#رمضان_الکریم
حجتالاسلام والمسلمین استادحاج شیخ جعفر ناصری:
🔻یکی میگوید که من روزی نصف صفحۀ قرآن را میخوانم و فکر میکنم. شما خواندنِ قرآن را اضافه کن، فکر هم بکن، منافاتی ندارد؛ ولی فکر را خود قرآن باید بدهد.
🔸توجه، حس و حالی است ماورای توهمی که میکنیم. گاهی تعریف کردنش سخت است؛ توجه را خود خدای متعال باید عنایت کند. همین که تفرقۀ حواس و پراکندگی ذهن و تشتّت خیال نداشته باشیم، راه زیادی رفتهایم. بعد از آن، توجه نصیب انسان میشود و اوراد و اذکار او، وِرد واحد و ذکر واحد میشود. نباید در اجرا کم گذاشت؛ یعنی در کیفیت اشتغال و حتی کمّیت اشتغال به عبادات، آنهم قرآن و تلاوت قرآن.
┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄
منبع: کانال رسمی حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری در ایتا
https://eitaa.com/joinchat/1585971257C332e3f6a4f
@almizan_t
#رمضان_الکریم
🌱حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری :
🔻خدا آيت اللّه ميرجهانی را رحمت كند؛ اواخر عمرشان يكي از چشم هايشان را عمل كردند و ايامي بود كه تازه روی آن چشم را بسته بودند، آن يک چشمشان هم ضعيف بود؛ خدمتشان رفتيم
🔸 میگفتند: دكتر به من گفته ديگر كار علمي و مطالعه نداشته باش. من هم كارهايم را ترک كردم و فقط روزی ده جزء قرآن میخوانم و آن را نمیتوانم ترک كنم.
🔹 تازه این رویه ایشان در غير ماهرمضان بود...
┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄
📘منبع :کانال رسمی حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری در ایتا
https://eitaa.com/joinchat/1585971257C332e3f6a4f
@almizan_t
#تفسیر_سوره_دخان
#رمضان_الکریم
بحث روايتى
🌱● رواياتى درباره شب قدر و تقدير امور در آن
در مجمع البيان در ذيل جمله ((انا انزلناه فى ليله مباركه ))مى گويد: ((ليله مباركه ))همان شب قدر است . اين معنا از امام باقر و امام صادق (عليهماالسلام ) روايت شده .
🔹و در كافى به سند خود از على بن ابراهيم ، از پدرش ، از ابن ابى عمير، از عمر بن اذينه ، از فضيل ، و زراره ، و محمد بن مسلم ، از حمران روايت كرده كه از امام باقر (ع) از اين كلام خدا كه مى فرمايد :
((انا انزلناه فى ليله مباركه )) پرسيده ، فرمود: بله ، منظور شب قدر است ، كه هر سال در هر ماه رمضان ، در دهه آخر آن تكرار مى شود، پس قرآن نازل نشده مگر در شب قدر، همچنان كه خداى تعالى در باره آن مى فرمايد:
((فيها يفرق كل امر حكيم )) يعنى در شب قدر هر سال همه امور آن سال كه بايد تا سال بعد جريان يابد تقدير مى شود، چه خير و چه شر، چه اطاعت و چه معصيت ، و چه مولودهايى كه بايد به عرصه وجود قدم بگذارند، و چه اجلها و رزقها. پس هر چه كه در آن شب براى آن سال تقدير شود، و قضايش رانده شود، آن قضاء حتمى است ، ولى در عين حال مشيت خداى تعالى در آن دخل و تصرف دارد.
🔹مؤلف : اينكه فرمود ((آن قضاء حتمى است ، ولى در عين حال مشيت خداى تعالى در آن دخل و تصرف دارد)) معنايش اين است كه از نظر اسباب و شرايط حتمى است ، يعنى هيچ سبب و شرطى نمى تواند تغييرش دهد، مگر آنكه خداى تعالى بخواهد.
