#تفسیر_سوره_توحید
🌱قُلْ هُوَ الله احد/۱
بگو او الله يگانه است
🔹اين سوره خداى تعالى را به احديت ذات و بازگشت ما سوى الله در تمامى حوائج وجوديش به سوى او و نيز به اينكه احدى نه در ذات و نه در صفات و نه در افعال شريك او نيست مى ستايد، و اين توحيد قرآنى ، توحيدى است كه مختص به خود قرآن كريم است ، و تمامى معارف (اصولى و فروعى و اخلاقى ) اسلام بر اين اساس پى ريزى شده است .
🔹 این سوره در مکه نازل شده و هم در مدينه ، و آنچه از بعضى از روايات وارده در سبب نزول آن ظاهر است اين است كه در مكه نازل شده .
🔹كلمه ((هو)) ضمير شاءن و ضمير قصه است ، و معمولا در جايى بكار مى رود كه گوينده اهتمام زيادى به مضمون جمله بعد از آن داشته باشد، و اما كلمه ((الله )) مورد اختلاف واقع شده ، حق آن است كه ((علم به غلبه )) براى خداى تعالى است ، يعنى قبلا در زبان عرب اسم خاص براى حق تعالى نبود، ولى از آنجايى كه استعمالش در اين مورد بيش از ساير موارد شد، به خاطر همين غلبه استعمال ، تدريجا اسم خاص خدا گرديد، همچنان كه اهل هر زبانى ديگر براى خداى تعالى نام خاصى دارند، و ما در تفسير سوره فاتحه (اولين سوره قرآن ) در باره اين كلمه بحث كرديم .
📘ترجمه تفسير الميزان جلد 20 صفحه 671
#بیان_کلی_سوره_توحید
https://eitaa.com/joinchat/1585971257C332e3f6a4f
@almizan_t
🌱● فرق بين ((احد)) و ((واحد)) و معناى احد بودن خداى تعالى
و كلمه ((احد)) صفتى است كه از ماده ((وحدت )) گرفته شده ، همچنان كه كلمه ((واحد)) نيز وصفى از اين ماده است ، چيزى كه هست ، وبين احد و واحد فرق است ،
🔹 كلمه احد در مورد چيزى و كسى بكار مى رود كه قابل كثرت و تعدد نباشد، نه در خارج و نه در ذهن ، و اصولا داخل اعداد نشود،
🔹به خلاف كلمه واحد كه هر واحدى يك ثانى و ثالثى دارد يا در خارج و يا در توهم و يا به فرض عقل ، كه با انضمام به ثانى و ثالث و رابع كثير مى شود،
و اما احد اگر هم برايش دومى فرض شود، باز خود همان است و چيزى بر او اضافه نشده .
🔹مثالى كه بتواند تا اندازه اى اين فرق را روشن سازد اين است كه : وقتى مى گويى ((احدى از قوم نزد من نيامده ))، در حقيقت هم آمدن يك نفر را نفى كرده اى و هم دو نفر و سه نفر به بالا را، اما اگر بگويى :
((واحدى از قوم نزد من نيامده )) تنها و تنها آمدن يك نفر را نفى كرده اى ، و منافات ندارد كه چند نفرشان نزدت آمده باشند، و به خاطر همين تفاوت كه بين دو كلمه هست ، و به خاطر همين معنا و خاصيتى كه در كلمه ((احد)) هست ، مى بينيم اين كلمه در هيچ كلام ايجابى به جز در باره خداى تعالى استعمال نمى شود، (و هيچ وقت گفته نمى شود: جاءنى احد من القوم - احدى از قوم نزد من آمد) بلكه هر جا كه استعمال شده است كلامى است منفى ، تنها در مورد خداى تعالى است كه در كلام ايجابى استعمال مى شود.
