر گُلى که مىروید و هر ذرّهاى و هر سنگى و هر ریزه ماسهاى که باد در فضا منتشر میکند، لا إلـٰه إلّا الله است و نشان دهندۀ ذات او و اسم او و صفت اوست، منتهى در حدّ استعداد و ظرفیّت خود؛ پس تمام عالَم لا إلـٰه إلّا الله است: عالم مُلک و ملکوت.
اوّلین ذکرى که میگوئیم لا إلـٰه إلّا الله است؛ در موقع اسلام آوردن لا إلـٰه إلّا الله است، وقت مردن هم لا إلـٰه إلّا الله است.
ولى افسوس که انسان معناى این ذکر را نمىفهمد و با تأمّل و دقّت تفسیرش را پِىجوئى نمىکند و به زبان نمىآورد، وقتى که از دنیا رفت و جنازهاش را برداشتند بر جنازۀ او میخوانند: لا إلـٰه إلّا الله.
یعنى اى مردۀ مسکین، حالا فهمیدى که لا إلـٰه إلّا الله است؟ فهمیدى که غیر از خدا معبودى نیست؟! مؤثّرى نیست؟!
در زندگى هر چه به تو گفتند: لا إلـٰه إلّا الله، نفهمیدى! و از استکبار و شخصیّت طلبى بیرون نیامدى! و از استقلال منشى و ربوبیّت قدمى به جادّۀ عبودیّت ننهادى! اینک بر تو مسلّم و واضح و روشن شد که: لا إلـٰه إلّا الله.
مستحبّ است انسان چون به قبرستان وارد میشود سلام کند؛ به که؟ به اهل لا إلـٰه إلّا الله. به آن کسانى که از زمرۀ لا إلـٰه إلّا الله و اهل توحید شدهاند و با ظهور جلالت و عظمت حضرت احدیّت به قبض روح، همه چیز خود را تسلیم حق نمودند و از فرعونیّت و خودپرستى برون آمدند، و طوعاً أو کرهاً اقرار و اعتراف به وحدانیّت ذات حق تعالى و تقدّس نمودند، و در این قبرستان همگى بدون تفاوت خفتهاند؛ زن و مرد، پیر و جوان، بچّه و بزرگ، عالم و عامى، غنىّ و فقیر، رئیس و مرؤوس، متعیّن و بدون شهرت؛ همه صفا نموده، و فعلاً نه جنگى و دعوائى، نه خودفروشى و استکبارى؛ همه در یک ردیف خسبیدهاند. سکوت محض که دلالت بر لا إلـٰه إلّا الله دارد، فضاى قبرستان را پر کرده است.
از أمیرالمؤمنین علیهالسّلام روایت است که چون وارد قبرستان شدى بگو:
بِسْمِ اللّٰهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ، السَّلامُ عَلَى أَهْلِ لا إلَـٰهَ إِلَّا اللّٰهُ، مِنْ أَهْلِ لا إلَـٰهَ إِلَّا اللّٰهُ، یا أَهْلَ لا إلَـٰهَ إِلَّا اللّٰهُ، بِحَقِّ لا إلَـٰهَ إِلَّا اللّٰهُ، کَیْفَ وَجَدْتُمْ قَوْلَ لا إلَـٰهَ إِلَّا اللّٰهُ، مِنْ لا إلَـٰهَ إِلَّا اللّٰهُ، یا لا إلَـٰهَ إِلَّا اللّٰهُ، بِحَقِّ لا إلَـٰهَ إِلَّا اللّٰهُ، اغْفِرْ لِمَنْ قالَ: لا إلَـٰهَ إِلَّا اللّٰهُ، وَ احْشُرْنا فِى زُمْرَةِ مَنْ قالَ: لا إلَـٰهَ إِلَّا اللّٰهُ مُحَمَّدٌ رَسولُ اللّٰهِ عَلِىٌّ وَلِىُّ اللّٰهِ.
