eitaa logo
کانال علامه طهرانی
3هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
797 ویدیو
193 فایل
❤️عرفان با طعم زندگی❤️ 💎نشر آثار و معارف منتخب و ناب حضرت علامه آیت‌الله حسینی طهرانی (قدس سره) و سایر علما و عرفای بالله💎 ادمین: @Ya_bab_allah پیام ناشناس: daigo.ir/secret/allametehrani کانال خانواده و زندگی الهی: @ezdevaje_elahi
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰حرکت و سکون امام هر دو صحیح است ...امام کسى است که ابداً در مقابل ظلمها خسته نگردد، و چون ضیق نفس در او نیست، مادام که به مصلحت اسلام و جامعهٔ مسلمین نباشد، دست‏ به اقدام خونین نزند، و به احساسات خود یا همنشینان و القائات آنان متأثر نگردد، حس انتقام در او نبوده باشد، و براى ارضاء و تشفى غرایز و امیال خود اقدام نمى‏کند، بلکه تمام کارهاى او طبق عالی‌ترین برنامهٔ انسانیت ‏براى هدایت‏ خلق به اعلى درجهٔ کمال بوده باشد، در این صورت جنگ و صلح او هر دو مصلحت ‏بوده و هر یک از آنان فعل خداست، حرکت و سکون او فعل خداست، و باید از او پیروى نمود. بارى مقام امامت، عهده ‌دارى رسالت ‏خدا و هدایت نفوس مردم بخداست، و شایستهٔ این مقام نیست مگر کسى که نفسش آنقدر سعه پیدا نموده، و از علوم خدا بهره یافته، و بحیات خدا زنده شده و از مراحل نفس و امتحانات بکلى رسته باشد. امیرالمؤمنین علیه‌السلام نفس رسول‌الله بود، و پیغمبر اکرم در مواطن بسیارى به این موضوع تصریح فرمود. البته این تصریح نه از نقطه نظر ظاهر و تعارفات اعتباریه و ابلاغات عادیه بر مردم بود، بلکه بر اساس ادراک واقع، و وقوف بر مراتب، و مقامات، و استعدادات غیر متناهیهٔ آن‌حضرت بود، که این تصریحات، کاشف و نمایندهٔ آن واقعیت مى‏باشد. و طبق تصریح آیهٔ قرآن در قضیهٔ مباهله، نفس رسول خدا، و بمنزله آن‌حضرت شمرده شد، چنانکه فخر رازى در ذیل تفسیر آیهٔ مباهله به این واقعیت اعتراف می‌کند. 📚 «امام شناسی»، ج۱، ص۲۰۶ 🆔 @allame_tehrani
💫 مربی انسان به بهترین مقام امام، مربی انسان به اعلی درجهٔ کمال و آخرین نقطه از ذروهٔ توحید و مقام معرفت است؛ و چون انسان به حق آفریده شده است، باید امام به حق راهنما و موصل آدمی بدین ذروه گردد و الا کسی دیگر که مادون مقام معرفت و توحید و درجات قرب است از این نصیب بی‌بهره است. 📚 «امام شناسی»، ج۲،ص۶۹ 🆔 @allame_tehrani
🔹تسلیم و اطاعت 🔰امام شناسی میثم تمّار میثم تمّار مردى است خرمافروش، چند سبد خرما دارد و در دکّه‌اى نزدیک مسجد کوفه مى‌گذارد و مى‌فروشد، در اثر تسلیم و اطاعت آن قدر مقام و منزلت یافت که امام خود را به نورانیّت و به ولایت شناخت و امیرالمؤمنین علیه‌السّلام ساعاتى چند در دکّان او مى‌رفتند و می‌نشستند و مانند دو برادر مهربان مأنوس بودند و آن قدر از اسرار غیبى و معارف الهى به او آموختند که هر بیننده را متحیّر مى‌ساخت‏. حضرت روزى به میثم فرمودند: حالت چگونه است در وقتى که زنازادهٔ بنی‌امیه تو را بطلبد و امر کند که از من بیزارى بجوئى؟ میثم گفت: به خدا سوگند که هیچگاه از تو بیزارى نخواهم جست. حضرت فرمود: به خدا قسم تو را خواهند کشت و بر دار خواهند کشید. میثم گفت: صبر خواهم کرد و اینها در راه خدا کم است و آسان. حضرت فرمود که: اى میثم تو در آخرت با من خواهى بود و در درجهٔ من. این شاگرد عارف و امام شناس است که سیطرهٔ غیبى امام خود را بر مُلک و ملکوت ادراک نموده است و لذا از مَغیبات و از فِتَن آینده خبر مى‌داد و چون آینه‌اى تمام وقایع آینده در مقابل دیدگانش هویدا و مشهود بود تا چه رسد به خود مقام ولایت که از اسرار و مغیبات خبر دهد و دوست و دشمن بر علوم غیبى او معترف باشند. 📚 «امام شناسی»، ج۳، ص۳۷ 🆔 @allame_tehrani
