eitaa logo
دفتر آیت الله العظمی مظاهری
3.2هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
624 ویدیو
45 فایل
کانال رسمی دفتر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی مظاهری @almazaheri مؤسسهٔ فرهنگی مطالعاتی الزهراء @alzahrabook_ir مشاهده فیلم و کلیپ صوتی B2n.ir/g17641 ارتباط با دفتر: @almazaheri_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
247 BAGHAREH-Ayeh 217.mp3
3.42M
🎙در سایه سار وحی 🔹نگاهی اخلاقی به آیات قرآن کریم 🔸جلسۀ 247: آیه 217 سوره بقره 🆔 @almazaheri
شرعی 🔰 مسأله 540: 🔹 اگر میّت مدیون باشد یا خمس و زکات بدهکار باشد، ورثه اوّل باید بدهی او را ادا کنند و پس از آن ارث را قسمت کنند و اگر مدیون نیست ولی نماز و روزه و نظایر آن بر عهده دارد، سزاوار است که ورثه او را از عذاب الهی نجات بدهند و این موارد را از اصل مال او ادا کنند. (رسالۀ جوان و نوجوان) آیت‌الله العظمی مظاهری 🆔 @almazaheri
248 BAGHAREH-Ayeh 217.mp3
3.54M
🎙در سایه سار وحی 🔹نگاهی اخلاقی به آیات قرآن کریم 🔸جلسۀ 248: آیه 217 سوره بقره 🆔 @almazaheri
📙پرسش: ⬅️ از علامه طباطبایى«ره» صاحب تفسیر المیزان نقل شده كه فرمودند: حضرت اباعبدالله«ع» براى رفع حجاب و موانع سیر الى الله به سالكین راه خدا عنایاتى عظیم دارند، خواهشمند است این جمله را شرح فرمایید؟ ✍🏻پاسخ: ⬅️ گرچه همۀ ائمۀ هدى«ع» سفینۀ نجات و مصباح هدایت هستند، لكن بنابر آنچه خودِ ائمۀ طاهرین«ع» فرموده‌اند، كشتى حسین«ع» اسرع است و از جملۀ ویژگى‌هاى حضرت سیدالشّهداء«ع» رفع موانع و كمك در امر سیر و سلوك الى الله است و در نزد اولیاء خدا و اهل سیروسلوك و كشف و شهود، فرمایش سیدنا الاستاد علاّمه طباطبایى«قدس‌سره» یك امر مسلّم و مجرّبِ قطعى است. 📚 برگرفته از کتاب فضائل و قیام امام حسین«ع» اثر آیت‌الله العظمی مظاهری، ص 20. 🆔 @almazaheri
زیارت اربعین.pdf
472K
◾️دریافت فایل PDF متن و ترجمۀ زیارت اربعین حسینی«سلام‌الله‌علیه» 🆔 @almazaheri
📗سؤال: ⬅️ خاکی که با آن تیمّم می‌شود، آیا حتماً باید خشک باشد یا روی خاک مرطوب یا گل هم می‌شود تیمّم کرد؟ ✍🏻پاسخ: ⬅️ روی چیزهایی که مرطوب است، می‌شود تیمّم کرد. آیت‌الله العظمی مظاهری 🆔 @almazaheri
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
037 Tahzibe Nafs.mp3
9.59M
🎙درس اخلاق با موضوع تهذیب نفس 🔸آیت‌الله العظمی مظاهری 🔹جلسۀ سی‌وهفتم: کار، تلاش و کوشش(2) 🆔 @almazaheri
✳️ پیامبر اكرم«صلی‌الله‌علیه‌و‌آله» فرمودند: هركس مى‌خواهد كه غنى‌ترین مردمان باشد، مى‌باید اعتمادش به آنچه در اختیار خداوند است، بیشتر از آن چیزى باشد كه در دست مردمان است. 📘 الکافی، جلد ‏2، صفحۀ 139. 🆔 @almazaheri
249 BAGHAREH-Ayeh 217.mp3
2.93M
🎙در سایه سار وحی 🔹نگاهی اخلاقی به آیات قرآن کریم 🔸جلسۀ 249: آیه 217 سوره بقره 🆔 @almazaheri
