🔴یاد و خاطرهی همه شهدای والامقام؛
بالأخص شهدای اسفندماه...گرامی باد
شهادت حمید باکری: ۶ اسفندماه
شهادت حسین خرازی: ۸ اسفندماه
شهادت امیرحاج امینی: ۱۰ اسفندماه
شهادت ابراهیم همت: ۱۷ اسفندماه
شهادت حجت رحیمی: ۱۸ اسفندماه
شهادت حسین برونسی: ۲۳ اسفندماه
شهادت عباس کریمی: ۲۴ اسفندماه
شهادت مهدی باکری: ۲۵ اسفندماه
@almizan_t
#تفسیر_سوره_بقره
وَ لا تَقُولُوا لِمَن يُقْتَلُ فى سبِيلِ اللَّهِ أَمْوَت بَلْ أَحْيَاءٌ وَ لَكِن لا تَشعُرُونَ(154/بقره)
● 🌱مراد از حيات بعد از شهادت ، حيات حقيقى (در عالم برزخ ) است
🔹و سخن كوتاه اينكه مراد به حيات در آيه شريفه حيات حقيقى است نه صرف دل خوش كننده مخصوصا با در نظر گرفتن اينكه قرآن كريم در چند جا زندگى كافر را بعد از مردنش هلاكت و بوار خوانده و از آن جمله فرموده : ((و احلوا قومهم دار البوار))، (قوم خود را بدار هلاك وارد كردند) و آياتى ديگر نظير آن ، مى فهميم كه منظور از حيات شهيدان ، حياتى سعيده است نه صرف حرف ، حياتى است كه خداوند تنها مؤمنين را با آن احياء مى كند، همچنان كه فرمود: ((و ان الدار الاخرة لهى الحيوان ، لو كانوا يعلمون ))، (و بدرستى خانه آخرت تنها زندگى حقيقى است ، اگر مى توانستند بفهمند)، و اگر بعضى نتوانستند بفهمند، بخاطر اين بود كه حواس خود را منحصر در درك خواص زندگى در ماده دنيائى كردند و غير آن را نخواستند بفهمند، و چون نفهميدند، لذا نتوانستند ميان بقاء بان زندگى و فنا فرق بگذارند و آن زندگى را هم فنا پنداشتند و اين پندار اختصاص بكفار نداشت ، بلكه مؤمن و كافر هر دو در دنيا دچار اين اشتباه هستند.
🔹و به همين جهت در آيه مورد بحث به مؤمن و كافر خطاب مى كند: به اينكه شهدا بعد از مردن نيز زنده اند، ولى شما نمى فهميد، يعنى با حواس خود درك نمى كنيد، همچنان كه در آن آيه ديگر باز مى فرمايد:
((لهى الحيوان لو كانوا يعلمون ))، يعنى اگر مى توانستند يقين حاصل كنند، چون علم در اينجا به معناى يقين است ،
بشهادت اينكه در آيه : ((كلا لو تعلمون علم اليقين ، لترون الجحيم ))، (حاشا اگر بعلم يقين ميدانستيد، جهنم را مى ديديد)، علم به آخرت را مقيد به علم يقين كرده است .
🔹و بنابر آنچه گذشت - هر چند خدا داناتر است - معناى آيه اينطور مى شود: كسانى كه در راه خدا كشته شده اند مرده مگوئيد و آنان را فانى و باطل نپنداريد كه آن معنائى كه از دو كلمه مرگ و حيات در ذهن شما هست بر مرگ آنان صادق نيست ، چون مرگ آنان آنطور كه حس ظاهر بين شما درك ميكند به معناى بطلان نيست ، بلكه مرگ آنان نوعى زندگى است ، ولى حواس شما آن را درك نميكند.
#مراد_از_حيات_بعد_از_شهادت
📘ترجمه تفسير الميزان جلد 1 صفحه 522
https://eitaa.com/joinchat/1585971257C332e3f6a4f
@almizan_t
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌱من به سرچشمه ی خورشید نه خود بردم راه
🌱ذره ای بودم و مهر تو مرا بالا برد...
🌱علامه طباطبایی ره
https://eitaa.com/joinchat/1585971257C332e3f6a4f
@almizan_t
#تفسیر_سوره_یس
🌱●غرض و محتواى سوره مباركه يس و شاءن و فضيلت آن
سوره مبارکه يس مكى است و هشتاد و سه آيه دارد .
🔹غرض اين سوره بيان اصول سه گانه دين است ، چيزى كه هست
نخست از مساءله نبوت شروع كرده ، حال مردم را در قبول و رد دعوت انبيا بيان مى كند، و مى فرمايد كه : نتيجه دعوت حق انبياء، احياى مردم است ، و اينكه آنان در راه سعادت واقع شوند و حجت را بر مخالفين تمام كند، و به عبارت ديگر تكميل هر دو دسته مردم است ، عدّه اى را در طريق سعادت ، و جمعى را در طريق شقاوت .
آنگاه اين سوره بعد از بيان مسأله نبوت ، منتقل مى شود به مسأله توحيد، و آياتى چند از نشانه هاى وحدانيت خدا را برمى شمارد،
و سپس به مسأله معاد منتقل شده ، زنده شدن مردم را در قيامت براى گرفتن جزا، و جداسازى مجرمين از متقين را بيان نموده سپس سرانجام حال هر يك از اين دو طايفه را توصيف مى كند.
