eitaa logo
دفتر آیت الله العظمی مظاهری
3.2هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
622 ویدیو
45 فایل
کانال رسمی دفتر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی مظاهری @almazaheri مؤسسهٔ فرهنگی مطالعاتی الزهراء @alzahrabook_ir مشاهده فیلم و کلیپ صوتی B2n.ir/g17641 ارتباط با دفتر: @almazaheri_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
تبیین چهل مسألۀ 💠 اصل پنجم: مسأله 32: شاهدان در قیامت 🔸بنابر تصریح قرآن کریم و روایات اهل‌بیت«ع»، در روز قیامت شاهدانی هستند که به نفع یا ضرر انسان شهادت می‌دهند. این شاهدان در دنیای فعلی، مراقب کردار و گفتار آدمی هستند، بلکه نحوۀ اعمال و نیت هرکسی را درک می‌کنند و از چگونگی و کمّ و کیف آن اطّلاع کافی دارند تا بتوانند شهادت دهند. در این نوشتار به هشت گروه از شاهدان قیامت اشاره می‌شود، ولی به جهت رعایت اختصار، از توضیح در خصوص چگونگی نظارت شاهدان و یا بیان آیات قرآن در مورد چگونگی مراقبت آنان خودداری می‌گردد. 🔸اوّل: خداوند متعال؛ دوّم: ملائکۀ الهی؛ سوّم: انبیاء الهی«ع»؛ چهارم: امامان معصوم«ع»؛ پنجم: اعضا و جوارح و دل انسان؛ ششم: اعمال انسان؛ هفتم: هویت انسان؛ هشتم: مکان و زمان اعمال. 🔸توجّه به اینکه همواره از اعمال و گفتار و بلکه نیات انسان مراقبت می‌شود، یک نیروی کنترل‌کننده برای انسان محسوب می‌گردد و او را از انجام گناه و معصیت باز می‌دارد. (رسالۀ جوان و نوجوان) آیت‌الله العظمی مظاهری 🆔 @almazaheri
◾️امام حسن«ع» از قول یکی از خویشان نزدیک پیامبر اکرم«ص» نحوۀ سخن گفتن ایشان را چنین توصیف می‌کنند: «لَا یتَكَلَّمُ فِی غَیرِ حَاجَةٍ طَوِیلَ السُّكُوتِ یفْتَتِحُ الْكَلَامَ وَ یخْتِمُهُ بِأَشْدَاقِهِ‏ وَ یتَكَلَّمُ بِجَوَامِعِ الْكَلِمِ فَصْلًا لَا فُضُولًا وَ لَا قَصِیراً فِیهِ»1 یعنی رسول خدا«ص» در غیر ضرورت حرف نمی‌زدند و سكوت طولانى داشتند، تمام دهان را برای صحبت باز نمی‌کردند، ولی واضح و گویا سخن می‌گفتند، بیان ایشان، «جوامع‏ الكلم» بود، بدین معنا که با جملات کوتاه و بدون زوائد، مقصود را می‌رساندند. 1. مكارم الأخلاق، ص13. 📚برگرفته از اثر آیت‌الله العظمی مظاهری، صفحۀ 146. ◾️شهادت پیامبر اکرم«صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌و‌سلم» تسلیت باد 🆔 @almazaheri
◾️امام دوّم، امام حسن مجتبی«ع» در آخرین لحظات حیات خویش که حسّاس‌ترین مواقع است و مهم‌ترین نصایح و وصایا بیان می‌شود، در پاسخ به یکی از یاران خویش که از ایشان تقاضای نصیحت داشت، فرمودند: «وَ إِذَا أَرَدْتَ عِزّاً بِلَا عَشِیرَةٍ وَ هَیبَةً بِلَا سُلْطَانٍ فَاخْرُجْ مِنْ ذُلِّ مَعْصِیةِ اللَّهِ إِلَى عِزِّ طَاعَةِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ»1 فرمودند: اگر می‌خواهی در بین مردم عزّت و شخصیّت داشته باشی، اگر می‌خواهی قدرت و اُبهت اجتماعی داشته باشی و دیگران از تو حساب ببرند و بر دل آنها حکومت کنی، لباس ذلّت معصیت را از تن خویش خارج کن و لباس عزّت اطاعت خداوند متعال را به تن کن؛ یعنی متّقی باش تا عزیز و محبوب و قدرتمند شوی. 1. بحارالأنوار، ج 44، ص 139. 📚برگرفته از اثر آیت‌الله العظمی مظاهری، صفحۀ 80. ◾️شهادت امام حسن مجتبی«سلام‌الله‌علیه» تسلیت باد 🆔 @almazaheri