🔹يكى از بيانات لطيف مولانا امير المومنين (عليه السلام ) در همين باب است كه در بعضى از خطبه هايش كه در باره توحيد خداى عزوجل ايراد فرموده چنين آمده :
((كل مسمى بالوحده غيره قليل )) يعنى - و خدا داناتر است - هر چيزى غير خداى تعالى ، وقتى به صفت وحدت توصيف شود، همين توصيف بر قلت و كمى آن دلالت دارد، به خلاف خداى تعالى كه يكى بودنش از كمى و اندكى نيست .
📘ترجمه تفسير الميزان جلد 20 صفحه 671
#فرق_بين_احد_و_واحد
https://eitaa.com/joinchat/1585971257C332e3f6a4f
@almizan_t
16.33M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 بیانات آیت الله العظمی جوادی آملی در رابطه با #ماه_شعبان
https://eitaa.com/joinchat/1585971257C332e3f6a4f
@almizan_t
#تفسیر_سوره_توحید
اللَّهُ الصمَدُ _آیه ۲_
🌱● معناى اينكه خدا صمد است اينست كه هر چيزى در ذات و آثار و صفات محتاج او است و او منتهى المقاصد است.
🌱اصل در معناى كلمه ((صمد)) قصد كردن و يا قصد كردن با اعتماد است ، وقتى گفته مى شود: ((صمده ، يصمده ، صمدا)) از باب ((نصر، ينصر)) معنايش اين است كه فلانى قصد فلان كس يا فلان چيز را كرد، در حالى كه بر او اعتماد كرده بود. بعضى از مفسرين اين كلمه را - كه صفت است - به معانى متعددى تفسير كرده اند كه برگشت بيشتر آنها به معناى زير است :
((سيد و بزرگى كه از هر سو به جانبش قصد مى كنند تا حوايجشان را برآورد)) و چون در آيه مورد بحث مطلق آمده همين معنا را مى دهد، پس خداى تعالى سيد و بزرگى است كه تمامى موجودات عالم در تمامى حوائجشان او را قصد مى كنند.
🔹آرى وقتى خداى تعالى پديد آورنده همه عالم است ، و هر چيزى كه داراى هستى است هستى را خدا به او داده ، پس هر چيزى كه نام ((چيز)) صادق بر آن باشد، در ذات و صفات و آثارش محتاج به خدا است ، و در رفع حاجتش او را قصد مى كند، همچنان كه خودش فرموده : ((الا له الخلق و الامر))، و نيز به طور مطلق فرموده :
🔹 ((و ان الى ربك المنتهى ))، پس خداى تعالى در هر حاجتى كه در عالم وجود تصور شود صمد است ، يعنى هيچ چيز قصد هيچ چيز ديگر نمى كند مگر آنكه منتهاى مقصدش او است و بر آمدن حاجتش به وسيله او است .
🔹از اينجا روشن مى شود كه اگر الف و لام بر سر كلمه ((صمد)) در آمده ، منظور افاده حصر است ، مى فهماند تنها خداى تعالى صمد على الاطلاق است ، به خلاف كلمه ((احد)) كه الف ولام بر سرش در نيامده ، براى اينكه اين كلمه با معناى مخصوصى كه افاده مى كند در جمله اثباتى بر احدى غير خداى تعالى اطلاق نمى شود، پس حاجت نبود كه با آوردن الف و لام حصر احديت را در جناب حق تعالى افاده كند، و يا احديت معهودى از بين احديت ها را برساند.
🔹و اما اينكه چرا دوباره كلمه ((الله )) ذكر شد، با اينكه ممكن بود بفرمايد: ((قل هو الله احد و صمد))؟ ظاهرا اين تكرار براى اشاره به اين معنا بوده كه هر يك از دو جمله ((هو الله احد)) و ((الله الصمد)) مستقلا كافى در تعريف خداى تعالى است ، چون مقام ، مقام معرفى خدا به وسيله صفتى است كه خاص خود او باشد، پس معنا چنين است كه معرفت به خداى تعالى حاصل مى گردد چه از شنيدن جمله ((هو الله احد)) و چه از شنيدن ((الله الصمد)) چه آنجور توصيف و تعريف شود و چه اينجور.