🔹و در كتاب بصائر از عباس بن معروف ، از سعدان بن مسلم ، از عبداللّه بن سنان ، روايت كرده كه گفت :
من از او از نيمه شعبان پرسيدم . گفت من در اين باره اطلاعى ندارم ، و ليكن اين قدر مى دانم كه چون شب نوزدهم رمضان مى شود، ارزاق را تقسيم مى كنند و اجلها را مى نويسند، و سفر حجاج مقدر مى شود و خداى تعالى توجهى به بندگان خود نموده ، آنان را مى آمرزد، مگر كسانى را كه مسكر مى نوشند.
و چون شب بيست و سوم رمضان مى شود، هر امر حكيم در آن تجزيه و تفريق مى گردد و آنگاه آن را امضاء كرده به دست او مى سپارند. من پرسيدم به دست چه كسى مى سپارند؟ گفت به دست صاحبتان . و اگر اين نبود صاحبتان از حوادث آينده خبرى نمى داشت .
🔹و در الدر المنثور است كه محمد بن نصر، ابن منذر و ابن ابى حاتم ، از ابن عباس روايت كرده اند كه در ذيل آيه ((فيها يفرق كل امر حكيم )) گفته : در شب قدر آنچه در آن سال بايد پيش بيايد نوشته مى شود، چه رزق ، چه مرگ و زندگى ، و چه آمدن و نيامدن باران ، حتى اين هم نوشته مى شود كه چه كسانى موفق به حج مى شوند.
🔹مؤلف : در مورد مسأله ليله القدر، و آنچه كه خدا قضايش را در آن مى راند، و اينكه ليله القدر چه شبى است ، روايات بسيار زيادى هست كه عمده آنها در سوره قدر از نظر خواننده عزيز مى گذرد - ان شاء اللّه تعالى .
📘ترجمه تفسير الميزان جلد 18 صفحه 205
https://eitaa.com/joinchat/1585971257C332e3f6a4f
@almizan_t
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🕌 آثار مثبت و معنوی اذان گفتن بلند در منزل
سالک الی الله مرحوم حضرت آیتالله ناصری ( رحمه الله علیه)
🌱رفع بیماری
🌱رفع فقر
🌱سبب اولاد دارشدن
https://eitaa.com/joinchat/1585971257C332e3f6a4f
@almizan_t
#رمضان_الکریم
#کلام_ناب
حجت الاسلام و المسلمین استاد شیخ جعفر ناصری
🔸موقع انجام عبادات و گفتن اذکار توجه به معنى آن ها تخيل انسان را بيشتر بيدار مى كند.
🔸بعد از توجه به معنای آن ها شخص شروع مى كند تصورات گوناگون كردن و دنبال آن تصورات، رفتن. وقتی «اللّه الصمد» دارد از دهان شما خارج مى شود، اگر به همين نام شريف، گوش كنيد كافى است و خود این کار كم نيست.
🔹همین که نگذاريد ذهنتان به بازار و غیره برود و دنبال امور پراکنده دنيايى نرود و کنار همين شنيده باشد، همين كافى است. شیوه های دیگرش اسباب زحمت مى شود و از جهت اعتقادى هم مشكل است و اصلا تحريك قواى خیال مى شود.
🔸یکی از مشكلاتى كه ما داريم اين است که برای قطع ريشه قواى تخيلى، خود خيالاتمان را تشديد مى كنيم. ما نمی توانیم با خيال، خيال را از بين ببريم. اصلا مرتبه بعد از خيال ديگر خيال نيست، يك وادى است پر از حقيقت و اصلا قابل وصف نيست.
┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄
🔺منبع کانال رسمی حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری
https://eitaa.com/joinchat/1585971257C332e3f6a4f
@almizan_t
رحلت اُم المومنین حضرت خدیجه کبری سلام الله علیها را محضر حضرت بقیه الله الاعظم عج
و تمامی شیعیان جهان تسلیت عرض می نماییم.
https://eitaa.com/joinchat/1585971257C332e3f6a4f
@almizan_t
#تفسیر_سوره_فلق
🌱بیان آیات سوره فلق
🔹سوره فلق مكى است و پنج آيه دارد.