💫 میثم تمار مطلوب پیامبر و از اولیاء کامل الهی بود إنسان نباید تعجّب کند که: أمیرالمؤمنین علیه‌السّلام مى‌فرماید: ءَاهِ، ءَاهِ! شَوْقاً إلَى رُؤْیَتِهِمْ! (من چقدر مشتاق اولیاء خدا هستم) پیغمبر هم اشتیاق به رؤیت اینها دارد. هر کسى که ولىّ خداست، او در کانون ولایت پروردگار است؛ و در آنجا با آنها معیّت پیدا مى‌کند. میثم تمّار از کوفه حرکت کرد براى حجّ و وارد مدینه شد، و خواست حضرت سیّدالشّهداء علیه‌السّلام را ملاقات کند؛ حضرت به بیرون مدینه رفته بودند و در مدینه نبودند. وارد شد بر امِّ سَلِمَه؛ امِّ سَلِمَه از او خیلى پذیرائى کرد، و از او سؤال نمود: «که هستى؟! گفت: من میثم هستم. گفت: اى میثم! رسول خدا در شبهاى تار تو را یاد مى‌کرد و ذکر خیر تو را مى‌نمود؛ و در شبهاى تار نام و ذکر تو بر زبانش بود» در حالی که پیغمبر أکرم میثم را ندیده بودند. 📚 ولایت فقیه در حکومت اسلام، ج2، ص8 🆔 @allame_tehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💎 فدایی امیرالمؤمنین 💎

🎙آیت‌الله جوادی آملی (حفظه‌الله) 🆔 @allame_tehrani
❤️ نتیجهٔ محبت به امیرالمؤمنین علیه‌السلام ▫️قال رسول‌الله صلی‌الله‌علیه‌و‌آله: ما مِنْ عَبْدٍ وَ لَا أَمَةٍ يَمُوتُ وَ فِي قَلْبِهِ مِثْقَالُ حَبَّةٍ مِنْ خَرْدَلٍ مِنْ حُبِّ عَلِيٍّ عَلَيْهِ‌السَّلَامُ إِلَّا أَدْخَلَهُ اللَّهُ الْجَنَّة. هیچ مرد و زنی از بندگان خدا نیست که در حالی بمیرد که در قلبش به اندازۀ سنگینی یک دانۀ خردل از محبّت علی علیه‌السلام باشد، مگر آنکه خداوند او را وارد بهشت کند. 📚 «الأمالی» شیخ طوسی، ص۳۳۰ 🆔 @allame_tehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💫 راه نجات رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌و‌آله مشتاق دیدار این اویس باشد، مشتاق دیدار این شتربان...! إنّی أَش‍ُمُّ رَائِحَةَ الرَّحمٰنِ مِنْ طَرْفِ الیَمَن. ما هم می‌توانیم این‌طور باشیم! اما اگر بلند شویم و حرکت کنیم به‌سوی خدا... 🎙حضرت آیت‌الله حاج سید محمدصادق حسینی طهرانی (حفظه‌الله) 🆔 @allame_tehrani
🗓 ۲۴ ذی‌الحجه روز مبارک مباهله آيهٔ مباركهٔ مباهله‏، علىّ عليه‌السّلام را نفسِ رسول خدا می‌‏داند و روايات بسيارى -از شيعه و سنّی- آن حضرت را نفسِ رسول خدا شمرده است. و لازمهٔ اتحادِ نفس، اتّحادِ كمالات و معارف است. و علاوه بر اين، روايات بسيارى از شيعه و سنّی، اميرالمؤمنين را به حضرت آدم و نوح و ابراهيم و موسى و عيسی و يحیی و يوسف تشبيه نموده و لازمهٔ تشبيه، تحقّقِ صفتِ مُشبَّهٌ‌به (حضرت آدم و نوح و...) در مشبَّه (امیرالمؤمنین) است، بلكه در بسيارى از آنها عنوان تشبيه نيست بلكه عنوان مثليت و برابرى است. 📍مشاهدهٔ متن کامل 📚 امام‌شناسی، ج۴، ص۲۶ (با تلخیص) 🆔 @allame_tehrani