پیرمردى روشن ضمیر که فعلاً نیز حیات دارد مىگفت: در ماه رمضانى که حال خوشى داشتم، یک شب نور توحید را در همۀ موجودات مشاهده میکردم که همه چیز لا إلـٰه إلّا الله بود.
در آن حال دیدم که گربهاى از این دیوار بر آن دیوار جستن کرد و پرید؛ گربه لا إلـٰه إلّا الله بود و پرش او نیز لا إلـٰه إلّا الله بود.
📚 نورمجرّد، ج۳، ص۲۶۳ به نقل از معادشناسی، ج۶، ص۳۳-۳۵
🆔 @allame_tehrani
✨ اشعار فیض کاشانى دربارۀ «لاإلهإلّااللّٰه»
چقدر عالى عارف ربّانى فیض کاشانى سروده است:
سکینۀ دل و جان لا إله إِلَّا الله
نتیجۀ دو جهان لا إله إِلَّا الله
ز شوق دوست به بانگ بلند میگوید
همه زمین و زمان لا إله إِلَّا الله
تو گوش باش که تا بشنوى ز هر ذرّه
چو آفتاب عیان لا إله إِلَّا الله
به گلستان گذرى کن به برگ گل بنگر
ز رنگ و بوى بخوان لا إله إِلَّا الله
به برّ و بحر گذر کن به خشک و بنگر
شنو ز این و ز آن لا إله إِلَّا الله
بکَن تو پنبۀ غفلت ز گوش و پس بشنو
ز نطق خُرد و کلان لا إله إِلَّا الله
سحر ز هاتف غیبم ندا به گوش آمد
که أیُّها الثَّقَلان لا إله إِلَّا الله
به گفتن دل و جان فیض اقتصار مکن
بگو به نطق و زبان لا إله إِلَّا الله
📚 نور مجرد، ج۳، ص۲۶۵ به نقل از معادشناسی، ج۶، ص۳۵
🆔 @allame_tehrani
🔹ز هر چه غیر یار أستغفر الله...
فيض كاشانى بسيار مرد بزرگى است؛ مرحوم علّامۀ طباطبائى در مورد ايشان مىفرمودند: «ما در بين علماء شيعه به جامعيّت مرحوم فيض كم داريم.» إنشاءالله ديوان ايشان را تهيّه كرده و در منزل داشته باشيد و خصوصاً اشعارى كه راجع به لا إله إلّا الله و استغفار دارند را مرور كنيد. چقدر در اين اشعار عالى بيان فرموده است:
ز هرچه غير يار أستغفرُ الله
ز بود مستعار أستغفرُ الله
دمى كان بگذرد بى ياد رويش
از آن دم صدهزار أستغفر الله
📚 «جذبهٔ عشق»، ص۲۷۶
🆔 @allame_tehrani
کانال علامه طهرانی
🎧 #چگونه_سلوک_کنیم؟ (4) 🎙مرحوم علامه طهرانی (قدس سره) 📚 آیین رستگاری، ص۳۴ 🔹توبه از سیئات آغاز سلو
1_741295333.mp3
4.34M
🎧 #چگونه_سلوک_کنیم؟ (5)
🎙مرحوم علامه طهرانی (قدس سره)
📚 آیین رستگاری، ص۳۵
🔹قبر ما همین افکار و خیالات ماست
🔹لذات معنوی قابل قیاس با هیچ چیزی نیست
🔹انبیاء آخرت را ملموس و ممسوس انسان کردند
🆔 @allame_tehrani
کانال علامه طهرانی
❌ خیال باطل ❌ 🔴 یهودیان خيال اسرائيل صغير و سپس اسرائيل كبير را با خود به گور خواهند برد ✍ حض
🔴 خیال باطل
امّا آنچه ما در اخبار و روايات داريم: قيام و اقدام يهوديان، چون مخالف حقّ و مخالف عدالت هستند، و به علّت آنكه مردمی ستمگر و تجاوزپيشه میباشند، پا نخواهد گرفت. و خيال اسرائيل صغير و سپس اسرائيل كبير را با خود، با شمشير امام ما: امام زمان عجّلاللهتعالیفرجهالشّريف به گور خواهند برد،
و اگر نوبت حيات به ما برسد در ركاب آنحضرت، وگرنه بطور مسلّم فرزندان و ذراری ما با آنحضرت پس از سرنگونی اين مردم متجاوز و متعدّی و حرف حقّ نشنو، بطرف انگلستان سالخورده و پيرِ ديرْ استعمار و شيطنت حركت میكنند،
و مالتوسگرايان متجاوز به حقّ و حقوق اوّليّهٔ بشريّت را بخاک هلاک درمیافكنند، و عالم را به نور عدالت و سخاوت و كرامت و تجرّد و نور و سُرور و حُبور و فراخی و گشايش و معرفت و توحيد مبدّل میسازند.