و اين دو آيه شريفه در عين حال هم به وسيله صفات ذات ، خداى تعالى را معرفى كرده ، و هم به وسيله صفات فعل . جمله ((الله احد)) خدا را به صفت احديت توصيف كرده ، كه احديت عين ذات است . و جمله ((الله الصمد)) او را به صفت صمديت توصيف كرده كه صفت فعل است ، چون گفتيم صمديت عبارت از اين است كه هر چيزى به سوى او منتهى مى شود.
🔹بعضى از مفسرين گفته اند:
كلمه ((صمد)) به معناى هر چيز توپرى است كه جوفش خالى نباشد، و در نتيجه نه بخورد و نه بنوشد و نه بخوابد و نه بچه بياورد و نه از كسى متولد شود. كه بنابر اين تفسير، جمله ((لم يلد و لم يولد)) تفسير كلمه ((صمد)) خواهد بود.
📘ترجمه تفسير الميزان جلد 20 صفحه 672
#معنای_اینکه_خدا_صمد_است
@almizan_t
https://eitaa.com/joinchat/1585971257C332e3f6a4f
9.69M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥آیت الله العظمی جوادی آملی
"توصیف دنیا در کلام امیر مؤمنان سلام الله علیه"
https://eitaa.com/joinchat/1585971257C332e3f6a4f
@almizan_t
🌱نماز شب بیست و یکم شعبان:
به نقل از نبی مکرم اسلام صلی الله علیه و آله
وَجَدْنَاهُ مَرْوِيّاً عَنِ النَّبِيِّ ص قَالَ:
وَ مَنْ صَلَّى فِي اللَّيْلَةِ الْحَادِيَةِ وَ الْعِشْرِينَ مِنْ شَعْبَانَ- ثَمَانِيَ رَكَعَاتٍ يَقْرَأُ فِي كُلِّ رَكْعَةٍ فَاتِحَةَ الْكِتَابِ مره قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ وَ الْمُعَوِّذَتَيْنِ كَتَبَ اللَّهُ لَهُ بِعَدَدِ نُجُومِ السَّمَاءِ مِنَ الْحَسَنَاتِ وَ يَرْفَعُ لَهُ بِعَدَدِ ذَلِكَ مِنَ الدَّرَجَاتِ وَ يَمْحُو عَنْهُ مِنَ السَّيِّئَاتِ بِعَدَدِ ذَلِك.
🌱هركس در شب بيست و یکم شعبان هشت رکعت نماز- در هر رکعت «فاتحۀ الکتاب» یک بار و سوره « قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ » و دو سوره «معوذتین»(فلق و ناس) _هر کدام را یک مرتبه- بخواند،خداوند به شماره ستارگان آسمان عمل نیک برای او می نویسد و به همین مقدار درجهاش بالا برده میشود و نیز به همین مقدار گناهانش زدوده میگردد.🌱
🌹شعبان فصل رهایی از بند نفس
https://eitaa.com/joinchat/1585971257C332e3f6a4f
@almizan_t
#تفسیر_سوره_ناس
🌱● مراد از ((وسواس خنّاس )) و اينكه فرمود: ((من الجنّة و النّاس ))
🔹مِن شرِّ الْوَسوَاسِ الخَْنَّاسِ
در مجمع البيان ، آمده كه كلمه ((وسواس )) به معناى حديث نفس است ، به نحوى كه گويى صدايى آهسته است كه بگوش مى رسد، و بنا به گفته وى كلمه ((وسواس )) مانند كلمه ((وسوسه )) مصدر خواهد بود، و ديگران آن را مصدرى سماعى و بر خلاف قاعده دانسته اند، چون قاعده اقتضا مى كرد ((واو)) اول اين كلمه به كسره خوانده شود، همچ نان كه حرف اول مصدر ساير افعال چهار حرفى به كسره خوانده مى شود، مثلا مى گويند: ((دحرج ، يدحرج ، دحراجا و زلزل ، يزلزل زلزالا)) و به هر حال ظاهر اين آيه - همانطور كه ديگران نيز استظهار كرده اند - اين است كه : مراد از اين مصدر معناى وصفى است ، كه مانند جمله ((زيد عدل - زيد عدالت است )) به منظور مبالغه به صيغه مصدر تعبير شده است .