◾️امام رضا«ع» می‌فرمایند: سخاوت و بخشندگی درختى است در بهشت، كه شاخه‌‏هاى آن در دنیاست، پس هركس به شاخه‌‏اى از آن شاخه‌‏ها درآویزد، او را به بهشت می‌رساند. چنانکه بُخل درختى است در جهنّم و شاخه‌‏هاى آن در دنیاست، پس هركس به شاخه‌‏اى از آن شاخه‌‏ها درآویزد، او را به جهنّم می‌برد.1 ◾️اگر کسی در زندگی دنیوی، تنها بتواند درخت یک فضیلت اخلاقی، مانند سخاوت، صبر، زهد، عفو یا حسن ظن را در عمق جانش غرس کند تا به ثمر برسد، زندگی‌اش در همین دنیا در آرامش و در میان بهشت برین است و از میوۀ درخت فضائل برای خودش و دیگران بهره‌مند می‌گردد. 1. الإختصاص، ص252. 📚برگرفته از اثر آیت‌الله العظمی مظاهری، صفحۀ 221. ◾️شهادت امام رضا«سلام‌الله‌علیه» تسلیت باد 🆔 @almazaheri
بِسْمِ‏ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحیم‏ «وَمِنَ النَّاسِ مَن یَشْرِی نَفْسَهُ ابْتِغَاء مَرْضَاتِ اللهِ وَ اللهُ رَؤُوفٌ بِالْعِبَادِ» 🆔 @almazaheri
251 BAGHAREH-Ayeh 219.mp3
3.85M
🎙در سایه سار وحی 🔹نگاهی اخلاقی به آیات قرآن کریم 🔸جلسۀ 251: آیه 219 سوره بقره 🆔 @almazaheri
تبیین چهل مسألۀ 💠 اصل پنجم: مسأله 33: تجسّم اعمال 🔸تجسّم عمل در قرآن‌کریم به سه‌‌گونه تصویر شده است که عبارتند از: 🔸الف) تمام اعمال انسان در زندگی دنیوی او تأثیر دارد. اعمال نیک، موجب پیدایش زندگی سالم و حیات طیبه می‌شود و کارهای ناشایست، زندگی ناسالم و بی‌‌ارزشی به همراه دارد. یعنی زندگی سالم یا ناسالمی که هرکس دارد، جزای عمل او نیست، بلکه بروز و ظهور اعمال اوست و به عبارت روشن‌تر، «تجسّم عمل» وی محسوب می‌گردد. 🔸ب) اعمال هر انسانی صورت ملکوتی دارد و در دنیا و آخرت با اوست؛ بنابراین، نعمت‌های بهشت یا نقمت‌های جهنّم، تجسّم همان اعمال انسان است که در قیامت نیز او را همراهی می‌کند. 🔸ج) رفتار و کردار آدمی، ‌تأثیر به سزائی در تکوین هویت او دارد، به‌گونه‌ای که اعمال هر انسانی برای او «ملکه» می‌سازد. به عبارت روشن‌تر اگر انسان خود را به عملی عادت دهد، به تدریج همان عمل شخصیت وی را می‌سازد و موجب تکوین یک هویت خوب یا بد برای او می‌شود. از این جهت، رفتار، گفتار و کردار نیکو، ‌شخصیتی شکوفا و باطراوت در دنیا و آخرت به انسان می‌بخشد و افکار، گفتار و کردار ناشایست، شخصیتی پست و حیوانی‌ در دو جهان برای آدمی پدید می‌آورد. چنانکه اهل معرفت و صاحبان چشمان تیزبین، هویت دیگر انسان‌ها را در همین دنیا نیز ملاحظه می‌کنند. (رسالۀ جوان و نوجوان) آیت‌الله العظمی مظاهری 🆔 @almazaheri
📙پرسش: ⬅️ وقتی در مسجد هستم، می‌ترسم دچار ریا شوم. به نمازهای نافله بسیار علاقه‌مندم و می‌خوانم؛ ولی در خانه که باشم زیاد حال این کار را ندارم. وقتی در مسجد نافله می‌خوانم، حسّی در درونم می‌گوید: الان فردی که کنارت نشسته است، می‌گوید عجب فرد مؤمنی است. آیا این حالت ریا محسوب می‌شود؟ ✍🏻پاسخ: ⬅️ ریا نیست و نافله بخوانید و به آنچه به شما وسوسه می‌شود، اهمیت ندهید. 🆔 @almazaheri