📚 رسالهٔ نکاحیه، ص۳۴۴
📍مشاهدهٔ متن کامل سخنان:👇
eitaa.com/allame_tehrani/2632
🆔 @allame_tehrani
کانال علامه طهرانی
🎧 #چگونه_سلوک_کنیم؟ (5) 🎙مرحوم علامه طهرانی (قدس سره) 📚 آیین رستگاری، ص۳۵ 🔹قبر ما همین افکار و خی
۰۰۶ چگونه سلوک کنیم؟.mp3
4.42M
🎧 #چگونه_سلوک_کنیم؟ (6)
🎙مرحوم علامه طهرانی (قدس سره)
📚 آیین رستگاری، ص۴۰
🔹سالک نباید فکر خود را در امور بیفایده قرار دهد!
🔹شب در محراب عبادت کسب کنید و روز خرج کنید!
🔹سالک باید به ضعف و فقر خود پیش خداوند معترف باشد!
🆔 @allame_tehrani
💫 افزایش معرفت و محبت با ذکر و یاد خدا
ذکر و یاد خداوند موجب زیادی معرفت و زیادی محبت میگردد تا مرحلهٔ فنا که در این صورت خوف و ترس از نامطلوب در او نمیماند.
▪️مرحوم علامه طباطبایی (قدس سره)
📚 در محضر علامه طباطبایی، ص۳۳۰
🆔 @allame_tehrani
89_Mabani_Tashayyoe_07.mp3
28.91M
💫 مبانی تشیع - جلسهٔ 7
💎 اهلبیت علیهمالسلام، راه اتصال بشریت به پروردگار
🎙حضرت علامه آیتالله حاج سید محمدحسین حسینی طهرانی (قـدساللـهنـفـسـهالـزکـیـة)
🗓 تاریخ سخنرانی: 1409/10/21
📝 متن مکتوب سخنرانی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔰توضیحات:
🔹شعر ناشی اکبر دربارۀ اهلبیت علیهمالسّلام.
🔹اشعار شافعی در ولاءِ اهلبیت.
🔹تبیین معنای «بِهِم وَ بِجَدِّهِم لایُستَراب».
🔹عدم خروج انسان در تمام مراحل وجودی از قوّۀ واهمه و قوّۀ متخیّله.
🔹یکسان بودن طاعت و معصیت برای کسی که به صراط مستقیم نرسیده.
🔹باز بودن راه خدا برای همۀ افراد به شرط دست برداشتن از نسیان و تخیّلات.
🔹عدم تفاوت بین انبیا و معصومین و اولیای خدا و بین سایر افراد از جهت بشریّت.
🔹عبور پیغمبر از عالم نسیان و رسیدن به حقیقت، علّت تفاوت ایشان با سایر افراد.
🔹گرفتاریها و شدائد برای ایجاد بیدارباش و تنبّه.
🔹انانیّت و ایراد موجود در نفس، علّت منع خیر و عدم انفاق.
🔹معنای انفاق امام علیهالسّلام به تمام عالم وجود.
🔹انسان، مستعدّ برای رفتن به أسفَلُالسّافلین و رسیدن به أعلَیعلّیّین.