و در آخر دوباره به همان مطلبى كه آغاز كرده بود برگشته ، خلاصه اى از اصول سه گانه را بيان ، و بر آنها استدلال مى كند و سوره را ختم مى نمايد.
🔹و از آيات برجسته و بسيار علمى اين سوره آيه ((انما امره اذا اراد شيئا ان يقول له كن فيكون فسب حان الّذى بيده ملكوت كل شى ء و اليه ترجعون )) است ،
🔹پس اين سوره شاءنى عظيم دارد، چون هم متعرض اصول سه گانه است و هم شاخه هايى كه از آن اصول منشعب مى شود.
🔹روايات هم از طريق شيعه و سنى آمده كه فرمودند:
براى هر چيزى قلبى است ، و قلب قرآن سوره يس است .
اما از طريق شيعه ، صدوق در كتاب ثواب الاعمال آن را از امام صادق (عليه السلام ) روايت كرده ، و از طريق اهل سنت ، الدر المنثور آن را از انس و ابو هريره و معقل بن يسار از رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله و سلم ) نقل كرده است .
📘ترجمه تفسير الميزان جلد 17 صفحه 90
#غرض_و_محتواى_سوره_يس
https://eitaa.com/joinchat/1585971257C332e3f6a4f
@almizan
May 11
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙آيت الله العظمی جوادی آملی:
«چرا در زیارت آل یاسین که جز بهترین زیارت های ماست در پیشگاه حضرت ولی عصر (ارواحنا فداه) می گوییم:
بر تمام شئون زندگی تو سلام؟...»
#امام_زمان
https://eitaa.com/joinchat/1585971257C332e3f6a4f
@almizan_t
کانال "المیزان"
با تکیه بر تفسیر گران سنگ المیزان به مباحث زیر می پردازد
تفسیر آیات قرآن ازجهت 👇
🔹از جهت روایی
🔹،فلسفی
🔹و تاریخی
🔹و نظرات خاص حضرت علامه
🔹 و همچنین پاسخ به برخی شبهات
همراهی شما دوست عزیز در این کانال موجب دلگرمی است❤️
https://eitaa.com/joinchat/1585971257C332e3f6a4f
@almizan_t
30.91M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥آیت الله العظمی جوادی آملی بیان کردند:
«پاسخ مرحوم آیت الله العظمی بهجت به یک سوال»
درس اخلاق ۸۸/٢/٣١
#امام_زمان
https://eitaa.com/joinchat/1585971257C332e3f6a4f
@almizan_t
* #یس #شعبان #حفظ #آیت_الله_کشمیری
🔻در روايت دارد كه شب نيمه شعبان هر كسی سه سوره يس بخواند خدای متعال تا سال آينده او را در حفظ و حراست و نگهداری خودش بيمه میكند.
گويا برای سه حاجت مهم هم میتوان خواند؛ چه خود انسان و چه خانواده انسان هر كدام میتوانند بخوانند.
🔸اين عمل شب نيمه شعبان است.
براي گشايش كار، امنيت خود انسان و برای جهات كاری و جهات روحی، همچنین برای خانواده انسان، مفید است.
🔹مرحوم آیت الله کشمیری قدس سره خيلی به خواندن سه سوره يس در شب نيمه شعبان سفارش میكردند.
┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄
🔺 کانال رسمی حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: @nasery_ir
https://eitaa.com/joinchat/1585971257C332e3f6a4f
@almizan_t
واژههایی که رهبر انقلاب درباره ماجرای مسمومیت دانشآموزان بهکار بردند.
@almizan_t
#تفسیر_سوره_یس
🌱● دو روايت درباره اينكه "امام مبين " امیرالمومنین آقا على عليه السلام است
🔹و در تفسير قمى در ذيل جمله ((و كل شى ء احصيناه فى امام مبين )) فرموده :
يعنى در كتابى مبين ، و آن محكم است ، يعنى تأويل نمى خواهد.
و ابن عباس از امير المؤمنين (عليه السلام ) روايت كرده كه فرمود:
به خدا سوگند منم امام مبين ، كه ما بين حق و باطل جدايى مى اندازم ، و اين را از رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله و سلم ) ارث برده ام .
🔹و در كتاب معانى الاخبار به سند خود از ابى الجارود، از امام باقر از پدرش ، از جدش (عليهم السلام ) از رسول خدا (صلّى اللّه عليه و آله و سلّم ) روايت آورده كه در ضمن حديثى درباره على (عليه السلام ) فرمود:
او امامى است كه خداى تعالى علم هر چيزى را در او احصاء كرده است .
🌱مؤلف : اين دو حديث در صورتى كه از نظر سند صحيح باشد، ربطى به تفسير ندارد، بلكه مضمون آن دو جزو بطن قرآن و اشارات آن است ، و هيچ مانعى ندارد كه خداى تعالى به بنده اى از بندگانش كه داراى توحيد و عبوديت خالص براى اوست ، علم به همه معلوماتى كه در كتاب مبين است بدهد، و آن كس بعد از رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله و سلم ) سيد الموحدين امير المؤمنين على (عليه السلام ) است .
📘ترجمه تفسير الميزان جلد 17 صفحه 103
#دو_روایت_براین_که_امام_مبین_علی_ع_است
https://eitaa.com/joinchat/1585971257C332e3f6a4f
@almizan_t