💠 امام وارث جنبه‌های روحی و علمی پيامبران است بارى آنچه از مجموع اين احاديث استفاده مى‏گردد آنكه جميع كمالات روحى و علمى كه در انبياء گذشته بوده به حضرت محمد صلى الله عليه و آله و سلم و از آن حضرت به اميرالمؤمنين عليه‌السّلام و از او به ائمه اهل‌بيت عليهم‌السلام ارث رسيده است، نه تنها در وحى و علوم الهى كه راجع به شرايع آنها بوده است، بلكه تمام حالات و صفات روحى و كيفيت اتصال آنها به مبدأ أعلى از نقطه نظر اسم خاصى كه به آن اختصاص داشته‏اند، و بلكه تمام معجزات و كراماتى كه به اذن خدا از آنها سرمى‏زد همه و همه در وجود مبارک پيغمبر اسلام منطوى و موجود است. چون معجزات انبياء در اثر قدرت روحى و صفاى قلب آنهاست كه امر خدا در آنها تجلى نموده و از دريچهٔ نفوس طاهرهٔ آنها اين معجزات به اذن خدا پيدا مى‏شود، و چون نفوس آنها متفاوت بوده لذا اين تجليات نيز مختلف و از هر پيغمبرى يک نوع معجزهٔ خاصى به وجود آمده است. و نيز علوم الهيهٔ آنها همگى بر يک روش و يک صراط نبوده بلكه از نقطه‏نظر درک مقام عظمت و توحيد خدا هر يک از جنبهٔ خاص و اسم مخصوص به بارگاه الهى بار يافته و از مخلصين شده‏اند. و القاب روح‌الله، يا كليم‌الله، يا خليل‌الله، يا نجى‌الله، يا صفى‌الله و امثال آنها القاب تشريفاتى و اعتبارى نيست‏ بلكه حكايت از يک نوع خاص از ملكه و كيفيت مخصوص از نفوس آنها مى‏نمايد كه جذبات الهى در هر يک از آنها به يک منوال نبوده بلكه هر يک از طريقى خاص و روشى مخصوص با صفاى باطن خود سير در اسمى از اسماى الهيه نموده و حقيقت آن اسم در آنها ظهور پيدا كرده است، و به واسطهٔ آن اسم معجزات و خارق العادات را انجام مى‏دادند، و علومى ربانى از دريچهٔ همان اسم از عالم علم كلى الهى توسط جبرائيل امين بر قلب آنها سرازير مى‏گرديده است. اما وجود مقدس خاتم الأنبياء و المرسلين كه جامع جميع ظهورات اسماء الهيه هستند داراى نفسى وسيع و قلبى فسيح و داراى اسم اعظم و مقام فناء در اسم احد و ذات مقدس بارى تعالى مى‏باشند. لقب خاتم النبيين بر آن حضرت اعتبار و تشريف نيست بلكه سعهٔ روح و استعداد سير در همهٔ اسماء و صفات و تجلى اسم اعظم و تلقى آخرين مراتب توحيد و فناى در ذات احديت و اندكاک و انطواى جميع عوالم در نفس مبارک آن حضرت بلكه انطواء و اندكاک جميع علوم و مواهب انبياى گذشته با كمالات روحى و علمى در آن حضرت حكايت از عنوان خاتم النبيين مى‏كند. همهٔ انبياء مقدمة الجيش آن حضرت بوده و هر يک از زاويه‏اى و دريچه‏اى خاص و راهى مخصوص به خدا راه يافته و صاحب كمال مخصوص شده‏اند، ليكن نفس بزرگ پيغمبر اسلام از همهٔ زوايا و همهٔ دريچه‏ها و از همهٔ راهها به آن مقام منيع بار يافته و همهٔ اسماء الهيه در او تجلى نموده است. بنابراين آن حضرت وارث همهٔ پيغمبرانند و همه زير نگين آن حضرت واقع و به شرف خدمت و تمسک و استشفاع متمسک‌اند. «آنچه خوبان همه دارند تو به هزاران مرتبه بالاتر و والاتر از آنها دارى‏». بنابراين وجود مبارک آن سرور كائنات داراى علوم همهٔ انبياء و اوصياء و داراى همهٔ معجزات آنان و بيش از آنها هستند و لواى حمد در روز بازپسين فقط به دست آن حضرت داده خواهد شد، يعنى پيشواى حمدكنندگان