شرعی 🔰 مسّ میّت مسأله 97: 🔹 غسل مسّ میّت مثل همه غسل‌ها است و می‌شود با آن نماز خواند. مسأله 98: 🔹 کسی که غسل مسّ میّت بر عهده دارد، برای خواندن نماز‌ ـ واجب و مستحب ـ باید غسل کند. ولی روزه و سایر اعمال عبادی واجب و مستحب را می‌تواند بدون غسل به‌جا آورد. (رسالۀ جوان و نوجوان) آیت‌الله العظمی مظاهری 🆔 @almazaheri
250 BAGHAREH-Ayeh 217.mp3
4.56M
🎙در سایه سار وحی 🔹نگاهی اخلاقی به آیات قرآن کریم 🔸جلسۀ 250: آیه 217 سوره بقره 🆔 @almazaheri
📚 برخی از حقوق متقابل مسلمانان نسبت به یکدیگر 🆔 @almazaheri
تبیین چهل مسألۀ 💠 اصل پنجم: مسأله 32: شاهدان در قیامت 🔸بنابر تصریح قرآن کریم و روایات اهل‌بیت«ع»، در روز قیامت شاهدانی هستند که به نفع یا ضرر انسان شهادت می‌دهند. این شاهدان در دنیای فعلی، مراقب کردار و گفتار آدمی هستند، بلکه نحوۀ اعمال و نیت هرکسی را درک می‌کنند و از چگونگی و کمّ و کیف آن اطّلاع کافی دارند تا بتوانند شهادت دهند. در این نوشتار به هشت گروه از شاهدان قیامت اشاره می‌شود، ولی به جهت رعایت اختصار، از توضیح در خصوص چگونگی نظارت شاهدان و یا بیان آیات قرآن در مورد چگونگی مراقبت آنان خودداری می‌گردد. 🔸اوّل: خداوند متعال؛ دوّم: ملائکۀ الهی؛ سوّم: انبیاء الهی«ع»؛ چهارم: امامان معصوم«ع»؛ پنجم: اعضا و جوارح و دل انسان؛ ششم: اعمال انسان؛ هفتم: هویت انسان؛ هشتم: مکان و زمان اعمال. 🔸توجّه به اینکه همواره از اعمال و گفتار و بلکه نیات انسان مراقبت می‌شود، یک نیروی کنترل‌کننده برای انسان محسوب می‌گردد و او را از انجام گناه و معصیت باز می‌دارد. (رسالۀ جوان و نوجوان) آیت‌الله العظمی مظاهری 🆔 @almazaheri
◾️امام حسن«ع» از قول یکی از خویشان نزدیک پیامبر اکرم«ص» نحوۀ سخن گفتن ایشان را چنین توصیف می‌کنند: «لَا یتَكَلَّمُ فِی غَیرِ حَاجَةٍ طَوِیلَ السُّكُوتِ یفْتَتِحُ الْكَلَامَ وَ یخْتِمُهُ بِأَشْدَاقِهِ‏ وَ یتَكَلَّمُ بِجَوَامِعِ الْكَلِمِ فَصْلًا لَا فُضُولًا وَ لَا قَصِیراً فِیهِ»1 یعنی رسول خدا«ص» در غیر ضرورت حرف نمی‌زدند و سكوت طولانى داشتند، تمام دهان را برای صحبت باز نمی‌کردند، ولی واضح و گویا سخن می‌گفتند، بیان ایشان، «جوامع‏ الكلم» بود، بدین معنا که با جملات کوتاه و بدون زوائد، مقصود را می‌رساندند. 1. مكارم الأخلاق، ص13. 📚برگرفته از اثر آیت‌الله العظمی مظاهری، صفحۀ 146. ◾️شهادت پیامبر اکرم«صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌و‌سلم» تسلیت باد 🆔 @almazaheri
◾️امام دوّم، امام حسن مجتبی«ع» در آخرین لحظات حیات خویش که حسّاس‌ترین مواقع است و مهم‌ترین نصایح و وصایا بیان می‌شود، در پاسخ به یکی از یاران خویش که از ایشان تقاضای نصیحت داشت، فرمودند: «وَ إِذَا أَرَدْتَ عِزّاً بِلَا عَشِیرَةٍ وَ هَیبَةً بِلَا سُلْطَانٍ فَاخْرُجْ مِنْ ذُلِّ مَعْصِیةِ اللَّهِ إِلَى عِزِّ طَاعَةِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ»1 فرمودند: اگر می‌خواهی در بین مردم عزّت و شخصیّت داشته باشی، اگر می‌خواهی قدرت و اُبهت اجتماعی داشته باشی و دیگران از تو حساب ببرند و بر دل آنها حکومت کنی، لباس ذلّت معصیت را از تن خویش خارج کن و لباس عزّت اطاعت خداوند متعال را به تن کن؛ یعنی متّقی باش تا عزیز و محبوب و قدرتمند شوی. 1. بحارالأنوار، ج 44، ص 139. 📚برگرفته از اثر آیت‌الله العظمی مظاهری، صفحۀ 80. ◾️شهادت امام حسن مجتبی«سلام‌الله‌علیه» تسلیت باد 🆔 @almazaheri