و از بعضى نقل شده كه اصلا كلمه مورد بحث را صفت دانسته اند، نه مصدر.
و كلمه ((خناس )) صيغه مبالغه از مصدر ((خنوس )) است كه به معناى اختفاى بعد از ظهور است .
بعضى گفته اند: شيطان را از اين جهت خناس خوانده كه به طور مداوم آدمى را وسوسه مى
كند، و به محضى كه انسان به ياد خدا مى افتد پنهان مى شود و عقب مى رود، باز همينكه انسان از ياد خدا غافل مى شود، جلو مى آيد و به وسوسه مى پردازد.
🔹الَّذِى يُوَسوِس فى صدُورِ النَّاسِ
اين جمله صفت ((وسواس خناس )) است ، و مراد از ((صدور ناس )) محل وسوسه شيطان است ، چون شعور و ادراك آدمى به حسب استعمال شايع ، به قلب آدمى نسبت داده مى شود كه در قفسه سينه قرار دارد، و قرآن هم در اين باب فرموده : ((و لكن تعمى القلوب التى فى الصدور)).
🔹مِنَ الْجِنَّةِ وَ النَّاسِ
اين جمله بيان ((وسواس خناس )) است ، و در آن به اين معنا اشاره شده كه بعضى از مردم كسانى هستند كه از شدت انحراف ، خود شيطانى شده و در زمره شيطانها قرار گرفته اند، همچنان كه قرآن در جاى ديگر نيز فرموده : ((شياطين الانس و الجن )).
و اما اينكه بعضى گفته اند كه كلمه ((ناس )) هم بر جماعتى از انسانها اطلاق مى شود و هم بر جماعتى از جن ، و جمله ((من الجنه و الناس )) بيانگر اين معناى اعم است سخنى است بى دليل كه نبايد بدان اعتناء نمود.
همچنين به اين سخن كه بعضى گفته اند كه : كلمه ((و الناس )) عطف است بر كلمه ((وسواس ))، و معناى عبارت اين است كه : پناه مى برم به خدا از شر وسواس خناس كه از طائفه جن هستند، و از شر مردم . چون اين معنايى است كه همه مى دانند از فهم بدور است .
📘ترجمه تفسير الميزان جلد 20 صفحه 690
#مراد_از_وسواس_خنّاس_و_من_الجِنّة_و_النّاس
https://eitaa.com/joinchat/1585971257C332e3f6a4f
@almizan_t
17.47M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎙آیت الله العظمی جوادی آملی حفظه الله:
«فرمود: تا می توانيد فهم، ظرف دانش باشيد. آن وقت از ظرف دانش، حرفی که می زنيد عالمانه است، چيزی هم می نويسيد عالمانه است، اين قيام و قعود شما بعد از تصوّر شماست، وقتی درک کرديد که بلند شويد يا بنشينيد اين قيام و قعود شما عالمانه است. اين را مرحوم کلينی از وجود مبارک امام مجتبی سلام الله علیه نقل کرد: «كُونُوا أَوْعِيَةَ الْعِلْمِ»؛ عالم بشويد که راه خودتان را ببينيد، چراغ هدايت باشيد که به ديگران راه بدهيد: «وَ مَصَابِيحَ الْهُدَی»
درس اخلاق ۹۶/۸/۴
https://eitaa.com/joinchat/1585971257C332e3f6a4f
@almizan_t
#تفسیر_سوره_ناس
🌱بحث روائى
🌱● رواياتى درباره شاءن نزول ، مراد از ((وسواس )) و وساوس و تسويلات آن
🔹در مجمع البيان است كه ابو خديجه از امام صادق (ع ) روايت كرده كه فرمود: جبرئيل نزد رسول خدا(ص ) آمد در حالى كه آن جناب بيمار بود، پس آن جناب را با دو سوره ((قل اعوذ)) و سوره ((قل هو الله احد)) افسون نموده ، سپس گفت : ((بسم الله ارقيك و الله يشفيك من كل داء يوذيك خذها فلتهنيك - من تو را به نام خدا افسون مى كنم ، و خدا تو را از هر دردى كه آزارت دهد شفا مى دهد، بگير اين را كه گوارايت باد)) پس رسول خدا (ص) گفت :بسم الله الرحمن الرحيم قل اعوذ برب الناس ...