🔹در اين سوره به رسول گرامى ص خود دستور مى دهد كه از هر شر و از خصوص بعضى شرور به او پناه ببرد، و اين سوره به طورى كه از روايات وارده در شان نزولش بر مى آيد در مدينه نازل شده است .
🌱● معنى ((فلق )) در ((قل اعوذ برب الفلق )) و مفاد ((و من شر ما خلق ))
🌱قُلْ أَعُوذُ بِرَب الْفَلَقِ
مصدر ((عوذ)) كه كلمه ((اعوذ)) متكلم وحده از مضارع آن است ، به معناى حفظ كردن خويش و پرهيز دادن از شر از راه پناه بردن به كسى است كه مى تواند آن شر را دفع كند، و كلمه ((فلق )) - به فتحه اول و سكون دوم - به معناى شكافتن و جدا كردن است ، و اين كلمه در صورتى كه با دو فتحه باشد صفت مشبهه اى به معناى مفعول خواهد بود، نظير ((قصص )) به دو فتحه (چون قصص به كسره اول و فتحه دوم جمع قصه است )، كه به معناى مقصوص يعنى حكايت شده ، و يا نقل شده است ، و غالبا اين كلمه بر هنگام صبح اطلاق مى شود، و فلق يعنى آن لحظه اى كه نور گريبان ظلمت را مى شكافد و سر بر مى آورد.
و بنا بر اين ، معناى آيه چنين مى شود: بگو من پناه مى برم به پروردگار صبح ، پروردگارى كه آن را فلق مى كند و مى شكافد، و مناسب اين تعبير با مساله پناه بردن از شر، كه خود ساتر خير و مانع آن است ، بر كسى پوشيده نيست .
ولى بعضى از مفسرين گفته اند: مراد از كلمه ((فلق )) هر چيزى است كه از كتم عدم به وسيله خلقت سر بر آورد، براى اينكه خلقت و ايجاد در حقيقت شكافتن عدم ، و بيرون آوردن موجود به عالم وجود است ، در نتيجه رب فلق مساوى با رب مخلوق است .
🔹بعضى ديگر گفته اند: كلمه ((فلق )) نام چاهى است در جهنم .
مؤيد اين قول بعضى از رواياتى است كه در تفسير اين سوره وارد شده .
🌱مِن شرِّ مَا خَلَقَ
🔹يعنى از شر هر مخلوقى ، چه انسان و چه جن و چه حيوانات و چه هر مخلوق ديگرى كه شرى همراه خود دارد، پس ، از عبارت ((ما خلق )) نبايد تو هم كرد كه تمامى مخلوقات شرند و يا شرى با خود دارند، زيرا مطلق آمدن اين عبارت دليل بر استغراق و كليت نيست .
🌱وَ مِن شرِّ غَاسِقٍ إِذَا وَقَب
🔹در صحاح مى گويد: كلمه ((غسق )) به معناى اولين مرحله از ظلمت شب است ، وقتى گفته مى شود ((قد غسق الليل )) معنايش اين است كه تاريكى شب فرا رسيد، و عاسق شب ، آن ساعتى است كه شفق سمت مغرب ناپديد شود.
و كلمه ((وقوب )) كه مصدر فعل ماضى ((وقب )) است ، به معناى داخل شدن است .
در نتيجه معناى آيه اين مى شود: و از شر شب وقتى كه با ظلمتش داخل مى شود. و اگر در آيه شريفه شر را به شب نسبت داده ، به خاطر اين بوده كه شب با تاريكيش شرير را در رساندن شر كمك مى كند، و به همين جهت مى بينيم شرورى كه در شب واقع مى شود بيشتر از شرور واقع در روز است . علاوه بر اين ، انسان كه مورد حمله شرور است ، در شب ناتوان تر از روز است .