خدا به همان طريقى كه سزاوار مقام حمد اوست. تمام اين مراتب و درجات و كمالات و فضائل و مزايا و علوم و معجزات و اسماء الهيهٔ كليه و اسم اعظم از آن حضرت به خليفه و وصى آن حضرت و آئينه‏ٔ تمام نماى آن، وجود مبارک اميرالمؤمنين على بن أبی‌طالب عليه‌السّلام منتقل شد و لواى حمد در روز قيامت از دست آن حضرت به اميرالمؤمنين مى‏رسد. اين مقام وارثيت در كتاب تكوين و كتاب تشريع است كه علم ما كان و ما يكون إلى يوم القيامة و ما هو كائن در صفحهٔ ذهن آن حضرت مشهود و قدرت و عظمت اسماء الهيه در نفس صافى و ضمير منير آن وصى، متجلى و ظاهر است. ثم أورثنا الكتاب الذين اصطفينا من عبادنا. و بر اين اساس است آيهٔ مباركهٔ قرآن[۱] در قضيهٔ مباهله كه على عليه‌السّلام را نفس رسول خدا مى‏داند و روايات بسيارى از طريق شيعه و سنى كه آن حضرت را نفس رسول خدا شمرده است، و لازمهٔ اتحاد نفس اتحاد كمالات و معارف است. و علاوه بر اين روايات بسيارى از شيعه و سنى از رسول خدا صلى الله عليه و آله و سلم روايت شده است كه آن حضرت اميرالمؤمنين را به حضرت آدم و نوح و ابراهيم و موسى و عيسى و يحيى و يوسف تشبيه نموده و لازمهٔ تشبيه تحقق صفت مشبه‌به در مشبه است، بلكه در بسيارى از آنها عنوان تشبيه نيست بلكه عنوان مثليت و برابرى است. ادامه دارد... 📚 امام‌شناسی، ج۴، ص۲۴ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ۱- فقال تعالوا ندع ابناءنا و ابناءكم و نساءنا و نساءكم و انفسنا و انفسكم ثم نبتهل.(سورهٔ آل عمران: 3، آيهٔ61) ⬇️ ادامـــه ⬇️ 🆔 @allame_tehrani
↩️ ادامـــهٔ پست قبل ⬇️ ما در اينجا فقط بعض رواياتى را كه از طريق عامه ذكر شده است نقل مى‏كنيم. محمد بن طلحه شافعى [۱] از بيهقى با سند خود و ابن صباغ مالكى [۲] از بيهقى در كتابى كه در فضائل صحابه تصنيف كرده است با سند خود از رسول خدا صلى الله عليه و آله و سلم روايت كرده‏اند كه قال: من أراد أن ينظر إلى آدم فى علمه، و إلى نوح فى تقواه، و إلى ابراهيم فى حلمه، و إلى موسى فى هيبته، و إلى عيسى فى عبادته فلينظر إلى على بن أبی‌طالب. حضرت رسول اكرم فرمودند: «هر كس بخواهد به آدم أبوالبشر نظر كند در علم او، و به نوح در تقواى او، و به ابراهيم در حلم و شكيبائى او، و به موسى در هيبت و جلال او، و به عيسى در عبادت او، بايد نظر كند به على بن أبی‌طالب». و فخر رازى در تفسير آيهٔ مباهله بعد از آنكه مى‏گويد كه از آن استفاده مى‏شود كه على نفس رسول خدا بوده است و لازمه‏اش آن است كه چون رسول خدا از جميع أنبياء أفضل و أشرف بوده است على نيز بايد از رسول خدا گذشته از بقيهٔ أنبياء أفضل و أشرف باشد، مى‏گويد: و اين استدلال به آيه را تأييد مى‏كند حديثى كه موافق و مخالف بر آن اتفاق دارند كه رسول خدا فرمود: من أراد أن يرى آدم فى علمه، و نوحاً فى طاعته، و ابراهيم فى خلته، و موسى فى هيبته، و عيسى فى صفوته فلينظر الى على بن أبی‌طالب. «هر كس بخواهد آدم را در علمش و نوح را در طاعتش، و ابراهيم را در خلتش، و موسى را در هيبتش، و عيسى را در برگزيدگى و خلوصش ببيند بايد على بن أبی‌طالب را ببيند». و سپس گويد: اين حديث دلالت دارد كه تمام كمالاتى كه در آن پيمبران جدا جدا و متفرق بوده در على بن أبی‌طالب جمع شده است، و اين دلالت دارد بر آنكه على از تمام پيمبران افضل است. و اما شيعيان از قديم الأيام تا اين زمان به آيهٔ مباهله استدلال مى‏كنند كه على از همهٔ اصحاب رسول خدا افضل است، چون آيه دلالت دارد كه على - رضى الله عنه - مثل نفس محمد صلى الله عليه و آله و سلم است مگر در آنچه كه دليل، تخصيص زده است، و نفس محمد از جميع اصحاب افضل بوده است پس واجب است كه على از همهٔ اصحاب افضل باشد.[۳] [📍برای مشاهدهٔ ادامهٔ مطلب، به کتاب شریف «امام‌شناسی»، ج۴، ص۲۷ مراجعه نمایید.] 📚 امام‌شناسی، ج۴، ص۲۶ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ۱- مطالب السئول، ص22. ۲- الفصول المهمه، ص121. ۳- تفسير فخر رازی، آيهٔ مباهله، ج7، ص86. 🆔 @allame_tehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
کانال علامه طهرانی
🔰 اعمال ذی‌الحجه فهرست ↓۱- فضیلت این ماه ↓۲- اعمال دههٔ اول ذی‌الحجه ↓۳- اعمال شب عرفه ↓۴- اعمال رو
🗓 روز آخر ذى‌حجّه‌ 🔰 دو ركعت نماز در روز آخر ذى‌حجّه در اين روز دو ركعت نماز روايت شده است كه اهل مراقبت آن را مهم مى‌شمارند. در هر ركعت يک بار «فاتحةالكتاب»، ده بار «قل هو اللّه احد» و ده بار «آيةالكرسى» خوانده و پس از نماز اين دعا را مى‌خوانيم: «اللّهُمَّ ما عَمِلْتُ فى هذِهِ السَّنَةِ مِنْ عَمَلٍ نَهَیْتَنى عَنْهُ وَ لَمْ تَرْضَهُ، و نَسیتُهُ وَ لَمْ تَنْسَهُ، و دَعَوْتَنى اِلَى التَّوْبَةِ بَعْدَ اجْتِرائى عَلَیْکَ، اللّهُمَّ فَاِنّى اَسْتَغْفِرُکَ مِنْهُ فَاغْفِرْ لى، و ما عَمِلْتُ مِنْ عَمَلٍ یُقَرِّبُنى اِلَیْکَ فَاقْبَلْهُ مِنّى، و لا تَقْطَعْ رَجآئى مِنْکَ یا کَریمُ. خداوندا بخاطر انجام كارهايى كه بر خلاف رضايت تو بوده و تو مرا از آن نهى نموده بودى از تو آمرزش مى‌خواهم. كارهايى كه من آن را فراموش كرده‌ام ولى تو بياد دارى...» [مشاهدهٔ ادامهٔ ترجمه] اين دعا با اندكى اختلاف و بگونه‌اى ديگر نيز روايت شده است. سفارش به انجام اين عمل در اين روز خود گواه خوبى بر صحت روايت است. زيرا در روايات ديگرى نيز داريم كه بطور عموم سفارش به جبران اعمال يک روز يا يک ماه در آخر آن، مى‌نمايد. و چه بهتر كه در پايان سال اعمال يک ساله را جبران نماييم. بنابراين با توجه به مناسبت اين نماز و دعا با آخر سال، مى‌توان بخوبى صحت و اعتبار اين روايت را فهميد. روايت شده است: «كسى كه اين نماز را گزارده و اين دعا را بخواند، شيطان مى‌گويد: واى بر او تمام زحمات يكسالهٔ مرا به باد داد و سال گذشته نيز به خير او گواهى مى‌دهد». اى كسى كه به خدا و دين او ايمان دارى از پروردگار خود و اولياى او بخاطر اين معارفت بگونه‌اى تشكر كن كه بخاطر هيچ نعمت دنيايى اينطور تشكر نكرده باشى. و با خود بينديش كه اگر در اين سال با حوادثى روبرو مى‌شدى كه احتمال هلاكت يا اسارت و قتل تو وجود داشت ولى دوستى مهربان عمل آسان و چند كلمه‌اى را به تو مى‌آموخت و مى‌گفت: اگر اين عمل را انجام داده و اين كلمات را بگويى، تمام بلاهايى را كه ممكن است به آنها دچار شوى، از تو دور كرده و تمام اموالت را كه از بين رفته به تو برگردانده، بهترين زندگى را برايت فراهم كرده، دارايى و سلطنت و آسايش جاويد و بالاتر از اين‌ها، زندگى شيرين و جاويدان به تو خواهد داد، عملى كه اين دوست به تو پيشنهاد كرد، چه ارزشى داشت و به اين دوست چقدر علاقه پيدا مى‌كردى. آيا اين عمل را بر كيميا ترجيح نداده، و آيا اين دوست را به اندازهٔ كسى كه به تو كيميا بدهد، بزرگ نمى‌دانستى؟ با ترازوى عقل خود عمل آسانى را كه امامت به تو آموخته و اثرش را براى تو گفته است، بسنج و ببين آيا مى‌توانى در كيميا اين اثر را بيابى. مهمترين كار كيميا ثروت بخشيدن و آسان نمودن كارهايى است كه با پول مى‌توان انجام داد. و در بيماريها و بلايا كه از پول كارى ساخته نيست كيميا هم ارزش ندارد. اين فرصت را غنيمت شمرده و از پروردگار و پيامبر و امامت بمقدار اين نعمت و منت بزرگ سپاسگزارى نما. آنان تو را به راههاى نجات، رسيدن به كاملترين سعادتها و بالاترين درجات راهنمايى نموده‌اند. و عطا و بخشش، تشكرى مناسب و شايستهٔ خود مى‌طلبد. ولى آيا كسى مى‌تواند سپاسگزار حتى كوچكترين نعمت خداى متعال باشد، گرچه عبادت جن و انس را انجام داده باشد. بنابراين همراه با شرمسارى بخاطر ناتوانيها و كوتاهيهاى خود، از هيچ سعى و تلاشى دريغ نكرده و بدان تلاش و كوشش تو نيز نعمتى از نعمتهاى اوست. با وجود اين كه به اصل اين لطفها و بخششهاى بزرگ ايمان داريم ولى با بى‌اهميتى و به سادگى از كنار اين اعمال مى‌گذريم. اين بى‌اعتنايى از چند چيز سرچشمه مى‌گيرد كه تعدادى از آنها عبارت است از: 📍مشاهدهٔ ادامهٔ مطلب:👇 🔰مراقبات آخر ذی‌الحجه در کلام مرحوم میرزا جواد آقا ملکی تبریزی (رضوان‌الله‌علیه) 📚 المراقبات، ترجمهٔ ابراهیم محدث بندرریگی، ص ۵۲۶ - ۵۳۰ 🆔 @allame_tehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰بیان مراقبات ماه محرم در کلام مرحوم میرزا جواد آقا ملکی تبریزی (رضوان‌الله‌علیه) فهرست ↓۱- دههٔ اول محرم ↓۱.۱- حزن و اندوه ↓۲- دعاى اول ماه ↓۳- نماز شب اول ماه ↓۴- روزهٔ روز سوم ↓۵- روزهٔ تمام ماه ↓۶- تاسوعا و عاشورا ↓۶.۱- روزه ↓۶.۲- نکته‌ای در اعمال شب و روز عاشورا ↓۶.۳- زیارت امام حسین و یاران ایشان ↓۶.۳.۱- رعايت اخلاص ↓۶.۴- کنار قبر حضرت بودن در شب عاشورا ↓۷- بيست و يكم محرم ↓۸- پايان ماه ↓۹- پانویس 🌐 مشاهده از طریق لینک زیر:👇 http://erfanvahekmat.com/a/2J 📚 ترجمهٔ المراقبات، ابراهیم محدث بندرریگی، ص ۴۵ تا ۵۹ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔹اعمال محرم 🔹دعای هنگام استهلال ماه محرم 🔹دعای روز اول ماه محرم 🆔 @allame_tehrani
🔰سیرهٔ حضرت علامه طهرانی در عزاداری، روضه و ذکر توسل به مناسبت ماههای محرم و صفر و ایام عزای آل‌الله علیهم‌السلام از سوئی و از سوی دیگر شدت عشق و محبت مرحوم علامه طهرانی قدس‌الله‌نفسه به اهل‌بیت علیهم‌السلام و مجالس عزاداری و سوگواری ایشان و مداومت آن بزرگوار بر اقامهٔ عزا و اشک و بکاء بر مصائب جانسوز اجدادشان، مناسب به نظر رسید چند سطری پیرامون سیرهٔ آن بزرگوار در اقامهٔ عزا و ماتم بر سالار شهیدان درج شود. بدین رو از محضر حضرت آیت‌الله حاج سید محمدصادق حسینی طهرانی مدظله تقاضا نمودیم که مختصری در این باب توضیح فرمایند و ایشان نیز لطف نموده و متن ذیل را که حاوی نکاتی ارزشمند در این زمینه بوده و می‌تواند الگوئی برای عزاداران حسینی قرار گیرد، در اختیار ما قرار دادند. 🌐 مشاهده از طریق لینک زیر:👇 http://erfanvahekmat.com/a/55 🆔 @allame_tehrani