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
038 Tahzibe Nafs.mp3
9.95M
🎙درس اخلاق با موضوع تهذیب نفس 🔸آیت‌الله العظمی مظاهری 🔹جلسۀ سی‌وهشتم: کار، تلاش و کوشش(3) 🆔 @almazaheri
✳️ امام صادق«سلام‌الله‌علیه» فرمودند: خدا به‌چیزى بهتر از اداء حق مؤمن عبادت نشود. 📘 الکافی، جلد ‏2، صفحۀ 170. 🆔 @almazaheri
252 BAGHAREH-Ayeh 219.mp3
3.3M
🎙در سایه سار وحی 🔹نگاهی اخلاقی به آیات قرآن کریم 🔸جلسۀ 252: آیه 219 سوره بقره 🆔 @almazaheri
شرعی 🔰 مسأله 183: 🔹 نمازهاى مستحب زیاد است و آنها را نافله گویند و بین نمازهاى مستحب، به خواندن نافله‌‏هاى شبانه روز بیشتر سفارش شده و آنها در غیر روز جمعه سى و چهار ركعت است كه هشت ركعت آن قبل از نماز ظهر، و هشت ركعت قبل از نماز عصر، و چهار رکعت بعد از نماز مغرب، و دو ركعت نشسته بعد از نماز عشاء که یك ركعت حساب مى‏شود، و یازده ركعت نافلۀ شب و دو ركعت نافلۀ صبح مى‏باشد. ولى در روز جمعه بر شانزده ركعت نافلۀ ظهر و عصر، چهار ركعت اضافه مى‌‏شود. مسأله 184: 🔹 نمازهاى نافله را مى‌‏شود نشسته خواند، بلكه مى‌‏تواند در حال خوابیدن یا راه رفتن و سوارى بخواند. (رسالۀ جوان و نوجوان) آیت‌الله العظمی مظاهری 🆔 @almazaheri
◾️امام حسن عسكرى«سلام‌‌الله‌علیه» فرمودند: هر كس كه برادرش را در خفا و پنهانى اندرز دهد، بدون شك او را آراسته، و اگر آشكارا موعظه كند رسوایش ساخته است. 📚تحف العقول، ص 489. ◾️شهادت امام حسن عسکری«سلام‌الله‌علیه» تسلیت باد 🆔 @almazaheri
📝 پيام تسلیت آيت‌الله العظمی مظاهری«مدّظلّه‌العالی» به‌مناسبت ارتحال حضرت آيت‌الله محفوظى«رضوان‌الله‌عليه» بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحيمِ «إِنَّا للهِ وَ إِنَّا إِلَيْهِ راجِعُونَ» ارتحال عالم ربانى و فقيه وارسته مرحوم آيت‌الله آقاى حاج شيخ عباس محفوظى«رضوان‌الله‌تعالى‌عليه» كه عمر شريف خود را در خدمت به اسلام و معارف والاى اهل‌بيت عصمت و طهارت«عليهم‌السلام» سپرى كردند، را به همۀ بازماندگان گرامى و شاگردان و ارادتمندان ايشان تسليت عرض مى‌كنم و از خداوند تعالى علوّ درجات آن فقيه فقيد و صبر و اجر بازماندگان را مسألت مى‌كنم. حسين المظاهرى ٨ /ربيع المولود/۱۴۴۶ ٢٢ /شهريور/ ۱۴۰۳ 🆔 @almazaheri
🔸اصل غیبت، سرّی از اسرار الهی است. از ائمۀ دین از سرّ غیبت سؤال شده و فرموده‌اند كه غیبت سرّی از اسرار خدا است.1 🔹امام صادق«ع» فرموده‌اند: جریان غیبت، نظیر قضیۀ حضرت موسی«ع» و حضرت خضر«ع» است و چنانچه بعد از اتمام درس مخصوص كه برای موسی نهاده شده بود، سرّ كارهای حضرت خضر معلوم شد، سرّ غیبت نیز آشکار خواهد گردید.2 🔸بنابراین ما از سرّ غیبت بحث نمی‌كنیم، ولی آنچه می‌دانیم این است که حضرت بقیةالله«عج» رقیب موكل یا همان نگهبان بر عالم هستی است. 