🔸مؤلف : بعضى از رواياتى كه در شاءن نزول اين سوره وارد شده در بحث روايتى گذشته گذشت .
🔹و باز در مجمع البيان است كه از انس بن مالك روايت شده كه گفت :
رسول خدا (ص) فرمود: شيطان پوزه خود را بر قلب هر انسانى خواهد گذاشت ، اگر انسان به ياد خدا بيفتد، او مى گريزد و دور مى شود، و اما اگر خدا را از ياد ببرد، دلش را مى خورد، اين است معناى وسواس خناس .
🔹و در همان كتاب آمده كه عياشى به سند خود از ابان بن تغلب ، از جعفر بن محمد (ع) روايت كرده كه فرمود: رسول خدا (ص) فرموده : هيچ مومنى نيست مگر آنكه براى قلبش در سينه اش دو گوش هست ، از يك گوش فرشته بر او مى خواند و مى دمد، و از گوش ديگرش وسواس خناس بر او مى خواند، خداى تعالى به وسيله فرشته او را تاءييد مى كند، و اين همان است كه فرموده : ((و ايدهم بروح منه - ايشان را به روحى از ناحيه خود تاءييد مى كند))
.
🔹و در امالى صدوق به سند خود از امام صادق (ع) روايت كرده كه فرمود:
وقتى آيه ((و الذين اذا فعلوا فاحشه او ظلموا انفسهم ذكروا الله فاستغفروا لذنوبهم ))، نازل شد ابليس به بالاى كوهى در مكه رفت كه آن را كوه ثوير مى نامند. و به بلندترين آوازش عفريت هاى خود را صدا زد، همه نزدش جمع شدند، پرسيدند اى بزرگ ما مگر چه شده كه ما را نزد خود خواندى ؟ گفت : اين آيه نازل شده ، كداميك از شما است كه اثر آن را خنثى سازد، عفريتى از شيطانها برخاست و گفت : من از اين راه آن را خنثى مى كنم . شيطان گفت : نه ، اين كار از تو بر نمى آيد. عفريتى ديگر برخاست و مثل همان سخن را گفت ، و مثل آن پاسخ را شنيد.
وسواس خناس گفت : اين كار را به من واگذار، پرسيد از چه راهى آن را خنثى خواهى كرد؟ گفت : به آنان وعده مى دهم ، آرزومندشان مى كنم تا مرتكب خطا و گناه شوند، وقتى در گناه واقع شدند، استغفار را از يادشان مى برم . شيطان گفت : آرى تو، به درد اين كار مى خورى ، و او را موكل بر اين ماموريت كرد، تا روز قيامت .
🔸مؤلف : در اوائل جلد هشتم اين كتاب گفتارى در اين باره گذشت .
#رواياتى_درباره_شاءن_نزول_مراد_از_وسواس
📘ترجمه تفسير الميزان جلد 20 صفحه691
https://eitaa.com/joinchat/1585971257C332e3f6a4f
@almizan_t
کانال "المیزان"
با تکیه بر تفسیر گران سنگ المیزان به مباحث زیر می پردازد.
تفسیر آیات قرآن ازجهت 👇
🔹 روایی
🔹فلسفی
🔹 تاریخی
🔹نظرات خاص حضرت علامه
🔹پاسخ به برخی شبهات اعتقادی
🌱در این کانال سعی شده نکات مهم تفسیر المیزان همراه با ذکر منبع و بدون تصرف در متن، محضر دوستان ارائه گردد.
همراهی شما دوست عزیز در این کانال موجب دلگرمی است❤️
https://eitaa.com/joinchat/1585971257C332e3f6a4f
@almizan_t