🔰 🏴 مراسم عزاداری حضرت سیدالشهداء علیه‌السلام در دههٔ اول محرّم الحرام 🌐 از طریق: «صفحهٔ نور مجرد در آپارات» https://www.aparat.com/Nooremojarrad_com/live ⏰ زمان: از چهارشنبه ۱ محرّم الحرام، حدود ساعت ۴:۴۵ صبح 💠 مکان: از بیت حضرت آیت‌الله حسینی طهرانی (مد‌ظله‌العالی) 🆔 @allame_tehrani
badeh-end.pdf
42.41M
📔 «بادهٔ توحید در کربلای عشق» ✍ حضرت آیت‌الله حاج سید محمدصادق حسینی طهرانی (حفظه‌الله) ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🚩 به مناسبت ایام عزاداری حضرت أباعبدالله الحسین علیه‌السّلام و بهره‌مندی از نفحات نفس قدسیّهٔ آن حضرت، نسخۀ الکترونیکی کتاب شریف «بادهٔ توحید در کربلای عشق» از سلسله مواعظ اخلاقی عرفانی حضرت آیةالله حاج سیّد محمّدصادق حسینی طهرانی مدّظلّه‌العالی منتشر شد. ▪️یکی از طرق مطمئن و نزدیک رسیدن به توحید حضرت حق، توسّل و عرض نیاز به ساحت حضرت سیّدالشّهدا علیه‌السّلام است. ▪️جذبهٔ ملکوتی نفس قدسی آن حضرت، محبّین و موالیان ایشان را خیلی سریع از "طریق الحسین علیه‌السّلام" به وادی عشق و محبّت وارد نموده، و در صورت توجّه و ثبات قدم، از بادهٔ وحدت، سرمست می‌کند. 🔰در این کتاب با بیانی پرمغز و شیرین، حکمت باطنی و درک توحیدی از ابتلائات وقایع روز عاشورا شرح، و برخی از کلمات دُرربار حضرت سیّدالشّهدا علیه‌السّلام و أدعیهٔ منسوب به ایشان، توضیح داده شده است. 🆔 @allame_tehrani
💫 مقام و منزلت حضرت رقیّه سلام‌الله‌علیها نزد علامه طهرانی 🔴 عدم جواز مقايسهٔ محيى‌الدّين با حضرت رقيّه سلام‌اللـه‌عليها ❤️ ارادت و ادب علامه طهرانی نسبت به معصومین در سفر أخير حقير به سوريه، يک روز به مناسبت از ايشان پرسيدم: درجه و مقام قرب جناب محيى‌الدّين عربى كه او را شيخ‌العرفاء مى‌دانند و أعاظم از أهل عرفان به علوّ قدر و عظمت مقام او اعتراف دارند، بالاتر است يا بانو حضرت رقيّه سلام‌اللـه‌عليها؟ ناگهان ايشان متغيّر و برافروخته شده و فرمودند: «آقا! اينها أصلاً قابل مقايسه با يكديگر نبوده و دو مقولهٔ جدا از هم هستند. حضرت رقيّه سلام‌اللـه‌عليها از أولاد حضرت سيّدالشّهداء عليه‌السّلام بوده و نفس پاک و طاهر او حكايت از نفس نفيس حضرت أبى‌عبداللـه‌الحسين عليه‌السّلام دارد، و داخل در بيت آن حضرت مى‌باشد، ولى اينها (محيى‌الدّين و ديگر عرفاء) خارج از آن بيت بوده و خود را با عمل و مجاهده بدان بيت رسانده‌اند؛ و هرگز نمى‌شود آنان را با هم مقايسه كرد، چون از يک سنخ نمى‌باشند.» وجود مقدّس حضرت رقيّه سلام‌اللـه‌عليها و خاندان رسول‌خدا صلّى‌اللـه‌عليه‌وآله‌وسلّم همچون طلاست و وجود ديگر اوليا همچون مسى است كه در آتش مجاهدات نفسانيّه گداخته شده و با كيمياى محبّت أهل‌بيت عليهم‌السّلام و توسّل به ايشان طلا گرديده است و به همين علّت است كه كاملين از خاندان و ذريّهٔ رسول‌خدا در سعه و نورانيّت نسبت به ديگران مانند دريا نسبت به قطره مى‌باشند و هزار محيى‌الدّين عربى بايد درب خانهٔ حضرت رقيّه سلام‌اللـه‌عليها به گدائى بنشينند. مجاهدتها و ابتلاءات ديگران براى تبديل‌شدن مس به