◾️امام رضا«ع» می‌فرمایند: سخاوت و بخشندگی درختى است در بهشت، كه شاخه‌‏هاى آن در دنیاست، پس هركس به شاخه‌‏اى از آن شاخه‌‏ها درآویزد، او را به بهشت می‌رساند. چنانکه بُخل درختى است در جهنّم و شاخه‌‏هاى آن در دنیاست، پس هركس به شاخه‌‏اى از آن شاخه‌‏ها درآویزد، او را به جهنّم می‌برد.1 ◾️اگر کسی در زندگی دنیوی، تنها بتواند درخت یک فضیلت اخلاقی، مانند سخاوت، صبر، زهد، عفو یا حسن ظن را در عمق جانش غرس کند تا به ثمر برسد، زندگی‌اش در همین دنیا در آرامش و در میان بهشت برین است و از میوۀ درخت فضائل برای خودش و دیگران بهره‌مند می‌گردد. 1. الإختصاص، ص252. 📚برگرفته از اثر آیت‌الله العظمی مظاهری، صفحۀ 221. ◾️شهادت امام رضا«سلام‌الله‌علیه» تسلیت باد 🆔 @almazaheri
بِسْمِ‏ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحیم‏ «وَمِنَ النَّاسِ مَن یَشْرِی نَفْسَهُ ابْتِغَاء مَرْضَاتِ اللهِ وَ اللهُ رَؤُوفٌ بِالْعِبَادِ» 🆔 @almazaheri
251 BAGHAREH-Ayeh 219.mp3
3.85M
🎙در سایه سار وحی 🔹نگاهی اخلاقی به آیات قرآن کریم 🔸جلسۀ 251: آیه 219 سوره بقره 🆔 @almazaheri
تبیین چهل مسألۀ 💠 اصل پنجم: مسأله 33: تجسّم اعمال 🔸تجسّم عمل در قرآن‌کریم به سه‌‌گونه تصویر شده است که عبارتند از: 🔸الف) تمام اعمال انسان در زندگی دنیوی او تأثیر دارد. اعمال نیک، موجب پیدایش زندگی سالم و حیات طیبه می‌شود و کارهای ناشایست، زندگی ناسالم و بی‌‌ارزشی به همراه دارد. یعنی زندگی سالم یا ناسالمی که هرکس دارد، جزای عمل او نیست، بلکه بروز و ظهور اعمال اوست و به عبارت روشن‌تر، «تجسّم عمل» وی محسوب می‌گردد. 🔸ب) اعمال هر انسانی صورت ملکوتی دارد و در دنیا و آخرت با اوست؛ بنابراین، نعمت‌های بهشت یا نقمت‌های جهنّم، تجسّم همان اعمال انسان است که در قیامت نیز او را همراهی می‌کند. 🔸ج) رفتار و کردار آدمی، ‌تأثیر به سزائی در تکوین هویت او دارد، به‌گونه‌ای که اعمال هر انسانی برای او «ملکه» می‌سازد. به عبارت روشن‌تر اگر انسان خود را به عملی عادت دهد، به تدریج همان عمل شخصیت وی را می‌سازد و موجب تکوین یک هویت خوب یا بد برای او می‌شود. از این جهت، رفتار، گفتار و کردار نیکو، ‌شخصیتی شکوفا و باطراوت در دنیا و آخرت به انسان می‌بخشد و افکار، گفتار و کردار ناشایست، شخصیتی پست و حیوانی‌ در دو جهان برای آدمی پدید می‌آورد. چنانکه اهل معرفت و صاحبان چشمان تیزبین، هویت دیگر انسان‌ها را در همین دنیا نیز ملاحظه می‌کنند. (رسالۀ جوان و نوجوان) آیت‌الله العظمی مظاهری 🆔 @almazaheri