🔹ولى بعضى گفته اند: مراد از كلمه ((غاسق )) خصوص شب نيست ، بلكه هر شرى است كه به آدمى هجوم بياورد، هر چه مى خواهد باشد.
📘ترجمه تفسير الميزان جلد 20 صفحه 681
#معنى_فلق_و_مفاد_و_من_شر_ما_خلق
https://eitaa.com/joinchat/1585971257C332e3f6a4f
@almizan_t
23.58M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥بیانات آیت الله العظمی جوادی آملی:«حضرت خديجه سلام الله علیها فرهنگ عقلانیت را در فضای جاهلی پیاده کردند.
https://eitaa.com/joinchat/1585971257C332e3f6a4f
@almizan_t
🌹هدیه ای معنوی به اعضامحترم کانال 👇
🌱ختم خیلی مجرب 100هزار صلوات که محال را ممکن می کند ازآیت الله کشمیری (رضوان الله تعالی علیه):
در بعض از کتب اذکار و ختوم ، ختم صد هزار صلوات به عنوان یکی از ختوم مجرب آمده است. و مرحوم آیت الله کشمیری(ره) به آیت الله مبشرکاشانی فرمودند:
که آیت الله سیدعلی آقا قاضی (رضوان الله تعالی علیه) فرمود:
«این ختم تخلف ندارد و امر محال را ممکن می کند و محال است که حاجت روا نشود»
🔹و طریقه این ختم چنین است که(به نقل از آیت الله مبشرکاشانی حفظه الله تعالی ):👇
با این نیت نذر کند که خدایا نذر می کنم و بر ذمّه من است که طی دو ماه قمری صد هزار صلوات بفرستم و به پیامبر(ص) هدیه نمایم تا فلان حاجت من برآورده شود. پس به نذر خود وفا کند و هر روز مقداری صلوات(مثلا روزی حدود هزار و هفتصد صلوات) بفرستد به طوری که مجموع صلوات ها در دو ماه قمری ، صد هزار شود و باید به چند نکته توجه شود:
1- هنگام ختم صلوات با وضو و روبه قبله باشد.
2- هنگام ذکر صلوات راه نرود و با کسی سخن نگوید.
3- روزانه کمتر از 1000 نفرستد .
4- نباید حتی یک روز ترک شود و از صبح تا غروب وقت دارد صلوات ها را بفرستد ولی اگر بعد از نماز صبح ،صلوات ها را بفرستد بهتر و حصول نتیجه قطعی تر است.
https://eitaa.com/joinchat/1585971257C332e3f6a4f
@almizan_t
#تفسیر_سوره_فلق
🌱بحث روائى
● چند روايت حاكى از نزول ((معوذتين )) بعد از بيمار شدن پيامبر (ص) بر اثر سحر يك يهودى
🔹در الدر المنثور است كه عبد بن حميد، از زيد بن اسلم روايت كرده كه گفت : مردى يهودى رسول خدا (ص) را جادو كرد، و در نتيجه آن حضرت بيمار شد، جبرئيل بر او نازل گشته دو سوره معوذتين را آورد و گفت :
مردى يهودى تو را سحر كرده و سحر مذكور در فلان چاه است ، رسول خدا (ص) على (ع) را فرستاد آن سحر را آوردند، دستور داد گره هاى آن را باز نموده ، براى هر گره يك آيه بخواند، على (ع ) هر گرهى را باز مى كرد يك آيه را مى خواند، به محضى كه گرهها باز و اين دو سوره تمام شد، رسول خدا (ص ) برخاست ، گويا پاى بندى از پايش باز شده باشد.
🔹مؤلف : و از كتاب ((طب الائمه )) نقل شده كه به سند خود از محمد بن سنان از مفضل از امام صادق (ع ) نظير اين معنا را روايت كرده . و در اين معنا روايات بسيارى از طرق اهل سنت با مختصر اختلافى وارد شده ، و در بسيارى از آنها آمده كه زبير و عمار را هم با على (ع ) فرستاد، و در آن كتاب رواياتى ديگر نيز از طرق ائمه اهل بيت (عليهم السلام ) نقل شده .