طلاست و مجاهدات اهل‌بيت عليهم‌السّلام و خاندان ايشان براى به‌فعليّت‌رساندن همان نفسى است كه از آغاز جوهرهٔ آن طلا بوده است و روى همين جهت علّامه والد فرمودند كه اين مقايسه أصلاً صحيح نيست و اينها دو مقولهٔ جدا از يكديگر مى‌باشند. حضرت رقيّه سلام‌اللـه‌عليها در اثر مصائب و مشكلاتى كه در وقائع عاشورا بر آن حضرت وارد شده و عاقبت تاب و توان حضرت را ربود، در همان مدّت منازل قرب و ترّقى را به سرعت طى نمودند و اگر از فعليّت تامّه مرتبه‌اى نيز باقى مانده بود، در عوالم پس از شهادت آن را واجد شده و به مقام ولايت رسيده‌اند، گرچه اگر همچون حضرت صدّيقهٔ طاهره فاطمهٔ زهراء يا زينب كبرى سلام‌اللـه‌عليهما در اين عالم به سير طبيعى، اين عوالم را طى مى‌كردند، باز هم سعه و نورانيّت آن حضرت بيشتر و بيشتر مى‌گشت.[۱] علّامه والد با اينكه در أواخر عمر شريف خود مكرّر مى‌فرمودند: كار من در اين عالم ديگر تمام است، و براى رفتن كاملاً آماده‌ام و هيچ حال انتظارى ندارم! ـ كه اين كلمات به وضوح حكايت از آن داشت كه ايشان به فعليّت تامّه رسيده و نور توحيد حضرت حقّ تمام زواياى وجوديشان را در بر گرفته و أثرى از تعيّن و غبار وجود مجازى بجاى نمانده و به معناى واقعى كلمه، مظهر اسم جامع اللـه شده‌اند ـ با اين حال اجازه نمى‌دادند براى ايشان در مقابل أهل‌بيت عليهم‌السّلام جلال و شوكتى درست شود؛ بلكه كمال أدب را رعايت نموده و خود را عبد و به‌مثابهٔ غلام أئمّهٔ هدى عليهم‌السّلام مى‌دانستند. 📚 نورمجرد، ج۱، ص۳۳۲ ✍ حضرت آیت‌الله حاج سید محمدصادق حسینی طهرانی (حفظه‌الله) ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ۱. به طور كلّى جريان عاشورا و أولاد و أصحاب حضرت سيّدالشّهداء عليه‌السّلام جريانى عجيب است و نفس مقدّس حضرت سيّدالشّهداء در اين جريان آنچنان تجلّى نموده و با جذبه نفوس را به سوى عالم قدس سير دادند كه وهم را به إدراک آن راهى نيست. 💫 شهداى كربلا همه به مقام فنا رسيدند و شهيد شدند (ت) علّامه والد قدّس‌سرّه مى‌فرمودند: «همهٔ أصحاب سيّدالشّهداء عليه‌السّلام در روز عاشورا به مقام فنا رسيدند و سپس شهيد شدند.» و اين امر جز با تصرّف ولائى حضرت و جذبهٔ نفس مقدّسشان امكان‌پذير نيست و بازماندگان از حادثهٔ عاشورا نيز از اين جذبات بى‌بهره نبودند. علّامه والد رضوان‌اللـه‌عليه نسبت به حضرت علىّ‌أصغر عليه‌السّلام نيز معتقد بودند كه آن حضرت با إراده و اختيار خود شهادت را برگزيده و نداى پدر را لبيّک گفته و خود را فدا نمود. و در جلد پانزدهم امام‌شناسى، صفحهٔ ۳۱۸ و در روح‌مجرّد، صفحهٔ ۹۸ به اين امر اشاره فرموده‌اند. بنابراين حضرت على‌أصغر نيز در مدّت كوتاه عمر خود با قدم ايثار و اختيار به سوى خداوند حركت نموده و خود را فداى سيّدالشّهداء عليه‌السّلام نمود و اگر از سير آن حضرت مرتبه‌اى باقى مانده بود، در عوالم بعدى طىّ گرديد كه شايد نداى منادى در تسليت حضرت أباعبداللـه‌الحسين در شهادت على‌أصغر كه گفت : دَعهُ يا حُسينُ فإنَّ لَه مُرضِعاً فى الجَنَّةِ اشاره به همين سير استكمالى در عالم آخرت باشد كه موجب دفع حزن و اندوه آن حضرت از شهادت على‌أصغر قبل از به فعليّت رسيدن نفس طاهرش مى‌باشد. 🆔 @allame_tehrani