🔹فقر محض بودن پیغمبر صلّیاللَهعلیهوآله در مقابل پروردگار.
🔹ایمنی از تزلزل و خواطر، فقط با چنگ زدن به ریسمان محکم اهلبیت علیهمالسّلام.
🔹شعر شاعر عرب در تشییع جنازۀ امام صادق علیهالسّلام.
🔹توجّه به پروردگار و استقامت در طریق و فقر و نیاز، راه رسیدن به مطلوب.
🆔 @allame_tehrani
اهلبیت علیهمالسلام، راه اتصال بشریت به پروردگار.pdf
4.21M
💫 مبانی تشیع - جلسهٔ 7
💎 اهلبیت علیهمالسلام، راه اتصال بشریت به پروردگار
🎙حضرت علامه آیتالله حاج سید محمدحسین حسینی طهرانی (قـدساللـهنـفـسـهالـزکـیـة)
🗓 تاریخ سخنرانی: 1409/10/21
🔉 فایل صوتی سخنرانی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔰توضیحات:
🔹شعر ناشی اکبر دربارۀ اهلبیت علیهمالسّلام.
🔹اشعار شافعی در ولاءِ اهلبیت.
🔹تبیین معنای «بِهِم وَ بِجَدِّهِم لایُستَراب».
🔹عدم خروج انسان در تمام مراحل وجودی از قوّۀ واهمه و قوّۀ متخیّله.
🔹یکسان بودن طاعت و معصیت برای کسی که به صراط مستقیم نرسیده.
🔹باز بودن راه خدا برای همۀ افراد به شرط دست برداشتن از نسیان و تخیّلات.
🔹عدم تفاوت بین انبیا و معصومین و اولیای خدا و بین سایر افراد از جهت بشریّت.
🔹عبور پیغمبر از عالم نسیان و رسیدن به حقیقت، علّت تفاوت ایشان با سایر افراد.
🔹گرفتاریها و شدائد برای ایجاد بیدارباش و تنبّه.
🔹انانیّت و ایراد موجود در نفس، علّت منع خیر و عدم انفاق.
🔹معنای انفاق امام علیهالسّلام به تمام عالم وجود.
🔹انسان، مستعدّ برای رفتن به أسفَلُالسّافلین و رسیدن به أعلَیعلّیّین.
🔹فقر محض بودن پیغمبر صلّیاللَهعلیهوآله در مقابل پروردگار.
🔹ایمنی از تزلزل و خواطر، فقط با چنگ زدن به ریسمان محکم اهلبیت علیهمالسّلام.
🔹شعر شاعر عرب در تشییع جنازۀ امام صادق علیهالسّلام.
🔹توجّه به پروردگار و استقامت در طریق و فقر و نیاز، راه رسیدن به مطلوب.
🆔 @allame_tehrani
🔸برای رسیدن به توحید پروردگار باید مرارتها را تحمل نمود
... بارى توحید حضرت پروردگار را مفت و مجّانى به کسى نمىدهند بلکه سالک براى تحصیل آن باید سالها خون دل بخورد. حضرت علّامه والد قدّسسرّهالشّریف مىفرمودند:
أبناء دنیا براى بدست آوردن دنیا و حطام آن، مرارتها کشیده و متحمّل خطرها مىشوند، از خواب و خور و آسایش خود زده و با سرد و گرم روزگار کنار مىآیند تا به آرزوهایشان دست یابند؛ حال کسى که مقصد و مقصود او جوار حضرت پروردگار است به قیاس اولویّت باید چندین برابر سعى و تلاش کند و إلّا به آن مقصد عالى دست نخواهد یافت.
خیال زلف تو پختن نه کار هر خامى است
که زیر سلسله رفتن طریق عیّاریست
به آستان تو مشکل توان رسید آرى
عروج بر فلک سرورى به دشواریست(۱)
📚 نور مجرد، ج۱، ص۷۰۶
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
۱- دیوان حافظ، ص ۲۳، غزل ۴۶
🆔 @allame_tehrani