و به اين دسته روايات اشكالى كرده اند، و آن اين است كه اين روايات با مصونيت رسول خدا (ص) از تاثير سحر نمى سازد، و چگونه سحر ساحران در آن جناب موثر مى شده با اينكه قرآن كريم مسحور شدن آن جناب را انكار نموده ، فرموده :
((و قال الظالمون ان تتبعون الا رجلا مسحورا انظر كيف ضربوا لك الامثال فضلوا فلا يستطيعون سبيلا)).
ليكن اين اشكال وارد نيست ، براى اينكه منظور مشركين از اينكه آن جناب را مسحور بخوانند، اين بوده كه آن جناب بى عقل و ديوانه است ، آيه شريفه هم اين معنا را رد مى كند، و اما تاثير سحر در اينكه مرضى در بدن آن جناب پديد آيد، و يا اثر ديگرى نظير آن را داشته باشد، هيچ دليلى بر مصونيت آن جناب از چنين تاثيرى در دست نيست .
🔹و در مجمع البيان است كه :
از رسول خدا (ص) روايت شده كه بسيار مى شد رسول خدا (ص) حسن و حسين را با اين دو سوره تعويذ مى كرد.
🔹و نيز در همان كتاب از عقبه بن عامر روايت شده كه گفت : رسول خدا (ص ) فرمود:
آياتى بر من نازل شده كه نظيرش نازل نشده ، و آن دو سوره ((قل اعوذ)) است ، اين حديث را در صحيح آورده .
🔹مؤلف : در الدر المنثور اين حديث را به ترمذى و نسائى و غير آن دو نيز نسبت داده ، و نيز روايتى در اين معنا از كتاب ((اوسط)) طبرانى از ابن مسعود نقل كرده .
و بعيد نيست كه مراد آن جناب از نازل نشدن مثل اين دو سوره اين باشد كه تنها اين دو سوره در مورد عوذه و حرز نازل شده ، و هيچ سوره اى ديگر اين خاصيت را ندارد.
📘ترجمه تفسير الميزان جلد 20 صفحه 683
#روايت_نزول_معوذتين_بعد_از_بيمار_شدن_پيامبر_بر_اثر_سحر
https://eitaa.com/joinchat/1585971257C332e3f6a4f
@almizan_t
#تفسیر_سوره_فلق
🌱● چند روايت درباره مراد از (فلق )و درباره آثار حسد
🔹و در الدر المنثور است كه ابن جرير، از ابو هريره از رسول خدا (ص ) روايت كرده كه فرمود: (فلق ) نام چاهى رو پوشيده است در جهنم .
🔹مؤلف : در معناى اين روايت روايات بسيارى ديگر هست كه در بعضى از آنها آمده : فلق نام درى است در جهنم كه وقتى باز شود جهنم افروخته گردد، اين روايت را عقبه بن عامر نقل كرده . و در بعضى از آنها آمده چاهى است در دوزخ كه وقتى بخواهند دوزخ را شعله ور سازند از آنجا شعله ور مى كنند، ناقل اين روايت عمرو بن عنبسه است . و از اين قبيل رواياتى ديگر.
🔹و در مجمع البيان مى گويد بعضى ها گفته اند:
فلق چاهى در جهنم است كه اهل جهنم از شدت حرارت آن به دنبال پناهگاهى مى گردند، ناقل اين حديث سدى است . و ابو حمزه ثمالى و على بن ابراهيم هم آن را در تفسير خود آورده اند.
🔹و در تفسير قمى از پدرش از نوفلى از سكونى از امام صادق (ع ) روايت آورده كه فرموده : رسول خدا (ص ) فرمود:
فقر با كفر فاصله چندانى ندارد، و حسد آن قدر موثر است كه گويى مى خواهد از قضا و قدر الهى هم جلو بزند.
🔹مؤلف : اين روايت به همين عبارت از انس از رسول خدا (ص) نقل شده .
🔹و در كتاب عيون به سند خود از سلطى از حضرت رضا از پدر بزرگوارش ، و آن جناب از آباى گرامش از رسول خدا (ص) روايت كرده اند كه فرمود:
نزديك است كه حسد از قضا و قدر الهى سبقت بگيرد. (اين تعبير كنايه است از شدت تاثير حسد، نه اينكه مى تواند سبقت بگيرد، چون تاثير حسد هم خود از قضاء و قدر الهى است ).
🔹و در الدر المنثور است كه : ابن ابى شيبه از انس روايت كرده كه گفت : رسول خدا (ص ) فرمود: حسد حسنات آدمى را مى خورد، آنچنان كه آتش هيزم را. (لطفى كه در اين تشبيه بكار رفته از نظر خواننده مخفى نماند).
📘ترجمه تفسير الميزان جلد 20 صفحه 686
#چند_روايت_درباره_مراد_از_فلق_و_درباره_آثار_حسد
https://eitaa.com/joinchat/1585971257C332e3f6a4f
@almizan_t
#تفسیر_سوره_همزه
🌱●بیان آیات سوره مبارکه همزه
اين سوره تهديد شديدى است به كسانى كه عاشق جمع مالند، و مى خواهند با مال بيشتر خود بر سر و گردن مردم سوار شوند، و بر آنان كبريايى بفروشند، و به همين جهت از مردم عيب هايى مى گيرند كه عيب نيست و اين سوره در مكه نازل شده است .
🌱● تهديد شديد به گردآورندگان مال و ذكر اوصاف آنان كه (همزه)اند و (لمزه) و مال خود را مايه جاودانى مى پندارند و...
🌱وَيْلٌ لِّكلِّ هُمَزَةٍ لُّمَزَةٍ
🔹در مجمع البيان گفته :
كلمه ((همزه )) به معناى كسى است كه بدون جهت بسيار به ديگران طعنه مى زند و عيب جويى و خرده گيريهايى مى كند كه در واقع عيب نيست . و اصل ماده ((همز)) به معناى شكستن است ، و كلمه ((لمز)) نيز به معناى عيب است پس ((همزه )) و ((لمزه )) هر دو به يك معنا است .
🔹ولى بعضى گفته اند:
بين آن دو فرقى هست ، و آن اين است ((همزه )) به آن كسى گويند كه دنبال سر مردم عيب مى گويد و خرده مى گيرد، و اما ((لمزه )) كسى را گويند كه پيش روى طرف خرده مى گيرد - نقل از ليث .
🔹و بعضى گفته اند: همزه كسى را گويند كه همنشين خود را با سخنان زشت آزار دهد، و لمزه آن كسى است كه با چشم و سر عليه همنشين خود اشاره كند، و به اصطلاح فارسى تقليد او را در آورد. آنگاه مى گويد صيغه ((فعله )) براى مبالغه در صفتى بنا شده كه باعث مى شود فعل مناسب با آن صفت از صاحب آن صفت زياد سر بزند، و خلاصه فعل مذكور عادتش شده باشد، مثلا به مردى كه زياد زن مى گيرد، مى گويند، فلانى مردى ((نكحه )) است ، و به كسى كه زياد مى خندد، مى گويد فلانى ((ضحكه )) است ((همزه و لمزه )) هم از همين باب است .
🔹پس معناى آيه اين است كه : واى بر هر كسى كه بسيار مردم را عيب گويى و غيبت مى كند. البته اين دو كلمه به معانى ديگرى نيز تفسير شده ، و در نتيجه آيه را هم به معانى مختلفى معنا كرده اند.
📘ترجمه تفسير الميزان جلد 20 صفحه 616
#تهديد_شديد_به_گردآورندگان_مال_و_ذكر_اوصاف_آنان
https://eitaa.com/joinchat/1585971257C332e3f6a4f
@almizan_t