🔹قرآن کریم می‌فرماید: «قُل اِعْمَلُوا فَسَیری اللهُ عَمَلكُمْ وَ رَسُولُهَ وَ الْمُؤمِنُونَ.»3، «بگو هر چه می‌خواهید به جا آورید؛ ولی بدانید كه خدا و رسول او«ص» و ائمۀ طاهرین«ع» شما را می‌بینند. 🔸خود امام زمان«ارواحنافداه» در توقیعی كه برای شیخ مفید«ره» فرستاده‌اند، چنین فرموده‌اند: «إِنَّا غَيْرُ مُهْمِلِينَ لِمُرَاعَاتِكُمْ وَ لَا نَاسِينَ لِذِكْرِكُمْ وَ لَوْ لَا ذَلِكَ لَنَزَلَ بِكُمُ اللَّأْوَاءُ وَ اصْطَلَمَكُمُ الْأَعْدَاءُ.»4، «همانا ما شما را مهمل و بی‌سرپرست نگذارده‌ایم و مراعات شما را می‌كنیم. مواظبت از شما داریم و به یاد شما هستیم و شما را فراموش نمی‌كنیم و اگر نبود مراعات ما و اینكه به یاد شما هستیم، دشمن شما را نابود كرده بود». 1و2. علل الشرایع، ص 246؛ 3. توبه، 105؛ 4. الإحتجاج، ج 2، ص 497. 📚 برگرفته از زندگانی چهارده معصوم«ع» 💠آغاز امامت حضرت مهدی«عج» مبارک باد 🆔 @almazaheri
253 BAGHAREH-Ayeh 219.mp3
3.28M
🎙در سایه سار وحی 🔹نگاهی اخلاقی به آیات قرآن کریم 🔸 جلسۀ 253: آیه 219 سوره بقره 🆔 @almazaheri
🔸حضرت خدیجه«س» عاقل و فهمیده و دانا و وفادار بود. در شب عروسى تمام تمكّن خود از قبیل پول‌ها و قباله‌ها در صندوقچه‌اى بود و حضرت خدیجه«س» این صندوقچه در دست مباركش بود. 🔸حضرت خدیجه«س» با افتخار خاصّى، صندوقچه را در مقابل پیغمبر اكرم«ص» گذاشتند و فرمودند: «مالى مالُك و أنا امتُك»، هرچه دارم از تو و خودم نیز كلفت تو هستم. 🔸این جملۀ اولیست كه حضرت خدیجه«س» به پیغمبر اكرم«ص» گفتند. اما فقط حرف نبود. حضرت خدیجه«س» جداً به این جمله عمل كردند. این درّ گرانبها را شناخته بودند و همه چیز را فداى این درّ گرانبها كردند. 💠سالروز ازدواج پیامبر اکرم«صلی‌الله‌علیه‌و‌آله» و حضرت خدیجه کبری«سلام‌الله‌علیها» 🆔 @almazaheri
تبیین چهل مسألۀ 💠 اصل پنجم: مسأله 34: نامۀ اعمال 🔸سه‌ گونه نامۀ عمل در روز رستاخیز تصویر و ترسیم شده است: 🔸الف) پروندۀ عمر که بهشتیان آن را در دست راست و جهنّمیان به دست چپ خواهند گرفت. 🔸ب) همۀ آنچه هر انسانی در این دنیا انجام داده است، در آن سرا به گونه‌ای که آن اعمال دارای حیات و شعور است و با قیامت متناسب شده است، حاضر می‌یابد. این، همان نوع دوّم تجسّم عمل است که بحث آن گذشت. 🔸ج) همان‌گونه که در قسم سوّم تجسّم عمل بیان شد، هویت هر شخصی ـ که در اثر انجام اعمال صالح و غیرصالح‌ـ برای او پدید آمده است، در روز رستاخیز بروز و ظهور کرده و او را به‌همان شکل و گونه‌ای در می‌آورد که نتیجۀ اعمالش اقتضا می‌کند. به این ترتیب هر انسانی می‌تواند توسّط هویتی که در سرای آخرت دارد، حسابگر خویش باشد؛ زیرا صفحۀ نفس انسان، بالاتر، بهتر، ظاهرتر و گویاتر از هر نامه‌ای است. (رسالۀ جوان و نوجوان) آیت‌الله العظمی مظاهری 🆔 @almazaheri
📗سؤال: ⬅️ نمازخواندن در اوّل وقت و در منزل بهتر است یا با کمی تأخیر و به صورت فرادا در مسجد؟ ✍🏻پاسخ: ⬅️ با کمی تأخیر در مسجد خواندن افضل است و بهتر از هر دو، جماعت است. آیت‌الله العظمی مظاهری 🆔 @almazaheri
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا